Het regent reclamefolders, hoe meer hoe beter handen thuis RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Nee-sticker tijdelijk van de brievenbus zaterdag 26 november 2005 2' Veel mensen worden gek van de onge vraagde reclame-mails of de krediet verstrekkers die bellen als het avondeten op tafel staat. Maar voor reclamefolders op de deurmat geldt: hoe meer, hoe beter. Veel huishoudens halen tijdelijk hun 'nee'-sticker van de brievenbus; ze willen geen aanbieding missen. „Yes, nog twee!" Yanika is met haar vrien din Cindy een middagje aan het winkelen in Den Haag. Een van de doelen was voor alle bei een Sudoku-kalender van het Kruidvat. Die stond deze week in het krantje: van 3,99 voor 2,99. Er zijn er nog twee. Tevreden pak ken de tieners hun buit uit het schap. De sint is in het land, de eerste kerststerren hangen ook al voor de ramen, dus puilt de brievenbus weer uit met stapels reclamefol ders. Vervelend? Nee, absoluut niet. De Ne derlandse consument zweert bij de folder: hoe meer, hoe beter. „Het is heel paradoxaal", zegt Cees van Rooy, die al bijna twintig jaar onderzoek doet naar folders. „We worden gek van alle ongevraagde reclame via de pc of telefoon, maar tegelijkertijd lezen we steeds meer en steeds langer reclamefolders." Volgens Van Rooy komt dat omdat de folder niet irriteert. „Mensen die er geen zin in heb ben, plakken een 'nee-sticker' op de brieven bus. De rest plukt de folder van de mat en bepaalt daarna zelf welke hij wanneer gaat lezen. Voor veel huisvrouwen is het nog steeds een vast ritueel op de dag, compleet met kopje koffie." Maar ook mannen hebben de folder de laat ste jaren ontdekt. „Sinds de economie wat ging tegenzitten, zijn zij ook steeds meer gaan neuzen", zegt Van Rooy. „Ze pluizen alles na op jacht naar de beste koopjes. En het werkt want de folder levert de grote win kelketens een steeds beter rendement op." Die groei heeft ook te maken met een enor me professionaliseringsslag in de versprei ding van folders. „We bieden de folders nu gesealed aan (als pakketje in een plastic fo lie red.)", zegt algemeen directeur Rob Dek ker van Interlanden, de grootste bezorger van Nederland. „Bezorgers hoeven niet meer zelf te vouwen, daarmee is het bereik sterk verbeterd. Bovendien blijkt een pakke tje folders sneller tot lezen aan te zetten, dan een paar losse."Ook maakt verdergaan de automatisering het mogelijk om per wijk een folderpakket op maat te bieden. „Onder nemers kunnen dus fijnmazig bepalen waar ze wel en waar ze niet bezorgd willen wor den. Dat levert hen per folder nog meer op." Alleen nog Trekpleister-reclame in de brie venbus van de lagere inkomens? „Zoiets ja, in ieder geval geen folders van Rolls Roy- met een opvallend kleiner formaat en durf den ook als eerste slechts één of twee pro ducten per pagina aan te bieden. Ook waren ze er vroeg bij met thema-folders, rond Moe derdag of Pasen bijvoorbeeld. Maar Kruid vat is de absolute topper, ze hebben al een paar keer de Gouden Deurmat gewonnen (brancheprijs voor beste folder red.)." Van Rooy ziet ook branches waar de folder nog een ondergeschoven kindje lijkt. ce", zegt Van Rooy. „Al moet je daar mee op letten: in de Amsterdamse Pijp ontstond een volksopstand toen ze er achterkwamen dat om die reden de Bijenkorf er niet meer tol derde. Dat hebben ze meteen terugge draaid." De groeiende stapel folders zorgt ook voor grotere concurrentie. „Iedereen moet zich onderscheiden", zegt Van Rooy. „Hema is heel vernieuwend. Ze kwamen als eerste „Bruin- en witgoed-ketens hebben vaak fan tasieloze folders met televisies, wasmachi nes en koelkasten waarvan er een paar in de aanbieding zijn. Dat is het dan. En de folder van de schoenenboeren lijkt iedere week het zelfde." Ook de folders van de telecombedrijven zijn volgens Van Rooy nog niet heel scherp. „Ter wijl heel Nederland al een mobieltje heeft, blijven ze maar komen met pagina's/vol abonnementen en telefoontypen. Daar zit de consument niet meer op te wachten. Vodafone begrijpt dat en komt nu met be kende Nederlanders die iets zeggen over hun belgedrag. Zo zetten ze de folder in om het merk Vodafone te versterken." Een gemiddeld Nederlands huishouden ont vangt per week 30,5 folders op de mat. Een verdubbeling ten opzichte van 15 jaar gele den. Gemiddeld trekken we per week 34 mi nuten uit om die stapel te lezen, dat is 5 mi nuten meer dan in 2003. Het totaal aantal verspreide folders ligt volgens de laatste cij fers over 2003 op 11,4 miljard stuks. De ver wachting is dat dat inmiddels de 12 miljard heeft bereikt. De totale markt rondom reclamefolders, van maken en verspreiden, genereerde in 2003 een omzet van 711 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van tien jaar eer der. Eén op de vier folders leidt ertoe dat de lezer naar de betreffende winkel wordt ge lokt en 14 procent van alle gelezen folders leidt rechtstreeks tot een aankoop. Dat de folder-business een serieuze groei markt is, bewijst het laatste initiatief van Interlanden. De dochter van Deutsche Post komt binnenkort met een eigen reclame- krantje met de naam De Oplossing. „Het heet zo, omdat er op iedere pagina een puz zel staat, daar omheen verkopen we reclai» en dat gaan we vanaf januari in een oplage van 6,3 miljoen stuks verspreiden." Met de feestdagen in aantocht, beleeft Inter landen de drukste periode van het jaar. Het gemiddeld aantal folders ligt met circa 60 stuks per huishouden, per week, op het dub bele van normaal. „In de zomer zitten er vaak wat meer 'nee-stickers' op de brieven bussen. Mensen hebben geen zin in al datp» pier als ze terug komen van vakantie. Maar in de aanloop naar de feestdagen halen ve len de sticker weg. Ze moeten ook inkopen doen en willen niks missen." Hoewel Yanika en Cindy alleen voor de Su doku-kalender het Kruidvat waren binnen gelopen, staan ze even later toch met hun handen vol bij de kassa. Wat drogisterij-ar tikelen, een dvd een een zak drop, ze kon den het niet laten. De reclamefolder werkt. Achille Pri*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 22