reluk èn wijsheid <8 let die Healey word ik ooit nog eens begraven' 27 Vraag antwoord TEST LASSIEKER Bijdehand vrijdag 25 november 2005 iVinst Clio b en rechts fronsten wenkbrauwen aan troegtafel waar het altijd over auto's gaat: IRenault Clio, Auto van het Jaar 2006?! sereen nieuwe, dan?' Oei, een echte outsi- lllijkbaar, die Clio. Is hij de titel waard? Joop van der Pol en gedoodverfde Au to van het Jaar kun je hem moeilijk noe men, die nieuwe Clio van Renault, rarmgeving is nogal onop- ïid, Had zijn voorganger 'erg karakteristieke koets, 006-editie roept eerder her ringen op aan die eerste van 1990. Bescheiden, zeg Veel werk maakte de de- jtudio wel van de neus: de unpen beklimmen specta- rde voorspatborden, maar liep het blijkbaar al tegen lii en moest de rest nog iaf. Maar goed, smaken ver en, dus we nemen de nieuwe titeldrager eens pen. ttrste dat opvalt is het gro- itier dat toegang geeft tot driedeurs 1.4 Privilege, lijk, onontbeerlijk ook lie achterinstappers, en ad op krap getekende prkeervakken. Aan de kant zit de deurgreep te ar voren - zonder hulp elleboog krijg je die deur loeite open. Schoonheids- ;Voor de rest ziet het inte er puik verzorgd uit in de ège: rijke, plezierig aan- nde materialen, mooie en steunende stoelen, een jchtelijk dashboard. De -.4 CAR YEAR 0 QGelukkige hand De Fransen hadden een gelukkige hand f bij de Auto van het Jaar verkiezing. Van de 58 autojour nalisten die stemden voor de titel gunden er elf (vooral uit zuidelijke landen) de Clio een eerste plaats, en veertien een tweede plek. De VW Passat scoorde veertien keer één en elf keer twee. Zelfs de BMW 3-serie kreeg twaalf keer een eerste plaats toebedeeld. De doorslag voor de Clio gaf dat slechts een journalist hem geen enkel punt gunde, waar dat de Passat drie keer.en de BMW elf keer overkwam. Daardoor moest de 3 ook de Alfa 159 voor laten gaan. ruimte achterin en de koffer bak zijn groter dan voorheen, en dat is (meer) meegenomen. Ontwaseming De koude ochtendstart brengt ergernis. Bij een buitentempera tuur van 1 graad onder nul duurt het een eeuwigheid voor dat de beslagen voorruit enig zicht op de buitenwereld toe staat. Ondanks de airco om de lucht te drogen, ondanks de vol ledige luchtstroom op de ruit gericht, ondanks neergelaten zonnelcleppen. Niet wat je noemt de Ontwaseming van het Jaar. De 1.4-liter motor heeft er ge lukkig wel meteen zin in en schrikt, eenmaal op bedrijfs- temperatuur, niet terug voor een stevig toerental. Dat gaat zonder brullen of brommen bij het optrekken want Renault heeft veel werk gemaakt van de geluidsisolatie. Toch blijft bij kruissnelheid een resonantie bestaan, het gevolg van 4.000 omwentelingen per minuut bij 120 km per uur. Niks ergs, maar wel vermoeiend op lange tochten. Het onderstel doet prettig gedempt zijn werk, het comfort is naar wens en het weggedrag onberispelijk. Minder gecharmeerd zijn we van het stuurkarakter. Het stuur is elektrisch bekrachtigd en net als bij andere merken doet dit de gevoeligheid geen goed. Alsof een stelsel van elas tiek en kauwgom het stuur naar de middenstand trekt. Je went er min of meer aan. Bonuspunten "Eén paar belangrijke kwalitei ten zie je niet, maar ze verdie nen hier wel te worden ver meld. Zo is deze Auto van het Jaar 2006 uitgerust met acht air bags, en een fraai systeem dat bij een botsing de stuurkolom een stukje intrekt, de gordels aanspant en de pedalen weg- klapt om de kans op letsel te be perken. Kijk, dat zijn wel bonus- punten voor een titelwinnaar. Voegen we daarbij de prijs van af 12.495 euro (1.2/65 pk) en 14.495 euro voor de 1.4 met zijn 100 pk, en deze Clio is ze ker een te overwegen aanschaf voor wie gewoon niet te duur in een goede auto wil rijden. Hij beschaamt zijn titel Auto van het Jaar 2006 geenszins. Wij gunnen Renault dan ook de felicitaties, maar met de kantte kening dat wij niet kunnen ont dekken waarin deze Clio zich wezenlijk onderscheidt van de andere, goede kandidaten. gemaakt is hij wel. Foto midden rechts: de portiergreep zit erg ver naar voren Q) Renault Clio 1.4 Privilège Standaard: zes airbags (+2 anti-duikairbags in voorste zittingen driedeurs), gecombineerd botsveiligheidssysteem, neerklapbare achter bank, centrale vergrendeling op afstand. Techniek: 1.4 liter benzinemotor 98 pk, koppel 127 Nm bij 4250 toeren. Lxbxh: 3,99 x 2,02 x 1,50 m. Draaicirkel: 10,70 m. Gewicht: 1160 kg. Aanhanger ongeremd: 1200kg. (max) Bagageruim: 288/1028 I. Verbruik: 1 13 Foto's Mare Bolsius Voor veiligheidssysteem weggedrag soepele motor Tankinhoud: 55 I. Tegen stuurkarakter voorruitontwaseming portiergrepen Conclusie: De Renault Clio is een compacte, veilige auto met eigenschappen Score die je van dit merk in deze klasse mag verwachten. Daar is niets mis mee, g maar waarom juist hij Auto van het Jaar 2006 is geworden blijft onduidelijk. Prijs: Clio 1.2 basis 12.495 euro 1.4 Privilège 17.395 van de meest tot (erbeelding spre- de klassieke sport- ;ens is nog altijd Healey', een ■Britse roadster teen beul van een tor. Don van Gooi iter in 1969 een- ïoor 600 gulden. 'Gert te Lintelo te klinkt nu belachelijk een Austin Healey", zegt van Gooi, „maar voor mij 600 gulden veel geld. Zo te ik de auto, een type u't 1961, samen met een I(1 moest kopen. Rijden er nog niet bij, want de ach- nt was geplet door een dumptruck. We hebben een jaar gezocht naar een ey met voorschade, want we onderdelen waren te teelijk vonden zee er een- °°r 400 gulden. „Met een hamer en een staalbeitel heb ben we bij beide auto's de ach terkant van het chassis geschei den. Vreselijk, alsof je de tuin omspit met een theelepeltje!" Sloopauto Met pretoogjes vertelt Van Gooi verder. „Het oplcnapwerk kon den we grotendeels financieren door de verkoop van onderde len van de sloopauto, die bracht meer op dan hij gekost had. Toch kon ik als student zo'n auto eigenlijk niet betalen. Ilc had per week een rijksdaal der voor benzine, net genoeg voor vijf liter. Kon ik op zondag middag vijfentwintig kilometer rijden. Maar ja, soms verbruik te hij wat meer; telkens hetzelf de liedje, een ratelende benzine pomp, een motor die ermee stopte en lopen maar weer." Taxi Na de studie, in 1971, werd Don als dienstplichtige gelegerd in Amersfoort. Hij had zijn maat 'uitgekocht' en gebruikte de voor twee volwassenen plus twee kinderen ontworpen sport wagen als taxi. Drie betalende medesoldaten zagen de Healey als een prima alternatief voor het openbaar vervoer. Dat je achterin meer wind ving dan een zeilboot in een zuidwester- storm deerde deze bikkels ken nelijk niet. Van Gooi vond een baan in het onderwijs, trouwde en kreeg kinderen. De Healey bleef het enige vervoer. Om de kosten te drukken, werd een lpg-tank in de piepkleine kofferbak ge prutst. De leden van de Austin Healey-club schudden hun hoofd - gas was immers om op te koken. Wat een armoed zaaier, die Van Gooi! „En dat was ik ook", beaamt Don. „Ilc had geen cent te makken en moest de Healey met derde hands onderdelen aan de praat houden. Voor het gemak had ik er ook nog een trekhaak onder gezet, konden we met zijn vie ren met de caravan naar Frank rijk. Bij Lyon in de file begon het te regenen. Door de gastank paste het afneembare dak niet meer achterin, dat moesten we eerst uit de cara van halen. Ik vergeet het nooit, mijn zoons rennend naast de auto terwijl ze de kap probeer den vast te krijgen. Ondanks de 'niet geheel volgens het boekje' verrichte reparaties hield de eerste motor het 350.000 km vol. In 1998 werd de Healey gerestaureerd, zodat hij goed was voor minimaal nog eens 37 jaar. Gemakkelij ker jaren dan voorheen, want inmiddels had Van Gooi een Ma zda MX-5 als dagelijks vervoer. „Eigenlijk ook Engels, maar dan beter'", voegt hij er met een re lativerende lach aan toe. „Maar uiteindelijk zullen mijn zoons met de Healey in mijn begrafe nisstoet meerijden." Dat heet nou liefde tot de dood ons scheidt. Q) Austin Healey 1953-1967 Productie: 71.568 stuks Prijzen: 30.000 - 45.000 euro Solide techniek Goede onderdelen- voorziening Goede prestaties Goede restauratie kostbaar Hitte in voetenruimte Hoog verbruik Algemeen: Beoordelen conditie vraagt deskundigheid Mk 3 minst oncomfortabel club: www.healey.nl Op welke instanties kan ik terugvallen als ik een traumatiserend verkeersongeluk meemaak? Mevr. S. de Kroes van Vereniging Verkeersslachtof fers: „Slachtofferhulp is de instantie die mensen op vangt en de eerste vijf maanden begeleidt. Onze vereni ging helpt mensen die echt getraumatiseerd blijken te zijn. Als de oorzaak van een verkeersongeluk onduide lijk is proberen wij opheldering te verschaffen. Dat zorgt voor een zekere rust. Onze vierhondei'd leden ko men vier keer per jaar bijeen om bij te praten. Onder hen zijn veel mensen die een ongeluk hebben gehad. Kijk, een advocaat kan wel helpen, maar zijn woorden beklijven vaak niet. Onze leden begrijpen elkaar bijna zonder woorden. Behalve begrip geeft de vereniging een stem aan verkeersslachtoffers." Info: www.slachtofferhulp.nl en www.verkeersslachtoffers.nl Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia..nl Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek Auto Vals getuned Een tweedehands se dan die klinkt als een Lamborghini: de zo genaamde Vroombox maakt het mogelijk. Via het apparaatje, dat in de Verenigde Staten begin 2006 op de marlet komt, kun je vanaf je dash board een keuze maken Doosje stoere geluiden uit vijftien motorgelui den. Uit boxen onder je auto weerklinkt vervolgens het motorgeweld van een Stingray, Harley of Pontiac. Je kunt het geheel nog eens aandikken met effecten als het geluid van scheurende banden. Als je na zulk heftig gegil vervolgens met je Lelijke Eend de hoek om komt draaien, heb je in elk geval de lachers op je hand. De po litie ziet de humor er waarschijnlijk niet van in. Voor geluiden en meer info: www.vroombox.com Connexxion doet het op gas Vervoersbedrijf Connexxion heeft bij Mercedes-Benz 45 voertuigen met aardgasaandrijving besteld. Mer cedes-Benz kan personenwagens, bestelwagens en bus sen af-fabrielc voorzien van aardgasaandrijving. Niet al leen de geluidsoverlast, maar ook de uitstoot van schade lijke stoffen is fors minder dan bij dieselaandrijving. Test-team Auto in actie Bijna duizend lezers hebben gereageerd op onze op roep twee weken geleden om namens Auto mee te doen aan de eerste editie van De Nationale Rijvaardigheids- test. Daaruit zijn inmiddels twintig lezers (variërend van 21 tot 82 jaar) geselecteerd die morgen hun kunsten gaan tonen op het nieuwe rijvaardigheidscircuit in Ros malen. Zij worden die dag getest op het uitvoeren van veilige rem- en uitwijkmanoeuvres. Hun ervaringen leest u volgende week in Auto. Pirelli-kalender op website Tegelijk met de lancering van de 2006 editie van de Pirelli-kalender is er een site geo pend, waardoor ook niet-bezitters www. pirelhcal.com, met een overzicht van 42 jaar Pirelli kalen der. Bandenfabrikant Pi relli verklaart het succes van de kalen der uit het feit dat hij fotografie, vrou welijke schoonheid en de evolutie van de maatschappij combineert. De J.Lo, oftewel Jennifer Lopez, schit- nieuwe is ontwor- tert in de blootkalender van Pirel- pen door het li. Brits-Turkse duo Mert Alas en Marcus Piggot. De foto's zijn genomen aan de Franse Rivièra in een decor uit de jaren zestig. Zange res en actrice Jennifer Lopez figureert in zwartwit in de kalender. Clarkson in de schoen Jeremy Clarkson presenteert het populaire autopro gramma Top Gear van de BBC. 'Auto's en zo...' heet de selectie van zijn columns uit de succesvolle boeken The World According to Clarkson, Motorworld en On Cars. Clarkson gaat daarbij in op vragen als: waarom zijn Itali anen meer geïnteresseerd in hun uiterlijk dan in waar ze naartoe gaan? Waarom maken Indiërs zoveel onge lukken? Waarom zijn mannen een verloren zaak? Waar om worden Honda's gekocht door oude mensen? Een must voor in de schoen van Top Gear-verslaafden. Auto's en zo Bruna; 200 pagina's, 12,50 euro; isbn 9022991466. Klassiekerbeurs in Maastricht Van 13 tot en met 15 januari wordt in Maastricht Jn- terClassics TopMobiel gehouden, de gecombineerde klassieke autobeurzen in het MECC. Met honderden ex posanten, tientallen clubs, lifestyle, een veiling, restau ratiedemonstraties, onderdelen en automobilia. Net als vorige keer zal het Londense veilinghuis Coys tientallen auto's onder de hamer brengen. De veiling is op zater dagmiddag 14 januari 2006. InterClassics TopMobiel; 30.000 m2, entree 13,50 euro. Meer in fo. www.interclassics-topmobiel.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27