reluk èn wijsheid
<8
let die Healey word ik ooit nog eens begraven'
27
Vraag antwoord
TEST
LASSIEKER
Bijdehand
vrijdag 25 november 2005
iVinst Clio
b en rechts fronsten wenkbrauwen aan
troegtafel waar het altijd over auto's gaat:
IRenault Clio, Auto van het Jaar 2006?!
sereen nieuwe, dan?' Oei, een echte outsi-
lllijkbaar, die Clio. Is hij de titel waard?
Joop van der Pol
en gedoodverfde Au
to van het Jaar kun
je hem moeilijk noe
men, die nieuwe
Clio van Renault,
rarmgeving is nogal onop-
ïid, Had zijn voorganger
'erg karakteristieke koets,
006-editie roept eerder her
ringen op aan die eerste
van 1990. Bescheiden, zeg
Veel werk maakte de de-
jtudio wel van de neus: de
unpen beklimmen specta-
rde voorspatborden, maar
liep het blijkbaar al tegen
lii en moest de rest nog
iaf. Maar goed, smaken ver
en, dus we nemen de
nieuwe titeldrager eens
pen.
ttrste dat opvalt is het gro-
itier dat toegang geeft tot
driedeurs 1.4 Privilege,
lijk, onontbeerlijk ook
lie achterinstappers, en
ad op krap getekende
prkeervakken. Aan de
kant zit de deurgreep te
ar voren - zonder hulp
elleboog krijg je die deur
loeite open. Schoonheids-
;Voor de rest ziet het inte
er puik verzorgd uit in de
ège: rijke, plezierig aan-
nde materialen, mooie en
steunende stoelen, een
jchtelijk dashboard. De
-.4
CAR
YEAR
0
QGelukkige hand
De Fransen
hadden een
gelukkige hand f
bij de Auto van
het Jaar
verkiezing.
Van de 58 autojour
nalisten die stemden voor de
titel gunden er elf (vooral uit
zuidelijke landen) de Clio een
eerste plaats, en veertien een
tweede plek. De VW Passat
scoorde veertien keer één en
elf keer twee. Zelfs de BMW
3-serie kreeg twaalf keer een
eerste plaats toebedeeld.
De doorslag voor de Clio gaf
dat slechts een journalist hem
geen enkel punt gunde, waar
dat de Passat drie keer.en de
BMW elf keer overkwam.
Daardoor moest de 3 ook de
Alfa 159 voor laten gaan.
ruimte achterin en de koffer
bak zijn groter dan voorheen,
en dat is (meer) meegenomen.
Ontwaseming
De koude ochtendstart brengt
ergernis. Bij een buitentempera
tuur van 1 graad onder nul
duurt het een eeuwigheid voor
dat de beslagen voorruit enig
zicht op de buitenwereld toe
staat. Ondanks de airco om de
lucht te drogen, ondanks de vol
ledige luchtstroom op de ruit
gericht, ondanks neergelaten
zonnelcleppen. Niet wat je
noemt de Ontwaseming van het
Jaar.
De 1.4-liter motor heeft er ge
lukkig wel meteen zin in en
schrikt, eenmaal op bedrijfs-
temperatuur, niet terug voor
een stevig toerental. Dat gaat
zonder brullen of brommen bij
het optrekken want Renault
heeft veel werk gemaakt van de
geluidsisolatie. Toch blijft bij
kruissnelheid een resonantie
bestaan, het gevolg van 4.000
omwentelingen per minuut bij
120 km per uur. Niks ergs,
maar wel vermoeiend op lange
tochten. Het onderstel doet
prettig gedempt zijn werk, het
comfort is naar wens en het
weggedrag onberispelijk.
Minder gecharmeerd zijn we
van het stuurkarakter. Het
stuur is elektrisch bekrachtigd
en net als bij andere merken
doet dit de gevoeligheid geen
goed. Alsof een stelsel van elas
tiek en kauwgom het stuur
naar de middenstand trekt. Je
went er min of meer aan.
Bonuspunten
"Eén paar belangrijke kwalitei
ten zie je niet, maar ze verdie
nen hier wel te worden ver
meld. Zo is deze Auto van het
Jaar 2006 uitgerust met acht air
bags, en een fraai systeem dat
bij een botsing de stuurkolom
een stukje intrekt, de gordels
aanspant en de pedalen weg-
klapt om de kans op letsel te be
perken. Kijk, dat zijn wel bonus-
punten voor een titelwinnaar.
Voegen we daarbij de prijs van
af 12.495 euro (1.2/65 pk) en
14.495 euro voor de 1.4 met
zijn 100 pk, en deze Clio is ze
ker een te overwegen aanschaf
voor wie gewoon niet te duur
in een goede auto wil rijden.
Hij beschaamt zijn titel Auto
van het Jaar 2006 geenszins.
Wij gunnen Renault dan ook de
felicitaties, maar met de kantte
kening dat wij niet kunnen ont
dekken waarin deze Clio zich
wezenlijk onderscheidt van de
andere, goede kandidaten.
gemaakt is hij wel. Foto midden rechts: de portiergreep zit erg ver naar voren
Q) Renault Clio 1.4 Privilège
Standaard: zes airbags (+2 anti-duikairbags
in voorste zittingen driedeurs), gecombineerd
botsveiligheidssysteem, neerklapbare achter
bank, centrale vergrendeling op afstand.
Techniek: 1.4 liter benzinemotor 98 pk,
koppel 127 Nm bij 4250 toeren.
Lxbxh: 3,99 x 2,02 x 1,50 m.
Draaicirkel: 10,70 m.
Gewicht: 1160 kg.
Aanhanger ongeremd: 1200kg. (max)
Bagageruim: 288/1028 I.
Verbruik: 1 13
Foto's Mare Bolsius
Voor
veiligheidssysteem
weggedrag
soepele motor
Tankinhoud: 55 I.
Tegen
stuurkarakter
voorruitontwaseming
portiergrepen
Conclusie: De Renault Clio is een compacte, veilige auto met eigenschappen Score
die je van dit merk in deze klasse mag verwachten. Daar is niets mis mee, g
maar waarom juist hij Auto van het Jaar 2006 is geworden blijft onduidelijk.
Prijs: Clio 1.2 basis 12.495 euro
1.4 Privilège 17.395
van de meest tot
(erbeelding spre-
de klassieke sport-
;ens is nog altijd
Healey', een
■Britse roadster
teen beul van een
tor. Don van Gooi
iter in 1969 een-
ïoor 600 gulden.
'Gert te Lintelo
te klinkt nu belachelijk
een Austin Healey", zegt
van Gooi, „maar voor mij
600 gulden veel geld. Zo
te ik de auto, een type
u't 1961, samen met een
I(1 moest kopen. Rijden
er nog niet bij, want de ach-
nt was geplet door een
dumptruck. We hebben
een jaar gezocht naar een
ey met voorschade, want
we onderdelen waren te
teelijk vonden zee er een-
°°r 400 gulden. „Met een
hamer en een staalbeitel heb
ben we bij beide auto's de ach
terkant van het chassis geschei
den. Vreselijk, alsof je de tuin
omspit met een theelepeltje!"
Sloopauto
Met pretoogjes vertelt Van Gooi
verder. „Het oplcnapwerk kon
den we grotendeels financieren
door de verkoop van onderde
len van de sloopauto, die
bracht meer op dan hij gekost
had. Toch kon ik als student
zo'n auto eigenlijk niet betalen.
Ilc had per week een rijksdaal
der voor benzine, net genoeg
voor vijf liter. Kon ik op zondag
middag vijfentwintig kilometer
rijden. Maar ja, soms verbruik
te hij wat meer; telkens hetzelf
de liedje, een ratelende benzine
pomp, een motor die ermee
stopte en lopen maar weer."
Taxi
Na de studie, in 1971, werd Don
als dienstplichtige gelegerd in
Amersfoort. Hij had zijn maat
'uitgekocht' en gebruikte de
voor twee volwassenen plus
twee kinderen ontworpen sport
wagen als taxi. Drie betalende
medesoldaten zagen de Healey
als een prima alternatief voor
het openbaar vervoer. Dat je
achterin meer wind ving dan
een zeilboot in een zuidwester-
storm deerde deze bikkels ken
nelijk niet.
Van Gooi vond een baan in het
onderwijs, trouwde en kreeg
kinderen. De Healey bleef het
enige vervoer. Om de kosten te
drukken, werd een lpg-tank in
de piepkleine kofferbak ge
prutst. De leden van de Austin
Healey-club schudden hun
hoofd - gas was immers om op
te koken. Wat een armoed
zaaier, die Van Gooi! „En dat
was ik ook", beaamt Don. „Ilc
had geen cent te makken en
moest de Healey met derde
hands onderdelen aan de praat
houden. Voor het gemak had ik
er ook nog een trekhaak onder
gezet, konden we met zijn vie
ren met de caravan naar Frank
rijk. Bij Lyon in de file begon
het te regenen. Door de
gastank paste het afneembare
dak niet meer achterin, dat
moesten we eerst uit de cara
van halen. Ik vergeet het nooit,
mijn zoons rennend naast de
auto terwijl ze de kap probeer
den vast te krijgen.
Ondanks de 'niet geheel volgens
het boekje' verrichte reparaties
hield de eerste motor het
350.000 km vol. In 1998 werd
de Healey gerestaureerd, zodat
hij goed was voor minimaal
nog eens 37 jaar. Gemakkelij
ker jaren dan voorheen, want
inmiddels had Van Gooi een Ma
zda MX-5 als dagelijks vervoer.
„Eigenlijk ook Engels, maar dan
beter'", voegt hij er met een re
lativerende lach aan toe. „Maar
uiteindelijk zullen mijn zoons
met de Healey in mijn begrafe
nisstoet meerijden." Dat heet
nou liefde tot de dood ons scheidt.
Q) Austin Healey
1953-1967
Productie:
71.568 stuks
Prijzen:
30.000 - 45.000 euro
Solide techniek
Goede onderdelen-
voorziening
Goede prestaties
Goede restauratie
kostbaar
Hitte in voetenruimte
Hoog verbruik
Algemeen:
Beoordelen conditie vraagt
deskundigheid
Mk 3 minst oncomfortabel
club: www.healey.nl
Op welke instanties kan ik terugvallen als ik een traumatiserend
verkeersongeluk meemaak?
Mevr. S. de Kroes van Vereniging Verkeersslachtof
fers: „Slachtofferhulp is de instantie die mensen op
vangt en de eerste vijf maanden begeleidt. Onze vereni
ging helpt mensen die echt getraumatiseerd blijken te
zijn. Als de oorzaak van een verkeersongeluk onduide
lijk is proberen wij opheldering te verschaffen. Dat
zorgt voor een zekere rust. Onze vierhondei'd leden ko
men vier keer per jaar bijeen om bij te praten. Onder
hen zijn veel mensen die een ongeluk hebben gehad.
Kijk, een advocaat kan wel helpen, maar zijn woorden
beklijven vaak niet. Onze leden begrijpen elkaar bijna
zonder woorden. Behalve begrip geeft de vereniging een
stem aan verkeersslachtoffers."
Info: www.slachtofferhulp.nl en www.verkeersslachtoffers.nl
Mail uw vraag naar
vraagenantwoord@wegenermultimedia..nl
Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek
Auto
Vals getuned
Een tweedehands se
dan die klinkt als
een Lamborghini: de zo
genaamde Vroombox
maakt het mogelijk. Via
het apparaatje, dat in de
Verenigde Staten begin
2006 op de marlet komt,
kun je vanaf je dash
board een keuze maken Doosje stoere geluiden
uit vijftien motorgelui
den. Uit boxen onder je auto weerklinkt vervolgens het
motorgeweld van een Stingray, Harley of Pontiac. Je
kunt het geheel nog eens aandikken met effecten als
het geluid van scheurende banden. Als je na zulk heftig
gegil vervolgens met je Lelijke Eend de hoek om komt
draaien, heb je in elk geval de lachers op je hand. De po
litie ziet de humor er waarschijnlijk niet van in.
Voor geluiden en meer info: www.vroombox.com
Connexxion doet het op gas
Vervoersbedrijf Connexxion heeft bij Mercedes-Benz
45 voertuigen met aardgasaandrijving besteld. Mer
cedes-Benz kan personenwagens, bestelwagens en bus
sen af-fabrielc voorzien van aardgasaandrijving. Niet al
leen de geluidsoverlast, maar ook de uitstoot van schade
lijke stoffen is fors minder dan bij dieselaandrijving.
Test-team Auto in actie
Bijna duizend lezers hebben gereageerd op onze op
roep twee weken geleden om namens Auto mee te
doen aan de eerste editie van De Nationale Rijvaardigheids-
test. Daaruit zijn inmiddels twintig lezers (variërend van
21 tot 82 jaar) geselecteerd die morgen hun kunsten
gaan tonen op het nieuwe rijvaardigheidscircuit in Ros
malen. Zij worden die dag getest op het uitvoeren van
veilige rem- en uitwijkmanoeuvres. Hun ervaringen
leest u volgende week in Auto.
Pirelli-kalender op website
Tegelijk met de
lancering van
de 2006 editie van
de Pirelli-kalender
is er een site geo
pend, waardoor ook
niet-bezitters www.
pirelhcal.com, met
een overzicht van
42 jaar Pirelli kalen
der.
Bandenfabrikant Pi
relli verklaart het
succes van de kalen
der uit het feit dat
hij fotografie, vrou
welijke schoonheid
en de evolutie van
de maatschappij
combineert. De J.Lo, oftewel Jennifer Lopez, schit-
nieuwe is ontwor- tert in de blootkalender van Pirel-
pen door het li.
Brits-Turkse duo
Mert Alas en Marcus Piggot. De foto's zijn genomen aan
de Franse Rivièra in een decor uit de jaren zestig. Zange
res en actrice Jennifer Lopez figureert in zwartwit in de
kalender.
Clarkson in de schoen
Jeremy Clarkson presenteert het populaire autopro
gramma Top Gear van de BBC. 'Auto's en zo...' heet de
selectie van zijn columns uit de succesvolle boeken The
World According to Clarkson, Motorworld en On Cars.
Clarkson gaat daarbij in op vragen als: waarom zijn Itali
anen meer geïnteresseerd in hun uiterlijk dan in waar
ze naartoe gaan? Waarom maken Indiërs zoveel onge
lukken? Waarom zijn mannen een verloren zaak? Waar
om worden Honda's gekocht door oude mensen? Een
must voor in de schoen van Top Gear-verslaafden.
Auto's en zo Bruna; 200 pagina's, 12,50 euro; isbn 9022991466.
Klassiekerbeurs in Maastricht
Van 13 tot en met 15 januari wordt in Maastricht Jn-
terClassics TopMobiel gehouden, de gecombineerde
klassieke autobeurzen in het MECC. Met honderden ex
posanten, tientallen clubs, lifestyle, een veiling, restau
ratiedemonstraties, onderdelen en automobilia. Net als
vorige keer zal het Londense veilinghuis Coys tientallen
auto's onder de hamer brengen. De veiling is op zater
dagmiddag 14 januari 2006.
InterClassics TopMobiel; 30.000 m2, entree 13,50 euro. Meer in
fo. www.interclassics-topmobiel.com