school trots zijn op je e moet lei e Gedachtegang van Jan Zembsch iWsm De laatste geluiden van de plaatwerkerij 19 Mosselbordjes nog bij Sligro Actie nutsbedrijven tegen splitsing Woninginbraken in Kamperland Van den Berge lijsttrekker vrijdag 25 november 2005 an de werken van Jan Zembsch die alleen vanavond zijn te zien in kunstcentrum GHL in Middelburg. foto Ruben Oreel ELBURG - Het is lang ge- dat er een expositie was te 'j kunstcentrum GHL in Iburg. Vandaag wordt de schilderijen van Jan Kh de draad weer opge ilis de opzet wel duidelijk sdan voorheen. Wsitieruimte in de vroege- °°1 is al enkele jaren gele ed wenen, nadat het net andere lokalen werd ver als atelier. De enige over all ruimte om wat tentoon de bedoeling dat kunste naar regelmatig laten zien op dat moment mee be- jn De Gedachtegang, de ruimte dan ook ge- de ervaring leert dat ex- s het grootste deel van de tijdens de opening fckt, duren ze voortaan nog maar één avond of één week einde. Jan Zembsch (1953) uit Vlissin- gen is vanavond als eerste aan de beurt. Ook hij is voor de kunstvolgers enige tijd buiten beeld geweest. Zembsch is voor al bekend van zijn tentoonstel lingen in De Vleeshal in Middel burg (1991) en Bellamy 19 in Vlissingen (1998). Twee jaar ge leden was een deel van zijn werk te zien in De Drukkerij in Middelburg. „Ik ben niet ie mand die voortdurend van gale rie naar galerie trekt", zegt Zembsch. „Ik exposeer liever af en toe. Eén keer in de vijf jaar vind ik eigenlijk wel mooi." On dertussen gaat hij stug door. „Mijn schilderwerk is de afgelo pen jaren behoorlijk veranderd, maar de uitgangspunten zijn nog steeds dezelfde." Een ogenschijnlijk eenvoudige herinnering kan voor Zembsch een lange serie schilderijen inlui den. „Ik kwam eens langs de mo len aan de Veerseweg in Middel burg, waar ik vroeger tegenover heb gewoond. Het viel me op dat de omgeving nogal was ver anderd, maar de molen dezelfde was gebleven. Er kwamen aller lei jeugdherinneringen aan die molen bij me boven: de enorme molensteen, het stof op de raam pjes, de modder op het pad er naartoe. Die sfeer van vroeger, van hoe ik me toen voelde, wilde ik terughalen. Ik ben mu een maal een sfeerschilder." Vertrekpunt Het gevoel of het beeld dat hem bijblijft, is slechts het vertrek punt. Het eindresultaat is bijna abstract werk. „Ik begin bijvoor beeld met de vorm van een mo len. Vervolgens breng ik daar diepte en kleur in aan en begint het eigenlijke werk. Op een gege ven moment zie je het schilderij tevoorschijn komen en staat het op zichzelf. Je moet wel heel goed weten wanneer je dient te stoppen, want je gaat snel te ver." Kleine dingen kunnen hem lang durig inspireren. „Achter die molen was vroeger een schuur waar ze kippen hielden. In mijn herinnering zag je een enorm geel vlak van kuikens die door elkaar krioelen. Dat beeld ver werk ik in een schilderij." Op een van de minder abstract ogende werken zijn onder meer twee cirkels zichtbaar. „Dat wordt een soort beeldmerk voor de serie: een molensteen of een tractorband." Zembsch is nu een jaar bezig met de reeks en vernacht er nog wel een jaar mee door te gaan. De eendaagse expositie in GHL biedt dan ook vooral een tussen stand. „Je moet het zien als een momentopname. Het is work in progress Expositie: Schilderijen van Jan Zembsch, in GHL, Gravenstraat 63, Middelburg. Geopend: alleen vanavond, vanaf 20.00 uur. ZIERIKZEE - Landelijke groothandel Sligro heeft nog steeds servies met het mosselmotief in de schappen lig gen. Dit ondanks een schriftelijke toezegging, afgelopen maandag, dat de bordjes en sauskommetjes direct uit de handel zouden worden genomen. Little Art Factory uit Zierikzee had dit geëist, samen met een passende vergoeding voor geleden schade. Little Art Factory claimt het exclusieve eigendom van het ontwerp van het servies en beschuldigt Sligro van plagiaat. Sligro verkoopt de borden en kommetjes voor een veel lagere prijs dan Little Art Factory. Pas nadat de Zierikzeese on derneming met een rechtszaak dreigde, liet het hoofdkan toor van Sligro in Veghel weten per direct het servies uit de schappen te zullen halen. Gisteren heeft T. Bolster van Little Art Factory bij de ves tiging in Rotterdam nog een bord gekocht. Ook de dagen ervoor was het servies in elk geval in de vestigingen Rot terdam, Groningen en Nieuwegein te koop. Een woord voerder van Sligro blijft bij de opvatting dat geen enkel filiaal de borden en kommetjes meer verkoopt. Hij wilde geen commentaar geven op de aankoop van gisteren. DEN HAAG - De energiebedrijven Delta, Essent, Eneco en Nuon willen afspraken maken met het kabinet over 'ro buuste' investeringen in duurzame energie als in ruil daar voor het splitsingsvoorstel in de ijskast gaat. De vier energiebedrijven stellen dat voor in een brief die gisteren is gestuurd aan minister Brinkhorst (D66, Econo mische Zaken) en de Tweede Kamer. Het voorstel wordt ondersteund - in een brief aan de Tweede Kamer - door de vakcentrales FNV, CNV en MHP en de ondernemings raden van de energiebedrijven. De energiebedrijven hebben herhaaldelijk laten weten dat ze minder mogelijkheden zien te investeren in duurza me energie, als ze in 2008 worden gesplitst in netwerkbe heerders en energieleveranciers. Brinkhorst heeft daar voor een wetsvoorstel naar de Kamer gestuurd. De energiebedrijven willen een brede discussie in Neder land over de toekomst van de energievoorziening. Die moet leiden tot flinke investeringen in duurzame energie. De voorstellen daarvoor zijn nog niet concreet, aldus Van Zuilen. KAMPERLAND - In twee woningen aan de Nieuwstraat in Kamperland is woensdagavond tussen half zeven en ne gen uur ingebroken. Van één woning was een deur gefor ceerd om binnen te komen, bij het andere huis was een raam vernield. Uit beide huizen zijn horloges gestolen. ZIERIKZEE - Huidig fractievoorzitter J. van den Berge voert voor de gemeenteraadsverkiezingen van 6 maart op nieuw de kandidatenlijst aan van de Christenunie op Schouwen-Duiveland. Nummer twee is zijn collega-raads lid M. de Pagter-ten Kate. De eerste nieuwkomer aan het fundament van de CU is de 21-jarige W. Dorst uit Nieuwerkerk. Hij staat op de derde plaats, zo maakte secreataris P. Aamoudse van de kiesver eniging bekend. De ledenvergadering heeft de volgorde vastgesteld. ook heel duidelijk op het netvlies de deelnemers is blijven hangen, het feit dat de Britse overheid heel meer geld voor het onderwijs over- ft dan de Nederlandse, ar er zijn ook nadelen. Het evalua- ysteem van de leerkrachten aan de [ere kant van de Noordzee gaat 1 verder dan het Nederlandse. En vinden de Nederlandse basis- uoldirecteuren al dat ze veel vra- moeten beantwoorden voor de eva de samenvatting van het reisverslag rijven de deelnemers: 'In Neder- j durven we niet goed te zeggen we goed zijn, zeker niet in het on wijs. Ook in het geven van compli- itjes zijn we niet sterk. In Enge- d valt op dat leerkrachten vooral igzijn om kinderen complimentjes geven waar dat kan. De woorden od boy' n 'good girl' hebben we re- matig gehoord. Maar elke school [t zich ook te presenteren. In elke »1 was in de hal van de school een öonstelling ingericht met presta- van leerlingen, projecten en derge- e. Dat is nog eens iets anders dan nisbakken bij de deur die we in Ne land vaak zien. Trots zijn op je e werk en de prestaties is een uur waar het Nederlandse onder- ;nog wat van kan leren.' ir iedere deelnemer aan de reis dt er ook zijn eigen ervaringen aan r. Zo was Fons Schelfhout van de Het interactive board zoals dat in Engeland wordt gebruikt, zou een aanwinst zijn voor de Nederlandse schoolklassen, vinden de deelnemers aan de studiereis. foto Tonia de Groene, Ithakaschool Goes Jan van Schengenschool in Heinkens- zand onder de indruk van het feit dat in alle klassen het zogenoemde interac tive board druk werd gebruikt. Die borden doen langzaam maar zeker ook in het Nederlandse onderwijs hun intrede. Het komt erop neer dat via een computer met een zogeheten.bea- mer beelden op een bord, 'dé"vervan ger van het schoolbord, gepresenteerd worden. Alles wat er op het bord wordt gedaan, schrijven of plaatjes toevoegen, wordt in de computer vast gelegd. Ook internetpagina's kunnen via de beamer óp het bord geprojec teerd worden. Deze borden zijn in Ne derland ook beschikbaar maar kosten 3000 tot 4000 euro per klas. Schelf hout: „Het is duidelijk dat er in Enge land veel geïnvesteerd is in ICT in het onderwijs." Nelleke de Waele van de Montesso rischool De Basis uit Goes vult aan dat_daar weer tegenover staat dat het schoolmeubilair er nogal gedateerd uitzag. Het was haar verder opgeval len dat er weinig gebruik wordt ge maakt van onderwij sboeken en -me thoden. Wel wordt aan het begin van elke les met de klas een doel geformu leerd waar tijdens die les naar toe ge werkt moet worden. Dat sprak haar vanuit de Montessorigedachte weer erg aan. Bram Verhulst van het Stelleplankier te Colijnsplaat is onmiddellijk na het bezoek aan Engeland aan de slag ge gaan met de instelling van een leerlin- genraad, zoals dat op veel Engelse scholen gebruikelijk is. „Neem nu de herinrichting van het schoolplein. Daar hebben we met iedereen over ge praat, de gemeente, de medezeggen schapsraad, de collega's, maar niet met de leerlingen. Die hebben we er nu dus ook bij betrokken. We hebben alleen nog discussie of we groep 3 ook al moeten vertegenwoordigen in de leerlingenraad." Het zou goed zijn als dergelijke uitwis selingen niet beperkt blijven tot de di recteuren, vinden de deelnemers. Maar dan komen de financiële aspec ten om de hoek kijken, want ondanks subsidie van het Europees Platform voor het Nederlands onderwijs is de reis niet goedkoop. De Waele: „Het is altijd goed om met collega's van buiten de school te pra ten en eens te kijken hoe het er bij een ander aan toegaat. Bij voorkeur tij dens schooltijden en dat maakt het vaak zo moeilijk. Want dan moet je wel voor vervanging zorgen en in de praktijk komt het er niet zo vaak van." In elk geval komen de Engelse collega's op hun beurt volgend jaar rond Pasen voor een tegenbezoek. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Frans de Waard was meteen getroffen door de Zware Plaatwerkerij op het Scheldeterrein in Vlissingen. „Toen ik de hal voor het eerst binnenliep, dacht ik: wow, fan tastisch, wat een geluid. Die ven tilatoren, slijptollen, snijbran ders, de lift die door de lucht zweeft. Dat klonk erg goed." De Waard geldt als sleutelfi guur op het gebied van experi mentele, elektronische muziek in Nederland. Ter gelegenheid van de afsluiting van de kunst manifestatie Mijn Domein in de enorme fabriekshal, komende zondag, kreeg hij de opdracht een muziekstuk te componeren. Deze week verblijft de Nijmege- naar in Vlissingen om eraan te werken. Daarbij maakt hij uit sluitend gebruik van geluiden die hij in de fabriek heeft opge nomen. De stad was hem grotendeels vreemd, het genre allerminst. Zijn wortels liggen in de indus triële muziek. „Aanvankelijk wilde ik hier iets doen met de te genstelling tussen de stad en het Scheldeterrein. Maar in Vlissin gen is niet zoveel te klinken, heb ik gemerkt. Je kunt wel het ge luid van de zee opnemen, maar dat hebben andere mensen eer der al veel beteï gedaan dan ik zou kunnen. Die hal vond ik véél interessanter." Toen hij hoorde dat de werkne mers van de Schelde de plaat werkerij binnenkort voorgoed verlaten, wist Frans de Waard meteen waar zijn muziekstuk over zou gaan: over de laatste ge luiden in de hal, nu die nog deels wordt gebruikt voor het za gen en afwerken van profielen. „Mijn stuk begint met volop ac tiviteit en eindigt met een lege hal. Daarvoor heb ik tijdens schafttijd opgenomen hoe die klinkt. Je hoort dan niets meer, alleen wat geruis van airco's." De afgelopen dagen heeft hij twee uur aan materiaal verza meld, waarbij hij alle medewer king kreeg Van de werknemers. Ze namen De Waard bijvoor beeld graag mee in de lift die bo venin hangt. „Toen ik die opna me 's avonds terugluisterde, hoorde ik pas goed hoe mooi dat klinkt. Er zijn trouwens maar weinig geluiden die ik echt le lijk vind, bijvoorbeeld een brom mer." „Het oor is selectief, een micro foon niet. Daardoor hoor je pas later allerlei geluiden die je aan vankelijk niet had opgemerkt. Ik wilde bijvoorbeeld het suizen van de lift opnemen, maar was vergeten dat je ook de kettingen hoort rammelen." Staalborstel De Waard maakt geen collage van geluiden. Hij bewerkt ze deels elektronisch en probeert zo geleidelijk tot een compositie te komen. Het Vlissingse stuk telt vijf delen, waaronder twee die kort en rustig zijn, als een soort intermezzo. De opnamen daarvoor maakte hij met een contactmicrofoon, waarmee hij bijvoorbeeld het schrapen van een staalborstel vastlegde. „Op die manier laat ik in die immen se hal ook heel kleine geluiden horen." Frans de Waard maakt geen kant-en-klare compositie die hij zondag alleen maar in de cd-spe- ler hoeft te stoppen. „Dat is voor het publiek niet zo interes sant om te zien." Evenmin voelt hij iets voor improvisatie. „Dat heeft voor mij een te hoog hit and mïss-gehalte." Hij maakt een soort partituur waarin de opbouw van het stuk in grote lijnen vastlegt, maar waarin ook ruimte is om te varië ren met volumes en meer accen ten te leggen op bepaalde delen, door de opbouw te veranderen. „Het is een soort live-mix. Ik wil flexibel blijven in de uitvoe ring, zodat ik ter plekke kan in spelen op de situatie." Frans de Waard voert zijn muziek stuk zondag 27 november om 15.00 uur uit in de Zware Plaatwerkerij in Vlissingen (ingang via Helling- baan). Daarna wordt een film ver toond over steden als plekken van verval en vernieuwing. Deze bevat fragmenten van bekende films en historische beelden van het Schel deterrein. De Waard zorgt voor mu ziek bij de film. Mijn Domein is nog tot en met zon dag dagelijks van 12.00 tot 17.00 uur te bezoeken. Frans de Waard maakte een muziekstuk van de geluiden die hij opnam in de Zware Plaatwerkerij op het Scheldeterrein in Vlissingen. foto Ruben Oreel InrRené Schrier ,ma£ als school emag als school best wat meer met je positieve kanten naar buiten ko- Maar ook naar de leerlingen toe het geen kwaad eens wat vaker nplimentjes uit te delen. Het zijn zo irtwee aanbevelingen die zijn blij- hangen na een studiereis van een »cp van veertien Zeeuwse basis- ooldirecteuren naar Engeland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 19