»zc Delta verdedigt zijn bod op AYR Delta is overspelig, maar blijft trouw Bijna gratis openbaar vervoer Tips om gezinsdal kleiner te maken 27 groter bedrijf zorgt volgens directie voor meer winst en banengroei ier dagen erken is goed oor economie Jumbo verliest kort geding Consument is positiever gestemd Euronext gaat samenwerken Reeks orders voor Arcadis in VS HAL breidt bezit aan opticiens uit profijt donderdag 24 november 2005 Jeffrey Kutterink [IDDELBURG - De koop van halverwerking Rijnmond [VB) maakt van Delta Milieu tn stevig bedrijf. De schaal- oordelen zorgen ook voor een der resultaat van het gehele nergiebedrijf- Het aantal ba ai zal groeien. Dat heeft weer (straling op andere bedrijven zorgt zelfs voor de komst van uwe. 'schrijft de directie van Del ft een notitie aan haar aan houders (de provincie en de rtien Zeeuwse gemeenten). Ze agt aan hen toestemming om uit te brengen op de l De notitie geeft een beeld 'waarom Delta buiten de pro- icie en specifiek in afvalver- rking wil investeren, elta heeft samen met het con- irtium Suez/Sita op 17 oktober b zogenoemd 'niet bindend ld'gedaan op AVR. Op basis verschillende aanbiedingen rft de eigenaar, de gemeente otterdam, zes partijen geselec- urd voor een bindend bod. jt moet uiterlijk 13 december beuren. Maar Delta kan dat doen als het toestemming Ki't van de aandeelhouders. aderen er op 12 decem- •over. leine schaal notitie stelt de directie stdat de strategie is: zelfstan- sheid, multi-utility (niet al- 8istroom, maar ook afval, ka- en internet) en opererend muit Zeeland. Een probleem is kleine schaal van Delta. Zelfstandigheid betekent niet we altijd alles alleen doen, aar juist interessante coalities juinen, gericht op de langeter- ijnbelangen van de stakehol- iss (alle betrokken belangheb- aien -red.)", schrijft de direc- ila ziet drie taken voor zich- if weggelegd: het beheren en ierhouden van de netten voor jsiriciteit, gas, water en ka- iTweede taak is het leveren 8 huishoudens van stroom, IISTERDAM - Hoogopgeleide kiezen er steeds vaker or beiden vier dagen per week werken. Die keuze is goed de economie. Werknemers ileen vierdaagse gaan produc er om met hun tijd. blijkt uit onderzoek van de Diversiteit Tilburg en de ba- website Carp. Volgens de ie is een 32-urige werkweek astig voor zowel de economie >dehuishoudens. De producti- leit van de werknemer gaat omhoog, mits het ïk goed is georganiseerd. Het fcoek is verricht bij Haagse ïeentelijke diensten, st '4/4-model' pakt econo- sh gezien ook beter uit dan bekende '5/3-model', waar- i de man vijf dagen werkt en vrouw drie. „Na de vierde valt de arbeidsproductivi- van fulltimers sterk terug, wijl productiviteit juist een ote sprong maakt als je van ienaar vieri gaat," zegt onder ier Marcel Kerkhofs. „Als het voor elkaar krijgen dat ■1 meer mannen vier dagen ian werken, zodat hun part- lis ook naar vier kunnen op huiven, valt er grote economi se winst te behalen." een werkweek van minder 11 vier dagen daalt de produc- 'deit echter, onder andere °rdat de overdracht van het dt dan minder efficiënt ver- ept GPD gas, water, kabel diensten en in ternet. En de derde taak is bedie nen van de zakelijke markt; zo als (industrie)water en energie. Juist op die zakelijke markt lig gen de toekomstmogelijkheden van Delta, schetst de directie. En dan met name op het gebied van energie, milieu en water. Delta kan de komende jaren een miljard euro investeren in die speerpunten om het bedrijf winstgevend te kunnen laten groeien. Delta investeert in energiepro ductie: Sloecentrale, het conti nueren van de kerncentrale en de bouw van een kippenmestcen- trale in Moerdijk. Daarnaast steekt Delta geld in duurzame energie, zoals zonne-energie. Op het gebied van water wil Delta de positie van Evides uitbou wen. Maar milieu behoeft op al le punten versterking, aldus de directie. Om veranderingen in wet- en regelgeving en onzeker heden beter te kunnen opvan gen is schaalvergroting noodza kelijk. Vergroeid Delta milieu is een combinatie van vier milieubedrijven die in de afgelopen jaren met elkaar vergroeid zijn. Het is het zesde afvalverwerkingsbedrijf in Ne derland en vooral actief in: recy cling, behandeling, verbran ding, compostering en storten van afval. AVR is actief in: inzameling, re cycling, bewerking, verbran ding, storten, gevaarlijk af valverwerking en industriële reiniging. AVR had in 2004 een omzet van 492 miljoen euro in Nederland en 15 miljoen euro in het buitenland. Er werkten 2095 mensen op 31 december 2004. AVR is de huidige marktleider in afvalverbranding in Neder land met een marktaandeel van ongeveer 37 procent. Delta wil samen met de Suez groep een bod doen op AVR. Als de provin cie en de gemeenten akkoord gaan met het uitbrengen van het bod en als het consortium door Rotterdam wordt uitgekozen, wordt Delta milieu onderge bracht bij een nieuw bedrijf. Daardoor nemen risico's voor het bedrijf af en de bestaansze kerheid toe, aldus de direc- tie.Als de deal doorgaat, ont staat een bedrijf dat marktlei der wordt in de afvalketen in Ne derland (naast de tweede positie op de watermarkt die Delta al heeft met Evides). Dat is van groot belang voor Delta, maar ook voor Zeeland, schrijft de di rectie van Delta. Het hoofdkantoor van de nieu we onderneming komt niet in Zeeland (gezien de relatief grote inbi'eng van de andere partijen). Wel streeft Delta er naar een van de vijf businessunits in Zee land te vestigen. Meebeslissen Verder heeft Delta zodanige zeg genschap dat ze kan meebeslis sen over toekomstige investerin gen. „Direct eraan gekoppeld is hoogwaardige werkgelegenheid die weer uitstraling heeft naar andere Zeeuwse bedrijven of juist nieuwe bedrijven aan trekt." Naast deze forse stap in de milieusector heeft Delta vol gens de directie nog voldoende geld om te investeren in energie productie en wateractiviteiten. Dat is van belang voor de conti nuïteit van Delta op lange ter mijn. Gedeputeerde Staten bespreken het voorstel van de directie vol gende week dinsdag. Daarna stuurt ze een voorstel naar Pro vinciale Staten die er op 9 de cember een besluit over zullen nemen. Dat besluit zal worden uitgedra gen tijdens de aandeelhouders vergadering van Delta op 12 de cember. Het hart van de installatie van de in juli van dit jaar ingebruikgenomen oliemolen in Delfzijl, waar uit koolzaad brandstof wordt gewonnen. MIDDELBURG - Zeeuws en zelfstandig is de strate gie van energiebedrijf Del ta. Maar steeds meer inves teert het bedrijf buiten Zee land. Het energiebedrijf moet wel om overeind te blijven. Ondanks het wijzi gen van de koers, lijken de Zeeuwse belangen nog steeds voorop te staan. door Jeffrey Kutterink Delta wil flink investeren in twee projecten buiten Zeeland. Zo steekt de onderneming tien miljoen euro in een biodieselfa- briek in Delfzijl. En samen met het Frans/Belgische energiebe drijf Suez dingt het Zeeuwse energiebedrijf mee naar de over name van afvalverwerker AVR in Rotterdam. Naar vei'luidt be draagt de vraagprijs tussen de 1 en 1,4 miljard euro. Een aantal maanden geleden meldde de PZC dat Delta een kippenmest- centrale bouwt in Moerdijk. Ver der is Delta eigenaar van stort plaats de Derde Merwedehaven in Dordrecht en investeert er re gelmatig in verbetering en on derhoud. De uitgaven buiten Zeeland lij ken op gespannen voet te staan met de strategie van Zeeuws en zelfstandig. Maar de directie heeft de strategie aangescherpt, zo heeft directeur David Luteijn eerder ook laten weten. Delta is in Zeeland het meest be kend van het leveren van gas, elektriciteit en water aan consu menten. De problemen met het versturen van nota's hebben dat beeld ook versterkt en al hele maal geen goed gedaan. Nog steeds leeft de gedachte dat Del ta van de Zeeuwen is. Die zijn er immers jarenlang klant ge weest. Delta erkent dat en stelt tegelij kertijd dat zij niet heeft ge vraagd om een vrije markt, waarin consumenten en bedrij ven kunnen kiezen waar ze stroom en gas afnemen. Het is Rijksbeleid waar Delta zich te gen heeft uitgesproken. Maar de rijksoverheid zette de liberalise ring van de energiemarkt door. Dat dwingt Delta om commer ciëler te gaan denken. Met het analyse verkopen van gas, stroom en wa ter houdt het de broek niet op, heeft Luteijn al vaker gezegd. Meer dan de 200.000 klanten die Delta nu heeft, zal ze niet snel krijgen, tenzij het inwoneraan tal van Zeeland fors groeit. En dat ligt niet in de lijn der ver wachting. Om te voorkomen dat klanten massaal naar andere leveran ciers lopen, moet het energiebe drijf zich ook niet uit de markt prijzen. De marges op de consu mentenmarkt zijn flinterdun. Daarmee rijst tevens de vraag of Delta wel zou moeten groeien. Hoewel de economie van de groei wel vaker ter discussie staat, heeft Delta geen keuze. Het is eenvoudigweg een kwes tie van eten of gegeten worden. De aandeelhouders (provincie en de dertien Zeeuwse gemeen ten) verheugen zich bovendien elk jaar op een groeiend divi dend. Daarmee vloeit het geld van de Zeeuwen overigens ook weer terug, want gemeenten en provincie besteden dat geld weer aan algemene doelen. Bo vendien heeft Delta geld nodig om de netten (stroom, gas en ka bel) te onderhouden. Delta moet dus groeien om te zorgen dat het geld verdient en dat het niet wordt opgegeten. Dan verdwijnen het bedrijf en de werkgelegenheid uit Zee land. Het is dus logisch dat Del ta zoekt naar mogelijkheden |P een doordeweekse dag stappen Wwee dames te Veenendaal een bus ;Ze giechelen als meiden van veer- °P het schoolplein. Allebei leggen fn tamelijk fors reisbiljet neer voor 'chauffeur. Hij moet het stempelen, 'chauffeur had het niet eerder ge- Hij is pas kort in dienst bij de bus- schappij uit Noord-Brabant die !"duwe heeft opgekocht. is ingewikkeld voor reizigers, voor oor zwervers die af en toe een 'cchbus nemen. Gisteren heette de •Connexion, vandaag staat er BBA 'f'Arriva. Het heeft iets van land- W De overheid doet buslijnen in de "Wing. Wie het meeste biedt, mag nlden. Zo kwam de Brabantse BBA Bnde Veluwe die volgens een kaartje op internet (www.deVeluwe.nl) ligt tus sen Amersfoort, Zwolle, Deventer, Arn hem en Ouwehands Dierenpark. Vorige week was het goor weer en stond er meteen een recordlengte aan files. Een mooie dag voor een PvdA-Ka- merlid om te pleiten voor gratis open baar vervoer. Om mensen uit hun auto te krijgen. Het is de tweede keer dit jaar dat iemand zegt dat het verdwij nen van de files zit in gratis openbaar vervoer. Het staat ook in het program ma van televisiemisdaadman De Vries, die wil regeren. Maar gratis openbaar vervoer, nou ja zo goed als gratis, bestaat al. De vrou wen in Veenendaal hadden het al lang ontdekt. Ze legden het uit aan de chauf feur. Zo komt buspersoneel nog eens wat te weten. Het Brabantse busbedrijf veroverde de Veluwe en vond in de inboedel wat rompslompigheden van de vorige bus maatschappijen. Zo was er al jaren een bijna geheim buskaartje voor toeristen. Het werd uitgedeeld aan de gasten van bungalowparken en campings die er een dagje uit wilden. De eigenaar van zo'n vakantiepark kocht de reisbiljet ten voor een zacht prijsje van de ver voersmaatschappij die graag wat men sen mee wou nemen op de eeuwig lege stoelen in de bus op stille lijnen in de zomer. De BBA pakte het sinds de zomer an ders aan. De Veluwe Reispas is voor taan op een aantal adressen op en rond de Veluwe te koop voor iedereen. Bij voorbeeld bij Veluwse WV-kantoren. Een dagreispas kost 3 euro en er mogen twee kinderen (tot 12 jaar) gratis met de pashouder mee. Maar wat moet je op de Veluwe? De gie chelende vrouwen uit Veenendaal had den er niets te zoeken, ze gebruikten de reispas om een jurk te gaan kopen in Arnhem. Nog nooit was reizen ze zo goedkoop. De pas is ook geldig op stads- lijnen van Arnhem en wie dat wil kan er een rit Amersfoort, Arnhem, Zwolle mee maken. Harderwijkje pikken ook nog? Het hoeft geen dagje uit te zijn. Het loont om een stapeltje van deze pas sen te kopen voor gewone ritten heen en weer tussen twee steden. Het reist in bijna alle gevallen stukken goedkoper dan op een strippenkaart. De Veenen- daalse vrouwen hadden een voorraad reispasjes aangelegd. Dat kost wat moeite. Op de kaart staat dat per per soon per verkooppunt maar twee rei- spassen tegelijk verkocht mogen wor den. Je moet er elke dag even twee ha- DEN BOSCH - Jumbo heeft het kort geding verloren dat de supermarktketen drie weken geleden aanspande tegen concurrent Laurus. Inzet was de reclameslogan 'Onze 8 el ke dag-garanties' die Laurus voert. Jumbo vindt die veel te veel lijken op haar kreet 'Jumbo's 7 dagelijkse zekerhe-^ den'. De vice-president van de rechtbank, mr. J. Rullmann vindt dat de slogan enigszins associaties oproept met de zeven weekdagen, maar dat van slaafse nabootsing geen sprake is. Ook de lay-out en kleuren die Laurus gebruikt in onder meer haar folders, zijn volgens Rullmann anders. Jumbo noemde de uitspraak 'teleurstellend'. GPD DEN HAAG - Het consumentenvertrouwen is voor de tweede achtereenvolgende maand gestegen. De Nederlan der heeft iets meer fiducie in de economische ontwikkelin gen en de consument is bereid zijn portemonnee weer te trekken. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Sta tistiek (CBS) gisterochtend publiceerde. Volgens het CBS is de groep pessimisten onder consumenten nog steeds gro ter dan optimisten. Opvallend is dat ondernemers in no vember negatiever zijn geworden, terwijl hun vertrouwen in voorgaande maanden juist toenam. Producenten vre zen voor hun toekomstige productie en 17 procent is zelfs van plan het personeelsbestand te verkleinen, terwijl slechts 7 procent personeel denkt aan te nemen. GPD AMSTERDAM - Euronext wil samenwerken met de effec tenbeurs van Taiwan. Dat liet het beursbedrijf gisteren weten. Binnenkort wordt daarover een formele overeen komst getekend. De samenwerking houdt in dat de beursbedrijven bekij ken waar 'gezamenlijk geprofiteerd kan worden van marktontwikkelingen', meldde Euronext. ANP AMSTERDAM - Ingenieursbedrijf Arcadis heeft in de Verenigde Staten opdrachten gekregen met een gezamen lijke waarde van 72 miljoen dollar. Dat liet de onderne ming uit Arnhem gisteren weten. Het gaat om activiteiten op het gebied van wegen, watermanagement en tunnels. De werkzaamheden worden uitgevoerd in de Amerikaan se staat Georgia, waar Arcadis assisteert bij de aanleg van een weg. Het project kost in totaal ongeveer 3,5 mil jard dollar. ANP AMSTERDAM - Investeringsmaatschappij HAL Holding breidt zijn bezit aan opticiëns uit met de overname van de Hongaarse keten F-0 Optika-Foto. Het bedrijf telt 130 winkels in Hongarije, Polen en Tsjechië. HAL meldde gisteren te verwachten de overname eind van dit jaar of begin volgend jaar af te zullen ronden. F-0 Optika-Foto is onderdeel van het Hongaarse beursgeno teerde investeerder Fotex. De onderneming heeft 720 werknemers en boekte vorig jaar een omzet van 34 mil joen euro. ANP/RTR foto Dennis Beek/ANP voor schaalvergroting. Er zijn twee opties: uitbreiding van het netwerk of investeren in de mi lieutak. Geld steken in de net ten ligt echter niet voor de hand. Want Delta heeft niets aan een losliggend netwerk dat niet aansluit op het Zeeuwse. De keuze om te investeren in de milieutak ligt dan ook voor de hand. Dat geldt ook voor de overweging om buiten Zeeland te investeren om het totale be drijf zo sterk te maken dat het nog voet in Zeeuwse klei kan houden. Een bod op de AVR, sa men met Suez, moet ook in dat licht worden bezien. Delta moet ook in Zeeland blijven investe ren, zoals in de Sloecentrale. Maar van Delta mag niet wor den verwacht dat ze blindelings geld steekt in elk Zeeuws ener gieproject, Voor het bedrijf is in vesteren buiten Zeeland een noodzaak om die Zeeuwse zelf standigheid te kunnen behou den. len, of je fietst een paar verkooppunten langs. Weinig moeite voor groot voor deel. Volgens de klantenservice van BBA in Tilburg is de reispas op een niet op te sommen groot aantal adressen ('hotels en zo') te koop. Maar volgens een woordvoerder in Apeldoorn is het niet de bedoeling dat gewone busreizigers er gebruik van maken. Het is om men sen de bus in te lokken voor een ritje naar een attractie. Het is om het vreem delingen op de Veluwe makkelijk te ma ken. Maar hoe voorkomt hij dan dat ik de pas ga gebruiken om tussen Amers foort en Arnhem te reizen voor mijn werk? „Dat kunnen we niet voorko men", zegt de BBA. Dus landelijk invoe ren die pas! Vindt u niet, geachte afge vaardigde? Wouter Klootwijk door Brenda van Dam Minder inkomen en méér uitgaven. Zo ziet het fi nanciële plaatje er vaak uit, zodra er kinderen komen. De Nederlandse Gezinsraad spreekt van 'het gezinsdal'. Stellen richten de combinatie werk en zorg voor kinderen verschillend in, met alle inko mensgevolgen van dien. Het gezinsdal is dan ook niet voor iedereen gelijk, zo leert uit onderzoek van de Neder landse Gezinsraad (NGR). De meeste paren kiezen voor een situatie waarbij één partner minder werkt. Verdient die ongeveer de helft van het in komen van de partner, dan gaat het gezin er zo'n 19 pro cent in koopkracht op achter uit. Verdient de parttimer in het gezin minder dan eender de dan de kostwinner, dan is de teruggang 35 procent. Een kleine groep blijft ook na de geboorte van een kind ongeveer evenveel verdienen. Dan blijft het verlies beperkt tot zo'n 13 procent. Steeds minder stellen (slechts tien procent) kiezen voor het kost winnersmodel. Deze groep moet met het minste inkomen rondkomen. Over het alge meen geldt: hoe dichter de in komens van de partners bij elkaar liggen, des te geringer het koopkrachtverlies. Hoe is het dal te beperken? „Om te beginnen zouden zij zich financieel kunnen voor bereiden op het krijgen van een kind", zegt NGR-direc- teurErna Hooghiemstra. „De meeste stellen kennen elkaar gemiddeld zeven jaar eer ze aan kinderen beginnen. Dan werken ze doorgaans beiden en zijn er meestal nog geen hoge vaste lasten. Een prima periode om geld opzij te zet ten om een gezinsdal op te kunnen vangen. Toch ge beurt dat lang niet altijd", zegt Hooghiemstra. „Stellen sparen voor een huis, maar niet vaak voor een kind. Ze hebben geen idee wat een kind of kinderopvang kost. Daar zouden zij zich vooraf ook in kunnen verdiepen. Deelnemen aan de Levens loopregeling kan een oplos sing zijn. Vanaf 2006 kunnen werknemers geld opzij zetten en sparen voor verlof, wat bij l het gezinsdal van pas kan ko men. „In theorie is het een mooie oplossing", vindt Hooghiem stra. „Vooral voor stellen met een flink inkomen die beiden veel werken en dat ook na de komst van kinderen blijven doen. Voor mensen met lage inkomens is het minder ge schikt, want er is vaak wei nig ruimte om te sparen." Lagere inkomens Méér uren werken en daarbij goede afspraken over de taak verdeling thuis, is wellicht de meest economische oplos sing. Zulke besluiten worden echter zelden rationeel geno- men. Hooghiemstra: „Vaak denken mensen dat het finan cieel het gunstigst is als dege ne met het hoogste salaris vol tijds blijft werken en de an der in deeltijd. Toch is dat lang niet altijd waar." Dat komt door ons fiscale stelsel (wie meer verdient, betaalt meer belasting). Een verde ling waarbij beide partners in deeltijd werken kan fis caal vaak voordeliger uitpak ken. Wie de gevolgen van een andere werkverdeling wil be rekenen, kan daarvoor op in ternet bijvoorbeeld de Werk verdeler raadplegen, van het ministerie van SZW en het Nibud. De Werkverdeler laat zien wat er financieel ge beurt als partners méér of juist minder gaan werken. Mensen met lagere inkomens zien vaak niets in meer wer ken. „Dan brengen we al het geld naar de opvang", wordt er gedacht. Maar juist voor hen is de Wet kinderopvang aantrekkelijk. Deze gaat er van uit dat ouders, werkge vers en overheid bijdragen aan de kosten van kinderop vang. De overheidsbijdrage - kinderopvangtoeslag - is in komensafhankelijk en dat is gunstig bij lage inkomens. Maar velen weten dat niet en er wordt dus niet altijd ge bruik van gemaakt. GPD Meer informatie op: http://-. www.ngr.nl Kinderopvangtoe- slag: h ttp://wwwtoeslagennl http://www.minszw.nl Werkver- deler, kosten van kinderen: http://www.nibud.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27