Havenschap levert broddelwerk
PZC
Maximaal 30 km per uur in tolpoorten
Een oplossing
met dilemma's
Dekens tegen Pakistaanse winterkou
17
Meer geld voor kokkelsector
Waanden vertraging in procedure Westerschelde Container Terminal
Provincie moet
heter luisteren
naar burgers
Geen zin in vrijwilligerswerk
Werkstraf voor uitbarsting
Nepcollectanten bieden wafels aan
Man overleden na ongeval
zaterdag 19 november 2005
pfmst.lan Rozendaal
HAAG - Het kabinet is be-
id meer geld uit te trekken als
Ideloosstelling voor het ver
lap de mechanische kokkel
en de Waddenzee.
y, is het bedrag nog 10 mil-
'm euro lager dan de advies-
Lissie schadebepaling kok-
Lisseri j voorstelde.
De commissie Maljers adviseer
de minister Veerman (CDA,
Landbouw, Natuur en Voedsel
kwaliteit) de kokkelsector met
een bedrag van ongeveer 95 mil
joen euro te compenseren voor
het stopzetten van de mechani
sche kokkel visserij in de Wad
denzee, begin dit jaar. Aanvan
kelijk wilde Veerman niet ver
der gaan dan 71 miljoen euro.
Dat vond een meerderheid van
de Tweede Kamer te weinig.
Drie weken geleden werd een
motie aangenomen waarin het
kabinet werd gevraagd de door
de commissie Maljers voorgestel
de schadevergoeding uit te ke
ren. Gisteren heeft het kabinet
over de motie gesproken. Veer
man is nu bereid 85 miljoen eu
ro te betalen. Dat is volgens
hem het maximaal haalbare ge
zien de Europese regels over
staatssteun.
„Dat valt tegen", zegt secretaris
Holstein van de Producentenor
ganisatie Kokkelsector. Hij kan
nog niet aangeven hoe de gedu
peerde kokkelvissers - in onder
meer Yerseke - op het besluit
zullen reageren.
„Het is een individuele nadeel
compensatie. Het is aan elk van
de leden om daar een oordeel
over te vellen. Ik weet wel dat
ze niet staan te juichen."
CDA-Kamerlid Buijs vindt het
bedrag nog steeds te laag. „De
commissie Maljers is niet voor
niets ingesteld. Daar zat een
waarnemer van de regering in.
Ik vind het vreemd dat het kabi
net het advies niet volgt. Af
spraak is afspraak."
In december debatteert de Ka
mer met Veerman over deze
kwestie.
^irEmile Calon
KIDDELBURG - Havenschap
Inland Seaports heeft half
«rk geleverd bij het opstellen
de milieueffectrapportage
ra0r de Westerschelde Contai-
Kr Terminal. Om die reden
Doel het opnieuw aan de slag en
tnedt er een vertraging van een
lantal maanden op, aldus gede
erde H. van Waveren.
verraste gisteren de leden
ijnde Statencommissie Sociale
b Bestuurlijke Zaken met de
behoorlijke vertraging rondom
jeWCT'. Volgens Van Waveren
lad het havenschap deze gang
zaken kunnen voorkomen
door in te gaan op het aanbod
nn de provincie om te helpen
bij het opstellen van de rappor-
e, „Wij hebben aangeboden
te helpen. Daar is niet ten
Ie gebruik van gemaakt", al
dus de gedeputeerde. Het was
de bedoeling dat Gedeputeerde
Slotende MER eind dit jaar zou-
spreken. De Statencom
missies zouden vervolgens in ja-
wan hun mening kunnen geven
de rapportage. Van Wave-
mest voor een uitstel van
zekerdrie maanden. Door het fa
len van de medewerkers van het
havenschap komt het werk van
dekosten-batenanalyse voor de
WCT ook stil te liggen. Daarmee
kan pas aan de slag worden ge-
gaan als de MER gereed is, al-
dusde gedeputeerde.
Schuld
Van Waveren liet uitdrukkelijk
«eten de hele gang van zaken
bijzonder te betreuren'. Hij stel
de echter dat de schuld niet bij
doorMartijn de Koning
DeCDA'er wees erop dat ge
beenten in Brabant vanaf 2007
IPcht zijn een plan van aan-
rte maken met hun visie op
ouderenbeleid. „Het zou
$ngek idee zijn dat ook voor
«uwse gemeenten in te voe
len,"
che rust
in onze prachtige pro-
de provincie ligt maar bij Zee
land Seaports.
De commissieleden reageerden
terughoudend. Vooral omdat
verantwoordelijk gedeputeerde
M. Ie Roy momenteel in het bui
tenland zit en niet ter verant
woording kon worden geroepen.
WD-fractievoorzitter I. Voge
laar gaf tijdens een pauze wel te
kennen dat hij precies wil weten
hoe het mogelijk is dat het ha
venschap zulk werk durft in te
leveren, dat bij de eerste toet
sing direct als onvoldoende
wordt gekwalificeerd. Hij vindt
dat niet te begrijpen en vroeg
zich gisteren af of Le Roy wel
boven op het WCT-dossier zit.
„Heeft ze de regie wel in han
den?" Vooral omdat het nu erop
of eronder is, aldus de liberaal.
De Raad van State heeft het vo
rige plan voor de aanleg van een
grootschalige containerhaven
bij Vlissingen-Oost vernietigd.
Destijds beoordeelde de Raad
voor de MER de toen aangelever
de milieueffectrapportage ook
al als onvoldoende.
MIDDELBURG - De provincie
moet zich op het gebied van
zorg meer bezighouden met de
«en van Zeeuwen. Door aan-
ihcht te schenken aan zaken als
tffl topklinische vestiging stelt
hel provinciebestuur verkeerde
prioriteiten.
ei Tweede Kamerlid
(CDA) gisteren in Mid-
Hij was daar te gast op
bijeenkomst van de Zeeuw
se afdeling van de Nederland-
oij voor Nijver
st en Handel'(NMNH).
zit de Zeeuwse be
niet te wachten op één
ie waar specialistische be
ien worden aangebo-
er ook voor meer se
toren naar Zeeland te halen.
ZIERIKZEE - Ongeveer honderd slachtoffers van de aardbeving in Pakistan kun
nen warme dekens uit Zeeland tegemoet zien. Dat is het resultaat van een inzame
lingsactie die op Schouwen-Duiveland is gehouden. Een familie uit Koudekerke
kwam met een enorme stapel dekens. Die werd met open armen ontvangen. Eerst
in Zierikzee en vervolgens in het centrale verzamelpunt in Alphen aan den Rijn.
Daar gingen de dekens meteen op transport naar Pakistan. De kleding en andere
spullen uit Zeeland zullen later geïnspecteerd worden. De dekens konden niet
wachten, zo was het oordeel. foto Marijke Folkertsma
weten de Zeeuwen
feweg naar Rotterdam, Brugge,
feiten Antwerpen prima te vin-
to\ gaf hij aan. „Bovendien
Zeeland er simpelweg te
whig inwoners voor."
Vrijtijden
De provincie kan zich beter
tok maken over wat er onder
Zeeuwen echt speelt, vindt het
„In Den Haag horen
Jij vooral over lange aanrijtij-
®n van ziekenwagens, slechte
«eikbaarheid van huisartsen
Mi het mogelijk verdwijnen van
ipotheekhoudende huisartsen
'5Phet platteland. Dat moet dus
Prioriteit hebben."
^ls zaken als deze niet verbete-
to gaat dat vooral ten koste
bouderen, meent Buis. „We
oppassen dat die straks
!"toe geeft daar alle gelegen-
iQ toe", betoogde de inwoner
!®Wissenkerke.
fe nadruk zou daarbij moeten
op gezonde senioren. „Te
ak wordt vergrijzing gelijkge-
aan ziek, zwak en misse-
Dat is onzin. Veel senioren
vitaal. Je kunt daarop
door te zorgen voor
«ekkelijke voorzieningen
tö°r die mensen."
door Ben Jansen
BORSSELE - Tunnelklanten
doen er goed aan de automati
sche tolpoorten bij Borssele met
maximaal 30 km per uur te pas
seren. Dat is de beste garantie
dat de slagbomen op het tol-
plein op het juiste moment
open- en dichtgaan. De NV Wes-
terscheldetunnel is naar aanlei
ding van klachten over niet
goed functionerende slagbomen
nog bezig met nader onderzoek
naar een optimale afstelling van
de systemen in de tolpoortjes.
Dat onderzoek neemt veel meer
tijd in beslag dan de tunnelmaat
schappij aanvankelijk had ge
dacht. Nadat gebleken was, on
der meer uit schademeldingen
bij ZLM Verzekeringen, dat mo
torrijders en automobilisten
werden geconfronteerd met slag
bomen die te laat opengingen of
te snel weer sloten, veronderstel
de het bedrijf dat eventuele pro
blemen en de erbij behorende
oplossingen binnen een week in
kaart zouden zijn gebracht. Dat
was zes weken geleden.
Volgens woordvoerder I. de
Moor gaat het om een zeer com
plex vraagstuk: op 1,5 miljoen
passages door de tolpoorten per
jaar gaat het vijftig keer niet
goed. Met behulp van videoca
mera's, gegevens uit computer
systemen en waarnemingen van
medewerkers op het tolplein
heeft de NV Westerscheldetun-
nel de afgelopen weken gepro
beerd inzicht te krijgen in de
aard van het probleem.
Bemande kassa
Het was van begin af aan de be
doeling dat motorrijders met
een abonnement hun t-tag zou
den laten uitlezen bij een beman
de kassa. De Moor: „Veel motor
rijders die vaak gebruikmaken
van de tunnel plaatsen dat appa
raatje ergens voor op hun motor
fiets, zodat ze net als automobi
listen zonder te hoeven stoppen
door een automatische tolpoort
kunnen rijden. Maar de t-tag
leent zich daar niet voor."
Daarom heeft de NV Wester-
scheldetunnel motorrijders voor
lopig aangeraden van een be
mande tolpoort gebruik te ma
ken. Die aansporing blijft in elk
geval voorlopig van kracht. Bij
de automatische tolpoorten zijn
deze week borden geplaatst die
aanduiden dat de passage daar
verboden is voor motorrijders.
Het onderzoek heeft tot nu toe
in elk geval aan het licht ge
bracht dat een te hoge snelheid
door de tolpoorten storingen
kan veroorzaken. Vandaar het
advies niet harder dan 30 km
per uur te rijden. In een proefop
stelling in een van de tolpoorten
wil het tunnelbedrijf de komen
de weken de afstelling van de ap
paratuur verfijnen.
Nooit
De Moor: „Het gaat erom dat de
slagbomen uiteindelijk zo func
tioneren dat er nooit ongeluk
ken door gebeuren of schade
aan een voertuig ontstaat."
Alle tolpoorten worden boven
dien voorzien van videocame
ra's die alle passages registreren
en de snelheid vastleggen.
Behalve een gematigde snelheid
raadt de NV Westerscheldetun-
nel haar klanten ook aan vol
doende ruimte te laten tussen
een voorganger en niet te tal
men in de tolpoort.
COR DE JONGE
MIDDELBURG - Mensen hebben vaak geen zin om vrij
willigerswerk te doen. Fractievoorzitter W. Kolijn (SGP)
bracht die stelling gisteren naar voren tijdens de discus
sie in de Statencommissie Sociale Zaken over de toe
komst van het vrijwilligerswerk. Hij zei dat dat werk niet
alleen onder druk staat door het hebben van weinig vrije
tijd. Ook in zijn eigen achterban merkt hij dat steeds
meer mensen gewoon geen zin hebben om zich voor ande
ren in te zetten.
Gedeputeerde Staten hebben een nota laten opstellen
waarin ze aangeven dat ingezet moet worden op de deel
name van 34 procent van de Zeeuwen aan het vrijwilli
gerswerk. Dat percentage wordt nu ook al gehaald.
A. Luijben (SP) pleitte daarom voor een hogere inzet om
dat uit alle cijfers blijkt dat de vrijwilligers minder uren
maken in vergelijking met een aantal jaren geleden. „Ver
geleken met een aantal jaren terug is hun inzet met een
kwart afgenomen." Gedeputeerde H. van Waveren vond
dat de socialist een punt had. Hij gaat met zijn collega's
overleggen of de lat ten aanzien van het aantal vrijwilli
gers wat hoger kan worden gelegd.
MIDDELBURG - Problemen met zijn zoon leidden er op
21 april toe dat een 62-jarige Terneuzenaar zijn vrouw
sloeg en bedreigde; bovendien kroop hij achter het stuur
met bijna drie keer de toegestane hoeveelheid drank in
zijn lichaam. Hij was nog nooit eerder in aanraking ge
weest met justitie. „Ik was de kluts kwijt", zei hij gisteren
voor de rechtbank in Middelburg. Officier van justitie N.
de Coninck hield in haar eis van veertig uur werkstraf,
twee weken voorwaardelijke gevangenisstraf en een half
jaar voorwaardelijke rijontzegging rekening met de om
standigheden. In zijn voordeel pleitte dat de verdachte
zelf hulp had gezocht bij Emergis. Politierechter A.
Gaakeer was het eens met de officier en vonniste cpnform
de eis.
ZIERIKZEE - De politie waarschuwt voor oplich
tingspraktijken van mensen die zich voordoen als collec
tanten van het Nationaal Fonds Sport Gehandicapten
(NFSG). Bij bedrijven en particulieren bieden de nepcol
lectanten stroopwafels ter verkoop aan. Kopers krijgen
naast de stroopwafels een folder waarin gehandicapte
sporters te zien zijn. Het ontvangen geld wordt volgens de
politie echter in eigen zak gestoken.
ARNEMUIDEN - De 60-jarige Middelburger die donder
dag gewond raakte bij een ongeval in Arnemuiden, is in
het ziekenhuis aan zijn verwondingen bezweken. De man
kwam op de Van Cittersweg in aanrijding met een brom
fietsster uit dat dorp en belandde met zijn auto onderste
boven in de sloot langs de weg. Hij werd door de brand
weer en door een getuige van het ongeluk bevrijd. Hij
werd in kritieke toestand in het ziekenhuis opgenomen,
waar hij later is overleden. Het 16-jarige meisje dat de
scooter bestuurde raakte lichtgewond en moest ook naar
het ziekenhuis. Volgens de politie is de aanrijding ont
staan doordat het meisje geen voorrang verleende toen zij
de kruising van de Van Cittersweg overstak.
door Ben Jansen
GOES - Staatssecretaris P. van
Geel van Milieu herkent de pro
blemen die Nederlanders heb
ben met kernenergie. „Het is
geen duurzame oplossing. Zelf
ben ik voorstander omdat er
minder C02 de atmosfeer in
gaat, maar tegelijkertijd ben ik
innerlijk tegen omdat wij wel
nog het probleem van kernafval
hebben."
In een reactie op de opiniepei
ling over kernenergie en de toe
komst van de kerncentrale Bors
sele laat Van Geel weten dat hij
begrip heeft voor de opstelling
van de Nederlanders. „Zij kie
zen een verstandige en nuchtere
lijn. De cijfers geven uitdruk
king aan de dilemma's die spe
len", aldus Van Geel in een reac
tie. „Bij Borssele komt de opvat
ting erop neer: als je al een kern
centrale hebt, hoeft die niet ge
forceerd gesloten te worden.
Maar nieuwe centrales bouwen,
is nu ook weer niet nodig."
Steun
Woordvoerster M. Linger van
EPZ, de exploitant van de kern
centrale Borssele, plaatst de uit
komst van de peiling in een
reeks van vergelijkbare onder
zoeken en signaleert een toene
mende steun voor het gebruik
van kernenergie en een stijging
van het aantal Nederlanders dat
wil dat de centrale open blijft.
Ze meent dat steeds meer Neder
landers oog krijgen voor de
meerwaarde van kernenergie.
Linger kan zich de zorg over
kernafval voorstellen. Ze wijst
erop dat het om een geringe hoe
veelheid gaat (één kubieke me
ter per jaar) en dat er zeer zorg
vuldig mee wordt omgespron
gen.
Ook directeur D. Luteijn van
energiebedrijf Delta (aandeel
houder van EPZ) constateert
een groeiend draagvlak voor
kernenergie. Hij ziet in de uit
komsten van de peiling ook een
ondersteuning voor het streven
om het langer openhouden van
de kerncentrale te combineren
met een extra inspanning om
duurzame energiebronnen te
ontwikkelen.
Luteijn is ervan overtuigd dat
kernenergie een rol zal blijven
spelen in de toekomstige energie
voorziening. Hij meent dat over
de toekomst van kernenergie in
Nederland moet worden nage
dacht en dat aan draagvlak er
voor moet worden gewerkt door
meer voorlichting te geven over
moderne centrales. Over het feit
dat Flevoland en Groningen het
vaakst worden genoemd als
plek waar een eventuele nieuwe
kercentrale zou moeten komen,
zegt Luteijn: „De locatie zal ze
ker gebonden zijn aan een
plaats waar koelwater voorhan
den is en waar bestaande centra
les staan. Zeeland is dan geen
onlogische plaats."
Factoren
M. van Mierlo van de Zeeuwse
Milieu Federatie (ZMF) kan
zich voorstellen dat over het lan
ger openhouden van de kerncen
trale Borssele anders wordt
geoordeeld dan over nieuwe fa
brieken voor atoomstroom. „In
het geval van de bestaande spe
len ook sociale en economische
factoren een rol." Het feit dat
bijna de helft van de Nederlan
ders een nieuwe centrale af
wijst, vormt voor hem een onder
streping dat kernenergie voor
de toekomst geen oplossing isj
ook niet als overbrugging naar
de tijd dat duurzame energie
bronnen wél voldoende soelaas
bieden.
Burgemeester J. Gelok van Bor-
sele is alleen al voorstander van
behoud van de kerncentrale van
wege het feit dat veel hoog opgen
leide werknemers ervan in zijn
gemeente wonen en hun rol in
het sociaal-maatschappelijk le
ven spelen.
„Die raken we niet graag kwijt.
De uitkomst van de peiling en
de opvattingen in de Tweede Ka
mer zijn wat dat betreft geen
verkeerd signaal."
Kenniscentrum
Gelok wil, wat er ook besloten
wordt over kernenergie, graag
een kenniscentrum in zijn ge
meente houden. Dat de deelne
mers aan de peiling eerst Flevo
land en Groningen noemen als
vestigingsplek voor een eventue
le nieuwe kerncentrale, veront
rust hem niet.
„De gedachten gaan daarvoor
natuurlijk uit naar dunbevolk-
ter gebieden. Ik had het opmer
kelijker gevonden als Den Haag
was genoemd."