Havenschap levert broddelwerk PZC Maximaal 30 km per uur in tolpoorten Een oplossing met dilemma's Dekens tegen Pakistaanse winterkou 17 Meer geld voor kokkelsector Waanden vertraging in procedure Westerschelde Container Terminal Provincie moet heter luisteren naar burgers Geen zin in vrijwilligerswerk Werkstraf voor uitbarsting Nepcollectanten bieden wafels aan Man overleden na ongeval zaterdag 19 november 2005 pfmst.lan Rozendaal HAAG - Het kabinet is be- id meer geld uit te trekken als Ideloosstelling voor het ver lap de mechanische kokkel en de Waddenzee. y, is het bedrag nog 10 mil- 'm euro lager dan de advies- Lissie schadebepaling kok- Lisseri j voorstelde. De commissie Maljers adviseer de minister Veerman (CDA, Landbouw, Natuur en Voedsel kwaliteit) de kokkelsector met een bedrag van ongeveer 95 mil joen euro te compenseren voor het stopzetten van de mechani sche kokkel visserij in de Wad denzee, begin dit jaar. Aanvan kelijk wilde Veerman niet ver der gaan dan 71 miljoen euro. Dat vond een meerderheid van de Tweede Kamer te weinig. Drie weken geleden werd een motie aangenomen waarin het kabinet werd gevraagd de door de commissie Maljers voorgestel de schadevergoeding uit te ke ren. Gisteren heeft het kabinet over de motie gesproken. Veer man is nu bereid 85 miljoen eu ro te betalen. Dat is volgens hem het maximaal haalbare ge zien de Europese regels over staatssteun. „Dat valt tegen", zegt secretaris Holstein van de Producentenor ganisatie Kokkelsector. Hij kan nog niet aangeven hoe de gedu peerde kokkelvissers - in onder meer Yerseke - op het besluit zullen reageren. „Het is een individuele nadeel compensatie. Het is aan elk van de leden om daar een oordeel over te vellen. Ik weet wel dat ze niet staan te juichen." CDA-Kamerlid Buijs vindt het bedrag nog steeds te laag. „De commissie Maljers is niet voor niets ingesteld. Daar zat een waarnemer van de regering in. Ik vind het vreemd dat het kabi net het advies niet volgt. Af spraak is afspraak." In december debatteert de Ka mer met Veerman over deze kwestie. ^irEmile Calon KIDDELBURG - Havenschap Inland Seaports heeft half «rk geleverd bij het opstellen de milieueffectrapportage ra0r de Westerschelde Contai- Kr Terminal. Om die reden Doel het opnieuw aan de slag en tnedt er een vertraging van een lantal maanden op, aldus gede erde H. van Waveren. verraste gisteren de leden ijnde Statencommissie Sociale b Bestuurlijke Zaken met de behoorlijke vertraging rondom jeWCT'. Volgens Van Waveren lad het havenschap deze gang zaken kunnen voorkomen door in te gaan op het aanbod nn de provincie om te helpen bij het opstellen van de rappor- e, „Wij hebben aangeboden te helpen. Daar is niet ten Ie gebruik van gemaakt", al dus de gedeputeerde. Het was de bedoeling dat Gedeputeerde Slotende MER eind dit jaar zou- spreken. De Statencom missies zouden vervolgens in ja- wan hun mening kunnen geven de rapportage. Van Wave- mest voor een uitstel van zekerdrie maanden. Door het fa len van de medewerkers van het havenschap komt het werk van dekosten-batenanalyse voor de WCT ook stil te liggen. Daarmee kan pas aan de slag worden ge- gaan als de MER gereed is, al- dusde gedeputeerde. Schuld Van Waveren liet uitdrukkelijk «eten de hele gang van zaken bijzonder te betreuren'. Hij stel de echter dat de schuld niet bij doorMartijn de Koning DeCDA'er wees erop dat ge beenten in Brabant vanaf 2007 IPcht zijn een plan van aan- rte maken met hun visie op ouderenbeleid. „Het zou $ngek idee zijn dat ook voor «uwse gemeenten in te voe len," che rust in onze prachtige pro- de provincie ligt maar bij Zee land Seaports. De commissieleden reageerden terughoudend. Vooral omdat verantwoordelijk gedeputeerde M. Ie Roy momenteel in het bui tenland zit en niet ter verant woording kon worden geroepen. WD-fractievoorzitter I. Voge laar gaf tijdens een pauze wel te kennen dat hij precies wil weten hoe het mogelijk is dat het ha venschap zulk werk durft in te leveren, dat bij de eerste toet sing direct als onvoldoende wordt gekwalificeerd. Hij vindt dat niet te begrijpen en vroeg zich gisteren af of Le Roy wel boven op het WCT-dossier zit. „Heeft ze de regie wel in han den?" Vooral omdat het nu erop of eronder is, aldus de liberaal. De Raad van State heeft het vo rige plan voor de aanleg van een grootschalige containerhaven bij Vlissingen-Oost vernietigd. Destijds beoordeelde de Raad voor de MER de toen aangelever de milieueffectrapportage ook al als onvoldoende. MIDDELBURG - De provincie moet zich op het gebied van zorg meer bezighouden met de «en van Zeeuwen. Door aan- ihcht te schenken aan zaken als tffl topklinische vestiging stelt hel provinciebestuur verkeerde prioriteiten. ei Tweede Kamerlid (CDA) gisteren in Mid- Hij was daar te gast op bijeenkomst van de Zeeuw se afdeling van de Nederland- oij voor Nijver st en Handel'(NMNH). zit de Zeeuwse be niet te wachten op één ie waar specialistische be ien worden aangebo- er ook voor meer se toren naar Zeeland te halen. ZIERIKZEE - Ongeveer honderd slachtoffers van de aardbeving in Pakistan kun nen warme dekens uit Zeeland tegemoet zien. Dat is het resultaat van een inzame lingsactie die op Schouwen-Duiveland is gehouden. Een familie uit Koudekerke kwam met een enorme stapel dekens. Die werd met open armen ontvangen. Eerst in Zierikzee en vervolgens in het centrale verzamelpunt in Alphen aan den Rijn. Daar gingen de dekens meteen op transport naar Pakistan. De kleding en andere spullen uit Zeeland zullen later geïnspecteerd worden. De dekens konden niet wachten, zo was het oordeel. foto Marijke Folkertsma weten de Zeeuwen feweg naar Rotterdam, Brugge, feiten Antwerpen prima te vin- to\ gaf hij aan. „Bovendien Zeeland er simpelweg te whig inwoners voor." Vrijtijden De provincie kan zich beter tok maken over wat er onder Zeeuwen echt speelt, vindt het „In Den Haag horen Jij vooral over lange aanrijtij- ®n van ziekenwagens, slechte «eikbaarheid van huisartsen Mi het mogelijk verdwijnen van ipotheekhoudende huisartsen '5Phet platteland. Dat moet dus Prioriteit hebben." ^ls zaken als deze niet verbete- to gaat dat vooral ten koste bouderen, meent Buis. „We oppassen dat die straks !"toe geeft daar alle gelegen- iQ toe", betoogde de inwoner !®Wissenkerke. fe nadruk zou daarbij moeten op gezonde senioren. „Te ak wordt vergrijzing gelijkge- aan ziek, zwak en misse- Dat is onzin. Veel senioren vitaal. Je kunt daarop door te zorgen voor «ekkelijke voorzieningen tö°r die mensen." door Ben Jansen BORSSELE - Tunnelklanten doen er goed aan de automati sche tolpoorten bij Borssele met maximaal 30 km per uur te pas seren. Dat is de beste garantie dat de slagbomen op het tol- plein op het juiste moment open- en dichtgaan. De NV Wes- terscheldetunnel is naar aanlei ding van klachten over niet goed functionerende slagbomen nog bezig met nader onderzoek naar een optimale afstelling van de systemen in de tolpoortjes. Dat onderzoek neemt veel meer tijd in beslag dan de tunnelmaat schappij aanvankelijk had ge dacht. Nadat gebleken was, on der meer uit schademeldingen bij ZLM Verzekeringen, dat mo torrijders en automobilisten werden geconfronteerd met slag bomen die te laat opengingen of te snel weer sloten, veronderstel de het bedrijf dat eventuele pro blemen en de erbij behorende oplossingen binnen een week in kaart zouden zijn gebracht. Dat was zes weken geleden. Volgens woordvoerder I. de Moor gaat het om een zeer com plex vraagstuk: op 1,5 miljoen passages door de tolpoorten per jaar gaat het vijftig keer niet goed. Met behulp van videoca mera's, gegevens uit computer systemen en waarnemingen van medewerkers op het tolplein heeft de NV Westerscheldetun- nel de afgelopen weken gepro beerd inzicht te krijgen in de aard van het probleem. Bemande kassa Het was van begin af aan de be doeling dat motorrijders met een abonnement hun t-tag zou den laten uitlezen bij een beman de kassa. De Moor: „Veel motor rijders die vaak gebruikmaken van de tunnel plaatsen dat appa raatje ergens voor op hun motor fiets, zodat ze net als automobi listen zonder te hoeven stoppen door een automatische tolpoort kunnen rijden. Maar de t-tag leent zich daar niet voor." Daarom heeft de NV Wester- scheldetunnel motorrijders voor lopig aangeraden van een be mande tolpoort gebruik te ma ken. Die aansporing blijft in elk geval voorlopig van kracht. Bij de automatische tolpoorten zijn deze week borden geplaatst die aanduiden dat de passage daar verboden is voor motorrijders. Het onderzoek heeft tot nu toe in elk geval aan het licht ge bracht dat een te hoge snelheid door de tolpoorten storingen kan veroorzaken. Vandaar het advies niet harder dan 30 km per uur te rijden. In een proefop stelling in een van de tolpoorten wil het tunnelbedrijf de komen de weken de afstelling van de ap paratuur verfijnen. Nooit De Moor: „Het gaat erom dat de slagbomen uiteindelijk zo func tioneren dat er nooit ongeluk ken door gebeuren of schade aan een voertuig ontstaat." Alle tolpoorten worden boven dien voorzien van videocame ra's die alle passages registreren en de snelheid vastleggen. Behalve een gematigde snelheid raadt de NV Westerscheldetun- nel haar klanten ook aan vol doende ruimte te laten tussen een voorganger en niet te tal men in de tolpoort. COR DE JONGE MIDDELBURG - Mensen hebben vaak geen zin om vrij willigerswerk te doen. Fractievoorzitter W. Kolijn (SGP) bracht die stelling gisteren naar voren tijdens de discus sie in de Statencommissie Sociale Zaken over de toe komst van het vrijwilligerswerk. Hij zei dat dat werk niet alleen onder druk staat door het hebben van weinig vrije tijd. Ook in zijn eigen achterban merkt hij dat steeds meer mensen gewoon geen zin hebben om zich voor ande ren in te zetten. Gedeputeerde Staten hebben een nota laten opstellen waarin ze aangeven dat ingezet moet worden op de deel name van 34 procent van de Zeeuwen aan het vrijwilli gerswerk. Dat percentage wordt nu ook al gehaald. A. Luijben (SP) pleitte daarom voor een hogere inzet om dat uit alle cijfers blijkt dat de vrijwilligers minder uren maken in vergelijking met een aantal jaren geleden. „Ver geleken met een aantal jaren terug is hun inzet met een kwart afgenomen." Gedeputeerde H. van Waveren vond dat de socialist een punt had. Hij gaat met zijn collega's overleggen of de lat ten aanzien van het aantal vrijwilli gers wat hoger kan worden gelegd. MIDDELBURG - Problemen met zijn zoon leidden er op 21 april toe dat een 62-jarige Terneuzenaar zijn vrouw sloeg en bedreigde; bovendien kroop hij achter het stuur met bijna drie keer de toegestane hoeveelheid drank in zijn lichaam. Hij was nog nooit eerder in aanraking ge weest met justitie. „Ik was de kluts kwijt", zei hij gisteren voor de rechtbank in Middelburg. Officier van justitie N. de Coninck hield in haar eis van veertig uur werkstraf, twee weken voorwaardelijke gevangenisstraf en een half jaar voorwaardelijke rijontzegging rekening met de om standigheden. In zijn voordeel pleitte dat de verdachte zelf hulp had gezocht bij Emergis. Politierechter A. Gaakeer was het eens met de officier en vonniste cpnform de eis. ZIERIKZEE - De politie waarschuwt voor oplich tingspraktijken van mensen die zich voordoen als collec tanten van het Nationaal Fonds Sport Gehandicapten (NFSG). Bij bedrijven en particulieren bieden de nepcol lectanten stroopwafels ter verkoop aan. Kopers krijgen naast de stroopwafels een folder waarin gehandicapte sporters te zien zijn. Het ontvangen geld wordt volgens de politie echter in eigen zak gestoken. ARNEMUIDEN - De 60-jarige Middelburger die donder dag gewond raakte bij een ongeval in Arnemuiden, is in het ziekenhuis aan zijn verwondingen bezweken. De man kwam op de Van Cittersweg in aanrijding met een brom fietsster uit dat dorp en belandde met zijn auto onderste boven in de sloot langs de weg. Hij werd door de brand weer en door een getuige van het ongeluk bevrijd. Hij werd in kritieke toestand in het ziekenhuis opgenomen, waar hij later is overleden. Het 16-jarige meisje dat de scooter bestuurde raakte lichtgewond en moest ook naar het ziekenhuis. Volgens de politie is de aanrijding ont staan doordat het meisje geen voorrang verleende toen zij de kruising van de Van Cittersweg overstak. door Ben Jansen GOES - Staatssecretaris P. van Geel van Milieu herkent de pro blemen die Nederlanders heb ben met kernenergie. „Het is geen duurzame oplossing. Zelf ben ik voorstander omdat er minder C02 de atmosfeer in gaat, maar tegelijkertijd ben ik innerlijk tegen omdat wij wel nog het probleem van kernafval hebben." In een reactie op de opiniepei ling over kernenergie en de toe komst van de kerncentrale Bors sele laat Van Geel weten dat hij begrip heeft voor de opstelling van de Nederlanders. „Zij kie zen een verstandige en nuchtere lijn. De cijfers geven uitdruk king aan de dilemma's die spe len", aldus Van Geel in een reac tie. „Bij Borssele komt de opvat ting erop neer: als je al een kern centrale hebt, hoeft die niet ge forceerd gesloten te worden. Maar nieuwe centrales bouwen, is nu ook weer niet nodig." Steun Woordvoerster M. Linger van EPZ, de exploitant van de kern centrale Borssele, plaatst de uit komst van de peiling in een reeks van vergelijkbare onder zoeken en signaleert een toene mende steun voor het gebruik van kernenergie en een stijging van het aantal Nederlanders dat wil dat de centrale open blijft. Ze meent dat steeds meer Neder landers oog krijgen voor de meerwaarde van kernenergie. Linger kan zich de zorg over kernafval voorstellen. Ze wijst erop dat het om een geringe hoe veelheid gaat (één kubieke me ter per jaar) en dat er zeer zorg vuldig mee wordt omgespron gen. Ook directeur D. Luteijn van energiebedrijf Delta (aandeel houder van EPZ) constateert een groeiend draagvlak voor kernenergie. Hij ziet in de uit komsten van de peiling ook een ondersteuning voor het streven om het langer openhouden van de kerncentrale te combineren met een extra inspanning om duurzame energiebronnen te ontwikkelen. Luteijn is ervan overtuigd dat kernenergie een rol zal blijven spelen in de toekomstige energie voorziening. Hij meent dat over de toekomst van kernenergie in Nederland moet worden nage dacht en dat aan draagvlak er voor moet worden gewerkt door meer voorlichting te geven over moderne centrales. Over het feit dat Flevoland en Groningen het vaakst worden genoemd als plek waar een eventuele nieuwe kercentrale zou moeten komen, zegt Luteijn: „De locatie zal ze ker gebonden zijn aan een plaats waar koelwater voorhan den is en waar bestaande centra les staan. Zeeland is dan geen onlogische plaats." Factoren M. van Mierlo van de Zeeuwse Milieu Federatie (ZMF) kan zich voorstellen dat over het lan ger openhouden van de kerncen trale Borssele anders wordt geoordeeld dan over nieuwe fa brieken voor atoomstroom. „In het geval van de bestaande spe len ook sociale en economische factoren een rol." Het feit dat bijna de helft van de Nederlan ders een nieuwe centrale af wijst, vormt voor hem een onder streping dat kernenergie voor de toekomst geen oplossing isj ook niet als overbrugging naar de tijd dat duurzame energie bronnen wél voldoende soelaas bieden. Burgemeester J. Gelok van Bor- sele is alleen al voorstander van behoud van de kerncentrale van wege het feit dat veel hoog opgen leide werknemers ervan in zijn gemeente wonen en hun rol in het sociaal-maatschappelijk le ven spelen. „Die raken we niet graag kwijt. De uitkomst van de peiling en de opvattingen in de Tweede Ka mer zijn wat dat betreft geen verkeerd signaal." Kenniscentrum Gelok wil, wat er ook besloten wordt over kernenergie, graag een kenniscentrum in zijn ge meente houden. Dat de deelne mers aan de peiling eerst Flevo land en Groningen noemen als vestigingsplek voor een eventue le nieuwe kerncentrale, veront rust hem niet. „De gedachten gaan daarvoor natuurlijk uit naar dunbevolk- ter gebieden. Ik had het opmer kelijker gevonden als Den Haag was genoemd."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 17