Nederland houdt van simpel pils Hardgekookt ei met zout in een doosje Minder kip in een runderknakworst Ouders, voed je kind financieel op! rav fanners zien de stijlvolle tap als de nieuwste trend Nederland is zevende in Europa Adecco krikt winst op Minder auto's verkocht in Europa Meevaller voor EMI Resultaat Sainsbury blijft stabiel Eurostat bevestigt inflatiecijfer profijt Mderlandse bierconsumptie 1Wil deNe- LIer zijn biertje anders be ft Deze week werd een on- iek naar de Nederlandse g gepresenteerd. Ken- n de nieuwste trend een gewone tappils, \r wel stijlvol. 0 HAAG - Onderuitgezakt de tv bier slempen? Nee, zo Kleeft de Nederlander zijn bier- je niet meer. „Tegenwoordig Jen mensen drinken met li» weet Frank Pasman, tolbaas van biercafé De Paas. Diet zomaar een biertje." on komen in zijn café de echte japroevers, bierdrinkers die ^enorn een Karmeliet Tripel, aiKwak of een Jever. De tien- Hen exotische flesjes uit heel luropa staan hals aan hals ach tbar. „Maar ook thuis ko emensen bijna niet meer aan gewone Heineken. Ga c ergens voetbal kijken dan jaat er Gulpener klaar. Of een tijd dat een krat bier, ge- i een krat bier was, is al verleden tijd. Supermark- jieden een reeks aan Duitse, joische merken, streekbieren, ibieren, witbieren en 'gezon- kght-varianten. Vaak geïn troduceerd om de omzet van brouwerijen op peil te houden, cant de Nederlandse consu ment laat zich steeds moeilijker rerleiden. De bierconsumptie in Neder land laat al jaren een gestage da ling zien. Dronken we in 1990 nog 85 liter per jaar, vorig jaar was dat al gedaald tot 77,9 liter 'per Nederlander. Het lijkt er Ét op dat die trend ombuigt. ,De biermarkt neemt per jaar net 1 tot 2 procent af", weet ookHenriReuchlin van het Cen traal Brouwerij Kantoor, de be langenbehartiger van de brou werijen. Schrikbarend is dat volgens ihemniet. Ter vergelijking, de ge- jpddelde wijnconsumptie in Ne- twin tig liter per persoon. En er wordt altijd nog ruim vijftig keer zoveel pils gedronken als breezers. Reuchlin: „Er wordt nog steeds veel bier gedronken, maar andere keuzemogelijkhe den nemen steeds meer toe. Dan drinken mensen weer meer wijn, dan weer meer frisdrank." Bovendien vecht bier nog vaak tegen het ouderwetse imago. Een wijntje op tafel staat een stuk stijlvoller dan een pint. Heineken probeerde dat beeld dit jaar bij te schaven met Biè- re-a-table, vier biersoorten in De Nederlandse bierconsumptie daalt al jaren gestaag. De Nederlander wil geen wilde smaken, geen bier vermomd als wijn, maar een ech te tappils zoals die is bedoeld: geel met een witte schuimkraag. foto Evert-Jan Daniels/GPD door Dylan de Gruijl DEN HAAG - In 1990 dronken Nederlanders jaarlijks nog ge middeld 85 liter bier per per soon. Vorig jaar was dat ge daald tot 77,9 liter. ker 110,6 liter. Toch blijft cle consumptie van bier onvermin derd hoog. Gemiddeld drinken Nederlan ders per jaar 20 liter wijn per Daarmee bezet Nederland de ze vende plek in Európa. De top is als-volgt! een Ier drinkt gemid deld 118 liter per jaar, een Duit sers 117,7 liter en een Oostenrij- hoofd van de bevolking en er wordt vijftig keer meer bier ge dronken van alcoholische fruit- mixen als breezers. Van het bier- dat in de supermarkten wordt verkocht is 93 procent traditio neel pils. GPD chique flessen geselecteerd voor vlees-, vis- en pastagerechten. Net wijn, maar de klanten lie pen er niet warm voor. Ook de concurrentie met alcoho lische fruitmixen, zoals de breezers, die onder jongeren zo populair zijn, liep op niets uit. Van het daverend geïntroduceer de Zinniz van Grolsch - slogan: 'fris, fun, dorstlessend' - werd na een tijdje niets meer verno men. Bier dat smaakt naar wod ka lime en gin lemon slaat niet aan. Hetzelfde geldt voor despe rado, het biertequila-probeersel van Heineken. Stijlvol Wat voor bier wil de Nederlan der dan wel? Stijlvol, is volgens Heineken het antwoord. Geen wilde smaken, geen bier ver momd als wijn, maar een echte tappils zoals die is bedoeld: geel met een witte schuimkraag. „Smaak is heel belangrijk en de ambiance", zegt Peter Everts, woordvoerder van Heineken. „Uit onze onderzoeken zie je een heel duidelijke voorkeur voor het tapbier. Daar spelen wij op in." Het succes van de Heinekens thuistap Beertender lijkt dat te bewijzen. Sinds de introductie vorig jaar zijn er 125.000 thuis taps verkocht en zo'n drie mil joen fustjes. „De beleving van pils krijgt zo meer cachet", zegt Everts. „De thuistap is duidelijk een blijvertje." Rene Bergmans, marketing manager van Inbev (onder meer Hoegaarden, Dom- melsch en Hertog Jan), onder- schijft dat. „Qua smaak zijn Ne derlanders heel traditioneel. Het is pils, pils, pils. Mensen zoe ken het meer in verpakking. De thuistap is daar een voorbeeld van, want mensen willen wel nieuwe dingen." De immense po pulariteit van Jupiler is daar misschien nog het beste voor beeld van. Zonder enig recla me-offensief is het bier enorm aangeslagen. Bergmans: „Door het mooie flesje en bijzondere glazen. Daar wil je mee gezien worden. Maar het blijft traditio neel pils. Dat zit er bij Nederlan ders heel diep in." GPD ZÜRICH - Het Zwitserse Adecco heeft in het derde kwar taal zijn nettowinst 16 procent weten te verhogen tot 119 miljoen euro, ondanks grote prijsdruk op de Franse markt. Het uitzendconcern presteerde met zijn resultaten iets onder de verwachtingen van analisten, zo werd giste ren duidelijk bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Adecco heeft al langere tijd moeilijkheden op de Franse markt, die goed is voor ongeveer 30 procent van de inkom sten. De matige resultaten in Frankrijk dwongen het Zwit serse concern in augustus al tot een bijstelling van de ver wachtingen voor heel 2005. Zo denkt Adecco dat het er niet in zal slagen zijn brutomarge met een half procent punt op te voeren tot 17,2 procent. ANP/RTR BRUSSEL - De autoverkoop in Europa gaat omlaag. In oktober werden 2,6 procent minder nieuwe auto's inge schreven dan in dezelfde maand vorig jaar, zo maakte branchevereniging van de automobielindustrie Acea giste ren bekend. ANP LONDEN - Muziekmaatschappij EMI heeft in de eerste helft van het gebroken boekjaar geprofiteerd van het uit brengen van twee succesvolle albums. De nieuwste cd's van Gorillaz en Coldplay zorgden ervoor dat de totale ver kopen met 5,8 procent stegen tot ruim 924 miljoen pond sterling (1,36 miljard euro), zo blijkt uit de gisteren gepre senteerde cijfers. De twee succesalbums krikten ook het wereldwijde marktaandeel van EMI op, van 12,5 naar 13,1 proeent. De winst (voor belastingen) nam 9 procent toe tot 41 miljoen pond (ruim 60 miljoen euro). Ook voor de rest van het boekjaar denkt EMI de opwaartse lijn door te trekken. De muziekuitgever verwacht veel van de nieuwe albums van Robbie Williams en Kate Bush die sinds kort in de win kels liggen. ANP LONDEN - Sainsbury, in omvang het derde supermarkt concern van Groot-Brittannië, heeft in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar zijn winst op peil weten te hou den. De winst voor belastingen en eenmalige posten kwam uit op 118 miljoen pond sterling, tegen 117 miljoen pond een jaar geleden. Dat heeft Sainsbury gisteren bekendgemaakt. Sainsbury heeft in Groot-Bri,ttannië veel last van prijsvechters zoals Tesco en Asda. RTR/ANP LUXEMBURG - De inflatie in de eurolanden bedroeg in oktober 2,5 procent op jaarbasis, stelde bureau Eurostat gisteren op basis van de nieuwste gegevens. In een eerste schatting enkele weken geleden kwam het officiële statis tische bureau van de EU ook al op dat cijfer uit. De inflatie kan van belang zijn voor een eventuele rente^ verhoging door de Europese Centrale Bank (ECB). De ECB wil de inflatie onder 2 procent houden. Analisten gaan ervan uit dat de bank de rente binnenkort zal verho gen. ANP door Joke Knoop ffiEN - Daar staat-ie dan, de Irots van de firma Kwetters in Het Ei van Veen. Een ei, hardgekookt, glimmend afge- iakl en neergevlijd in een eigen slootvrij doosje. Met een zakje louter bij. Met patent op de ver- pakkingsvvijze. Vanaf januari te koop bij benzinestations en snackbars en wellicht elders. leiinéén doosje dat rond de eurocent kost. Een 4-gra- nen-ei weliswaar (sinds 1984 een patent van Kwetters), maar 'n wij daar op te wachten? is afwachten, maar marke tingman Peter Koelewijn (geen falie van de zanger) heeft ho ge verwachtingen van Het Ei van Veen. Cholesterolgehalte hij kan er zelf niet van afblijven. Op zijn bureau de proef doosjes met één Zijn consumptie ligt nu op twee dag tijdens kantooruren en is - zo wil hij kwijt - hele maal niet erg voor het choleste rolgehalte. Sterker nog: de Veen- isc firma heeft kippeneieren die Pd zijn.voor hart- en bloedva- het Ei-Vita, verrijkt met i-3-vetzuren dat klonters >nhet bloed versplintert. Kwes- tievan uitgekiend kippenvoer. Jja, de wereld van het ei is gro- menigeen denkt en is het walhalla van het De firma zet jaarlijks tussen de 1,2 en 1,5 miljard eieren om. De helft is voor de export. Het marktaandeel in Nederland beweegt zich tussen de 25 en 30 procent. De hoofdvestiging is Veen met nevenvestigingen in Boxtel en uiteraard Barneveld. Hier past het niet over een ge woon ei te spreken! Hier is een ei een studie-object dat steeds vernieuwing behoeft. Koelewijn: „Er is heel veel te in noveren op ei-gebied." Hij toont het nieuwste product: het hen- neneitje. Dat is het eerste legsel van de kip, vol van smaak, klein van stuk. Na vijf weken legt de kip grote eieren. Het is maar een weet. Net zoals het feit dat een ei moet 'versterven', ofwel een paar dagen oud zijn voordat het op smaak is. Het koolzuurgas moet er uit. En een embryo in het ei, zoals in het sneue lied van Jaap Fisher? „Toen het ei zei: denk eens dat het een jongetje is dat je gaat staan bakken. Stel eens dat het je broertje is, dat zacht sist in de pan." Onmogelijk, bezweert Koele wijn, want er komt geen haan aan te pas. Mode Er bestaat een geografisch be paalde ei-mode. In Nederland verkoopt het bruine ei goed om dat het doet denken aan buiten- kippen. In andere landen doet het er niet toe. Marketingman Koelewijn van de firma Kwetters met de doosjes hardgekookt ei. Eén ei in één doosje dat bij benzinestations en snackbars rond de tachtig cent gaat kosten. foto Frank Trommelen/GPD Iedere kippensoort heeft een ei- ren plat zijn, anderen zijn groen een chique crème-kleurige wijn. Hij spreekt met gepaste gen ei met eigen smaak en groot- of grijs. schaal. En Het Ei van Veen? eerbied over het ei en de kip. te. Er zijn eieren die van onde- Neem de First Lady, het ei met Geen lege dop, zo hoopt Koele- „Kippen zijn topsporters." GPD \Jooit gehoord van aardappelen. En j van elke drie kinderen in Enge- fad weet er een ook niet waar kaas wn wordt gemaakt. Het blijkt uit on- jfóoek onder kinderen tussen de 8 en ,aar-Ze eten slecht maar hebben nek geen idee wat ze eten. Zelfs van pa- kinderen (36 procent) niet van gemaakt wordt. Van elke - ~M6cise kinderen zijn er tien J'menen dat frietjes van olie of vet ingemaakt (helemaal ongelijk heb- n ze niet eens). Andere kinderen meel, n van eieren, van appels of van jj'lmitEngelsen. Wij weten beter. Ja? nproef voor huishoudelijk gebruik, pt als gezelschapsspelte spelen. Nederlands beroemdste knakworst, o«»j«w.auuge muts om onder te nntsen. Vraag de visite waar hij van gemaakt is. Weinig mensen weten het goede antwoord. Het belangrijkste be standdeel van de Unox-knak is slacht afval van kalkoen. Het staat in kleine lettertjes op het blik: kalkoenseparator vlees. Dat is het laatste restje vlees dat machinaal van de botten van bijna kale karkassen wordt geperst. Eetbare goed kope grondstof van een paar cent per kilo. Eigenaardig is dan wel de hoge prijs van de knak. 2. Meer knakworsten. De gewone blik- knakker van Albert Heijn en twee bij zondere; runderknakworst en kipknak worst. Beginnen we met de kipknak ker, ja meteen goed, daar zit inderdaad 68 procent van het spotgoedkope kipse paratorvlees in. Maar neem nu de gewo ne knakworst van Albert Heijn en neem de tijd want het is een spel. Vraag voor tien punten. Als de kipknakker voornamelijk bestaat uit kipseparator vlees, waaruit zal dan de gewone AH-knakworst bestaan? Het antwoord moet luiden: in de gewone zit precies evenveel kippenslachtafval (68 pro cent) als in de kipworst. Het kleine ver schilletje is dat in de kipknak ook nog een sliertje gewoon kippenvlees zit. In de runderknakworst zit minder kip. Hij is voor de helft van rundvlees maar dan zit er toch ook nog 33 procent kip- slachtafvalvlees in. Geeft niks, het staat er op. Maar wie wist het, van die kip in een worst van koe? 3. Slaolie. Wat is het, waar wordt het gemaakt? Ik schreef er eerder over op deze plek. Een lezeres uit het oosten van het land reageerde. Wij hoeven er maar een eindje voor de grens over, schrijft ze. Even over de grens in Duits land koopt ze raapolie. In Nederland is niet makkelijk aan deze olie te komen die vroeger in huishoudens doodge woon was. Hij werd slaolie genoemd. Olie geperst uit koolzaad dat ook raap zaad wordt genoemd. Het is iets bijzon ders geworden, terwijl voedingsweten schappers pas nu inzien dat raapolie goed spul is. Je blijft er gezonder bij. Slaolie is nu vooral olie uit soja. De regering zou graag willen dat patat bakkers voortaan in olie bakken in plaats van in gesmolten vet. Het is be ter voor de mensen als frieten in door de voedingswetenschap goedgekeurde olie worden gebakken. Goedkope sojaolie is een optie. Maar er is wat mee. Veel consumenten in Neder land willen niets te maken hebben met genetische gemanipuleerde grondstof fen in levensmiddelen. Als er gen- tech-soja in een supermarktproduct zit moet dat op het etiket vermeld worden. Op grootverpakking van sojaolie voor patatbakkers staat het ook vermeld, het is vaak gentech-soja. Maar die in formatie wordt niet doorgegeven. Geen enkele patatje-oorlog-consument weet dat zijn kostelijk maaltje frieten in olie van genetisch gemanipuleerde soja is gefrituurd. 4. Nog even terug naar Albert Heijn. En een spannende vraag voor aan de keukentafel. Hoeveel ingrediënten zit ten in de boerenkoolstamppot van Al- bert Heijn uit de 'verse Hollandse keu ken'? Met vier kom je een eind. Aardap pelen, boerenkool, zout en worst. Nee, fout. In de simpele stamppot zitten 64(!) verschillende ingrediënten. Komt vreemd over, chef. Wouter Klootwijk door Brenda van Dam Nibud-directeur Gerjoke Wilmink legde op 4 no vember in het gemeentehuis in Utrecht de volgende stel ling voor aan Het Gezinsparle- ment: „Als we willen dat het aantal jongeren met schulden afneemt, moeten kinderen van hun ouders maandelijks hun inkomsten en uitgaven op een rij zetten." Tijdens deze bijeenkomst, ge organiseerd door de Neder landse Gezinsraad en het Ni- bud, konden politici, weten schappers, ouders en kinde ren met elkaar in debat over het onderwerp 'gezin en geld'. Conclusie: ouders doen best wel wat aan financiële opvoeding, maar laten een hoop middelen nog onbenut. De stelling kreeg weinig bij val. Logisch, want er zijn leu kere dingen dan het verplicht bijhouden van een kasboekje. Zo'n 22 procent van de kinde ren houdt overigens wel dege lijk bij wat hij of zij uitgeeft: 7 procent doet dat vaak; 15 procent doet dat soms. Dat blijkt uit een nieuw onder zoek van het Nibud over fi nanciële opvoeding van kin deren tussen 8 en 16 jaar. Twee op de drie werkende jongeren die zelfstandig wo nen, hebben een schuld van 1750 euro. Enig besef van om gaan met geld is dus bepaald niet overbodig, maar ouders geven aan dat ze die finan ciële opvoeding moeilijk vin den. Er zijn verschillende in strumenten om die financiële opvoeding vorm te geven, zo als zakgeld, kleedgeld en kostgeld. Uit het Nibud-on- derzoek blijkt dat ze alleen nog te weinig en niet altijd op de goede manier worden ingezet. Zakgeld is het eerste middel waarmee kinderen vanaf zes jaar kunnen leren een bepaal de periode te overbruggen. Eerst een bedrag per week en later bijvoorbeeld per maand. Bijna alle ouders (90 procent) geven zakgeld. „Ouders gaan redelijk goed om met zakgeld", vertelt Ger joke Wilmink van het Nibud. Maar zakgeld heeft alleen zin als je het op een vast tijdstip doet en er ook afspraken over maakt wat er mee gedaan wordt. „Ruim 40 procent van de ouders maakt geen afspra ken waar hun kinderen het geld aan uitgeven en een op de drie ouders vergeet nog wel eens zakgeld te geven." Kleedgeld geven is de volgen de stap. Als kinderen twaalf jaar zijn, kun je daar al mee beginnen. Toch krijgt slechts twintig procent van de kinde ren op de middelbare school kleedgeld (gemiddeld vijftig euro per maand). „Ouders be talen liever alles zelf", verklaart Wilmink. „En voor kinderen is vragen en vervol gens krijgen ook veel gemak kelijker. Dat is jammer, want van kleedgeld kun je veel le ren. Het is een groter bedrag waar je een langere periode mee moet doen", aldus Wil mink. „Als je weinig geld hebt, kun je helemaal geen kleedgeld geven", kwam tij dens het debat naar voren. Toch zullen ook ouders met weinig geld hun kinderen moeten kleden en dan kan een vast kleedgeldbedrag voor wat meer duidelijkheid in het gezinsbudget zorgen. Dat kan een bedrag per maand zijn, maar bijvoor beeld ook per drie maanden, als de kinderbijslag komt. Ook de bankrekening zou be ter benut kunnen worden. Ruim een derde van de kinde ren met een bankrekening krijgt het zak- of kleedgeld niet op de bankrekening ge stort. „We leven in een pasjes cultuur, daar moet je dus ook mee leren omgaan", vindt Wilmink. Tot 18 jaar mogen kinderen nog helemaal niet rood staan, dus daar hoef je niet al te bang voor te zijn. Kostgeld betalen is uiteinde lijk de laatste stap in de fi nanciële opvoeding. Kinde ren die verdienen en nog thuis wonen, krijgen op die manier een goed beeld van wat het leven werkelijk kost. Hoewel het Nibud-onderzoek dit niet heeft meegenomen, is wel bekend dat ouders hun inwonende kinderen vaak geen kostgeld vragen. GPD Meer informatie: www.ni- bud.jong.nl en www.nibud.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27