Bachten Dieke gaat de wijk in
Zorg om veiligheid fietsers
Ik hoefde niet te schrikken van een scheurtje
Van Gelder moet de
leider zijn bij ramp
«14
Oppositiepartij wil extra geld voor onderhoud in Sluis
CDA bezorgd over einde ESF
Terneuzens zorgcentrum wil bijdrage leveren aan welzijn vijftigplussers
Oliebollenactie
Droolse Woepers
Vergunning
voor bouw
omstreden huis
Jacht op herten en reeën geopend
Claim Cobelfret vindt geen gehoor
Hulst kiest
beste sporters
tijdens gala
woensdag 16 november 2005
door Raymond de Frel
SLUIS - De fractie van Nieuw
West wil dat de gemeente Sluis
volgend jaar bijna 320.000 euro
uittrekt voor extra onderhoud
aan gemeentelijke gebouwen,
wegen, straten en achterpaden.
Fractievoorzitter A. Rosendaal
dient morgen tijdens de gemeen
teraadsvergadering over de be
groting voor 2006 een amende
ment in, waarin zijn partij voor
stelt 219.460 euro te besteden
aan het onderhoud van gemeen
telijke gebouwen. Nog eens hon
derdduizend euro moet worden
gereserveerd voor opknapbeur
ten van wegen, straten en achter
paden.
„Het onderhoud verdient een in
haalslag, omdat wij voortdu
rend achter de feiten aanlopen.
Daardoor worden de onder
houdskosten onnodig hoog",
schrijft Rosendaal. Daarnaast
geeft Nieuw West ook aan dat
zij een bijdrage aan de Stichting
Irüia Zeeland (dat zich inzet
voor asielzoekers) wil voortzet
ten. „Als de door de provincie
Zeeland toegezegde tweehon
derdduizend euro voor de onder
steuning van asielzoekers gelijk
matig over de vier betrokken ge
meenten wordt verdeeld, vol
staat een gemeentelijke bijdrage
van 130.000 euro", aldus Ros
endaal.
Fietsroute
Het wensenlijstje gaat gepaard
met een kostenplaatje van
449.460 euro. Daarom moeten
volgens Nieuw West drie projec
ten worden geschrapt. „In de
North Sea Cycle Route - een zes
duizend kilometer lange fiets
route langs de Noordzee - zijn
in de gemeente Sluis een aantal
fietsontmoetingspunten be
dacht. Allemaal leuk en aardig,
maar alleen als er genoeg geld
is. Nu kunnen we deze centen
veel beter in andere dingen stop
pen", aldus Rosendaal.
Het schrappen van de fietsont
moetingspunten moet 125.000
euro opleveren. Aansluiting bij
een recreatief wandelnetwerk in
Vlaanderen is volgens Nieuw
West ook niet nodig. Daarvoor
is op de begroting 51.460 euro
gereserveerd. De partij ziet ook
de noodzaak niet in van een
kindvriendelijke website voor
basisscholieren in de gemeente
Sluis. Het stopzetten van dit pro
ject moet zestigduizend euro op
leveren.
Parkeerkamers
Daarnaast wil de oppositiepar
tij dat een beraamd bedrag van
413.000 voor de realisatie van
drie parkeerkamers voorlopig
wordt teruggebracht tot twee
honderdduizend euro. Voor drie
parkeeronthaalkamers in
Nieuwvliet-Bad, Groede en Cad-
zand-Bad worden op dit mo
ment plannen ontwikkeld. De
eerste onthaalparking wordt vol
gend jaar in Nieuwvliet-Bad
aangelegd. Exacte locaties voor
de andere parkings zijn nog niet
aangewezen. Rosendaal: „Het
project 'parkeerkamers' hangt
qua realisatie af van de uitwer
king van het gebiedsplan en
daarover is op dit moment nog
onvoldoende duidelijkheid.
Daarom kan voorlopig worden
volstaan met geld voor één par-
keerkamer."
door René van Stee
TERNEUZEN - Zorgcentrum
Bachten Dieke in Terneuzen wil
een bijdrage leveren aan het wel
zijn van vijftigplussers die nog
thuis wonen.
De verwachting is dat zorgcen-
tra een steeds belangrijkere rol
gaan vervullen in de wijk. Bo
vendien is er de tendens dat se
nioren langer thuis blijven wo
nen, maar ook zorg of ondersteu
ning nodig hebben. Tegen die
achtergrond zijn de beleidsme
dewerkers M. Lindhout en R.
Wisse van Bachten Dieke aan de
doelgroep leven. Daarbij rich
ten wij ons niet alleen op een op
timaal tevredenheidsgevoel,
maar ook op het ontlasten van
mantelzorgers", vertelt Wisse.
Onlangs is in de wijk Noordpol
der - waar Bachten Dieke is ge
vestigd - en in een deel van de
Serlippenspolder een enquête
verspreid, waarin vijftigplus
sers naar hun wensen worden ge
vraagd. Het Terneuzense zorg
centrum is volgens Lindhout en
Wisse het eerste in Zeeland dat
kiest voor een dergelijke aan
pak.
Niet alleen zijn er vragen over
de behoefte aan een warme
maaltijd buitenshuis of diensten
zoals een kapper, opticiën of pe
dicure in het zorgcentrum, ook
peilen de onderzoekers de inte
resse in (extra) vrijetijdsbeste
ding of het laten uitvoeren van
administratieve formaliteiten.
Warme maaltijd
„Van belang is om te weten wel
ke rol wij daarin kunnen spelen.
Het gaat in beginsel om het aan
bieden van diensten die het wel
zijn van de doelgroep moeten
vergroten. Bovendien is het de
bedoeling de aandacht te vesti
gen op dingen die er al zijn,
maar waarvan veel mensen geen
weet hebben. Een voorbeeld
hiervan is de mogelijkheid om 's
middags de warme maaltijd in
het zorgcentrum te gebruiken",
aldus Lindhout.
De aangeschreven vijftigplus
sers (naar schatting 1250) kun
nen hun enquête uiterlijk op 17
„We willen anticiperen op de be
hoeftes en wensen die onder de
TERHOLE - Camavalsbouw-
groep de Droolse Woepers
houdt zaterdag een oliebollenac
tie in Terhole en omgeving. De
leden van de club gaan vanaf
8.30 uur op pad om de lekker
nijen huis aan huis aan de man
te brengen. De oliebollen kun
nen ook telefonisch worden be
steld (06-20773315). De op
brengst komt ten goede aan de
nieuwe carnavalscreatie waar
mee de Droolse Woepers het ko
mende zottenfeest in regionale
optochten, meedoen.
SCHAPERSHOEK - Nu de ge
meente Hulst voor de tweede
keer een bouwvergunning heeft
verleend voor een woning aan
het Schapershoekpad nabij Vo
gelwaarde, kunnen de architect
en toekomstige bewoner met de
bouw beginnen. Omwonenden
gaan de bouwvergunning aan
vechten.
De omwonenden vinden het on
begrijpelijk dat het college van
burgemeester en wethouders als
nog de vergunning heeft ver
leend. Ze vinden dat het ont
werp van de moderne woning
niet strookt met eisen van de
welstandscommissie. Die com
missie heeft in de ogen van de
omwonenden gefaald en ook het
college geeft dit toe in een brief
aan de omwonenden.
„Vormfouten blijken echter zon
der enig gevolg terzijde gescho
ven te kunnen worden. De wel
standscommissie en het college
willen duidelijk geen gezichts
verlies lijden en schepen ons af
met een woning die niet past in
onze straat", stellen de omwo
nenden.
Ook is nu een politieke discussie
ontstaan omdat wethouder E.
de Deckere de raadsleden niet
volledig heeft ingelicht over het
verlenen van de bouwvergun
ning. Hij hield die informatie
achter en dat wordt hem niet in
dank afgenomen door de frac
ties.
Het monumentale herenhuis 't Bordeaux Oxhooft aan de Kaai in Veere is net op tijd gered van instorten. Rechts daarnaast staat het pand van Museum De Schotse Hui
zen. foto's Lex de Meester
door Wendy van den Hurk
VEERE - Grote machines overstemmen
het geluid van schreeuwende bouwvak
kers, die stalen balken brengen naar het
huis vol gescheurde muren en gebarsten
ramen. De Veerse Kaai leek gistermid
dag warempel op de Middelburgse Zuid
singel, ten tijde van de instabiele bouw
put.
Midden in de middag wandelen mensen
af en aan naar de Kaai. Toeristen, Vee-
renaren en vooral ook bouwvakkers. Ze
houden allemaal de wit gepleisterde
voorgevel in de gaten. Overal scheuren.
Niemand durft te beloven dat de gevel
het gaat houden.
„Jeminee." Een meneer op leeftijd blijft
zeggen dat het zonde zou zijn. „Als-ie
maar niet neergaat. Dat zou toch zonde
zijn."
't Bordeaux Oxhooft is de naam van het
pand waar alle ogen op gericht zijn. De
ramen zijn afgetimmerd met houten pla
ten. Her en der staan kruiwagens, die
volliggen met puin. Uit de oude kelder
steekt een lopende band, die veel herrie
maakt. De band rolt op volle toeren.
Bouwvakker leggen er stukken staal op.
Om het huis te dragen, zeggen ze erbij.
Tussen de toeschouwers staan de buren
van de rechterkant, de bestuursleden
van Museum De Schotse Huizen. Ze kij
ken zorgelijk. Reageren opgelucht, op
het moment dat de uitvoerder hen naar
binnen begeleidt. „Kom maar even kij
ken."
Even later draait ook de linkerbuur
vrouw met haar autootje de Kaai op.
Het is Adri de Bruijn, sinds een tijdje
oud- burgemeester van Veere.
„Wat is hier aan de hand?", vraagt ze de
mannen die de voorgevel van haar he
renhuis voorzien van een nieuwe verf
laag. Ze hoort het verhaal aan. „Ik
dacht al, waarom is de Kaai afgezet?
Dit huis heeft ook scheuren, hoor ik
net. Ik heb er niks van gemerkt. Van
nacht heb ik namelijk niet hier gesla
pen, maar in mijn nieuwe huis in Mid-1
delburg. Morgen ga ik verhuizen. Als de
verhuiswagen hier maar kan komen..."
Gaslucht
Haar buurman had ze niet meer gezien.
Bram Gideonse heeft inmiddels zijn
spullen gepakt. „Ik zit met mijn gezin
bij te komen in een vakantiehuisje", ver
telt hij geëmotioneerd door de telefoon.
Het is een helse avond geweest. „Ter
wijl ik dacht dat het goed zat. Tot half
tien hebben ze gegraven. Dat was ge
lukt, dacht ik, tot mijn vrouw belde
toen ik in een vergadering zat. Het ging
helemaal niet goed, vertelde zij. De
zaak begon in te zakken. De ruiten
sprongen en toen ook nog eens de gaslei
ding. Er hing een enorme gaslucht. De
gaskachel was uit, gelukkig. Anders wa
ren we er nu niet meer." Om te luchten,
gooide Gideonse alle ramen open en hij
draaide de gasmeter uit.
De volgende ochtend kon Gideonse zijn
ogen nauwelijks geloven. Zijn huis was
veranderd in een bouwval. „De begane
grond loopt vele centimeters af, en de
eerste verdieping ook. Eigenlijk het he
le huis. Alles staat scheef. Als je door de
huiskamer loopt, lijkt het net of je zat
bent."
En dat terwijl Gideonse zo'n mooi plan
had voor de kelder. „Er zou een winkel
komen, met allerhande spulletjes. Alles
was voorbereid. Met de gemeente, met
de aannemer. Overal heb ik gecheckt of
het te doen was wat ik wilde. Dat kon.
Van het bouwbedrijf waarschuwden ze
van tevoren nog dat ik niet hoefde te
schrikken van een scheurtje hier en
daar. Dat hoorde erbij."
De huiseigenaar neemt de aannemer
niets kwalijk. „Ik ben niet zo gauw
boos. Het zijn meer de emoties. Ik kan
nu wel denken-van: dit had ik moeten
doen en dat, maar dat heeft geen zin."
Gideonse is niet meer gaan kijken op de
Kaai. „Dat gaat niet. Ik heb er zo'n rot
tig gevoel over. Het was zo eng, met
drie kleine kinderen en een huis dat op
instorten staat. Het water was afgeslo
ten, het gas en het licht. In de loop van
de nacht bedacht ik al: hier moeten we
weg. Vanochtend was het moment daar.
Alles valt op je dak. Je moet iedereen
bellen, van alles regelen. Dat zal de ko
mende tijd wel zo blijven. Gelukkig ben
ik goed verzekerd. Ik heb vaak ge
vraagd: wat als het misgaat? Dan hoef
de ik me geen zorgen te maken. Dat doe
ik dan maar niet. Ik ga er vanuit dat al
les goedkomt. Dat we ook weer terug
kunnen. Want dat is wat we willen. Ab
soluut. Alleen moet Veere het een jaar
tje zonder Bordeaux Oxhooft cadeaux
zien te stellen."
door Harold de Puysseleijr
KLOOSTERZANDE - De dorps
raad van Kloosterzande maakt
zich zorgen over de nieuwe ver
keerssituatie die het gevolg is
van de afsluiting van een gedeel
te van de rijksweg tussen Kuit
aart en Perkpolder.
De oostelijke rijbaan van deze
vierbaanswêg is door Rijkswa
terstaat vorige maand afgeslo
ten om daar tot eind 2007 proe
ven te doen met nieuwe asfalt-
soorten. De westelijke rijbaan
doet daarom nu dienst voor het
verkeer uit twee richtingen. De
zorg van de dorpsraad gaat vol
gens voorzitter R. Asselman
vooral uit naar de gevolgen die
dat tweerichtingsverkeer heeft
voor fietsers. De oprit tot de
rijksweg vanaf het viaduct Den
Eeck bij Kloosterzande doet nu
namelijk ook dienst als afrit.
Dat zorgt volgens de dorpsraad
voor onoverzichtelijke verkeers
situaties, met name voor fietsers
en vrachtverkeer.
De raad vreest nog een ander ne
gatief gevolg van de gewijzigde
verkeerssituatie; toenemende
verkeersdrukte op de Hulster-
weg. „Ook dat kan leiden tot
een onveilige situatie voor fiet
sers." De dorpsraad heeft in
overleg met Rijkswaterstaat nog
voorgesteld, de problemen te on
dervangen door het gedeelte van
de Hulsterweg vanaf Den Eeck
tot aan de bebouwing af te slui
ten, maar Rijkswaterstaat heeft
die suggestie niet overgenomen.
„Wij blijven de verkeersstromen
kritisch volgen en treden zono
dig in contact met Rijkswater
staat en de gemeente Hulst",
meldt de dorpsraad in haar
laatstverschenen nieuwsbrief.
Woordvoerder E. de Feijter van
Rijkswaterstaat zegt dat die
dienst uiteraard oog heeft voor
de kwetsbare verkeersdeelne
mers die fietsers nu eenmaal
zijn. „We hebben daar ook aan
gedacht door ter plaatse borden
te plaatsen dat je er niet harder
dan vijftig kilometer per uur
mag rijden. Ook staan er waar
schuwingsborden 'Let op: over
stekende fietsers' en 'verkeerssi
tuatie gewijzigd'. We hebben be
grip voor de zorgen van de
dorpsraad en vinden het prima
dat ze de situatie daar in de ga
ten houden. Als in de praktijk
blijkt dat er aanpassingen nodig
zijn, valt daar over te praten."
december inleveren. Na de ver
werking van de resultaten ver
wachten Wisse en Lindhout ko
mend voorjaar concrete initiatie
ven te kunnen presenteren. De
verwachtingen zijn hooggespan
nen, want uit enquêtes die al
zijn teruggestuurd, blijkt dat er
veel behoefte is aan zaken waar
in Bachten Dieke een rol van be
tekenis kan vervullen.
SLUIS - Het CDA in Sluis maakt zich grote zorgen o>
de gevolgen van het plotseling sluiten van het loket f
het Europees Sociaal Fonds (ESF). Dit fonds financier!
onder meer projecten op het gebied van werkgele®
heid. Staatssecretaris Van Hoof sloot dit loket op 28 ot
tober. Het totale ESF-budget is overschreden. De staats,
cretaris wilde een laatste hausse voorkomen en sloot daa?'
om het loket met onmiddellijke ingang.
Gemeenten en instellingen voelen zich volgens L Flik
weert van het CDA overvallen door de mededeling daté'
Europese subsidiepot is opgedroogd. Nederland heefttj
sen 2000 en 2006 recht op ruim 1,5 miljard euro uit het Eu
ropees Sociaal Fonds. Het geld moet worden ingezet o®
mensen op te leiden en werklozen aan het werk te heloen
Flikweert vraagt of het college de gevolgen van dit he
sluit voor de gemeente Sluis kan aangeven. Ook wil ze we
ten of de gemeente subsidie terug moet betalen en of nr0
jecten moeten worden teruggedraaid. Het gaat bijvoorl
beeld om opleidingen die al zijn aanbesteed of cursusser
die al zijn begonnen.
MIDDELBURG - De Faunabeheereenheid Zeeland mai
damherten en reeën afschieten. Gedeputeerde Staten zijl
het met die club eens dat er in Zeeland te veel
van zija
De hoefdieren zorgen regelmatig voor schade aan la.,u.
bouwgewassen en veroorzaken soms gevaarlijke verkeers-
situaties. In Zeeland leven zo'n tweehonderd damhert
op de Kop van Schouwen en ongeveer honderd in de Mar
teling van Walcheren. Volgens GS zouden die aantallenté-
ruggebracht moeten worden naar honderdvijftig op
Schouwen en tachtig op Walcheren.
Om dat te bereiken moeten er jaarlijks ruim zestig heilet
op Schouwen en twintig op Walcheren worden afgescho
ten. Verder komt daar nog dit jaar een extra reductievao
twintig op Walcheren en een aantal op Schouwen bij. Vat
de gebieden waar de ree voorkomt, is er alleen op Duive-
land en Sint Philipsland geen overschot. Op Schouwenlo
ven er nu meer dan vijfhonderd. Hun aantal moet tem;
naar pakweg 350. Op Walcheren lopen er nu 207 rond,ten
wijl dat er 161 moeten worden. Ook op Tholen (van!
naar 19), Noord-Beveland (van 59 naar 30) en Zuid-Bev
land (van 51 naar 32, natuurgebied Het Markiezaat niet
meegerekend) moet het aantal reeën omlaag.
DEN HAAG - Cobelfret in Vlissingen-Oost voert momen
teel bij de Raad van State drie rechtszaken over buurnu:
scheepswerf Scheldepoort. Op die manier vraagt de auto
vervoerder aandacht voor het overwaaien van verfne\el
die afkomstig zou zijn van de scheepswerf. Cobelfe
vindt dat het provinciebestuur tegen Scheldepoort moe;
optreden. Vorig jaar zijn op de Cobelfret-terminals enke
le duizenden auto's aangetroffen die waren besmeurd, vol
gens de autotransporteur door verfnevel van de werf. De
herkomst van de verf - en daarmee de schuldvraag -ka
evenwel niet worden vastgesteld. „Ik geloof niet dat ikoc
iets voor u kan doen", zei bestuursrechter staatsraad!
Hammerstein gisteren tegen de vertegenwoordigers va;
Cobelfret. „Over schadeclaims gaan we niet, daarvoo:
moet u bij de civiele rechter zijn." Hammerstein vindt dat
Cobelfret beter kan wachten op de ontwerpvergunnm;
van Scheldepoort en dan eventueel een bezwaarschrift in
dienen. Uitspraak van de Raad van State volgt.
De dorpsraad van Kloosterzande vreest dat de veiligheid voor fietsers in het geding komt door de veran
derde verkeerssituatie op de rijksweg tussen Kuitaart en Perkpolder. foto Wim Kooyman
door Emile Calon
GOES - Bij een grote waters
noodramp moet de commissaris
van de koningin de hulpverle
ning coördineren. Een voorstel
hiertoe van burgemeester D.
van der Zaag (Goes) wordt mo
menteel binnen het dagelijks be
stuur van de regionale brand
weer uitgewerkt.
Van der Zaag geeft direct toe
dat een soortgelijk voorstel van
zijn collega J. Schouwenaar
(Middelburg) nog maar een paar
maanden geleden voor felle en
afwerende reacties zorgde on
der de burgemeesters. Vooral
omdat die rol officieel toebe
deeld is aan een burgemeester.
Desondanks vindt Van der Zaag
dat de burgemeesters wat be
voegdheden moeten inleveren
ter bevordering van een efficiën
tere rampenbestrijding.
Volgens Van der Zaag is het bij
een grote watersnoodramp voor
een burgemeester niet doenlijk
om én de hulpverlening in de ei
gen gemeente ter hand te nemen
én op te treden als coördinator
voor andere gemeenten. „Dat
werkt niet. Dan komt er te veel
op je af." Om die reden heeft hij
binnen het dagelijks bestuur
van de brandweer zijn idee ge
lanceerd. Het wordt nu uitge
werkt door de burgemeesters J.
Lonink (Terneuzen) en J.F. Mul
der (Hulst).
Van der Zaag stelt uitdrukkelijk
dat het om een ramp moet gaan
waarbij de oorzaak niet plaats
gebonden is. Als dat wel zo is,
bijvoorbeeld bij een gekantelde
vrachtwagen, treedt de burge
meester van die gemeente op als
coördinator. Aan die bevoegd
heid mag volgens Van der Zaag
niet getornd worden. Ook niet,
zo vindt hij na enige aarzeling,
als het gaat om een ramp op het
water. „Bij een scheepsramp be
paalt de locatie wie moet optre
den als coördinerend burgemees
ter."
Logisch
Commissaris van de koningin
W. van Gelder vindt het voor
stel van Van der Zaag zeer lo
gisch. „Een rationele benade
ring van het probleem." Vooral
voor de Zeeuwse situatie is het
voorstel van de Goese burge
meester zeer werkzaam, zo
meent hij. Hij wijst erop dat bur
gemeesters van de grote landelij
ke gemeenten zich tot nu toe ver
zetten tegen soortgelijke vooi
stellen. Ook vertelt hij dat er op
Haags niveau gedacht woro'j
aan het passeren van provincie
bij het regelen van de hulpverle
ning bij rampen. Hij vindt as:
een slechte gedachte, omdat op
rijksniveau de specifieke kennis
van veel gebieden in de provin
cies ontbreekt.
Kerncentrale
Tijdens de grote rampenoefe
ning in mei rondom de Borssela
kerncentrale bleek dat noga!
wat burgemeesters moeite had
den met het verplicht aanwezig
zijn in een provinciaal rampen
centrum. J. Gelok (Borsele) ze;
bij de eerste nabespreking dal
hij bij een echte ramp liever in
zijn eigen gemeente blijft. Lo
nink en Schouwenaar lieten
zich in soortgelijke bewoordin
gen uit.
Volgens de Terneuzense b
meester is het niet verantwoord
om tijdens een regionale ramp
de burgemeesters bij elkaar if
zetten in een provinciaal coördi
natiecentrum. Zeker niet als e:
geëvacueerd moet worden.
„Dan moet de burgemeester te
plaatse zijn en niet opgesloten
zitten in een centrum in Middel
burg", zei hij destijds.
HULST - Hulst houdt nijdig"
gemeenschapscentrum Den Du
laert het jaarlijkse sportgala
met de verkiezing van de beste
sporters.
Genomineerd bij de mannen,
zijn Jean-Paul de Bruijn, Danifc
Ward en Bart van Remoort®
Bij de vrouwen zijn dat Margo
de Nijs, Sandra de Block en
Audrey de Beule. Bij de talenten
gaat de strijd tussen Stèphanie
Rombout, Aniek Aper en Sylva-
na Meertens. Van de junioren-
ploegen zijn Dl van voetbalver
eniging Terhole, Sophie en Na
thalie de Schepper (tennis) er
het meisjesteam van hockey#.
Rapide genomineerd. Bij de se
nioren gaat het tussen Sabrin
Plat jouw en Tamara Buyze (ta
feltennisvereniging Reynae"
en het herenteam 35+ van te
nisclub Hontenisse. De sportver-
kiezing begint om 19-30 uur.