Bachten Dieke gaat de wijk in Zorg om veiligheid fietsers Ik hoefde niet te schrikken van een scheurtje Van Gelder moet de leider zijn bij ramp «14 Oppositiepartij wil extra geld voor onderhoud in Sluis CDA bezorgd over einde ESF Terneuzens zorgcentrum wil bijdrage leveren aan welzijn vijftigplussers Oliebollenactie Droolse Woepers Vergunning voor bouw omstreden huis Jacht op herten en reeën geopend Claim Cobelfret vindt geen gehoor Hulst kiest beste sporters tijdens gala woensdag 16 november 2005 door Raymond de Frel SLUIS - De fractie van Nieuw West wil dat de gemeente Sluis volgend jaar bijna 320.000 euro uittrekt voor extra onderhoud aan gemeentelijke gebouwen, wegen, straten en achterpaden. Fractievoorzitter A. Rosendaal dient morgen tijdens de gemeen teraadsvergadering over de be groting voor 2006 een amende ment in, waarin zijn partij voor stelt 219.460 euro te besteden aan het onderhoud van gemeen telijke gebouwen. Nog eens hon derdduizend euro moet worden gereserveerd voor opknapbeur ten van wegen, straten en achter paden. „Het onderhoud verdient een in haalslag, omdat wij voortdu rend achter de feiten aanlopen. Daardoor worden de onder houdskosten onnodig hoog", schrijft Rosendaal. Daarnaast geeft Nieuw West ook aan dat zij een bijdrage aan de Stichting Irüia Zeeland (dat zich inzet voor asielzoekers) wil voortzet ten. „Als de door de provincie Zeeland toegezegde tweehon derdduizend euro voor de onder steuning van asielzoekers gelijk matig over de vier betrokken ge meenten wordt verdeeld, vol staat een gemeentelijke bijdrage van 130.000 euro", aldus Ros endaal. Fietsroute Het wensenlijstje gaat gepaard met een kostenplaatje van 449.460 euro. Daarom moeten volgens Nieuw West drie projec ten worden geschrapt. „In de North Sea Cycle Route - een zes duizend kilometer lange fiets route langs de Noordzee - zijn in de gemeente Sluis een aantal fietsontmoetingspunten be dacht. Allemaal leuk en aardig, maar alleen als er genoeg geld is. Nu kunnen we deze centen veel beter in andere dingen stop pen", aldus Rosendaal. Het schrappen van de fietsont moetingspunten moet 125.000 euro opleveren. Aansluiting bij een recreatief wandelnetwerk in Vlaanderen is volgens Nieuw West ook niet nodig. Daarvoor is op de begroting 51.460 euro gereserveerd. De partij ziet ook de noodzaak niet in van een kindvriendelijke website voor basisscholieren in de gemeente Sluis. Het stopzetten van dit pro ject moet zestigduizend euro op leveren. Parkeerkamers Daarnaast wil de oppositiepar tij dat een beraamd bedrag van 413.000 voor de realisatie van drie parkeerkamers voorlopig wordt teruggebracht tot twee honderdduizend euro. Voor drie parkeeronthaalkamers in Nieuwvliet-Bad, Groede en Cad- zand-Bad worden op dit mo ment plannen ontwikkeld. De eerste onthaalparking wordt vol gend jaar in Nieuwvliet-Bad aangelegd. Exacte locaties voor de andere parkings zijn nog niet aangewezen. Rosendaal: „Het project 'parkeerkamers' hangt qua realisatie af van de uitwer king van het gebiedsplan en daarover is op dit moment nog onvoldoende duidelijkheid. Daarom kan voorlopig worden volstaan met geld voor één par- keerkamer." door René van Stee TERNEUZEN - Zorgcentrum Bachten Dieke in Terneuzen wil een bijdrage leveren aan het wel zijn van vijftigplussers die nog thuis wonen. De verwachting is dat zorgcen- tra een steeds belangrijkere rol gaan vervullen in de wijk. Bo vendien is er de tendens dat se nioren langer thuis blijven wo nen, maar ook zorg of ondersteu ning nodig hebben. Tegen die achtergrond zijn de beleidsme dewerkers M. Lindhout en R. Wisse van Bachten Dieke aan de doelgroep leven. Daarbij rich ten wij ons niet alleen op een op timaal tevredenheidsgevoel, maar ook op het ontlasten van mantelzorgers", vertelt Wisse. Onlangs is in de wijk Noordpol der - waar Bachten Dieke is ge vestigd - en in een deel van de Serlippenspolder een enquête verspreid, waarin vijftigplus sers naar hun wensen worden ge vraagd. Het Terneuzense zorg centrum is volgens Lindhout en Wisse het eerste in Zeeland dat kiest voor een dergelijke aan pak. Niet alleen zijn er vragen over de behoefte aan een warme maaltijd buitenshuis of diensten zoals een kapper, opticiën of pe dicure in het zorgcentrum, ook peilen de onderzoekers de inte resse in (extra) vrijetijdsbeste ding of het laten uitvoeren van administratieve formaliteiten. Warme maaltijd „Van belang is om te weten wel ke rol wij daarin kunnen spelen. Het gaat in beginsel om het aan bieden van diensten die het wel zijn van de doelgroep moeten vergroten. Bovendien is het de bedoeling de aandacht te vesti gen op dingen die er al zijn, maar waarvan veel mensen geen weet hebben. Een voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om 's middags de warme maaltijd in het zorgcentrum te gebruiken", aldus Lindhout. De aangeschreven vijftigplus sers (naar schatting 1250) kun nen hun enquête uiterlijk op 17 „We willen anticiperen op de be hoeftes en wensen die onder de TERHOLE - Camavalsbouw- groep de Droolse Woepers houdt zaterdag een oliebollenac tie in Terhole en omgeving. De leden van de club gaan vanaf 8.30 uur op pad om de lekker nijen huis aan huis aan de man te brengen. De oliebollen kun nen ook telefonisch worden be steld (06-20773315). De op brengst komt ten goede aan de nieuwe carnavalscreatie waar mee de Droolse Woepers het ko mende zottenfeest in regionale optochten, meedoen. SCHAPERSHOEK - Nu de ge meente Hulst voor de tweede keer een bouwvergunning heeft verleend voor een woning aan het Schapershoekpad nabij Vo gelwaarde, kunnen de architect en toekomstige bewoner met de bouw beginnen. Omwonenden gaan de bouwvergunning aan vechten. De omwonenden vinden het on begrijpelijk dat het college van burgemeester en wethouders als nog de vergunning heeft ver leend. Ze vinden dat het ont werp van de moderne woning niet strookt met eisen van de welstandscommissie. Die com missie heeft in de ogen van de omwonenden gefaald en ook het college geeft dit toe in een brief aan de omwonenden. „Vormfouten blijken echter zon der enig gevolg terzijde gescho ven te kunnen worden. De wel standscommissie en het college willen duidelijk geen gezichts verlies lijden en schepen ons af met een woning die niet past in onze straat", stellen de omwo nenden. Ook is nu een politieke discussie ontstaan omdat wethouder E. de Deckere de raadsleden niet volledig heeft ingelicht over het verlenen van de bouwvergun ning. Hij hield die informatie achter en dat wordt hem niet in dank afgenomen door de frac ties. Het monumentale herenhuis 't Bordeaux Oxhooft aan de Kaai in Veere is net op tijd gered van instorten. Rechts daarnaast staat het pand van Museum De Schotse Hui zen. foto's Lex de Meester door Wendy van den Hurk VEERE - Grote machines overstemmen het geluid van schreeuwende bouwvak kers, die stalen balken brengen naar het huis vol gescheurde muren en gebarsten ramen. De Veerse Kaai leek gistermid dag warempel op de Middelburgse Zuid singel, ten tijde van de instabiele bouw put. Midden in de middag wandelen mensen af en aan naar de Kaai. Toeristen, Vee- renaren en vooral ook bouwvakkers. Ze houden allemaal de wit gepleisterde voorgevel in de gaten. Overal scheuren. Niemand durft te beloven dat de gevel het gaat houden. „Jeminee." Een meneer op leeftijd blijft zeggen dat het zonde zou zijn. „Als-ie maar niet neergaat. Dat zou toch zonde zijn." 't Bordeaux Oxhooft is de naam van het pand waar alle ogen op gericht zijn. De ramen zijn afgetimmerd met houten pla ten. Her en der staan kruiwagens, die volliggen met puin. Uit de oude kelder steekt een lopende band, die veel herrie maakt. De band rolt op volle toeren. Bouwvakker leggen er stukken staal op. Om het huis te dragen, zeggen ze erbij. Tussen de toeschouwers staan de buren van de rechterkant, de bestuursleden van Museum De Schotse Huizen. Ze kij ken zorgelijk. Reageren opgelucht, op het moment dat de uitvoerder hen naar binnen begeleidt. „Kom maar even kij ken." Even later draait ook de linkerbuur vrouw met haar autootje de Kaai op. Het is Adri de Bruijn, sinds een tijdje oud- burgemeester van Veere. „Wat is hier aan de hand?", vraagt ze de mannen die de voorgevel van haar he renhuis voorzien van een nieuwe verf laag. Ze hoort het verhaal aan. „Ik dacht al, waarom is de Kaai afgezet? Dit huis heeft ook scheuren, hoor ik net. Ik heb er niks van gemerkt. Van nacht heb ik namelijk niet hier gesla pen, maar in mijn nieuwe huis in Mid-1 delburg. Morgen ga ik verhuizen. Als de verhuiswagen hier maar kan komen..." Gaslucht Haar buurman had ze niet meer gezien. Bram Gideonse heeft inmiddels zijn spullen gepakt. „Ik zit met mijn gezin bij te komen in een vakantiehuisje", ver telt hij geëmotioneerd door de telefoon. Het is een helse avond geweest. „Ter wijl ik dacht dat het goed zat. Tot half tien hebben ze gegraven. Dat was ge lukt, dacht ik, tot mijn vrouw belde toen ik in een vergadering zat. Het ging helemaal niet goed, vertelde zij. De zaak begon in te zakken. De ruiten sprongen en toen ook nog eens de gaslei ding. Er hing een enorme gaslucht. De gaskachel was uit, gelukkig. Anders wa ren we er nu niet meer." Om te luchten, gooide Gideonse alle ramen open en hij draaide de gasmeter uit. De volgende ochtend kon Gideonse zijn ogen nauwelijks geloven. Zijn huis was veranderd in een bouwval. „De begane grond loopt vele centimeters af, en de eerste verdieping ook. Eigenlijk het he le huis. Alles staat scheef. Als je door de huiskamer loopt, lijkt het net of je zat bent." En dat terwijl Gideonse zo'n mooi plan had voor de kelder. „Er zou een winkel komen, met allerhande spulletjes. Alles was voorbereid. Met de gemeente, met de aannemer. Overal heb ik gecheckt of het te doen was wat ik wilde. Dat kon. Van het bouwbedrijf waarschuwden ze van tevoren nog dat ik niet hoefde te schrikken van een scheurtje hier en daar. Dat hoorde erbij." De huiseigenaar neemt de aannemer niets kwalijk. „Ik ben niet zo gauw boos. Het zijn meer de emoties. Ik kan nu wel denken-van: dit had ik moeten doen en dat, maar dat heeft geen zin." Gideonse is niet meer gaan kijken op de Kaai. „Dat gaat niet. Ik heb er zo'n rot tig gevoel over. Het was zo eng, met drie kleine kinderen en een huis dat op instorten staat. Het water was afgeslo ten, het gas en het licht. In de loop van de nacht bedacht ik al: hier moeten we weg. Vanochtend was het moment daar. Alles valt op je dak. Je moet iedereen bellen, van alles regelen. Dat zal de ko mende tijd wel zo blijven. Gelukkig ben ik goed verzekerd. Ik heb vaak ge vraagd: wat als het misgaat? Dan hoef de ik me geen zorgen te maken. Dat doe ik dan maar niet. Ik ga er vanuit dat al les goedkomt. Dat we ook weer terug kunnen. Want dat is wat we willen. Ab soluut. Alleen moet Veere het een jaar tje zonder Bordeaux Oxhooft cadeaux zien te stellen." door Harold de Puysseleijr KLOOSTERZANDE - De dorps raad van Kloosterzande maakt zich zorgen over de nieuwe ver keerssituatie die het gevolg is van de afsluiting van een gedeel te van de rijksweg tussen Kuit aart en Perkpolder. De oostelijke rijbaan van deze vierbaanswêg is door Rijkswa terstaat vorige maand afgeslo ten om daar tot eind 2007 proe ven te doen met nieuwe asfalt- soorten. De westelijke rijbaan doet daarom nu dienst voor het verkeer uit twee richtingen. De zorg van de dorpsraad gaat vol gens voorzitter R. Asselman vooral uit naar de gevolgen die dat tweerichtingsverkeer heeft voor fietsers. De oprit tot de rijksweg vanaf het viaduct Den Eeck bij Kloosterzande doet nu namelijk ook dienst als afrit. Dat zorgt volgens de dorpsraad voor onoverzichtelijke verkeers situaties, met name voor fietsers en vrachtverkeer. De raad vreest nog een ander ne gatief gevolg van de gewijzigde verkeerssituatie; toenemende verkeersdrukte op de Hulster- weg. „Ook dat kan leiden tot een onveilige situatie voor fiet sers." De dorpsraad heeft in overleg met Rijkswaterstaat nog voorgesteld, de problemen te on dervangen door het gedeelte van de Hulsterweg vanaf Den Eeck tot aan de bebouwing af te slui ten, maar Rijkswaterstaat heeft die suggestie niet overgenomen. „Wij blijven de verkeersstromen kritisch volgen en treden zono dig in contact met Rijkswater staat en de gemeente Hulst", meldt de dorpsraad in haar laatstverschenen nieuwsbrief. Woordvoerder E. de Feijter van Rijkswaterstaat zegt dat die dienst uiteraard oog heeft voor de kwetsbare verkeersdeelne mers die fietsers nu eenmaal zijn. „We hebben daar ook aan gedacht door ter plaatse borden te plaatsen dat je er niet harder dan vijftig kilometer per uur mag rijden. Ook staan er waar schuwingsborden 'Let op: over stekende fietsers' en 'verkeerssi tuatie gewijzigd'. We hebben be grip voor de zorgen van de dorpsraad en vinden het prima dat ze de situatie daar in de ga ten houden. Als in de praktijk blijkt dat er aanpassingen nodig zijn, valt daar over te praten." december inleveren. Na de ver werking van de resultaten ver wachten Wisse en Lindhout ko mend voorjaar concrete initiatie ven te kunnen presenteren. De verwachtingen zijn hooggespan nen, want uit enquêtes die al zijn teruggestuurd, blijkt dat er veel behoefte is aan zaken waar in Bachten Dieke een rol van be tekenis kan vervullen. SLUIS - Het CDA in Sluis maakt zich grote zorgen o> de gevolgen van het plotseling sluiten van het loket f het Europees Sociaal Fonds (ESF). Dit fonds financier! onder meer projecten op het gebied van werkgele® heid. Staatssecretaris Van Hoof sloot dit loket op 28 ot tober. Het totale ESF-budget is overschreden. De staats, cretaris wilde een laatste hausse voorkomen en sloot daa?' om het loket met onmiddellijke ingang. Gemeenten en instellingen voelen zich volgens L Flik weert van het CDA overvallen door de mededeling daté' Europese subsidiepot is opgedroogd. Nederland heefttj sen 2000 en 2006 recht op ruim 1,5 miljard euro uit het Eu ropees Sociaal Fonds. Het geld moet worden ingezet o® mensen op te leiden en werklozen aan het werk te heloen Flikweert vraagt of het college de gevolgen van dit he sluit voor de gemeente Sluis kan aangeven. Ook wil ze we ten of de gemeente subsidie terug moet betalen en of nr0 jecten moeten worden teruggedraaid. Het gaat bijvoorl beeld om opleidingen die al zijn aanbesteed of cursusser die al zijn begonnen. MIDDELBURG - De Faunabeheereenheid Zeeland mai damherten en reeën afschieten. Gedeputeerde Staten zijl het met die club eens dat er in Zeeland te veel van zija De hoefdieren zorgen regelmatig voor schade aan la.,u. bouwgewassen en veroorzaken soms gevaarlijke verkeers- situaties. In Zeeland leven zo'n tweehonderd damhert op de Kop van Schouwen en ongeveer honderd in de Mar teling van Walcheren. Volgens GS zouden die aantallenté- ruggebracht moeten worden naar honderdvijftig op Schouwen en tachtig op Walcheren. Om dat te bereiken moeten er jaarlijks ruim zestig heilet op Schouwen en twintig op Walcheren worden afgescho ten. Verder komt daar nog dit jaar een extra reductievao twintig op Walcheren en een aantal op Schouwen bij. Vat de gebieden waar de ree voorkomt, is er alleen op Duive- land en Sint Philipsland geen overschot. Op Schouwenlo ven er nu meer dan vijfhonderd. Hun aantal moet tem; naar pakweg 350. Op Walcheren lopen er nu 207 rond,ten wijl dat er 161 moeten worden. Ook op Tholen (van! naar 19), Noord-Beveland (van 59 naar 30) en Zuid-Bev land (van 51 naar 32, natuurgebied Het Markiezaat niet meegerekend) moet het aantal reeën omlaag. DEN HAAG - Cobelfret in Vlissingen-Oost voert momen teel bij de Raad van State drie rechtszaken over buurnu: scheepswerf Scheldepoort. Op die manier vraagt de auto vervoerder aandacht voor het overwaaien van verfne\el die afkomstig zou zijn van de scheepswerf. Cobelfe vindt dat het provinciebestuur tegen Scheldepoort moe; optreden. Vorig jaar zijn op de Cobelfret-terminals enke le duizenden auto's aangetroffen die waren besmeurd, vol gens de autotransporteur door verfnevel van de werf. De herkomst van de verf - en daarmee de schuldvraag -ka evenwel niet worden vastgesteld. „Ik geloof niet dat ikoc iets voor u kan doen", zei bestuursrechter staatsraad! Hammerstein gisteren tegen de vertegenwoordigers va; Cobelfret. „Over schadeclaims gaan we niet, daarvoo: moet u bij de civiele rechter zijn." Hammerstein vindt dat Cobelfret beter kan wachten op de ontwerpvergunnm; van Scheldepoort en dan eventueel een bezwaarschrift in dienen. Uitspraak van de Raad van State volgt. De dorpsraad van Kloosterzande vreest dat de veiligheid voor fietsers in het geding komt door de veran derde verkeerssituatie op de rijksweg tussen Kuitaart en Perkpolder. foto Wim Kooyman door Emile Calon GOES - Bij een grote waters noodramp moet de commissaris van de koningin de hulpverle ning coördineren. Een voorstel hiertoe van burgemeester D. van der Zaag (Goes) wordt mo menteel binnen het dagelijks be stuur van de regionale brand weer uitgewerkt. Van der Zaag geeft direct toe dat een soortgelijk voorstel van zijn collega J. Schouwenaar (Middelburg) nog maar een paar maanden geleden voor felle en afwerende reacties zorgde on der de burgemeesters. Vooral omdat die rol officieel toebe deeld is aan een burgemeester. Desondanks vindt Van der Zaag dat de burgemeesters wat be voegdheden moeten inleveren ter bevordering van een efficiën tere rampenbestrijding. Volgens Van der Zaag is het bij een grote watersnoodramp voor een burgemeester niet doenlijk om én de hulpverlening in de ei gen gemeente ter hand te nemen én op te treden als coördinator voor andere gemeenten. „Dat werkt niet. Dan komt er te veel op je af." Om die reden heeft hij binnen het dagelijks bestuur van de brandweer zijn idee ge lanceerd. Het wordt nu uitge werkt door de burgemeesters J. Lonink (Terneuzen) en J.F. Mul der (Hulst). Van der Zaag stelt uitdrukkelijk dat het om een ramp moet gaan waarbij de oorzaak niet plaats gebonden is. Als dat wel zo is, bijvoorbeeld bij een gekantelde vrachtwagen, treedt de burge meester van die gemeente op als coördinator. Aan die bevoegd heid mag volgens Van der Zaag niet getornd worden. Ook niet, zo vindt hij na enige aarzeling, als het gaat om een ramp op het water. „Bij een scheepsramp be paalt de locatie wie moet optre den als coördinerend burgemees ter." Logisch Commissaris van de koningin W. van Gelder vindt het voor stel van Van der Zaag zeer lo gisch. „Een rationele benade ring van het probleem." Vooral voor de Zeeuwse situatie is het voorstel van de Goese burge meester zeer werkzaam, zo meent hij. Hij wijst erop dat bur gemeesters van de grote landelij ke gemeenten zich tot nu toe ver zetten tegen soortgelijke vooi stellen. Ook vertelt hij dat er op Haags niveau gedacht woro'j aan het passeren van provincie bij het regelen van de hulpverle ning bij rampen. Hij vindt as: een slechte gedachte, omdat op rijksniveau de specifieke kennis van veel gebieden in de provin cies ontbreekt. Kerncentrale Tijdens de grote rampenoefe ning in mei rondom de Borssela kerncentrale bleek dat noga! wat burgemeesters moeite had den met het verplicht aanwezig zijn in een provinciaal rampen centrum. J. Gelok (Borsele) ze; bij de eerste nabespreking dal hij bij een echte ramp liever in zijn eigen gemeente blijft. Lo nink en Schouwenaar lieten zich in soortgelijke bewoordin gen uit. Volgens de Terneuzense b meester is het niet verantwoord om tijdens een regionale ramp de burgemeesters bij elkaar if zetten in een provinciaal coördi natiecentrum. Zeker niet als e: geëvacueerd moet worden. „Dan moet de burgemeester te plaatse zijn en niet opgesloten zitten in een centrum in Middel burg", zei hij destijds. HULST - Hulst houdt nijdig" gemeenschapscentrum Den Du laert het jaarlijkse sportgala met de verkiezing van de beste sporters. Genomineerd bij de mannen, zijn Jean-Paul de Bruijn, Danifc Ward en Bart van Remoort® Bij de vrouwen zijn dat Margo de Nijs, Sandra de Block en Audrey de Beule. Bij de talenten gaat de strijd tussen Stèphanie Rombout, Aniek Aper en Sylva- na Meertens. Van de junioren- ploegen zijn Dl van voetbalver eniging Terhole, Sophie en Na thalie de Schepper (tennis) er het meisjesteam van hockey#. Rapide genomineerd. Bij de se nioren gaat het tussen Sabrin Plat jouw en Tamara Buyze (ta feltennisvereniging Reynae" en het herenteam 35+ van te nisclub Hontenisse. De sportver- kiezing begint om 19-30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 52