PZC onzin wat ik maak Vitalski brengt humor op kruising van spijt en angst Componist Willem Breuker ivoensdag 16 november 2005 Kerst- of oudjaarsdiner op 50 meter van zee en strand? Informeer ook naar onze brunch op Ze kerst nieuwjaarsdag Kijk op www.nolileiilulipwestiluiii.nl Golden Tulip Westduin 1 Koudekerke (Dishoek) T. 0118-552510 F. 0118-552776 tnfo@goldentulipwestduin.nl www.goldentulipwestduin.nl nlangs kreeg hij in Berlijn de ereoorkonde van de Deutsche Schaltplatten-kritik. Willem Breuker (61) was de eerste Nederlander die de prestigieuze prijs won. Mensen als Piere Boulez, Frank Zappa en Arthur Bren- del gingen hem voor. Willem Breuker speelt in het Concertgebouw na het ontvangen van de Boy Edgarprijs in 1993. foto Ruud Hoff Willem Breuker: „Als je jezelf fantastisch vindt, is het einde zoek." foto Hans Roggen Willem Breuker: „Ik ben in Duitsland en Frankrijk bekender dan in Nederland. Daar volgen ze mijn werk. Tja waarom? Ik denk dat ze in die landen niet van die merkwaar dige idioten als ik hebben rond lopen." De Duitse prijs kan naar zolder, de kast in. Die staat vol, zegt hij. De hele rotzooi: Edisons, Wessel Ilcken Prijs, Boy Edgar, diverse onderschei dingen uit binnen- en buiten land. Er staat zelfs een Gouden Kalf tussen, voor filmmuziek. „Weet je dat zo'n Gouden Kalf levensgevaarlijk is? Ik speelde laatst in Los Angeles. Kwam er een Nederlandse filmer naar me toe, die zei: 'jij hebt toch ook een Gouden Kalf? Moest ik mee uitkijken', zei hij. Hij had 'm op z'n voet gekregen. Had een half jaar niet kunnen lopen." Die prijzen. „Ik richt iets aan. Daar moet ik de consequenties van accepteren." En hij heeft nogal wat aangericht, in de loop der jaren. Vijfhonderd composi ties, schat hij. Waarbij hij aante kent dat er avondvullend werk tussen zit dat hij als één item meetelt. „Een metertje of tien, denk ik. Ik heb een kleine kin derkamer vol geschreven." Naar zijn eigen muziek luistert hij verder nooit. „Ik hou daar he lemaal niet van. Ik ben niet zo dol op mijn muziek. Eigenlijk is het allemaal onzin wat ik maak. Ik zie het als pogingen die ik on derneem in de hoop dat het er gens toe zal leiden. Voor de pe riode waarin ik het maak, heeft het zin. Hoop ik. Maar als het klaar is, luister ik er nooit meer naar. Liever onderneem ik nieu we pogingen. Als je jezelf fantas tisch vindt, is het eind zoek. Merkwaardig is het dat ik zo veel mensen een plezier doe met mijn muziek. Want ik zie het wel, mensen die geëmotioneerd raken of die na afloop van een optreden met een glimlach om hun mond naar huis gaan." Zijn Kollektief bestaat 31 jaar. In Nederland speelt de groep niet veel meer. „Er zijn nog tien jazzclubs in Nederland. Onze redding is dat we over de hele wereld reizen. Ze willen ons overal horen. Daarom gaan we na 31 jaar gewoon door. Wat let ons? We weten ook wel dat de interesse bij jongeren een heel andere kant uitgaat. Vaak we ten ze helemaal niet wat een trompet of een saxofoon voor een ding is. In China bijvoor beeld, kennen ze alleen gitaren en drumstellen. Komen ze na af loop van een optreden altijd vra gen wat voor instrumenten dat nou allemaal zijn." In Nederland, zegt hij, kunnen ze de radio en televisie vergeten. „Met onze muziek zitten we in een soort niemandsland. Ik trek me er niet zoveel van aan. Jam mer dat het zo is." Het Kollek tief is een hechte groep, zegt Breuker. Jongens als Arjen Gor ter, Maarten van Norden, Boy Raaymakers en Rob Verdunnen zitten er vanaf het begin bij, 31 jaar. En nog steeds spelen ze tachtig tot honderd concerten per jaar over det hele wereld. „We hebben er plezier in. We zijn een collectief. We verdienen hetzelfde en iedereen kan zeg gen wat-ie wil. Er kan maar een tje kapitein zijn, maar iedereen heeft z'n rol. Iemand regelt de bus, iemand doet de kaartver koop, iemand regelt de drank in de bus, iemand regelt de romp slomp aan papieren die je nodig hebt als je bijvoorbeeld naar In donesië gaat zoals volgende maand." Hoe het komt dat ze het al 31 jaar volhouden? „Omdat we niets evalueren. We bespreken een optreden nooit na. Nooit hebben we het erover hoe het is geweest is, welke foute noten er zijn gespeeld. Dat weten de mu zikanten zelf wel. Niemand wordt gecomplimenteerd als-ie een goede solo heeft gespeeld. Iedereen is professioneel genoeg om te zelf te weten wat-ie waard is. Daarom zetten alle muzikanten zich voor 100 pro cent in. Daar hoef je niet om te vragen. Er staat nooit iemand te lummelen, of op z'n horloge te kijken." Ton Ouwehand Willem Breuker Kollektief. Bezet ting: Willem Breuker (sax, klarinet), Hermine Deurloo (sax, mondharmo nica), Maarten van Norden (sax), Boy Raaymakers (trompet), Andy Al- tenfelder (trompet), Andy Bruce (trombone), Bernard. Hunnekink (trombone, tuba), Henk de Jonge (pia no), Arjen Gorter (bas), Rob Verdur- men (drums). De Vlaamse conferencier, punkrocker en schrijver Vitalski komt later deze |?nd in Arnhem de Johnny van Doorn- pnjs voor gesproken letteren ophalen. Hij best beroemd worden in Nederland, ar dan een beetje rap graag. „Ik heb Knzin om stapvoets door Holland te trek- 'Cn' me* de camionet van parochiehuis «aarcultureel centrum." maar zijn grote voorbeeld 1 J0011 Hermans. Net als Toon heeft Vi- llsö (Vital Baeken, 1971, Turnhout) maar e"ng nodig als hij op het podium staat, en kruk, een glas bier en een lamp dat zijn ongeveer de enige attributen van zijn one- anshows. Hij is een drukke prater. Melig- r.en malligheid gaan bij Vitalski hand in "de moet ook weten te zwijgen, hè. _°°n was geniaal in het scheppen van rust. nan de conferenciers van tegenwoor- zebabbelen zichzelf voorbij." Vlaamse conferencier, punkrocker en schrijver Vitalski, winnaar van de Johnny van Doornprijs voorgesproken letteren. foto Thomas Legreve/ GPD In Vlaanderen is hij inmiddels een populair verschijnsel. Althans in de grote steden, Ant werpen, Gent, Oostende, waar hij voor volle zalen speelt. De provincie heeft hij 'nog niet ten volle veroverd'. De jeugd daar kent hem wel. Want. Vitalski, voortgekomen uit de Antwerpse underground, heeft onder het jonge volkske al een solide cultstatus als standup-comedian, punker en stripmaker opgebouwd. Nu moet Nederland eraan gelo ven. De Johnny van Doorn-prijs voor ge sproken letteren, die hij later deze maand op het Wintertuin-festival in Arnhem mag komen ophalen, zou een belangrijke rol kun nen spelen. Het geeft hem, hoopt hij, een voet tussen de deur van de noorderburen. Nederland heeft in Jules Deelder zijn nacht burgemeester van Rotterdam, Vlaanderen heeft Vitalski. Als nachtburgemeester van Antwerpen. Die naam hield hij over aan de onstuimige levenswandel die hij zich van zijn twintigste tot zijn dertigste permitteer de. „Ik woonde op café", vat hij op zijn Vlaams samen. Hij had slechts drie interes ses: seks, drugs en rock 'n' roll. Sloten de ca fés, dan gaf hij aansluitend thuis feestjes, liefst elke nacht. „Ik werd wel eens midden in de nacht wakker in mijn eigen woonka mer temidden van mensen die ik geen van allen kende." Toen hij eenmaal zijn graad in de algemene literatuurwetenschap had, ontwikkelde hij zich in rap tempo tot eersteklas 'bierbar baar'. Maar hij was niet alleen maar een 'dorstige neanderthaler'. „Ik ben wel altijd erudiet geweest, ik heb hersenen. Ik las boe ken." Later verzon hij erbij dat hij ook een paar jaar geneeskunde had gestudeerd. Net als Céline, de arts-schrijver die hij zo graag leest. Schrijven beschouwt hij als zijn roe ping. Hij doet niets liever dan aan een tafel zitten en in hoog tempo romans fabriceren. Er verschenen er inmiddels vier, die hij res pectievelijk kenschetst als een 'tragische liefdesroman', een 'autobiografische rond- hangroman', een 'weeshuisroman in brie ven' en een 'pornografische nachtmerrie'. Al le romans tellen tweehonderd pagina's. „Goed om in één avond en één nacht uit te lezen. Dat is mijn bescheidenheid, zie je. Ik durf van mijn lezers niet nog meer tijd te vergen." Economie „Is schrijven mijn roeping, comedy is mijn economie. Jarenlang was ik straatarm. Zo arm dat ik steeds weer bij andere vrienden ging eten. Nu heb ik succes, trek ik volle za len en ben ik schatrijk." Hij liefhebbert in onzin, maar 'absurd' mogen we zijn grap pen niet noemen. „Ik heb een hekel aan ab surdisme. Ik ben een realist. Mijn grappen zijn geworteld in de werkelijkheid van alle dag. Echt gebeurde dingen." De rode draad in zijn oeuvre, voorzover hij die zelf mag signaleren: „Ik benader het tra gikomische in de mens. De mens bevindt zich eeuwig op een kruispunt, van spijt over het verleden en angst voor de toekomst. Op die kruising zoeken we vertroosting. Ik doe mijn best om die troost te bieden. Hij is een podiumbeest. Zet hem op een ver hoog en hij wordt een ander mens. Op het podium durft en doet hij dingen waarover .hij anders niet zou piekeren. Als conferen cier, vooral ook als punkzanger van The Li ving Tornado's. Vier maal belandde hij in het ziekenhuis. De laatste tijd doet hij het wat rustiger aan. Stagediven is er niet meer bij. Wat blijft, zegt hij, is het 'erotisch cha risma' dat zich van hem meester maakt zo dra hij planken onder zich voelt. Op dat vlak ziet hij ook een niet te verwaarlozen voorsprong van de podiumartiest op de een zame schrijver: je doet het beter bij de vrou wen. Hans Gulpen Vitalski neemt zijn prijs in ontvangst tijdens de Johnny van Doorn Memorial, zondag 27 november in het Theater aan de Rijn in Arnhem.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23