>zc
Kerkwerve mist huizen en bus
Over 48 uur zit ü^G?(
weer 365 dagen vast
aan de ANWB.
12
Stormvloedkering in
Westerschelde 'noodzaak'
Omleiding geeft verkeersoverlast in Havenkwartier
IEUWF,
DIGITALE FOTO'S
AFDRUKKEN
VOOR EEIU
LAGE PRIJS va mSrn ct per foto
www.goedkopefotos.nl
Dorpsraad roept gemeente op tot soepeler beleid
ialanssen van
:ommissarissen
ielta omhoog
net 1700 euro
Fl
Controle huizen in Middelburg
Sportcertifïcaat Goese Lyceum
Bouwmateriaal gestolen
Bonnenregen bij controle Goes
)oud voor nieuw ou(fycu(f^jourfwaarcf
www.familievermaak.nl
Toetsen
„dactie: 0113-315649
SSactie@pzc.nl
gbus 31,4460 AAGom
Advertentie-exploitatie.
Cd en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Ks-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
zaterdag 12 november 2005
waarin opgenomen j
de Zierikzeesche Nieuwsbode 1
1844-1998
POWERED BY
M VERSCHOORE
editie Schouwen-Duiveland
[nnrPietKleemans
KERKWERVE - Het is goed wo
nen in Kerkwerve, maar waar
bel aan schort is woonruimte
voorouderen én jongeren. Voor
zieningen als een dorpswinkel
en een busverbinding worden
eveneens node gemist. In het
dorpsplan Kerkwerve wordt wo-
ningbouvv en terugkeer van de
ijndienstbus in het dorp be
pleit. Ook wordt een lans gebro-
;en voor vestiging van - schone
bedrijven in leeggekomen boer
derijen.
Het Dorpsplan Kerkwerve is
een initiatief van de dorpsraad
ikwerve. Die heeft zich ten
doel gesteld het welzijn en het
eefgenot van de inwoners van
[erkwerve te behartigen en
vaar nodig te verbeteren. Op
zich is daar, zo is uit een door de
orpsraad onder Kerkwerven-
iren gehouden enquête geble
ken, niet veel mis mee. Het wo
nen en de woonomgeving wor-
len als positief ervaren, mensen
oelen zich er veilig en houden
van de rust op het dorp. En ze
villen er liefst ook blijven wo-
ien, alleen ontbreekt het aan op
enioren toegesneden woningen.
De dorpsraad pleit voor meer
lonmgbouw. Maar dan wel dus-
lanig gedoseerd dat de juist zo
ïwaardeerde rust in het dorp
liet in gevaar komt.
foor wat betreft de voorzienin
gen kan het dorp in de visie van
e dorpsraad wel een oppepper
>bruiken. Het dorp is de laat-
ejaren belangrijke voorzienin-
jen kwijtgeraakt en in een so-
iaal-ruimtelijk isolement te-
echtgekomen. Verder afglijden
liient in de visie van de dorps-
laad ook absoluut te worden
oor Maurits Sep
IHDDELBURG - De commissa-
issen van Delta moeten een sa
risverhoging krijgen van bijna
71)0 euro per jaar. Het energie-
edrijf stelt dat voor aan de aan-
eelhouders - provincie en ge-
eenten in Zeeland.
elta vindt dat de leden van de
aad van commissarissen eén
moeten krijgen die
ergelijkbaar is met wat com-
issarissen van andere bedrij
en krijgen. Daarom moeten de
ndeelhouders zich in decem-
uitspreken over een salaris
voorkomen. Om dat doel te be
reiken ziet de dorpsraad meerde
re mogelijkheden.
Zo wordt gepleit voor een soepe
ler beleid van de gemeente
Schouwen-Duiveland met be
trekking tot het lokale bedrijfs
leven. Bedrijven wordt nu onvol
doende ruimte geboden, vindt
de dorpsraad.
Het feit dat het gebied rond
Kerkwerve in de structuurvisie
Schouwen-Duiveland wordt om
schreven als 'centraal-agrarisch
cultuurlandschap' helpt daarbij
niet echt. „Hierdoor is het prak
tisch onmogelijk in de door de
steeds verdere afname van land
bouw leegkomende boerderijen
alternatieve activiteiten te star
ten. Keek op keer blijkt dat de
in het rapport nieuwe Economi
sche Dragers (NED) genoemde
mogelijkheden niet toereikend
dan wel niet uitvoerbaar zijn
door ander staand beleid van zo
wel de gemeente Schouwen-Dui
veland als de provincie Zee
land."
De dorpsraad stelt verder vast
dat het wegvallen van een bus
verbinding door de dorpsbewo
ners ervaren wordt als een groot
gemis. „Het is evident dat aan
wezigheid en bereikbaarheid
van voorzieningen de belangrijk
ste factoren zijn om te kunnen
spreken van een leefbare kern.
Het hebben van goed openbaar
vervoer is hiervoor een belangrij
ke voorwaarde."
V erkeers veiligheid
De verkeersveiligheid in het
dorp is voor verbetering vatbaar
in de visie van de dorpsraad.
Met name de doorgaande route
Kerkwerve-Ring-Weel weg ver
dient aandacht. Ook wordt ge
pleit voor uitbreiding van het
fietspad langs de Delingsdijk
tot aan Brouwershaven.
De dorpsraad heeft het dorps
plan toegezonden aan de politie
ke fracties, de gemeente Schou
wen-Duiveland, Zeeuws wel-
zijnsinstituut Scoop en woning
bouwcorporatie Zeeuwland. Tot
dusverre heeft alleen Scoop ge
reageerd.
i commissarissen krijgen vol-
enshet voorstel 1678 euro bru-
per jaar extra, hun voorzitter
resident-commissaris) 1684 eu-
Inderbetaald
bedrijf meent al jaren dat
commissarissen worden on
betaald. In 2003 is daarom
lorgesteld de salarissen met 35
rocent op te schroeven. Aan-
ankelijk hadden de aandeel-
ouders daarmee ingestemd,
saar daarop kwam zo veel kri-
iek, dat de salarisverhoging
eer werd ingetrokken,
ffder dit jaar volgde een
euw voorstel, maar ook dat
leuvelde, nu omdat de aandeel-
ouders het te hoog vonden. De
'iwmssarissen zouden er zeven
eend euro bij krijgen en
1.000 euro per jaar gaan verdie-
en.
j president-commissaris zou
inkomen zien stijgen van
0n^ naar 29.000 euro.
foorstel
Ielta heeft daarom nu een voor
tgedaan voor bijna 1700 euro
pr commissaris. Het dagelijks
®ieentebestuur van Middel-
urg vindt dat acceptabel. Het
°bege heeft er deze week mee
■gestemd. Het college van
^re niet; dat blijft ook tegen
eze verhoging. Veere vindt dat
^commissarissen hetzelfde sa-
s moeten houden en alleen
compensatie moeten krijgen
"orde inflatie. Dat zou neerko-
nen op ongeveer twee procent
xtra
aandeelhouders van Delta
Raderen op maandag 12 de
nser in Middelburg. Dan
pt ook de salarisverhoging
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - De omleiding
vanwege de afsluiting van de
Nieuwe Haven in Zierikzee
geeft verkeersoverlast. De bewo
ners van het Havenkwartier wil
len om tafel met de gemeente
om te proberen de pijn te ver
zachten.
Het verkeer dat normaliter ge
bruikmaakt van de Nieuwe Ha
ven wordt nu omgeleid via Rave-
straat, Pieterseliestraat, Sint
Domusstraat en Karsteil. Dat
zorgt voor extra drukte in de
smalle middeleeuwse straatjes.
Om een goede doorstroming te
bewerkstelligen is de bewoners
gevraagd hun auto niet meer in
hun straat parkeren. Het ontbre
ken van 'obstakels' is er volgens
Sint Domusstraatbewoonster E.
Pols de oorzaak van dat er veel
te hard gereden wordt. Boven
dien zorgen trillingen veroor
zaakt door vrachtverkeer voor
schade aan de huizen.
Dat de herinrichting van de
Nieuwe Haven overlast veroor
zaakt in de aanpalende straten,
realiseren de Havenkwartierbe
woners zich terdege.
„We realiseren ons dat een der
gelijke herinrichting veel be
langhebbenden kent met wie re
kening gehouden dient te wor
den. Toch menen we dat er met
de bewoners te weinig rekening
is gehouden. Zeker gezien het
gegeven dat de herinrichting en
de overlast zo'n half jaar in be
slag gaat nemen", schrijft Pols
namens een fors aantal buurtbe
woners in een brief aan de ge
meente Schouwen-Duiveland.
Om de overlast zoveel mogelijk
te beperken, stellen de buurtbe
woners de gemeente voor streng
te controleren op de maximum
snelheid. Hardrijders zijn, zo
wordt gesteld, een gevaar voor
zowel kinderen als minder vali
de buurtbewoners.
Forse wandeling
Dat er niet meer in de eigen
straat geparkeerd mag worden
is de Havenkwartierbewoners
een doom in het oog. In de prak
tijk betekent het voor gezinnen
met kinderen een forse wande
ling met kinderwagen van auto
naar huis.
Om dat probleem te ondervan
gen stellen de buurtbewoners
de gemeente voor, Havenkwar
tierbewoners (tijdelijk) onthef
fing te geven van het betaald
parkeren op onder meer het re
delijk nabije parkeerterrein aan
de Nieuwe Boogerdstraat en
aan de Oude Haven.
De buurtbewoners willen, bena
drukt Pols, samen met de ge
meente naar oplossingen zoe
ken.
Confrontatie
„We zijn er absoluut niet op uit
de confrontatie te zoeken. Maar
we zien nu gewoon dat de omlei
ding veel problemen geeft en
we willen proberen te voorko
men dat het echt helemaal uit
de hand loopt."
Pols maakt zich zorgen om de
door Emile Calon
GOES - Een stormvloedkering
in de Westerschelde is voor de
veiligheid van vooral Vlaande
ren, maar ook Zeeuws-Vlaande-
ren onontkoombaar, meent inge
nieur C. Boorsma uit Drachten.
Advertentie
Op 15 november verlengt de ANWB stilzwijgend uw lidmaatschap
met een jaar. Stap daarom nü over en kies net als 170.000 anderen
voor de 41% goedkopere pechdienst Route Mobiel. Meld u aan op
www.routemobiel.nl of bel ons gratis: 0800-0504
Route Mobiel. Sneller en goedkoper bij pech onderweg.
ROUTE
MOBIEL
Zeker als de gigantische schade
in ogenschouw wordt genomen
die orkaan Katrina in New Or
leans en omgeving veroorzaak
te, mag volgens hem niet meer
getwijfeld worden.
Boorsma komt woensdag naar
Middelburg om de Statencom
missie ecologie en water de plan
nen voor een kering in de Wes
terschelde uit te leggen. „In het
belang van de veiligheid en na
tuurlijkheid moet nu begonnen
worden met de voorbereidingen
van een studie naar een kering",
zegt Boorsma.
Een jaar geleden lanceerde de
raadgevend ingenieur, samen
met de Delf tse hoogleraar water
bouwkunde, H. Vrijling, het
idee om tussen Ossenisse en Hoe-
dekenskerke een vier kilometer
lange stormvloedkering aan te
leggen. Op verzoek van de
Vlaamse dijkgraaf E. Muysoms
van de Polder van Willebroek
heeft hij zijn plannen verder uit
gewerkt. Hij heeft nu ook geke
ken naar de aanleg van een ke
ring bij Oosterweel, nabij Ant
werpen, en Vlissingen.
De dijkgraaf stelt dat het
momenteel met de veiligheid
langs de Schelde zeer slecht is
gesteld. De kans op een overstro
ming in het Vlaamse gedeelte
van het Scheldebekken is 1/70
per jaar. „Een ongekend hoog ri-
MIDDELBURG - Wie een huis heeft dat gebouwd is tus
sen 1910 en 1955 kan dat binnenkort voordelig laten con
troleren op veiligheid en energiezuinigheid. De gemeente
Middelburg wil samen met Delta 150 woningen nalopen.
Normaal kost zo'n onderzoek 400 euro, deze controle kost
de eigenaar vijftig euro. Van de tweeduizend woningen
die aan de criteria voldoen, kunnen maar 150 huiseigena
ren meedoen. Het onderzoek richt zich op de isolatie en
de verwarming van de woning en op de veiligheid. De
groepenkast wordt gecontroleerd en de belasting per
groep wordt doorgemeten. Ook de bedrading wordt
steeksproefsgewijs nagelopen. Als alle controles zijn ge
daan, krijgen de huizenbezitters een rapport en een ad
vies voor eventuele verbeteringen.
GOES - Beide poten van het Goese Lyceum, voortgezet
en beroepsonderwijs, hebben het certificaat 'sportactieve
school' gehaald. Dat certificaat is uitgereikt door
NOC/NSF en de Koninklijke Vereniging voor Leraren in
Opleiding (KLVO). De scholen gaan verder dan de regulie
re lessen lichamelijke opvoeding. Er worden buiten de
school sportactiviteiten op touw gezet, waarbij wordt sa
mengewerkt met andere sportaanbieders, en er is extra
aandacht voor leerlingen met bewegingsproblemen. Daar
naast is er een begeleider voor getalenteerde leerlingen.
Het certificaat is twee jaar geldig, daarna volgt een nieu
we toetsing.
HEINKENSZAND - In de Hoefbladstraat in Heinkens-
zand zijn in de nacht van donderdag op vrijdag twee con
tainers opengebroken. De dieven stalen daaruit een grote
hoeveelheid bouwmateriaal en gereedschap. De waarde
bedraagt enkele duizenden euro's
GOES - De politie heeft donderdag 43 bekeuringen aan
bromfietsbestuurders uitgedeeld tijdens een grote contro
le in diverse straten in Goes. Veertien brommers bleken te
veel vermogen te hebben. Verder reden zeven mensen zon
der helm, hadden zes bestuurders geen bromfietscertifi
caat en produceerden vier voertuigen te veel geluid. De
controle duurde tot negen uur 's avonds, maar omdat er
op het laatst nauwelijks brommers meer reden, werden
ook automobilisten gecontroleerd. Ook dat leverde de
staat nog aardig wat centen op. Er werden 37 boetes uitge
deeld voor onder meer het niet voeren van verlichting, mo
biel bellen en het niet volgen van de verplichte rijrich
ting.
(Advertentie)
een oud sieraad achter in de linnenkast
of iets nieuws dat bij je past?
nu goudinruilaktie
bij juwelier Postma, Dam 7 Zierikzee
(Advertentie)
Bij de Pieterseliestraat heeft de gemeente het bord met de verkeersrichting eenvoudigweg omgedraaid om de tijdelijke wijziging van de verplichte rijrichting aan te geven.
foto Marijke Folkertsma
schade door het zware verkeer.
„Een aantal bewoners is al be
gonnen om zelf foto's te maken
van scheuren in de muren om te
kijken of die door het zware ver
keer groter worden. Wij willen
graag dat er een onafhankelijk
onderzoek komt naar de bouw
kundige staat van de woningen
zodat later objectief vastgesteld
kan worden of er al dan niet
schade is toegebracht aan hui
zen."
(Advertentie)
sico voor twee miljoen mensen."
Hij stipt aan dat bij een overstro
ming van de Zeeschelde ook
Zeeuws-Vlaanderen via de ach
terdeur wordt bedreigd. „Dan
stromen delen van Zeeland on
der omdat de Vlaamse Schelde-
dijken volstrekt onvoldoende
versterkt zijn." Muysoms vreest
dat er in Vlaanderen eerst een
ramp moet gebeuren voor de po
litiek bereid is echte maatrege
len te nemen.
De dijkgraaf is het met Boorsma
eens dat een stormvloedkering
de enige goede oplossing is voor
de problemen waarmee Neder
land en Vlaanderen kampen in
het stroomgebied van de (Wes-
ter)Schelde.
Alleen zo'n investering maakt
het naar zijn mening mogelijk
grote delen van Zeeland en
Vlaanderen tegen overstromin
gen te beveiligen.
Boorsma is ervan overtuigd dat
de Antwerpse haven juist bij de
aanleg van een stormvloedke
ring is gebaat. „Het huidige geu
lenstelsel blijft intact", stelt hij,
„Want in de kering komen bre
de, afsluitbare doorgangen voor
zeeschepen én de vaarweg kan
worden verdiept."
Ook de natuur in de Wester
schelde hoeft volgens de inge
nieur niet onder de aanleg van
een kering te lijden, zoals in de
Oosterschelde wel het geval is.
zeeuwse almanak
Hij kon er in dit digitale tijd
perk niet langer meer aan ont
komen, de Zeeuws-Vlaming
die zijn brood verdient bij een
Belgisch bedrijf. Hij moest nu
eindelijk eens met een compu
ter leren omgaan.
Maar let op, zo tipte een
vriend: in België maken ze ge
bruik van toetsenborden met
een andere indeling dan in Ne
derland. Dus peuterde de
Zeeuws-Vlaming op zijn
werk eerst alle toetsen los
van het bord, om ze vervol
gens in de juiste volgorde te
rug te plaatsen: A, B, C, D, E,
F, G...
Alleen in de
vakken