Goed eten met digitale diëtist Tv straks standaard op mobieltje ÜN htip://wvvw inzicht.nl/ rtr^xjotztnn ^OTTtl* Sieraad Zonnebril Maatpak Vliegsetje XIIV IH IKXI /i.X III;M7A'I AI.V S.Ö.H site juist ziet als een handig hulpmiddel voor het eigen werk. Bij het ontwerp hebben ze daar om intensief contact gehad met diëtisten van het Leids Universi tair Medisch Centrum. Inmid dels heeft een aantal patiënten verenigingen, waaronder de Nierstichting, al positief gerea geerd op de site. De Diëtisten Coöperatie Nederland (DCN) is inmiddels verbonden met de si te. De DCN geeft op verzoek gra tis adviezen aan gebruikers van www.dieetinzicht.nl. Eetgewoonten Het voordeel van de vrij toegan kelijke internetsite is volgens Paul van der Boog dat cliënten van diëtisten zelf thuis dagelijks hun eetgewoonten kunnen bij houden. Ze kunnen zelf gratis inloggen op de site en hun gege vens invoeren, en die bij voor beeld later samen met de diëtist bekijken. Die kan zo zien of het dieet wel goed wordt gevolgd, of ze kan op basis van de gegevens zelf een dieet samenstellen. Gebruikers van de site hoeven overigens geen persoonlijke ge gevens prijs te geven bij het in loggen, een inlognaam en wacht woord volstaan. Wel hebben de bedenkers van de site inzage in de - voor hen anonieme - gege vens die worden ingevoerd. De broers Van der Boog hebben niet zelf een hele database van producten en voedingswaarden hoeven in te vullen en bij te hou den. Zij baseren hun gegevens, net zoals de meeste diëtisten, op de zogenoemde Nevo-tabel. Dit is de officiële tabel van de Stich ting Nederlands Voedingsstof- fenbestand, die eens per vijf jaar wordt samengesteld onder verantwoordelijkheid van het Nederlands Voedingscentrum. In totaal bevat de tabel 2500 voe dingsmiddelen. Daarnaast Steeds meer mensen eten te veel, bewegen te wei nig en worden te dik. Op een nieuwe website, www.dieetinzicht.nl, kan ie dereen eenvoudig nagaan of hij/zij gezond eet. Globaal weet iedereen zo'n beetje wat wel en wat geen gezonde voeding is. Een keertje ongezond is niet zo erg, maar slechts af en toe een keertje ge zond kan serieuze gevolgen heb ben. Op de nieuwe website wordt duidelijk gemaakt wat je precies binnenkrijgt op een dag, een week of gedurende een lan gere periode. Het is de bedoe ling dat bezoekers aan de site el ke dag invullen wat zij precies eten. Het programma rekent ver volgens precies uit welke voe dingsstoffen als vetten, eiwit ten, koolhydraten en vitamines erin zitten. De lijst invullen is inderdaad niet al te moeilijk als je bij voor beeld begint met een oer-Hol- lands ontbijtje van wat bruine boterhammen met boter en kaas, een kopje thee en een be ker melk. Gemakkelijker is het nog als je ontbijt elke dag het zelfde is: één keer invullen en dan kopiëren naar de volgende dagen. De lunc^i wordt al wat lastiger, zeker als je gebruik maakt van een goed voorziene bedrijfskantine. Toch maar dat wekelijkse kroketje of lekker ge vuld soepje erbij zetten? Waar mee het doel van de site al met een gehaald lijkt: je gaat naden ken over je eigen eetgedrag. Afhankelijk van de verhouding tussen lengte en gewicht, de wel bekende bodymass- of quete- let-index, geeft het programma de aanbevolen dagelijkse hoe veelheden aan. Althans, dat doet www.dieetinzicht als je in vult dat je 'gezond' bent. Maar kies je voor 'ziek' en geef je ver volgens aan wat je mankeert, dan past het programma zich naadloos aan aan je ziektebeeld. Tenminste: de overzichten ge ven dan vooral de waarden aan van voedingsstoffen die bij die bepaalde ziekte van belang zijn. Zo kun je precies zien of je bij voorbeeld wel het goede dieet volgt. Je krijgt dan echter geen direct advies. „Dat is veel te af hankelijk van het ziektebeeld", stelt initiatiefnemer Paul van der Boog van de website. „Bo vendien kan iemand aan meer dan één ziekte tegelijkertijd lij den en dat maakt een voedings advies gecompliceerder en ris kant." Het idee voor de site ontstond min of meer in de praktijk van Van der Boog, nierspecialist in het Leids Universitair Medisch Centrum. Patiënten die door een slechte nierfunctie moeten dialy- seren - spoelen met behulp van een kunstnier - en daardoor erg op hun voeding moeten letten, verwijst hij met regelmaat door naar een diëtist. Van der Boog bedacht dat het goed zou zijn als patiënten zelf wat meer in zicht zouden krijgen in hun eet gewoonten, met als uiteindelij ke doel dat zij daar over na gaan denken en vervolgens hun eetpatroon aanpassen. Samen met zijn broer en ICT-adviseur Bart van der Boog zette hij de website op. De broers willen met de site dië tisten niet de pas afsnijden. Ze hopen dat deze beroepsgroep de wordt gebruik gemaakt van de 'eetmeter' van het Voedingscen trum zelf. Om te weten welke voedingsstoffen bij welke ziekte beelden van belang zijn, is bij het samenstellen van www.dieet- inzicht.nl gekeken naar de 'art sen wijzer' van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten. Jan van den Oord 12 november 2005 Wil De achtste Week van het Sie raad komt er aan. En opnieuw gaat dat gepaard met speciale acties, zoals de ontvangst van een gratis zilveren sieraad bij besteding van 125 euro of meer bij de juwelier. Dit jaar gaat het om een ontwerp van goudsmid Zita Jansen uit Bunnik. De orga nisatie van de week stapte vorig jaar al af van de gewoonte dat het cadeautje ontworpen moest zijn door een bekende Nederlan der. Jansen ontwierp een zilve ren hanger, die doet denken aan bladeren en druppels. Het ont worpen kleinood is ook te ge bruiken als armband of enkel band, aldus de organisatie. De Week van het Sieraad loopt van 1 tot en met 11 december. De herfst is nu echt begonnen en de zon laat zich steeds min der zien, maar auto- en fietson- derdelenhandelaar Halfords komt alsnog met een nieuwe zon nebril. Het gaat om een zoge- noemdepolarized bril, die meer lichtstralen blokkeert en pijnlij ke schitteringen van de zon weg neemt. Vooral goed voor de auto mobilist, die in dit jaargetijde vaak met een laag aan de hemel staande zon wordt geconfron teerd. De ultralichte brillen zijn al populair onder watersporters en op de skipiste. Halfords zegt het alleenrecht op de verkoop te hebben van oktober tot en met februari. De bril, in verschillen de modellen, kost 14,95 euro. In Amerika en Engeland schijnt het al gebruik te zijn, en omdat we hier alles nadoen nu ook in Nederland: je maatpak laten aanmeten op kantoor. Ondertus sen ga je gewoon verder met je werk of doet alsof. Suit Supply, inmiddels met 12 winkels een grote speler op maatpakkenge- bied, brengt de Travelling Tail or op de markt. De maatkleer- maker komt in een Mini met krijtstreepdessin voorrijden en gaat aan het werk. Zo'n ander halve maand later wordt het pak afgeleverd. Ook overhem den en jassen behoren tot het as sortiment, dat hetzelfde is als in de winkels. De kosten bedragen minimaal 350 euro voor een pak en 98 euro voor een shirt. Meer informatie: www.suitsupply.nl Wie veel reist heeft het mis schien al eens meegemaakt: het nagelknippertje dat niet door de douane komt en ter plekke dient te worden afgegeven. Zwilling J. A. Henckels, producent van al les wat maar enigszins met snij den en knippen te maken heeft, heeft er iets op gevonden. Het gaat om een manicure-etui met de naam Edition Lufthansa. Al le voorwerpen in het etui heb ben afgeronde punten, zodat ze geen gevaar opleveren. Lucht vaartmaatschappij Lufthansa accepteert de etui in de handba gage, andere maatschappijen zouden volgen. De knip- en vijl- set kost 105 euro (tweedelig) tot 450 euro (zevendelig) en is ver krijgbaar in de Z willing-win kels. Zoals de digitale camera on gekend vlot is ingeburgerd in het mobieltje, is Nokia ervan overtuigd dat ook de tv dezelf de weg zal volgen. Televisie zit binnen vijf tot tien jaar standaard op de meeste mo biele telefoons. Daar zijn ze bij Nokia zeker van. Het eerste toe stel met ingebouwde tv-ontvan- ger verschijnt medio volgend jaar op de markt, de N92. „We zijn er klaar voor", meldde No kia-topman Anssi Vanjoki tij dens een conferentie in Barcelo na. De Olympische Spelen van 2008 in Peking zullen bijvoor beeld te zien zijn op Nokia-toe stellen. Marktonderzoekbureau Informa voorziet dat er in 2010 al meer dan 70 miljoen gebrui kers zijn. „Televisie is het meest populai re medium. Daarnaast heeft liteit opleveren dan umts, dat momenteel al tv-beelden op een mobieltje bezorgt. In een aantal landen is Nokia bezig met tes ten. Zo loopt in Nederland een proef in Den Haag. Om tv te kijken hoeft de N92 niet in de hand gehouden te wor den. Hij laat zich openklappen en op tafel neerzetten. Het beeldschermpje meet zeven cen timeter diagonaal en kan zes tien miljoen kleurschakeringen aan. Nokia wil het de tv-kijker graag makkelijk maken. „Met een druk op een sneltoets start de tv. De gebruiker kan de kana len naar persoonlijke voorkeur rangschikken. Ook is er een soort tv-gids. Om niks te mis sen, kan men reminders ontvan gen van favoriete programma's. Bovendien kun je zelf herhalin gen maken van dertig secon den", lichtte Vanjoki toe. Dat is nog niet alles, want de N92 is een halve videorecorder. Het interne geheugen biedt plaats aan een half uur. Op een geheugenkaart is ruimte voor tien uur. Verder is het tv-mo- bieltje een interactief apparaat. De kijker kan meedoen met bij voorbeeld opiniepeilingen en polls. Vanjoki noemde de N92 'de meest geavanceerde multi- mediacomputer'. Want er zijn nog meer toeters en bellen, zo als FM-radio, stereoluidspre kers en een 2 megapixel cam era, plus alle wenselijke draadloze verbindingen met de pc. De al- leskunner moet rond 600 euro kosten. Uit onderzoek in Finland blijkt dat de potentiële gebruiker tv op zijn mobieltje wel ziet zitten. Proefpersonen 'snackten' zo'n vijf tot dertig minuten tv per dag bij elkaar. Niet verrassend is de uitkomst dat de program ma's van de Finse omroep het meest gewild waren. Grand Prix-races en de finale van de Champions League scoorden in de top tien. Mobiele tv is uiteraard geen be denksel van Nokia alleen. Tv-stations broeden er ook op. In Barcelona verklaarde Jeff Henry, directeur van ITV: „De komende vijf jaar zijn voor tv belangrijker dan de laatste vijf tig jaar." Het commerciële Brit se station zet een poot op, ITV Mobile, die vijf tot tien kanalen gaat tellen voor mobiele tv-uit- zendingen. Daar zijn thema's als nieuws, sport, soaps en reali- ty-tv op te zien. Een kanaal wordt gereserveerd voor frag menten die nooit op tv zijn ge toond. Maarten van de Rakt Nokia kiest voor een techniek waarvan verwacht wordt dat die zich breed verspreidt. Dat is DVB-H, de mobiele versie van Digital Video Broadcasting die al 300 miljoen gewone tv's van beelden voorziet. Deze techniek moet een beduidend betere kwa- bijna iedereen een mobieltje. Sa men levert dat een ijzersterke combinatie op", verklaarde Van joki. „Live-tv doorbreekt de saaie momenten op een door snee dag. Het biedt de mogelijk heid informatie of amusement te zoeken en te vinden."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 37