PZC Oog en vinger vervangen sleutels Verbeter beeld dat Zeeuw heeft van zijn provincie Tegenvallende kinderen PZC Het beeld van Zeeland Nergens meer naar binnen zonder biometrisch toegangsbewijs te gast 11 november 1955 vrijdag 11 november 2005 door Jacqueline Steenwijk Op steeds meer plaatsen moet je een vingerafdruk of een gezichtsscan afgeven om binnen te mogen. Binnen vijf jaar zullen winkels en sportcen tra dit systeem hebben inge voerd, voorspellen kenners. Een vingerafdruk of een ge zichtsscan afgeven voordat ze een bioscoop of theater binnen mag? „Dat zou bezopen zijn", zegt een mevrouw in zwembad De Fakkel in Ridderkerk. „Waar gaat dat heen in dit land? Ik ben geen crimineel!" Maar dat ze zojuist een vingerafdruk heeft afgegeven om binnen te ko men, vindt ze niet gek. „Als dit er echt voor zorgt dat we binnen veiliger zijn, vind ik het prima." Drie meiden in de hal van het zwembad zijn het met haar eens. In discotheken en winkels mag het systeem ook worden ingevoerd, stellen ze, maar in bioscopen, theaters en horecagelegenheden niet. „Daar ben je toch om te ontspannen", zegt de 15-jarige Selen. Toch komt in Utrecht binnen kort niemand meer de McDo nald's binnen zonder een ge zichtsscan. Uit veiligheidsover- wegingen. In andere zaken in de binnenstad wordt het gezicht van bezoekers vooi'taan gescand om winkeldiefstal tegen te gaan. Wordt een dief betrapt, dan komt die de zaak niet meer in. Na drie voorvallen in de aange- sloten winkels, komt-ie er ner gens meer in. De scan verraadt hem. Het zwembad in Ridderkerk is het eerste dat lastige klanten met behulp van de vingerscan weert. Niet dat ze veel overlast hadden; het ging maar om enke le jongeren per jaar. „Maar zelfs die willen we niet binnen heb ben", zegt bedrijfsleider Twan Theelen. Aanwinst Dat iedereen nu zijn vingeraf druk moet afgeven om een enke ling buiten te houden, vindt hij geen punt. „Slechts één persoon weigerde dit uit principe. De door Ed de Graaf, Leen van Gelder en Peter Feytel Gedeputeerde Staten gaan Provinciale Staten voorstel len verder te gaan met de imago campagne 'Welkom in Zeeland'. De Zeeuwse bedrijven juichen dit besluit toe. Uit onderzoek blijkt dat de cam pagne de afgelopen drie jaar heeft bijgedragen aan een posi tievere beeldvorming in den lan de over Zeeland. Dat telt, want volgens alle deskundigen is ima goverandering een investering van lange adem. Nu stoppen zou geld weggooien zijn. Het is nu zaak om op dit fundament ver der te bouwen. Want het uitein delijke doel is meer nieuwe be drijvigheid en ondernemende mensen naar Zeeland te halen. Alles op z'n tijd. Waar begon het ook weer mee? In feite met In het zwembad in Ridderkerk wordt biometrie toegepast voor veiligheid. Iedereen die binnenkomt moet of een vingerafdruk geven of een foto van het gezicht. In de nabije toekomst zal deze controleapparatuur gemeengoed worden. foto Inge van Mill/GPD rest van de bezoekers vindt het een aanwinst. En ze krijgen er een gratis bezoek voor terug." Op zo'n beetje elke denkbare plek rukken biometrische syste men op. In fitnesscentra worden ze massaal gebruikt. „Het is klantvriendelijk. Bezoe kers hoeven alleen nog maar hun vinger op de scan te leggen en ze kunnen doorlopen", zegt manager Margaret Martin van De Geus Sports Club. Zwemba den willen het geleidelijk gaan invoeren. Wie zich in een bad misdraagt, komt er in een ander zwembad in dezelfde regio ook niet meer in. Winkeliers zien het als het middel om diefstal tegen te gaan. Het systeem verdient zichzelf terug. En koffieshops denken beter aan de wet te kun nen voldoen. „Wij worden hard aangepakt als de politie ons er op betrapt drugs te hebben ver kocht aan een minderjarige. Nu we de vingers van klanten laten scannen, kunnen we de politie laten zien dat wij ons best heb ben gedaan dat te voorkomen", zegt Stan Esmijer van koffie shop De Kronkel in Nijmegen. Het - vrijwillige - gebruik wordt gestimuleerd door klan ten punten te laten sparen voor gratis softdrugs. de algemeen onderschreven con- clusie dat de snel toenemende vergrijzing in Zeeland nadelige gevolgen heeft voor de werkgele genheid. En dat de bevolking en de bedrijvigheid moeten groeien om het voorzieningniveau op peil te houden. Uit een onderzoek van de PZC in 2000 bleek echter dat er bui ten Zeeland een onjuist beeld be stond over wat de provincie te bieden heeft. De meesten dach ten bij Zeeland aan clichébeel- den als vakantie, 'ons bin zunig' en klederdracht. Het was duide lijk dat dit gedateerde imago weinig verleidelijk was voor mensen en bedrijven om naar on ze provincie te verhuizen. Daarmee was de doelstelling van de campagne bepaald. Eerst zorgen dat het imago bij niet-Zeeuwen in overeenstem ming wordt gebracht met de werkelijkheid. Vervolgens wer ken aan de verbetering van het gevoel van eigenwaarde bij de Zeeuwen zelf. En tot slot na druk leggen op het binnenhalen van nieuwe bedrijvigheid en on dernemende mensen. Alleen al scoren op de eerste doelstelling (imagoverbetering) is een kwestie van veel inspan ning en geduld. Je brengt een vastgeroest beeld niet van de een op de andere dag aan het wankelen. Ook bij succesvolle voorbeelden als Rotterdam, Gro ningen en Twente heeft het de nodige tijd en moeite gekost om aantrekkelijk genoeg gevonden te worden, om. er heen te gaan. Je mag de eerste drie jaar cam pagnevoeren op dit punt beoor delen. En de metingen wijzen uit dat het beeld over Zeeland een stuk genuanceerder is ge worden dan in 2000. Die slag hebben we al gewonnen! Nu stoppen met de campagne 'Welkom in Zeeland' is geld weg gooien, vinden de Zeeuwse ondernemers. foto Dirk-Jan Gjeltema De koerswijziging die GS voor stellen om meer nadruk te leg gen op economie en werkgele genheid, is een logische vervolg stap. In onze ogen betekent dat echter meer dan alleen maar het aanpassen van de campagne. In Rotterdam bijvoorbeeld heeft men jaren geprobeerd cruise schepen aan te laten leggen. Uit eindelijk is dat gelukt. Maar niet nadat er eerst flink werd geïnvesteerd in de attractiviteit en de voorzieningen van de stad. Want voor wat, hoort wat. Mensen en bedrijven die interes se tonen in Zeeland moeten dus heel goed worden begeleid. Dat vraagt om een actieve 'back offi ce' van alle betrokkenen in de provincie. MKB-Zeeland, Ka mer van Koophandel en BZW staan achter voortzetting van de campagne maar zal de wijze waarop deze back-office wordt geregeld kritisch volgen. Belangrijk voor onze concurren tiepositie is dat er vertrouwen in Zeeland is. Dat blijkt als staatssecretaris Van Gennip nieuwe economische initiatie ven en samenwerkingsvormen in onze regio subsidieert. Het provinciebestuur heeft in zijn beleidsplan gekozen voor het sti muleren van de economische dy namiek in de regio. Zo wil men de economische ini tiatieven met een Ontwikkelingsmaatschappij ondersteunen. Daarnaast werkt de Kamer van Koophandel hard aan het vormen van een onderne mingshuis waarin meerdere par tijen intensief samenwerken voor een betere economische ont wikkeling in Zeeland. Niettemin moet onze concurren tiepositie verbeteren. Hoewel de werkgelegenheid in de bouw, de dienstverlening en het onder wijs in de lift zit, was het afgelo pen jaar de economische groei in Zeeland met 0,1 procent het laagst. Groningen scoorde bij voorbeeld 3,8 procent. Deze pro vincie voert al veel langer cam pagne. Wij stellen: goed voor beeld doet volgen! Met reden is de campagne de af gelopen periode gericht geweest op de doelgroep die buiten Zee land woont en werkt. Wat ons betreft moet er nu meer aan dacht komen voor het bevorde- Het is vooral dit dubbele ge bruik van het systeem waaraan Maurice Wessling van Bits of Freedom zich ergert. Deze orga nisatie fungeert als waakhond voor de vaak onnodige aantas ting van de privacy. „Ze voeren het in onder het mom van veiligheid, maar onder tussen is het gewoon een ver kooptruc." Bezwaren Ondanks de bezwaren rukt de biometrie snel op. De Universi teit van Twente heeft er al mee geëxperimenteerd en fabrikant Initial Varel Security probeert het uit in een verzorgingshuis. „Het systeem houdt ongewenste gasten buiten en bewoners die niet alleen naar buiten mogen, binnen", zegt hoofd verkoop Pa trick Teeuwen. Deskundigen zijn ervan over tuigd dat binnen vijf jaar in win kels en sportcentra en de meeste kantoren het afgeven van een scan verplicht is. „Prima idee", stellen twee oude re dames in het zwembad van Ridderkerk. „Het kan voor mij niet op genoeg plekken komen. Ik heb niets misdaan, dus van mij mogen ze alle gegevens heb ben." Haar naam? „Die geef ik niet, die is privé." Overigens gelden voor het op slaan van persoonlijke gegevens strikte regels. Zo moet het in ver houding staan tot het doel. Het weren van lastige bezoekers is volgens het College Bescher ming Persoonsgegevens een aan vaardbaar doel. De ondernemer moet er wel voor zorgen dat de gegevens goed beschermd wor den en dat buitenstaanders er niet bij kunnen. Of de onderne mer dit daadwerkelijk doet, wordt nauwelijks gecontro leerd. Het CBP gaat pas onder zoek doen als hij zelf het idee heeft dat er iets mis kan zijn op een bedrijf, en wanneer er klach ten zijn over misbruik. Als de on dernemer inderdaad verzuimd heeft de gegevens goed te be schermen, kan het CBP dat be drijf in het uiterste geval verbie den die nog langer op te slaan. GPD i-en van de beeldvorming van de Zeeuwen zelf. Wie goed om zich heen kijkt, heeft immers vol doende reden om trots te zijn. Keer op keer worden Zeeuwse inwoners, bedrijven, organisa ties of onderwijsinstellingen uit geroepen tot 'de beste van Ne derland'. Qua ligging en qua lo gistieke en bedrijfseconomische voorzieningen kunnen we con curreren met elke andere provin cie. Gelukkig wordt dat steeds vaker opgemerkt. In 2004 had den 300 mensen zich ingeschre ven voor de startersdag van de Kamer van Koophandel. Dit jaar waren er maar liefst 700. In 2005 zijn 1.500 mensen in Zee land een bedrijf gestart en we verwachten in 2006 nog eens een groei van 10 procent. Op het gebied van innovatie en Zeeuw se ondernemers geniet onze pro vincie landelijke bekendheid met onder andere het Task Force MKB-Zeeland project. Overal blijkt dat vernieuwing zich sneller ontplooit in regio's met een sterke identiteit en ei genwaarde. De campagne 'Wel kom in Zeeland' dwingt ons Zeeuwen gedrag te vertonen waardoor de provincie steeds aantrekkelijke!' wordt. En van de beleidsmakers mogen we wijsheid en geduld vragen. Je krijgt eerder een kip door het ei uit te broeden dan door het ka pot te slaan. Ed de Graaf is bestuurslid van de Brabants-Zeeuwse Werkgeversor ganisatie, Leen van Gelder is voor zitter van de Kamer van Koophan del en Peter Feytel is voorzitter van MKB-Zeeland. Blijf als ouder, wat je ook terug krijgt, ten opzichte van je volwas sen kinderen altijd welwillend en gene er eus. Deze zin kan heftige reacties opwek ken. Zo reageert de ene ouder met: 'Hoezo welwillend en genereus blijven als je kind respectloos met jou omgaat, bijvoox-beeld niet eens laat weten als hij voor twee weken op vakantie gaat'. En een ander met: 'Onze dochter papte met een andere man aan. dus zette haar man haar het huis uit. Toen kwam ze vragen of ze een tijdje bij ons kon wo nen. Dat hebben we natuurlijk niet ge daan. Sindsdien hebben we niets meer van haar gehoord. Maar wie is er nou fout geweest, zij of wij? Hoe begrijpelijk dit soort verongelijkte reacties van ouders ook zijn, psycholo gisch gezien zijn het bepaald geen slim me reacties. Want ze vergroten de kans op het ergste dat je als ouder kan over komen: dat je (volwassen) kinderen niet of nauwelijks contact meer met je onderhouden. Voor vrijwel iedereen geldt, dat het meest tastbare dat hij of zij op deze wereld kan achterlaten, kin deren zijn. De evolutie heeft ons daar om ook zo in elkaar gezet, dat we vrij wel alles zullen doen om onze kinderen zich zo goed mogelijk te laten ontwikke len. Dus is er ook niets dat er zo inhakt als het"gegeven dat we geen deel meer heb ben aan of geen getuige meer kunnen zijn van de ontwikkeling van onze kin deren (en hun kinderen). Ofwel omdat ze voortijdig sterven of wel omdat ze voortijdig (vóór onze ei gen dood) het contact met ons verbre ken. De kans daarop neemt sterk toe als onze volwassen kinderen ons tegen vallen door hun fouteh en door hoe ze met ons omgaan en wij daar te veel op hef over maken. Bovendien is dit een tijd waarin het aantal ouders dat het contact met hun kinderen verliest, so wieso sterk groeiende. Dat laat zich als volgt verklaren. De hechtheid van rela ties tussen familieleden wordt met na me bepaald door de volgende drie facto ren. Op de eerste plaats nabijheid. Men sen die dicht in eikaars buurt wonen, hebben een grotere kans op een hechte re relatie met elkaar dan degenen die ver uit elkaar wonen. Omdat we in een tijd leven waarin de geografische af standen tussen ouders en volwassen kinderen sterk toenemen, neemt de kans op het 'dunner' worden van de re latie dus ook toe. Op de tweede plaats gelijkheid. Men sen die meer op elkaar lijken in gedrag, interesses, activiteiten en werk, hebben doorgaans een hechter contact dan de genen wier werkzaamheden en interes ses sterk verschillen. We leven in een tijd dat zonen steeds minder in de voet sporen van hun vaders treden en meis jes steeds minder in die van hun moe der. De derde factor tenslotte is economi sche afhankelijkheid. Het komt, ver geleken met een eeuw geleden, nog maar zelden voor dat volwassen kin deren economisch van hun ouders af hankelijk zijn. Anders gezegd, ze heb- De campagne Welkom in Zeeland lijktt langste tijd te hebben gehad. De welzij organisatie Scoop bevestigt wat Proving le Staten al enige tijd weten: de campagne wer niet. Gedeputeerde Staten willen wel verder,^ het is de vraag of dat politiek haalbaar is. Welke in Zeeland is nooit helemaal losgekomen van twijfel. Is dit nu de slimme slogan die Zeeland de kaart zet? Is het net zo duidelijk dat Zeé het einde is, als dat er niets boven Groningen ga; Kan het wellicht wat minder truttig dan de oblij te rust en ruimte voor het jonge gezinnetje?h politiek groeiden de bedenkingen. En hetbedriji leven liep er niet warm voor. Het ligt voor dehaj de campagne stop te zetten. Hoezo Welkom kb. land'Is dat dan niet vanzelfsprekend? Natuurlijk zijn nieuwe inwoners welkom. veel gebieden in deze provincie balanceren voa durend op de grens van de leefbaarheid. Hetis er dan rustig en ruim zijn, het voorzieningen! veau staat permanent onder druk wegens gel» aan draagvlak. Dit jaar wordt er slechts mondj maat gebouwd. Maar dat schijnt niet of nam lijks te knellen. De vraag is gewoon niet groot,! er is weinig werk. Of omgekeerd. Wie deze wed lijkheid wil beïnvloeden, is er niet met de kn Welkom in Zeeland. Van nieuwkomers magi mers niet worden verwacht dat zij hun eigen meenemen. En andersom: zonder draagvlak ko er geen nieuwe bedrijvigheid. Een van de conclusies van deze campagne zoui eens kunnen zijn, dat het beeld van Zeeland mo lijk is uit te dragen omdat het niet scherp is,; provincie kiest niet. Ook niet na het Zeelanddel) Niet zonder meer vóór of tégen industrie, have toerisme, landbouw, dienstverlening, bejaardi huisvesting en vul maar in. En dat is wel!» maar goed ook. Want Zeeland heeft meestal i veel te kiezen. De economische werkelijkheid is, dat elke kans met beide handen moet won aangepakt. Of het nu een kerncentrale is of i universiteit, glastuinbouw of een containerten nal. Zelfs al past zo'n ontwikkeling moeilijk in! gedroomde scenario. Is het dan vreemd dat ded kundigen hierbij nog geen pakkende slogan k ben bedacht? Zolang die er niet is, kan hetg wellicht beter worden besteed aan voorzienig voor het bedrijfsleven of aan een lokpremie\i nieuwe inwoners. Dan is er wél een kans op ik bare resultaten. En dat geeft uiteindelijk we lijk een beter beeld. AMBONEZEN - Zes gezinnen zijn de afgelopen weken ver wijderd uit de Ambonezenkam pen op Walcheren. De oorzaak is een conflict over zakgelden en de bouw van keukens. Vlis- singen kan uitzien naar nieu we ongeregeldheden, omdat straks ook in het kamp Vlissin- gen I keukens bij de huizen zul len worden gebouwd. De PNMS-leden vinden dat het eten hen vanuit gaarkeukens moet worden verstrekt, aange zien zij militairen zijn. WINKELDIEVEN - De Roosendaalse politie heeft twee Vlissingse dames gearres teerd op verdenking van k stal. Zij waren in het bezilü dames- en herenvesten, sia terijen en rookartikelen waarde van 300 gulden.? stel was ook actief in Be- op Zoom, Middelburgen: woonplaats Vlissingen. GLADHEID - Om de gladh op de Zeeuwse wegen te: strijden, zal ook deze zand gestrooid worden. SUPERMOSSELS - C. deS zer van de Bru 19 voerde4 week twee supermosselen 3! Ze hebben een schelpgtw van zeker vijftien centimeto ben ze niet nodig om het zelf te redden. Door al die veranderingen is de kwali teit van ouder-kind steeds afhankelij ker geworden van de psychologische kwaliteiten van de ouders. De drie be langrijkste daarvan zijn deze. Eis geen contact, aanvaard het contact dat gebo den wordt, bied eventueel zelf contact aan, maar accepteer als het aanbod ge weigerd wordt. Geef geen oordelen, hoogstens advie zen en dan alleen als er om gevraagd wordt. En tenslotte, blijf binnen redelij ke grenzen altijd bereid steun le verle nen, ook als uw kind zichzelf in de nes ten heeft geweigerd. Vraag: moet je niet een halve heilige zijn om dat te kunnen? In zekere zin wel, maar be denk dan dat het woord heilig oorspron kelijk 'heel' betekent, Heel in de zin van heel houden in plaats van kapotma ken. Rene F.W. Diekstra Hoofdredactie: A. I Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax:(0113)315609 E-mail. Iezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454651 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren Goes, Zierikzee en hulst: Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingslijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand: 20,55 n.v.l per kwartaal: 59,75 62,00 per jaar: €229.20 233,30 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maandVoorNt einde van de betaalperiode, PZC, t.a.v. lezersservice, Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,80 Alle bedragen zijn inclusief 6% BW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uits^ overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NVenvo? de Regelen voor het Advertenliewaro Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (076)5312550 Fax. (076)5312340 Personeelsadvertenties: Tel: (076)5312240 Fax:(076)5312340 Rubrieksadvertenties (kleintje»! Tel. (076)5312104 Fax. (076)5312340 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel, (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroerend* Tel: (076)5312277 Fax:(076)5312274 Internet: v Ar.pzc.nl/adverteren voorbehouden aon ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in i (abonnementen)admimstratie en om u te (laten) informoi ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u c bestand dat wordt gebruil tor u relevante diens»1» tor ons zorgvuldig 9?®?, schriftelijk melden W4 Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4