Auto
N
het brutale
alter ego van Opel
in samenwerking met AutoTrack.nl
En dan de verwarming op 13 Doe de Nationale Rijvaardigheidstest!
De tijd dat wielen alleen dienden om te rollen, ligt
ver achter ons. Niet alleen Amerikaanse rappers
hangen hun banden vol met overbodige luxe, ook ban
denfabrikant Kumho laat van zich horen. Kumho heeft
een chemisch goedje toegevoegd aan het rubber, zodat
bij hoge snelheid en dus temperatuur gekleurde rook
vrijkomt. Maar rode rookpluimen alleen zijn blijkbaar
niet zinnenprikkèlend genoeg: voor de geur rust Kumho
banden uit met rozemarijn- of lavendelextract. Voor zo
ver bekend kunnen banden niet tegelijk geuren en kleu
ren. Dat is maar goed ook: één kleurband kost al 1.700
euro.
Bedactie bijlagen: 0113-315680
nzc.m/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
postbus 31.1460 AA Goes
ffetSdSeiand: 0113-315520
Ews-Vlaanderen: 0114-372770
Kal: 0204562500
vrijdag 11 november 2005
Volgende pagina: de Alfa 156 als occasion
De Vectra stationwagon en de
Zafira (rechts) in atletiekkleding.
O Joris Wijnhoven, campagneleider bij Milieudefen
sie: „De maatregel zorgt voor minder vervuiling,
minder lawaai en betere doorstroming. We eisen dan ook
invoering op in totaal 200 kilometer snelweg, waaronder
bij Nijmegen, Eindhoven en Den Bosch. Omdat minister
Peijs heeft aangegeven het bij 25 kilometer te willen
laten, hebben we een rechtszaak aangespannen. Peijs
moet de keuze voor de maatregel nu voor eind december
onderbouwen."
Opel kampt nog
steeds met zijn door
snee-imago. Daarom
laat het zijn snelste in
genieurs hobby'en in
bet fun-lab te
Riisselsheim: OPC. Je
ireet niet wat je over
komt in een Zafira
net 255 pk en, toe
maar, blauwe rem
klauwen.
De Peilstok
i "N Alle monster-campagnes ten spijt is
alcoholgebruik nog steeds oorzaak van
talloze verkeers-ongelukken. Wat moet er
volgens u gebeuren? Nog meer campagnes?
Meer gerichte controles? Een totaalverbod?
Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
0 Ja, en met 80 is nog goed te leven
0 Ja, zeker rond de drukke vier grote steden
0 Nee, 't moet voor meer wegen rond die steden
0 Nee, zo'n maatregel is bij elke stad nodig
10! Nee, 80 is nog steeds veel te hard
52%
17%
17%
12%
2%
Vorige week vroegen we wat u vindt
van de maximumsnelheid van 80 km per
uur op trajecten rond de vier grote steden.
Minister Peijs mag in haar handen knijpen:
ruim tweederde keurt het initiatief goed. 29
procent vindt dat de maatregel op meer
wegen moet worden toegepast.
DoorRien van der Steen
ee, voor de aantal
len doen ze het
niet bij Opel.
Want wat moet
een weldenkend
linens met 240 pk onder de mo
torkap van zijn brave Astra?
Toch staan ze eind november
klaar, de overtreffende trap van
Opels modellenreeks. In het
Opel Performance Center (OPC)
heeft het merk een stuk of vier
sportieve voertuigen in elkaar
schroeven. Ze heten As-
ia, Zafira, Vectra GTS en Vec-
ra Stationwagon.
Ipel is al 36 jaar achtereen
summer één op de Nederland-
markt en mogelijk vanaf ja
nuari nummer twee omdat
Volkswagen toch wel erg veel
kans maakt dit keer marktlei
der te worden. Opel vergaat het
al een tijdje niet zo best. Het
merk kampte met kwaliteits
problemen en leed onder een
gezapig imago. Velen vonden
de huidige Vectra weinig aan
trekkelijk.
Maar het GM-merk uit
Rüsselsheim geeft de moed niet
op. De ingenieurs haalden een
sportieve Astra GTC uit het rek,
lepelden daar een 2.0 liter tur
bomotor in die de auto in 6,4 se
conden naar 100 km per uur
jaagt en zie daar: je rijdt plots
in een auto die je verbeeldings
kracht te boven gaat. Met een
top van 244 km per uur is hij rij
per voor het circuit dan voor de
straat,"maar wanneer je je be
heerst kun je er ook netjes mee
door je woonwijk rijden.
Hazewind met jeuk
De auto oogt heel sportief en be
schikt over een erg fijn onder
stel en een fantastisch stel rem
men. Dezelfde turbomotor
vond ook een plaatsje in de Zafi
ra, toch een auto waarin je eer
der een gezellig gezin zult aan
treffen dan, bijvoorbeeld, zo'n
druk telefonerende chimpan
see met zijn petje verkeerd om
op het hoofd. We maakten een
ommetje met de zoevende ze
venzitter - de best verkopende
Opel van het moment - en
oogstten verbaasde blikken.
Want eigenlijk is het geen ge
zicht, een felblauwe bespoiler-
de midi-mpv die er vandoor
gaat als een hazewind met
jeuk.
De Vectra OPC doet het met
een 2.8 liter 255 pk V6 en gretig
fluitende turbo. Ietsje trager
dan de supersportieve_ Astra
OPC, maar allesbehalve een bur-
germanskar.
Onder de stationwagon, die al
tijd nog in minder dan zeven se
conden naar de honderd
scheurt, zit jammer genoeg wel
een gehorige ophanging, en de
geluiden worden versterkt door
de forse klankkast die het rui
me model biedt.
Opdringerig
Het Opel Performance Center
heeft de sportieve familieleden
uitgerust met een dikke voor
spoiler, grote üchtmetalen wie
len, brutale blauwe remklau
wen en opdringerige uitlaatpij
pen. De voorinzitters zetelen in
heerlijke sportstoelen en kij
ken uit over mooie instrumen
ten.
Een overtuigende, sportieve au
to, zo'n Opel OPC, al hebben we
twijfels over de keuze van de
stuurinrichting. Die is elektro-
hydraulisch bekrachtigd en
voelt behoorlijk waterig aan.
Zeker op bochtige weggetjes
waar zelfs boekhouder De Vries
zich Christian Albers gaat voelen
ontbreekt het in het OPC-stuur-
wiel aan afdoende informatie.
Dat doet afbreuk aan de degelij
ke wegligging en de tractie op
de voorwielen die overigens ver
bazingwekkend is bij zoveel
motorgeweld.
Maar goed, bij Opel draait het
vooral om het imago dat ze met
dit OPC-kwartet helderder wil
len laten blinken.
Paar honderd
De Astra OPC kost 37 mille, de
Zafira met dezelfde toevoeging
is vijfduizend euro duurder en
de Vectra GTS OPC moet 44.500
euro in de Opel-la brengen.
De supersportieve stationwa
gon is weer anderhalf duizend
euro duurder. In Nederland ver
wacht de importeur van het he
le stel er een paar honderd te
verkopen.
Dat zijn er natuurlijk niet veel,
maar u ziet ze straks ongetwij
feld voorbij komen. Al zult u
wel vlug moeten kijken.
lesnelle Astra is met 37 mille de voordeligste van het OPC-stel.
OPC: daar kan geen boterletter tegenop. Een sportief interieur onderstreept de bovengemiddelde prestaties.
TA 7at doet deze man die
bijna alles al heeft en
zich zomaar 's nachts
tn beetje zit te vervelen? Die
■ooglet voor de aardigheid een
Ic Laren Fl op zijn scherm. En
•hoor, in Singen, Duitsland
laat er zomaar een te koop (zie
to).
'it 1997, dus lekker tweede-
ands, waardoor de dure kop
'waarschijnlijk al behoorlijk
fgereden is. Eén miljoen vier-
onderd vijftigduizend euro is
f vraagprijs. Of voor wie het
«verin cijfers heeft: 1.450.000
euro-In guldens staat het nog
loerder: 3.190.000 pieterman
nen.
|e adverteerder heeft er maar
jefst veertig (40) foto's bijge-
n en daarop is onder andere
«zien dat hij net zoveel klok-
heeft als de Carisma an
®>jn verloofde. Vind ik en
*«ie weinig eerlijk gezegd,
tl heel stoer zijn de vier uitla-
nonder het achterklepje in
utgranaatvorm. Jammer
Ier een klepje over zit denk
dan.
Door Maks Mulder
En na de veertig foto's dwaalt je
blik onwillekeurig terug naar
de vraagprijs. Wat zou je met
zoveel geld nog meer kunnen
doen? Voor minder zou je een
mooi vrijstaand huis in Soest
kunnen kopen. Met alles erop
en eraan plus een flinke tuin.
Als het niet per se aan de Spar
renlaan hoeft te liggen houd je
ruimschoots genoeg over voor
een tweede huis op de Wadden.
En wanneer je een beetje onder
handelt met beide makelaars is
een full options four wheel drive om
gerieflijk tussen beide wonin
gen te pendelen ook nog eens
binnen handbereik. En van het
laatste wisselgeld koopje zon
der afdingen twee 112 cm plas-
ma-tv's voor in beide huiska
mers. Zo, zo. Maar stel nou dat
ik die auto tóch wil hebben.
Hoeveel stukjes zou ik dan bij
voorbeeld moeten schrijven?
Daar moet de rekenmachine
aan te pas komen! Dat blijkt ge
lukkig weer erg mee te vallen.
Binnen ongeveer honderdvijfen
zeventig jaar is die Mc Laren Fl
mijn eigendom.
Maar dan mag ik, vanaf nu,
niets meer uitgeven. Dus gaat
mijn dochter van pianoles. En
moeten de mensen in Pakistan
het maar zelf zien te rooien.
Het abonnement op de boeken
club wordt na dertig jaar opge
zegd. En de verwarming mag in
eens niet meer hoger dan pak
weg dertien graden. Ik denk
dus dat ik hem toch maar laat
schieten. Want je zult zien: heb
ik het geld eindelijk bij elkaar,
is -ie allang verkocht! Aan ie
mand die vast en zeker ook
héél mooi woonde!
Is de Nederlandse automobilist
voldoende voorbereid op een
noodsituatie? Om dit uit te zoe
ken heeft Auto zich gemeld
voor De eerste Nationale Rij
vaardigheidstest.. Twintig le
zers krijgen de kans om op za
terdag 26 november hun voer-
tuigbeheersing en verkeersin-
zicht te laten zien. Vooruitkij
ken, anticiperen, een slip her
stellen, een noodstop verrich
ten, het komt allemaal aan bod.
De uitkomsten van de test zul
len worden overhandigd aan
minister Peijs van Verkeer- en
Waterstaat.
In totaal doen honderd men
sen, onder wie ook bekende Ne
derlanders, mee aan de eerste
officiële Rijvaardigheidstest.
Op het circuit van Safety Expe
rience Center (SEC) in Rosma
len voeren deelnemers eerst
een nulmeting uit, waarin ieder
een rem- en uitwijkmanoeuvres
moet verrichten. Vervolgens
krijgen'alle testrijders een com
pacte training aangeboden,
waarbij zowel de theorie als de
praktijk aan bod komt. Na deze
training voert iedereen de ma-
Hoe staat het met uw rijvaardigheid in noodsituaties? Doe de test.
noeuvres uit de nulmeting op
nieuw uit. Het belangrijkste
doel is uit te vinden of automo
bilisten voldoende hebben aan
zijn huidige rij-opleiding. Of
moet een rijvaardigheidstrai-
ning, met onder andere een
slipcursus, misschien verplicht
worden gesteld?
Meedoen?
Wilt u deel uitmaken van het
selecte gezelschap testrijders
dat meedoet aan De Nationale
Rijvaardigheidstest? Geeft u
zich dan nu op. Ga naar de web
site van de krant, klik op Auto
en vul het deelnameformulier
in. Uit alle aanmeldingen wor
den tien vrouwen en tien man
nen gekozen. De twintig gese
lecteerde lezers krijgen per
soonlijk bericht.
De Nationale Rijvaardigheidstest is een
initiatief van: SEC, TüV Nederland, het
Politie Rijoleidingen Centrum, Oog
merk, Renova en Bedrijfsuitje nl
Rode rook van Kumho.
Geuren en kleuren
Garage belangrijker dan merk
Wie een nieuwe auto wil aanschaffen laat zich bij
voorkeur leiden door de reputatie en naam van
het autobedrijf. Dat is zelfs belangrijker dan het merk
dat wordt gevoerd, blijkt uit een onïine-onderzoek dat
Koninklijke Wegener, uitgever van deze krant, onlangs
hield. 2.332 mensen deden mee. Op 17 november wor
den alle resultaten bekend gemaakt op het jaarlijkse Au
toseminar van Wegener.
Wegenwacht helpt familie
Het lidmaatschap van de Wegenwacht is persoonsge
bonden, maar onder voorwaarden is de ANWB be
reid om toch partners en inwonende gezinsleden te hel
pen bij pech. Dat zegt de bond in reactie op de reportage
Wie helpt de automobilist? vorige week in Auto.
ANWB-woordvoerder Ad Vonk: „Wat we willen vermij
den is dat een pas bij de deur van het studentenhuis
hangt voor algemeen gebruik." Partner of gezinslid die
nen zich daarom te legitimeren. „Wanneer ze dan met
uw auto rijden en de papieren plus uw WW-ledenpas bij
zich hebben, helpt de Wegenwacht." Diverse lezers me
nen dat de ANWB hierover vaag blijft omdat de bond
ook een partnerlidmaatschap hanteert. Ze kiezen om
die reden een andere hulpdienst.
Mangers dromen van Audi's
De Nederlandse manager rijdt in een Volks
wagen Passat of Golf, maar hij droomt van
een Audi. Dat blijkt uit een enquete die het blad
Management Team heeft gehouden onder 420 managers.
Liefst drie Audi's staan in de top vijf van hun wensen-
lijstje voor als-geld-geen-rol-speelt: de A6 op één, de A8 op
twee en de A4 op vijf. De BMW 5-serie en de Volvo XC90
bezetten respectievelijk de derde en vierde plaats. Mer
cedes-Benz ontbreekt volledig in de droom-toptien.