Auto N het brutale alter ego van Opel in samenwerking met AutoTrack.nl En dan de verwarming op 13 Doe de Nationale Rijvaardigheidstest! De tijd dat wielen alleen dienden om te rollen, ligt ver achter ons. Niet alleen Amerikaanse rappers hangen hun banden vol met overbodige luxe, ook ban denfabrikant Kumho laat van zich horen. Kumho heeft een chemisch goedje toegevoegd aan het rubber, zodat bij hoge snelheid en dus temperatuur gekleurde rook vrijkomt. Maar rode rookpluimen alleen zijn blijkbaar niet zinnenprikkèlend genoeg: voor de geur rust Kumho banden uit met rozemarijn- of lavendelextract. Voor zo ver bekend kunnen banden niet tegelijk geuren en kleu ren. Dat is maar goed ook: één kleurband kost al 1.700 euro. Bedactie bijlagen: 0113-315680 nzc.m/auto E-mail: redactie@pzc.nl postbus 31.1460 AA Goes ffetSdSeiand: 0113-315520 Ews-Vlaanderen: 0114-372770 Kal: 0204562500 vrijdag 11 november 2005 Volgende pagina: de Alfa 156 als occasion De Vectra stationwagon en de Zafira (rechts) in atletiekkleding. O Joris Wijnhoven, campagneleider bij Milieudefen sie: „De maatregel zorgt voor minder vervuiling, minder lawaai en betere doorstroming. We eisen dan ook invoering op in totaal 200 kilometer snelweg, waaronder bij Nijmegen, Eindhoven en Den Bosch. Omdat minister Peijs heeft aangegeven het bij 25 kilometer te willen laten, hebben we een rechtszaak aangespannen. Peijs moet de keuze voor de maatregel nu voor eind december onderbouwen." Opel kampt nog steeds met zijn door snee-imago. Daarom laat het zijn snelste in genieurs hobby'en in bet fun-lab te Riisselsheim: OPC. Je ireet niet wat je over komt in een Zafira net 255 pk en, toe maar, blauwe rem klauwen. De Peilstok i "N Alle monster-campagnes ten spijt is alcoholgebruik nog steeds oorzaak van talloze verkeers-ongelukken. Wat moet er volgens u gebeuren? Nog meer campagnes? Meer gerichte controles? Een totaalverbod? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. 0 Ja, en met 80 is nog goed te leven 0 Ja, zeker rond de drukke vier grote steden 0 Nee, 't moet voor meer wegen rond die steden 0 Nee, zo'n maatregel is bij elke stad nodig 10! Nee, 80 is nog steeds veel te hard 52% 17% 17% 12% 2% Vorige week vroegen we wat u vindt van de maximumsnelheid van 80 km per uur op trajecten rond de vier grote steden. Minister Peijs mag in haar handen knijpen: ruim tweederde keurt het initiatief goed. 29 procent vindt dat de maatregel op meer wegen moet worden toegepast. DoorRien van der Steen ee, voor de aantal len doen ze het niet bij Opel. Want wat moet een weldenkend linens met 240 pk onder de mo torkap van zijn brave Astra? Toch staan ze eind november klaar, de overtreffende trap van Opels modellenreeks. In het Opel Performance Center (OPC) heeft het merk een stuk of vier sportieve voertuigen in elkaar schroeven. Ze heten As- ia, Zafira, Vectra GTS en Vec- ra Stationwagon. Ipel is al 36 jaar achtereen summer één op de Nederland- markt en mogelijk vanaf ja nuari nummer twee omdat Volkswagen toch wel erg veel kans maakt dit keer marktlei der te worden. Opel vergaat het al een tijdje niet zo best. Het merk kampte met kwaliteits problemen en leed onder een gezapig imago. Velen vonden de huidige Vectra weinig aan trekkelijk. Maar het GM-merk uit Rüsselsheim geeft de moed niet op. De ingenieurs haalden een sportieve Astra GTC uit het rek, lepelden daar een 2.0 liter tur bomotor in die de auto in 6,4 se conden naar 100 km per uur jaagt en zie daar: je rijdt plots in een auto die je verbeeldings kracht te boven gaat. Met een top van 244 km per uur is hij rij per voor het circuit dan voor de straat,"maar wanneer je je be heerst kun je er ook netjes mee door je woonwijk rijden. Hazewind met jeuk De auto oogt heel sportief en be schikt over een erg fijn onder stel en een fantastisch stel rem men. Dezelfde turbomotor vond ook een plaatsje in de Zafi ra, toch een auto waarin je eer der een gezellig gezin zult aan treffen dan, bijvoorbeeld, zo'n druk telefonerende chimpan see met zijn petje verkeerd om op het hoofd. We maakten een ommetje met de zoevende ze venzitter - de best verkopende Opel van het moment - en oogstten verbaasde blikken. Want eigenlijk is het geen ge zicht, een felblauwe bespoiler- de midi-mpv die er vandoor gaat als een hazewind met jeuk. De Vectra OPC doet het met een 2.8 liter 255 pk V6 en gretig fluitende turbo. Ietsje trager dan de supersportieve_ Astra OPC, maar allesbehalve een bur- germanskar. Onder de stationwagon, die al tijd nog in minder dan zeven se conden naar de honderd scheurt, zit jammer genoeg wel een gehorige ophanging, en de geluiden worden versterkt door de forse klankkast die het rui me model biedt. Opdringerig Het Opel Performance Center heeft de sportieve familieleden uitgerust met een dikke voor spoiler, grote üchtmetalen wie len, brutale blauwe remklau wen en opdringerige uitlaatpij pen. De voorinzitters zetelen in heerlijke sportstoelen en kij ken uit over mooie instrumen ten. Een overtuigende, sportieve au to, zo'n Opel OPC, al hebben we twijfels over de keuze van de stuurinrichting. Die is elektro- hydraulisch bekrachtigd en voelt behoorlijk waterig aan. Zeker op bochtige weggetjes waar zelfs boekhouder De Vries zich Christian Albers gaat voelen ontbreekt het in het OPC-stuur- wiel aan afdoende informatie. Dat doet afbreuk aan de degelij ke wegligging en de tractie op de voorwielen die overigens ver bazingwekkend is bij zoveel motorgeweld. Maar goed, bij Opel draait het vooral om het imago dat ze met dit OPC-kwartet helderder wil len laten blinken. Paar honderd De Astra OPC kost 37 mille, de Zafira met dezelfde toevoeging is vijfduizend euro duurder en de Vectra GTS OPC moet 44.500 euro in de Opel-la brengen. De supersportieve stationwa gon is weer anderhalf duizend euro duurder. In Nederland ver wacht de importeur van het he le stel er een paar honderd te verkopen. Dat zijn er natuurlijk niet veel, maar u ziet ze straks ongetwij feld voorbij komen. Al zult u wel vlug moeten kijken. lesnelle Astra is met 37 mille de voordeligste van het OPC-stel. OPC: daar kan geen boterletter tegenop. Een sportief interieur onderstreept de bovengemiddelde prestaties. TA 7at doet deze man die bijna alles al heeft en zich zomaar 's nachts tn beetje zit te vervelen? Die ■ooglet voor de aardigheid een Ic Laren Fl op zijn scherm. En •hoor, in Singen, Duitsland laat er zomaar een te koop (zie to). 'it 1997, dus lekker tweede- ands, waardoor de dure kop 'waarschijnlijk al behoorlijk fgereden is. Eén miljoen vier- onderd vijftigduizend euro is f vraagprijs. Of voor wie het «verin cijfers heeft: 1.450.000 euro-In guldens staat het nog loerder: 3.190.000 pieterman nen. |e adverteerder heeft er maar jefst veertig (40) foto's bijge- n en daarop is onder andere «zien dat hij net zoveel klok- heeft als de Carisma an ®>jn verloofde. Vind ik en *«ie weinig eerlijk gezegd, tl heel stoer zijn de vier uitla- nonder het achterklepje in utgranaatvorm. Jammer Ier een klepje over zit denk dan. Door Maks Mulder En na de veertig foto's dwaalt je blik onwillekeurig terug naar de vraagprijs. Wat zou je met zoveel geld nog meer kunnen doen? Voor minder zou je een mooi vrijstaand huis in Soest kunnen kopen. Met alles erop en eraan plus een flinke tuin. Als het niet per se aan de Spar renlaan hoeft te liggen houd je ruimschoots genoeg over voor een tweede huis op de Wadden. En wanneer je een beetje onder handelt met beide makelaars is een full options four wheel drive om gerieflijk tussen beide wonin gen te pendelen ook nog eens binnen handbereik. En van het laatste wisselgeld koopje zon der afdingen twee 112 cm plas- ma-tv's voor in beide huiska mers. Zo, zo. Maar stel nou dat ik die auto tóch wil hebben. Hoeveel stukjes zou ik dan bij voorbeeld moeten schrijven? Daar moet de rekenmachine aan te pas komen! Dat blijkt ge lukkig weer erg mee te vallen. Binnen ongeveer honderdvijfen zeventig jaar is die Mc Laren Fl mijn eigendom. Maar dan mag ik, vanaf nu, niets meer uitgeven. Dus gaat mijn dochter van pianoles. En moeten de mensen in Pakistan het maar zelf zien te rooien. Het abonnement op de boeken club wordt na dertig jaar opge zegd. En de verwarming mag in eens niet meer hoger dan pak weg dertien graden. Ik denk dus dat ik hem toch maar laat schieten. Want je zult zien: heb ik het geld eindelijk bij elkaar, is -ie allang verkocht! Aan ie mand die vast en zeker ook héél mooi woonde! Is de Nederlandse automobilist voldoende voorbereid op een noodsituatie? Om dit uit te zoe ken heeft Auto zich gemeld voor De eerste Nationale Rij vaardigheidstest.. Twintig le zers krijgen de kans om op za terdag 26 november hun voer- tuigbeheersing en verkeersin- zicht te laten zien. Vooruitkij ken, anticiperen, een slip her stellen, een noodstop verrich ten, het komt allemaal aan bod. De uitkomsten van de test zul len worden overhandigd aan minister Peijs van Verkeer- en Waterstaat. In totaal doen honderd men sen, onder wie ook bekende Ne derlanders, mee aan de eerste officiële Rijvaardigheidstest. Op het circuit van Safety Expe rience Center (SEC) in Rosma len voeren deelnemers eerst een nulmeting uit, waarin ieder een rem- en uitwijkmanoeuvres moet verrichten. Vervolgens krijgen'alle testrijders een com pacte training aangeboden, waarbij zowel de theorie als de praktijk aan bod komt. Na deze training voert iedereen de ma- Hoe staat het met uw rijvaardigheid in noodsituaties? Doe de test. noeuvres uit de nulmeting op nieuw uit. Het belangrijkste doel is uit te vinden of automo bilisten voldoende hebben aan zijn huidige rij-opleiding. Of moet een rijvaardigheidstrai- ning, met onder andere een slipcursus, misschien verplicht worden gesteld? Meedoen? Wilt u deel uitmaken van het selecte gezelschap testrijders dat meedoet aan De Nationale Rijvaardigheidstest? Geeft u zich dan nu op. Ga naar de web site van de krant, klik op Auto en vul het deelnameformulier in. Uit alle aanmeldingen wor den tien vrouwen en tien man nen gekozen. De twintig gese lecteerde lezers krijgen per soonlijk bericht. De Nationale Rijvaardigheidstest is een initiatief van: SEC, TüV Nederland, het Politie Rijoleidingen Centrum, Oog merk, Renova en Bedrijfsuitje nl Rode rook van Kumho. Geuren en kleuren Garage belangrijker dan merk Wie een nieuwe auto wil aanschaffen laat zich bij voorkeur leiden door de reputatie en naam van het autobedrijf. Dat is zelfs belangrijker dan het merk dat wordt gevoerd, blijkt uit een onïine-onderzoek dat Koninklijke Wegener, uitgever van deze krant, onlangs hield. 2.332 mensen deden mee. Op 17 november wor den alle resultaten bekend gemaakt op het jaarlijkse Au toseminar van Wegener. Wegenwacht helpt familie Het lidmaatschap van de Wegenwacht is persoonsge bonden, maar onder voorwaarden is de ANWB be reid om toch partners en inwonende gezinsleden te hel pen bij pech. Dat zegt de bond in reactie op de reportage Wie helpt de automobilist? vorige week in Auto. ANWB-woordvoerder Ad Vonk: „Wat we willen vermij den is dat een pas bij de deur van het studentenhuis hangt voor algemeen gebruik." Partner of gezinslid die nen zich daarom te legitimeren. „Wanneer ze dan met uw auto rijden en de papieren plus uw WW-ledenpas bij zich hebben, helpt de Wegenwacht." Diverse lezers me nen dat de ANWB hierover vaag blijft omdat de bond ook een partnerlidmaatschap hanteert. Ze kiezen om die reden een andere hulpdienst. Mangers dromen van Audi's De Nederlandse manager rijdt in een Volks wagen Passat of Golf, maar hij droomt van een Audi. Dat blijkt uit een enquete die het blad Management Team heeft gehouden onder 420 managers. Liefst drie Audi's staan in de top vijf van hun wensen- lijstje voor als-geld-geen-rol-speelt: de A6 op één, de A8 op twee en de A4 op vijf. De BMW 5-serie en de Volvo XC90 bezetten respectievelijk de derde en vierde plaats. Mer cedes-Benz ontbreekt volledig in de droom-toptien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25