Inkomen kan flink dalen
Vooral chronisch zieken belast
Ik weet nog helemaal niets
8
15
Ijm
Verzekering
interesseert
me geen
Toeslag wordt
uitgegeven aan
andere dingen
Hans Simons
foto Ronald den Dekker
<*p Ingrijpende
operatie
JU Jargon van
het stelsel
J- Er valt ook geld
te verdienen
Toeslag moet
pijn verzachten
f Web biedt hulp
bij puzzel
Kinderloos stel
is de dupe
Het idee om de zorgver
zekering te hervormen
is niet nieuw. PvdA-er Hans
Simons deed als staatssecre
taris van Volksgezondheid
al een poging in het kabi-
net-Lubbers III
(1989-1994), maar hij zag
zijn plan totaal mislukken.
De andere grote partijen
blokkeerden zijn voorstel
len. Diezelfde partijen voe
ren nu echter wel de basis
verzekering in. Elf jaar na
zijn vertrek als staatssecre
taris beziet Simons de stel
selversie van Hoogervorst.
„Eindelijk is de basiszorgverze
kering doorgevoerd", verzucht
hij nu als directeur van het Oos-
terscheldeziekenhuis in Goes.
Hij onderstreept daarbij dat het
goed is dat het verschil tussen
ziekenfonds en particuliere ver
zekeringen wordt opgeheven.
Verder ziet hij echter veel nade
len aan het nieuwe systeem. „Er
worden te veel risico's geno
men." Simons' grootste punt
van kritiek is dat het nieuwe
stelsel vooral goed is voor mon
dige burgers die een behoorlijk
inkomen hebben. „Maar dat is
maar een een klein deel van de
bevolking. En daarom verwacht
ik heel grote problemen. Vooral
bij de burgers zelf."
Mensen die veel zorg nodig heb
ben worden, vreest hij, het
meest getroffen. „De no-claim-
korting is onrechtvaardig", zegt
hij, doelend op de bonus van
maximaal 255 euro per jaar die
mensen kunnen ontvangen als
ze geen of weinig gebruik heb
ben gemaakt van de gezond
heidszorg. „Heel veel mensen
kunnen die kosten niet ontlo
pen. Als je het geluk hebt niet
naar de dokter te hoeven, dan
krijg je geld terug. Maar dat be
drag wordt verhaald op de on-
fortuinlijken. Die worden dus
ten onrechte belast."
Simons hamert erop dat vooral
mensen met gezondheidsklach
ten een goede aanvullende verze
kering moeten afsluiten. Maar
daarbij doet zich een schrijnend
probleem voor. De zorgverzeke
raars mogen immers mensen die
een hoog risico met zich mee
brengen weigeren voor de aan
vullende voorzieningen te verze
keren. „En als dat aanvullende
pakket nou randversiering
was... Maar ook zorg die voor
veel mensen hard nodig is valt
eronder, zoals tandheelkunde.
Dat wordt voor veef mensen, en
met name chronisch zieken, een
probleem."
De voormalige staatssecretaris
is er stelling van overtuigd dat
de meeste Nederlanders best
iets meer premie willen betalen
om chronisch zieken te ontzien.
„Verzekeraars zouden er een eer
in moeten stellen om chronisch
zieken te favoriseren, zeker als
het om zieken uit de lage inko
mensgroepen gaat. Het is toch
een geweldig voorrecht als je el
ke dag wakker wordt zonder ast
ma? Dat je lijf het gewoon doet,
en je kop? In dat besef willen
mensen wel iets extra's doen
voor diegenen die dat geluk niet
hebben. Dat geloof ik écht."
Gemengd model
Simons vindt zijn oude plan be
ter. „Mijn insteek was om een
gemengd model in te voeren; 20
procent van de premie moet een
Marjan Geldof (53) uit
Oost-Souburg wil graag
praten over de basiszorgverze
kering, maar 'ik weet nog hele
maal niets!' En als nieuw lid
van de cliëntenraad van Mee
Zeeland, ondersteuningsorgani
satie voor mensen met beperkin
gen, moet je weten waar je over
spreekt, vindt ze. Maar nie
mand weet nog iets, en dat
vindt ze een schande.
„De informatievoorziening is
zonder meer slecht. Ik word ge
dwongen om televisie te kijken
en dan weet ik nog niks. En ik
heb nog een computer. Hoeveel
chronisch zieke mensen hebben
zelfs dat niet?"
„Op zich is het goed, een verze
kering voor iedereen. Het is de
aanvullende verzekering die me
zorgen baart. Voor gezonde men
sen is het al een klus om alles
uit te vissen wat je nodig hebt;
in een gezin waarin mensen wat
mankeren is het niet te over
zien. Mensen hebben geen idee
van wat er op hen afkomt."
Marjan zit zelf in een onzekere
situatie. Ze is kortgeleden ge
scheiden, heeft drie volwassen,
uithuiswonende kinderen en is
chronisch ziek. Nu is ze nog col
lectief verzekerd via haar
ex-man, maar daardoor kreeg
ze geen aanvraagformulier voor
de zorgtoeslag. Ze weet niet of
zij in haar huidige verzekering
kan blijven. Marjan heeft vaag
•GGih'US.-OlAV
gehoord van nieuwe collectieve
verzekeringsgroepen, maar weet
niet waar die te vinden. „Boven
dien: waarbij moet ik mij aan
sluiten? Bij een patiëntengroep
met longemfyseem, kanker, mo
torische problemen of visiestoor
nissen? Ik heb het allemaal."
Deadlines
Ze luistert ingespannen naar de
deadlines die minister Hooger
vorst van Volksgezondheid de
burger heeft gesteld voor het re
gelen van de zorgverzekering.
„Dus je krijgt half december je
nieuwe polis, de verzekering
gaat twee weken later in en jij
moet in twee maanden uitvin
den of die geschikt is, andere
vast bedrag zijn, 80 procent in
komensafhankelijk. Zo heeft ie
dereen toegang tot de gezond
heidszorg en blijft het betaal
baar." Nu gaat iedere burger,
rijk of arm, een bedrag van zo'n
1100 euro betalen. Pas daarna
geeft de Belastingdienst de zes
miljoen laagste inkomens via de
zorgtoeslag een compensatie te
rug. „Ik snap niet wat deze enor
me operatie, met alle kans op
fouten, uithaalt."
Hans Simons, die ook als wet
houder in Rotterdam zorg en
welzijn in zijn portefeuille had,
ziet de bui al hangen bij de be
steding van de zorgtoeslag. Huis
houdens krijgen deze maande
lijks op hun bankrekening ge
stort en moeten deze zelf over
maken naar hun zorgverzeke
raar. „Ik vrees dat die zorgtoe
slag wordt uitgegeven aan ande
re dingen. Als bestuurder van
een grote stad heb ik mijn pap
penheimers leren kennen. On
der de huidige Ziekenfondswet
bestaat er bij de lagere inko
mens al een incassoprobleem
van 20 procent."
Claudia Sondervan
mogelijkheden opzoeken en ver
gelijken, opzeggen en dan nog
een nieuwe polis regelen."
Er komt te veel af op mensen
die daar geen verweer tegen heb
ben, vindt Marjan. „Ze zijn nu
al tien jaar de zorg aan het af
knabbelen. De thuiszorg, de ver-
voersregelingen, straks komt de
Wet Maatschappelijke Onder
steuning. Je moet van een aar
dig niveau zijn om het te kun
nen begrijpen. Mensen die met
hun verstand een streepje lager
zitten, moeten het ook maar aan
kunnen." Het eigen risico en de
no-claimkorting, ze vindt het 'te
gek voor woorden'.
Claudia Sondervan
Grensarbeider
in verwarring
dj! m Eerst chaos,
dan verbetering
m Plastic of
K gouden heup
Inkomen kan
flink dalen
Deze bijlage is een
uitgave van de
Provinciale Zeeuwse Courant
Postbus 31
4460 AA Goes
tel. 0113 315500
fax 0113 315669
e-mail: redactie@pzc.nl
Vormgeving
Felix Binicewicz
Eindredactie
Frans Koopmans
Illustratie voorpagina
foto Niels Westra/GPD
fotomontage
Felix Binicewicz
w/z"
I/WAO
z.«f
foto Phil Nijhuis/GPD
De kosten van de basis
polis en de hoogte
van de zorgtoeslag. Daar
gaat het over als mensen
praten over de zorgverze
kering. Ook op internetsi
tes gaat het vooral over de
ze twee onderwerpen. Lo
gisch, want zij bepalen
voor een belangrijk deel
wat iemand kwijt is aan
zijn zorgverzekering. Ve
len vergeten echter dat er
nóg een belangrijke post
is die voor miljoenen men
sen invloed kan hebben op
de uiteindelijke kosten: de
inkomensafhankelijke bij
drage.
Vooral mensen die geen werkge
ver hebben krijgen hiermee te
maken, zoals vutters, gepensio
neerden en zelfstandigen. Zij
zijn verplicht de inkomensafhan
kelijke bijdrage zelf te bekosti
gen. Voor mensen in loondienst
wordt deze betaald door de
werkgever.
Gepensioneerden betalen 6,5
procent over de AOW-uitkering
en 4,4 procent over het overige
inkomen. Vutters betalen 4,4
procent over het prepensioen.
De premiehoogte is door het ka
binet in september iets verlaagd
in vergelijking met voorgaande
plannen.
„Dat verzacht de pijn enigs
zins", zegt Eddy Haket, beleids
medewerker bij de vakcentrale
MHP. „Maar veel AOW-ers met
een aanvullend pensioen moe
ten nog onevenredig veel kosten
maken en zijn daardoor duurder
uit."
Voorbeeld
Een voorbeeld: een alleenstaan
de AO W-er met een inkomen
van 26.700 euro per jaar (11.700
AOW en 15.000 aanvullend pen
sioen) moet een inkomensafhan
kelijke bijdrage betalen van
1420 euro per jaar. In totaal be
taalt hij dus minimaal 2520 eu
ro aan premie (1100 euro voor
het basispakket en 1420 inko
mensafhankelijke premie). Dat
is 708 euro meer dan hij nu uit
geeft aan zijn ziektekostenverze
kering (standaardpakketpolis).
Het kabinet compenseert deze
groep deels door de AOW te ver
hogen met 180 euro per jaar en
de AWBZ-bijdrage te verlagen
met 240 euro. Door overige be
lastingmaatregelen (zoals aan
passing van de ouderenkorting
en de algemene heffingskorting)
krijgt deze groep er nog eens 60
euro bij. Al met al blijft deze
AOW-er zitten met een extra uit
gave van 228 euro vergeleken
met dit jaar. Of hij dat gat kan
dichten hangt grotendeels af
van zijn gezondheid. Gaat hij
nooit naar het ziekenhuis en
slikt hij nooit een pilletje, dan
kan hij de no-claim-bonus
(maximaal 255 euro) verdienen.
Wie minder gezond is, zal er al
snel op achteruit gaan.
Voor veel echtparen met AOW
en een aanvullend pensioen zal
de inkomensafhankelijke bijdra
ge begin volgend jaar voor een
schrikeffect zorgen, want hun
netto-inkomen daalt. Omdat
veel van deze echtparen zorgtoe
slag krijgen en minder premie
kwijt zijn aan de zorgverzeke-
xing dan nu, verwacht het minis
terie van Volksgezondheid ech
ter dat zij er toch niet op achter
uit gaan.
De ouderenorganisatie Anbo
wijst erop dat er ook nog
AOW-ers zijn met een aanvul
lend pensioen die de inkomens
afhankelijke bijdrage niét zelf
hoeven te betalen. „Soms zijn er
afspraken met het pensioen
fonds dat deze een bijdrage be
taalt aan de ziektekostenverze
kering. Dan betaalt het fonds in
het nieuwe stelsel de bijdrage
gewoon door. Mensen moeten
dat zelf controleren", zegt een
woordvoerder.
Ondernemers
Voor ondernemers met een goed-
draaiend bedrijf kan de inko
mensafhankelijke bijdrage gro
te gevolgen hebben. Zelfstandi
gen betalen 4,4 procent over
hun belastbare winst uit onder
neming. Een ondernemer die an
derhalf keer modaal verdient
(3360 euro per maand) moet 110
euro per maand afdragen. Of hij
dat kan terugverdienen hangt
voor een belangrijk deel af van
zijn zorggebruik (wel of geen
no-claim terug).
Mensen met een uitkering (WW
of WAO) of in loondienst hoe
ven zich het minst druk te ma
ken over de inkomensafhankelij
ke bijdx*age. Zij hoeven niets te
doen. Voor hen betaalt namelijk
de uitkeringsinstantie (bijvoor
beeld UWV) of de werkgever de
ze bijdrage, die voor 2006 is vast
gesteld op maximaal 1950 euro
(6,5 procent van maximaal
30.000 euro inkomen).
Werknemers moeten over deze
bijdrage nog wel loonbelasting
betalen. De werkgeversbijdrage
verhoogt namelijk hun belast
baar inkomen. „Afhankelijk
van hoeveel procent belasting je
betaalt, ben daar dus zo weer
een flink deel van kwijt. Wie nu
particulier is verzekerd, levert
al snel de helft weer in", zegt
Haket.
Zelfs gemoedsbezwaarden, die
niet meedoen aan de zorgverze
kering omdat hun geloof dat
niet toestaat, komen niet onder
de inkomensafhankelijke pre
mie uit. Zij wordt geheven als
een belasting en op een speciale,
persoonlijke spaarrekening ge
zet, onder auspiciën van het Col
lege van Zorgverzekeringen
(CvZ). Eventuele ziektekosten
kan een gemoedsbezwaarde de
clareren, mits er voldoende geld
op de spaarrekening staat. GPD
Sylvia Marmelstein
Wil je dat wij eerlijk of
dat wij correct zijn?
Eerlijk? Best, maar dan wel
onder andere namen. Ik zou
me doodschamen als men
sen wisten hoe onverschil
lig wij eigenlijk zijn.
Marjo en Peter dan maar,
uit Terneuzen, allebei 'eind
van de dertig'. Hij is ac
countmanager bij een
dienstverlenende instantie
in Bx'abant en zij heeft een
baan in de logistiek, wat
dichter bij huis. Zij zijn zo
genaamde dinky's (Double
Income No Kids) en bren
gen maandelijks een geza
menlijk brutosalai'is van
ruim 7800 euro mee naar
huis. Zij werken hard,
maar zij genieten harder.
Dat er over een paar maan
den een nieuwe zorgverze
kering aankomt, dat had
den zij al wel begrepen,
maar dat is het. Marjo:
„Het zal allemaal wel, het
interesseert me eigenlijk
geen..." Marjo en Peter
gaan er, van alle categorie
ën, het meeste maandelijks
op achteruit door de nieu
we zorgverzekering: 25 eu
ro. Zij liggen er geen van
beide wakker van.
Peter: „Dat valt me mee.
Het is een kostenpost die
wij makkelijk kunnen dra
gen. Zolang mensen die het
maandelijks met veel min
der moeten doen er maar
niet op achteruit gaan. Ik
weet dat wij het getroffen
hebben, maar dat wil niet
zeggen dat ik niet stilsta bij
de situatie van anderen."
Het stel wacht rustig af tot
zij van de eigen verzeke
ringsmaatschappijen een
brief krijgt over wat hen te
wachten staat.
En vooralsnog zijn ze niet
van plan te gaan 'shoppen'
bij maatschappijen om te
kijken of het ergens goedko
per en beter kan. Marjo: „Ik
shop graag ja, maar dit ge
doe valt daar rxiet onder.
Wij zijn allebei tevreden
over onze maatschappijen,
wij hebben nooit gedonder.
Als onze polis, inclusief aan
vullende dingetjes zoals de
tandarts, ongeveer zo blijft
zoals die nu is, dan denk ik
dat we het fijn zo laten."
Sheila van Doorsselaer