Inkomen kan flink dalen Vooral chronisch zieken belast Ik weet nog helemaal niets 8 15 Ijm Verzekering interesseert me geen Toeslag wordt uitgegeven aan andere dingen Hans Simons foto Ronald den Dekker <*p Ingrijpende operatie JU Jargon van het stelsel J- Er valt ook geld te verdienen Toeslag moet pijn verzachten f Web biedt hulp bij puzzel Kinderloos stel is de dupe Het idee om de zorgver zekering te hervormen is niet nieuw. PvdA-er Hans Simons deed als staatssecre taris van Volksgezondheid al een poging in het kabi- net-Lubbers III (1989-1994), maar hij zag zijn plan totaal mislukken. De andere grote partijen blokkeerden zijn voorstel len. Diezelfde partijen voe ren nu echter wel de basis verzekering in. Elf jaar na zijn vertrek als staatssecre taris beziet Simons de stel selversie van Hoogervorst. „Eindelijk is de basiszorgverze kering doorgevoerd", verzucht hij nu als directeur van het Oos- terscheldeziekenhuis in Goes. Hij onderstreept daarbij dat het goed is dat het verschil tussen ziekenfonds en particuliere ver zekeringen wordt opgeheven. Verder ziet hij echter veel nade len aan het nieuwe systeem. „Er worden te veel risico's geno men." Simons' grootste punt van kritiek is dat het nieuwe stelsel vooral goed is voor mon dige burgers die een behoorlijk inkomen hebben. „Maar dat is maar een een klein deel van de bevolking. En daarom verwacht ik heel grote problemen. Vooral bij de burgers zelf." Mensen die veel zorg nodig heb ben worden, vreest hij, het meest getroffen. „De no-claim- korting is onrechtvaardig", zegt hij, doelend op de bonus van maximaal 255 euro per jaar die mensen kunnen ontvangen als ze geen of weinig gebruik heb ben gemaakt van de gezond heidszorg. „Heel veel mensen kunnen die kosten niet ontlo pen. Als je het geluk hebt niet naar de dokter te hoeven, dan krijg je geld terug. Maar dat be drag wordt verhaald op de on- fortuinlijken. Die worden dus ten onrechte belast." Simons hamert erop dat vooral mensen met gezondheidsklach ten een goede aanvullende verze kering moeten afsluiten. Maar daarbij doet zich een schrijnend probleem voor. De zorgverzeke raars mogen immers mensen die een hoog risico met zich mee brengen weigeren voor de aan vullende voorzieningen te verze keren. „En als dat aanvullende pakket nou randversiering was... Maar ook zorg die voor veel mensen hard nodig is valt eronder, zoals tandheelkunde. Dat wordt voor veef mensen, en met name chronisch zieken, een probleem." De voormalige staatssecretaris is er stelling van overtuigd dat de meeste Nederlanders best iets meer premie willen betalen om chronisch zieken te ontzien. „Verzekeraars zouden er een eer in moeten stellen om chronisch zieken te favoriseren, zeker als het om zieken uit de lage inko mensgroepen gaat. Het is toch een geweldig voorrecht als je el ke dag wakker wordt zonder ast ma? Dat je lijf het gewoon doet, en je kop? In dat besef willen mensen wel iets extra's doen voor diegenen die dat geluk niet hebben. Dat geloof ik écht." Gemengd model Simons vindt zijn oude plan be ter. „Mijn insteek was om een gemengd model in te voeren; 20 procent van de premie moet een Marjan Geldof (53) uit Oost-Souburg wil graag praten over de basiszorgverze kering, maar 'ik weet nog hele maal niets!' En als nieuw lid van de cliëntenraad van Mee Zeeland, ondersteuningsorgani satie voor mensen met beperkin gen, moet je weten waar je over spreekt, vindt ze. Maar nie mand weet nog iets, en dat vindt ze een schande. „De informatievoorziening is zonder meer slecht. Ik word ge dwongen om televisie te kijken en dan weet ik nog niks. En ik heb nog een computer. Hoeveel chronisch zieke mensen hebben zelfs dat niet?" „Op zich is het goed, een verze kering voor iedereen. Het is de aanvullende verzekering die me zorgen baart. Voor gezonde men sen is het al een klus om alles uit te vissen wat je nodig hebt; in een gezin waarin mensen wat mankeren is het niet te over zien. Mensen hebben geen idee van wat er op hen afkomt." Marjan zit zelf in een onzekere situatie. Ze is kortgeleden ge scheiden, heeft drie volwassen, uithuiswonende kinderen en is chronisch ziek. Nu is ze nog col lectief verzekerd via haar ex-man, maar daardoor kreeg ze geen aanvraagformulier voor de zorgtoeslag. Ze weet niet of zij in haar huidige verzekering kan blijven. Marjan heeft vaag •GGih'US.-OlAV gehoord van nieuwe collectieve verzekeringsgroepen, maar weet niet waar die te vinden. „Boven dien: waarbij moet ik mij aan sluiten? Bij een patiëntengroep met longemfyseem, kanker, mo torische problemen of visiestoor nissen? Ik heb het allemaal." Deadlines Ze luistert ingespannen naar de deadlines die minister Hooger vorst van Volksgezondheid de burger heeft gesteld voor het re gelen van de zorgverzekering. „Dus je krijgt half december je nieuwe polis, de verzekering gaat twee weken later in en jij moet in twee maanden uitvin den of die geschikt is, andere vast bedrag zijn, 80 procent in komensafhankelijk. Zo heeft ie dereen toegang tot de gezond heidszorg en blijft het betaal baar." Nu gaat iedere burger, rijk of arm, een bedrag van zo'n 1100 euro betalen. Pas daarna geeft de Belastingdienst de zes miljoen laagste inkomens via de zorgtoeslag een compensatie te rug. „Ik snap niet wat deze enor me operatie, met alle kans op fouten, uithaalt." Hans Simons, die ook als wet houder in Rotterdam zorg en welzijn in zijn portefeuille had, ziet de bui al hangen bij de be steding van de zorgtoeslag. Huis houdens krijgen deze maande lijks op hun bankrekening ge stort en moeten deze zelf over maken naar hun zorgverzeke raar. „Ik vrees dat die zorgtoe slag wordt uitgegeven aan ande re dingen. Als bestuurder van een grote stad heb ik mijn pap penheimers leren kennen. On der de huidige Ziekenfondswet bestaat er bij de lagere inko mens al een incassoprobleem van 20 procent." Claudia Sondervan mogelijkheden opzoeken en ver gelijken, opzeggen en dan nog een nieuwe polis regelen." Er komt te veel af op mensen die daar geen verweer tegen heb ben, vindt Marjan. „Ze zijn nu al tien jaar de zorg aan het af knabbelen. De thuiszorg, de ver- voersregelingen, straks komt de Wet Maatschappelijke Onder steuning. Je moet van een aar dig niveau zijn om het te kun nen begrijpen. Mensen die met hun verstand een streepje lager zitten, moeten het ook maar aan kunnen." Het eigen risico en de no-claimkorting, ze vindt het 'te gek voor woorden'. Claudia Sondervan Grensarbeider in verwarring dj! m Eerst chaos, dan verbetering m Plastic of K gouden heup Inkomen kan flink dalen Deze bijlage is een uitgave van de Provinciale Zeeuwse Courant Postbus 31 4460 AA Goes tel. 0113 315500 fax 0113 315669 e-mail: redactie@pzc.nl Vormgeving Felix Binicewicz Eindredactie Frans Koopmans Illustratie voorpagina foto Niels Westra/GPD fotomontage Felix Binicewicz w/z" I/WAO z.«f foto Phil Nijhuis/GPD De kosten van de basis polis en de hoogte van de zorgtoeslag. Daar gaat het over als mensen praten over de zorgverze kering. Ook op internetsi tes gaat het vooral over de ze twee onderwerpen. Lo gisch, want zij bepalen voor een belangrijk deel wat iemand kwijt is aan zijn zorgverzekering. Ve len vergeten echter dat er nóg een belangrijke post is die voor miljoenen men sen invloed kan hebben op de uiteindelijke kosten: de inkomensafhankelijke bij drage. Vooral mensen die geen werkge ver hebben krijgen hiermee te maken, zoals vutters, gepensio neerden en zelfstandigen. Zij zijn verplicht de inkomensafhan kelijke bijdrage zelf te bekosti gen. Voor mensen in loondienst wordt deze betaald door de werkgever. Gepensioneerden betalen 6,5 procent over de AOW-uitkering en 4,4 procent over het overige inkomen. Vutters betalen 4,4 procent over het prepensioen. De premiehoogte is door het ka binet in september iets verlaagd in vergelijking met voorgaande plannen. „Dat verzacht de pijn enigs zins", zegt Eddy Haket, beleids medewerker bij de vakcentrale MHP. „Maar veel AOW-ers met een aanvullend pensioen moe ten nog onevenredig veel kosten maken en zijn daardoor duurder uit." Voorbeeld Een voorbeeld: een alleenstaan de AO W-er met een inkomen van 26.700 euro per jaar (11.700 AOW en 15.000 aanvullend pen sioen) moet een inkomensafhan kelijke bijdrage betalen van 1420 euro per jaar. In totaal be taalt hij dus minimaal 2520 eu ro aan premie (1100 euro voor het basispakket en 1420 inko mensafhankelijke premie). Dat is 708 euro meer dan hij nu uit geeft aan zijn ziektekostenverze kering (standaardpakketpolis). Het kabinet compenseert deze groep deels door de AOW te ver hogen met 180 euro per jaar en de AWBZ-bijdrage te verlagen met 240 euro. Door overige be lastingmaatregelen (zoals aan passing van de ouderenkorting en de algemene heffingskorting) krijgt deze groep er nog eens 60 euro bij. Al met al blijft deze AOW-er zitten met een extra uit gave van 228 euro vergeleken met dit jaar. Of hij dat gat kan dichten hangt grotendeels af van zijn gezondheid. Gaat hij nooit naar het ziekenhuis en slikt hij nooit een pilletje, dan kan hij de no-claim-bonus (maximaal 255 euro) verdienen. Wie minder gezond is, zal er al snel op achteruit gaan. Voor veel echtparen met AOW en een aanvullend pensioen zal de inkomensafhankelijke bijdra ge begin volgend jaar voor een schrikeffect zorgen, want hun netto-inkomen daalt. Omdat veel van deze echtparen zorgtoe slag krijgen en minder premie kwijt zijn aan de zorgverzeke- xing dan nu, verwacht het minis terie van Volksgezondheid ech ter dat zij er toch niet op achter uit gaan. De ouderenorganisatie Anbo wijst erop dat er ook nog AOW-ers zijn met een aanvul lend pensioen die de inkomens afhankelijke bijdrage niét zelf hoeven te betalen. „Soms zijn er afspraken met het pensioen fonds dat deze een bijdrage be taalt aan de ziektekostenverze kering. Dan betaalt het fonds in het nieuwe stelsel de bijdrage gewoon door. Mensen moeten dat zelf controleren", zegt een woordvoerder. Ondernemers Voor ondernemers met een goed- draaiend bedrijf kan de inko mensafhankelijke bijdrage gro te gevolgen hebben. Zelfstandi gen betalen 4,4 procent over hun belastbare winst uit onder neming. Een ondernemer die an derhalf keer modaal verdient (3360 euro per maand) moet 110 euro per maand afdragen. Of hij dat kan terugverdienen hangt voor een belangrijk deel af van zijn zorggebruik (wel of geen no-claim terug). Mensen met een uitkering (WW of WAO) of in loondienst hoe ven zich het minst druk te ma ken over de inkomensafhankelij ke bijdx*age. Zij hoeven niets te doen. Voor hen betaalt namelijk de uitkeringsinstantie (bijvoor beeld UWV) of de werkgever de ze bijdrage, die voor 2006 is vast gesteld op maximaal 1950 euro (6,5 procent van maximaal 30.000 euro inkomen). Werknemers moeten over deze bijdrage nog wel loonbelasting betalen. De werkgeversbijdrage verhoogt namelijk hun belast baar inkomen. „Afhankelijk van hoeveel procent belasting je betaalt, ben daar dus zo weer een flink deel van kwijt. Wie nu particulier is verzekerd, levert al snel de helft weer in", zegt Haket. Zelfs gemoedsbezwaarden, die niet meedoen aan de zorgverze kering omdat hun geloof dat niet toestaat, komen niet onder de inkomensafhankelijke pre mie uit. Zij wordt geheven als een belasting en op een speciale, persoonlijke spaarrekening ge zet, onder auspiciën van het Col lege van Zorgverzekeringen (CvZ). Eventuele ziektekosten kan een gemoedsbezwaarde de clareren, mits er voldoende geld op de spaarrekening staat. GPD Sylvia Marmelstein Wil je dat wij eerlijk of dat wij correct zijn? Eerlijk? Best, maar dan wel onder andere namen. Ik zou me doodschamen als men sen wisten hoe onverschil lig wij eigenlijk zijn. Marjo en Peter dan maar, uit Terneuzen, allebei 'eind van de dertig'. Hij is ac countmanager bij een dienstverlenende instantie in Bx'abant en zij heeft een baan in de logistiek, wat dichter bij huis. Zij zijn zo genaamde dinky's (Double Income No Kids) en bren gen maandelijks een geza menlijk brutosalai'is van ruim 7800 euro mee naar huis. Zij werken hard, maar zij genieten harder. Dat er over een paar maan den een nieuwe zorgverze kering aankomt, dat had den zij al wel begrepen, maar dat is het. Marjo: „Het zal allemaal wel, het interesseert me eigenlijk geen..." Marjo en Peter gaan er, van alle categorie ën, het meeste maandelijks op achteruit door de nieu we zorgverzekering: 25 eu ro. Zij liggen er geen van beide wakker van. Peter: „Dat valt me mee. Het is een kostenpost die wij makkelijk kunnen dra gen. Zolang mensen die het maandelijks met veel min der moeten doen er maar niet op achteruit gaan. Ik weet dat wij het getroffen hebben, maar dat wil niet zeggen dat ik niet stilsta bij de situatie van anderen." Het stel wacht rustig af tot zij van de eigen verzeke ringsmaatschappijen een brief krijgt over wat hen te wachten staat. En vooralsnog zijn ze niet van plan te gaan 'shoppen' bij maatschappijen om te kijken of het ergens goedko per en beter kan. Marjo: „Ik shop graag ja, maar dit ge doe valt daar rxiet onder. Wij zijn allebei tevreden over onze maatschappijen, wij hebben nooit gedonder. Als onze polis, inclusief aan vullende dingetjes zoals de tandarts, ongeveer zo blijft zoals die nu is, dan denk ik dat we het fijn zo laten." Sheila van Doorsselaer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 28