PZC
GIRO 309
Vrijwilligers krijgen
geen kortingspas
Zonder steun lukt het niet
de bus populair te maken
Negenhonderd euro
voor scholen Kenia
Bur gerj aar ver slagen
Zeeuwse gemeenten
krijgen onvoldoende
Natuurvriendelijke
inrichting westzijde
Otheense Kreek
Nieuwe bezems vegen schoon
V ogeltentoonstelling
Vogelvreugd in Hulst
Herfstfeest voor
jongeren Hulst
Terneuzense ondernemers werken niet mee
zaterdag 5 november 2005 zjij
Dieren.
Beestachtig
behandeld.
Verwaarloosd.
Mishandeld.
Help ons.
Help de dieren.
Samen zijn we
verantwoordelijk.
HULST - Met ruim 220 vo
gels van 15 inzenders houdt
de vogelvereniging Vogel
vreugd uit Hulst dit weekein
de haar jaarlijkse expositie in
zaal de Ster in Hulst.
Bij Vogelvreugd stellen alleen
eigen leden vogels ten toon.
Volgens penningmeester/ se
cretaris F. Timmerman slaat
deze formule nog steeds aan.
„Er worden nu zelfs meer vo
gels dan vorig jaar geshowd.
Alleen zijn er minder inzen
ders. En dat valt wel een beet
je tegen." Vogelvreugd telt 55
leden. Een aantal hiervan
heeft een punt gezet achter de
hobby. Maar volgens Timmer
man zijn er ook kwekers die
een beetje bang zijn om mee
te doen, omdat ze niet weten
hoe hun vogels er kwalitatief
voor staan. „Dat is nu voor
mij juist een reden om wel in
te zenden. Drie keurmeesters
van de Nederlandse Bond van
Vogelliefhebbers nemen de vo
gels onder de loep. Na de keu
ring weet je dus precies hoe je
er voor staat."
Vandaag zijn de vogels van
12.00 tot 20.00 uur te bezichti
gen. Zondag kunnen is de
zaal open van 10.00 tot 18.00
uur.
door Emile Calon
MIDDELBURG - Het lijkt bijna
ondoenlijk om zonder extra
maatregelen meer mensen in de
bus en de trein te krijgen. Die
conclusie trekt de provincie na
het bestuderen van enkele onder
zoeken. In een notitie wordt ge
steld dat er in de plattelandsre
gio's gewoon te weinig bussen
rijden om goed te kunnen con
curreren met de auto.
Zeeuwen mijden massaal de bus
omdat ze opzien tegen de lange
reistijd. Ook vinden ze dat hun
reisbestemming slecht bereik
baar is, zo blijkt uit de onderzoe
ken. En de mensen die wat ver
der af wonen, vinden de afstand
van hun woonplaats tot een van
de NS-stations te groot om vaak
de trein te nemen. Dat geldt
vooral voor de inwoners van
Schouwen-Duiveland en het oos
telijk deel van Zeeuws-Vlaande
ren.
Ook de inwoners van Goes, Mid
delburg en Vlissingen vinden in
meerderheid dat de bus er veel
te lang over doet om op de
plaats van bestemming te ko
men. Zo'n zelfde aantal van de
ze stadsbewoners noemt de
trein te duur.
Dat argument telt veel minder
voor de inwoners van het Zeeuw
se platteland.
Die komen met andere bezwa
ren, vooral bereikbaarheid en
frequentie, om niet in de bus of
de trein te stappen.
Jeugddebat
Onlangs vroeg het Statenlid
H. Smits (Zeeuws Belang) om de
niet-gebruikers van het open
baar vervoer te vragen waarom
ze weinig tot nooit gebruik ma
ken van de bus en de trein. Tij
dens het jeugddebat was dat
idee naar voren gebracht. Naar
aanleiding van de vraag van
Smits hebben Gedeputeerde Sta
ten besloten geen enquête te
houden, maar gegevens uit enke
le recente onderzoeken nog eens
tegen het licht te houden.
Uit die onderzoeken blijkt dat
het openbaar vervoer te weinig
rijdt, niet stopt op de plaats van
bestemming, te duur is en er
GRAAUW - Leerlingen van de
basisscholen in Graauw en
Nieuw-Namen hebben met een
sponsoractie voor de stichting
Buru Nyakwere 900 euro bijeen
gebracht.
De cheque werd gistermiddag
door directeur D. van Damme
van beide scholen overhandigd
aan stichtingsvoorzitter M. van
Bunder. Buru Nyakwere Neder
land biedt ontwikkelingshulp
aan de bevolking van het gelijk
namige dorp in Kenia. De ruim
130 schoolkinderen hebben geld
ingezameld door de verkoop van
schoenveters. Eerder deze week
verzorgde de Stichting Buru
Nyakwere Nederland (SBNN)
gastlessen op de basisscholen
Ter Doest (Graauw) en Sint Jo
zef (Nieuw-Namen).
De opbrengst van de veteractie
is bestemd voor de aanschaf van
lesmateriaal voor de twee scho
len in het Keniaanse dorp, waar
ruim 700 kinderen onderwijs
krijgen. Volgende week vertrek
ken leden van SBNN met het
geld naar Kenia.
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Het gaat iets
beter, maar het blijft onvoldoen
de. De burgemeesters A. van
Dok-van Weele van Vlissingen
en K. Schouwenaar van Middel
burg zijn wederom gezakt voor
het schrijven van hun burger
jaarverslag. Ook het verslag van
de Terneuzense burgemeester
J. Lonink scoort een onvoldoen
de.
De stichting Rekenschap onder
zoekt hoe overheden verant
woording afleggen over wat ze
doen. Net als vorig jaar is de
kwaliteit onderzocht van de
jaarverslagen die burgemeesters
schrijven over de dienstverle
ning aan hun burgers.
Onderzoek naar de burgerjaar
verslagen van de honderd groot
ste Nederlandse gemeenten
wijst uit dat die van de Zeeuwse
burgemeesters het niet goed
doen. Middelburg krijgt een 4,2,
Vlissingen een 4,9 en Terneuzen
een 4,5. Daarmee bungelen ze
onder aan de ranglijst (Vlissin
gen 66e, Terneuzen 78e en Mid
delburg 88e).
Schouwenaar en Van Dok heb
ben het er wel beter afgebracht
dan vorig jaar, toen hun versla
gen een 3,7 en een 4,1 kregen.
Terneuzen publiceerde vorig
jaar geen burger jaarverslag van
wege de herindeling.
Leesbaar
Volgens Rekenschap ziet het
burgerjaarverslag van Middel
burg er wel aardig uit, maar
deugt de inhoud niet. Schouwe
naar deelt de kritiek niet. „Ik
weet niet hoe we aan dat cijfer
komen, maar ons doel is ook
niet een hoge beoordeling te krij
gen van de stichting Reken
schap. We willen inzicht geven
in de kwaliteit van de gemeente
lijke dienstverlening en aange
ven hoe het staat met de in
spraak. Dat hebben we leesbaar
gerapporteerd in een
huis-aan-huis verspreid burger
jaarverslag. De gemeenteraad
was er buitengewoon tevreden
over en van de inwoners heb ik
geen klachten gehad." Bur^
meester Van Dok ('beetje sit
maar niet ontmoedigd') wil ij
oordeel van de stichting Rekg.
schap wel serieus nemen, ma;
ze mist duidelijke criteria way
op het burgerjaarverslag wore
getoetst.
Ook zij stelt dat het verslag vtj.[
deed voor wie het was bedoeia'l
namelijk de burgers.
Lonink erkent dat corrmunicf
tie met de inwoners van Ternea.
zen transparanter moet word&
Hij vergelijkt de beoordelir«
van Rekenschap met een nullij
functioneringsgesprek, ma;!
vraagt zich wel af of niet voor!
de vorm van de burgerjaarvg.
slagen is beoordeeld in plaaj
van de inhoud.
Dat het in Zeeland beter ka»
blijkt uit het burger jaarverslij
van commissaris van de konin.
gin W. van Gelder. Hij krij;
een 5,9.
HULST - Youth4All houdt zal«.
dag 12 november een herfstfees
in het gebouw van de Kindenil
la aan de Paardenmarkt i
Hulst. Youth4All is een gron
jongeren die activiteiten q
touw zet voor leef tij dsgenota
uit de hele gemeente Hulst.
Youth4All speelt in op het ids
van een aantal jongeren onus
feestje te houden bij de skatf-
baan in Hulst. Omdat dezelo»
tie nogal wat praktische probk-
men oplevert, wordt uitgeweks
naar de Kindervilla in Hulst,
Tijdens het festijn krijgen begis-i
nende bands en dj's de geleg&f
heid om podiumervaring op ij
doen. Naast twee dj's tredend
bands Bluem en Ces op.
De jongeren vullen zelf ite
avondprogramma in.
Het feestje begint om 20.00 ik
en is toegankelijk voor jongens
vanaf 14 jaar. Alcohol wordtd-
leen met mate geschonken as
bezoekers van zestien jaar ei
ouder.
vaak te lang over doet, aldus
een overgrote meerderheid van
de bewoners. Ook 'te weinig
comfortabel' en 'de auto nodig
hebben voor het werk' zijn argu
menten die worden aangedra
gen om niet in de bus te stap
pen. Over het collectief vraagaf
hankelijk vervoer (cvv), zijn de
meningen ook niet al te positief.
'Te omslachtig' en 'ongemakke
lijk' wordt door bijna veertig
procent van de Zeeuwen ge
noemd als reden om niet met de
ze vorm van vervoer te reizen.
'Te duur' en 'kost te veel tijd'
zijn andere argumenten om niet
in een van de cw-taxi's te stap
pen.
Geringe rol
Uit een mobiliteitsonderzoek on
der de Zeeuwen blijkt dat de
trein en de bus slechts een zeer
geringe rol spelen als het gaat
om het dagelijks verplaatsen.
Slechts 2 procent van de inwo
ners van Zeeland maakt gere
geld gebruik van het openbaar
vervoer. De 'benenwagen'
scoort dan veel beter: 16 pro
cent van de inwoners loopt om
op de plaats van bestemming te
komen. De grootste groep, 48
procent, stapt in de auto. De
fiets (31 procent) komt op de
tweede plaats.
door Euqène Verstraeten
TERNEUZEN - In de gemeente
Terneuzen wordt geen vrijwil-
ligerspas ingevoerd, waarmee
vrijwilligers korting zouden
kunnen krijgen bij winkels en
bedrijven.
Burgemeester en wethouders
hebben dat besloten naar aanlei
ding van de uitkomst van een on
derzoek dat is uitgevoerd door
twee studenten van de Hoge
school Zeeland.
Het blijkt dat er onvoldoende
ondernemersverenigingen en be
drijven bereid zijn mee te wer
ken aan de invoering van zo'n
pas. Het idee voor de invoering
van een vrijwilligerspas werd
begin vorig jaar al gelanceerd
door PvdA-raadslid G. van den
Berg. Met een dergelijke pas, zo
was zijn gedachte, zouden wel
licht nieuwe impulsen kunnen
worden gegeven aan het vrijwil
ligerswerk in de gemeente. De
pas zou vrijwilligers kunnen
aanmoedigen om door te gaan
met hun werk, terwijl het voor
anderen een mogelijke stimu
lans zou zijn zich als vrijwilli
ger in te zetten.
De gemeenteraad besloot vervol
gens dat er een onderzoek naar
de haalbaarheid van een vrijwil
ligerspas moest komen. De ver
slechterde economische situatie
en (op rijksniveau) voorgeno
men bezuinigingen speelden
daarbij ook een rol. Hierdoor
zou een aantal instellingen en
verenigingen die zich bezighou
den met maatschappelijke acti
viteiten nog meer dan in het ver
leden aangewezen zijn op de
hulp van vrijwilligers.
Het onderzoek werd begin dit
jaar uitgevoerd en nam vier
maanden in beslag. Daarbij
werd het aantal vrijwilligers in
de gemeente Terneuzen in kaart
gebracht. Verder werd een in
ventarisatie gemaakt van instel
lingen, bedrijven en winkels die
medewerking willen verlenen.
„De algehele conclusie van het
onderzoek is dat de invoering
van een vrijwilligerspas en/of
-fonds niet haalbaar zijn", rap
porteren B en W aan de gemeen
teraad.
„De reden hiervan is dat onvol
doende ondernemersverenigin
gen en bedrijven bereid zijn hier
aan hun medewerking te verle
nen. De pas zal nagenoeg geen
toegevoegde waarde hebben
voor de vrijwilligers, waardoor
het niet zinvol wordt geacht om
de pas in te voeren.
7;door René van Stee
TERNEUZEN - De gemeente
Terneuzen begint vandaag met
de natuurvriendelijke inrichting
van de groene recreatiezone aan
de westzijde van de Otheense
Kreek in Terneuzen.
De plannen zijn opgesteld in sa
menwerking met de Stichting
Landschapsbeheer Zeeland. Dit
is gebeurd op basis van het ge
meentelijke groenbeheerplan
dat in 2004 is vastgesteld. „Een
van de uitgangspunten hiervan
is dat gebieden aan randen van
kernen een natuurlijker karak
ter krijgen. We streven naar
meer variatie met typische land
schappelijke elementen zoals
poelen, hagen en hoogstam-
fruit", aldus wethouder P. Ha
melink van openbare werken.
In een periode van drie jaar
wordt het beheer van het gebied
langs de kreek geleidelijk aan
natuurvriendelijker. Een tiental
andere locaties in de gemeente
krijgt dezelfde soort inrichting.
Het gaat dan onder meer om ter
reinen in het Axelse Bos en
langs de Molenkreek bij West-
dorpe.
De recreatiezone langs de
Otheense Kreek, vanaf de kin
derboerderij tot de Kraagbrug,
wordt nu nog tamelijk traditio
neel beheerd. Het gebied heeft
het karakter van een park uit de
jaren zeventig. Bosjes zijn blok
vormig afgezet, grasweiden wor
den strak gemaaid en er is wei
nig ruimte voor bloemranden.
In de nieuwe situatie krijgt het
gebied een natuurlijk karakter.
De bosjes worden gevarieerder.
Naast oude bomen komen er
ook jongere bomen en open plek
jes met bosvegetatie. Snoeihout
wordt in bosrillen verwerkt. Ver
der is er ruimte voor de aanleg
van drie poelen. Langs de
oevers kan zich een vegetatie
ontwikkelen met planten als or
chideeën, watermunt en konin-
ginnekruid. Nieuw aan te plan
ten hoogstamfruitbomen met
hun uitbundige voorjaarsbloei
verfraaien het gebied nog ver
der.
Iedereen die vandaag wil mee
helpen bij de start van de werk
zaamheden aan de Otheense
Kreek, is welkom vanaf 10.00
uur. Dit gebeurt in het kader
van de landelijke Natuurwerk-
dag.
In de herfst komen de gemeentewerkers met hun blazers de straten schoonvegen.
foto Camile Schelstraete
door Ronald Verstraten
TERNEUZEN - Als de herfst de natuur uit
kleedt, komt haar hoofdtooi op straat te lig
gen. Tijd voor de gemeentelijke reinigings
dienst. De bladeren zijn nog maar amper op
de grond gedwarreld, of de bladblazers ko
men er al aan.
Zoals in de Van Steenbergenlaan in Terneu
zen. Daar staan platanen van een respecta
bele leeftijd. En die laten het nodige los. Zo
veel, dat je soms de witte pijlen op de weg
niet meer ziet, die het afslaand verkeer de
Axelsestraat in moeten leiden. Het geronk
van de hedendaagse turbobezems heb je
dan maar voor lief te nemen. Als het weg
dek en de stoep maar schoon zijn. Het ge
beurt hoe dan ook heel anders dan vroeger.
Toen gebruikten de straatvegers een hand
kar. Een soort dubbele vuilnisbak die gekan
teld kon worden.
Een eindje verderop, in de Leeuwenlaan,
wordt ook geveegd. Albert Schank rondt
met zijn veegmachine geparkeerde auto's.
„Wel eens lastig," geeft hij toe. Maar geluk
kig zijn hier een paar behulpzame kinderen.
Met kennelijk plezier harken ze bladeren
tussen de auto's vandaan. Daar kunnen som
mige volwassenen nog wat van leren. „Ze
maken het ons wel eens moeilijk. We moe
ten immers soms tegen het verkeer in gaan.
Maar dan rijden ze gewoon door. Dat is ver
velend," moppert Schank. Hij is 46, woont
in IJzendijke en werkt al veertien jaar bij de
gemeente Terneuzen. Met zijn veegmachine
komt hij overal. Van Westdorpe tot Zaam-
slag of Biervliet. Want daar moet ook wor
den geruimd. De machine haalt veertig kilo
meter per uur en kan vier kuub bladeren
aan. „Zit-ie vol, dan merk je dat vanzelf.
Dan doet de zuiger het niet meer." Als dat
gebeurt, is het tijd om naar de remise te
gaan, verderop aan de Industrieweg. Maar
dat is nog niet de laatste rustplaats van de
bladeren. Na een tussenstop in de Koegors-
polder verdwijnen ze naar de stortplaats
aan de overkant.