PZC GIRO 309 Vrijwilligers krijgen geen kortingspas Zonder steun lukt het niet de bus populair te maken Negenhonderd euro voor scholen Kenia Bur gerj aar ver slagen Zeeuwse gemeenten krijgen onvoldoende Natuurvriendelijke inrichting westzijde Otheense Kreek Nieuwe bezems vegen schoon V ogeltentoonstelling Vogelvreugd in Hulst Herfstfeest voor jongeren Hulst Terneuzense ondernemers werken niet mee zaterdag 5 november 2005 zjij Dieren. Beestachtig behandeld. Verwaarloosd. Mishandeld. Help ons. Help de dieren. Samen zijn we verantwoordelijk. HULST - Met ruim 220 vo gels van 15 inzenders houdt de vogelvereniging Vogel vreugd uit Hulst dit weekein de haar jaarlijkse expositie in zaal de Ster in Hulst. Bij Vogelvreugd stellen alleen eigen leden vogels ten toon. Volgens penningmeester/ se cretaris F. Timmerman slaat deze formule nog steeds aan. „Er worden nu zelfs meer vo gels dan vorig jaar geshowd. Alleen zijn er minder inzen ders. En dat valt wel een beet je tegen." Vogelvreugd telt 55 leden. Een aantal hiervan heeft een punt gezet achter de hobby. Maar volgens Timmer man zijn er ook kwekers die een beetje bang zijn om mee te doen, omdat ze niet weten hoe hun vogels er kwalitatief voor staan. „Dat is nu voor mij juist een reden om wel in te zenden. Drie keurmeesters van de Nederlandse Bond van Vogelliefhebbers nemen de vo gels onder de loep. Na de keu ring weet je dus precies hoe je er voor staat." Vandaag zijn de vogels van 12.00 tot 20.00 uur te bezichti gen. Zondag kunnen is de zaal open van 10.00 tot 18.00 uur. door Emile Calon MIDDELBURG - Het lijkt bijna ondoenlijk om zonder extra maatregelen meer mensen in de bus en de trein te krijgen. Die conclusie trekt de provincie na het bestuderen van enkele onder zoeken. In een notitie wordt ge steld dat er in de plattelandsre gio's gewoon te weinig bussen rijden om goed te kunnen con curreren met de auto. Zeeuwen mijden massaal de bus omdat ze opzien tegen de lange reistijd. Ook vinden ze dat hun reisbestemming slecht bereik baar is, zo blijkt uit de onderzoe ken. En de mensen die wat ver der af wonen, vinden de afstand van hun woonplaats tot een van de NS-stations te groot om vaak de trein te nemen. Dat geldt vooral voor de inwoners van Schouwen-Duiveland en het oos telijk deel van Zeeuws-Vlaande ren. Ook de inwoners van Goes, Mid delburg en Vlissingen vinden in meerderheid dat de bus er veel te lang over doet om op de plaats van bestemming te ko men. Zo'n zelfde aantal van de ze stadsbewoners noemt de trein te duur. Dat argument telt veel minder voor de inwoners van het Zeeuw se platteland. Die komen met andere bezwa ren, vooral bereikbaarheid en frequentie, om niet in de bus of de trein te stappen. Jeugddebat Onlangs vroeg het Statenlid H. Smits (Zeeuws Belang) om de niet-gebruikers van het open baar vervoer te vragen waarom ze weinig tot nooit gebruik ma ken van de bus en de trein. Tij dens het jeugddebat was dat idee naar voren gebracht. Naar aanleiding van de vraag van Smits hebben Gedeputeerde Sta ten besloten geen enquête te houden, maar gegevens uit enke le recente onderzoeken nog eens tegen het licht te houden. Uit die onderzoeken blijkt dat het openbaar vervoer te weinig rijdt, niet stopt op de plaats van bestemming, te duur is en er GRAAUW - Leerlingen van de basisscholen in Graauw en Nieuw-Namen hebben met een sponsoractie voor de stichting Buru Nyakwere 900 euro bijeen gebracht. De cheque werd gistermiddag door directeur D. van Damme van beide scholen overhandigd aan stichtingsvoorzitter M. van Bunder. Buru Nyakwere Neder land biedt ontwikkelingshulp aan de bevolking van het gelijk namige dorp in Kenia. De ruim 130 schoolkinderen hebben geld ingezameld door de verkoop van schoenveters. Eerder deze week verzorgde de Stichting Buru Nyakwere Nederland (SBNN) gastlessen op de basisscholen Ter Doest (Graauw) en Sint Jo zef (Nieuw-Namen). De opbrengst van de veteractie is bestemd voor de aanschaf van lesmateriaal voor de twee scho len in het Keniaanse dorp, waar ruim 700 kinderen onderwijs krijgen. Volgende week vertrek ken leden van SBNN met het geld naar Kenia. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het gaat iets beter, maar het blijft onvoldoen de. De burgemeesters A. van Dok-van Weele van Vlissingen en K. Schouwenaar van Middel burg zijn wederom gezakt voor het schrijven van hun burger jaarverslag. Ook het verslag van de Terneuzense burgemeester J. Lonink scoort een onvoldoen de. De stichting Rekenschap onder zoekt hoe overheden verant woording afleggen over wat ze doen. Net als vorig jaar is de kwaliteit onderzocht van de jaarverslagen die burgemeesters schrijven over de dienstverle ning aan hun burgers. Onderzoek naar de burgerjaar verslagen van de honderd groot ste Nederlandse gemeenten wijst uit dat die van de Zeeuwse burgemeesters het niet goed doen. Middelburg krijgt een 4,2, Vlissingen een 4,9 en Terneuzen een 4,5. Daarmee bungelen ze onder aan de ranglijst (Vlissin gen 66e, Terneuzen 78e en Mid delburg 88e). Schouwenaar en Van Dok heb ben het er wel beter afgebracht dan vorig jaar, toen hun versla gen een 3,7 en een 4,1 kregen. Terneuzen publiceerde vorig jaar geen burger jaarverslag van wege de herindeling. Leesbaar Volgens Rekenschap ziet het burgerjaarverslag van Middel burg er wel aardig uit, maar deugt de inhoud niet. Schouwe naar deelt de kritiek niet. „Ik weet niet hoe we aan dat cijfer komen, maar ons doel is ook niet een hoge beoordeling te krij gen van de stichting Reken schap. We willen inzicht geven in de kwaliteit van de gemeente lijke dienstverlening en aange ven hoe het staat met de in spraak. Dat hebben we leesbaar gerapporteerd in een huis-aan-huis verspreid burger jaarverslag. De gemeenteraad was er buitengewoon tevreden over en van de inwoners heb ik geen klachten gehad." Bur^ meester Van Dok ('beetje sit maar niet ontmoedigd') wil ij oordeel van de stichting Rekg. schap wel serieus nemen, ma; ze mist duidelijke criteria way op het burgerjaarverslag wore getoetst. Ook zij stelt dat het verslag vtj.[ deed voor wie het was bedoeia'l namelijk de burgers. Lonink erkent dat corrmunicf tie met de inwoners van Ternea. zen transparanter moet word& Hij vergelijkt de beoordelir« van Rekenschap met een nullij functioneringsgesprek, ma;! vraagt zich wel af of niet voor! de vorm van de burgerjaarvg. slagen is beoordeeld in plaaj van de inhoud. Dat het in Zeeland beter ka» blijkt uit het burger jaarverslij van commissaris van de konin. gin W. van Gelder. Hij krij; een 5,9. HULST - Youth4All houdt zal«. dag 12 november een herfstfees in het gebouw van de Kindenil la aan de Paardenmarkt i Hulst. Youth4All is een gron jongeren die activiteiten q touw zet voor leef tij dsgenota uit de hele gemeente Hulst. Youth4All speelt in op het ids van een aantal jongeren onus feestje te houden bij de skatf- baan in Hulst. Omdat dezelo» tie nogal wat praktische probk- men oplevert, wordt uitgeweks naar de Kindervilla in Hulst, Tijdens het festijn krijgen begis-i nende bands en dj's de geleg&f heid om podiumervaring op ij doen. Naast twee dj's tredend bands Bluem en Ces op. De jongeren vullen zelf ite avondprogramma in. Het feestje begint om 20.00 ik en is toegankelijk voor jongens vanaf 14 jaar. Alcohol wordtd- leen met mate geschonken as bezoekers van zestien jaar ei ouder. vaak te lang over doet, aldus een overgrote meerderheid van de bewoners. Ook 'te weinig comfortabel' en 'de auto nodig hebben voor het werk' zijn argu menten die worden aangedra gen om niet in de bus te stap pen. Over het collectief vraagaf hankelijk vervoer (cvv), zijn de meningen ook niet al te positief. 'Te omslachtig' en 'ongemakke lijk' wordt door bijna veertig procent van de Zeeuwen ge noemd als reden om niet met de ze vorm van vervoer te reizen. 'Te duur' en 'kost te veel tijd' zijn andere argumenten om niet in een van de cw-taxi's te stap pen. Geringe rol Uit een mobiliteitsonderzoek on der de Zeeuwen blijkt dat de trein en de bus slechts een zeer geringe rol spelen als het gaat om het dagelijks verplaatsen. Slechts 2 procent van de inwo ners van Zeeland maakt gere geld gebruik van het openbaar vervoer. De 'benenwagen' scoort dan veel beter: 16 pro cent van de inwoners loopt om op de plaats van bestemming te komen. De grootste groep, 48 procent, stapt in de auto. De fiets (31 procent) komt op de tweede plaats. door Euqène Verstraeten TERNEUZEN - In de gemeente Terneuzen wordt geen vrijwil- ligerspas ingevoerd, waarmee vrijwilligers korting zouden kunnen krijgen bij winkels en bedrijven. Burgemeester en wethouders hebben dat besloten naar aanlei ding van de uitkomst van een on derzoek dat is uitgevoerd door twee studenten van de Hoge school Zeeland. Het blijkt dat er onvoldoende ondernemersverenigingen en be drijven bereid zijn mee te wer ken aan de invoering van zo'n pas. Het idee voor de invoering van een vrijwilligerspas werd begin vorig jaar al gelanceerd door PvdA-raadslid G. van den Berg. Met een dergelijke pas, zo was zijn gedachte, zouden wel licht nieuwe impulsen kunnen worden gegeven aan het vrijwil ligerswerk in de gemeente. De pas zou vrijwilligers kunnen aanmoedigen om door te gaan met hun werk, terwijl het voor anderen een mogelijke stimu lans zou zijn zich als vrijwilli ger in te zetten. De gemeenteraad besloot vervol gens dat er een onderzoek naar de haalbaarheid van een vrijwil ligerspas moest komen. De ver slechterde economische situatie en (op rijksniveau) voorgeno men bezuinigingen speelden daarbij ook een rol. Hierdoor zou een aantal instellingen en verenigingen die zich bezighou den met maatschappelijke acti viteiten nog meer dan in het ver leden aangewezen zijn op de hulp van vrijwilligers. Het onderzoek werd begin dit jaar uitgevoerd en nam vier maanden in beslag. Daarbij werd het aantal vrijwilligers in de gemeente Terneuzen in kaart gebracht. Verder werd een in ventarisatie gemaakt van instel lingen, bedrijven en winkels die medewerking willen verlenen. „De algehele conclusie van het onderzoek is dat de invoering van een vrijwilligerspas en/of -fonds niet haalbaar zijn", rap porteren B en W aan de gemeen teraad. „De reden hiervan is dat onvol doende ondernemersverenigin gen en bedrijven bereid zijn hier aan hun medewerking te verle nen. De pas zal nagenoeg geen toegevoegde waarde hebben voor de vrijwilligers, waardoor het niet zinvol wordt geacht om de pas in te voeren. 7;door René van Stee TERNEUZEN - De gemeente Terneuzen begint vandaag met de natuurvriendelijke inrichting van de groene recreatiezone aan de westzijde van de Otheense Kreek in Terneuzen. De plannen zijn opgesteld in sa menwerking met de Stichting Landschapsbeheer Zeeland. Dit is gebeurd op basis van het ge meentelijke groenbeheerplan dat in 2004 is vastgesteld. „Een van de uitgangspunten hiervan is dat gebieden aan randen van kernen een natuurlijker karak ter krijgen. We streven naar meer variatie met typische land schappelijke elementen zoals poelen, hagen en hoogstam- fruit", aldus wethouder P. Ha melink van openbare werken. In een periode van drie jaar wordt het beheer van het gebied langs de kreek geleidelijk aan natuurvriendelijker. Een tiental andere locaties in de gemeente krijgt dezelfde soort inrichting. Het gaat dan onder meer om ter reinen in het Axelse Bos en langs de Molenkreek bij West- dorpe. De recreatiezone langs de Otheense Kreek, vanaf de kin derboerderij tot de Kraagbrug, wordt nu nog tamelijk traditio neel beheerd. Het gebied heeft het karakter van een park uit de jaren zeventig. Bosjes zijn blok vormig afgezet, grasweiden wor den strak gemaaid en er is wei nig ruimte voor bloemranden. In de nieuwe situatie krijgt het gebied een natuurlijk karakter. De bosjes worden gevarieerder. Naast oude bomen komen er ook jongere bomen en open plek jes met bosvegetatie. Snoeihout wordt in bosrillen verwerkt. Ver der is er ruimte voor de aanleg van drie poelen. Langs de oevers kan zich een vegetatie ontwikkelen met planten als or chideeën, watermunt en konin- ginnekruid. Nieuw aan te plan ten hoogstamfruitbomen met hun uitbundige voorjaarsbloei verfraaien het gebied nog ver der. Iedereen die vandaag wil mee helpen bij de start van de werk zaamheden aan de Otheense Kreek, is welkom vanaf 10.00 uur. Dit gebeurt in het kader van de landelijke Natuurwerk- dag. In de herfst komen de gemeentewerkers met hun blazers de straten schoonvegen. foto Camile Schelstraete door Ronald Verstraten TERNEUZEN - Als de herfst de natuur uit kleedt, komt haar hoofdtooi op straat te lig gen. Tijd voor de gemeentelijke reinigings dienst. De bladeren zijn nog maar amper op de grond gedwarreld, of de bladblazers ko men er al aan. Zoals in de Van Steenbergenlaan in Terneu zen. Daar staan platanen van een respecta bele leeftijd. En die laten het nodige los. Zo veel, dat je soms de witte pijlen op de weg niet meer ziet, die het afslaand verkeer de Axelsestraat in moeten leiden. Het geronk van de hedendaagse turbobezems heb je dan maar voor lief te nemen. Als het weg dek en de stoep maar schoon zijn. Het ge beurt hoe dan ook heel anders dan vroeger. Toen gebruikten de straatvegers een hand kar. Een soort dubbele vuilnisbak die gekan teld kon worden. Een eindje verderop, in de Leeuwenlaan, wordt ook geveegd. Albert Schank rondt met zijn veegmachine geparkeerde auto's. „Wel eens lastig," geeft hij toe. Maar geluk kig zijn hier een paar behulpzame kinderen. Met kennelijk plezier harken ze bladeren tussen de auto's vandaan. Daar kunnen som mige volwassenen nog wat van leren. „Ze maken het ons wel eens moeilijk. We moe ten immers soms tegen het verkeer in gaan. Maar dan rijden ze gewoon door. Dat is ver velend," moppert Schank. Hij is 46, woont in IJzendijke en werkt al veertien jaar bij de gemeente Terneuzen. Met zijn veegmachine komt hij overal. Van Westdorpe tot Zaam- slag of Biervliet. Want daar moet ook wor den geruimd. De machine haalt veertig kilo meter per uur en kan vier kuub bladeren aan. „Zit-ie vol, dan merk je dat vanzelf. Dan doet de zuiger het niet meer." Als dat gebeurt, is het tijd om naar de remise te gaan, verderop aan de Industrieweg. Maar dat is nog niet de laatste rustplaats van de bladeren. Na een tussenstop in de Koegors- polder verdwijnen ze naar de stortplaats aan de overkant.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 72