Woorden zelden waardevrij Een greep naar perfectie Winnaars Collectie boek 4: Tessa de Loo WINNAARS COLLECTIE 15 toppers uit de Nederlandse literatuur re @ctie knip de voordeel bon Tessa de Loo Voor abonnees slechts vrijdag 4 november 2005 Nederlanders willen meer aandacht in en van de media over posiijJ ve gebeurtenissen, zo bleek deze week uit een enquête onder 845 mensen door marktonderzoekbureau Millward Brown, in opdraai van jongerenorganisatie United Smile. Bijna alle ondervraagden vinden dat iedereen kan bijdragen aan een positieve sfeer en negei van de tien zijn daar ook zelf toe bereid. Da's goed nieuws, maar voor de lezers van de PZC geen echt nieuws; deze rubriek leeft ervan. Dat weet ook lezer Jan Joziasse Hij raakte danig in de ban van een advertentiecampagne die is op* zet door het hulpverlenend bedrijf Route Mobiel. De nieuwkomer op de pechmarkt is het er alles aan gelegen het monopolie van de ANWB te doorbreken en heeft gekozen voor een agressieve aanpal 'Ze zijn weer begonnen, de ANWB opzegdagen', juicht Route Mo biel in de advertenties. Joziasse meldt dat hij de verleiding nietlt® weerstaan. „ANWB opzegdagen met een telefoonnummer erbij! Mooier kon het niet, want ik heb twee auto's: één op grijs kentekea die dit jaar al duurder is geworden in de wegenbelasting voorde particulier en een old-timertje voor het mooie weer. Nu nog bij de ANWB pechhulp ondergebracht, maar dan toch maar over naar Route Mobiel om een paar cent uit te sparen."' Joziasse belt het bijbehorende telefoonnummer en krijgt 'een lief 6 messtemmetje met een voorkeuzegebeurtenis'. „Na de keuze te hè ben gemaakt, reclame, een stem met de boodschap 'even wachten, wederom reclame, weer dat stemmetje 'even wachten' en zo gaat dat enkele minuten achtereen. Totdat, jawel, een zware mannen stem aan de andere kant vraagt om te kunnen helpen: 'Twee auto's aanmelden, kan dit?' 'Jawel, natuurlijk, graag, zeg het maar'." Joziasse meldt dat het gaat om een auto op grijs kenteken en een Fiatje uit 1968. „Helaas", buldert de zware mannenstem aan de at! dere kant, „dan kunnen wij u niet helpen. Grijs en old dekken wij niet." Joziasse: „Een vlaag van opluchting kwam bij me naar bovtt en ik dacht bij mezelf: Hoe kon het ook anders, een bedrijf dat gok is in adverteren, is dat ook goed in dienstverlenen? Dan liever een bedrijf dat goed is in dienstverlenen. En al dat adverteren, daar is in ieder geval nog één goed mee: de PZC." En aldus bleef Joziasse bij de ANWB, waarmee hij de afloop van dit telefoongesprek alsn« onder de categorie Goed nieuws laat vallen. Edward Nog meer goed nieuws voltrok zich deze week voor Edward, dievg] huisde van Vlissingen naar de Oosterschelde. Dat klinkt wat vreemd, maar niet als we de identiteit van Edward onthullen: hijisj een kreeft van Canadese afkomst en weegt 4900 gram. Omdat kreti ten gemiddeld 100 gram per jaar groeien, ligt de leeftijd van Edward tussen de 40 en 50 jaar. Waarschijnlijk leefde Edward aljs! ren in de Oosterschelde tot hij in april in de netten van een visserij rechtkwam. Eerst logeerde hij bij een handelaar en sinds septembe verbleef hij in restaurant De Bourgondiër in Vlissingen, waar hijgs noot van wat rauwe mosselen en een zachte kreeft. Begin deze werd Edward teruggezet in de Oosterschelde. Lezersredacteur A.J. Snel ontvangt graag goed nieuws van lezers om op deze plek door te geven aan andere lezers. Hoe hij bereikbar is. staat in het colofon linksboven in de rubriek Redactie Reactie citaat De dwerg wordt niet groter door op een berg te staan. Seneca Lezersredacteur AJ. Snel is bereikbaar per post op het adres van de Centrale Redactie van de PZC, Stationspark 28, Postbus 31, 4460 AA Goes. Telefonisch: 0113- 315660. E-mail:Lezersredacteur@pzc.nl Het forum waarop lezers zich kunnen uiten over actuele zaken is bereikbaar via internetwww.pzc.nl. De opwarming van de aarde dreigt ertoe te leiden dat grote delen van Nederland overstro men, meldde de PZC deze week op gezag van het Milieu en Na tuur Planbureau. Plenri Westland vindt dat het al lemaal niet zo ver hoeft te ko men, mits we zijn aanbevelin gen uitvoeren. Uit het lijvige be toog dat hij de PZC toevertrouw de, komen de volgende tips: 1. Een voldoende hoeveelheid stof naar de zon geschoten dimt het zonlicht. De aarde koelt daardoor tijdelijk af. 2. Een voldoende groot uitge spannen, zonwerend scherm in een vaste baan rond de aarde cir kelend, zal door zijn schaduw werking voor afkoeling zorgen. Dit scherm kan van ultralicht doek worden gemaakt, en met stuwraketjes worden gekanteld. 3. Als de aarde wordt afgedekt met een flinterdun laagje piepschuim (vooral op de ocea nen) zal geen enkele zonnewarm te meer kunnen worden geabsor beerd, noch uitgestraald. 4. Grote spiegels zullen een for se straal zonlicht het heelal in sturen en veel zonnewarmte wegzenden. 5. Tropische regenwouden uit breiden om daarmee bewolking op te wekken. Zijn eindconclusie luidt: 'de door de wetenschap veronder stelde onomkeerbare klimaatver andering is dus een misvatting'. door A.J. Snel Feiten zijn heilig, meningen vrij, zo luidt een journalistiek credo. Het geen niet inhoudt dat de media in de be richtgeving volledig waardevrij hun werk doen. Wie schrijft, brengt zijn ei gen woordenschat en stilistisch vermo gen mee en kleurt dus in. De schrijver die de eigen persoonlijkheid uitscha kelt, komt uit op bloedeloze, steriele ver slaglegging. Lezers laten mij met een zekere frequen tie weten dat ze gevrijwaard willen wor den van de opvattingen van journalis ten en dat ze zelf wel een visie kunnen ontwikkelen op basis van de koele fei ten. Ze hebben gelijk. Maar het is on doenlijk een taal te hanteren die van al le emotie is ontdaan en die derhalve geen enkel oordeel in zich bergt. Soms kan over een nieuwsfeit objectief bericht worden. Een fictief voorbeeld: de Roosevelt Acadamy heeft honderd nieuwe studenten ingeschreven. Daar is een bericht van te maken dat van alle franje is ontdaan. De journalist meldt het aantal studenten, de ingangsdatum van de studie, de studierichtingen en zo nog wat relevante feiten. Er hoeft geen zweem van een opvatting in het bericht te sluipen. Al pas Niettemin, voeg een woord van twee of drie letters aan een waardevrije zin toe en er staat iets wat in de buurt komt van een mening. De verslaggever die no teert 'De Roosevelt Acadamy heeft al honderdveertig nieuwe aanmeldingen binnen voor het komende studiejaar', vindt dat aantal blijkbaar veel. Zou hij hebben gezet pas honderdveertig dan liet hij blijken dat het aantal hem, te genviel. De keus voor de ene of andere formulering heeft alles te maken met de verwachtingen die de schrijver van het bericht had. En die verwachtingen zijn, als het goed is, gebaseerd op eerder op gedane kennis. Als de dean van de Aca damy een half jaar voor de nieuwe in schrijvingen een prognose van honderd- twintig heeft gegeven, lijkt honderd veertig hoog; was de schatting tweehon derd geweest dan is sprake van een te genvallend aantal. Het lijkt gemillimeter, maar een enkel woord, een nuance in een formulering, kan in hoge mate bepalend zijn voor een positief of negatief oordeel van de gene die het bericht leest. In hoge mate, Werd Pakistan 'opgeschrikt' of 'getroffen' door de aardbeving? want ook de ontvanger van het nieuws staat niet blanco tegenover de feiten. De een zal vrolijk worden van de komst van veel studenten en de ander haat de jongelui met hun kapsones en herrie. Schrik Het hanteren van de taal, het gereed schap van de journalist, is een fascine rende bezigheid. Er worden doorlopend afwegingen gevergd. Maartje van Wee gen las dezer dagen een wervende tekst voor om geld binnen te halen voor de slachtoffers van de recente ramp in Pa kistan. In de tekst was er sprake van dat de inwoners van Pakistan waren op geschrikt door de aardbeving. Over die formulering is stellig goed nagedacht door mensen die weten hoe reclame ge maakt moet worden. De uitkomst is ech ter merkwaardig. Pakistan werd, zou ik denken, tenminste getroffen en zonder overdrijving geteisterd door de aarbe- ving. De aanduiding opgeschrikt is wel heel ingetogen. In de media gebeurt vaak het tegenover gestelde, zeker als het gaat om de bekop- ping van artikelen of in samenvattende zinnen ter inleiding van een nieuwsuit zending van radio of televisie. Journalis ten hebben de neiging kort en pakkend aan te geven waarover het zal gaan en het gevaar om door te schieten ligt steeds op de loer. Woorden als ontzet ting, verbijstering en ontsteltenis wor den nogal eens met iets te veel gemak gebezigd. Net als kwaadheid en woede. Politici en sportlieden komen via de me dia tot de mensheid als grotere driftkik kers dan ze in werkelijkheid zijn. Daar werken ze trouwens dikwijls zelf aan mee door op afroep in zware bewoordin gen te melden dat ze sprakeloos zijn over de domheid dan wel vuigheid van de tegenstrevende partij. Of, in de sport, dat ze zich vernederd voelen, al- foto Rick Nederstigt/ANP leen maar omdat het resultaat van een balspel onbevredigend was. Verfoeilijk is het gebruik van oude, ver sleten stoplappen in de media. Overal, dus ook bij deze krant, maakt men zich schuldig aan het gebruik van termen als de nodige, maar liefst en niet minder dan om tot uitdrukking te brengen dat men iets veel vindt. Zo ontstaan meldin gen van de nodige vechtpartijen, terwijl die welbeschouwd geheel en al overbo dig waren. Daarbij vallen dan maar liefst vijftien licht- en niet minder dan vijf zwaargewonden. Bij pogingen die erop gericht zijn het bouwwerk van de taal op te sieren, wor den nogal eens verflenste guirlandes op gehangen. Daar dienen redacties attent op te zijn. Zoals ze moeten streven naar een hoge mate van objectiviteit in de fei telijke berichtgeving. Maar vrijwel elk woord kent een eigen gevoelswaarde en zonder emotie ontstaat geen tekst. WINNAARS COLLECTIE De PZC geeft, in samenwerking met de andere kran ten van het Wegener-concern, sinds kort ook literaire boeken uit. Vijftien weken lang verschijnt elke week een klassiek te noemen boek uit de Nederlandstalige literatuur. De boeken komen uit- in de serie 'Winnaars Collectie', omdat het gaat om schrijvers die een belangrijke lite raire prijs hebben gewonnen. Tegen een aantrekkelijke prijs zijn de boeken te verkrijgen bij Bruna en andere boekhandels, post kantoren en -agentschappen, Free Record Shop en Read Shops. Abonnees van de krant betalen 4,95 euro, niet-abonnees 7,50 euro. Als vijfde boek in de reeks is vanaf morgen 'Het stadspaleis van Geert Mak verkrijgbaar. Zie ook wivw.winnaarsc.ollectie.nl door Dirk Vellenqa foto Phil Nijhuis/GPD Ander werk De engel van Amsterdam (1992) Een kleine geschiedenis van Amsterdam (1995) Hoe God verdween uit Jor- werd (1996, Henriëtte Roland Holst-prijs) Het ontsnapte land (1998, Boe kenweekessay) De eeuw van mijn vader (1999, Trouw Publieksprijs) De nachtmerrie van Steiner (2002, met Felix Rottenberg) In Europa (2004, NS Pu blieksprijs) Gedoemd tot kwetsbaarheid (2005) Nagekomen flessenpost (2005) Geert Mak werd geboren op 4 december 1946 als zoon van een gereformeerd pre dikant en groeide op in Friesland. Hij studeerde staatsrecht en rechtssociolo gie aan de Vrije Universiteit in Amster dam. Hij koos vervolgens voor de journalis tiek, was redacteur van De Groene Am sterdammer, schreef in NRC Handels blad en werkte voor VPRO-radio. In zijn boeken verenigt hij zijn histori sche interesse en zijn journalistieke vaardigheden. Door het succes van vooral de boeken 'Hoe God verdween uit Jorwerd', 'De eeuw van mijn vader' en 'In Europa' is hij een veelgevraagde gast in tv-pro- gramma's en het inleidingen- en lezin gencircuit. Mak eindigt zijn boek in de jaren tachtig, met de inhuldiging van koning Beatrix en met die mysterieuze avond waarop het paleis begon te schudden, 'alsof het zich van een last wilde bevrijden, alsof het zichzelf opnieuw moest voegen en hervinden'. De oorzaak van het voorval is nimmer opgehelderd. „Na een paar seconden was het allemaal weer voorbij. De nachtportier noteerde de gebeurtenis in zijn logboek en vervolgens werd het allemaal weer vergeten, want wat koopt een mens voor dat soort onverklaarbaarheden." Het Paleis op de Dam in Amsterdam is een monu ment van historie, hoogmoed en Hollandse competentie strijd. Een ideaal pand dus voor de historicus/journalist Geert Mak. Mak ziet zich vooral als am bachtsman. „Ik ben gewoon een goede timmerman: ik zet een ingewikkelde kast in el kaar", zei hij eens. Zijn speur tochten door de geschiedenis hebben hem duidelijk ge maakt dat goed en kwaad niet bestaan in de historie. „De geschiedenis is er om van onze fouten te leren. Ze leer je zien waaróm iets ge beurt." In Het stadspaleis (1997) laat hij het gebouw zelf vertellen over zijn intrigerende geschie denis. Het begon in 1652, toen een vernietigende brand korte metten maakte met het oude stadhuis, niet meer dan een 'ijslick rattennest'. Het is de Gouden Eeuw, de rijke bestuurders van Amsterdam willen een nieuw stadhuis neerzetten met de allure van een koninklijk paleis. Een machtig bouwwerk dat de burgers ontzag inboezemt en nederigheid leert. Architect Jacob van Campen ziet er een bijna religieuze opdracht in. Zijn gebouw is een greep naar perfectie, 'volcomenheit'. Het stadsbestuur schrikt van de kosten. Dan be gint de strijd tussen koninklijke pracht en praal aan de ene kant en de zuinige soberheid van de overheid in de polder Nederland aan de andere kant. Het is een conflict dat zich door de eeuwen in verschillende vormen zal herhalen. In het Amsterdamse stadspaleis is een roem ruchte historie op één plaats samengebald. „Hier gebeurde alles dat met het stadsbe stuur te maken had", schrijft Geert Mak. „Het was jaren en jaren het belangrijkste pand van Amsterdam. Het bestuur zat er, de rechtbank en de cellen, de politie, er was een kunstkamer en ook de wapens van de stad la gen er opgeslagen." Het boek van Mak gaat over stenen, ambtelij ke besluiten, maar ook over mensen die hun lot verbonden aan een stadhuis dat uiteinde lijk de functie kreeg van paleis van de konink lijke familie. voorpagina 15 gelauwerde Nederlandse schrijvers. Allen winnaars van prestigieuze literaire onderscheidingen Een prachtige collectie boeken in harde kaft gebonden en voorzien van een fraaie stofomslag. Met zorg samengesteld door de boekenredactie van qia de PZC en alleen voor abonnees te koop met een éénmalige korting op elke titel. U vindt uw voördëelbon 3x per week op de voorpagina van deze krant. Knip de bon uit èn lever 'm in bij één van de filialen van Bruna. Free Record Shop of op het Postkantoor. U ontvangt .dan het boek van de week met 2,55 korting (normale prijs 7.50). Iedere zaterdag verschijnt er een nieuw 'Winnaars' boek in de verkoop, leder boek is 3 wëkèrt verkrijgbaar, zolang de voorraad strekt. U kunt de collectie ook per post ontvangén Als u zich intekent op de hele collectie ontvangt u het laatste boek gratis. Kijk ook op www.winnaarscollectie.nl. De meisjes van de suikerwerkfabriek Tessa de Loo (Bussum, 1946) is het pseudoniem van Tineke Duyvené de Wit. Zij debuteerde in 1983 met de verhalenbundel 'De meisjes van de suikerwerkfabriek'. Het boek was een groots succes en vestigde in een klap de naam van de schrijfster. Tessa de Loo kreeg er in 1984 de Anton Wachterprijs en het Gouden Ezelsoor voor. Internationaal brak de schrijfster door met haar inmiddels verfilmde boek 'De tweeling'. Dit werk kreeg de Trouw Publieksprijs en de internationale Otto von der Gablentz-prijs. De verfilming van 'De Tweeling' trok in vier weken meer dan 210.000 bezoekers. Het titelverhaal 'De meisjes van de suikerwerkfabriek' handelt over vier vrouwen die dagelijks met de trein naar hun werk reizen. Als een treinconducteur een van hen wil bekeuren omdat ze geen geldig vervoersbewijs heeft, komt de teleurstelling van de vrouwen over liefde en huwelijk tot uitbarsting. Ze kleden de man compleet uit. o.a. verkrijgbaar bij samengesteld door de boekenredactie van uw krant Remco CampertHet'leven is. vumukkuiiuk Thomas Rosenboom i Dé mensen thuis Jan Wolkers l De doodshoofdvlinder Tessa de Loo l De meisjes van de suikerwerkfabriek Geert Mak I Het stadspaleis Cees Nooteboom I De verliefde gevangene Simon Vestdijk I Op afbetaling Jan Cremer I Ik, Jan Cremer Gerrit Kouwenaar I ik was geen soldaat F. Bordewijk l Noorderlicht Hugo Claus De geruchten A.F.Th, van der Heijden I Advocaat van de hanen K. Schippers I Eerste indrukken Willem Brakman i Een winterreis Gerard Reve I Werther Nieland het alfabet van Zeeland www.wirmaarscollecfie.nl Normale winkelprijs 7,50 pst. (zolang de voorraad strekt)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 38