)at ruist er door het struikgewas!
PZC
Vlooie M van Mercedes doet pijn in de knip
25
Vraag antwoord
TEST
vrijdag 4 november 2005
Q) De TWIKE
Ontstaan uit de studie van een
tweepersoons fiets (Twin Bike),
waarmee Zwitserse studenten
een prijs wonnen op de Expo
1986 in Canada. Inmiddels zijn,
vooral in Duitsland en Zwitser
land, zo'n duizend exemplaren
verkocht.
Voor de besturing is een
rijbewijs nodig. Het voertuig is
vrijgesteld van wegenbelasting
en apk. Er zijn twee modellen:
de Easy (volledig elektrisch) en
de Active. In de Active kunnen
bestuurder en bijrijder
meetrappen en zo het
km-bereik vergroten.
et vreemdste autootje van Nederland is te
inden in Weert. Daar woont Maurice Berg-
ïans die het zuinige helikoptertje op wielen
nporteert uit Duitsland. De Twike. De wat?
istja.
Aandrijving: elektrisch (Active: meetrappen)
Bereik accu: tot 130 km
Energiebron: wandcontactdoos
Topsnelheid: 85 km/u
Acceleratie: 0-50 in 10 sec.
Q Lxbxh: 2,65 x 1,20x 1,20 m
Gewicht: 220 kg
Prijs: 17.000 euro
Tot en met 13 november is de Week van het Luisterhoek. Leuk
alternatief voor de autoradio?
Martien Elema van het fonds Nova Zembla Luister-
boeken: „Het luisterhoek werkt heel goed in de auto.
De eerste kopers waren ouders die luisterhoeken koch
ten voor lange autovakanties. Voor de schoolvakanties
zie je ook altijd een verlcooppiek. Een boek als Kruistocht
in Spijkerbroek houdt de kinderen wel even bezig: elf uur
luisterplezier. Ik luister ook regelmatig in de auto naar
een boek. Ilc heb een aantal Baantjers en hoorcolleges va
derlandse geschiedenis van Maarten van Rossem. Nee,
gevaarlijk is het niet. Nou ja, voor aanvang van Ontspan
ning en Zelfhypnose van René Diekstra hoor je een waar
schuwing: Niet geschikt voor luisteren in de auto."
Info: www.weekvanhetluisterboek.nl
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Zie voor alle antwoorden de website van de krant, rubriek Auto
Tomos-testers
aan de slag
Twaalf snorfietsen zijn
dezer dagen afgeleverd
aan geselecteerde Auto-le
zers voor een 'duurtest' van
vier weken. De berijders
zijn geselecteerd uit bijna
vijfhonderd kandidaten en
door Tomos Nederland
voorzien van een passende,
nieuwe snorbrommer.
Doel van de test is te ach
terhalen of dit vervoermid
del - zonder helm, maxi
maal 25 km per uur, zuinig
met brandstof - een alterna
tief kan vormen voor auto,
fiets of openbaar vervoer.
Na de testperiode doet Au
to uitgebreid verslag van
de ervaringen.
Testpiloot Birgitta Her
mans in Den Bosch gaat de
Tomos Youngst'R gebrui
ken voor woon-werkver-
keer, in plaats van de fiets.
Per limo naar de sneeuw
Verhuurbedrijf Limomij heeft een bijzonder winter-
spoitarrangement: een weekend naar de sneeuw in
zo'n opgerekte Amerikaanse limousine met chauffeur.
Vrijdags om 18.00 uur vertrekt de Lincoln Towncar met
maximaal acht vakantiegangers naar Oostenrijk of Zwit
serland, zondagavond begint de terugreis. De reis kost
650 euro per persoon, inclusief brandstof, verzekering,
skipas en twee hotelovernachtingen op basis van half-
pension.
Info: www.limo-mij.nl
Wat weet u van winterhanden?
Uit peilingen blijkt dat er veel on
duidelijkheid bestaat over win
terhanden, wat ze kunnen en wan
neer ze nodig zijn. Met de winter in
aantocht wil Auto graag inzicht krij
gen in uw kennis over winterhan
den. Daarom hebben we met de
hulp van Profile Tyrecenter een klei
ne vragenlijst op internet gezet. Doe
mee en u maakt en passant kans op
een set winterhanden.
Ga naar de website van de krant
en klik op Auto.
Jonge bestuurders gevolgd
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeers
veiligheid (SWOV) gaat een grote groep jongeren
twee jaar lang volgen in hun ontwikkeling als beginnen
de automobilisten. Driehonderd samen met het CBR ge
worven jongelui moeten hun rij-ervaringen per week bij
houden in een logboek op internet.
Twee keer moeten ze ook een traject afleggen samen
met een deskundige, en tot slot doen honderd ervaren
chauffeurs hetzelfde. Het project heet Drive2Drive en ein
digt juni 2007.
Euro NCAP? Nooit van gehoord
Bijna de helft van de Nederlandse automobilisten, 47
procent, heeft nooit gehoord van Euro NCAP, de in
stantie die in Parijs crashtests uitvoert op auto's. Dat
zegt het bureau Market Response, dat 500 automobilis
ten ondervroeg. Van de mensen die het fenomeen wel
kennen zegt 14 procent dat de testuitslag de doorslag
geeft bij een besluit tot aankoop.
(Bron: de BOVAGkrant)
De Do van DAF in druk
zuinigste
auto van
Nederland.
loorHuub Paulissen
bi WM et gebruik van
I I een claxon levert
in het verkeer
I meestal een ge-
I BI baar van aflceu-
Sng op. Niet bij deze vreemde
Istganger. Ordinair toeteren
pdt zelfs tot glimlachende ge-
ichten. Dit rijdende helilcopter-
e is blij met de bewonderende
likken, maar pretendeert
ïeer te zijn dan het zoveelste
deltuitje op (drie) wielen,
lp het eerste oog lijkt de Twike
een serieus vervoermiddel,
ïaar een boeiende testrit tikt
p criticus op de vingers. De be
lening van het elektrische au-
lotje is een genot. Heerlijk on-
mitgezakt in een voorge-
irmd racekuipje begin je de
rkenning met de joystick,
aarmee je stuurt, gas geeft en
'mi Het apparaat luistert mak-
elijk en precies.
aket
Heen een licht gezoem ver-
ladt iets van aandrijving en als
niet uitkijkt verander je in
en kleine raket. In zijn panora
mische plexiglazen koepel
rijg je zo'n avontuurlijk en
ustgevend gevoel dat je niet in
gaten hebt dat de digitale
felheidsmeter al voorbij .de 70
kt. De vrees voor problema-
sch bochtgedrag is ongegrond
de Twike snijdt dankzij het ex-
leem lage zwaartepunt mes-
iherp door bochten.
Nederlandse 'ontdekker' van
[speelgoedje is Maurice Berg-
ans uit Weert. De 40-jarige ad-
ieurbij bedrijfsovernames ge-
bot van een sabbatical toen hij
Twike ontdekte op internet,
jj viel als een blok.
vlet auto's heb ik niets spe-
aals. Maar de Twike ziet er zo
luk uit en bevat zoveel vooruit-
revende technieken, dat ik
ie afvroeg of ik er niet iets
jee zou kunnen. Een bezoelc
tn de fabriek, Fine Mobile in de
deelstaat Hessen, en ik
as verkocht." Bergmans krijgt
Is nuchtere Twilce-importeur
ien visioenen van futuris-
che autootjes op accu's die
De Twike lijkt op een overdekte
tandem maar is toch een auto.
Foto's Gé Hirdes
het straatbeeld bepalen. Al was
het maar vanwege de prijs: zo'n
17.000 euro. Daarom moeten
vooral de verhuur- en reclame-
'poot de firma Twike Tours aan
het rollen brengen.
Pleisterplaatsen
Bedrijfsuitjes, beurzen en voor
al het toerisme moeten de
Twike op de kaart zetten. Vanaf
1 januari staan op de oprit van
de boerderij van Bergmans in
Wellerlooi vier Twikes te wach
ten op huurders. Die er bijvoor
beeld origineel en milieuvrien
delijk het nationale parlc Maas
duinen - van Venlo tot Nijme
gen - mee kunnen veroveren.
Zo'n tweepersoons uitje kost de
avonturier 50 euro voor een hal
ve dag en 75 voor een hele.
Met opgeladen accu ligt zo'n
130 kilometer in het verschiet.
Bergmans maakt nu afspraken
met pleisterplaatsen in het na
tuurgebied waar huurders de ac
cu kunnen opladen, terwijl zij
van een lunch genieten. Wel
een uitgebreide dan, want de
oplaadtijd bedraagt ongeveer
twee uur.
Los van de aanschaf is het kos
tenplaatje een lachertje. Geen
APK, geen wegenbelasting en
amper onderhoud. Behalve ban
den (dertig euro per stuk) en
rembloklcen kent de Twike nau
welijks slijtage. Het ffame is
van aluminium en het koets
werk van kunststof. Het ver
bruik is fascinerend: omgere
kend een euro aan elektriciteit
voor circa 130 kilometer.
Verwarring
„Gelet op de ervaringen in
Duitsland zijn potentiële ko
pers van de Twike heel divers.
Hij is makkelijk in het stadsver
keer en je kunt parkeren in de
kleinste gaatjes. Omdat hij
klein is, omdat hij een koepel
en geen deuren heeft en omdat
je hem van voren moeiteloos
leunt optillen en op de plaats
zetten", vertelt Bergmans.
„De Twike is een leuke manier
om verwarring te stichten. Is
het een auto, een tweepersoons-
fiets?" In de geest van wat ruist
daar door het struikgewas?
„Ik pale regelmatig het veer
hier in de buurt en daar weet
men niet wat men moet tellen.
De ene keer moet ik betalen
voor twee fietsen, de andere
keer voor een tandem, maar
nooit voor een auto. En dat is
het toch echt."
Meer info: www.twiketours.nl
Door Rien van der Steen
Die M van Mercedes is Mooi,
maar hij had net zo goed D kun
nen heten, van Duur. Mercedes
lanceerde zijn eerste suv in
1997 uit de Amerikaanse fa
briek van Tuscaloosa. Zijn op
volger nu ziet er veel eleganter
uit en rijdt ook een stuk beter.
Dat komt voor een groot deel
door de zelfdragende carrosse
rie, die hem de rijkwaliteiten
van een forse limousine ver
schaft. Ook qua atmosfeer is de
ze vierwielaangedreven boeren-
en buitenlui-limousine flink ge
groeid. Mooie materialen ma
ken hem een stuk chiquer dan
de wat bonkige voorganger op
zijn ladderchassis. Het model is
ook zomaar 7.000 euro duurder
geworden.
Fluistermotor
De nieuwe M is een stuk langer
en ietsje breder, al is het raden
waar die extra 15 centimeters
gebleven zijn. Want je kunt
ruim zitten, maar de bagage
ruimte is, hoewel meer dan vol
doende, nauwelijks gegroeid.
We reden met de 350 V6, een
fluistermotor die op alle mo
menten bij de les is. De auto ge
draagt zich comfortabel en de
standaard zeventraps versnel
lingsbak is een juweel. Je be
dient hem met een klein pook
je aan de stuurkolom op de
plek waar je denkt dat de bedie
ning van de ruitenwisser zit. De
bak schakelt verbijsterend vlug
en soepel.
Een goede keus van Mercedes is
de M aan te bieden met extra
terreinpakket. Voor 2.700 euro
heb je onder meer inschakelba-
re lage gearing en sperdifferen-
tiëlen. Dat heb je bij normaal
gebruik allemaal niet nodig, te
meer omdat de auto permanent
op vier wielen aangedreven
wordt. Hij is meer dan sterk zat
voor een dikke trailer, ook in
de modder.
Indertijd was de M de eerste pre-
mium-suv op de markt. Sinds
dien zijn er wereldwijd 620.000
verkocht. In de beginjaren
kwam het model ook uit de fa
brieken van Steyr in Oosten
rijk, nu zijn de auto's uitslui
tend Made in USA. Voor- en ach
terwielophanging zijn nieuw
ontwikkeld en ze isoleren het
weggeluid prima. De M is er
met stalen veren of de duurde
re luchtvering. Wie extra geld
over heeft kan net als in de
S-Klasse van het merk, pre-safe
bestellen. Dat veiligheidssys
teem ziet gevaarlijke situaties
De nieuwe M is eleganter dan
zijn bonkige voorganger.
aankomen, spant de gordels al
vast aan, sluit een eventueel ge
opend dak en zet de stoel in de
juiste positie om alle veilig
heidssystemen optimaal te la
ten werken. Voor in de nieuwe
M zitten actieve hoofdsteunen.
Punt van kritiek betreft het gro
te stuurwiel: het is weinig com
municatief. Het dashboard is
overzichtelijk en beter in el
kaar gezet dan het vorige. Twee
luchtroosters liggen als buizen
bovenop, terwijl soortgelijke
tunnels de snelheidsmeter en
toerenteller herbergen. Apart.
ij rijdt nu minstens zo goed als de BMW X5.
e in Amerika gebouwde Mercedes M was
jn glans verloren maar is weer helemaal bij
tijd. Al kost het wél wat.
Mercedes Benz ML350
«wicht: 2.035 kg
tanhanger geremd: max. 3.500 kg
'erbruik: 1:7,5
'rijzen: 350 67.950 euro
280 CDI 67.550
500 V8 96.000
Voor Afwerking
Comfort en rust
Tegen Straffe prijs
Stuurgevoel
Cijfer: 8,5
ondusie: De Mercedes ML is een ruime auto met veel kwaliteiten,
laar wel erg kostbaar. De geteste 350 kost standaard 67.950 euro. Met
letaallak, zelfdimmende spiegel, telefoonvoorbereiding en command-
'steem, afneembare trekhaak, meedraaiende bi-xenon verlichting,
toelverwarming en sportpakket komt daar bijna 15.000 euro bovenop.
Uitrusting: zes airbags, 7-traps automaat, tractiecontrole en esp,
:ruise-control, bergafwaarts snelheidsregeling en heuvelwegrijassistent,
[lam, startknop, permanente vierwielaandrijving.
Motor/techniek: 3,5 V6 met 24 kleppen,272 pk, 350 Nm; onafhankelijke
wielophanging. Drie van de vier motoren zijn nieuw, terwijl de
vijfcilinder 2,7 liter diesel vervangen is door zesciljnders van 2,8 en 3,2
iter met common railtechniek. Er is ook een 5.0 lifer achtcilinder.
■xbxh: 4,78 x 1,91 x 1,82 m
Wielbasis: 2,92 m
Draaicirkel: 11,60 m
Bagageruim: 550/2.050 liter
iankinhoud: 95 liter
De vorige
Bij uitgeverij
Aprilis in
Zaltbommel is
weer een flink
boek over DAF
verschenen.
Hans Stoovelaar,
die al eerder
over de Eindho-
vense vrachtwa
genbouwer pu
bliceerde,
schreef 176 pagi
na's vol over de
eerste zware
trucks van DAF,
de 2000 DO-se- nu te boek gesteld,
rie. De wagen is
23 jaar in productie geweest en was uitgerust met een
11,1 liter Leyland-diesel, die DAF later zelf in licentie
bouwde. Het boek bevat honderden vooral zwart-wit fo
to's en kost 29,50 euro in de boekhandel.