)at ruist er door het struikgewas! PZC Vlooie M van Mercedes doet pijn in de knip 25 Vraag antwoord TEST vrijdag 4 november 2005 Q) De TWIKE Ontstaan uit de studie van een tweepersoons fiets (Twin Bike), waarmee Zwitserse studenten een prijs wonnen op de Expo 1986 in Canada. Inmiddels zijn, vooral in Duitsland en Zwitser land, zo'n duizend exemplaren verkocht. Voor de besturing is een rijbewijs nodig. Het voertuig is vrijgesteld van wegenbelasting en apk. Er zijn twee modellen: de Easy (volledig elektrisch) en de Active. In de Active kunnen bestuurder en bijrijder meetrappen en zo het km-bereik vergroten. et vreemdste autootje van Nederland is te inden in Weert. Daar woont Maurice Berg- ïans die het zuinige helikoptertje op wielen nporteert uit Duitsland. De Twike. De wat? istja. Aandrijving: elektrisch (Active: meetrappen) Bereik accu: tot 130 km Energiebron: wandcontactdoos Topsnelheid: 85 km/u Acceleratie: 0-50 in 10 sec. Q Lxbxh: 2,65 x 1,20x 1,20 m Gewicht: 220 kg Prijs: 17.000 euro Tot en met 13 november is de Week van het Luisterhoek. Leuk alternatief voor de autoradio? Martien Elema van het fonds Nova Zembla Luister- boeken: „Het luisterhoek werkt heel goed in de auto. De eerste kopers waren ouders die luisterhoeken koch ten voor lange autovakanties. Voor de schoolvakanties zie je ook altijd een verlcooppiek. Een boek als Kruistocht in Spijkerbroek houdt de kinderen wel even bezig: elf uur luisterplezier. Ik luister ook regelmatig in de auto naar een boek. Ilc heb een aantal Baantjers en hoorcolleges va derlandse geschiedenis van Maarten van Rossem. Nee, gevaarlijk is het niet. Nou ja, voor aanvang van Ontspan ning en Zelfhypnose van René Diekstra hoor je een waar schuwing: Niet geschikt voor luisteren in de auto." Info: www.weekvanhetluisterboek.nl Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Zie voor alle antwoorden de website van de krant, rubriek Auto Tomos-testers aan de slag Twaalf snorfietsen zijn dezer dagen afgeleverd aan geselecteerde Auto-le zers voor een 'duurtest' van vier weken. De berijders zijn geselecteerd uit bijna vijfhonderd kandidaten en door Tomos Nederland voorzien van een passende, nieuwe snorbrommer. Doel van de test is te ach terhalen of dit vervoermid del - zonder helm, maxi maal 25 km per uur, zuinig met brandstof - een alterna tief kan vormen voor auto, fiets of openbaar vervoer. Na de testperiode doet Au to uitgebreid verslag van de ervaringen. Testpiloot Birgitta Her mans in Den Bosch gaat de Tomos Youngst'R gebrui ken voor woon-werkver- keer, in plaats van de fiets. Per limo naar de sneeuw Verhuurbedrijf Limomij heeft een bijzonder winter- spoitarrangement: een weekend naar de sneeuw in zo'n opgerekte Amerikaanse limousine met chauffeur. Vrijdags om 18.00 uur vertrekt de Lincoln Towncar met maximaal acht vakantiegangers naar Oostenrijk of Zwit serland, zondagavond begint de terugreis. De reis kost 650 euro per persoon, inclusief brandstof, verzekering, skipas en twee hotelovernachtingen op basis van half- pension. Info: www.limo-mij.nl Wat weet u van winterhanden? Uit peilingen blijkt dat er veel on duidelijkheid bestaat over win terhanden, wat ze kunnen en wan neer ze nodig zijn. Met de winter in aantocht wil Auto graag inzicht krij gen in uw kennis over winterhan den. Daarom hebben we met de hulp van Profile Tyrecenter een klei ne vragenlijst op internet gezet. Doe mee en u maakt en passant kans op een set winterhanden. Ga naar de website van de krant en klik op Auto. Jonge bestuurders gevolgd De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeers veiligheid (SWOV) gaat een grote groep jongeren twee jaar lang volgen in hun ontwikkeling als beginnen de automobilisten. Driehonderd samen met het CBR ge worven jongelui moeten hun rij-ervaringen per week bij houden in een logboek op internet. Twee keer moeten ze ook een traject afleggen samen met een deskundige, en tot slot doen honderd ervaren chauffeurs hetzelfde. Het project heet Drive2Drive en ein digt juni 2007. Euro NCAP? Nooit van gehoord Bijna de helft van de Nederlandse automobilisten, 47 procent, heeft nooit gehoord van Euro NCAP, de in stantie die in Parijs crashtests uitvoert op auto's. Dat zegt het bureau Market Response, dat 500 automobilis ten ondervroeg. Van de mensen die het fenomeen wel kennen zegt 14 procent dat de testuitslag de doorslag geeft bij een besluit tot aankoop. (Bron: de BOVAGkrant) De Do van DAF in druk zuinigste auto van Nederland. loorHuub Paulissen bi WM et gebruik van I I een claxon levert in het verkeer I meestal een ge- I BI baar van aflceu- Sng op. Niet bij deze vreemde Istganger. Ordinair toeteren pdt zelfs tot glimlachende ge- ichten. Dit rijdende helilcopter- e is blij met de bewonderende likken, maar pretendeert ïeer te zijn dan het zoveelste deltuitje op (drie) wielen, lp het eerste oog lijkt de Twike een serieus vervoermiddel, ïaar een boeiende testrit tikt p criticus op de vingers. De be lening van het elektrische au- lotje is een genot. Heerlijk on- mitgezakt in een voorge- irmd racekuipje begin je de rkenning met de joystick, aarmee je stuurt, gas geeft en 'mi Het apparaat luistert mak- elijk en precies. aket Heen een licht gezoem ver- ladt iets van aandrijving en als niet uitkijkt verander je in en kleine raket. In zijn panora mische plexiglazen koepel rijg je zo'n avontuurlijk en ustgevend gevoel dat je niet in gaten hebt dat de digitale felheidsmeter al voorbij .de 70 kt. De vrees voor problema- sch bochtgedrag is ongegrond de Twike snijdt dankzij het ex- leem lage zwaartepunt mes- iherp door bochten. Nederlandse 'ontdekker' van [speelgoedje is Maurice Berg- ans uit Weert. De 40-jarige ad- ieurbij bedrijfsovernames ge- bot van een sabbatical toen hij Twike ontdekte op internet, jj viel als een blok. vlet auto's heb ik niets spe- aals. Maar de Twike ziet er zo luk uit en bevat zoveel vooruit- revende technieken, dat ik ie afvroeg of ik er niet iets jee zou kunnen. Een bezoelc tn de fabriek, Fine Mobile in de deelstaat Hessen, en ik as verkocht." Bergmans krijgt Is nuchtere Twilce-importeur ien visioenen van futuris- che autootjes op accu's die De Twike lijkt op een overdekte tandem maar is toch een auto. Foto's Gé Hirdes het straatbeeld bepalen. Al was het maar vanwege de prijs: zo'n 17.000 euro. Daarom moeten vooral de verhuur- en reclame- 'poot de firma Twike Tours aan het rollen brengen. Pleisterplaatsen Bedrijfsuitjes, beurzen en voor al het toerisme moeten de Twike op de kaart zetten. Vanaf 1 januari staan op de oprit van de boerderij van Bergmans in Wellerlooi vier Twikes te wach ten op huurders. Die er bijvoor beeld origineel en milieuvrien delijk het nationale parlc Maas duinen - van Venlo tot Nijme gen - mee kunnen veroveren. Zo'n tweepersoons uitje kost de avonturier 50 euro voor een hal ve dag en 75 voor een hele. Met opgeladen accu ligt zo'n 130 kilometer in het verschiet. Bergmans maakt nu afspraken met pleisterplaatsen in het na tuurgebied waar huurders de ac cu kunnen opladen, terwijl zij van een lunch genieten. Wel een uitgebreide dan, want de oplaadtijd bedraagt ongeveer twee uur. Los van de aanschaf is het kos tenplaatje een lachertje. Geen APK, geen wegenbelasting en amper onderhoud. Behalve ban den (dertig euro per stuk) en rembloklcen kent de Twike nau welijks slijtage. Het ffame is van aluminium en het koets werk van kunststof. Het ver bruik is fascinerend: omgere kend een euro aan elektriciteit voor circa 130 kilometer. Verwarring „Gelet op de ervaringen in Duitsland zijn potentiële ko pers van de Twike heel divers. Hij is makkelijk in het stadsver keer en je kunt parkeren in de kleinste gaatjes. Omdat hij klein is, omdat hij een koepel en geen deuren heeft en omdat je hem van voren moeiteloos leunt optillen en op de plaats zetten", vertelt Bergmans. „De Twike is een leuke manier om verwarring te stichten. Is het een auto, een tweepersoons- fiets?" In de geest van wat ruist daar door het struikgewas? „Ik pale regelmatig het veer hier in de buurt en daar weet men niet wat men moet tellen. De ene keer moet ik betalen voor twee fietsen, de andere keer voor een tandem, maar nooit voor een auto. En dat is het toch echt." Meer info: www.twiketours.nl Door Rien van der Steen Die M van Mercedes is Mooi, maar hij had net zo goed D kun nen heten, van Duur. Mercedes lanceerde zijn eerste suv in 1997 uit de Amerikaanse fa briek van Tuscaloosa. Zijn op volger nu ziet er veel eleganter uit en rijdt ook een stuk beter. Dat komt voor een groot deel door de zelfdragende carrosse rie, die hem de rijkwaliteiten van een forse limousine ver schaft. Ook qua atmosfeer is de ze vierwielaangedreven boeren- en buitenlui-limousine flink ge groeid. Mooie materialen ma ken hem een stuk chiquer dan de wat bonkige voorganger op zijn ladderchassis. Het model is ook zomaar 7.000 euro duurder geworden. Fluistermotor De nieuwe M is een stuk langer en ietsje breder, al is het raden waar die extra 15 centimeters gebleven zijn. Want je kunt ruim zitten, maar de bagage ruimte is, hoewel meer dan vol doende, nauwelijks gegroeid. We reden met de 350 V6, een fluistermotor die op alle mo menten bij de les is. De auto ge draagt zich comfortabel en de standaard zeventraps versnel lingsbak is een juweel. Je be dient hem met een klein pook je aan de stuurkolom op de plek waar je denkt dat de bedie ning van de ruitenwisser zit. De bak schakelt verbijsterend vlug en soepel. Een goede keus van Mercedes is de M aan te bieden met extra terreinpakket. Voor 2.700 euro heb je onder meer inschakelba- re lage gearing en sperdifferen- tiëlen. Dat heb je bij normaal gebruik allemaal niet nodig, te meer omdat de auto permanent op vier wielen aangedreven wordt. Hij is meer dan sterk zat voor een dikke trailer, ook in de modder. Indertijd was de M de eerste pre- mium-suv op de markt. Sinds dien zijn er wereldwijd 620.000 verkocht. In de beginjaren kwam het model ook uit de fa brieken van Steyr in Oosten rijk, nu zijn de auto's uitslui tend Made in USA. Voor- en ach terwielophanging zijn nieuw ontwikkeld en ze isoleren het weggeluid prima. De M is er met stalen veren of de duurde re luchtvering. Wie extra geld over heeft kan net als in de S-Klasse van het merk, pre-safe bestellen. Dat veiligheidssys teem ziet gevaarlijke situaties De nieuwe M is eleganter dan zijn bonkige voorganger. aankomen, spant de gordels al vast aan, sluit een eventueel ge opend dak en zet de stoel in de juiste positie om alle veilig heidssystemen optimaal te la ten werken. Voor in de nieuwe M zitten actieve hoofdsteunen. Punt van kritiek betreft het gro te stuurwiel: het is weinig com municatief. Het dashboard is overzichtelijk en beter in el kaar gezet dan het vorige. Twee luchtroosters liggen als buizen bovenop, terwijl soortgelijke tunnels de snelheidsmeter en toerenteller herbergen. Apart. ij rijdt nu minstens zo goed als de BMW X5. e in Amerika gebouwde Mercedes M was jn glans verloren maar is weer helemaal bij tijd. Al kost het wél wat. Mercedes Benz ML350 «wicht: 2.035 kg tanhanger geremd: max. 3.500 kg 'erbruik: 1:7,5 'rijzen: 350 67.950 euro 280 CDI 67.550 500 V8 96.000 Voor Afwerking Comfort en rust Tegen Straffe prijs Stuurgevoel Cijfer: 8,5 ondusie: De Mercedes ML is een ruime auto met veel kwaliteiten, laar wel erg kostbaar. De geteste 350 kost standaard 67.950 euro. Met letaallak, zelfdimmende spiegel, telefoonvoorbereiding en command- 'steem, afneembare trekhaak, meedraaiende bi-xenon verlichting, toelverwarming en sportpakket komt daar bijna 15.000 euro bovenop. Uitrusting: zes airbags, 7-traps automaat, tractiecontrole en esp, :ruise-control, bergafwaarts snelheidsregeling en heuvelwegrijassistent, [lam, startknop, permanente vierwielaandrijving. Motor/techniek: 3,5 V6 met 24 kleppen,272 pk, 350 Nm; onafhankelijke wielophanging. Drie van de vier motoren zijn nieuw, terwijl de vijfcilinder 2,7 liter diesel vervangen is door zesciljnders van 2,8 en 3,2 iter met common railtechniek. Er is ook een 5.0 lifer achtcilinder. ■xbxh: 4,78 x 1,91 x 1,82 m Wielbasis: 2,92 m Draaicirkel: 11,60 m Bagageruim: 550/2.050 liter iankinhoud: 95 liter De vorige Bij uitgeverij Aprilis in Zaltbommel is weer een flink boek over DAF verschenen. Hans Stoovelaar, die al eerder over de Eindho- vense vrachtwa genbouwer pu bliceerde, schreef 176 pagi na's vol over de eerste zware trucks van DAF, de 2000 DO-se- nu te boek gesteld, rie. De wagen is 23 jaar in productie geweest en was uitgerust met een 11,1 liter Leyland-diesel, die DAF later zelf in licentie bouwde. Het boek bevat honderden vooral zwart-wit fo to's en kost 29,50 euro in de boekhandel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25