pzc Brera snoept uit de fijnste keukens van Italië sHh de automobilist? ■tSüfuf&sitjjjjjJ" ANWB dactie: 0113-315680 yw.pzc.nl/auto nail:redactie@pzc.nl stbus 31, 4460 AA Goes vertentie-exploitatie: nrd-en Midden-Zeeland: 0113-315520; euws-Vlaanderen: 0114-372770; tionaal: 020-4562500. ijdag 4 november 2005 Auto AutoTeam Chevrolet AUTOTEAM 11x VOORDEEL OP DE NATIONALE OPEL TESTDAG U komt MORGEN toch ook? De Peilstok Sinds deze week geldt op een aantal trajecten rond de vier grote steden 80 km per uur als maximumsnelheid. Het gaat om in totaal 25 kilometer weg. Minister Peijs van Verkeer wil er geluidsoverlast en lucht vervuiling mee te lijf gaan. Zet zo'n maatre gel volgens u zoden aan de dijk? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Theorie per post We vroegen u vorige week hoe de theoriekennis van automobilisten moet worden opgekrikt. Een op de drie stemmers zegt nieuwe verkeersregels het liefst te ontvangen per post of e-mail. Uitlegteksten op verkeers- en matrixborden zien maar weinig mensen zitten. Hoe moeten we de verkeers- kennis x opkrikken? Nieuwe verkeersregels per post en e-mail' Q Elke vijf jaar verplichte theorietest Voorlichtingscampagnes op radio en tv <3 Een online test met rijsimulator Q Info op digitale borden boven snelwegen 1,3 Verkeersborden met uitlegtekst QLot van Hooijdonk, ministerie van Verkeer en Waterstaat: „In het communiceren van nieuwe verkeersregels per post is nu niet voorzien. En het kennen van de regels is voor veiligheid ook niet het hele verhaal. Er zijn vijf R's die uitmaken of je veilig rijdt: respect, regels, risico-inschatting, rijgeschiktheid en rijvaardigheid. We communiceren overigens wel alle nieuwe regels. Over kinderzitjes starten we bijvoorbeeld binnenkort een campagne voor jonge ouders." Bijdehand or Rob van Ginneken Het kan niemand ontgaan dat de piepjonge pech- helper Route Mo biel aan de weg imert om klanten bij de IWB weg te lokken. Met ruim x miljoen leden blijft de >otste vereniging van ons id weliswaar een bastion van lpverlening en betrouwbaar- id. Maar er verschijnen lclei- scheurtjes in de vestingwal- i. Recent kwam de ANWB in t nieuws met de beschuldi- ig dat hij pakweg 400.000 le- ri bewust niet had gewaar- mwd dat ze dubbel verze- rd voor pechhulp rondreden, haalde men een zeperd door het kielzog van de Duitse •AC ten onrechte de nieuwe cia Logan aan de schandpaal timmeren. Meest recente lcri- k: waarom verstuurt de IWB zijn jaarlijkse acceptgiro 5 na de uiterste opzegdatum inovember? jaar zal die strategische da- h weinig mensen ontgaan, ut concurrent Route Mobiel egt er frontaal in met zijn 'ANWB opzegdagen'. Daar is geen woord Grieks bij. En zo hoort dat ook, meent Michiel Muller, een van de oprichters van Rou te Mobiel. „We gooien een heel grote steen in de vijver. Tot nu toe dachten de mensen niet ver der dan de wegenwacht. Je moet dan ANWB-lid worden en dat loopt ongemerkt jaar na jaar door. Dat verandert alleen als we heldere taal spreken. Za kelijke autorijders weten al ja ren dat het ook anders kan. Via leasemaatschappijen en impor teurs bijvoorbeeld. Nu maken we ook de particuliere automo bilist duidelijk dat de bond echt niet de enige is die wegenhulp aanbiedt. Onze partner Europ As sistance is al tientallen jaren ac tief. Wij maken gebruik van hun netwerk. Doelstelling? Nog dit jaar naar 200- tot 250.000 klanten groeien." Persoonlijk lid Hoezeer de ANWB in de verde digingsstand is geschoten, blijkt als woordvoerder Ad Vonk aanvankelijk niet op vra gen wenst in te gaan. Niet alleen Route Mobiel, maar ook de media gooien de afgelo pen maanden met modder, vindt hij. Bovendien worden 'ap pels met peren vergeleken'. „Wij hebben in tientallen jaren een product opgebouwd. Goed opge leide eigen mensen langs de weg, met eigen auto's. We hel pen negen van de tien pechge- vallen zelf op weg, terwijl ze bij Route Mobiel veelal worden af- gesleept. Bovendien ben je bij ons persoonlijk lid en niet via je kenteken. Het maakt dus niet uit of je toevallig in een an dere auto rijdt. Of een oude, of desnoods een taxi. En de ANWB doet veel meer: belangenbehar tiging, een blad, consumenten informatie en bijvoorbeeld brandstofkorting." Tweede auto Het lidmaatschap bij de ANWB is dus strikt persoonsgebonden. De nieuwe pechhulpdiensten werken aan de hand van een kenteken, zodat zij gezinsleden in pa's auto ook helpen. Maar wanneer je een tweede au to of motorfiets bezit, is de ANWB Wegenwacht dus de be tere keuze. Jij bent lid, niet je auto. Een beste aanbieder is dus niet zomaar aan te wijzen. De Qi Is het wel nodig? Bij veel nieuwe auto's krijg je gratis pechhulp. Zo geeft Opel twee jaar mobiliteitsgarantie die, mits de dealer de auto onderhoudt, kan doorlopen tot maximaal zeven jaar. Bij menige autoverzekering (bijv. de Europee- sche) is enige pechhulp inbegrepen. Tarieven Q Eigen schuld ANWB-lid plus Wegenwacht Totaal (met woonplaatsservice) kost 81,40 euro; ANWB met Wegenwacht Basis 50 euro; Route Mobiel 50 euro; EAC-lid plus wegenhulp 56 euro; het nog in opbouw zijnde AA-team 36 euro (zonder meldcentrale). Het Wegenwacht- Totaalpakket benadert het meest dat van de grote concurrenten. keuze hangt sterk af van indivi duele omstandigheden. Wie toe gang heeft tot het internet kan voor een overzicht van de dien sten en kosten terecht op www. hulp.nl. Daar wordt een aantal aanbieders naast elkaar gezet. Er zijn er namelijk meer. Zo staat de wegenhulp van de EAC in de tabellen letterlijk tus sen de kemphanen in. Wel zo passend, want de op een na grootste automobilistenorgani satie in ons land vormt op dit gebied een middenweg tussen ANWB en Route Mobiel. EAC-woordvoerder Ton de Geest ziet de actuele gebeurte nissen met verbazing aan: „We bieden al een kwart eeuw op precies dezelfde manier wegen hulp aan, tegenwoordig in sa menwerking met het Eurocross hulpnetwerk. Aanzienlijk uitge breider dan dat van Route Mo biel trouwens. Waarom we dan toch minder bekend zijn? Voor ons is het slechts één onderdeel van een breed pakket diensten aan de leden. Geen doel op zich. Onze leden betalen een stuk minder voor het wegen hulppakket inclusief hulp in de eigen woonplaats." Alfa Romeo werd het hoog tijd voor een op- ilger van de GTV. Hij heet Brera en is een idzaam samenwerkingsproduct van Giu- aro en Pininfarina. or Rien van der Steen verbazing valt van zijn ge- ht te lezen. De nieuwe im- rtdirecteur van Alfa Romeo Nederland was al enigszins gewonden toen hij afgelopen landag naar het in mist ge lde Turijn vertrok voor de in ductie van de nieuwe Alfa ira. In het busje vanaf het sgveld werd hij aan de rand 1 de stad opgewacht door P motoragenten, die hem es- teerden naar het schitte- [de Palazzo Reale, het konink je paleis uit de tijd dat Turijn hoofdstad van Italië was. Dit >rt mediterrane ophef had ter van der Velden in zijn fiére nog nooit beleefd. Voor dat hij toetrad tot de organisa tie van Frits Kroymans, sinds en kele maanden importeur van Alfa Romeo, werkte hij lange tijd bij Volvo, laatstelijk als al gemeen directeur in Beesd. ,,Ik zie me in Zweden nog niet zo snel met blauwe zwaailichten naar de lancering van een nieu we auto gebracht worden." De al lange tijd aangekondigde Brera, genoemd naar een wijk in Turijn, grossierde als prototy pe al in prijzen op internationa le shows. Het zal een exclusieve auto blijven, want Alfa laat er maar 20.000 per jaar maken. Dat gebeurt in het piepkleine fabriekje van Pininfarina, hoe wel het design van de hand van concurrent Giugiaro is - Itali aans fusion cooking zeg maar. De zelfde Giugiaro tekende ook de 159, die eind november in Ne derland arriveert. De Brera staat op dezelfde maar wel inge korte basis als die opvolger van de 156. Het cijfer 9 speelt de ko mende jaren vaker een rol bij Alfa, want de opvolger van de 147 gaat straks 149 heten en er wordt gewerkt aan een 169 als opvolger van de 166 in 2008. De Brera vervangt de Alfa GTV, die al een jaartje uit productie KENNISMAKING was. Hij krijgt daarvoor in maart volgend jaar ook een open variant, de Spider. Alfa wordt door de fabriek steeds meer richting Maserati ge duwd, want het merk wil zich meten met Duitse iconen als BMW en Audi. De Brera komt begin 2006 naar Nederland in een oplage van hooguit 400 stuks. De elegante sportieveling meet nog geen 4,5 meter. Een setje van twee uitlaatpijpen aan weerszijden maakt zijn aspira ties duidelijk. Onder de grote klep kan een beetje bagage mee, maar als er niemand mee- wil op het minuscule achter bankje kan het ruim uitgebreid worden tot 546 liter. Alfa's nieu we baas Antonio Baravalle denkt dat vooral de Brera met 260 pk 3.2 liter V6 met vierwie- laandrijving in de smaak zal val - len. Bescheidener maar ook niet mis is de voorwielaangedre- ven viercilinder 2.2 JTS met 185 pk. Er komt nog een dichte uit voering met een 2.4 diesel. Niet te hard Een ochtendje op Fiats circuit Balocco bij Milaan leert dat de Brera een sportief onderstel heeft, zeker niet te hard, goede stoelen en een tamelijk neu traal bochtgedrag. Alfa blijft de GT gewoon maken. Die biedt iets meer ruimte, staat tien mil le goedkoper in de winkel en wordt aardig verkocht. De Brera 2.2 zal zo'n 42 mille gaan kosten, de V6 wordt een dui zendje of negen duurder. En dat maakt duidelijk waarop de ze auto het gemunt heeft: de Audi IT, BMW Z4, Nissans 350Z en de Chrysler Crossfire bijvoor beeld. De ranke Alfa Brera: getekend door meesterontwerper Giu giaro en wordt gebouwd door zijn collega Pininfarina. De Hummer-laptop. Schootmobiel De nieuwste trend bij duurdere auto's is een schootcomputer die het merk draagt van het voertuig. Zo heeft Hum mer nu een Hummer-lap- top, die geheel in stijl een stootvaste behuizing heeft van een magnesiumlegering. Mocht je dus in de stadsjungle onverhoopt uit j^ Schwarzenegger-jeep worden geslingerd, dan kun je altijd per e-mail nog versterking inroepen van je dealer. Ferrari, Lamborghini en het exo tische merk Koenigsegg hebben ook al hun eigen lap tops. Van Logan is op dit gebied nog niets vernomen. Info: www hummerlaptops.com Er uitzien als Leontien Samen met fiets- kanjer Leontien van Moorsel heeft Shimano een kleding lijn ontworpen voor vrouwen die regelma tig op de spin- ning-fiets of home trainer klimmen. De Indoor Cyding-lijn om vat onder andere een topje, een shirt mét en een zonder mou wen, en twee broe ken. Prijzen begin nen bij 48,95 per kle dingstuk. Broeken en shirts zijn gemaakt van elastische en luchtige stof. De kleu ren zijn zwart en groen, waarschijnlijk nog uit de tijd van Leontiens Farm Frites en Shrefc-patatjes. Info: www.shimano-bene- lux.com Leontien van Moorsel houdt van zwart en groen. Koud trainen is goedkoper Menselijk falen is de oorzaak bij 95 procent van de verkeersongelukken. Nu natte wegen en koud as falt weer tot gladheid gaan leiden is een winter-rijvaar- digheidstraining niet gek. Bij Prodrive Training wordt lesgegeven in kleine groepen van maximaal acht perso nen. In de wintermaanden kost de training 125 euro per dag, bijna 30 procent minder dan 's zomers. De training bestaat uit één uur theorie en vijf uur praktijk. Locatie: het nieuwe verkeersoefencentrum op de RDW-testbaan in Lelystad. Deelnemers rijden in hun eigen auto. Info: www.prodrivetraining.nl/winteractie, tel. 0320-284688. Illustratie: Pieter M. Dorrenboom et 150.000 klanten jlct pechhelper Rou- Mobiel een mug op rug van jumbo NWB, met zijn vier liljoen wegenwacht den. Met agressieve impagnes bestookt ;t kleintje de geterg- mastodont, enig automobilist eet 't ook niet meer. Let op details bij het vergelijken. Hoort hulp in de eigen woonplaats erbij? Daar treedt de helft van de problemen op. Vervangend vervoer? Een pittige kostenpost. Veertig procent van de pech valt naar verluidt onder 'eigen schuld' (self inflicted): verkeerde brandstof getankt, deur dichtgegooid met sleutels in de auto, maar ook een ate»» lekke band!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23