pzc
Brera snoept uit de fijnste keukens van Italië
sHh
de automobilist?
■tSüfuf&sitjjjjjJ"
ANWB
dactie: 0113-315680
yw.pzc.nl/auto
nail:redactie@pzc.nl
stbus 31, 4460 AA Goes
vertentie-exploitatie:
nrd-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
euws-Vlaanderen: 0114-372770;
tionaal: 020-4562500.
ijdag 4 november 2005
Auto
AutoTeam Chevrolet
AUTOTEAM
11x VOORDEEL OP DE NATIONALE OPEL TESTDAG
U komt MORGEN toch ook?
De Peilstok
Sinds deze week geldt op een aantal
trajecten rond de vier grote steden 80
km per uur als maximumsnelheid. Het gaat
om in totaal 25 kilometer weg. Minister Peijs
van Verkeer wil er geluidsoverlast en lucht
vervuiling mee te lijf gaan. Zet zo'n maatre
gel volgens u zoden aan de dijk? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Theorie per post
We vroegen u vorige week hoe de
theoriekennis van automobilisten moet
worden opgekrikt. Een op de drie stemmers
zegt nieuwe verkeersregels het liefst te
ontvangen per post of e-mail. Uitlegteksten
op verkeers- en matrixborden zien maar
weinig mensen zitten.
Hoe moeten we de
verkeers-
kennis x
opkrikken?
Nieuwe verkeersregels per post en e-mail'
Q Elke vijf jaar verplichte theorietest
Voorlichtingscampagnes op radio en tv
<3 Een online test met rijsimulator
Q Info op digitale borden boven snelwegen
1,3 Verkeersborden met uitlegtekst
QLot van Hooijdonk, ministerie van Verkeer en
Waterstaat: „In het communiceren van nieuwe
verkeersregels per post is nu niet voorzien. En het
kennen van de regels is voor veiligheid ook niet het hele
verhaal. Er zijn vijf R's die uitmaken of je veilig rijdt:
respect, regels, risico-inschatting, rijgeschiktheid en
rijvaardigheid. We communiceren overigens wel alle
nieuwe regels. Over kinderzitjes starten we bijvoorbeeld
binnenkort een campagne voor jonge ouders."
Bijdehand
or Rob van Ginneken
Het kan niemand
ontgaan dat de
piepjonge pech-
helper Route Mo
biel aan de weg
imert om klanten bij de
IWB weg te lokken. Met ruim
x miljoen leden blijft de
>otste vereniging van ons
id weliswaar een bastion van
lpverlening en betrouwbaar-
id. Maar er verschijnen lclei-
scheurtjes in de vestingwal-
i. Recent kwam de ANWB in
t nieuws met de beschuldi-
ig dat hij pakweg 400.000 le-
ri bewust niet had gewaar-
mwd dat ze dubbel verze-
rd voor pechhulp rondreden,
haalde men een zeperd door
het kielzog van de Duitse
•AC ten onrechte de nieuwe
cia Logan aan de schandpaal
timmeren. Meest recente lcri-
k: waarom verstuurt de
IWB zijn jaarlijkse acceptgiro
5 na de uiterste opzegdatum
inovember?
jaar zal die strategische da-
h weinig mensen ontgaan,
ut concurrent Route Mobiel
egt er frontaal in met zijn
'ANWB opzegdagen'. Daar is geen
woord Grieks bij. En zo hoort
dat ook, meent Michiel Muller,
een van de oprichters van Rou
te Mobiel. „We gooien een heel
grote steen in de vijver. Tot nu
toe dachten de mensen niet ver
der dan de wegenwacht. Je
moet dan ANWB-lid worden en
dat loopt ongemerkt jaar na
jaar door. Dat verandert alleen
als we heldere taal spreken. Za
kelijke autorijders weten al ja
ren dat het ook anders kan. Via
leasemaatschappijen en impor
teurs bijvoorbeeld. Nu maken
we ook de particuliere automo
bilist duidelijk dat de bond echt
niet de enige is die wegenhulp
aanbiedt. Onze partner Europ As
sistance is al tientallen jaren ac
tief. Wij maken gebruik van
hun netwerk. Doelstelling? Nog
dit jaar naar 200- tot 250.000
klanten groeien."
Persoonlijk lid
Hoezeer de ANWB in de verde
digingsstand is geschoten,
blijkt als woordvoerder Ad
Vonk aanvankelijk niet op vra
gen wenst in te gaan.
Niet alleen Route Mobiel, maar
ook de media gooien de afgelo
pen maanden met modder,
vindt hij. Bovendien worden 'ap
pels met peren vergeleken'. „Wij
hebben in tientallen jaren een
product opgebouwd. Goed opge
leide eigen mensen langs de
weg, met eigen auto's. We hel
pen negen van de tien pechge-
vallen zelf op weg, terwijl ze bij
Route Mobiel veelal worden af-
gesleept. Bovendien ben je bij
ons persoonlijk lid en niet via
je kenteken. Het maakt dus
niet uit of je toevallig in een an
dere auto rijdt. Of een oude, of
desnoods een taxi. En de ANWB
doet veel meer: belangenbehar
tiging, een blad, consumenten
informatie en bijvoorbeeld
brandstofkorting."
Tweede auto
Het lidmaatschap bij de ANWB
is dus strikt persoonsgebonden.
De nieuwe pechhulpdiensten
werken aan de hand van een
kenteken, zodat zij gezinsleden
in pa's auto ook helpen.
Maar wanneer je een tweede au
to of motorfiets bezit, is de
ANWB Wegenwacht dus de be
tere keuze. Jij bent lid, niet je
auto. Een beste aanbieder is dus
niet zomaar aan te wijzen. De
Qi Is het wel nodig?
Bij veel nieuwe auto's krijg je gratis pechhulp.
Zo geeft Opel twee jaar mobiliteitsgarantie
die, mits de dealer de auto onderhoudt, kan
doorlopen tot maximaal zeven jaar. Bij
menige autoverzekering (bijv. de Europee-
sche) is enige pechhulp inbegrepen.
Tarieven
Q Eigen schuld
ANWB-lid plus Wegenwacht Totaal (met
woonplaatsservice) kost 81,40 euro; ANWB
met Wegenwacht Basis 50 euro; Route Mobiel
50 euro; EAC-lid plus wegenhulp 56 euro; het
nog in opbouw zijnde AA-team 36 euro
(zonder meldcentrale). Het Wegenwacht-
Totaalpakket benadert het meest dat van de
grote concurrenten.
keuze hangt sterk af van indivi
duele omstandigheden. Wie toe
gang heeft tot het internet kan
voor een overzicht van de dien
sten en kosten terecht op www.
hulp.nl. Daar wordt een aantal
aanbieders naast elkaar gezet.
Er zijn er namelijk meer.
Zo staat de wegenhulp van de
EAC in de tabellen letterlijk tus
sen de kemphanen in. Wel zo
passend, want de op een na
grootste automobilistenorgani
satie in ons land vormt op dit
gebied een middenweg tussen
ANWB en Route Mobiel.
EAC-woordvoerder Ton de
Geest ziet de actuele gebeurte
nissen met verbazing aan: „We
bieden al een kwart eeuw op
precies dezelfde manier wegen
hulp aan, tegenwoordig in sa
menwerking met het Eurocross
hulpnetwerk. Aanzienlijk uitge
breider dan dat van Route Mo
biel trouwens. Waarom we dan
toch minder bekend zijn? Voor
ons is het slechts één onderdeel
van een breed pakket diensten
aan de leden. Geen doel op
zich. Onze leden betalen een
stuk minder voor het wegen
hulppakket inclusief hulp in de
eigen woonplaats."
Alfa Romeo werd het hoog tijd voor een op-
ilger van de GTV. Hij heet Brera en is een
idzaam samenwerkingsproduct van Giu-
aro en Pininfarina.
or Rien van der Steen
verbazing valt van zijn ge-
ht te lezen. De nieuwe im-
rtdirecteur van Alfa Romeo
Nederland was al enigszins
gewonden toen hij afgelopen
landag naar het in mist ge
lde Turijn vertrok voor de in
ductie van de nieuwe Alfa
ira. In het busje vanaf het
sgveld werd hij aan de rand
1 de stad opgewacht door
P motoragenten, die hem es-
teerden naar het schitte-
[de Palazzo Reale, het konink
je paleis uit de tijd dat Turijn
hoofdstad van Italië was. Dit
>rt mediterrane ophef had
ter van der Velden in zijn
fiére nog nooit beleefd. Voor
dat hij toetrad tot de organisa
tie van Frits Kroymans, sinds en
kele maanden importeur van
Alfa Romeo, werkte hij lange
tijd bij Volvo, laatstelijk als al
gemeen directeur in Beesd. ,,Ik
zie me in Zweden nog niet zo
snel met blauwe zwaailichten
naar de lancering van een nieu
we auto gebracht worden."
De al lange tijd aangekondigde
Brera, genoemd naar een wijk
in Turijn, grossierde als prototy
pe al in prijzen op internationa
le shows. Het zal een exclusieve
auto blijven, want Alfa laat er
maar 20.000 per jaar maken.
Dat gebeurt in het piepkleine
fabriekje van Pininfarina, hoe
wel het design van de hand van
concurrent Giugiaro is - Itali
aans fusion cooking zeg maar. De
zelfde Giugiaro tekende ook de
159, die eind november in Ne
derland arriveert. De Brera
staat op dezelfde maar wel inge
korte basis als die opvolger van
de 156. Het cijfer 9 speelt de ko
mende jaren vaker een rol bij
Alfa, want de opvolger van de
147 gaat straks 149 heten en er
wordt gewerkt aan een 169 als
opvolger van de 166 in 2008.
De Brera vervangt de Alfa GTV,
die al een jaartje uit productie
KENNISMAKING
was. Hij krijgt daarvoor in
maart volgend jaar ook een
open variant, de Spider. Alfa
wordt door de fabriek steeds
meer richting Maserati ge
duwd, want het merk wil zich
meten met Duitse iconen als
BMW en Audi. De Brera komt
begin 2006 naar Nederland in
een oplage van hooguit 400
stuks. De elegante sportieveling
meet nog geen 4,5 meter. Een
setje van twee uitlaatpijpen aan
weerszijden maakt zijn aspira
ties duidelijk. Onder de grote
klep kan een beetje bagage
mee, maar als er niemand mee-
wil op het minuscule achter
bankje kan het ruim uitgebreid
worden tot 546 liter. Alfa's nieu
we baas Antonio Baravalle
denkt dat vooral de Brera met
260 pk 3.2 liter V6 met vierwie-
laandrijving in de smaak zal val
-
len. Bescheidener maar ook
niet mis is de voorwielaangedre-
ven viercilinder 2.2 JTS met 185
pk. Er komt nog een dichte uit
voering met een 2.4 diesel.
Niet te hard
Een ochtendje op Fiats circuit
Balocco bij Milaan leert dat de
Brera een sportief onderstel
heeft, zeker niet te hard, goede
stoelen en een tamelijk neu
traal bochtgedrag. Alfa blijft de
GT gewoon maken. Die biedt
iets meer ruimte, staat tien mil
le goedkoper in de winkel en
wordt aardig verkocht. De
Brera 2.2 zal zo'n 42 mille gaan
kosten, de V6 wordt een dui
zendje of negen duurder. En
dat maakt duidelijk waarop de
ze auto het gemunt heeft: de
Audi IT, BMW Z4, Nissans 350Z
en de Chrysler Crossfire bijvoor
beeld.
De ranke Alfa Brera: getekend
door meesterontwerper Giu
giaro en wordt gebouwd door
zijn collega Pininfarina.
De Hummer-laptop.
Schootmobiel
De nieuwste trend bij
duurdere auto's is
een schootcomputer die
het merk draagt van het
voertuig. Zo heeft Hum
mer nu een Hummer-lap-
top, die geheel in stijl een
stootvaste behuizing
heeft van een magnesiumlegering. Mocht je dus in de
stadsjungle onverhoopt uit j^ Schwarzenegger-jeep worden
geslingerd, dan kun je altijd per e-mail nog versterking
inroepen van je dealer. Ferrari, Lamborghini en het exo
tische merk Koenigsegg hebben ook al hun eigen lap
tops. Van Logan is op dit gebied nog niets vernomen.
Info: www hummerlaptops.com
Er uitzien als Leontien
Samen met fiets-
kanjer Leontien
van Moorsel heeft
Shimano een kleding
lijn ontworpen voor
vrouwen die regelma
tig op de spin-
ning-fiets of home
trainer klimmen. De
Indoor Cyding-lijn om
vat onder andere een
topje, een shirt mét
en een zonder mou
wen, en twee broe
ken. Prijzen begin
nen bij 48,95 per kle
dingstuk. Broeken en
shirts zijn gemaakt
van elastische en
luchtige stof. De kleu
ren zijn zwart en
groen, waarschijnlijk
nog uit de tijd van
Leontiens Farm Frites
en Shrefc-patatjes.
Info: www.shimano-bene-
lux.com
Leontien van Moorsel
houdt van zwart en
groen.
Koud trainen is goedkoper
Menselijk falen is de oorzaak bij 95 procent van de
verkeersongelukken. Nu natte wegen en koud as
falt weer tot gladheid gaan leiden is een winter-rijvaar-
digheidstraining niet gek. Bij Prodrive Training wordt
lesgegeven in kleine groepen van maximaal acht perso
nen. In de wintermaanden kost de training 125 euro per
dag, bijna 30 procent minder dan 's zomers. De training
bestaat uit één uur theorie en vijf uur praktijk. Locatie:
het nieuwe verkeersoefencentrum op de RDW-testbaan
in Lelystad. Deelnemers rijden in hun eigen auto.
Info: www.prodrivetraining.nl/winteractie, tel. 0320-284688.
Illustratie: Pieter M. Dorrenboom
et 150.000 klanten
jlct pechhelper Rou-
Mobiel een mug op
rug van jumbo
NWB, met zijn vier
liljoen wegenwacht
den. Met agressieve
impagnes bestookt
;t kleintje de geterg-
mastodont,
enig automobilist
eet 't ook niet meer.
Let op details bij het vergelijken. Hoort hulp
in de eigen woonplaats erbij? Daar treedt de
helft van de problemen op. Vervangend
vervoer? Een pittige kostenpost. Veertig
procent van de pech valt naar verluidt onder
'eigen schuld' (self inflicted): verkeerde
brandstof getankt, deur dichtgegooid met
sleutels in de auto,
maar ook een ate»»
lekke band!