Kwetsbaar in de lens Eindhovenlstanbul knettert aan alle kanten Rineke Dijkstra in Amsterdam Expositie Van Abbemuseum jdactie bijlagen: 0113-315680 ww.pzc.nl ■rnail:redactie@pzc.nl jstbus 314460 AA Goes dvertentie-exploitatie: oord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; >euws-Vlaanderen: 0114-372770; ationaal: 020-4562500. /oensdag 2 november 2005 Urban Trade mixt folk en techno 30 Als een van de locaties voor haar recente werk koos Dijkstra het Vondelpark in Am sterdam. Daar fotografeerde ze op 19 juni van dit jaar op een zonnige dag aan de rand van een vijver een jongen en een meisje in de puberleeftijd. In dit mooie decor kijken de twee onze ker de lens in, eender in zichzelf gekeerd en kwetsbaar als de jon geren op haar eerdere werk. De expositie omvat rond de vijf enzeventig foto's. Daarvoor maakte Stedelijk-conservator Hripsimé Visser een keus uit de series waarmee Dijkstra (Sit- tard, 1959) de reputatie kreeg een van de belangrijkste fotogra fen van haar generatie te zijn. Ze vestigde haar naam met strandportretten van pubers van wie ze scherp de eenzaam heid op weg naar volwassenheid wist te treffen. Het meisje dat Dijkstra op 26 juli 1992 in haar lichtgroene badpakje fotogra feerde op het strand van het Poolse Kolobrzeg werd de be kendste foto en is er nu uiter- Buzzclub Liverpool, 3 maart 1995 Een dezer dagen zeer actuele reeks begon Dijkstra op 14 maart 1994 in een asielzoekers centrum in Leiden. Daar portret teerde ze voor het eerst Almeri- sa, als klein meisje net uit Bosnië in Nederland gearri veerd. Het laatste portret da teert van 25 juni 2003, als Alme- risa is uitgegroeid tot een aan trekkelijke en zelfbewuste jonge vrouw. Ze registreerde ook hoe Olivier in juli 2000 een tikje on zeker begon als soldaat in het Franse Vreemdelingenlegioen, maar op 18 juni 2001 al een zelf bewuste militair was geworden. Dijkstra maakte in de jaren ne gentig bovendien de video The Buzzclub/Mystery world. Jon gens en meisjes dansen in deze film op twee naast elkaar gepro jecteerde beelden op discodreu- nen. De Buzzclub is de disco in Liverpool waar Dijkstra op 3 maart 1995 ook het dikkige kindvrouwtje fotografeerde dat zich op deze expositie in een te kort jurkje met alleen de steun van haar sigaretten, opnieuw on zeker in het feestgedruis stort. Frangoise Ledeboer Expositie: Rineke Dijkstra, Portret ten - Stedelijk Museum CS (Ooster- dokskade 5) Amsterdam, van 4 nov. t/m 6 feb. Geopend dag. 10-18 uur. Catalogus 27,50. n het Stedelijk Museum CS in Amsterdam opent vrijdag de grote overzichtstentoonstelling van Rineke Dijkstra die eerst in Parijs, Winterthur en Barcelona was te zien. De expositie omvat foto's vanaf het begin van de jaren negen tig, toen Dijkstra internationaal doorbrak met strandportret ten. Het Stedelijk krijgt aan het slot van deze tournee met een kleine aanvulling de primeur van recent werk. Olivier in het Franse Vreemdelingenlegioen, 18 juni 2001. aard ook weer bij. In 1994 maak te ze aangrijpende portretten van net bevallen vrouwen. Uitge put met hun baby's trots tegen zich aangeklemd, ogen ze als oermoeders. Daarna volgde on der meer haar serie van met bloed besmeurde Portugese stie renvechters, zeer voldaan vlak na een gevecht. Vondelpark, 1.9 juni 2005 iet is de eerste grote presentatie van Charles Esche in 'zijn' Van Abbemu- in Eindhoven. De directeur geeft met gelijk zijn visitekaartje hoe levendig een museum kan zijn. meent dat de nieuwbouw van Abel Ca heilig zou worden verklaard, stapt na rondgang door de tentoonstelling 'Eind- enigszins verbouwereerd naar buiten. Wie het eens is met de op- tting dat het definitieve museum niet be- .at, kan niet anders dan deze presentatie it veel genoegen bekijken. I door Eva Meyer-Hermann en Charles phe samengestelde tentoonstelling is )ots, stelt fundamentele vragen over feno- inen als biënnales en musea en zet ook g eens delen van de vaste verzameling te- tijdelijke werken die ooit op de van Istanbul te zien waren. Kort- deze tentoonstelling 'knettert' aan alle t is geen geheim dat de nieuwe directeur museum beschouwt als een van de weini- plekken waar nog een eerlijke dialoog El Lissitzky: Sla de witten met de rode wig, 1919-1920, herdruk 1966 kan plaatsvinden over allerhande maat schappelijke onderwerpen. Dat kan slechts, zo stelt Esche, als het museum werkelijk wordt gebruikt als een open huis; waar de kunst met respect en open vizier wordt be sproken; waar muziek wordt gemaakt, waar wordt gediscussieerd. Niet voor niets is nu op twee plekken plaats gemaakt voor The living archive. Daarin wordt de veelbesproken tentoonstelling 'De straat, vorm van samenleven' uit 1972 van oud-directeur Jean Leering uit de doeken gedaan. Niet dat Esche een van zijn voorgan gers wil nabootsen, maar de vernieuwende wijze waarop Leering destijds sociale en maatschappelijke aspecten behandelde in het museum, spreekt de huidige directeur bijzonder aan. Eindhovenlstanbul, als pen dant van de negende Biënnale van Istanbul waarvan Esche een van de twee curatoren was, is de eerste getuigenis' van die opvat ting in 'zijn' museum. Eén plus één is drie, zo moet de opvatting zijn geweest en dus barst het museum nu bijna uit zijn voegen met het werk van veer tig kunstenaars dat te zien was op een van de voorgaande biënnales in Istanbul, gekop peld aan bepaalde werken uit de collectie van het Van Abbe. En dus bots je zomaar er gens in het museum plotseling tegen het prachtige object Scultura nera van Miche langelo Pistoletto. Pal daarachter een reeks aan schilderijen van diverse kunstenaars uit verschillende tijdvakken. Toorop, Wilmink, Bra que en Sluyters hangen er broederlijk naast en boven elkaar. Ze hebben gemeen dat het allemaal portret ten zijn. En dat communiceert weer prach- tig met de vier zeer onpersoonlijke gestalten in het werk Pistoletto uit 1983. Mooi, om juist hier dat werk van hem te plaatsen en niet de tekenende vrouw op de spiegel - die elders wel te zien is. Het maakt deze ruimte in de nieuwbouw van een indringende schoonheid. In de oudbouw is uitsluitend werk te zien uit de vorige biënnales. Daar zitten fraaie combinaties tussen zoals die van Bernhard Frize en Joseph Grigely. Van laatstgenoemde is een remake van Listening te zien. Dat bestaat onder meer uit een tafel waarop allerlei blaadjes zijn neergelegd waarop teksten zijn geschreven. Het zijn neerslagen van 'gesprekken' die de volledig dove kunstenaar in de loop der jaren heeft gevoerd met mensen die geen gebarentaal kennen. Al lezende vormt de beschouwer een beeld in zijn hoofd en dat verhoudt zich weer prachtig met de kleurrijke, abstracte doe ken van Frize. De Fransman slaagt erin om steeds weer op zoek te gaan naar de essentie van het schilderen en tovert niets anders dan verf-op-doek tevoorschijn waar het fe nomeen schilderen tot op het bot is uitge kleed. Hoe mooi kunnen 'beelden' en 'tek sten' zich tot elkaar verhouden... Wat zou er gebeuren als die twee elkaar eens zouden ontmoeten? Zo zijn er veel, heel veel span nende momenten in het Van Abbe. Het schil derij Luchtaanval van Constant bijvoor beeld, pal tegenover het noeste Zonder titel van Kounellis uit 1986, of een duizelingwek kende wand met doeken van Mondriaan, Ko- koschka, Chagall, Braque, Delauney, Léger en Kandinsky. En dat alles op pakweg twaalf vierkante meter gipsplaat... Het kan, blijkt hier. Sterker: Kokoschka blijkt veel meer op te hebben met Mondriaan dan al tijd gedacht. Zo buitelen de verrassingen over elkaar; na een paar uur Eindhovenlstanbul heb je geen notie meer wat nu tot de verzameling be hoort en wat ooit in Turkije heeft gestaan. Het onderscheid valt volstrekt weg en is on dergeschikt gemaakt aan de kwaliteiten van elk werk afzonderlijk en de wijze waarop dat zich verhoudt tot het kunstwerk er te genover. Het definitieve museum bestaat dus inderdaad niet. Gelukkig maar. Rob Schoonen Expositie: Eindhovenlstanbul - Van Abbemuseum Eindhoven, tot 1 februari 2006. Open: di t/m zo van 11-17 uur, do tot 21 uur. Www.vanabbemu- seum.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23