Glas in lood heeft licht nodig Vrijwilligers onmisbaar bij beheer van landschap dinsdag 1 november 2005 Glaskunst van Arie Vinke. Hij heeft gouden handen en een creatieve geest. Bezig met vele dingen, want het kan hem niet afwisselend genoeg zijn. Trad op zijn 55ste vervroegd uit bij Dow, ver bouwde een oud kerkje tot gerieflijke woonstee en stortte zich daarna op een nieuwe loopbaan. Die van glaskunste naar. Arie Vinke (62) glundert vanachter zijn forse snor. ,,Ik ben wel een beetje een professional geworden. Er is maar een klein aantal mensen in Zeeland dat zich zo uitge breid met glas bezig houdt." Arie Vinke aan het werk in zijn atelier. foto's Peter Nicolai Werken met zijn handen en hoofd heeft Arie Vinke al tijd gedaan. De ras-Zeeuws-Vla- ming (geboren in Axel maar op elf jarige leeftijd naar Breskens verkast) begon te werken bij een boerensmid. „Je moest van alles kunnen, niet alleen smeden, ook fietsen en wasmachines repare ren. Ik heb het altijd graag ge daan. Op 't laatst verdiende ik 135 gulden per week en ik kon bij Dow komen voor het dubbe le. Dan hoef je niet zolang na te denken." Hij was bij het chemieconcern 20 jaar actief op de scheepvaart afdeling. „Het laden en lossen van schepen was interessant. Al tijd anders, schepen uit vele lan den. Ik kon bij Dow ook veel le ren en heb ook vele opleidingen en cursussen gevolgd. De laatste 10 jaar heb ik er op een produc tie-afdeling gewerkt. Dat was minder, niet afwisselend ge noeg. Ik heb dat nog steeds, ik kan niet hele dagen met hetzelf de bezig zijn." Deurtjes De belangstelling voor glas ont stond tijdens de verbouwing en uitbreiding van de oude gerefor meerde kerk (alles eigenhandig) tot woning. „Ik wilde in de deur tjes van de nieuwe keuken glas- in-loodramen hebben. Ik dacht: hoe kom ik daaraan en heb eens op internet gekeken. Daar vond ik iemand in Sas van Gent. Die deed voor hoe het moet en ik Glas herbergt geen geheimen meer voor Arie Vinke. ben er zelf maar mee aan de slag gegaan. De deurtjes zijn er geko men, al wist ik toen nog niet dat ze op een verkeerde plaats zit ten, omdat er onvoldoende licht bij kan. Glas in lood moet licht hebben, anders komt het niet goed uit." Zo ging het balletje rollen. Er belde iemand van een restau rant in Breskens op die graag glas in lood-ramen wilde. „Ik heb twee ramen gemaakt. Voor een beginner was het niet slecht", zegt Vinke. „Maar ik wilde meer en beter. Ik ben twee jaar naar een opleiding aan het instituut De Groene Poorte in Brugge gegaan. Het eerste jaar vooral glas in lood, het tweede jaar kwam er brandschilderen bij." De lust tot leren is hem sindsdien niet meer vergaan. Cursussen zandstralen, fusen ©uhc JWlutclitcn In personeelsadvertenties wordt tegenwoordig ge vraagd om managers, pro jectleiders en commercieel medewerkers. Vacatures voor bijvoorbeeld klompen makers, garnalenpelsters, wagenmakers, messensnij- ders, wiegenmakers en boekbinders kom je niet meer tegen. Oude ambach ten worden door een kleine groep toch nog in ere gehou den. De PZC gaat op zoek naar de beoefenaars. In de ze aflevering: glaskunste naar Arie Vinke. (aan elkaar smelten van glas), slumpen (het laten doorzakken van glas in een mal of vrij in de ruimte) en glasblazen volgden. Het atelier naast de kerk-woon- huis oogt als dat van een echte kunstenaar. Het is meteen duide lijk dat hier met glas gewerkt wordt: het ligt en hangt overal, in vele kleuren. Vinke heeft zijn atelier zelf ingericht, ook de vijf ovens bouwde hij zelf. Deels computergestuurd, dat maakt het werken wel zo gemakkelijk. Maar als uitgangspunt gelden nog altijd de eeuwenoude princi pes. Op tafel ligt de jongste op dracht: een paneel waarop het wapen van Arnemuiden ge brandschilderd is. Er boven moet nog een afbeelding van Zeeuwse trekpaarden komen. Vinke is en passant ook bezig met het restaureren van de ra men in de kerk van Westdorpe. „Dat is een hele klus, voor enke le jaren. Ik doe het niet allemaal achter elkaar, want dan ben je 'n jaar van acht tot vijf bezig. Er zijn in totaal 21 ramen, het grootste drie meter breed en vijf meter hoog. Elk raam bestaat uit een aantal panelen. Die haal ik er een voor een uit om te her stellen. Ik moet er ook voor op een stelling werken." Brandschilderen Glas in lood is nog de eenvoudig ste techniek. Stukjes glas wor den in het gewenste patroon ge legd en met loden strips aaneen gesmeed. Bij brandschilderen wordt eerst een figuur op wit glas geschilderd (soms krijgt Vinke een ontwerp aangeleverd, maar hij maakt ook eigen composities), dat daarna in de oven op 650 graden gebakken wordt. Bij zandstralen worden in het glas figuren uitgeslepen, bij een andere techniek, fusen, gaat het om het aan elkaar smel ten van glas. Werken met mal len wordt slumpen genoemd. In de mal wordt glas gelegd en dat neemt door verwarmen tot zo'n 670 graden de vorm van de mal aan. Vinke is ook bezig met het ma ken van sieraden en siervoorwer pen. Hij geeft er sinds kort ook cursussen in. De eerste geblazen kerstballen zijn al klaar. Hij vindt glasblazen verschrikkelijk moeilijk. „Ik heb een vriend in Roosendaal, die kan alles van glas maken. Dat ga ik nooit meer halen. Bij mij is het nog meer boetseren met glas, wel met een echt blaasroer. Van m'n olifantjes heb ik er zeker 150 ge maakt voor ik tevreden was. Maak maar eens een olifant uit klei, dat is al moeilijk genoeg. En wij werken met heet glas, dat we met tangetjes en pincet ten moeten vormen." Aan het blazen van grotere voor werpen is Arie Vinke nog niet toegekomen. Hij volgt er in Lier een cursus voor. In de praktijk zal hij er niet zoveel mee aan de slag gaan. „Als ik grote stukken wil blazen, heb ik nog eens twee ovens nodig en daar is geen plaats voor." En misschien ook geen tijd, want naast de op drachten uitvoeren en cursussen geven, verzorgt Vinke ook de monstraties en is hij aanwezig op oud ambachtenmarkten en kunstmarkten. Hij legt de na druk op het ambachtelijke van het werk. „Ik ben geen kunste naar die iets maakt, er een ge likt verhaaltje bij doet en er dan enkele duizenden euro's voor vraagt. Daar heb ik moeite mee. Ik reken materiaal èn uren." Rinus Antonisse Goed beheer van natuur en landschap is zonder vrij willigers bijna niet mogelijk. Ro bert Wielemaker van Stichting Landschapsbeheer Zeeland (SLZ) is daar vast van over tuigd. Hij heeft grote waarde ring voor de vrijwilligers van na- tuurverenigingen en -werkgroe pen, die zich zonder ophef jaar in jaar uit inzetten voor onder houd van de Zeeuwse natuur en landschap. Ze steken er vooral in herfst en winter heel wat vrije (zater)dagen in. De meeste vrijwilligers die on derhoud plegen aan natuur en landschap zijn trouwe gasten. Ze zijn er vaak al jaren mee in de weer. Maar er zijn altijd nieu we vrijwilligers nodig, zegt Wie lemaker. Om mensen daarvoor warm te maken organiseren de landschapsstichtingen samen met negen andere organisaties sinds 2001 de Natuurwerkdag. Zaterdag 5 november is het weer zover. Het eerste lustrum, onder het motto 'kom en werk mee'. In Zeeland wordt die dag op twaalf plekken gewerkt in het buitengebied. „Een open dag voor werken in de natuur, vooral om nieuwe mensen aan te trekken", verklaart Wielema ker het doel. „Iedereen die dat wil kan in de eigen buurt of om geving meehelpen aan onder houd van de natuur. Daar wil len we de aandacht op vesti gen." In Zeeland was het hier en daar al langer gebruikelijk om het werkseizoen te openen. „Dat deed niet iedereen en landelijk ontstond het idee: we moeten er een gezamenlijke dag van ma ken. Tien organisaties hebben elkaar gevonden en zo is de na tuurwerkdag ontstaan", legt Wielemaker uit. „Zeeland heeft er vanaf het begin aan meege daan en nu wordt de dag in elke provincie gehouden." Bij het vrijwilligerswerk gaat het niet zozeer om het onder houd van de grote natuurgebie den. Daarvoor staan de terrein beherende organisaties aan de bak, die daar ook geld voor krij gen. De vrijwilligers zijn met na me onmisbaar bij het kleinscha liger onderhoud. Nochtans voor het aanzien en de kwaliteit van natuur en landschap zeker be langrijk, beklemtoont Wielema ker. Dijk „Neem bijvoorbeeld de werk groep landschapsverzorging Walcheren. Die hebben een dijk in onderhoud, met de afspraak dat ze regelmatig bomen knot ten. Als de particuliere eigenaar zo'n overeenkomst niet zou kun nen sluiten, dan zouden de bo men waarschijnlijk verdwijnen. Het mes snijdt nu aan twee kan ten: de werkgroep kan leuk in de natuur bezig zijn en de bo men worden onderhouden. An der voorbeeld is duingebied Oranjezon. Als vrijwilligers daar niet regelmatig Amerikaan se vogelkers zouden weghalen, Wilgen knotten is een vast onderdeel van de natuur werkdag. dan zou het gebied er helemaal vol mee staan." In het algemeen worden de werkgroepen bemensd door wat oudere mensen. Wielemaker: „We kunnen best vernieuwing en verjonging gebruiken. Zo'n natuurwerkdag draagt daaraan bij. Elk jaar vloeit er een aantal nieuwe vrijwilligers uit voort- Er wordt tijdens de dag ook extra aandacht aan nieuwe men sen geschonken. Bij een gewone werkdag in het buitengebied is het toch meer van: daar is het gereedschap en ga maar aan de slag." Vorig jaar trok de Natuurwerk foto Willem Mieras dag 570 deelnemers. De SLZ-medewerker vindt dat best veel. Zeeland telde procentueel gezien de hoogste opkomst. „Een uitschieter in Zeeuws- Vlaanderen was Temeuzen. Daar hebben ze er een hele hap pening van gemaakt. Dat doen ze dit jaar weer. Ik reken erop dat we het aantal deelnemers van vorig jaar zullen overtref fen. Wat mij betreft op naar de 600." Omdat het de vijfde keer is, krijgt iedere deelnemer een beker die geschikt is voor bui tengebruik. Bij de activiteiten ligt de na druk op het wilgen knotten. Maar ook hooien en afvoeren, dunnen van bosplantsoen, afzet ten hakhout, vogelkers oprui men, onderhoud bosranden en wandelpaden vrijzetten staan op het programma. „Het moet wel echt natuurwerk zijn, geen papier prikken of blikjes verza melen", stelt Wielemaker. De or ganisatie is per locatie in han den van de lokale of regionale groep. Er is wel voor elke plek een grens aan het aantal deelne mers, omdat mensen elkaar an ders maar in de weg lopen. Aan melden vooraf (via SLZ 0113-230936 of www.natuur- werkdag.nl) is daarom wel zo handig. Deelnemers die willen ervaren hoe het werken in het landschap eraan toe gaat, kunnen terecht op de volgende plaatsen: Rammekens bij Ritthem, 10.00-13.00 uur, knotten, wan delpaden vrijzetten en herstel len met Staatsbosbeheer; heem- tuin de Hollandsche Hoeve in Goes, 09.00-12.00 uur, hooien en afvoeren, dunnen bosplant soen met KNNV-heemtuinwerk- gi'oep; notengebied Nisse, 10.00-15.00 uur, wilgen knotten en opknappen schelpenpad met Natuurmonumenten; familie Lo- kerse 's Gravenpolder, 10.00-15.00 uur, wilgen knotten met KNNV Bevelanden; het Die pe Gat aan de Anna Vosdijk bij Tholen, 09.00-12.00 uur, knot ten met de Natuurvereniging Tholen; Erasmusbos Cadzand, 09.00-15.00 uur, afzetten hak hout en populieren knotten met 't Duumpje; kinderboerderij Ter- neuzen, 10.00-15.00 uur, knot wilgen snoeien en verschillende activiteiten voor kinderen met de Steltkluut, gemeente, scou ting en stichting Tragel; bos Sint-Jansteen bij Kapellebrug, 10.00-15.00 uur, vogelkers ver wijderen met de Steltkluut en scouting; Tragel Clinge, 10.00-15.00 uur, bosrandenbe- heer met de Steltkluut, scouting en stichting Tragel; Oranjezon bij Vrouwenpolder, 09.00-12.00 uur, verwijderen vogelkers met stichting Het Zeeuwse Land schap; Roterijdijk Dreischor, 09.00-12.00 uur, knotten met werkgroep actief terreinbeheer; Sloeveer bij Arnemuiden, 09.00-12.00 uur, wilgen knot ten, wandelpaden vrijzetten met werkgroep landschapsverzor ging Walcheren. Rinus Antonisse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 24