>zc Scheren moet gladder en sneller de echte beuk Zappen door de wereldkeuken W9 Zwaan Mannen zijn er in twee soorten Mad Wish Briamant Jeans zaterdag 29 oktober 2005 Breil staat vooral bekend om zijn horloges, maar kent ook een uitgebreide reeks sieraden, de Breil Jewels. Er is nu weer een nieuwe collectie, met onder meer een hele reeks oorhangers, broches, armbanden, ringen en colliers. Alles van staal, in een glanzende dan wel matte uitvoe ring. Fraai is de reeks aan de vorm van de zwaan ontleende sieraden, zoals de hierbij afge beelde armband (90 euro). De uit een andere serie komende broche kost 88 euro, en is er be halve in paars ook in groen. Informatie: www.breil.nl. Het is spitsuur in de scheerapparatenfabriek in Drach ten. Voor Sinterklaas draaien de lopende banden vol- continu. Hier is ook Philips' nieuwste troef bedacht, de SmartTouch-XL. Nu moet elektrisch scheren nog 'cool' worden. Het is een fascinerend ge zicht. Eindeloze lopende banden reutelen voort met scheerkopjes. Via onbegrijpelij ke elektrochemische processen krijgen de kopjes langzaam maar secuur vorm. Aan het eind van de productielijn zitten de onvermijdelijke inpakdames. Oktober en november zijn de piekmaanden van Philips' scheerapparatenfabriek in Drachten. De productie gaat, zo als directeur Nico Engelsman dat noemt 'full blast'. De hoog tijdagen van de verkoop, Sinter klaas en Kerst, naderen rap. Mannen zijn er in twee soorten: natte en droge scheerders. In West-Europa domineren de droogscheerders (60 procent), maar nat wint terrein. Zuidelij ker in Europa en in de Verenig de Staten zijn de natscheerders de baas (70 procent). In Nederland heeft Philips geen klagen. Pakweg vier van de vijf verkochte scheerapparaten zijn afkomstig van Philips. Dan heb ben we het over 5 a 600.000 stuks per jaar. De laatste tien jaar heeft elek trisch scheren wat ingeleverd. „Daar zijn we natuurlijk niet te vreden over. Cool Skin heeft die ontwikkeling tijdelijk doen stop pen", zegt Engelsman. Philips lanceerde in 1998 de Cool Skin die werkt met Nivea-patronen. Deze natscheervariant was be doeld om het jonge publiek aan te spreken. „Want de grootste uitdaging is jongeren zo ver te krijgen dat ze het cool vinden om zich elektrisch te scheren." Tieners Het bereiken van die tieners is een complexe materie'. „Ze ge ven hun geld liever uit aan ande re dingen." Vrij vertaald zegt Engelsman: tieners zouden bij hun ouders moeten zeuren om een mooie Philishave. Een aan sprekende superster zou een handje kunnen helpen, zoals Gil lette pronkt met David Beck ham en Schick/Wilkinson schermt met Andre Agassi. „We kregen ooit Leonardo DiCaprio aangeboden, maar niemand ken de hem toen." Korte tijd daarna werd DiCaprio in 1997 een we reldster met Titanic. Is Nivea wel de geschikte part ner als je een jonger publiek wilt aanboren? „We hebben ook Calvin Klein getest, Nike, Fila en Adidas. Maar we concludeer den uiteindelijk dat we beter niet in zee konden gaan met een hot merk. Dat kan zo weer uit beeld raken: dan is het hot or not. Daarnaast heeft Nivea ge- De koppen bewegen, los van elkaar, alle kanten uit. woon een goede naam." De pa tronen van Nivea kunnen we bij Albert Heijn niet vinden, want er is te weinig vraag naar. Maar we mogen de Cool Skin geen flop noemen. „Van alle appara ten die we in Nederland verko pen is er één op de vier of vijf een Cool Skin. Hij staat vaak in de top drie van best verkochte modellen", reageert Engelsman. Het zijn ook niet echt de jonge ren die kiezen voor de Cool Skin. „De gemiddelde leeftijd is dertig jaar. Dat heeft ook te ma ken met de prijs. Het is een duur product. Dat koop je niet zelf, maar moet je krijgen." Sinds 1939, toen Alexandre Ho rowitz de scheerkop met rond draaiende mesjes uitvond, den ken de Willy Wortels van Phi lips verder. Ze weten alles van de bestrijding van ongewenst haar. Ook letten ze bij Philips - meer dan ooit - goed op trends. Zo bedachten ze voor vrouwen de Satin Ice Epilator, die zenu wen 'lamlegt' en dan de haartjes verwijdert. Voor Zuid-Europea nen en Amerikanen die een stop pelbaard willen, maar 'geen was bak vol haartjes', kwam er een trimmer met ingebouwd stofzui- gertje. Ook haakte Philips in op de trend in Engeland en Duits land: mannen die zich helemaal kaal scheren. „Het is meer dan een kortstondige trend. Ook hier beginnen mannen hun ok- selhaar te scheren", signaleert Engelsman. „En waarom zou den ze daarmee stoppen?". Qua scheren moet het alsmaar glad der, sneller en comfortabeler. „Gemiddeld duurt scheren twee, drie minuten. Toch geldt: hoe sneller, hoe beter", weet En gelsman. Voor 'de consument die absoluut het beste wil', is er nu de SmartTouch-XL. Door Philips weinig bescheiden neer gezet als 'The Best Shaver from the Worlds No. 1'. De nummer twee, Braun, blijft niet achter en komt met een 'technologische doorbraak op scheergebied', de 360° Complete. De Horowitzen van nu zitten on dertussen niet stil. Denken ze ook aan heel andere techniek, iets met laser wellicht? „Daar zijn we wel mee bezig, maar dat zit allemaal nog in een erg em bryonaal stadium. Het is ook een gevaarlijke materie om in huis te doen", verklaart Engels man. „Overigens, zou jij je baardhaar definitief weg willen hebben?" Maarten van de Rakt 4Ê Koken volgens Ramon Beuk in 107 recepten (en ontelbaar veel know how-tips) Koken uit één keuken? Ik zou me doodvervelen." Ra mon Beuk zapt als het ware door de wereldkeuken, van het oosten tot de Caraiben, van ge haktballen tot de Mahgreb. Dat maakt De Echte Beuk ook een zapboek, wat wellicht niet ieder een kan bekoren. Maar als je de pagina's overslaat waarop Beuk in koeienletters zijn visie op ko ken over ons uitgiet, en als je een beetje door de egotour van de chef heen prikt, blijft er een fris kookboek over. Met behoor lijke swing. Meestal bestaat een feestelijke presentatie van een kookboek uit de samenkomst van de trotse auteur, een paar culinaire jour nalisten en enkele hapjes, per uitgeverij variërend van eenvou dige snacks tot exquise amuses. Niets van dit alles vorige week in Maarssen. In zijn kookstudio annex feestruimte Het Glazen Huis presenteerde Ramon Beuk - onder meer van het tv-pro- gramma Bom to Cook - zijn nieuwste boek onder flitsende lampen en swingende tonen. MTV-veejay's, Postbank-Kom- proe, diverse BN'ers en een be hoorlijk Surinaams familiecon tingent begeleidden Beuk bij de doop van zijn nieuwste boek. De Echte Beuk is 'helemaal een eigen project', zegt Ramon, zon der druk van uitgevers, spon sors of andere lieden tot stand gekomen. „Ik laat me door nie mand zeggen hoe het moet." En daarbij hoort ook een beetje bombarie: „Natuurlijk hou ik van de aandacht en de spot lights." De Echte Beuk is een weerslag van die houding. Dus felle kleu ren, korte soundbites, stevige statements ('Net als de chef-koks waarmee ik in de ho reca werkte. Was niks') en knal lende fotografie. Maar vooral ook: een eigen stijl van koken. En die is vooral swingend. Dus krijgen we een paddestoelen shot, een glaasje rosé met lamsracks erin, een parfait van wodka en marsepein en nog zo wat. Ook de iets traditioneler ge rechten krijgen een Beukse twist. Zo is zijn boerenkool met worst een worst gevuld met boe renkool, omwikkeld met gefri tuurde mie. En zijn frietje-met is wel een erg losse interpretatie van Hollands snack. Jacques Hermus BIEFSTUKJES IN ZOETE MA RINADE MET MIE Ingrediënten 4 dl. rode wijn; 150 gr. rietsuiker; 1 stengel ci troengras; 1 dl. olie (plus wat extra); 4 stuks ossenhaas a 150 gr.; 1 paksoi; 200 gr. mie, ge kookt; 0,5 dl. zoute ketjap; 0,5 dl. chilisaus. Bereiding: Verwarm de oven voor op de laagste stand, onge veer 55 graden. Doe de rode wijn, suiker en fijngesneden ci troengras in een pan en laat het inkoken tot een stroperige saus. Laat deze marinade iets afkoe len en klop de olie erdoor. Schenk de marinade over de os senhaas en zet 30 minuten in de oven. Meng intussen de grof gesneden paksoi met 4 eetlepels olie en bak de paksoi in een wok. Voeg de gekookte mie toe en blus af met zoute ketjap en chilisaus. Verhit een grilpan tot het begint te walmen. Neem de ossenhaas uit de marinade en gril het vlees een paar seconden aan beide kanten. Verdeel de mie en de paksoi over de borden, snijd het vlees in reepjes en leg het erop. Ramon Beuk, De echte Beuk; uit geverij Van Dishoeck, 160 blz. 27,50 euro. Het spelletje Truth or Dare gaat al een poosje mee. We zagen Ma donna het in de gelijknamige do cumentaire over de Blond Ambi tion Tour spelen. Dat was 1991 Nu hebben drie Rotterdammers een bordspel afgeleid van het ge vreesde 'doen, durven of waar heid'. Het heet MadWish. MadWish is eigentijds vormgege ven. Het bord wordt bevolkt door onder meer yuppen, gang- sta' rappers, alto's en pimps. MadWish is bedoeld voor jonge ren met lef, van pakweg 16 tot en met 35 jaar. De prijs: 40 euro. Meer informatie: www.mad- wish.com Briamant is de samentrekking van twee verschillende woor den: bra (beha) en diamant. Maar eigenlijk is het gewoon een sieraad, dat wordt gedragen op body's, bh's en torselets met afneembare schouderbandjes. Die worden vervangen door de uit leer en Swarovski-steentjes samengestelde briamant. Het sieraad komt uit België, en ligt vanaf de derde'week van okto ber bij zo'n veertig lingerieza ken in Nederland. De Briamant is er in verschillende uitvoerin gen, en kost gemiddeld zo'n 60 euro. Informatie: info@psfashion.be. Jeansfabrikanten gaan steeds verder in hun behoefte zich te onderscheiden van de anderen. Mustang Jeans is nu een samen werking aangegaan met Swarov- ski. voor de voorjaars- en zomer collectie. Glitter en glamour dus voor de dragers van dit merk, dat ook op andere denim-kle- dingstukken de steentjes laat schitteren. Voor de vrouwen is gekozen voor een paisley-patroon van kristalletjes op de zijkant van de spijkerbroek, bij de mannen is in goudkleurige steentjes het woord 'remember' over de ach terzakken geschreven. De broe ken zijn er vanaf 269 euro. De nieuwe koppen tellen drie ringen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 37