3eer-Bouwer danst en zingt t Verloren Brood wil trefpunt zijn voor levensgenieters Het hartje moet gekust Horloge Schoenen Kika-beer. Unicorn. In 1997 ging de eerste Build-A-Bear Workshop open in St. Louis. Nu zijn er in de VS en Canada meer dan 190 winkels. Wereldwijd staat de teller op ongeveer 230. De eerste Build-A- Bear Workshop van Nederland is te vinden in winkelgalerij Rembrandthof in Amstel veen. De zelfmaak-beren kos ten 12 tot 25 euro. Daarbij ko men nog kleertjes en accessoi res. Build-A-Bear doet veel voor goede doelen, zoals de Stich ting KiKa (Kinderen Kanker- vrij). Zo is er ook een oranje Kika-beer te koop. Stappenplan Het bouwen van een beer ver loopt in acht etappes: Uit der tig beren, hondjes, apen, oli fanten of poesjes pak je er een tje. Dan kies je een geluidje, van geblaf tot het wiegeliedje van Brahms. Ook is het mogelijk zelf de ge luidchip in te spreken of in te zingen. Je bedient de vulma- chine die de knuffel vol blaast. Je stopt er een hartje in, nadat je een wens hebt ge daan. Een hele ceremonie, want het hartje moet ook warm gewreven en gekust. Ook gaat er een barcode in, zodat de eigenaar is op te spo ren als die zijn knuffel kwijt is geraakt. Daarna wordt de knuffel dichtgenaaid. Even borstelen en föhnen. Kleren uitzoeken. Er is ruime keuze, van Spiderman- tot een heus Maxima-setje. Op de pc scan je de barcode in en tik je persoonlijke gege vens als naam en adres in. Bij de kassa wordt het geboor tecertificaat overhandigd. De knuffel gaat mee in een kar tonnen huisje. jjactie bijlagen: 0113-315680 Epzc.nl jnaitredactie® pzc.nl 314460 AA Goes :örd- en Midden-Zeeland: 0113-315520; suws-Vlaanderen: 0114-372770; jionaal: 020-4562500. jterdag 29 oktober 2005 isteen knufel uitzoeken en dan 'bouwen'. Zingend en dansend per soneel, op welke win kelvloer zie je dat? In de Build-A-Bear Workshop in Amstelveen. Hier maken kinderen zelf unieke knuf felbeesten. Vanaf dag één zit de stemming er goed in. Weet je het heel zeker?, vraagt de stuff er die de knuffels vult. Gauw rent de vier jarige Amber uit Uithoorn te rug. Ze pakt een hondje, een boxer. De naam weet ze al: Rak ker. Amber zet haar voet op een pedaal waarop de glazen watten- bak de vulling in Rakker blaast. Dan mag het meisje een rood hartje uitkiezen en een wens doen. Het hartje gaat erin. De knuffel wordt dichtgenaaid en Amber neemt hem mee naar het volgende station. Zo zijn op de openingsochtend van de Build-A-Bear Workshop in Amstelveen meteen al tiental len kinderen bezig in de knuf fel-werkplaats. Hier worden knuffels in acht stappen ge maakt. Het begint met een lege beer, konijn, hond of aap en ein digt met een compleet aange kleed troetelbeest inclusief zelf gemaakte geboorteakte. Als je binnenkomt, moet je niet raar opkijken als de Beer-Bou- wers, want zo heten de medewer kers, luidkeels De Beren Belofte staan te declameren. Of ze ook de berendans kennen, vragen we. Filiaalchef Anja luidt een bel en roept: „Beste berenbouwers, it's entertainment time." Alsof ze het al jaren doen, schieten de Beer-Bouwers in het gelid. Ze zingen en dansen er op los om te besluiten met een cheer leader-yell. Zo, daar kan Baloe uit Disney's Junglebook niet te genop. Zulk een winkelformule moet ken met de Nederlanders. Wat blijkt? Ze kunnen er niet genoeg van krijgen. Op een zaterdag gaan er zomaar 1900 knuffels over de toonbank. Soms denk ik wel eens: hoe nuchterder het land, hoe meer het aanslaat." Welk dier uit de hele beesten boel favoriet is bij de kopers laat zich raden. „De helft zijn beren. Verder zijn erg in trek Pink Poodle, Unicom en Sassy Kitty. Veel meisjes gaan daar voor. Spijkerkleding is popu lair. Kinderen kiezen kleren die op hun eigen kleren lijken of juist iets wat van de ouders niet mag. Kinderen spiegelen zich zelf." Beren-maken is sowieso erg een meisjes-materie. „De grootste groep vormen de meisjes van zes tot dertien. Verder zien we be hoorlijk veel tieners. Ook ko men er opa's en oma's binnen die beren maken voor hun klein kinderen. Tenminste, dat zeg gen ze", lacht Santiago breed. De Beer-Bouwers spelen een cru ciale rol op de winkelvloer. Spe lend, dansend en zingend verho gen ze de sfeer. „Het zijn unieke mensen met talent", looft San tiago haar personeel. „Ze moes ten ook eerst auditie doen. Het was net Idols. Daarna volgden de sollicitatiegesprekken. Als je een advertentie zet, komen er zo een paar honderd man op af." „De aanpak werpt zijn vruchten af. In de VS zien we dat 43 pro cent van de bezoekers re turn-klanten zijn. En waarom komen ze terug? Omdat ze de er varing zo leuk vinden", ver klaart de Chief-Bear. Dat gaat ook helemaal op voor Amber. Zij heeft de buit binnen. Met Rakker onder de arm komt ze ons nog even goedendag zeg gen om blij naar buiten te hup pelen. Maarten van de Rakt Website: www.buildabear.nl Caroline Biss brengt mode voor 'het hogere segment'. Daarmee wordt gedoeld op mensen die iets beter bij kas zitten. Jam mer, want je zou het iedereen wel gunnen. Voor de feestdagen heeft Caroline Biss rokken en jurken van mooie, glanzende stoffen als organza en mousseli ne, in appeltjesgroen en cham pagne. Rijk gedecoreerd, en in derdaad wat duurder. Informa tie: www.carolinebiss.com. Tag Heuer komt nog maar eens met een heruitgave van het hor loge dat het merk 35 jaar gele den bij autorace-liefhebbers op de kaart zette. In een beperkte oplage, naar aanleiding van het 75e geboortejaar van filmacteur SteveMcQueen, die het droeg in de racefilm Le Mans. De Mona co Automatic, zoals het horloge heet, heeft een witte wijzerplaat met donkerblauw en rode streep, net als de racekleding van McQueen in Le Mans. Zijn horloge toen had overigens een blauwe wijzerplaat. Van de her uitgave worden er 4000 van ver kocht, voor 2950 euro per stuk. Beer in Maxima-outfit. wel bedacht zijn in Amerika. De moeder van alle Beer-Bouwers is Maxine Clark die haar sporen ruimschoots heeft verdiend in de detailhandel in de VS. In 1997 opende ze de eerste Build-A-Bear Workshop in Saint Louis. Nu zijn er wereld wijd pakweg 230 knuffelwin kels. Over de toonbanken vlo gen inmiddels 26 miljoen knuf felbeesten. Clark claimt markt leider te zijn in de teddyberen- wereld. Blije aanpak Ana Santiago mag zich voor de Benelux Chief-Bear noemen. Ze zag het concept op tv bij Oprah en was acuut verkocht. „Jong en oud worden geraakt door het zelf maken van beren. Het is een interactieve, creatie ve en betrokken formule. Het be- Schoenen kopen via internet, sommige mensen vinden het een uitkomst. Je bent niet meer ge bonden aan het wegens ruimte gebrek vaak beperkte aanbod in de winkel, en je hoeft er de deur niet voor uit. Schoenenmerk Camper heeft nu zo'n onlinewin- kel, met meer dan 300 modellen. En bevallen ze niet dan neemt Camper ze gewoon weer terug, aldus een persbericht. Daarin staat ook dat Camper het con cept van de asymmetrische lijn in schoenen heeft geïntrodu ceerd. Jaja. Mooi en apart zijn ze wel, die internetschoenen. Informatie: www.campers- hoes.com. drijf doet ook veel voor goede doelen. Die combinatie spreekt me enorm aan." Na tien jaar marketing in de informatietech nologie voor Cap Gemini en Ora cle, gooide ze het roer om. Ze stortte zich in de glimlach-busi- ness, zoals ze dat noemt: „Zeg nou zelf, word je niet vrolijk als je hier rondloopt?" Winkelgale rij Rembrandthof in Amstelveen kreeg voor Nederland de pri meur. Santiago bezit al een pandje aan de Oudegracht in Utrecht. Daarna staat Maas tricht op haar verlanglijstje. „Er is ruimte in Nederland voor maximaal tien winkels", schat ze in. Voor Nederlandse begrip pen kan de Amerikaanse blije aanpak aanstellerig overkomen. Maar daar is Santiago niet bang voor. „Kijk maar naar Denemar ken. De Denen kun je vergelij Tet aperitief, een kruidige witte Ver- lmouth, gaat gepaard met een half ijfje citroen. De begeleidende amuse is rassend in haar eenvoud: gevierendeelde ampignons, net even gegaard, in een aar- inwerken schaaltje bijeengegaard en van auten prikkertjes voorzien. De wandklok sast het buffet slaat met bronzen toon half 5- Dan is het weer heel rustig. staurant 't Verloren Brood in Hulst heeft dds een week of vier nieuwe eigenaren, Ar- sld en Désirée de Brouwer. Arnold staat =n het fornuis en koestert als motto dat uit ïn gaan een aangename ervaring moet waarbij de gast verrast wordt door de serveerde gerechten. Na het lezen van »n geloofsverklaring zijn de verwachtin- a hoog gespannen. seerste instantie roept de kaart een vraag i, ik tel slechts twee visgerechten, gebak- sn zeetong van 450 gram 21) en een ge lid zalmhaasje in een romige kreeftenjus «t steranijs 17). Mijn gastvrouw heeft fn plausibele verklaring, verse vis is duur, blijft niet eeuwig vers en de bevoorrading voor een markt die nog enige verkenning vergt is niet eenvoudig. Ik proef er uit dat de chef met verse grond stoffen werkt en, door de kaart beperkt te houden, aan de gerechten alle aandacht wil geven. Arnold de Brouwer was tot voor kort chef-kok bij Restaurant De Halve Maan en werkte daarvoor in de keukens van Restau rant Napoleon, ook in Hulst, en Restaurant De Boshoeve in het Belgische Stekene. Hij ziet zijn restaurant als een trefpunt voor le vensgenieters, zo liet hij ter gelegenheid van de overdracht weten. Na de amuse volgt al direct een tweede ver rassing: de voorgerechtjes, groene salade met rivierkreeftenstaartjes en Stellendamse garnalen 11), garnalenkroketjes op een krokant slaatje met cashewnootjes 8,90), carpaccio van runderhaas met mozzarella 8,90) en groene salade met scampi en ge rookte spekjes 9,95) zijn ook in combina tie te proeven als antipasto 12,50). Zon der enige aarzeling maak ik gebruik van de ze mogelijkheid en op een groot bord ver schijnen vóór mij op tafel een perfect gama- lenkroketje op een bedje van groene sla met cashewnootjes, daarnaast enkele tongstre- lende scampi met gerookte spekreepjes, een minitaartje van Zeeuwse garnaaltjes en een dito creatie van rivierkreeftenstaartjes met daarnaast drie flinke druppels van verschil lende sausjes en bovenaan het bord de car paccio met mozzarella. Ik eet al deze lekker- w AAN TAFEL Rien van Reems nijen in de volgorde van warm naar koud en drink er een glas 'rooiwijn' van het Zuid-Afrikaanse wijnhuis Sonhoek bij, een goede keus volgens de gastvrouw, want veel gasten kiezen bij herhaling voor deze warm bloedige wijn die is gemaakt van het drui- venras Pinotage, een kruising van Pinot Noir en Cinsault. We hebben afgesproken dat ik enkele glazen van de wijn drink en de rest van de fles 18,50) mee naar huis neem. Driemaal is scheepsrecht, dus volgt er een derde verrassing: ook van de drie soe pen mag de gast een 'proeverij van twee soepjes naar keuze' creëren voor 4,50. Van de kruidige heldere tomatensoep met gegril de courgettereepjes 4), de lichtgebonden mosterd-roomsoep met gembersiroop en tuinkers 4,25) en de huisgemaakte romige kreeftensoep 5,50) kies ik de tomatensoep en de kreeftensoep. Het eerste soepje biedt een en al geconcentreerde tornatensmaak met reepjes tomaat en frisse courgette en het tweede ontpopt zich als een rivierkreef- tensoepje met een al even volle smaak van kreeft. De hoofdgerechten ogen klassiek zoals de entrecöte met kruidenboter 17), maar het varkenshaasje met kastanjechampignons verschuilt zich onder een krokant korstje van verse kruiden 14,75). Het plezierige van 't Verloren Brood zit voor een deel in de toegevoegde waarde van garnituren en sau zen. Zo gaat de tournedos vergezeld van een saus van oude Kopkeport 18) en rust de kalfsoester op zongedroogde tomaatjes met een kruidenroomsaus 16,50). Voor vegeta riërs heeft de chef een huisgemaakte groentenstrüdel met saffaanrisotto 15). Ik heb mijn zinnen gezet op de lamscarré met een jus van Darjeeling-thee 17,50). Ook uit dit gerecht blijkt dat er veel aan dacht en zorg aan is besteed. Het lamsvlees is prachtig rosé gebraden, de boontjes zijn knapperig, de broccoli biedt de juiste weer stand aan de tanden en de wortelreepjes houden stevig stand. Schijfjes aardappel, waarvan ik vermoed dat ze in room zijn ge gaard, en gefrituurde pureeballetjes hebben in dit gerecht ook een groentefunctie, want apart komt er nog een schaaltje krokante frietjes op tafel. Ik haal de botermalse kote letjes door de heerlijke saus en knaag ze tot op het bot af. Het Grand Dessert 't Verloren Brood 7,75) bestaat uit een verrukkelijke parade van patisserie, ijs en fruit, waaronder donke re chocolademousse, bavarois, een bolletje kaneelijs op spekkoek, aardbei, Kaapse kruisbes passievucht, carambole en nog veel meer. Het knusse interieur van 't Verloren Brood kreeg een verfje, het achterplaatsje met twee tafeltjes en ruïnedecor wordt tegen de lente opgeknapt en er is koloniaal meubilair met comfortabele zetels geplaatst, kortom goed en gezellig. Restaurant 't Verloren Brood Houtmarkt 3 4561 CX Hulst Tel. 0114-314239 Gesloten op maandag en dinsdag Keuken open van 12.00 tot 21.00 uur, op zaterdag van 16.00 tot 21.00 uur Lunchkaart tot 17.00 uur Creditcards: Visa, Eurocard en pinnen (was in voorbereiding) Rolstoel: toiletten zijn boven Kinderen: menuutjes in de maak Vegetarisch: in overleg Roken: niet gescheiden Glutenvrij: ia. vooraf bespreken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 35