zc Een moeijelijke oorlog in een elendig land talië krijgt de mgste hangbrug ;r wereld 27 Soldaten in dienst van Napoleon zaterdag 29 oktober 2005 De kleine man en vrouw in een tijd van grote mannen. Dat wil de tentoonstelling Voor Napoleon, Hollanders in oorlogstijd 1792-1815 in het Legermuseum in Delft laten zien. Tienduizenden Nederlanders vochten in de Napoleontische legers in heel Europa. Uniformen, onderscheidingen, brieven, dagboekfragmenten, een por tefeuille, twee kanonnen en een paard vertellen het verhaal van de grandeur en de gruwelijke realiteit van die periode. En niet te verge ten: de uniformjas die Napoleon in 1815 droeg, het jaar van de Slag bij Waterloo. Deze oorlog is moeijelijk, een verren weg en elendig land; alles moet zig eg- ter schikken, wij vertrouwen op onze Keizer, omdat het in de beste handen is. Ik ben een mooij eind van huis, en dat te voet. Was ik maar capt. bij de garde, dan kon ik te paard rijden. Joan Derk Nibader uit Hellenclöorn ontving op 19 februari 1812 de order om de volgende dag om vier uur 's och tends te vertrekken uit Versailles, waar hij was gelegerd. Waarheen de tocht zou voeren, was on bekend, maar het ging wel almaar ver der oostwaarts, naar Rusland. Daar zou hij op 17 november dat jaar tij dens de Slag bij Krasnoë om het leven komen. Zijn brieven, waarin hij steeds weer schreef terug te verlangen naar zijn geboortedorp, zijn bewaard gebleven. Evenals het pakketje met uniformkno- pen en verguld-messing ringkraag, die vanaf 1805 diende als vervanging van gekleurde sjerpen voor Officieren van Dienst, dat in 1813 bij zijn familie werd bezorgd. Dat pakketje is één van de ontroeren de voorwerpen in de expositie Voor Napoleon, Hollanders in oorlogstijd 1792:1815, die getuigen van de'enor me' Nederlandse deelname aan de veld tochten van Napoleon naar België, Spanje, Duitsland, Polen en uiteinde lijk Rusland. Tienduizenden Nederlanders namen er aan deel. Slechts van enkelen is tot nu toe de ware geschiedenis bekend, maar datgene van wat er bekend is, is nu bijeen gebracht. Daaronder ook het wit-blauwe, bijna splinternieuwe uniformrokje van Hendrik Jacob 't Hart uit Son en Breugel, die na de dood van zijn vader op dertienjarige leeftijd door zijn moeder het krijgs- vak werd ingestuurd. Op 22-jarige leeftijd stierf hij in 1809 aan een onbe kende ziekte, terwijl zijn eenheid in Duitsland was gelegerd. Hij was in middels opgeklommen tot luitenant, maar heeft de bij zijn nieuwe rang be horende uniformrok mogelijk nooit ge dragen. Tussen 1792 en 1815 werd erin Euro pa vrijwel onafgebroken oorlog ge voerd in steeds weer wisselende allian ties. Zo vocht Frederik Hendrik Wag ner, zoon van een Duits beroepsmili tair, aan Nederlandse zijde in 1793 te gen de Fransen om tenslotte in 1813 in Rusland in dienst van de Fransen te sterven. In brieven aan een vriend be klaagde hij zich in 1793 over de vele lange marsen die de soldaten moesten maken. „Dood af waren wij door 't veelvuldig waaken, ja selvs so dat ik onder 't marcheeren sliep en daardoor bijna in een sloot viel, om 3 uuren af, met het aanbre ken van de dag." In datzelfde jaar kreeg hij een musketkogel in zijn lin kerbil. Hij raakte opnieuw gewond bij de Slag bij Bergen in 1799, waar hij tegen de Britten en de Russen streed. In de brieven aan zijn ouders hield hij zich altijd op de vlakte, maar tegen over zijn vriend was hij openhartig. Meer dan eens liet hij zich van zijn menselijke kant kennen: „Welk een to neel opent zich niet op vijandelijke bo dem - daar den landman nog alles af geperst wordt wat hij bezit, en hij bijna niets ovrig houd om sijn ongeluk kig huis gesin te voeden - treurige voorwerpen voor een gevoelige ziel." De inname van steden was voor hem zo mogelijk nog erger: „Waar den vij and alles geplunderd en den inwoon- der na schandelijkheden met vrouwen en jonge dogters gepleegd te hebben, alles afnamen, dog laat ik hier van swijgen, mijn hart is te gevoelig." Goya Ter verbeelding van de ellende die de gewone soldaten in die tijd ondergin gen bevat de expositie ook een lange rij etsen van Goya uit diens bekende serie Los Desastres de la Guerra, die in bruikleen zijn afgestaan door het Museum Boymans van Beuningen en het Stadtmuseum Oldenburg. Hoe dan ook heeft het Legermuseum links en rechts prachtige stukken mogen le nen, onder meer uit de Hermitage in Sint-Petersburg, het Musée de l'Ar- mée in Parijs en de National Gallery in Londen. Dankzij die bruiklenen is nu ook een uniek duo sierkanonnen te zien van de hand van kanongieter Al- bert Benningh uit Lübeck. Ze werden in 1691 geschonken aan de Staten van Holland en West Friesland en stonden tot 1811 voor het ammunitiemagazijn, het Armamentarium, in Delft waar thans het Legermuseum is onderge bracht. Toen keizer Napoleon Delft in dat jaar bezocht, nam hij de kanonnen mee als krijgsbuit naar het Hotel des Invalides in Parijs. In 1814 gingen ze als krijgstrofee mee met de Pruisen en Oostenrijkers en kwamen ze in musea in Berlijn en Wenen terecht. Het Duit se exemplaar werd in 1945, nu door de Russen, als krijgsbuit meegenomen naar het Artilleriemuseum in Sint-Pe- tersburg. Niet minder uniek is de uniformrok die Napoleon in 1815 droeg, het jaar van zijn definitieve ondergang in de Slag bij Waterloo, en later tijdens zijn ballingschap op het eiland Sint-Hele- na. Of de door de Russen uitgeleende uniformrok van tsaar Alexander I, die in 1814 als triomfator Parijs binnen trok. En het wassenbeeld van Napo leon, waarmee de bezoeker op een on verwacht moment wordt geconfron teerd, doet griezelig echt aan, zoals hij daar schrijlings op een stoel zit, zijn rechterarm nonchalant over de rugleu ning hangend. Bijna net zo 'echt' is de zachtmoedig uit zijn ogen kijkende Wexy, het paard van de Prins van Oranje, dat op het slagveld van Waterloo om het le ven kwam. Wexy - wiens gevilde huid op een houten geraamte werd gelijmd als souvenir voor de koninklijke fami lie - staat gewoonlijk in de Koninklij ke Stallen van het paleis Noordeinde in Den Haag en wordt daar liefdevol aangeduid als 'paard no. 1'. Kijkkast Aan elk van de grote en kleine spelers uit de Napoleontische tijd is een soort kijkkast gewijd, waar je soms binnen kunt stappen. Om te horen hoe Napo leon zich tegenover zijn broer Lode- wijk (van 1806 tot 1810 koning van ons land) laatdunkend uitlaat over het Hollandse leger 'dat meer vrou wen, kinderen en vreemdelingen telt dan soldaten'. Dan weer om met enig voyeurisme het verhaal tot je te ne men van de schrijfster Ida Saint-El- me, die in 1776 als Maria Elselina Jo hanna Versfeit in Lith werd geboren, en de maitresse werd van eerst de Franse generaal Moreau en later van de Franse maarschalk Michel Ney. Ze noemde zichzelf La Contemporai ne, de Hedendaagse, en volgde haar minnaars met kortgeknipt haar, in een blauwe uniformjas met zwarte das, een broek en laarzen 'als een schooljongen' op hun veldtochten. Over haar amoureuze verhoudingen schreef ze later schaamteloze memoi res, die aanvankelijk een doorslaand succes werden, maar later werden ver boden omdat ze Napoleon te zeer ver heerlijkten. Ze noemde haar leven dat 'van een losbandige vrouw; een vage bond, hartstochtelijk, verkwistend, stoutmoedig, spotziek, zonder zorg voor de toekomst'. In 1845 zou ze, to taal verarmd, in Brussel sterven. Trots op zijn rol in de Grande Armée was ook 'chirurgijn' Hendrik Theo- door Verhoef uit Utrecht, die aan de Russische veldtocht van 1812 deel nam, in krijgsgevangenschap in Ar- changelsk verbleef en pas eind 1814 weer in Nederland terugkeerde, waar hij zich in Beusichem als arts vestig de. De Russische snuisterijen die hij verzamelde liggen in de aan Verhoef gewijde kijkkast: doeken, een houten lepel, een icoontje. Samen met de por tefeuille die hij voor zijn tocht van zijn zuster had gekregen. Het enige dat hij had weten te behouden, nadat hij op een gegeven moment door ko zakken was beroofd: een stille getuige van 'een moeijelijke oorlog' in 'een elendig land'. Aly Knol Voor Napoleon, Hollanders in oorlogs tijd 1792-1815. Legermuseum, Delft. Tot 2 april 2006. Open: maandag tot en met vrijdag: 10.00-17.00 uur. Zater dag, zondag, feestdagen: 12.00-17.00 uur De Slag bij Waterloo; de Prins van Oranje op zijn paard Wexy foto's GPD Het jasje van Napoleon Voor de brug en de kabels zal een nieuw soort staal gebruikt worden dat voldoende sterk en flexibel is om aardbevingen te doorstaan. De opening van de brug is voorzien voor 2012 en er zal tol geheven worden. Volgens een voorlopige berekening zullen personen wagens tussen de 10 en 16 euro betalen, af hankelijk van de duur van hun verblijf in Sicilië. Dat zal hoe dan ook voordeliger zijn dan het vliegtuig of een ferry-overtocht mét auto of caravan, om niet te spreken van de tijdwinst. Voor het arme Calabrië betekent de brug 40.000 nieuwe arbeidsplaatsen tijdens de bouwfase, waarvan er een groot aantal ook na de bouw zullen blijven bestaan in de ho- reca-sector, in allerhande servicebedrijven en in het toensme. De zuidelijke teen van Italië in de streek van de Aspromonte en rond Reggio de Calabria is immers voor ve le Italianen en buitenlanders een geliefd va kantieoord. Johan Lamoral Het grootste probleem is echter dat de Straat van Messina, die amper drie kilome ter breed is, een van de meest actieve aard- bevingsgebieden ter wereld is en dat de ver ankering van de pijlers in de bodem dus aan extreme voorwaarden moet voldoen. De brug moet bestand zijn tegen aardbevin gen van 7,1 op de schaal van Richter. Bovendien is deze smalle zeeweg zeer druk bevaren en de brug moet met een hoogte van 382 meter boven de zeespiegel grote zeeschepen ruim kunnen doorlaten. Er is echter niet alleen het scheepvaartverkeer. Door zijn ligging is Sicilië zowat de spring plank tussen Noord-Afrika en Europa. Vrachtwagens van en naar Tunesië moeten nu een lange reis op veerboten maken om de Italiaanse havens te bereiken, vanwaar zij verder naar Europa kunnen doorrijden. Met een brug over de Straat van Messina zullen zij na een korte overtocht reeds in Si cilië aan land kunnen gaan en via de brug naar het vasteland rijden. De brug zal ook een ander verkeerstech nisch probleem oplossen. Sicilianen en Itali anen kunnen nu enkel naar elkaar per boot of per vliegtuig. De kortste overtocht is met de ferry van Reggio di Calabria op het vas teland naar Messina in Sicilië en duurt on geveer één uur. Dagelijks zijn er vanuit ver schillende Italiaanse havens ongeveer 400 overtochten. Dat betekent een verschrikkelijk druk scheepvaartverkeer en de routes naar Sici lië zijn dan ook al jaren oververzadigd en vrijwel onbevaarbaar geworden. Nu zal via de brug naast het autoverkeer Een artistieke im pressie van de hangbrug die in 2012 Italië met Sicilië moet verbinden foto GPD ste is nu de Akashi brug in het Japanse Osa ka met een spanlengte van 1.9 km. De brug van Messina heeft echter een spanlengte van 3.3 km." „Bij volle windbelasting moet zij in het mid den 10 meter kunnen uitwijken. Onder de volle verkeerslast van voertuigen en treinen buigt zij 7 meter door in het midden en on der de volle aardbevingslast moeten de an- kerblokken zich elk 40 centimeter horizon taal en 15 centimeter verticaal kunnen ver plaatsen, zonder dat de brug noemenswaar dige schade oploopt Het gaat hier wel om reusachtige eindblokken met een eigen ge wicht van 900.000 ton en afmetingen van 100 meter lang, 50 meter breed en 40 meter ingebedde diepte." Het lijstje met records is nog lang niet af. Ofschoon de grootste overspanning 3.300 meter bedraagt, is de totale lengte van de brug 3.666 meter. Het zwevende wegdek is 60 meter breed en is opgehangen aan twee paar kabels, elk met een dikte van 1.24 me ter en een lengte van 5.300 meter. Elke ka bel bestaat uit 44.352 stalen windingen. elang gekoesterde Italiaanse droom van een vaste verbinding tussen het iSicilië en het vasteland wordt werke nd. Na beoordeling van de studies en uitwerpen zal in 2008 met de bouw be en worden van een reusachtige hang over de Straat van Messina, waar nu eerdiensten worden onderhouden 'onder meer) schepen van de voormali- winciale Stoombootdiensten (PSD). sen overspanning van 3300 meter tus- ètwee pijlers, zal het de langste hang- ter wereld worden. Alles aan deze b uitzonderlijk: het gaat hier om een oder complexe constructie en om grote afische en klimatologische uitdagin gen schare van internationale topex- ii werkte dan ook aan het ontwerp van itug mee. im wordt hier geen tunnel in plaats *n toch kwetsbare brug gebouwd? Het 'logische vraag als je praat over een verbinding tussen Italië en Sicilië. De !t van Messina, zo genoemd naar de teina in de uiterste noordoostpunt icilië, s echter een probleemgebied, ïaat is 600.000 jaar geleden ontstaan enorme geologische breuk die, na itelijk te zijn dichtgeslibd, nog steeds tter diep is. Een tunnel op deze diep- i'Js volkomen uitgesloten. De geologi- ïructuur heeft ook turbulente stromin- snel vloeiend water voor gevolg en ode Straat van Messina heerst vaak iachtig weer met windsnelheden tot 250 km. per uur. ook een snelle treinverbinding voor perso nen en goederen mogelijk worden. Daar door zal een einde worden gemaakt aan het nog steeds relatieve isolement van Sicilië maar ook het drukke scheepvaartverkeer in dit deel van de Middellandse Zee zal gevoe lig afnemen Er zullen aan deze brug zeer hoge eisen wor den gesteld. Zij moet geschikt zijn om 6.000 voertuigen per uur en 200 treinen per dag te dragen. Het brugdek zal daarom in elke richting vier wagenrijstroken en twee snel le treinverbindingen dragen, naast twee gro te voetgangersstroken met gescheiden fiets pad en een dienstweg. De geografische, klimatologische en ver keerstechnische eisen vergen voorts uitzon derlijk moeilijke funderingsontwerpen. De Italiaanse regering heeft daarom een be roep gedaan op een internationale commis sie van experts, die verantwoordelijk zal zijn voor de evaluatie en de latere opvol ging van de ontwerpvoorstellen voor deze unieke hangbrug. Een van hen is Professor William Van Impe van de Vakgroep Civiele Techniek van de universiteit Gent. Hij werd als een van de drie wereldexperten gevraagd zich vooral over de funderingsontwerpen te buigen, sa men met een Deense en Britse collega. Van Impe: „Als geotechniseh-funderingsex- pert venvacht men van mij een grondige technische evaluatie van de voorgestelde ontwerpen en berekeningen van de geotech- nische problemen verbonden met de brug, de viaducten, de tunnels en dies meer. Dat zal mede bepalend zijn voor de finale keuze van het consortium dat de brug moet bou wen, en dat zijn grotendeels Italiaans-Ja panse groepen. Het gaat om een project van 5 miljard euro, dat betekent dus dat erg zorgvuldig met elk ontwerpdetail dient te worden omgesprongen." Uitdagingen „De geologische, klimatologische en ver keerstechnische uitdagingen zijn inderdaad immens en nooit op die schaal gezien in de wereld", aldus Van Impe. „Het gaat hier om de langste hangbrug ter wereld. De lang

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27