De ademtocht van de zaal Een veelgeprezen debuut PZC z WINNAARS miH BPPp Voor |PÜ« I abonnees slechts 15 toppers uit de Nederlandse literatuur Jan Wolkers COLLECTIE vrijdag 28 oktober 2005 Lezersredacteur A. J. Snel is bereikbaar per post op het adres van de Centrale Redactie van de PZC, Stationspark 28, Postbus 31, 4460 AA Goes. Telefonisch: 0113 - 315660. E-mail:Lezersr edacteur@pzc.nl Het forum waarop lezers zich kunnen uiten over actuele zaken is bereikbaar via internet: wwio.pzc.nl. Soms leidt berichtgeving ertoe dat de verbeelding van de lezer sterk wordt geactiveerd en als het een beetje meezit levert dat enige vrolijkheid op. Tee voorbeelden daarvan deze week. Het oog van John Deguel- le uit Vlissingen viel op een be richt over Franz Beckenbauer die op audiëntie gaat bij de paus. 'Als onderdeel van een be zoek aan alle deelnemende lan den aan het WK', stond er. De- guelle vraagt zich af of hij iets gemist heeft, maar hij dacht toch dat Vaticaanstad niet tot de deelnemende landen behoort. Hoewel: „Het zou best voor veel publiek zorgen om een elftal kar dinalen aan het werk te zien", schrijft hij. En hij haast zich te verklaren dat hij zelf katholiek is. Om commentaren voor te zijn dat hij zich vrolijk zou maken over andermans geestelijken. Vers Dan kregen we van een lezer een uit de PZC geknipte foto toe gezonden waarop de directeur stond van het bedrijf AG Vlees waren. De foto hoorde bij een artikel over een beurs op Neel- tje Jans, waar zeer veel vers- en vleeswaren werden gepresen teerd. De inzender citeert uit het onderschrift: 'Er komen steeds nieuwe producten op de markt. Denk aan cowboyvlees'. Strenge vraag van de lezer: „Doen wij aan kannibalisme?" door A.J. Snel In volle fleur gaat zij voort. Marjan Berk laat de hinder die men kan heb ben bij het klimmen der jaren in haar voordeel werken. Ze benut de ervaring die bij haar leeftijd (73) hoort om haar verhalen reliëf te geven. Vertellingen in de vorm van columns, romans, docu mentaire boeken. En lezingen, die het karakter hebben van voorstellingen. Maandag 7 november keert ze weer in de Mythe in Goes. Een reprise wegens groot succes in de herfst van vorig jaar. De profane drie-eenheid te Amsterdam, die de kortelings vergaarde informatie over haar Zeeuwse afkomst uitstort over wie het maar wil horen, kwam de zer dagen met een nieuw boek 'Te laat voor de lobelia's'. Het is het laatste deel van een trilogie, die gaat over liefde op gevorderde leeftijd. Eerder verschenen 'Toen de wereld jong was' en 'Naar het zuiden!' Over haar columns en boeken gaat het tijdens haar aanstaande lezing in de Goese schouwburg. En over van alles wat ze verder zoal heeft ondernomen in haar leven; althans over wat ze daarvan kwijt wil en voor zover haar gehoor daar belangstelling voor heeft. Voorproef We proeven voor. „Schrijven", zegt Berk, „dat is vorm geven aan wat je in je kop hebt. Voor mij geldt dat ik het liefst schrijf over dingen waar ik ver rukt van ben. Ik kan wel eens hard zijn of kritisch. Bij voorbeeld over de senio- renomroep waar tien miljoen euro inge stopt wordt. Iedere omroep moet voor programma's voor iedereen zorgen, vind ik. Maar dat is uitzonderlijk; ik heb het liever over dingen waarin ik kan opgaan. Muziek is een favoriet on derwerp. In allerlei genres. De confron tatie met muziek windt mij op. Ik heb trouwens altijd wel onderwerpen. Die dienen zich niet pas aan als ik achter de laptop ga zitten, maar gaandeweg, in de loop van de week. Je denkt altijd na, bij alles wat je meemaakt vraag je je af of er een verhaal in zit. Je gedachten dwa len en op een bepaald moment komen de zinnen. Het is als bouillon die staat te trekken. Er komt altijd wat boven drijven: de essentie." „Je trekt sprints. Dat sluit mooi aan bij mijn verleden bij het cabaret. Je hebt te maken met een korte spanningsboog. Bij het formuleren kun je lekker sand- Marjan Berk: „Ik wil een zekere lichtheid" wichen: een begin en een eind met daar tussen het beleg. Ik ben vluchtig en asso ciatief en dat past bij de column, die strak aan een lengte gebonden is. En god zegene de deadline. Als ik daaraan niet gebonden zou zijn zou er helemaal niets uitkomen. Ik heb de druk van de tijd nodig. Dat is altijd zo geweest." Romans Het schrijven van een roman betekent voor Marjan Berk een verdieping. „Een column, daar zit in ieder geval een re dactie op te wachten en als het goed is een aantal lezers. Bij een boek is dat niet zo. Niemand vraagt erom. Voor mij is het zelfexpressie. Bij al het andere werk dat ik doe is het boek een prettig soort achtergrondmuziek. De column geeft je de mogelijkheid meteen verslag te doen van wat je meemaakt en daar aan heb ik behoefte. Maar ik hang ook naar meer reflectie. Je kunt doorcompo- neren. Je weegt af of een idee levensvat baar is, of er genoeg zuurstof zit in wat zich aandient en dat blijkt dan soms het geval. Nee, autobiografisch is mijn werk niet, hoewel de personages in een boek dat je hebt geschreven natuurlijk altijd ook een afsplitsing zijn van jezelf. Als ik schrijf, stel ik de eis dat het ver haal in ieder geval mezelf niet mag ver velen. Ik zit soms te gniffelen. Niet dat alles komisch is, maar ik wil toch altijd een zekere lichtheid in mijn verhalen hebben. Dat heb ik van mijn moeder. Zij had ironie als strategie om te overle ven. De dingen kunnen nog zo zwart zijn, er zit altijd wel een kant aan die je kunt ridiculiseren." Lezing Of een passage in een boek werkelijk ge slaagd is, daarover oordeelt uiteindelijk de lezer. Of de luisteraar. Berk: „Als je voorleest, heb je de definitieve check. Je foto Mechteld Jansen merkt aan een zaal of een passage te breed is uitgelegd, of er zakken in het verhaal zitten. Dat geeft een lezing voor mij altijd iets extra's. Je wordt gecon fronteerd met het oordeel over je werk. Een zaal kan namelijk niet uit beleefd heid welwillend reageren. Je hoort het onmiddellijk als mensen er op een be paald moment weinig aan vinden en dat ligt dan alleen maar aan jou. Ik heb er ongelooflijk veel plezier in voor een zaal te staan. Ik kan mijn speeldrift kwijt op een plaats waar je de adem tocht, het ritme van het publiek voelt. Dat is prachtig." Marjan Berk houdt maandag 7 novem ber een lezing in de Goese schouwburg De Mythe. PZC-lezers die daarbij wil len zijn, kunnen met de bon die van daag op pagina 30 van deze krant wordt afgedrukt, een gratis toegangsbe wijs bemachtigen. De opgestoken middelvinger, het met de wijsvinger tikken op het voorhoofd, het plakken aan de bumper van een voorganger en hol platvloerse schelden op de medeweggebruiker, het zijn fenomenen waarmee de samenleving niet direct wordt opgeleukt. Veel autonio bilisten (m/v) voelen het ego opzwellen zodra ze het contactsleutel, tje hebben omgedraaid. Vanaf dat moment maakt alleen de ander nog fouten. Het is verademend eens ander gedrag in het verkeer mee te maken. Elly Goudzwaard uit Zierikzee kwam met een mooi goed nieuwtje over wellevendheid. Op een rotonde niet ver van de binnenstad werd ze onlangs op de fiets aangereden door een automobilist. Die kwam geen secondeop de gedachte de schuld bij haar te leggen, maar erkende zonder dra len dat hij voorrang had moeten geven. Schade Elly: „Hij wilde de schade meteen vergoeden. Om te weten hoehoo die was, moest een fietsenmaker er even naar kijken. Geen enkel probleem. Die man gaf zijn twee kinderen opdracht de fiets, met een zwaar verbogen voorwiel, op het achterwiel naar de fietsenma ker te sjouwen. Hij zocht zelf intussen een parkeerplek en kwam ons daarna achterop. Vijfenzestig euro was het en ik kreeg het geld contant. Je schrikt natuurlijk wel even als je zo'n ongelukje over komt, maar als het daarna op zo'n manier wordt afgehandeld, hour je daar dan weer een goed gevoel aan over." Oh ja, wat Elly verbaasde: de man stuurde niet alleen zijn kinderer mee, maar gaf haar ook, als een soort onderpand, zijn Personalaus- Nederlands Mevrouw M. Doppegieter uit Vlissingen geeft privélessen Neder lands aan buitenlanders en dat leverde dezer dagen ook goed nieuws op. Vijf geslaagden had ze voor het Staatsexamen NT2,pro gramma 2. Dat houdt in dat de studenten het Nederlands als twee de taal beheersen op een niveau waarmee ze hoger beroepsonder-i wijs kunnen volgen. De geslaagden, een rijtje namen dat de Nederlandse telefoongids wat extra kleur zou geven: Laura Bogoslauskaite uit Litouwen,Bar bara Brela uit Polen, G. Temirpolat uit Turkije, D. Gies uit Duits land en V. Escaravage uit Frankrijk. Doppegieter: „Het gaat hier om mensen die op eigen initiatief en voor eigen rekening studeren. Ieder heeft zo zijn of haar reden omi Nederlands te leren. De heer Gies komt in zijn vakanties en indeI weekeinde vaak naar Zeeland en hij wil hier op langere termijn kij men wonen. Mevrouw Brela heeft een tijd in Nederland gewoond,] Ze heeft nu een zaak in schoenen in Warschau en ze wil schoenen! naar Nederland gaan importeren. Ze is een aantal keren terug in N( derland geweest om de lessen te volgen en examen te doen. Er wor den heel wat inspanningen voor geleverd. En achter ieder zit een ei gen verhaal." Lezersredacteur A.J. Snel ontvangt graag goed nieuws van lezers om op deze plek door te geven aan andere lezers. Hoe hij bereikbal is. staat in het colofon linksboven in de rubriek Redactie Reactie Citaat: Wie zich niet kan beperken, kan niet schrijven. Nicolas Boileau WWMAMS coaten t De PZC geeft, in samenwerking met de andere kran ten van het Wegener-concern, sinds kort ook literaire boeken uit. Vijftien weken lang verschijnt elke week een klassiek te noemen boek uit de Nederlandstalige literatuur. De boeken komen uit in de serie 'Winnaars Collectie', omdat het gaat om schrijvers die een belangrijke lite raire prijs hebben gewonnen. Tegen een aantrekkelijke prijs zullen de boeken te verkrijgen zijn bij Bruna en andere boekhandels, postkantoren en -agentschappen, Free Record Shop en Read Shops. Abonnees van de krant beta len 4,95 euro, niet-abonnees 7,50 euro. Als vierde boek in de reeks is vanaf morgen de verhalenbun del 'De meisjes van de suikerwerkfabriek' van Tes sa de Loo verkrijgbaar. Zie ook www.winnaarscol- lectie.nl door Peter Leunissen Tineke Duyvené de Wit is 37 als zij onder pseudo niem Tessa de Loo haar lite raire eersteling ten doop houdt. Haar wangen zullen lichtelijk rood zijn gekleurd bij het lezen van de kritieken die haar debuut De meisjes van de suikerwerkfabriek (1983) te beurt vielen. De kri tieken waren welwillend, lo vend zelfs. Een aantrekkelijke bundel van zes verhalen, al had de schrijfster nog te leren, zo luidde globaal het oordeel. In NRC Plandelsblad heette het boek 'bijzonder prettig lees baar, vaardig geconstrueerd, zonder een pretentieus etale ren van kennis'. De Haagse Courant roemt De Loos bun del als 'een eruit springend debuut'. En Vrij Nederland stelt dat het boek 'leest als een trein'. Alle recensenten zijn het er dan over eens dat het titelverhaal het aantrekkelijkst is. Aantrekkelijk, dat is het verhaal nog steeds, al is de thematiek - wouwen met ongelukkige relaties met mannen nemen wraak - nu wat minder pregnant actueel dan in de periode van verschijnen. De Loo vertelt over vier vrouwen, die dage lijks forenzen van hun woonplaats naar hun werk in een chocoladefabriek. In dertig pagi na's schetst ze, daarbij rijkelijk gebruikmak end van flashbacks, de achtergrond van de wouwen en hoe ze gekomen zijn tot de daad die hen voortaan zal binden. Die daad is het uitkleden van een jonge conducteur die wei gert door de vingers te zien dat het maand abonnement van een van de vrouwen één dag verlopen is. De achtergrond van dat alles is de treurige re laties die de vrouwen met mannen hebben. Voor de ik-persoon is dat de vader (die de ho ge verwachtingen ten aanzien van zijn doch ter verloren ziet gaan). De anderen kampen met kerels die ziek zijn, altijd ruziën of onbe trouwbaar zijn. Als de jonge en bovendien nieuwe conducteur zich in de beslotenheid van de treincoupe hooghartig opstelt, is het wraakmoment daar. Wraak die de wouwen zelf ook schrik inboezemt, als de conducteur huilend en naakt de coupé uitvlucht en het perron oploopt. Tessa de Loo (1946) studeerde Neder landse taal- en letterkunde in Utrecht. Ze werkte een aantal jaren in het onder wijs voordat ze in 1983 debuteerde met 'De meisjes van de suikerwerkfabriek', een bundel korte verhalen. Het boek was meteen een groot succes: De Loo kreeg er in 1984 de Anton Wachterprijs en het Gouden Ezelsoor voor. Internationaal brak zij door met de 'De tioeeling' (1993), dat werd bekroond met de Otto von der Gablentzprijs en de Trouw Publieksprijs. Ben Sombogaart bewerkte in 2002 de roman tot een speel film, die zelfs werd genomineerd voor een Oscar. In september 2004 verscheen de meest recente roman van Tessa de Loo: 'De zoon uit Spanje'. De Loos verhalen lezen gemakkelijk weg, al maakt ze rijkelijk gebruik van perspectiefwis selingen en verspringingen in de tijd en is haar zinsbouw soms (onnodig) complex. De positieve recensies en toegankelijkheid van de verhalen maken dat het debuut meteen een bestseller is. Van De meisjes van de sui kerwerkfabriek gaan 46.000 exemplaren over de toonbank, wat in die jaren een fenomenaal aantal is voor een debuut. Met het winnen van het Gouden Ezelsoor en de Anton Wach terprijs is haar naam definitief gevestigd. foto Romy Sonneman Ander werk Meander (1986, roman) Het Rookoffer (1987, novelle, Boekenweekgeschenk) Isabelle (1989, roman) De tweeling (1993, roman) Alle verhalen tot morgen (1995, verhalen) Een varken in het paleis (1998, reisverhaal n.a.v. fascinatie voor Byron) Een gevaar op de weg (1999, autoportretten). Een bed in de hemel (2000, roman) Alle verhalen (2003) De zoon uit Spanje (2004, roman) www. winnaarscollectie, nl Normale winkelprijs 7,50 pst. (zolang de voorraad strekt) 15 gelauwerde Nederlandse schrijvers. Allen winnaars van prestigieuze literaire onderscheidingen Een prachtige collectie boeken in harde kaft gebonden en voorzien van een fraaie stofomslag. Met zorg samengesteld door de boekenredactie van o.a. de PZC en alleen voor abonnees te koop met een éénmalige korting op elke titel. U vindt liw voordeelbon 3x per week op de voorpagina van deze krant. Knip de bon uit en lever 'm in bij één van de filialen van Bruna, Free Record Shop of op het Postkantoor. U ontvangt dan het boek van de week met 2,55 korting (normale prijs 7,50). Iedere zaterdag verschijnt er een nieuw 'Winnaars' boek in de verkoop, leder boek is 3 weken verkrijgbaar, zolang de voorraad strekt. U kunt de collectie ook per post ontvangen Als u zich intekent op de hele collectie ontvangt u het laatste boek gratis. Kijk ook opwww.winnaarscollectie.nl. De doodshoofdvlinder Jan Wolkers (1925) brak in de jaren zestig krachtig door met romans en verhalen over zijn gereformeerde jeugd en taboedoorbrekende thema's in onverbloemde taal. Opgeleid als beeldhouwer debuteerde hij in 1961 met de bundel 'Serpentina's petticoat'. Hij ontwikkelde zich tot een gedreven en beeldend verteller. Zijn boeken 'Turks Fruit', 'Brandende liefde' en Terug naar Oegstgeest' werden met succes verfilmd. Het overlijden van zijn vader inspireerde Wolkers tot 'De doodshoofdvlinder', dat verscheen in 1979 en waarin de sfeer wordt getekend door dichte mist, ontbinding en dood. Jan Wolkers woont sinds 1980 op Texel en daar situeerde hij 'Zomerhitte', het Boekenweekgeschenk van 2005 en zijn eerste roman na twintig jaar. Winnaar nr. 4: Tessa de Loo vanaf zaterdag 29 oktober verkrijgbaar samengesteld door de boekenredactie van uw krant Remco Campert I Het leven is vurrufckulluk Thomas Rosenboom I De mensen thuis Jan Wolkers i De doodshoofdvlinder Tessa de Loo I De meisjes van de suikerwerkfabriek Geert Mak I Het stadspaleis Cees Nooteboom I De verliefde gevangene Simon Vestdijk I Op afbetaling Jan Cremer I Ik, Jan Cremer Gerrit Kouwenaar I Ik was geen soldaat F. Bordewijk I Noorderlicht Hugo Claus I De geruchten A.F.Th, van der Heijden I Advocaat van de hanen K. Schippers I Eerste indrukken Willem Brakman I Een winterreis Gerard Reve I Werther Nieland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 50