Uit het VERRE verleden jkebox in de auto dankzij een simpel stickie i fletsenland gaat de zomertijd gewoon door 25 vrijdag 28 oktober 2005 nstapels cd's meer, en toch enorme hoe- Iheden muziek naar eigen keuze in de au- fdraaien. Het kan allemaal met een geheu- sdckje zo groot als een aansteker: usb. een verslaggever daard voor de aansluiting van randapparatuur (hardware) op heeft in computerland een computer. kleine revolutie ge- Usb vervangt de parallelle en se- letters staan voor uni- riéle poorten van de computer, istrifll bus, een nieuwe stan- die veel langzamer gegevens overdragen. Met het stickje kun je dus veel makkelijker docu menten, muziek of foto's mee nemen van de ene naar de ande re computer. Bovendien: de op slagcapaciteit wordt steeds gro ter. Volkswagen maakt als eerste au tomerk auto's met een universe le usb-aansluiting: de nieuwe ca briolet Eos en de supersnelle Golf R32 worden ermee uitge rust. De usb-poort zit in de mid- denarmsteun van de auto en daarmee kun je duizenden mu De usb-stick is rijp om in d gebruikt te worden. ziekbestanden in de auto afspe len. Zodra de cd-speler van het audiosysteem wordt ingescha keld, herkent die de aanwezig heid van de externe datadrager. In het display van het audio- of navigatiesysteem wordt de ti tel van het nummer weergege ven. Net als bij een cd onthoudt het audiosysteem bij het uit schakelen waar de muziek is ge stopt. iPod Voor bezitters van een Apple iPod heeft VW ook een speciale aansluiting ontwikkeld, zodat zij hun geavanceerde mp3-spe- ler onderweg in de auto kun nen gebruiken. De usb-voorbe- reiding kan vanaf december als alternatief voor de cd-wisselaar in de Golf, Golf Plus en Touran worden besteld. Volgend jaar is de optie voor andere Volkswa gens beschikbaar. Smart toon de onlangs een Crosstown-studie- model met usb-aansluiting, en andere merken zullen snel vol gen. Vraag antwoord Een collega heeft een milieuvriendelijke autoverzekering ajgeslo- ten. Wat houdt zoiets in? Randolf Kobus van Centraal Beheer Achmea: „Ieder een met een privé-auto van vier jaar en ouder kan bij ons een autoverzekering met Groene Service afsluiten. Bij reparatie van schade wordt dan gebruik gemaakt van tweedehands onderdelen van hetzelfde type auto. Op die manier hoeven relatief minder nieuwe onderdelen gefabriceerd te worden. De onderdelen zijn gecontro leerd en voorzien van een zogenaamd TÜV kwaliteits kenmerk. Een netwerk van geselecteerde reparateurs voert het schadeherstel uit. De Groene Service-verzeker den krijgen 10 procent korting op de premie van de dek king 'aanrijdingen' en de dekking 'brand, storm en na tuur'. Bovendien zit op de reparatie vier jaar garantie." Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden vindt u op de site van de krant, rubriek Auto. Japanse klassiekers Een greep uit de Japanse model historie zoals die op de Tokyo Motor Show is te zien. Daihatsu Bee 1951-1956 Grote (408 cm) vierdeurs driewieler. Harakiri bij hoge bochtsnelheden. Q) Datsun (Nissan) Bluebird 1200 1959-1964 Eigen ontwerp, Britse stijl en techniek. Import Finland en Griekenland. De autoshow in Tokio bestaat vijftig jaar en daarom is een hoekje gereserveerd voor een jubileumexpositie. I Nostalgie voor Japan ners, voor Europea nen een kennisma king met een nauwe lijks bekende autoge schiedenis. Door Gert te Lintelo Een halve eeuw na de eerste 'Japanse Auto- RAI' kunnen we ons nauwelijks voorstel len dat er toen liefst 250.000 bezoekers langs de kas sa's moeten zijn geschuifeld. Er waren namelijk vooral bedrijfs wagens en bussen te bewonde ren, er stonden slechts 25 perso nenwagens, deels van buiten landse makelij. Maar de auto oe fende een magische aantrek kingskracht uit, mede omdat zich in Japan eenzelfde Wirt- schaftswunder afspeelde als bij de voormalige Duitse bondge noot. Hoewel Japan voor de oorlog al autofabrikanten kende, kwam )Flying Feather 1954-1955 Leek op twee aan elkaar gelaste motorfietsen. Bolderkar is nog primitiever. O; Mazda R360 1960-1969 Kei Car, 89 km per uur met het gevoel dat je een kaasstolp op je hoofd hebt. KLASSIEK echte serieproductie pas in de jaren vijftig op gang. Bij de gro tere merken was dat vooral li- centiebouw. Zo bouwde Hino de Renault 4CV na, produceerde Isuzu de Hillman Minx en Nissan de Austin Cambridge. Geleidelijk aan ontstonden eigen ontwer pen, maar wel in Europese of Amerikaanse stijl. Bij grotere, luxueuze auto's had een Ameri kaanse styling in dit verre verle den de voorkeur, want ook in Ja pan waren glitter en glans het symbool van macht en succes. Kei Car De Japanse overheid bezag de ontwikkelingen eindjaren veer tig al met gemengde gevoelens. Natuurlijk was de groeiende welvaart een geschenk uit de hemel, maar dat kon niet wor den gezegd van de te krappe en snel vol rakende steden. Om het ruimtebeslag te beperken en de nationale industrie te sti muleren vaardigde de overheid in 1949 de wet op de 'Kei Car' (miniatuur-auto) uit. Auto's met een maximum lengte van 305 cm en cilinderinhoud van 359,5 cc genoten ontheffing van een parkeervergunning in grote ste den. Pas negen jaar later kwam de massaproductie op gang met de Subaru 360. Dit grappige karre tje had, net als de meeste latere concurrenten, de motor achter in. De ruimte voorin was met het reservewiel en een zakje rijst al overvol. Dat deze mini mum-karretjes als vijfpersoons werden aangeprezen, zei vooral iets over het formaat van de ge middelde Japanner. Een polder bewoner zou eerder de voor stoeltjes hebben verwijderd om te kunnen sturen vanaf de ach terbank. Anderzijds kenden we in Europa ook de Fiat 500 en Goggomobil waarbij je je moest afvragen hoe je er zonder chi rurgische bijstand ooit vier vol wassenen in kon passen. Hoe dan ook, de Kei Car is ook in 2005 nog een succesformule, al bedraagt de maximum leng te inmiddels 330 cm en de cilin derinhoud 660 cc. Een voor beeld is de Suzuki Wagon R, bij ons bekend als Wagon R+. De plus staat voor een grotere mo tor en 18 cm extra breedte. Want ook hier is de mens de maat der dingen. Toyopet (Toyota) Crown 1955-1960 Amerikaanse droom, maar dan kleiner. Japanners stapten nog net zonder trapje in. Isuzu pakt de draad op Sinds september heeft Isuzu weer een netwerk(je) in de Benelux. Het Japanse merk van pick-ups en vrachtauto's is gevestigd in Veenendaal. Directeur Oli vier Heymans denkt vanaf begin volgend jaar operatio neel te zijn. Isuzu biedt voorlopig de Rodeo pick-up in drie varianten aan en een lichte vrachtwagen, de N-se- rie. Even was het merk weg, maar Isuzu gaat weer zijn pick-up en een lichte bedrijfswagen (foto) leveren. Uitstapje met Mobilion Vanuit Mobilion, het informatiecentrum van Rijkswa terstaat in Utrecht, kunnen bezoekers zaterdag 5 november gratis op excursie naar het Testcentrum voor Verkeerssystemen in Delft. Deelnemers maken kennis met moderne technieken zo als flexibele wegbelijning met lampjes en de route-infor matieborden die automobilisten reistijden en opstoppin gen tonen. Ook mogen ze in het calamiteiten-trainings centrum voor wegverkeersleiders en weginspecteurs. Om 12.30 uur vertrek bus van Mobilion naar het testcentrum in Delft. Terugreis 16.00 uur. Eigen vervoer kan ook Aanmelden t/m 3 november: tel. 030 2840784 Meer informatie, www mobilion nl Ouderwets nieuwe Neos III Hyundai laat in Tokio de concept Neos III zien. De crossover is een idee van de lijnen die het merk in de toekomst gaat volgen. De auto heeft uitgebreide veiligheidssystemen en ge avanceerde bediening. Terwijl de show van Tokio zwart ziet van hybrides en andere milieuvriendelijke aandrijf systemen, houdt Hyundai het bij de Neos ouderwets: on der de kap zit een dikke 4.6 liter V8 motor die alle vier de wielen aandrijft. Boven-modale Opale blijft vreemd. Juist in de herfst, als fietsen i allesbehalve lollig is, komen de fabrikan- met hun laatste nieuwtjes. Een kleine tp. Hans van Alebeek wds noemt het een door- si vanaf het voorjaar 2006 in hun winkel merkfiet- in Union te koop. Tot dus ver weigerden grote jongens als Gazelle, Sparta en Batavus hun merkfietsen bij Halfords onder te brengen. Volgens directeur Paul Burger omdat ze bang zijn voor 'een neerwaartse prijsspi- raal'Begrijpen doet Burger dat niet, want met 80.000 tot 90.000 verkochte fietsen per jaar is zijn bedrijf goed voor zo'n tien procent van de Neder landse markt. Speciaal voor Hal fords maakt Union een stuk of tien modellen (heren en dames) in de prijsklasse tussen 400 en 800 euro. Ze zijn te koop vanaf eind maart 2006. Info: www.halfords.nl K3 trapt door Directeur Wilco Kruitbosch hoort niet tot de doelgroep van Karen, Kristel en Kathleen, maar is wel fan van K3. Sinds een jaar of drie brengt zijn gelij knamige bedrijf K3-fietsspullen op de markt. Nu de meiden groep weer toeslaat met een nieuwe cd en een Ahoy-con- certreeks, zijn een heleboel ver se K3-producten verschenen. Het aanbod, in zo'n beetje alle fietswinkels te koop, varieert van K3-handvatten (4,95 euro) en een K3-toeter (7,50 euro) tot complete K3-fietsen in de gang bare kindermaten vanaf 12 inch. Natuurlijk allemaal met veel roze. „Zo lang de dames doorgaan, doen wij dat ook", zegt Kruitbosch. Info: www.k3fietsen.nl en www.kruit bosch.nl Voor barre tochten Met het woord fietskar beledig je de Chela van fietsfabrikant Koga bv. Eigenlijk is het bijna een mini-kampeerwagen die je aan je fiets kunt pikken. Bij uit stek ook een fietstrailer waar mee je verre (en barre) tochten kunt maken. Zo is de eenwieli- ge aluminium aanhanger onder andere voorzien van een uit klapbare stoel, tafel, tele scoop-statief en een rugzak met zonnecellen voor het opladen van gps-apparatuur of mobiele telefoon. De uitrusting zit in geïntegreer de opbergtassen. Het karretje weegt 12,6 kilo. De adviesprijs voor deze fraaie aanhanger is 799 euro. Info. www koga.com ANWB lauwert Thule-drager Toeractief, het fiets en wandelma gazine van de ANWB, heeft tien fietsdra- gers getest en daarbij komt de Thule Euro- way 945 als winnaar uit de bus. Het test team waar deert vooral de doordachte trekhaakbeves tiging en het fraaie kantel mechanisme. De fietsdrager van het Zweedse Thule werd als beste getest' fietsje van 12 inch kost 169 euro. De Chela-aanhanger weegt 12,6 kilo. Het karretje bevat onder andere een stoel en tafeltje. Het Franse brommobielmerk Bellier komt op de Ne derlandse marlet met de Opale. Het rijbewijsvrije wagentje heeft, behalve een rijke standaarduitrusting, twintig centi- meter meer binnenruimte dan de bestaan de Divane. Daardoor kan er een rolstoel, rollator of gro te hoeveelheid boodschappen mee. De Bellier Opale kost 12.660 euro. Info: www slim-mobiel.nl of 0413-471656

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25