Uit het VERRE verleden
jkebox in de auto dankzij een simpel stickie
i fletsenland gaat de zomertijd gewoon door
25
vrijdag 28 oktober 2005
nstapels cd's meer, en toch enorme hoe-
Iheden muziek naar eigen keuze in de au-
fdraaien. Het kan allemaal met een geheu-
sdckje zo groot als een aansteker: usb.
een verslaggever daard voor de aansluiting van
randapparatuur (hardware) op
heeft in computerland een computer.
kleine revolutie ge- Usb vervangt de parallelle en se-
letters staan voor uni- riéle poorten van de computer,
istrifll bus, een nieuwe stan- die veel langzamer gegevens
overdragen. Met het stickje kun
je dus veel makkelijker docu
menten, muziek of foto's mee
nemen van de ene naar de ande
re computer. Bovendien: de op
slagcapaciteit wordt steeds gro
ter.
Volkswagen maakt als eerste au
tomerk auto's met een universe
le usb-aansluiting: de nieuwe ca
briolet Eos en de supersnelle
Golf R32 worden ermee uitge
rust. De usb-poort zit in de mid-
denarmsteun van de auto en
daarmee kun je duizenden mu
De usb-stick is rijp om in d
gebruikt te worden.
ziekbestanden in de auto afspe
len. Zodra de cd-speler van het
audiosysteem wordt ingescha
keld, herkent die de aanwezig
heid van de externe datadrager.
In het display van het audio-
of navigatiesysteem wordt de ti
tel van het nummer weergege
ven. Net als bij een cd onthoudt
het audiosysteem bij het uit
schakelen waar de muziek is ge
stopt.
iPod
Voor bezitters van een Apple
iPod heeft VW ook een speciale
aansluiting ontwikkeld, zodat
zij hun geavanceerde mp3-spe-
ler onderweg in de auto kun
nen gebruiken. De usb-voorbe-
reiding kan vanaf december als
alternatief voor de cd-wisselaar
in de Golf, Golf Plus en Touran
worden besteld. Volgend jaar is
de optie voor andere Volkswa
gens beschikbaar. Smart toon
de onlangs een Crosstown-studie-
model met usb-aansluiting, en
andere merken zullen snel vol
gen.
Vraag antwoord
Een collega heeft een milieuvriendelijke autoverzekering ajgeslo-
ten. Wat houdt zoiets in?
Randolf Kobus van Centraal Beheer Achmea: „Ieder
een met een privé-auto van vier jaar en ouder kan bij
ons een autoverzekering met Groene Service afsluiten.
Bij reparatie van schade wordt dan gebruik gemaakt van
tweedehands onderdelen van hetzelfde type auto. Op
die manier hoeven relatief minder nieuwe onderdelen
gefabriceerd te worden. De onderdelen zijn gecontro
leerd en voorzien van een zogenaamd TÜV kwaliteits
kenmerk. Een netwerk van geselecteerde reparateurs
voert het schadeherstel uit. De Groene Service-verzeker
den krijgen 10 procent korting op de premie van de dek
king 'aanrijdingen' en de dekking 'brand, storm en na
tuur'. Bovendien zit op de reparatie vier jaar garantie."
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden vindt u op de site van de krant, rubriek Auto.
Japanse klassiekers
Een greep uit de Japanse model
historie zoals die op de Tokyo
Motor Show is te zien.
Daihatsu Bee 1951-1956
Grote (408 cm) vierdeurs driewieler.
Harakiri bij hoge bochtsnelheden.
Q) Datsun (Nissan)
Bluebird 1200 1959-1964
Eigen ontwerp, Britse stijl en techniek.
Import Finland en Griekenland.
De autoshow in Tokio
bestaat vijftig jaar en
daarom is een hoekje
gereserveerd voor een
jubileumexpositie.
I Nostalgie voor Japan
ners, voor Europea
nen een kennisma
king met een nauwe
lijks bekende autoge
schiedenis.
Door Gert te Lintelo
Een halve eeuw na de
eerste 'Japanse Auto-
RAI' kunnen we ons
nauwelijks voorstel
len dat er toen liefst
250.000 bezoekers langs de kas
sa's moeten zijn geschuifeld. Er
waren namelijk vooral bedrijfs
wagens en bussen te bewonde
ren, er stonden slechts 25 perso
nenwagens, deels van buiten
landse makelij. Maar de auto oe
fende een magische aantrek
kingskracht uit, mede omdat
zich in Japan eenzelfde Wirt-
schaftswunder afspeelde als bij
de voormalige Duitse bondge
noot.
Hoewel Japan voor de oorlog al
autofabrikanten kende, kwam
)Flying Feather 1954-1955
Leek op twee aan elkaar gelaste
motorfietsen. Bolderkar is nog primitiever.
O; Mazda R360 1960-1969
Kei Car, 89 km per uur met het
gevoel dat je een kaasstolp op
je hoofd hebt.
KLASSIEK
echte serieproductie pas in de
jaren vijftig op gang. Bij de gro
tere merken was dat vooral li-
centiebouw. Zo bouwde Hino
de Renault 4CV na, produceerde
Isuzu de Hillman Minx en Nissan
de Austin Cambridge. Geleidelijk
aan ontstonden eigen ontwer
pen, maar wel in Europese of
Amerikaanse stijl. Bij grotere,
luxueuze auto's had een Ameri
kaanse styling in dit verre verle
den de voorkeur, want ook in Ja
pan waren glitter en glans het
symbool van macht en succes.
Kei Car
De Japanse overheid bezag de
ontwikkelingen eindjaren veer
tig al met gemengde gevoelens.
Natuurlijk was de groeiende
welvaart een geschenk uit de
hemel, maar dat kon niet wor
den gezegd van de te krappe en
snel vol rakende steden. Om
het ruimtebeslag te beperken
en de nationale industrie te sti
muleren vaardigde de overheid
in 1949 de wet op de 'Kei Car'
(miniatuur-auto) uit. Auto's met
een maximum lengte van 305
cm en cilinderinhoud van 359,5
cc genoten ontheffing van een
parkeervergunning in grote ste
den.
Pas negen jaar later kwam de
massaproductie op gang met de
Subaru 360. Dit grappige karre
tje had, net als de meeste latere
concurrenten, de motor achter
in. De ruimte voorin was met
het reservewiel en een zakje
rijst al overvol. Dat deze mini
mum-karretjes als vijfpersoons
werden aangeprezen, zei vooral
iets over het formaat van de ge
middelde Japanner. Een polder
bewoner zou eerder de voor
stoeltjes hebben verwijderd om
te kunnen sturen vanaf de ach
terbank. Anderzijds kenden we
in Europa ook de Fiat 500 en
Goggomobil waarbij je je moest
afvragen hoe je er zonder chi
rurgische bijstand ooit vier vol
wassenen in kon passen.
Hoe dan ook, de Kei Car is ook
in 2005 nog een succesformule,
al bedraagt de maximum leng
te inmiddels 330 cm en de cilin
derinhoud 660 cc. Een voor
beeld is de Suzuki Wagon R, bij
ons bekend als Wagon R+. De
plus staat voor een grotere mo
tor en 18 cm extra breedte.
Want ook hier is de mens de
maat der dingen.
Toyopet (Toyota)
Crown 1955-1960
Amerikaanse droom,
maar dan kleiner.
Japanners stapten nog net
zonder trapje in.
Isuzu pakt de draad op
Sinds september heeft Isuzu weer een netwerk(je) in
de Benelux. Het Japanse merk van pick-ups en
vrachtauto's is gevestigd in Veenendaal. Directeur Oli
vier Heymans denkt vanaf begin volgend jaar operatio
neel te zijn. Isuzu biedt voorlopig de Rodeo pick-up in
drie varianten aan en een lichte vrachtwagen, de N-se-
rie.
Even was het merk weg, maar Isuzu gaat weer zijn
pick-up en een lichte bedrijfswagen (foto) leveren.
Uitstapje met Mobilion
Vanuit Mobilion, het informatiecentrum van Rijkswa
terstaat in Utrecht, kunnen bezoekers zaterdag 5
november gratis op excursie naar het Testcentrum voor
Verkeerssystemen in Delft.
Deelnemers maken kennis met moderne technieken zo
als flexibele wegbelijning met lampjes en de route-infor
matieborden die automobilisten reistijden en opstoppin
gen tonen. Ook mogen ze in het calamiteiten-trainings
centrum voor wegverkeersleiders en weginspecteurs.
Om 12.30 uur vertrek bus van Mobilion naar het testcentrum in
Delft. Terugreis 16.00 uur.
Eigen vervoer kan ook Aanmelden t/m 3 november: tel. 030
2840784 Meer informatie, www mobilion nl
Ouderwets nieuwe Neos III
Hyundai laat in Tokio de concept Neos III zien. De
crossover is een idee van de lijnen die het merk in
de toekomst gaat volgen.
De auto heeft uitgebreide veiligheidssystemen en ge
avanceerde bediening. Terwijl de show van Tokio zwart
ziet van hybrides en andere milieuvriendelijke aandrijf
systemen, houdt Hyundai het bij de Neos ouderwets: on
der de kap zit een dikke 4.6 liter V8 motor die alle vier
de wielen aandrijft.
Boven-modale Opale
blijft vreemd. Juist in de herfst, als fietsen
i allesbehalve lollig is, komen de fabrikan-
met hun laatste nieuwtjes. Een kleine
tp.
Hans van Alebeek
wds noemt het een door-
si vanaf het voorjaar 2006
in hun winkel merkfiet-
in Union te koop. Tot dus
ver weigerden grote jongens als
Gazelle, Sparta en Batavus hun
merkfietsen bij Halfords onder
te brengen. Volgens directeur
Paul Burger omdat ze bang zijn
voor 'een neerwaartse prijsspi-
raal'Begrijpen doet Burger dat
niet, want met 80.000 tot
90.000 verkochte fietsen per
jaar is zijn bedrijf goed voor
zo'n tien procent van de Neder
landse markt. Speciaal voor Hal
fords maakt Union een stuk of
tien modellen (heren en dames)
in de prijsklasse tussen 400 en
800 euro. Ze zijn te koop vanaf
eind maart 2006.
Info: www.halfords.nl
K3 trapt door
Directeur Wilco Kruitbosch
hoort niet tot de doelgroep van
Karen, Kristel en Kathleen,
maar is wel fan van K3. Sinds
een jaar of drie brengt zijn gelij
knamige bedrijf K3-fietsspullen
op de markt. Nu de meiden
groep weer toeslaat met een
nieuwe cd en een Ahoy-con-
certreeks, zijn een heleboel ver
se K3-producten verschenen.
Het aanbod, in zo'n beetje alle
fietswinkels te koop, varieert
van K3-handvatten (4,95 euro)
en een K3-toeter (7,50 euro) tot
complete K3-fietsen in de gang
bare kindermaten vanaf 12
inch. Natuurlijk allemaal met
veel roze. „Zo lang de dames
doorgaan, doen wij dat ook",
zegt Kruitbosch.
Info: www.k3fietsen.nl en www.kruit
bosch.nl
Voor barre tochten
Met het woord fietskar beledig
je de Chela van fietsfabrikant
Koga bv. Eigenlijk is het bijna
een mini-kampeerwagen die je
aan je fiets kunt pikken. Bij uit
stek ook een fietstrailer waar
mee je verre (en barre) tochten
kunt maken. Zo is de eenwieli-
ge aluminium aanhanger onder
andere voorzien van een uit
klapbare stoel, tafel, tele
scoop-statief en een rugzak met
zonnecellen voor het opladen
van gps-apparatuur of mobiele
telefoon.
De uitrusting zit in geïntegreer
de opbergtassen. Het karretje
weegt 12,6 kilo. De adviesprijs
voor deze fraaie aanhanger is
799 euro.
Info. www koga.com
ANWB lauwert Thule-drager
Toeractief,
het fiets
en wandelma
gazine van de
ANWB, heeft
tien fietsdra-
gers getest en
daarbij komt
de Thule Euro-
way 945 als
winnaar uit de
bus. Het test
team waar
deert vooral de
doordachte
trekhaakbeves
tiging en het
fraaie kantel
mechanisme.
De fietsdrager van het Zweedse Thule
werd als beste getest'
fietsje van 12 inch kost 169 euro.
De Chela-aanhanger weegt 12,6 kilo. Het karretje bevat onder andere een stoel en tafeltje.
Het Franse brommobielmerk Bellier komt op de Ne
derlandse marlet met de Opale. Het rijbewijsvrije
wagentje heeft, behalve een rijke standaarduitrusting,
twintig centi-
meter meer
binnenruimte
dan de bestaan
de Divane.
Daardoor kan
er een rolstoel,
rollator of gro
te hoeveelheid
boodschappen
mee. De Bellier
Opale kost
12.660 euro.
Info: www
slim-mobiel.nl of
0413-471656