Auto
ZC
ooi
adeautje
MICRA
KENNISMAKING
Bijdehand
orror rond Het Oude Slot
Pruts en praal op extreme show in Essen
bijlagen: 0113-315680
pzc.nl
^31,4460 AA Goes
sntié-exploitatie:
'en Midden-Zeeland: 0113-315520
(.Vlaanderen: 0114-372770
jgl: 020-4562500
Ug 28 oktober 2005
Volkswagen Golf Plus Actie!
Speciaal voor u
ingekocht!
MP® POPPE
www.aulopoppe.nl
in samenwerking met AutoTrack.nl
€1-000-
w>ordee/r
Vlissingen
Terneuzen
Hulst
Tel. (0118) 424000
Tel. (0115)047333
T<jl <0114) 370100 1
jpacte cabrio's als
fcugeot 206 CC en
Ipel Tigra
(top hebben er
geduchte concur-
bij: de Nissan Mi-
[+C, als enige
ook nog een gla-
dak.
lien van der Steen
ij kost ongeveer
I hetzelfde als een
WM kleine hatchback.
I maar met een
H druk op de knop
thij zich van boven volau-
Èth open en dicht. Nis
dat het niet achter
{lijven nu vooral Peugeot,
ook andere constructeurs
mmpacte cabriolets succes
bi Terwijl de afzet van
abrio's terugloopt laat
m kleine open karretjes
gelijke toename zien: in
werden er in Europa
0 verkocht, dit jaar wor
ker wel 150.000. Nissan
uit die vijver volgend
an 20.000 vissen te slaan
Segloednieuwe Micra C+C.
Ierland zullen dat er rond
izend worden.
C stond drie jaar geleden
het eerst als probeersel op
utoshow en volgens de fa-
waren de reacties zo
lelijk dat er maar één weg
Itond: productie. De fa-
investeerde er 150 mil-
in. Het open autootje is in
a getekend en wordt in
eelse fabriek van Nissan
vd. Japan blijft ervan ver-
De mooi-om-naar-te-kij-
is van het
Karman 11, dat thuis in
land ook de daken van
SLK en Audi's A4
Vliegtuigbenen
De Micra-met-vouwdak is een
centimeter of tien langer dan
de gesloten versie. Binnenin
blijft het uiterst knus en voor
lange mensen tamelijk aan de
krappe kant. Nissan presen
teert hem als 2+2, maar dat
mag geen naam hebben. Achter
in zit inderdaad een bankje,
maar wie plaatsneemt sollici
teert naar stramme vliegtuigbe
nen - de zitplek daar is onmoge
lijk.
Binnenin ziet de auto er heel
aardig uit. Wel wat donker ma
teriaal, maar dat wordt opge
fleurd door het glazen dak,
waarmee deze C+C (coupé cab-
rio) uitgerust is. En daarmee is
hij uniek. Het automatisch wer
kende dak sluit en opent in 22
seconden en dat kan zelfs
(zachtjes) rijdend. Een zegen bij
plots opstekende regenbuien.
Flinke kofferbak
In de openhartige Japanner zit
ten slim verborgen opbergvalc-
jes maar vooral ook een flinke
kofferbak waar bij gesloten dak
maar liefst 457 liter in kan ver
dwijnen. Met het dak opgebor
gen blijft daar 255 liter van
over. Hij komt in december
met 1.4/88 pk of 1.6/110 pk mo
tor (eventueel met automaat).
Tijdens de introductie in Lissa
bon was alleen de 1.6 beschik
baar. Hij is lekker vlot en mooi
stil, en leent zich prima voor
een sportieve rit. De carrosserie
is zo stijf als een plank, vooral
met het dak dicht. In totaal
weegt de C+C 130 kilo meer
dan de gewone Micra en dat
zegt wat over de ingewikkelde
constructie, waar bijvoorbeeld
een permanente koprolbeveili-
ging bijhoort.
De Micra C+C zal voor sommi
gen een fantastisch
Cool+Cadeautje kunnen zijn met
sinterklaas, want begin decem
ber wordt hij leverbaar. Een die
sel is voorlopig niet voorzien.
Nissan Micra C+C, standaard: elektri
sche stuurbekrachtiging, vier airbags,
een radio/cd-speler en in hoogte ver
stelbare stoel en stuurwiel standaard,
elektrische raam- en spiegelbediening,
centrale vergrendeling op afstand.
Prijs vanaf 20.950 euro (1.4/88 pk)
De Peilstok
Veel automobilisten zijn slecht op de
hoogte van de geldende verkeersregels.
Wat moet er gebeuren om de theoriekennis
van automobilisten op te krikken? Een vijf
jaarlijkse, verplichte theorietest? Andere
verkeersborden? Meer voorlichtingscampag
nes? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Supertrio
Vorige week vroegen we u welke
kandidaat die meedingt om de titel
Auto van het Jaar 2006 de hoofdprijs
toekomt. Het trio Citroën C1, Peugeot 107 en
Toyota Aygo eindigt met bijna een kwart van
de stemmen bovenaan. De Gezinsauto van
het Jaar Mazda5 werd tweede met 19
procent. Renault moet zich zorgen gaan
maken: de Clio trekt maar 5 procent van de
stemmen.
Welke auto geeft u de
titel Auto van het Jaar 2006?
0 Peugeot 107 Toyota Aygo Citroën C1 (vlnr) 23%
0 Mazda5 19%
0 Alfa Romeo 159 17%
O BMW 3 Serie 17%
0 Volkswagen Passat 10%
0 Toyota Yaris 9%
Renault Clio 5%
OGuido Roozekrans, PR-manager Toyota: „Leuk dat
de lezers Aygo op één zetten. Bij de Yaris kunnen
consumenten zich minder voorstellen omdat daar nog
nauwelijks over is gecommuniceerd in de media. Het is
moeilijk te zeggen wie de titel gaat winnen. Vorig jaar
stak de Toyota Prius er met kop en schouders boven uit
door de vernieuwende, hybride aandrijving. Nu is er
minder verschil tussen de kandidaten. Maar de drieling
(Toyota, Citroen, Peugeot, red.) eindigt zeker niet als
laatste."
Een lastig geval?
Kruispuntkunde
Als je haast hebt, leun je beter niet in een BMW rij
den. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat BMW-rij-
ders de minste kans maken om voorrang te krijgen op
kruispunten. Ook andere dure auto's als Jaguar, Merce
des. Land Rover en Volvo moeten het ontgelden, zo zeg
gen vijfduizend automobilisten. Voor bellende bestuur
ders, vrouwen in terreinwagens en jonge snelheidsdui
vels is een kruispunt ook vaak een oefening in geduld.
Wel is er hoop voor de aantrekkelijke medemens: bijna
40 procent van de ondervraagden zegt eerder voorrang
te verlenen aan knappe bestuurd(st)ers. Nu schijnen
mooie mensen gemiddeld meer succes te hebben en
zich dus juist die BMW te kunnen veroorloven. Dat wor
den dan lastige gevallen op zo'n kruispunt.
Was getekend: Bizzarini
Morgen en zondag staat het Euretco Expocenter in
Houten in het teken van Auto-Moto-Italia. Auto's
en motoren uit Italië, precies. Het middelpunt is ontwer
per Bizzarini. Tussen de Alfa's, Maserati's, Guzzi's.
Vespa's en Lancia's staan tal van modellen die door Biz
zarini getekend zijn. Zoals de Ferrari 250 GTO. de Alfa
Romeo Giulietta Sprint en de exotische Iso Grifo.
Auto-Moto-Italia, 29 en 30 oktober, 10.00-17.00 uur, Euretco Expo
center, A27 Houten. Entreeprijs 12,50 euro
Om vast voor te sparen
Tussen de acht nieuwe modellen die Nissan op de To
kyo Motor Show voorstelde stond ook de GT-R Pro-
to. Volgens Nissan zal het productiemodel weinig afwij
ken van dit prototype. De GT-R komt in 2007 op de
markt, dus wie wil kan vast beginnen met sparen.
De Nissan GT-R.
j oktober j.l. had ik een
drukke dag. Eerst be
langrijke afspraken bij
Suis waardoor vroeg op-
ivanwege intensief voorbe-
nnoodzakelijk was. Maar
die middag moest ik ook
war Heemstede omdat
s avonds in Het Oude Slot
lyvut zou plaatsvinden
fn cabaretprogramma dat
geleid. En van Soest naar
Mede is even tijdrovend
«met de hand rooien van
bedaren suikerbieten,
op een gewone doorde-
se dinsdag. Via de ANWB
planner (ik heb geen navi-
systeem) had ik een onrust-
•de hoeveelheid info uitge-
inaast me liggen. Dankzij
tok volgehouden tijdsche-
mg ik - volkomen ontspan-
op tijd op weg. Tot na Am-
hnging het uitstekend,
'daar liet de ANWB me he
inde steek. Dus vroeg ik -
'middle of nowhere - de
to de meest betrouwbare
to die ik ken, een man op
«s met een overall aan.
Dankzij zijn info reed ik zeven
kilometer lang volkomen onge
stoord over een volstrekt illega
le busbaan naar Haarlem. Via
een uitzonderlijk vriendelijke
pompbediende in Haarlem
('Ach meneer, dan zit U hier hé
lemaal verkeerd!') bereikte ik
tenslotte o wonder zomaar het
Oude Slot. De voorstelling ging
goed en omdat ik weer vroeg
op moest besloot ik niet te blij
ven plakken. Ik verheugde me
op de terugtocht. Lekker door
jakkeren naar huis, nog een
laatste glas en dan welverdiend
ronken. Hoe anders zou het af
lopen! Tot aan Hoofddorp ging
het stapvoets vanwege maar
één rijbaan beschikbaar. Daar
na mocht het weer even cres
cendo tot aan Diemen. Waar,
nét toen ik dacht „nu ga ik
eens even verschrikkelijk de
maximum toegestane snelheid
brutaliseren", de boel definitief
vastliep. Om half twaalf's
nachts was daar ineens bedacht
vijf banen tot één baan terug te
brengen. Vanwege 'werkzaam
heden'. Die bestonden uit vijf
dikke geparkeerde vrachtwa
gens, één kraan en nul mannen
die iets aan het doen waren.
Ruim een uur voor drie kilome
ter. En alle tanden tot de wortel
weggeknarst. Uiteindelijk reed
ik om kwart voor één langs pa
leis Soestdijk waar ik in de rem
men moest vanwege een alco
holcontrole. Niks aan de hand
natuurlijk. Maar daar heb ik
thuis behoorlijk verandering in
gebracht. Want bij dat ene bier
tje is het niet gebleven. Omdat
je over emigreren serieus na
moet denken!
Door Rien van der Steen
Wie van glimmend bük en op
vallende voertuigen houdt kan
niet om het Duitse Essen heen.
In de Messehallen daar begint
vrijdag 25 november de Essen
Motor Show. Ongeveer 570
standhouders verwachten min
stens 400.000 bezoekers. Hun
opzet is klassiekers, raceauto's
en motorfietsen in al hun ver
schijningsvormen te laten zien.
Met bolides uit het begin van
de vorige eeuw, verbazende de
signstudies, trekkers, trucks en
curieuze mobiele bedenksels
uit alle delen van de wereld.
Ook sportauto's, filmauto's,, ge-
tunede en in elkaar geprutste
twee- en vierwielers die er soms
buitenaards uitzien. Op de
show wordt met modellen en
studies aandacht besteed aan
het Italiaanse ontwerpbureau
Pininfarina dat 75 jaar bestaat.
Fascinerend wordt het showcen
ter met fantasie-auto's en on
werkelijke pk-geweldenaren
met als centraal thema de
Nürburgring. Meer dan twintig
auto's die sinds 1927 indruk
De Rinspeed Senso van de Zwitser Frank Rinderknecht.
hebben gemaakt op de legenda
rische Nordschleife van dit cir
cuit in de Eifel zijn te zien.
Essen Motor Show, Messe van Es
sen; 25-11 t/m 4-12, 10.00-18 00 uur,
za en zon 9.00-18.00 uur. Entree 16
euro, kinderen 12 euro.
Route: via Arnhem: over de A3, vanaf
Breitscheider Kreuz de A52, via Venlo.
over de A40, A3 naar Keulen, A52
richting Essen.
Info www.essenmotorshow.de
De Banana custom van Arlen
Ness met 2.4-liter motorblok én
supercharger.
c+
De Micra C+C oogt open zeer
aantrekkelijk. Het frame van de
voorruit steekt lelijk in de weg
bij het instappen, maar bij de
Peugeot 206 is dat nog erger.
Q>) Nissan Micra C+C v.a. 20.950 euro
De concurrentie
[concurrentie op het coupe-
irioveld wordt steeds heviger.
Peugeot 206 CC wakkerde
ieerste de belangstelling voor
mpacte cabrio's aan. Dat
iddetot de Micra CC en de
iel Tigra Twintop.
laar er zijn meer
tocurrenten.
Qj Peugeot 206 CC
v.a. 21.950 euro
Ford Streetka
Q) Opel Tigra IWintop
v.a. 21.595 euro
0)
Mini Cabriolet
v.a. 23.300 euro