Auto ZC ooi adeautje MICRA KENNISMAKING Bijdehand orror rond Het Oude Slot Pruts en praal op extreme show in Essen bijlagen: 0113-315680 pzc.nl ^31,4460 AA Goes sntié-exploitatie: 'en Midden-Zeeland: 0113-315520 (.Vlaanderen: 0114-372770 jgl: 020-4562500 Ug 28 oktober 2005 Volkswagen Golf Plus Actie! Speciaal voor u ingekocht! MP® POPPE www.aulopoppe.nl in samenwerking met AutoTrack.nl €1-000- w>ordee/r Vlissingen Terneuzen Hulst Tel. (0118) 424000 Tel. (0115)047333 T<jl <0114) 370100 1 jpacte cabrio's als fcugeot 206 CC en Ipel Tigra (top hebben er geduchte concur- bij: de Nissan Mi- [+C, als enige ook nog een gla- dak. lien van der Steen ij kost ongeveer I hetzelfde als een WM kleine hatchback. I maar met een H druk op de knop thij zich van boven volau- Èth open en dicht. Nis dat het niet achter {lijven nu vooral Peugeot, ook andere constructeurs mmpacte cabriolets succes bi Terwijl de afzet van abrio's terugloopt laat m kleine open karretjes gelijke toename zien: in werden er in Europa 0 verkocht, dit jaar wor ker wel 150.000. Nissan uit die vijver volgend an 20.000 vissen te slaan Segloednieuwe Micra C+C. Ierland zullen dat er rond izend worden. C stond drie jaar geleden het eerst als probeersel op utoshow en volgens de fa- waren de reacties zo lelijk dat er maar één weg Itond: productie. De fa- investeerde er 150 mil- in. Het open autootje is in a getekend en wordt in eelse fabriek van Nissan vd. Japan blijft ervan ver- De mooi-om-naar-te-kij- is van het Karman 11, dat thuis in land ook de daken van SLK en Audi's A4 Vliegtuigbenen De Micra-met-vouwdak is een centimeter of tien langer dan de gesloten versie. Binnenin blijft het uiterst knus en voor lange mensen tamelijk aan de krappe kant. Nissan presen teert hem als 2+2, maar dat mag geen naam hebben. Achter in zit inderdaad een bankje, maar wie plaatsneemt sollici teert naar stramme vliegtuigbe nen - de zitplek daar is onmoge lijk. Binnenin ziet de auto er heel aardig uit. Wel wat donker ma teriaal, maar dat wordt opge fleurd door het glazen dak, waarmee deze C+C (coupé cab- rio) uitgerust is. En daarmee is hij uniek. Het automatisch wer kende dak sluit en opent in 22 seconden en dat kan zelfs (zachtjes) rijdend. Een zegen bij plots opstekende regenbuien. Flinke kofferbak In de openhartige Japanner zit ten slim verborgen opbergvalc- jes maar vooral ook een flinke kofferbak waar bij gesloten dak maar liefst 457 liter in kan ver dwijnen. Met het dak opgebor gen blijft daar 255 liter van over. Hij komt in december met 1.4/88 pk of 1.6/110 pk mo tor (eventueel met automaat). Tijdens de introductie in Lissa bon was alleen de 1.6 beschik baar. Hij is lekker vlot en mooi stil, en leent zich prima voor een sportieve rit. De carrosserie is zo stijf als een plank, vooral met het dak dicht. In totaal weegt de C+C 130 kilo meer dan de gewone Micra en dat zegt wat over de ingewikkelde constructie, waar bijvoorbeeld een permanente koprolbeveili- ging bijhoort. De Micra C+C zal voor sommi gen een fantastisch Cool+Cadeautje kunnen zijn met sinterklaas, want begin decem ber wordt hij leverbaar. Een die sel is voorlopig niet voorzien. Nissan Micra C+C, standaard: elektri sche stuurbekrachtiging, vier airbags, een radio/cd-speler en in hoogte ver stelbare stoel en stuurwiel standaard, elektrische raam- en spiegelbediening, centrale vergrendeling op afstand. Prijs vanaf 20.950 euro (1.4/88 pk) De Peilstok Veel automobilisten zijn slecht op de hoogte van de geldende verkeersregels. Wat moet er gebeuren om de theoriekennis van automobilisten op te krikken? Een vijf jaarlijkse, verplichte theorietest? Andere verkeersborden? Meer voorlichtingscampag nes? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Supertrio Vorige week vroegen we u welke kandidaat die meedingt om de titel Auto van het Jaar 2006 de hoofdprijs toekomt. Het trio Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo eindigt met bijna een kwart van de stemmen bovenaan. De Gezinsauto van het Jaar Mazda5 werd tweede met 19 procent. Renault moet zich zorgen gaan maken: de Clio trekt maar 5 procent van de stemmen. Welke auto geeft u de titel Auto van het Jaar 2006? 0 Peugeot 107 Toyota Aygo Citroën C1 (vlnr) 23% 0 Mazda5 19% 0 Alfa Romeo 159 17% O BMW 3 Serie 17% 0 Volkswagen Passat 10% 0 Toyota Yaris 9% Renault Clio 5% OGuido Roozekrans, PR-manager Toyota: „Leuk dat de lezers Aygo op één zetten. Bij de Yaris kunnen consumenten zich minder voorstellen omdat daar nog nauwelijks over is gecommuniceerd in de media. Het is moeilijk te zeggen wie de titel gaat winnen. Vorig jaar stak de Toyota Prius er met kop en schouders boven uit door de vernieuwende, hybride aandrijving. Nu is er minder verschil tussen de kandidaten. Maar de drieling (Toyota, Citroen, Peugeot, red.) eindigt zeker niet als laatste." Een lastig geval? Kruispuntkunde Als je haast hebt, leun je beter niet in een BMW rij den. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat BMW-rij- ders de minste kans maken om voorrang te krijgen op kruispunten. Ook andere dure auto's als Jaguar, Merce des. Land Rover en Volvo moeten het ontgelden, zo zeg gen vijfduizend automobilisten. Voor bellende bestuur ders, vrouwen in terreinwagens en jonge snelheidsdui vels is een kruispunt ook vaak een oefening in geduld. Wel is er hoop voor de aantrekkelijke medemens: bijna 40 procent van de ondervraagden zegt eerder voorrang te verlenen aan knappe bestuurd(st)ers. Nu schijnen mooie mensen gemiddeld meer succes te hebben en zich dus juist die BMW te kunnen veroorloven. Dat wor den dan lastige gevallen op zo'n kruispunt. Was getekend: Bizzarini Morgen en zondag staat het Euretco Expocenter in Houten in het teken van Auto-Moto-Italia. Auto's en motoren uit Italië, precies. Het middelpunt is ontwer per Bizzarini. Tussen de Alfa's, Maserati's, Guzzi's. Vespa's en Lancia's staan tal van modellen die door Biz zarini getekend zijn. Zoals de Ferrari 250 GTO. de Alfa Romeo Giulietta Sprint en de exotische Iso Grifo. Auto-Moto-Italia, 29 en 30 oktober, 10.00-17.00 uur, Euretco Expo center, A27 Houten. Entreeprijs 12,50 euro Om vast voor te sparen Tussen de acht nieuwe modellen die Nissan op de To kyo Motor Show voorstelde stond ook de GT-R Pro- to. Volgens Nissan zal het productiemodel weinig afwij ken van dit prototype. De GT-R komt in 2007 op de markt, dus wie wil kan vast beginnen met sparen. De Nissan GT-R. j oktober j.l. had ik een drukke dag. Eerst be langrijke afspraken bij Suis waardoor vroeg op- ivanwege intensief voorbe- nnoodzakelijk was. Maar die middag moest ik ook war Heemstede omdat s avonds in Het Oude Slot lyvut zou plaatsvinden fn cabaretprogramma dat geleid. En van Soest naar Mede is even tijdrovend «met de hand rooien van bedaren suikerbieten, op een gewone doorde- se dinsdag. Via de ANWB planner (ik heb geen navi- systeem) had ik een onrust- •de hoeveelheid info uitge- inaast me liggen. Dankzij tok volgehouden tijdsche- mg ik - volkomen ontspan- op tijd op weg. Tot na Am- hnging het uitstekend, 'daar liet de ANWB me he inde steek. Dus vroeg ik - 'middle of nowhere - de to de meest betrouwbare to die ik ken, een man op «s met een overall aan. Dankzij zijn info reed ik zeven kilometer lang volkomen onge stoord over een volstrekt illega le busbaan naar Haarlem. Via een uitzonderlijk vriendelijke pompbediende in Haarlem ('Ach meneer, dan zit U hier hé lemaal verkeerd!') bereikte ik tenslotte o wonder zomaar het Oude Slot. De voorstelling ging goed en omdat ik weer vroeg op moest besloot ik niet te blij ven plakken. Ik verheugde me op de terugtocht. Lekker door jakkeren naar huis, nog een laatste glas en dan welverdiend ronken. Hoe anders zou het af lopen! Tot aan Hoofddorp ging het stapvoets vanwege maar één rijbaan beschikbaar. Daar na mocht het weer even cres cendo tot aan Diemen. Waar, nét toen ik dacht „nu ga ik eens even verschrikkelijk de maximum toegestane snelheid brutaliseren", de boel definitief vastliep. Om half twaalf's nachts was daar ineens bedacht vijf banen tot één baan terug te brengen. Vanwege 'werkzaam heden'. Die bestonden uit vijf dikke geparkeerde vrachtwa gens, één kraan en nul mannen die iets aan het doen waren. Ruim een uur voor drie kilome ter. En alle tanden tot de wortel weggeknarst. Uiteindelijk reed ik om kwart voor één langs pa leis Soestdijk waar ik in de rem men moest vanwege een alco holcontrole. Niks aan de hand natuurlijk. Maar daar heb ik thuis behoorlijk verandering in gebracht. Want bij dat ene bier tje is het niet gebleven. Omdat je over emigreren serieus na moet denken! Door Rien van der Steen Wie van glimmend bük en op vallende voertuigen houdt kan niet om het Duitse Essen heen. In de Messehallen daar begint vrijdag 25 november de Essen Motor Show. Ongeveer 570 standhouders verwachten min stens 400.000 bezoekers. Hun opzet is klassiekers, raceauto's en motorfietsen in al hun ver schijningsvormen te laten zien. Met bolides uit het begin van de vorige eeuw, verbazende de signstudies, trekkers, trucks en curieuze mobiele bedenksels uit alle delen van de wereld. Ook sportauto's, filmauto's,, ge- tunede en in elkaar geprutste twee- en vierwielers die er soms buitenaards uitzien. Op de show wordt met modellen en studies aandacht besteed aan het Italiaanse ontwerpbureau Pininfarina dat 75 jaar bestaat. Fascinerend wordt het showcen ter met fantasie-auto's en on werkelijke pk-geweldenaren met als centraal thema de Nürburgring. Meer dan twintig auto's die sinds 1927 indruk De Rinspeed Senso van de Zwitser Frank Rinderknecht. hebben gemaakt op de legenda rische Nordschleife van dit cir cuit in de Eifel zijn te zien. Essen Motor Show, Messe van Es sen; 25-11 t/m 4-12, 10.00-18 00 uur, za en zon 9.00-18.00 uur. Entree 16 euro, kinderen 12 euro. Route: via Arnhem: over de A3, vanaf Breitscheider Kreuz de A52, via Venlo. over de A40, A3 naar Keulen, A52 richting Essen. Info www.essenmotorshow.de De Banana custom van Arlen Ness met 2.4-liter motorblok én supercharger. c+ De Micra C+C oogt open zeer aantrekkelijk. Het frame van de voorruit steekt lelijk in de weg bij het instappen, maar bij de Peugeot 206 is dat nog erger. Q>) Nissan Micra C+C v.a. 20.950 euro De concurrentie [concurrentie op het coupe- irioveld wordt steeds heviger. Peugeot 206 CC wakkerde ieerste de belangstelling voor mpacte cabrio's aan. Dat iddetot de Micra CC en de iel Tigra Twintop. laar er zijn meer tocurrenten. Qj Peugeot 206 CC v.a. 21.950 euro Ford Streetka Q) Opel Tigra IWintop v.a. 21.595 euro 0) Mini Cabriolet v.a. 23.300 euro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23