>zc ten Bart Smit voor volwassenen Neerlands Glorie voor merken met goed gevoel Een aap op een fiets Energie meten is best even schrikken 27 jiristine Le Due verruilt ranzigheid voor trendy erotiek donderdag 27 oktober 2005 r ranzige sekswinkel, maar trendy erotisch label. Dat is Christine Le Due wil zijn. straalt de winkel op het Amsterdam na een gron- restyltng ook uit. Het is een mvriendelijke winkelmet iparante, gekleurde glas- jen en opvallende moderne Van het voormalige beeld. \e poes, bleven al- ieogen over. Caroline Abcouwer regie Lampe JERDAM - 'Een Bart Smit •volwassenen', zo noemt fili- «uder Bert Eilander zijn I het liefst. Maar dan wel met etalagepoppen in on- rd voor de ramen. Binnen ben de gekleurde wanden id. roze, paars en blauw) in laad wel iets weg van een ^oedwinkel. ïüducten staan verdekt op leid Achter de wanden. Het re werk (condooms, onder en libidoverhogende mid- q) voorin. Gevorderden kun- doorlopen naar achteren, staat het hardere werk. er geworden hè", zegt Eilan den een oudere man die de binnenkomt. „Ik vond de egezelliger", stelt de klant Twee jonge vrouwen voe- nch wél op hun gemak. Ze ieneen dildo voor een vrien- laten zich uitgebreid in- ;eren. Het zijn precies dit n mensen die de nieuwe win- jrmule zou moeten aantrek- onafhankelijke, moderne, vrouwen. driejaar is ze nu directeur Christine Le Due. En geen rent heeft Ank de Vries er van gehad dat ze de mode het erotische bedrijf ver- ie. Integendeel. Het is een branche. En ze heeft er van geleerd. Vooral op pro- Igebied. Welke filmprodu- isn zijn goed, welke artike- De presentatie en de com- sicatie zijn belangrijker ge iden. De verpakkingen bij beeld, die zien er toch wel anders uit dan een paar Directeur Ank de Vries van Christine Le Due: „Vroeger stonden overal blote vrouwen op. Nu zijn we veel neutraler." jaar geleden. „Veel smaakvoller. Alle vleeskleurige verpakkingen zijn verdwenen. Vroeger ston den overal blote vrouwen op. Nu zijn we veel neutraler. Veel aantrekkelijker ook. En dat is de bedoeling. We willen een laagdrempelig assortiment pre senteren." Een lichte, kleurige winkel met moderne materia len: dat is wat De Vries voor ogen had. Gemakkelijker Want de tijd dat vrouwen voor sexy lingerie aangewezen waren op de erotische shop, is voorbij. De Vries: „Mensen gaan gemak kelijker om met erotiek. Daar door durven ook gewone win kels steeds meer erotische spul len te verkopen. De Free Record Shop verkoopt bijvoorbeeld dvd's en De Bijenkorf vibrators. Daar moeten wij ons assorti ment op aanpassen. Meer bie den en aansluiten bij wat men sen normaal vinden." Het Christine Le Duc-label naast de shampoo en het scheer schuim in de schappen bij Al- bert Heijn? De Vries vindt het niet zo'n gek idee. „Net als het Conimex-relcje. Zou kunnen." Tóen Ank de Vries in december 2002 de directeurszetel van op richter Hans Hartog overnam, was Christine Le Due al een mid delgrote erotiekketen. Geen seksshop van ranzige signatuur, maar een prettige zaak, waar ook vrouwen graag kwamen Hartog, van oorsprong inkoper van Perzische tapijten, had de overstap naar de erotiek ge maakt in 1968, de jaren van Flo wer Power. De winkel kreeg de naam Christine Le Due, een vrije vertaling van Tiny Hartog, de vrouw van Hans. In 2003 werd Christine Le Due overgenomen door het Duitse Beate Uhse concern en verhuis de het distributiecentrum van Volendam naar Almere. Een or ganisatorische wijziging waar De Vries haar handen vol aan had. Begin dit jaar was het be drijf, met 145 werknemers, 32 fi lialen en een webwinkel, weer op orde en kon De Vries haar aandacht richten op de restyling van huisstijl, logo en interieur. „Het vorige concept was acht jaar oud. het logo met de poes al vijftien jaar. Die poes had zo'n Moulin Rouge-uitstraling, dat vonden we niet echt meer pas sen. Uiteindelijk zijn alleen de ogen overgebleven." Erotisch shoppen Onder de klanten van Christine Le Due zijn de mannen met een aandeel van zestig procent nog altijd in de meerderheid. Maar onder de twintigers, die in toene mende mate erotisch shoppen, bevinden zich steeds meer vrou wen en stelletjes. Zij kunnen kie- foto Klaas Fopma/GPD zen uit vibrators en andere 'toys' die meer mogelijkheden hebben. Want ook in de eroti sche branche gaat de product vernieuwing door. De Tarzan 2005 staat onveranderd met stip op de eerste plaats, maar het nieuwste exemplaar biedt veel meer mogelijkeden. Gemiddeld geeft een klant bij Christine Le Due zo'n 32 euro uit. Vrouwen kopen meer lingerie en vibra tors, mannen meer films en boekjes. En vooruit, zo nu en dan ook lingerie voor vrouw of vriendin. Nieuwe trends? Die zijn er nauwelijks. Of misschien toch één. „Boeken over massage technieken. Die verkopen we steeds meer.GPD Winst US Steel daalt sterk PITTSBURGH - US Steel, de grootste staalproducent van de Verenigde Staten, heeft in het derde kwartaal een net towinst geboekt van 107 miljoen dollar. Dat is liefst 70 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo is gisteren bekendgemaakt. Het bedrijf wijt de winstdaling aan de toename van de aardgasprijzen Deze stegen met 60 procent. Volgens ana listen kunnen deze kosten in het vierde kwartaal nog ho ger uitvallen omdat de winter in aantocht is. Verder moest US Steel een groot aantal van zijn installaties ver bouwen. Ook werd de winst gedrukt door een daling van de staalprijzen. ANP Duitse staat verkoopt aandelen FRANKFURT - De Duitse overheid verkoopt voor 665 miljoen euro zijn belang in Fraport, de uitbater van de luchthaven van Frankfurt. Dat is gisteren door de advise rende zakenbank Rothschild bekendgemaakt. Duitsland wil de opbrengsten gebruiken om de staatsschuld en het financieringstekort terug te dringen. In totaal bezit de regering 18,2 procent van de aandelen in de op een na drukste luchthaven van Europa. Duits land verkoopt zijn belang in twee delen via een publieke verkoop en een omwisselingsprogramma voor staatsobli gaties. Die obligaties kunnen na zeventien maanden wor den omgeruild voor aandelen in Fraport. Als de verkoop is afgerond, stijgt het aantal verhandelbare aandelen Fra port tot 47,9 procent van 29,7 procent. ANP/DP A Export Japan bereikt record TOKIO - De Japanse export is in september met 8,8 pro cent gestegen tot het recordpeil van 5,9 biljoen yen (42,43 miljard euro) door een sterkere vraag naar goederen van uit de Verenigde Staten en China. Dat bleek uit gisteren gepubliceerde cijfers van het Japanse ministerie van Fi nanciën. Analisten gingen uit van een stijging van 5,8 pro cent. De export naar China ging met 14,4 procent omhoog en die naar de VS steeg met 5,8 procent. Vooral de export van elektronische goederen zat in de lift door een grotere vraag naar onder meer mobiele telefoons, dvd-spelers en platte beeldschermen. De Japanse import steeg afgelopen maand met 17,4 pro cent tot 4,97 biljoen yen (35,6 miljard euro). Dat kwam door de hogere prijzen voor olie en grondstoffen zoals staal. Het handelsoverschot van de op een na grootste eco nomie ter wereld kromp met 21 procent tot 956,9 miljard yen (6,86 miljard euro). Het is de zesde maand op rij dat het handelsoverschot van Japan afneemt. ANP Winstwaarschuwing Amazon.com NEW YORK - De Amerikaanse internetwinkel Ama zon.com is met een winstwaarschuwing gekomen. Opera tioneel valt het resultaat lager uit dan waar eerst vanuit werd gegaan. Dit maakte het bedrijf bekend bij de publi catie van de cijfers over het derde kwartaal. Amazon.com incasseerde in het derde kwartaal een winst daling. Netto bedoeg het resultaat 30 miljoen dollar, een daling van 44 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het resultaat werd gedrukt door een schik king, waarmee Amazon.com een juridische procedure af wikkelde. Dat kostte het bedrijf 40 miljoen dollar. ANP tl van Bemmelen, bedrijfs- téigevan huis uit, droomt er- alle echt Hollandse voe- pmrken onder te brengen ij» holding 'Neerlands Glo- '.Hak en Jonker Fris heeft hij innen. „Tegen alle merken thuis in het keukenkastje n, zeg ik ja. rlrene van den Berg STERDAM - Martine Bijl fen tafeltje midden in een Imet doperwten. „Ik zit hier ffl'n schoot met een huilend trwtje. Wat is er aan de d? Hij kan niet zwemmen en «wtjes worden bij Hak nu maal in ruim water gewas- vanwege de vitaminen. En bad er zich nog zo op ver- «d om bij het raam te zitten, if ja, het leven is hard. En- moet de groenten van Hak ben." reclamespotje staat bij iede- Werlander in het geheugen ,ilt. Die gevoelens van her- 2ing en melancholie hoopt sleur Carel van Bemmelen le spreken met zijn nieuwe ding Neerlands Glorie. Die "ler van de Amsterdamse in- enngsmaatschappij NPM ilal wil Nederlandse voe- anerken kopen die nu nog buitenlandse multinationals ondergebracht. Hak en Jon- his zijn de eerste aanwins- -Hak had ouders die slecht r hem zorgden. Ik heb de "e ouders aan de kant ge schoven en ik ga de opvoeding zelf beter doen," zegt Van Bem melen met een glimlach. Het geeft aan hoe de enthousias te bedrijfskundige over de twee nieuwe dochterondernemingen denkt. Hak behoorde sinds 2001 tot de Amerikaanse voedingsgi gant Heinz; Jonker Fris was sinds 1999 in Engelse handen. „Voor de grote multinationals waren de twee Nederlandse be drijven niet erg belangrijk en dus werd er nauwelijks iets aan innovatie of communicatie ge daan." Volgens van Bemmelen is vernieuwing juist essentieel om een A-merk in de markt te houden. Bij Hak en Jonker Fris is vooral de gevoelswaarde van de bedrijven erg belangrijk. „Voeding koop je met je hart, in plaats van met je verstand. Men sen moeten ergens een goed ge voel bij hebben." Verkade en Droste Van Bemmelen heeft voor Neer lands Glorie nog veel meer 'mooie Nederlandse voedingsbe drijven' in zijn vizier. „Tegen al les wat er bij de gemiddelde Ne derlander in het keukenkastje staat, zeg ik ja." Hij noemt lie ver geen merken. Maar zijn ge zicht spreekt boekdelen. Bij het noemen van de namen Verkade. dochter van het Engelse United Biscuits, en Droste, in handen van het Duitse bedrijf Hosta. verschijnt een lach op zijn ge zicht. Van Melle, dochter van het Italiaanse Perfetti, spreekt duidelijk minder tot zijn verbeel ding. „Ik ben geïnteresseerd in bekende merknamen, waar ie dereen een gevoel bij heeft." Hoe Nederlandser het product, hoe leuker. Van Bemmelen droomt van hagelslag en muis jes onder de naam Neerlands Glorie. De Nederlandse voe dingsbedrijven die de marktstra- teeg in het vizier heeft, voldoen Carel van Bemmelen: „Hak had ouders die slecht voor hem zorg den." foto Frank Trommlen/GPD aan een aantal voorwaarden. De bedrijven moeten een waarde vertegenwoordigen tussen de tien en honderd miljoen. Van Bemmelen heeft speciale in teresse in bedrijven die zijn on dergebracht bij een grote buiten landse multinational, of kleine zelfstandigen die weinig geld hebben voor communicatie of in novatie. En natuurlijk moeten de bedrijven te koop staan. „Op dit moment staan bijvoorbeeld Lassie, Duyvis en Mora te koop," licht hij een tipje van de sluier op. Of beter gezegd: 'Las sie toverrijst, die lukt altijd': 'Duyvis voor als er een fuif is' en 'Cora van Mora'. Met de her kenning en emotionele waarde zit het bij die bedrijven wel goed. Van Bemmelen mag onbeperkt dromen', want moederonderne ming NPM Capital heeft, vol gens hem, geen bestedingslimiet gesteld. Achter NPM Capital zit de welgestelde familie Fentener van Vlissingen. De Amsterdam se investeringsmaatschappij is namelijk een volle dochter van de Steenkolen Handels Vereni ging (SHV). Dat familiebedrijf is onder meer actief in de distri butie van LPG, de schroothan- del en de olie- en gasindustrie. NPM Capital wist in 2004 zijn winst flink op te voeren. De par ticipatiemaatschappij kwam vo rig jaar uit op een nettoresul taat van 34,2 miljoen euro; 82 procent meer dan de 18,8 mil joen euro in 2003. Momenteel heeft NPM Capital ongeveer tachtig directe partici paties in portefeuille. Daarvan zitten er rond de zeventig in Ne derland. NPM Capital investeer de niet eerder in voedingsbedrij ven. „Een goede investeerder dus, waar Jonker Fris en Hak blij mee mogen zijn," aldus Van Bemmelen. De keuze viel als eer ste op die twee bedrijven omdat ze tegelijkertijd te koop ston den. „Alleen in duo was het een goede investering." De onderne mer doet er dan ook niet geheim zinnig over dat hij wil gaan kij ken of de bedrijven efficiënter kunnen gaan samenwerken. „Bij synergie denken werkne mers altijd meteen aan ontsla gen. Maar dat is helemaal met nodig. Meer samenwerken bete kent ook bij dezelfde leveran ciers verpakkingen bestellen." Eén pand Dat er op den duur meer verre gaande maatregelen komen, sluit Van Bemmelen niet uit. „Ook de mogelijkheid om de twee bedrijven in één pand sa men te voegen, zullen we onder zoeken. De bedrijven liggen na tuurlijk erg dicht bij elkaar." Hij kan zich overigens de zor gen van de werknemers wel voorstellen. „Maar als de bedrij ven op dezelfde voet waren ver der gegaan, waren ze langzaam kapot gegaan." Van Bemmelen overweegt, om te beginnen, juist weer iemand terug in dienst te nemen. „Ik heb met Martine Bijl contact opgenomen voor een af spraak." GPD ffl consument is een dier dat kan 'praten. Een aap op een fiets. Je 'ookmensen. Maar bij Klantenser- 'lennen ze alleen apen. Die sta je te Ernaar hoef je niet serieus te ne- tSterker: in de communicatie tus- bbrikant en consument en tussen denier en klant lijkt jokkebrokken manier om de aap iets bij te •Sen. In reclameteksten wordt net io hard gelogen dat we de politie "i. raaar eerlijke taal is zeldzaam. ben, we zouden er een lang programma mee kunnen maken waar meer pret aan te beleven valt dan aan de lolligste ko miek. Omdat het niet verzonnen is maar de dolkomische werkelijkheid. Vraag: „Mevrouw, wat is het verschil tussen schouderham en achterham?" Antwoord: „dat moet ik even gaan vra gen, ja daar ben ik weer. schouderham komt van de schouderham en achter ham komt van achterham". Binnen kort, als het in de uitzending past. nog zo'n antwoord. Nu op de vraag wat het verschil is tussen een gewone schnitzel en een gepaneerde. „Meneer een gepa neerde schnitzel is gepaneerd en een ge wone niet." En dat op de toon van ie mand die denkt een aap aan de lijn te hebben die niet eens fietsen kan. Maar onder de dikke paneerlaag om de sch nitzel zit een schijfje legpuzzelvlees dat zonder de eamouflagekorst nooit ver kocht had kunnen worden. En schouderham? „Schouderham be staat eigenlijk niet", zei een hamfabri kant toen onze camera niet draaide. Van alle magere vleesdelen van het var ken kan ham worden gemaakt. Stukjes worden tot een soort ham geplakt en ge kookt en dat wordt schouderham ge noemd. Maar dat zei de fabrikant niet nog eens toen de camera draaide. Hadden wij even geluk in Italië. Een fa brikant van tomatenpuree vertelde al les, liet alles zien en had een verras sing. Tomatenpuree zit vaak in blik. Het zijn gezeefde tomaten waar veel water uit verdampt is. Je hebt ook ge zeefde tomaten in een doosje. Tomaten heten dan opeens Pomodori. Vraag klantenservice wat het verschil is. Het antwoord zal zijn dat puree puree is en gezeefde tomaten gezeefde tomaten zijn. Maar zit in dat doosje gezeefde to maten niet gewoon tomatenpuree met een scheut water? Verontwaardiging aan de andere kan van de lijn: „O nee meneer, dat is een heel ander product!" Het is niet erg dat puree met water wordt aangelengd en in een doosje wordt gegoten. Maar dat overdonderen de liegen over wat het precies is, dat is mooier dan modern toneel. We filmden de productie van tomaten puree in Italië in een mooie schone fa briek. Als de tomaten rijp zijn worden ze geoogst en onmiddellijk verwerkt tot puree. Deze wordt veilig bewaard voor later. Pas als de oogst gedaan is heeft de fabriek weer tijd om de puree te verwerken tot producten. Welke pro ducten? We wilden filmen van tomaat op het veld tot puree in het blikje. Maar omdat het oogsttijd was werden er geen blikjes gevuld. Pech, we kon den het verhaal niet afmaken. „Hoe lang blijven jullie nog"?", vroeg de fabri kant. Nog een dag. „Dan komt het goed", glunderde hij. De volgende dag stonden op een grote tafel in de fabriek alle consumentenproducten uitgestald die van tomatenpuree worden ge maakt. Toen zagen we het doosje ge zeefde tomaten. „Dat is toch iets heel anders?" De fabrikant dacht dat we het een minderwaardig product vonden en bezwoer dat het gewoon hun topkwali teit tomatenpuree is waar alleen water en zout door geroerd is. Doe je er nog meer water door, dan noem je het toma tensap. Zo simpel. Maar Klantenservi ce wil niet dat een aap het weet. Wouter Klootwijk profijt door Brenda van Dam Consumenten gaan onmid dellijk minder stroom ver bruiken als ze weten wat de apparaten in huis aan ener gie verbruiken. Dat blijkt uit een evaluatie van de actie 'Meten is weten' van energie bedrijf Nuon en voorlich tingsinstantie Milieu Cen traal. Consumenten die het verbruik opmeten, schrikken vooral van het stand-by ver bruik van apparaten. Geïnte resseerden kunnen nog altijd een gratis energiemeter in bruikleen krijgen. In maart dit jaar begonnen Nuon en Milieu Centraal de campagne Meten is Weten, waarbij consumenten een energiemeter konden lenen. Dat is een apparaatje dat tus sen een huishoudelijk appa raat en het stopcontact ge plaatst kan worden; de meter geeft het stroomverbruik van het apparaat aan én wat dat kost. De meter mag drie we ken gratis geleend worden. Daarna is het de bedoeling dat de meter aan een volgend persoon wordt doorgegeven. Zo rouleren er ruim 2000 gra tis meters. Doel van de cam pagne is energiebesparing. Met hoge energienota's in het verschiet kunnen velen daar hun voordeel mee doen. „De energiemeter kan op ver schillende manieren gebruikt worden", zegt Linda Nijen- huis, woordvoerster van Mi lieu Centraal. Je kunt ook het actuele energieverbruik afle zen. „Eén van de gebruikers kwam er achter dat een lamp met een dimmer toch energie verbruikt, ook al staat de lamp zelf uit." De meter heeft een soort stopwatch waar mee je gedurende wat lange re tijd kunt meten. Zo kon een deelnemer aflezen dat de wasmachine op 60 graden toch echt twee keer meer stroom verbruikt dan bij een was op 40 graden. Eén deelne mer ging wel heel rigoureus te werk en nam het verbruik van de vriezer op, zowel vóór als na het ontdooien: een ver schil van maar liefst vijftig procent!" In een gemiddeld huishouden staan al snel 35 apparaten, goed voor een verbruik van zo'n 3346 kWh aan elektrici teit per jaar. De was- en vaat- wasmachine, koelkast en vrie zer, verlichting en audio- en videoapparatuur zijn de grootste verbruikers. De on dervraagde deelnemers aan de campagne hebben gemid deld het gebruik van zo'n zes apparaten gemeten. Het meest schrok men van het energieverbruik van appara ten die stand-by staan. Dit standby-verbruik kost liefst 400 tot 550 kWh per jaar. On geveer de helft hiervan is sluipverbruik en is te vermij den. Oude diepvriezers en wasdrogers bleken ook veel meer energie te gebruiken dan gedacht. Bij mensen die pas een nieuwe koelkast of vriezer hadden gekocht bleek het verbruik juist mee te val len. Niet verwonderlijk na tuurlijk omdat nieuwe appa raten aan energiezuinige nor men moeten voldoen. Een vriezer met een A++-label is vijftig euro per jaar goedko per in energieverbruik dan een vrieskist met een C-label. Het stand-by gebruik tegen gaan kost weinig moeite en kan zo'n veertig tot vijftig eu ro per jaar opleveren: door simpelweg een apparaat uit te zetten of een stroomschake- laar te installeren. Tegen woordig bestaat er ook een energielabel voor beeld-, ge- luid- en computerappara tuur: het GEEA-label. Appa raten met dit label verbrui ken minder energie in de stand-by stand De was ophangen in plaats van in de droger stoppen, be spaart 25 tot 65 eurocent per keer. „Een aantal deelnemers heeft na het meten zelfs ver sneld een nieuwe vriezer ge kocht", aldus Nijenhuis. Vaak zal het aflezen van de energiemeter al genoeg inspi ratie opleveren om energie te besparen. Wie gerichte tips wil kan terecht op de inter netsite www.consu- ment-en-energie.nl van Mi lieu Centraal. Daar kan men zich ook aanmelden om een energiemeter te lenen. De ac tie loopt in elk geval tot eind dit jaar en voor 2006 zal Nuon opnieuw gratis emeters beschikbaar stellen. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27