Verdriet vraagt om stemmig De ander zijn brood U itvaart Uitvaart Notaris hoort niet bij de familie Knuffels en klompen in de bloemen woensdag 26 oktober 2005 ifff Wit als overheersende kleur bij de begrafenissen van prinses Juliana en prins Bernhard. Voldoen de prikkel voor menig gesprek, maar daarmee is allerminst een trend gezet. 'Onder ons' overheerst stemmig. Zijn donkere kleuren nog altijd dé logische keuze. Al heeft het uitgekiende systeem van de streek- dracht, waarbij nabestaanden zich in diverse stadia van rouw kunnen hullen, veelal plaats gemaakt voor een kortdurende rouwuiting tijdens plechtigheden. En is er een heden daagse variant op rouwkleding mo gelijk: een polsbandje in kinder- danwel volwassen formaat. Uitvaartondernemer Lieke Bos veld uit Goes heeft er wel even over gedacht deze rouwpolsbandjes te bestellen. „Maar het is te onbe kend om bruikbaar te zijn." Daar mee roert ze één van de functies aan die rouwkleding kan vervullen. Naar de buitenwereld toe aangeven dat je iemand verloren hebt en dat je daar verdrietig over bent. Zo'n polsbandje brengt dat onderwerp makkelijker ter sprake, is ook de redenering van In de Wolken. Dat is het bureau voor advisering en opleiding in het om gaan met verlies dat het polsbandje ('passend bij kinderen en jongeren') heeft geïntroduceerd. Maar er is meer, weet Bosveld. Met de kleding die 'genodigden' op een be grafenis of crematie dragen, wordt ook respect aan de overledene en zijn of haar naasten betuigd. Nee, dat hoeft geen zwart te zijn - vindt Bos veld. Zelf heeft ze die kleur al een jaar of dertien geleden aan de wilgen gehangen. En - tijdens rouwplechtig- heden - ingeruild voor een donker blauwe (of eventueel donkerrode of donkerbruine) mantel. „Maar het moet wel netjes zijn en dat vind ik wel achteruit gaan. Mensen zijn soms heel nonchalant." Trend Van een veranderende kledingtrend tijdens rouwplechtigheden is in haar ogen echter geen sprake: „En in Zee land al helemaal niet." Wel ziet ze dat het vroegere pure zwart nu nog vooral opgang doet bij mensen met een strenge geloofsovertuiging, oude re mensen of mensen die een hoge po sitie in het bedrijfsleven hebben inge nomen. „Ik zie vaker gewone kle ding, zij het netjes. En heel soms krijg ik een speciaal verzoek." Zoals die drie zussen die besloten in hun al lermooiste jurk - uiteenlopend van mini tot uiterst zwierig - de laatste eer aan hun moeder te bewijzen. Of mensen die nadrukkelijk aangaven voor vrolijke kleren als dresscode te kiezen. „En één keer is er gewaagd of mensen van het crematorium ook foto's Mechteld Jansen Gedekte kleuren. Ja, dat is nog altijd zo", stelt ze - met vijfendertig jaar kledingbranche-ervaring op zak - vast. Ook de Zierikzeese mode-ontwerp ster Ineke Legemaate-de Vliege heeft het gevoel dat er wat dat betreft door de jaren heen weinig verandert. „Wat ik om me heen zie is donkere kleding, stemmig. Of heel soms gewo ne kleding, als families dat willen. Dat gebeurt dan in samenspraak." Tot in de eerste helft van de vorige eeuw bepaalden de codes van de streekdracht nauwkeurig welke kle ding wanneer moest worden aange trokken. Tot eind deze week is er in museum De Schotse Huizen in Veere nog een glimp van op te vangen: hoe de mensen - althans op Walcheren - na het overlijden van een naaste ge kleed gingen. Zware rouw onder- scheiddde zich van halve en lichte rouw, afhankelijk van de familiale afstand tot de overledene en het ver strijken van de tijd. Dof zonder ver siering werd geleidelijk aan weer glimmend en kleurig. De hedendaagse rouwvariant, die van het polsbandje, grijpt wat princi pe betreft overigens op dat systeem van weleer terug. In een tijd waarin er legio kleuren polsbandjes zijn om een bepaalde boodschap te verkondi gen, wordt er ook met een zwarte en witte variant een statement gemaakt. De zwarte draagt de tekst 'Ik rouw om jou' en kan worden gedragen als het verdriet nog vers is. Het witte polsbandje wordt meer als een herin neringsbandje - voor wie in de lichte rouwfase verkeert - gezien. Ook dankzij de tekst: 'Ik zal je nooit verge ten'. Esme Soesman Als notaris komt Annelies Wooldrik voortdu rend mensen tegen die op keerpunten in hun leven staan. Bij de geboorte van kinderen, bij het huwelijk, bij het kopen van een huis. En bij het overlijden. Dat maakt haar werk zo uitdagend, vindt Wool drik, die in Middelburg werkt bij Janse de Jonge Van Wouwe Notarissen. Zelfs als ze mensen treft die een dierbare hebben verloren. „Mensen zitten met veel vragen en daar kun je ze bij hel pen. En als ze het echt niet zien zitten, kun je al les van ze overnemen.Het verdriet van anderen grijpt haar soms aan, maar het geeft tegelijker tijd voldoening om juist in die moeilijke dagen te kunnen helpen bij het afwikkelen van de nalaten schap. Allerlei zakelijke kwesties duiken op dat emotio nele moment op. Hoeveel vermogen bezat de over ledene? Wie krijgt daar iets van en hoeveel? En binnen acht maanden na het overlijden moet aan gifte worden gedaan bij de fiscus: over hel vermo gen moet immers in beginsel belasting worden be taald. gewoon vrijetijdskleding konden aan trekken", herinnert de Goese onder nemer zich Maar dat is zeker geen standaard, weet Mathy Rozemond van de Vlissingse modezaak Marbelis te vertellen. „Veel hangt van je af komst af; van je geloof, familie en werk. Maar mensen die met een sterf geval te maken hebben, kiezen toch snel voor donker: antraciet of grijs. partner is tegenwoordig door de wet goed be schermd, zegt Wooldrik. „Alles gaat naar de part ner die achterblijft; de kinderen moeten wach ten. Toch is het verstandig om een testament te maken. „Om je partner nog beter verzorgd ach ter te laten, of om je vermogen zo goed en goed koop mogelijk bij anderen te krijgen. Meestal zijn dat de kinderen. De wetgever heeft een con fectiepak ontworpen, wij maken er een maatpak van. Een eigenhandig geschreven tekst volstaat niet als testament, waarschuwt Wooldrik. Wie zegt dat dat de laatste wilsbeschikking is? Het is ook gemakkelijk te vernietigen. Een testament dat bij de notaris wordt opgemaakt, wordt geregis treerd en is rechtsgeldig en geeft dus wel zeker heid. Mocht er helemaal niks op papier staan, of mocht er ruzie zijn tussen de nabestaanden over ivie wat moet krijgen, dan kan de notaris een be middelende rol spelen. Wooldrik: Wij horen niet bi] de familie. Als ik er als onpartijdige voor kan zorgen dal de ruzie in der minne wordt geregeld. woensdag 26 oktober 2005 Achter al het persoonlijke leed gaat een zakelijke wereld schuil. Eén zonder tranen en met cij fers. Behalve persoonlijke aandacht, zijn ook omzet, winst en arbeids plaatsen belangrijk voor de uitvaart ondernemer. Een beeld van de Zeeuwse economie van de dood. Een blik in het telefoonboek, Gou den Gids of op internet laat zien dat er nogal wat uitvaartverzorgers in Zeeland zijn. Bij de Kamer van Koophandel staan er 37 ingeschreven (landelijk 877); waarvan 20 eenmans zaken. Ze zijn redelijk over de Zeeuw se eilanden verdeeld, al zijn er meer dan gemiddeld te vinden in de regio's Middelburg en Goes. De een zijn dood, is de ander zijn brood luidt het misschien harde maar toch ware spreekwoord. Al zul len de ondernemers zelf zeggen dat ze het een afschuwelijk spreekwoord vinden. Want ze leggen liever de na druk op de persoonlijke verzorging, de aandacht voor mensen. Uitvaartondernemingen zijn geen charitatieve instellingen. Bij elkaar verdienen er 156 Zeeuwen hun boter ham aan de dood. Maar als ook de grafsteenmakers, drukkerijen en bloemenzaken worden meegeteld, die indirect harde euro's verdienen aan iemands overlijden, is dat een veelvoud. Hoe dik de boterhammen van uitvaartverzorgers zijn belegd, is niet uit de cijfers te halen. Dat er geld in de economie van de dood om gaat is wel duidelijk. De ge middelde omzet van een uitvaartver zorger ligt tussen de ruim 800.000 eu ro en ruim 1 miljoen euro, zo laten de cijfers van de enquête regionale be drijfsontwikkeling (erbo) van de Ka mer van Koophandel zien. Acht op de tien uitvaartondernemingen maakt winst, zeggen althans de cij fers. De vraag of de Zeeuwse economie van de dood van grote invloed is, laat zich slechts subjectief vaststellen. Puur het aantal bedrijven en arbeids plaatsen tellend, gaat het niet om enorme aantallen. Ter vergelijking: bij de Kamer van Koophandel voor Zeeland staan ruim 27.000 bedrijven ingeschreven. Zet het aantal werkne mers af tegen grofweg zo'n 180.000 werkende Zeeuwen en dan is snel dui delijk dat de uitvaartbranche geen substantiële invloed uitoefent op het reilen en zeilen van de Zeeuwse eco nomie. Toch is het een belangrijke sector bin nen de zakelijke dienstverlening. De uitvaartbedrijven zijn immers onmis baar. In een provincie die meer en meer vergrijst is het ook nog eens een sector met toekomst, verwachten de ondernemers. Hun verwachtingen van de resulta ten voor dit jaar zijn dan ook posi tief. Zowel omzet en winst zullen stij gen. Evenals het aantal mensen dat bij uitvaartondernemingen werkt neemt toe, aldus de Kamer van Koop handel. Die gegevens sporen met de bevindin gen van het Centraal Bureau voor de foto's Mechteld Jansen Statistiek (CBS). Die houdt de sector voornamelijk landelijk in de gaten, maar de landelijke en Zeeuwse trends komen overeen. Kosten Het CBS laat zien dat er steeds meel mensen in de uitvaartbranche wer ken. Waren dat er landelijk in 1999 nog ruim 4000, vorig jaar waren dat er 5700. Er komen ook steeds meer uitvaartbedrijven bij. In 1994 telde Nederland er 385, begin dit jaar 690. De dood levert niet alleen geld op. Sterker, uitvaarten kosten steeds meer. Niet alleen voor consumenten. Die zien de premies stijgen. Onderne mers moeten investeren, want zij zien zich door concurrentie gedwon gen met hun tijd mee te gaan. Zeven op de tien Zeeuwse uitvaartbe drijven geven aan dit jaar in hun be drijf te investeren. Ze moeten wel, want mensen stellen tegenwoordig steeds meer en hogere eisen. Zo be schikken steeds meer uitvaartverzor gers over bijvoorbeeld rouwkamers. Die zijn alleen beschikbaar voor cliënten van de uitvaartverzekeraar. De familie krijgt een eigen sleutel die toegang biedt tot de rouwkamer, waardoor ze geen rekening meer hoeft te houden met vaste bezoektij den. Maar ondernemers moeten met meer rekening houden dan met wensen van klanten. Ook wet- en regelgeving dwingt bedrijven te investeren. Voor namelijk met de komst van de Wet Toezicht Natura-uitvaartverzeke- ringsbedrijf in 1996 werd de wetge ving verder aangescherpt Om aan de normen te kunnen blijven voldoen, moesten bedrijven fors investeren. Al die ontwikkelingen hadden de af gelopen jaren schaalvergroting tot ge volg. Fusies en overnames volgden; ook in Zeeland is die schaalvergro ting zichtbaar. Zelfstandige, middel grote ondernemingen werden overge nomen door grote, landelijke ketens. Al ontstond daardoor ook weer ruim te voor kleine bedrijven. Toch blijft de economische wetmatig heid overeind staan. Ook voor de uit- vaartsector: zonder goede financiële resultaten geen gezond bedrijf. Jeffrey Kuttcrink Klompen, knuffels of zelfs een heel drumstel: het is allemaal mogelijk. Om een rouw- bloemstuk zo speciaal mogelijk te maken, ge bruikt bloemist Han Meerhoff vaak persoonlijke voorwerpen van de overledene. In zijn bloemenzaak in Goes maakt hij al vijfen dertigjaar rouwbloemstukken. Hij probeert voor af in een gesprek met de klant zoveel mogelijk persoonlijke informatie te achterhalen. „Het bloemstuk moet echt alleen voor die per soon zijn en voor niemand anders. Dat kost wel meer tijd, maar het geeft veel voldoening. Voor de overleden Blof-drummer Chris Gotte ge bruikte Meerhoff destijds een drumstel en bij overleden kinderen wordt bijvoorbeeld een knuf- leden jongen. Daar liep hij namelijk altijd op. Voor de teksten op de linten adviseert Meerhoff zijn klanten ook vaak om voor iets persoonlijks te kiezen. „Het moeten niet van die holle kreten zijn als 'rust zacht' of 'laatste groet'. Meerhoff erkent dat de meerderheid van zijn klanten toch kiest voor een doorsnee bloemstuk. „Mensen hebben op dat moment vaak te veel so res aan hun hoofd en kiezen dan voor een stan daard bloemstuk. Het rouwstuk wordt er dan niet minder mooi op, maar het is niet zo persoon lijk. Volgens Meerhoff beslaat er geen 'typische begra- fenisbloem'. „Dal is voor iedereen verschillend. Wel ivordt voor rouwbloemstukken het vaakst voor wit gekozen, gevolgd door rood.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 59