Aan tafel komen de emoties los Uitvaart itvaartverzorging de Groot-de Kam steekt Rouwcentrum Middelburg in het nieuw de Groot-de Kam Als het druk is branden er twee ovens (ADVERTORIAL) Voor uitvaartondernemer Yvon de Kam is de ver werving en verfraaiing van Rouwcentrum Middelburg de kroon op 25 jaar keihard werken. Samen met zoon Alexander, dochter Angela, medewerker Ad Bakhuizen en een team van bevlogen oproepkrachten runt zij een bedrijf dat blijft innoveren. Uitvaartverzorging Veerseweg 36 Middelburg Tel.: 0118 612868 www.degrootdekamnl Vandaag de dag kijkt geen mens er nog van op als de begrafenisondernemer een vrouw blijkt te zijn. Dat is wel eens anders geweest en nog niet zo lang geleden ook. De Zeeuwse uitvaartwereld was tot medio jaren '90 een echte mannenwereld, waarin vrou wen op niet mis te verstane wijze werd duidelijk gemaakt dat zij er niets te zoeken hadden. Aan die malle situatie kwam een eind, dankzij het pionierswerk van Yvon de Kam. Ooit verzorgde zij uitsluitend de overledene, de kof fie en de cake. Maar dat zou veranderen. Na het behalen van de benodigde officiële papieren werd Yvon de eerste vrouwelijke uitvaartleider van de provincie Zeeland. Nadien volgden verschillende vrouwen haar voorbeeld. Logisch ook: begraven is immers mannenwerk noch vrou wenwerk, maar mensenwerk. Primeurs Er volgden nog meer primeurs. In 1997 opende Uitvaartverzorging de Groot-de Kam de eerste uit- vaartwinkel van Zeeland, aan de Veerseweg in Middelburg. De winkel heeft een informatieve functie, maar presenteert tevens een uitgebreid assortiment urnen in verrassende stijlen, gedenksieraden, boekjes en grafornamenten van ondermeer Zeeuwse kunstenaars. Ook Yvon's kinderen, Angela en Alexander de Groot, droegen baanbrekende vernieuwingen aan Zo vervult Angela - nu heel vanzelfsprekend, maar tot voor kort ongekend - regelmatig de rol van chauffeur (binnenkort in een splinternieuwe rouwauto) of drager. Alexander tekent voor een belangrijk stuk creativiteit van de zaak: van oor sprong reclamemaker en graficus verzorgt hij op innova tieve wijze het rouwdrukwerk en de public relations. Daarnaast maakt hij op verzoek foto- en videoreportages van uitvaarten. Medewerker Ad Bakhuizen trad vorig jaar in dienst bij Uitvaartverzorging de Groot-de Kam. Net als Yvon, Angela en Alexander is hij gediplomeerd uitvaartlei der. Bij alle vier staat optimale zorg voor de wensen van de cliënt bovenaan. "Het woordje 'nee' komt in ons woor denboek niet voor", zegt Alexander. "We hebben al veel verschillende soorten uitvaarten georganiseerd en geleid en als ik zeg dat alles kan (mits binnen de grenzen van de wet), overdrijf ik niet." Uitvaartcentrum Middelburg Binnenkort gaat de verbouwing van Uitvaartcentrum Middelburg, in Dauwendaele, van start. "Het gebouw ondergaat een complete metamorfose en krijgt alle voorzieningen die je mag verwachten van een modern uitvaartcentrum", vertelt Yvon de Kam met gepas te trots. "In twee zalen, die ook kunnen worden samenge voegd, is ruimte voor in totaal zo'n 160 belangstellenden. Ook alle catering kan in het rouwcentrum worden ver zorgd. De rouwkamers zijn 24 uur per dag toegankelijk voor nabestaanden. Al met al is dit rouwcentrum de bekro ning van 25 jaar hard werken - met liefde!" woensdag 26 oktober 2005 Voor Leo Markusse was het ver zoek even mooi als opmerke lijk. De overleden gelovige me vrouw had om witte en 'rode' drui ven gevraagd, witte en rode wijn en witte en rode druivensap. „Wit en rood moesten het bloed van Chris tus voorstellen. Ik vond het een prachtig ritueel", zegt Markusse. Eten biedt tijdens de begrafenis plechtigheid troost en naasten kiezen steeds vaker troostrijk eten uit dat past bij hen of de overledene. Dat is in elk geval de ervaring van Leo en Ria Markusse uit Middelburg. Zij beheren vanaf 1978 de koffieka mer van het crematorium in Middel burg. „In de beginjaren serveerden we koffie, thee, limonade, een plakje roombotercake en een candykoekje, verpakt in plastic. Dat was alles." De koffiekamer werd in de eerste ja ren van het crematorium hooguit twee a drie keer per week gebruikt. Het aantal crematies nam toe. Het echtpaar Markusse en zijn drie mede werkers moesten het afgelopen jaar meer dan 800 keer optreden als gast vrouw en gastheer. „Ook komen steeds meer mensen naar het cremato rium om afscheid te nemen of om een laatste woord in het condoleancere gister te schrijven. We breiden daar om over een paar maanden de aula uit tot 350 plaatsen." Een standaardvraag van begrafenis ondernemingen aan familie van de overledene is of er nog speciale wen sen zijn tijdens de ontvangst in de au la. Is het koffie en cake of toch iets meer? „Begrafenisondernemer Jobse heeft ons jaren geleden aangespoord om ook gevulde koeken aan te bie den. Hij had dat bij een uitvaart in de Randstad gezien. Vanaf dat mo ment hebben we onze lijst fors uitge breid met allerlei zoetigheden, van spritsen tot appelkoeken." Bij koeken bleef het niet. De koffieta fel met luxe broodjes werd een vast begrip in Middelburg. Dat was weer in navolging van het zuiden, waar de katholieken eerder dan de protestan ten hadden ontdekt dat 'samen aan een koffietafel zitten, verlichting biedt'. Gereformeerden en hervorm den waren daarin minder vrij. „Maar een koffietafel of sandwiches zijn nu ook bij hen niet meer uit den boze." Gebak Hij denkt aan de rouw om een overle den oma van tachtig jaar. Zij werd begraven op de dag van haar verjaar dag. Haar familie vroeg om na de cre matie op gebak en petit fourtjes te tracteren. „Ik kan me nog de verba zing van de bezoekers herinneren dat er gebak was. Ik heb de opmerking een paar keer gehoord: het is toch geen feest. Vanaf dat moment heb ik gevraagd om altijd even duidelijk te maken waarom er wordt afgeweken van cake, een koffietafel of een ge bruik dat je verwacht bij een begrafe nis." Soms krijgt de familie Markusse de vraag om champagne en toast met zalm en kaviaar of paling te serve ren. „Dat komt absoluut niet vaak voor. Maar als vader een echte Bourgondiër is geweest, dan willen zijn kinderen hem op bourgondische wijze eren." Aan tafel komen de emoties vaak los. Markusse en zijn medewerkers heb ben zwijgplicht, dus laten zij niets los over het tafelgesprek. „Soms loop je met een brok in je keel rond, om dat het verdriet groot is." Maar een andere keer vangen medewerkers op dat de gasten juist blij zijn dat 'hij eindelijk overleden is'. Markusse blijft dan stoïcijns. De dood brengt nu eenmaal onverwach te emoties met zich mee. De beheer der vindt het jammer dat er in Vlissin- gen een begrafenisonderneming is, die zijn klanten na de dienst mee neemt naar haar eigen rouwcentrum in Vlissingen. „Ik vind dat voor me zelf natuurüjk niet prettig, want ik verdien er niets mee. Maar erger vind ik het voor de bezoekers. Van hen hoor ik dat zij hier afscheid hadden willen nemen. Maar de klant bepaalt en regelt het persoonlijke afscheid. En dat kan be tekenen dat de nabestaanden direct na de dienst naar het favoriete restau rant van de overledene vertrekken. Joost van Damme van hotel Arion in Vlissingen zegt dat Arion soms een alternatieve locatie voor het cremato rium is. „Mensen komen naar ons toe omdat ze zo snel mogelijk afstand willen nemen van het crematoriumge- voel of de begrafenissfeer ."Hij heeft weieens de vraag gekregen of de to matensoep geserveerd kan worden, die 'oma ook altijd zo lekker vond'. „Dat doen we dan. En graag ook." Edith Ramakers foto's Mechteld Jansen Als het aan hem ligt, ivordt het cremeren. Dat is een mooiere methode dan begraven, vindt Martin Jilleba. Hij is beheerder van het cremato rium en de begraafplaatsen in Middelburg. Jilleba kwam in de begrafenisbranche omdat hij hovenier was. „Het stoorde me dat iedere keer als ik iets netjes had gemaakt, iemand er met zijn fiets doorheen reed." Veel van zijn collega's ko men uit de groensector. Werken op een begraaf plaats vraagt wel meer dan alleen groene vin gers. „We moeten de begraafplaats onderhouden, maar ook mensen ontvangen, muziek afspelen en cremeren. Achter de aula staan twee ovens. Op drukke da gen gaan ze allebei aan, maar het personeel pro beert zo efficiënt mogelijk te werken. De ovens slijten van opstoken en aflcoelen. „Daarom probe- soon is gestorven. De oven is 850 graden als het lichaam wordt ingevoerd, tijdens een crematie kan dat oplopen tot elfhonderd graden, zegt Jille ba. De hoge temperatuur is de reden dat perso neel beschermende kleding draagt: een masker en een jas van brandwerende stof. Het verbran dingsproces is volledig geautomatiseerd. Vroeger moest een ovenist de apparatuur met de hand be dienen. „Tien minuten na de invoer valt de kist uit elkaar. Dat is nog altijd een moment datje het proces in de gaten moet houden.Daarna gaat het vanzelf. Na de crematie worden de resten verzameld in een metalen bak. Met behulp van metalen bollen wordt alles in een machine verpulverd. Dan wor den onderdelen die niet verbrand zijn, kunstheu pen bijvoorbeeld, uit de as gezeefd. Metaal wordt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 58