De familievoorstelling floreert en onontkoombaar PZC Millionaire is overrompelend We stoppen pas als onze liedjes niet goed meer zijn Met het hele gezin naar het theater woensdag 26 oktober 2005a Het Vlaamse MiUionaire is de zoveelste Belgische rockband waar een zweem van opwinding omheen hangt. Zanger, gita rist en songschrijver Tim Vanhamel mag dan pas vijfentwintig zijn, hij speelt al tien jaar in de eredivisie van de Vlaamse pop en deed ervaring op bij Evil Superstars en dEUS. Paradisiac, het onlangs verschenen tweede album van Millionaire, is overrom pelend en iets dergelijks geldt voor de con certen van de groep. Komende weken zijn ze veel in Nederland te zien. „We willen met onze nieuwe plaat alle schijn van vrijblijvendheid vermijden", zegt Tim Vanhamel, zanger, gitarist en ge zicht van de Vlaamse rockgroep Millionai- re. „Muzikaal niet meer van de hak op de tak springen; op geen enkele wijze postmo dern klinken, zoals met ons eerste album nog wél het geval was. We hebben een plaat gemaakt die laat horen hoe we op dit mo ment in het leven staan." En dat komt in de praktijk neer op 'over rompelend en onontkoombaar', zowel op cd als op het podium. Al is dat overrompelen de niet nieuw - dat had de band reeds toen ze drie jaar geleden voor het eerst ons land aandeed voor concerten. Het nieuwe album Paradisiac klinkt compromisloos en zwaar. Bezwangerd met onrust ook. Live trekt de groep een massieve muur- van rockgeluid op. Pretentieus, maar het is geen pose. Paradisiac klinkt niet zozeer als een gelaag de harde popplaat, maar eerder als een klu wen rock. Muziek waarbij de amorfe massa te Amerikaanse stonerrockband Queens of the Stone Age viel voor de Vlamingen en nam ze mee op sleeptouw door Europa en de Verenigde Staten. De Foo Fighters de den iets dergelijks. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met de zware rockbasis van Millionaire in com binatie met hun in Amerikaanse oren exo tisch klinkende 'dwarsigheid'. De affiniteit van Homme met de Belgen gaat zover, dat hij Vanhamel inlijft bij zijn hobbyband The Eagles of Death Metal en vervolgens bereid is om in een Califomi- Vlaamse pop sche studio het tweede Millionaire-album Paradisiac te produceren. „Maar in muzikaal opzicht heeft hij vrijwel geen invloed op de plaat gehad", verzekert bassist Remans. „Hij hield zich met de op nametechniek bezig en was een vriend voor ons in de studio. Inhoudelijk heeft hij zich echter nergens mee bemoeid, wat her en dei- wel gesuggereerd is." Tim Vanhamel heeft zowel bij Evil Super stars als - zij het als uitzendkracht - bij dEUS gespeeld, twee koersbepalende Bel gische rockbands van het laatste decei nium. Millionaire heeft van beide iet meent hij. „Dat innovatieve en het voortdt rend op zoek zijn naar nieuwe geluiden, di komt van Mauro en de Superstars. Maa dat combineren we met de gedrevenhei van dEUS' Tom Barman." Tom Barman, Mauro Pawlowski, Rud Trouvé van Dead Man Ray, Zita Swoon Stef Kamiel Carlens, Vive ia Fête's Dannj Mommens, Tim zelf, allemaal cirkelen z rond dEUS als elementaire deeltjes rom een atoomkern. Soms even deel uitmaken van die kern om vervolgens weer met razen de snelheid weg te schieten in een eiga groep. En allemaal zijn ze breed in het cal turele veld actief. „Ach, ik vind het wel plezant eigenlijk, wa hier in Vlaanderen allemaal gebeurt". 74 Vanhamel. „Ik vergelijk het het liefst ffi acteurs die samen aan een film werken 0 vervolgens weer uit elkaar gaan om elkaa misschien bij een later project nogmaalstf gen te komen. Het is goed dat dat kan. He is ook niet zo dat iedereen met iedereen om gaat. Maar er is een sterk wederzijds res peet. En het is uiteindelijk ook niet de mu ziek, de film of het schilderen dat al mensen gemeen hebben, maar de creativi teit." Peter Bruyi Concerten in onder meer: Breda, donderdag tober (Mezz), Rotterdam, zaterdag 29 oktobin vrijdag 16 december (Nighttown), Den Haag-a,{ dag 17 december (State X New Forms Festival oe de deur van een grote theaterzaal open en je ziet een familievoorstelling. Waar komt die hausse vandaan? En is het een bedreiging voor de kleinschaligere, gesubsidieer de variant? „Het is een strijd die in de portemonnee wordt uitgevochten." Als je een gezin hebt en met z'n allen naar het theater wilt, is de keuze dezer dagen zeer groot. Veel groter dan tien jaar geleden. Dat komt doordat de vrije producenten het familie theater hebben ontdekt. De musical Pietje Bell ging deze maand van start, en een paar da gen later de musical Annie. Jan, Jans en de kinderen volgen. De GVR (Grote Vriendelijke Reus) is hernomen, Tita Tovenaar komt eraan en eigenlijk is de Van den Ende-musical Beauty en het Beest ook een familie voorstelling. Het theaterbezoek mag de laat ste jaren iets zijn afgenomen, cle familievoorstelling floreert. Maar dat is logisch, zou je zeg gen. Zo'n voorstelling is altijd een dubbelslag. De schouwburg directeur en de producent krij gen de ouders én de kinderen binnen. Maar zo eenvoudig ligt dat niet. Ruud de Graaf, de producent van Pietje Bell en eerder van Kruimeltje: „Bij familievoorstel lingen richt je je op de hele fami lie en krijg je dus meteen vier mensen binnen, maar dat is juist ook de reden dat zo'n voor stelling langzaam volloopt. Als je met vier personen naar Pietje Bell gaat, ben je toch honderd euro kwijt. We krijgen niet al leen geen subsidie, de investe ring bij een grote productie is ook groot. Ik heb al 750.000 eu ro in Pietje Bell geïnvesteerd, nog voor er een voorstelling is gespeeld." Herkenning De toename van het jeugdthea ter in de grote zalen is ook Fons Dejong opgevallen. Hij is voor zitter van de jeugdtheater- en concertjury van de VSCD (vere niging directeuren van schouw burgen en concertzalen) en pro grammeur bij het Maastrichtse Theater aan het Vrijthof. De- jong: „Steeds meer producenten richten zich op familievoorstel lingen, ja. Bij jeugdtheater zie je meer specifieke, soms zware the ma's, terwijl het bij het familie theater meer om het feest der herkenning gaat: Pluk van de Petteflet, Pippi Langkous, Nijn- tje. In de grote zaal moet ver diend worden. Het aanbod neemt toe, en dat vind ik plezie rig. De variatie wordt groter en de kwaliteit beter. Van Kabou ter Plop word ik niet warm of koud, maar het publiek vindt het fijn en dat moet je met ze vie ren." Kees Blijleven, directeur van het Amsterdamse jeugdtheater de Krakeling: „Producenten zien een groot publiek waaraan valt te verdienen. Dat hoeft geen diskwalificatie te zijn, maar ze hebben een ander uit gangspunt dan van het artistiek hoogwaardige aanbod. Vrije pro- Schouwburgen zagen Nijntje aanvankelijk niet zitten foto GPD ducenten nemen bijna altijd een bekende titel. Hoe lang duurt het nog, voordat die op zijn?" Volgens Matthijs Bongertman, producent bij Impresariaat Jac ques Senf (Pippi, Jan, Jans en de kinderen, Nijntjekomt de groei van de familievoorstelling voort uit de andere beleving van het gezin. „Vroeger bleven de mensen va ker thuis en deden ze spelletjes. Nu gaan ze vaker op vakantie, naar pretparken, maar ook naar het theater. Men wil dingen met elkaar doen en daar kwaliteit aan geven. Daardoor heeft het theater zich sterk ontwikkeld. Twintig jaar geleden stond in de schouwburg toneel en af en toe cabaret. Als je nu ziet wat er al lemaal staat, is de diversiteit enorm." De vraag of de producenten de trend hebben aangevoeld of dat ze die zelf hebben gecreëerd is een kip-of-ei-kwestie, zegt Bon gertman. „Een belangrijk mo ment, vind ik, was Annie, de mu sical van Henk van der Meyden, zo'n tien jaar geleden, met Nelly Frijda. Wij zelf hadden een door braak in de kinderproducties met Nijntje, in 2002. Voor het eerst stond een eenvoudige voor stelling voor die leeftijdscatego rie in de grote zaal. Daarvoor had je op zondagochtend pop penkast in het café van de schouwburg voor de allerklein sten. „Ik geloof dat we met Nijntje echt een uitvinding hebben ge daan. Schouwburgen zagen het in het begin ook helemaal niet zitten. Nu zijn ze blij. Het is een onvergetelijk moment, zo'n voor stelling voor de allerkleinsten. En je hoopt, droomt, dat het hun verbeelding prikkelt en dat ze daardoor later ook de weg naar het theater zullen vinden." OSM Jaap Jong, directeur van de VNT (Vereniging van Nederland se theatergezelschappen en -pro ducenten) ziet een groot verschil tussen de bezoekers van vrije en van gesubsidieerde voorstellin gen. „Je zit met een bepaald pu bliek, als je op zondagmidddag in Haarlem in de Toneelschuur zit: met wat wel OSM wordt ge noemd, Ons Soort Mensen. Bij Pluk en Pippi zit toch een ander publiek. Daarbij is de publici teit heel bewust gericht op le zers van Margriet, Libelle, Viva, Story. Ze gaan er onbeschaam der vanuit dat zestig, zeventig procent van de bezoekers van de podiumkunsten vrouwen zijn." Kleinschalige, gesubsideerde voorstellingen kunnen wel dege lijk last ondervinden van de gro te voorstellingen. Jaap Jong zegt: „Funderen uit het OSM-cir- cuit horen van vriendjes en vriendinnetjes over die grote voorstellingen en daar willen zij dan ook naar toe. De kosten daarvan zijn aanmerkelijk ho ger. Voor de meeste mensen geldt: je doet zulke dingen maar een paar keer per jaar. Die ene keer naar die grote voorstelling gaat daarvan af. Sommige men sen gaan 36 keer per jaar naar het theater, maar tien keer is al veel." Vrije producent Ruud de Graaf gelooft niet dat vrij en gesubsidi eerd elkaar bijten, maar direc teur Kees Blijleven van het Am sterdamse jeugdtheater De Kra keling heeft andere ervaringen: „Het effect op ons is niet recht evenredig, maar we merken het wel. Voor sommige gezinnen is het na één bezoek aan Annie weer even een half jaar geen theaterbezoek. Dan is het bud get voor dat soort uitjes op. De vrije familieproducties staan altijd in grote zalen. En dat heeft het gesubsidieerde theater aan het denken gezet. Fons De- jong van VCSD: „Ook gesubsidi eerde gezelschappen gaan nu de grote zaal in. Het Filiaal, Arte- mis, Sonnevanck, Max. Een be langrijke ontwikkeling. Pro grammeurs hebben erom ge vraagd, maar de regisseurs wil len het ook. Het is een grote stap in de artistieke ontwikke ling, interessant en weldadig, omdat ze een groter publiek ver dienen en omdat ze een ander soort voorstelling maken." Jaap Jong van de VNT: „Het is een discussie bij ons. Moeten we zeggen: dat kunnen wij nu een maal niet of moeten we de han den ineenslaan en toch groot schalige voorstellingen maken?" De dreiging van commerciële zij de kan dus ook een stimulans zijn. Kees Blijleven maakt zich voor alsnog geen ernstige zorgen. „Maar de toestand zou op den duur zorgelijk kunnen worden. En dan bedoel ik niet, zorgelijk wegens het zieleheil van de kin deren; we zijn geen dominees. Maar we willen ook zo graag la ten zien dat er andere dingen zijn dan K3. Het is een strijd die in de portemonnee wordt uitge vochten." Jos Bloemkolk De Vlaamse rockband Millionaire het statement moet maken en niet de de tails. Van de teksten versta je een half woord en de gitaarpartijen zijn verweven in het totaalgeluid. Toch zit er bij vlagen ook iets lichtvoetigs in de melodieuze zang van Vanhamel, die in de verte aan T Rex' Mare Bolan herinnert. En er is zeker sprake van een subtiele kwetsbaarheid zoals je die ook terughoort in de muziek van The Pixies foto Lex van Rossen/GPD of Sonic Youth. „Ja, ik denk dat onze mu ziek direct een totaalbeeld geeft", zegt Van hamel. Bassist Bas Remans valt hem bij, dat dat ook wel met de eerste indruk te ma ken heeft. „Als je de plaat vaker draait ga je de details horen." En Vanhamel weer: „Toch is het goed als je het de eerste keer als één brok ervaart. Dat had Nirvana ook." Jong als hij is, halverwege de twintig, heeft Verhamel al een serieuze muzikale loop baan van zo'n tien jaar achter de rug. In het verleden zei hij eens in een interview dat de musici die hij bewondert allemaal een ba lans hadden gevonden tussen volwassen heid en kinderlijke onbevangenheid. Dat gold voor Beek, voor oude bluesmannen en noem maar op. „Als je niets van die speelsheid in je hebt kun je dat ook nooit aanleren. Maar als je het wél in je hebt kun je het wel degelijk kwijtraken. Het kan doodbloeden, dat zie je vaak. Daarom is het ook belangrijk om je zelf en dat kinderlijke in jezelf voortdurend te blijven uitdagen." Zestien was Vanhamel toen hij halverwege de jaren negentig gevraagd werd om in Evil Superstars, de trendsettende rockband van de excentrieke Vlaming Mauro Pawlowski te komen spelen. Maar Mauro is een grillig kunstenaar die iedere paar jaar een nieuw vehikel zoekt om z'n demonen te lijf te kun nen gaan en in 1998 was het gedaan met de groep. Tim kon echter direct als 'huurling' bij België's beroemdste rockband van de laatste jaren, dEUS, terecht tijdens hun uit gebreide Ideal Crash-tournee in 1999. Daarna heeft hij eindelijk tijd voor een ei gen project, Millionaire, met ex-Evil Super stars-drummer David Schroyen en verder bassist Remans, toetsenman en gitarist Al- do Struyf en de inmiddels weer opgestapte gitarist Ben Wijers. In 2001 verscheen het debuutalbum. Nie mand minder dan Josh Homme van de gro tijd zo nuttig mogelijk J Dat doen Linda en ik met J ziek maken en liedjes sdJ ven." Hij schrijft over mensen, hun rj laties en de natuur." WmJ uit het raam: „Wat dat J betreft heb ik hier natuurijs stof genoeg. Als je de wegoJ steekt naar de heuvels, dan kj je zo twee dagen lopen zond ook maar een huis of een men tegen te komen. Een fascineren landschap, vol grotten enverli ten loodmijnen. Als jongen va veertien trok ik er vaak metee paar vrienden op uit. Soms df den we dat hartje winter. Da namen we dekens mee en o« nachtten bij een waterval. I omdat we stoer wilden zijn, d< ken we soms zo een meer ui o tussen de ijsschotsen te zwei men. Ja, wat dat betreft beni altijd een vrije jongen gewee Daarom ben ik ook in demuzu gegaan. Maar dat deed ik nk voor het geld. De eerste jam met Magna Carta was het pm armoede. We gingen op weg. een oud busje om 15 pond teve dienen, maar we maakten mi| stens 10 pond onkosten. Ik he toen veel geleerd, maar eigenlij leer ik nog steeds. 'j Een van de nummers die Siiq son na jaren nog steeds naaa het hart ligt, is 'Fields Of Eda Een liedje waarin hij een saa ber toekomstbeeld scheb „Maar ik ben ook niet optuni tisch over de toekomst", beaa Simpson. „Mensen misbni de natuur en dat zal de werd op den duur opbreken. Wanta je iets van de aarde afneen moet je hem ook iets terug ven. En dat gebeurt niet. Ma sen als mijn ouders wisten da In mijn liedjes zing ik ooko« hen. Zulke sterke mensen zuil nooit meer geboren worde Mijn moeder leeft nog steeds.: is 94 en heeft een moeilijk lea gehad, maar haar geloof ha haar overal doorheen gesis En dat bewonder ik. Ik komi een familie waar gepraat m aan de etenstafel. Tegenwoor praten mensen niet meer het maar eens vragen aan a meubelhandelaar. Die verkot nauwelijks meer eettafels, 4 de mensen zitten liever met hl bord op schoot voor de televü En daar kan ik dan zo weert liedje over maken", grinni Simpson. „Want ik zal not stoppen met muziek makt Nou ja, ik zal pas stoppen als erachter kom dat mijn bed niet meer goed zijn. Harry deJat Behoedzaam zoekt de jeep zich een weg door het einde loos lege landschap van de York shire Dales. De heidevelden op de zacht glooiende heuvelrug gen kleuren donkerbruin en hiel en daar klonteren een paar huis jes van grijze baksteen samen in een diep uitgesneden vallei. Chris Simpson stuurt de jeep naar de kant. „Kijk", zegt hij en wijst naar het lege land. „Dit is Magna Carta het land waar ik geboren ben. Dit is de omgeving die mij inspi reert voor het schrijven van lied jes." Als zanger/gitarist is Chris Simpson ruim drie decennia de spil van Magna Carta, de Britse folkrockgroep die zich in de ja ren zeventig uit de anonimiteit speelde met nummers als 'Seasons' en 'Lord Of The Ages' en zich sindsdien verzekerd weet van een hondstrouwe aan hang in heel Europa. Hoewel de groep inmiddels is gereduceerd tot een duo dat bestaat uit Simp son en zijn echtgenote Linda, is de fut er nog lang niet uit. De Simpsons ondernemen nog regel matig tournees en binnenkort staat Nederland ook weer op het programma. Om het 35-jarig bestaan van Magna Carta te vie ren, heeft Chris een driedub- bel-cd/dvd samengesteld met oud en nieuw werk van de groep. Liedjes met een tijdloos karakter die balanceren op het snijvlak van pop en folk. Uitvalsbasis van het zingende echtpaar is het piepkleine dorp Hebden Village. Tien huizen en een bedachtzaam voortkabbe lend beekje, meer is het niet. Simpson kan op zijn 63-ste te rugkijken op een rijk muzikan- tenbestaan. Want zonder veel noemenswaardige hits te heb ben gescoord, heeft Magna Carta in totaal acht miljoen al bums weggezet. „En toch heb ik het idee dat Linda en ik er nog lang niet zijn", filosofeert Simp son. „Vooral de laatste maanden barst ik weer van de inspiratie voor nieuwe liedjes. Maar daar heb ik echt geen pretenties mee. We komen met niets in deze we reld en we gaan met niets. Het gaat erom dat je je in die tussen- Het Britse folkrockduo Magna Carta (Chris en Linda simpsom) nenkort naar Nederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 26