A-theater kan worden afgebouwd PZC Bars verdrijven slagers uit Meatpacking District New York PZC Vogelgriep stoort handel op markt Peking nauwelijks Pakistan wacht een nieuwe ramp: kou In Middelburg gaat het al lang niet meer over de zaak zelf te gast 25 oktober 1955 dinsdag 25 oktober 2005 door Leen van Dijke In de landelijke politiek is het referendum over het grond wettelijk verdrag van Europa een metafoor voor de 'kloof' tus sen burgers en politici. In Mid delburg is dat het A-theater. En net als bij het referendum over het grondwettelijk verdrag gaat het bij het A-theater al lang niet meer over de zaak zelf (een gewoon gebouw), maar over wat politici doen. Landelijk heeft Middelburg -zich met het 'gedoe' rondom het A-theater aardig in de kijker ge speeld. Deze voorstelling heeft alle kranten gehaald en waar je ook komt; als je zegt Middelbur ger te zijn worden er al snel la cherige opmerkingen gemaakt. En ja, waar hebben we het nu ei genlijk helemaal over? Het gaat toch maar gewoon over het bou wen van een relatief kleine par keerkelder? In Maastricht wordt er, nota bene aan de over van de Maas, een parkeerkelder ge bouwd waar het hele A-theater royaal in zou passen. Hoe heeft het toch zo ver kunnen komen? En waarom lijkt er geen (echte) oplossing te vinden? Besluitvorming Sedert mijn vertrek uit de Twee de Kamer heb ik mijn emplooi gevonden bij een groot bouwcon cern (zeventienduizend mede werkers) en ben daar onder an dere verantwoordelijk voor de public affairs. In die hoedanig heid kom ik nogal eens in aanra king met (politieke) besluitvor ming over omvangrijke projec ten. En ik verzeker u: daar word je lang niet altijd vrolijk van. Onlangs deed MKB-Nederland onderzoek naar de kwaliteit van het (publieke) opdrachtgever schap van gemeenten; de conclu sies waren nogal bar. De VNG ziet het probleem en komt met een handreiking aan gemeenten om hierin verbetering te bren gen. De manier waarop de ge meente Middelburg zich bij het theater als publieke opdrachtge ver heeft gemanifesteerd is even eens voor verbetering vatbaar. Ik noem in dit verband slechts het gescheiden aanbesteden van de onderbouw (de parkeerkel der) en de bovenbouw (het eigen lijke theater). Iedereen die een beetje thuis is in bouwend Ne derland weet dat daar proble men van komen. technisch overzichtelijk pro bleem. Bij de problematiek van het A-theater dringt zich de ver gelijking op met die van eertijds bij de Haagse tramtunnel. Groot politiek gedoe als gevolg van een foute ontwerpkeuze van de gemeente. Iedereen zat met de handen in het haar. Hoe nu ver der? Tot er mensen opstonden die moed toonden en niet weglie pen voor gemaakte keuzen. In nauw overleg met de bouwer is er voor het technische probleem een technische oplossing gevon den. Wat nu dreigt is dat er een (nieuw) politiek avontuur wordt aangegaan. Belangrijk punt is ook dat geen recht meer wordt gedaan aan de eertijds geformu leerde uitgangspunten (onder andere ook parkeren direct bij het theater). Daarnaast zijn de kosten niet te overzien - als je ten minste alle kosten daadwer kelijk aan (de gevolgen van) het debacle van het A-theater toe schrijft. Mijn oproep is: Middel burg kom tot bezinning! Als er iets nodig is om de klooi' tussen burgers en politici te dichten is het wel dit: dat politi ci staan voor gemaakte keuzen en ook als het moeilijk wordt niet weglopen voor de conse quenties daarvan. Mijn oproep is: stop de ongeloofwaardige en krampachtige poging politieke huiden te redden en kom tot dat waartoe je werd gekozen: het werkelijke belang van de stad dienen. Het moet toch wat te zeggen hebben dat het in Neder land niet eerder is vertoond dat een voorgenomen bouw in de fa se waarin reeds zoveel is geïn vesteerd werd opgegeven. Ik ken geen precedent. Het waterdicht maken van de parkeerkelder is een technisch goed oplosbaar probleem. Het A-theater kan daarna gewoon, volgens de oorspronkelijke plan nen, worden afgebouwd. De hiermee gepaard gaande kosten- overschrijding is niet gering, maar in elk geval beperkter dan elders opnieuw beginnen. En plezierige is ook dat Middelburg niet blijvend geassocieerd wordt met politiek geklungel en een gebrek aan doortastendheid en moed rondom een technisch overzichtelijk probleem. Leen van Dijke is oud-fractievoor zitter van de Tweede-Kamerfrac tie van de Christenunie. Overigens: ook de keuze van het ontwerp van de gewraakte par keerkelder was van meet af aan zeer arbitrair. Al met al zijn er over de in het verleden gemaak te keuzen best opmerkingen te maken. Maar wat koop je daar (nu nog) voor? Er moet een oplos sing komen. En wat nu dreigt is dat ten koste van heel veel ge meenschapsgeld 'de plaats de lict' wordt verlaten en Middel- buig nog lang de gevolgen moet dragen van een (zeer arbitrare) politieke 'oplossing' voor een De Middelburgse Koningstraat wordt weerspiegeld in het water in de bouwput. foto Lex de Meester Peking neemt het gevaar op een vogelgriepepidemie se rieus en heeft maatregelen aangekondigd. Maar op de ve le markten in de stad waar Chinezen hun kippetje of eend kopen, denkt iedereen dat alles wel veilig is of dat vogelgriep slechts een ge rucht is. door Erwin Tuil De kippen, ganzen en een den op de markt in Peking maken een herrie van jewelste. Ze zijn 's morgens in alle vroegte in veelal verroeste kooien meege nomen per bakfiets of bestel busje door de kleine boeren van buiten de Chinese hoofd stad. Een vrouw beoordeelt een twintigtal bruine kippen in een kooi en pikt er één uit. „Ik wil hem wel hebben. Hoe veel?" De verkoper noemt een prijs en vervolgens be gint het afdingen. Als er een prijs is afgesproken, tachtig cent, wordt de kip met een ge oefend gebaar tegen het be ton van de markthal naar het hiernamaals geholpen. Zorgen over de vogelgriep, die vorige week weer uitbrak in de provincie Binnen-Mon- golië. lijkt niemand te heb ben. „De marktautoriteiten zor gen voor desinfecterende mid delen. Bovendien zijn de meeste vogels ingeënt", ver telt een handelaar. De ver koop is niet afgenomen. Ko pers lijken geen bedenkingen te hebben en verkopers ver moeden dat alle verhalen over vogelgriep 'slechts ge ruchten' zijn. Kleine boeren Volgens de autoriteiten van Peking is 98 procent van alle gevogelte dat in grote bedrij ven in de hoofdstad wordt ge fokt, inmiddels gevaccineerd. Alleen kleine boeren die eei paar kippen of eenden voor, eigen gebruik houden, vor men een probleem. Het is na genoeg onmogelijk hun' pluimvee op ziekten te contro- leren. Bij eerdere uitbraken, van dierziekten bleek boven-! dien dat veel boeren pe ziek te niet herkennen. Is de ziekte wel vastgesteld! dan wordt, om het financiële verlies te beperken, het over- leden dier meestal toch ver kocht of zelfs gegeten, n dat een groot risico is voor gezondheid van mensen. De stad Peking neemt de; problematiek serieus. Afgelo pen weekeinde werd op een crisisbijeenkomst een acht-.' puntenplan opgesteld. maatregelen omvatten onder! meer een slachtverbod en hei,' opzetten van controleposten; op stations, toegangswegen] naar de stad en het internatio nale vliegveld van Peking," Zestig observatieposten zijn uitgerust met telescopen om meren, waterwegen en par ken in de gaten te houden, Het slachten van gev op de markt zal verboden worden. Maar echt goede coi trole in een gemeente ti grootte van Noord-Braban Gelderland, Noord- e Zuid-Holland samen is la: tig- Kooitjes Veel vooral oudere Pekinezen maken zich grote zorgen over wat er gaat gebeuren met hun postduiven en sier- ei zangvogeltjes. De dieren wor den dagelijks in kunstig ge maakte houten cilindervormi ge kooitjes meegetroond naar vaste stekken in de stad, waar de eigenaren scha' mahjong spelen. Omdat ze vaak veel geld hebben gesto ken in hun hobbyvogels, heb ben ze de dieren al vrijwillig opgehokt. Maar voor de rest van Peking lijkt die praktij) uitgesloten. GPD Diederik de Boer (41) uit Maastricht is riet terug uit Kashmir in Pakistan waar hij voor Cordaid/Mensen in Nood de hulp aan overleven den van de aardbeving coördi neerde. „Als er niet snel meer hulp komt, dan zullen men sen omkomen van de kou. door Claire van Dyck Thuis op de bank zoekt Die derik de Boer naar de juis te woorden 0111 de schrijnen de situatie in Pakistan te ver woorden. Zorg en teleurstel ling vechten 0111 de voorrang. Zorg over het lot van de 3,5 miljoen ontheemden. Teleur stelling over de laksheid van de internationale gemeen schap, inclusief de Neder landse overheid. Wat trof u aan in het rampge bied? „Onbeschrijfelijk leed. Men sen zijn tussen het puin op zoek naar overleden familiele den. Of zij zitten bij een hoop je stenen en staren maar voor zich uit, met een verloren blik. Zij willen hun doden niet verlaten als zij nog niet zijn begraven, dat is tegen hun cultuur. Anderen lopen wezenloos rond of vissen kle ding van een familielid tussen de stenen uit, kloppen het af en vouwen het op. Tientallen gewonden liggen op provisori sche draagbaren in rijen op de grond, wachtend op ver voer per helikopter naar een ziekenhuis. En de stank is on draaglijk. Meer dan de helft van de doden in Muzaffara- bad is nog niet geborgen. Het dodental in deze stad alleen al staat op twintigduizend. Wij vrezen dat het uiteindelij ke dodental van de aardbe ving boven de honderddui zend zal uitstijgen." Wat Diederik de Boer in de bereikbare gebieden aan el lende zag, doet hem vrezen voor de situatie in de vele dor pen die ontoegankelijk zijn. „Daar is nog geen puin ge ruimd, slachtoffers liggen te wachten op hulp of zijn in de tussentijd overleden. De men sen hebben niets meer, leven buiten. Zelfs als er nog gebou wen overeind staan, durft men er niet in te trekken van wege de vele naschokken. De mensen zijn zwaar getrauma tiseerd." De hulpverlening is, met de winter voor de deur, een race tegen de klok. Gaat het lukken om de 3,5 miljoen daklozen in het Hima- layagebergte op tijd van voed sel, medicijnen, tenten en ka chels te voorzien? De Boer: „Nee. Ik vrees dat de hulp te laat komt voor ze ker een half miljoen mensen. Nu al vriest het 's nachts licht in de valleien. Hogerop is het min 10 graden. Over drie we ken ligt er twee meter sneeuw. Dan zijn de gebieden niet eens meer per helikopter bereikbaar. Mensen die ern stig verzwakt zijn, zullen ster ven van de kou. Daarnaast zal er een vluchtelingen stroom op gang komen. Zij die er nog toe in staat zijn, zullen lagergelegen gebieden opzoeken. Daar is simpelweg onvoldoende vlak terrein om genoeg tentenkampen te bou wen. Dat is het grote drama dat Pakistan nog te wachten staat als er niet snel meer hulp komt." Hoe kan het dat grootscheep se hulp uitblijft? Het militaire bondgenootschap moet anno 2005 toch makkelijk in staat zijn om onherbergzame gebie den te bereiken als het lukt om in buurland Afghanistan in dezelfde woestenij precisie bombardementen uit te voe ren? „Dat zou je wel denken. Er zijn veel meer dan de nu aan wezige tachtig helikopters no dig. Van de Navo zou je mo gen verwachten dat ze hun he likopters inzetten en militai ren landingsplaatsen laten aanleggen. Er moet eindeloos over worden vergaderd, het ligt politiek zo gevoelig. Ook onze eigen regering blijft in gebreke. Het bedrag voor noodhulp is nu verhoogd van twee naar veertien miljoen, maar daar gingen wel twee weken overheen. Meest schrij nende is dat er geld is, be doeld voor structurele hulp. De Nederlandse ambassade heeft zeker 20 miljoen euro voor projecten, zoals water voorziening in Karachi, maar mag het niet gebruiken voor noodhulp." GPD Hoe houd je een stadswijk leven dig? Door wonen, werken en ple zier te combineren is het veel ge hoorde antwoord. Enschede, dat zijn bont geschakeerde wijk Roombeek vernield zag worden door een vuurwerkramp op een zaterdag in 2000, doet inspiratie op in het Meatpacking District in New York. door Ans Bouwmans Langzaam maar zeker verla ten de slagers het Meat packing District, zegt slachter Anthony, terwijl hij even van het zonnetje geniet tijdens zijn lunchpauze. Zijn jasschort zit onder de bloedspetters. „Over vijf jaar zie je hier misschien geen enkele witte jas meer. De restaurants en nachtclubs ruk ken op. Mensen die uitgaan wil len geen bloed zien." Het Meatpacking District is een piepklein, authentiek stukje Manhattan, van Gansevoort Street tot de Fourteenth Street, waar slachterijen eens het straatbeeld bepaalden. De geur van rauw vlees hangt er nog steeds, en aan het eind van de ochtend wordt het bloed ijverig van de trottoirs gespoten. Maar steeds vaker kiezen slagers voor het 'grote geld', verkopen de boel en zij verkassen naar de Bronx. Of zij moeten vertrek ken, omdat zij de hoge huur niet meer kunnen opbrengen. De leeggekomen ruimte wordt opgekocht door uitbaters van restaurants, boetieks of galerie ën. De wijk was al in opkomst, toen tv-serie Sex and the City er een paar jaar geleden het eti ket 'hip' opplakte en een explo sieve groei op gang bracht. Maar ook speelt mee dat échte Newyorkers altijd op zoek zijn naar het échte New York, waar je niet elk weekeind over de hoofden van de toeristen moet lopen. Microkosmos Het Meatpacking District, dat ligt ingeklemd tussen de ook al hippe wijken Chelsea en de Vil lage, is een microkosmos vol te genstellingen. Terwijl trendset ters op zoek zijn naar een trui tje bij Scoop, verblijdt de blon de bardame van de sjofele 'Hogs Heifers Saloon' een deur verder haar klanten met Slachter Anthony geniet even van het zonnetje in het Meatpacking District in New York. „Over vijf jaar zie je hier misschien geen enkele witte jas meer." foto Ans Bouwmans/GPD cowboy-hoed, ontbloot midden rif en keiharde country-muziek. Het Meatpacking District is een voorbeeld van 'gemengd ge bruik van ruimte', een concept dat erg trendy is onder planolo gen. Overdag staan de straten vol met witte vrachtwagentjes, die het vlees naar restaurants en winkels brengen, 's Avonds is de wijk het domein van het uitgaanspubliek. Wonen, wer ken, uitgaan en cultuur gecom bineerd in een en dezelfde wijk. Dat maakt een buurt levendig, zo is het idee. En het zorgt er voor dat er een gevarieerde eco nomie is, zegt Jill Gross, hoogle raar stadsontwikkeling aan de Stedelijke Universiteit van New York. „Een buurt waarin mensen leven en werken en zich vermaken, voelt aan als een ech te buurt. Als je die functies uit elkaar haalt, dan krijg je dode ruimte." Maar dat concept staat onder druk, zo blijkt onder meer in het Meatpacking Dis trict. Andrew Berman, directeur van de Greenwich Village Society for Historie Preservation, doet er alles aan om te zorgen dat het gebied zijn karakteristieke mix behoudt. Het gebied is offi cieel aangewezen als een 'histo risch district', en Berman pro moot de aanwezigheid van de vleesindustrie. Dat 'culturele erfgoed' is wat het gebied onder scheidt van andere wijken. „Anders is het gewoon een an der S0H0 (wat voor South of Houston street staat, ofwel ten zuiden van Houston straat, red.), het zoveelste trendy uit gaansgebied. Er is al zoveel ver anderd. Als het zijn karakteris tieke element verliest, dan is dat zonde." Berman is optimis tisch over de kans dat dit lukt, omdat de stad New York be schikt over bedrijfsruimte in het gebied dat ze kan verhuren aan slagerijen die door de eige naren van hun pand de deur zijn uitgezet. De realiteit is ech ter 'een lang gevecht tegen de economische krachten', erkent Berman. Goederenspoorlijn Mensen willen nu eenmaal dol graag in New York wonen. De buurt maakt er dikke kans op nog populairder te worden als het plan om een ruim twee kilo meter lange braakliggende goe derenspoorlijn op één hoog - de High Line - om te toveren tot een wandelpad werkelijkheid wordt. „Nu wonen er weinig mensen, maar als je de project ontwikkelaars hun zin geeft, dan is het zo volgebouwd met 'trofee-appartementen'. Dan worden de slachters en de nacht clubs de buurt uitgeduwd. Be woners willen die overlast niet." De overheid kan de na tuurlijke uittocht van vleesbe drijven hoogstens even tegen houden, maar de markt wint, denkt Julia Vitello-Martin, een expert van denktank Manhat tan Instituut. „Het beeld wordt romantischer voorgesteld dan het is. De meeste mensen willen gewoon geen karkassen van run deren en varkens zien. Wat je nodig hebt is een mix van oude en nieuwe gebouwen." Het grootste risico van een succes volle wijk is dat project-ontwik kelaars doorschieten, meent ze. „Als de woningmarkt overver hit raakt, dan bestaat altijd de neiging om te veel nieuwbouw op te trekken." GPD SCHARDIJN - Tijdens een ver gadering van de Zevibel in Middelburg is de schardijn- en bliekaanvoer besproken. Een Amerikaanse firma wil tegen vastgestelde prijzen deze vis soorten, die op de afslag de mi nimumprijs niet halen, verwer ken tot vispastei in blik. SCHUTTERSHOF - Goes re serveert 2000 gulden voor ver betering van het Schuttershof. Burgemeester en wethouders hebben reeds besprekingen ge voerd om tot een betere con certzaal te komen. ZOUTHUIZEN - In Vlissingen worden momenteel 34 wonii gen afgebroken aan de Hya cinthlaan, Geraniumlaan, Ad cialaan en Margrietenlaan,I huizen verkeerden na de drooj legging in 1946 in zeer slecht staat en zullen worden verai gen door ongeveer 64 tweevé diepingenwoningen, AARDENBURG - Nu de opgra vingen op het plein naasl dl St. Baafskerk in Aardenbur zijn beëindigd, worden de sleu ven gedicht en het terrein geê galiseerd. Het terrein, vraegi Plein van den Ouden Burcht wordt een keurig plantsoei het Ruiterskwartier. Hoofdredactie: A L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax:(0113)315609 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraatl 8 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax: (0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 ACTerneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail; redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454651 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren Goes, Zierikzee Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand: 20^55 n.v.t per kwartaal: 59,75 62.00 per jaar €229.20 233,30 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voorhet einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice. Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vri|dag: 1,25 zaterdag: 1,80 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47 70.65 597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertenliewezen, Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (076)5312550 Fax. (076)5312340 Personeelsadvertenties: Tel: (076)5312240 Fax:(076)5312340 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (076)5312104 Fax. (076)5312340 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax (0114)372771 Business to Business/Onroerend goeo Internet: www.pzc.nl/adverteren ;hten voorbehouden Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel vi irstrekte gegevens hebben wij opgenomen in oen be entenladministratie en om u te Haten) informeren over vc de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of dc Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit 3, Postbus 314460 AA Goes Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4