A-theater kan worden afgebouwd
PZC
Bars verdrijven slagers uit
Meatpacking District New York
PZC
Vogelgriep stoort
handel op markt
Peking nauwelijks
Pakistan wacht een
nieuwe ramp: kou
In Middelburg gaat het al lang niet meer over de zaak zelf
te gast
25 oktober 1955
dinsdag 25 oktober 2005
door Leen van Dijke
In de landelijke politiek is het
referendum over het grond
wettelijk verdrag van Europa
een metafoor voor de 'kloof' tus
sen burgers en politici. In Mid
delburg is dat het A-theater. En
net als bij het referendum over
het grondwettelijk verdrag gaat
het bij het A-theater al lang
niet meer over de zaak zelf (een
gewoon gebouw), maar over
wat politici doen.
Landelijk heeft Middelburg
-zich met het 'gedoe' rondom het
A-theater aardig in de kijker ge
speeld. Deze voorstelling heeft
alle kranten gehaald en waar je
ook komt; als je zegt Middelbur
ger te zijn worden er al snel la
cherige opmerkingen gemaakt.
En ja, waar hebben we het nu ei
genlijk helemaal over? Het gaat
toch maar gewoon over het bou
wen van een relatief kleine par
keerkelder? In Maastricht wordt
er, nota bene aan de over van de
Maas, een parkeerkelder ge
bouwd waar het hele A-theater
royaal in zou passen. Hoe heeft
het toch zo ver kunnen komen?
En waarom lijkt er geen (echte)
oplossing te vinden?
Besluitvorming
Sedert mijn vertrek uit de Twee
de Kamer heb ik mijn emplooi
gevonden bij een groot bouwcon
cern (zeventienduizend mede
werkers) en ben daar onder an
dere verantwoordelijk voor de
public affairs. In die hoedanig
heid kom ik nogal eens in aanra
king met (politieke) besluitvor
ming over omvangrijke projec
ten. En ik verzeker u: daar word
je lang niet altijd vrolijk van.
Onlangs deed MKB-Nederland
onderzoek naar de kwaliteit van
het (publieke) opdrachtgever
schap van gemeenten; de conclu
sies waren nogal bar. De VNG
ziet het probleem en komt met
een handreiking aan gemeenten
om hierin verbetering te bren
gen. De manier waarop de ge
meente Middelburg zich bij het
theater als publieke opdrachtge
ver heeft gemanifesteerd is even
eens voor verbetering vatbaar.
Ik noem in dit verband slechts
het gescheiden aanbesteden van
de onderbouw (de parkeerkel
der) en de bovenbouw (het eigen
lijke theater). Iedereen die een
beetje thuis is in bouwend Ne
derland weet dat daar proble
men van komen.
technisch overzichtelijk pro
bleem. Bij de problematiek van
het A-theater dringt zich de ver
gelijking op met die van eertijds
bij de Haagse tramtunnel. Groot
politiek gedoe als gevolg van
een foute ontwerpkeuze van de
gemeente. Iedereen zat met de
handen in het haar. Hoe nu ver
der? Tot er mensen opstonden
die moed toonden en niet weglie
pen voor gemaakte keuzen. In
nauw overleg met de bouwer is
er voor het technische probleem
een technische oplossing gevon
den.
Wat nu dreigt is dat er een
(nieuw) politiek avontuur wordt
aangegaan. Belangrijk punt is
ook dat geen recht meer wordt
gedaan aan de eertijds geformu
leerde uitgangspunten (onder
andere ook parkeren direct bij
het theater). Daarnaast zijn de
kosten niet te overzien - als je
ten minste alle kosten daadwer
kelijk aan (de gevolgen van) het
debacle van het A-theater toe
schrijft. Mijn oproep is: Middel
burg kom tot bezinning!
Als er iets nodig is om de klooi'
tussen burgers en politici te
dichten is het wel dit: dat politi
ci staan voor gemaakte keuzen
en ook als het moeilijk wordt
niet weglopen voor de conse
quenties daarvan. Mijn oproep
is: stop de ongeloofwaardige en
krampachtige poging politieke
huiden te redden en kom tot dat
waartoe je werd gekozen: het
werkelijke belang van de stad
dienen. Het moet toch wat te
zeggen hebben dat het in Neder
land niet eerder is vertoond dat
een voorgenomen bouw in de fa
se waarin reeds zoveel is geïn
vesteerd werd opgegeven. Ik
ken geen precedent.
Het waterdicht maken van de
parkeerkelder is een technisch
goed oplosbaar probleem. Het
A-theater kan daarna gewoon,
volgens de oorspronkelijke plan
nen, worden afgebouwd. De
hiermee gepaard gaande kosten-
overschrijding is niet gering,
maar in elk geval beperkter dan
elders opnieuw beginnen. En
plezierige is ook dat Middelburg
niet blijvend geassocieerd
wordt met politiek geklungel en
een gebrek aan doortastendheid
en moed rondom een technisch
overzichtelijk probleem.
Leen van Dijke is oud-fractievoor
zitter van de Tweede-Kamerfrac
tie van de Christenunie.
Overigens: ook de keuze van het
ontwerp van de gewraakte par
keerkelder was van meet af aan
zeer arbitrair. Al met al zijn er
over de in het verleden gemaak
te keuzen best opmerkingen te
maken. Maar wat koop je daar
(nu nog) voor? Er moet een oplos
sing komen. En wat nu dreigt is
dat ten koste van heel veel ge
meenschapsgeld 'de plaats de
lict' wordt verlaten en Middel-
buig nog lang de gevolgen moet
dragen van een (zeer arbitrare)
politieke 'oplossing' voor een
De Middelburgse Koningstraat wordt weerspiegeld in het water in
de bouwput. foto Lex de Meester
Peking neemt het gevaar op
een vogelgriepepidemie se
rieus en heeft maatregelen
aangekondigd. Maar op de ve
le markten in de stad waar
Chinezen hun kippetje of
eend kopen, denkt iedereen
dat alles wel veilig is of dat
vogelgriep slechts een ge
rucht is.
door Erwin Tuil
De kippen, ganzen en een
den op de markt in
Peking maken een herrie van
jewelste. Ze zijn 's morgens
in alle vroegte in veelal
verroeste kooien meege
nomen per bakfiets of bestel
busje door de kleine boeren
van buiten de Chinese hoofd
stad.
Een vrouw beoordeelt een
twintigtal bruine kippen in
een kooi en pikt er één uit.
„Ik wil hem wel hebben. Hoe
veel?" De verkoper noemt
een prijs en vervolgens be
gint het afdingen. Als er een
prijs is afgesproken, tachtig
cent, wordt de kip met een ge
oefend gebaar tegen het be
ton van de markthal naar het
hiernamaals geholpen.
Zorgen over de vogelgriep,
die vorige week weer uitbrak
in de provincie Binnen-Mon-
golië. lijkt niemand te heb
ben.
„De marktautoriteiten zor
gen voor desinfecterende mid
delen. Bovendien zijn de
meeste vogels ingeënt", ver
telt een handelaar. De ver
koop is niet afgenomen. Ko
pers lijken geen bedenkingen
te hebben en verkopers ver
moeden dat alle verhalen
over vogelgriep 'slechts ge
ruchten' zijn.
Kleine boeren
Volgens de autoriteiten van
Peking is 98 procent van alle
gevogelte dat in grote bedrij
ven in de hoofdstad wordt ge
fokt, inmiddels gevaccineerd.
Alleen kleine boeren die eei
paar kippen of eenden voor,
eigen gebruik houden, vor
men een probleem. Het is na
genoeg onmogelijk hun'
pluimvee op ziekten te contro-
leren. Bij eerdere uitbraken,
van dierziekten bleek boven-!
dien dat veel boeren pe ziek
te niet herkennen.
Is de ziekte wel vastgesteld!
dan wordt, om het financiële
verlies te beperken, het over-
leden dier meestal toch ver
kocht of zelfs gegeten, n
dat een groot risico is voor
gezondheid van mensen.
De stad Peking neemt de;
problematiek serieus. Afgelo
pen weekeinde werd op een
crisisbijeenkomst een acht-.'
puntenplan opgesteld.
maatregelen omvatten onder!
meer een slachtverbod en hei,'
opzetten van controleposten;
op stations, toegangswegen]
naar de stad en het internatio
nale vliegveld van Peking,"
Zestig observatieposten zijn
uitgerust met telescopen om
meren, waterwegen en par
ken in de gaten te houden,
Het slachten van gev
op de markt zal verboden
worden. Maar echt goede coi
trole in een gemeente ti
grootte van Noord-Braban
Gelderland, Noord- e
Zuid-Holland samen is la:
tig-
Kooitjes
Veel vooral oudere Pekinezen
maken zich grote zorgen over
wat er gaat gebeuren met
hun postduiven en sier- ei
zangvogeltjes. De dieren wor
den dagelijks in kunstig ge
maakte houten cilindervormi
ge kooitjes meegetroond naar
vaste stekken in de stad,
waar de eigenaren scha'
mahjong spelen. Omdat ze
vaak veel geld hebben gesto
ken in hun hobbyvogels, heb
ben ze de dieren al vrijwillig
opgehokt. Maar voor de rest
van Peking lijkt die praktij)
uitgesloten. GPD
Diederik de Boer (41) uit
Maastricht is riet terug uit
Kashmir in Pakistan waar hij
voor Cordaid/Mensen in
Nood de hulp aan overleven
den van de aardbeving coördi
neerde. „Als er niet snel meer
hulp komt, dan zullen men
sen omkomen van de kou.
door Claire van Dyck
Thuis op de bank zoekt Die
derik de Boer naar de juis
te woorden 0111 de schrijnen
de situatie in Pakistan te ver
woorden. Zorg en teleurstel
ling vechten 0111 de voorrang.
Zorg over het lot van de 3,5
miljoen ontheemden. Teleur
stelling over de laksheid van
de internationale gemeen
schap, inclusief de Neder
landse overheid.
Wat trof u aan in het rampge
bied?
„Onbeschrijfelijk leed. Men
sen zijn tussen het puin op
zoek naar overleden familiele
den. Of zij zitten bij een hoop
je stenen en staren maar voor
zich uit, met een verloren
blik. Zij willen hun doden
niet verlaten als zij nog niet
zijn begraven, dat is tegen
hun cultuur. Anderen lopen
wezenloos rond of vissen kle
ding van een familielid tussen
de stenen uit, kloppen het af
en vouwen het op. Tientallen
gewonden liggen op provisori
sche draagbaren in rijen op
de grond, wachtend op ver
voer per helikopter naar een
ziekenhuis. En de stank is on
draaglijk. Meer dan de helft
van de doden in Muzaffara-
bad is nog niet geborgen. Het
dodental in deze stad alleen
al staat op twintigduizend.
Wij vrezen dat het uiteindelij
ke dodental van de aardbe
ving boven de honderddui
zend zal uitstijgen."
Wat Diederik de Boer in de
bereikbare gebieden aan el
lende zag, doet hem vrezen
voor de situatie in de vele dor
pen die ontoegankelijk zijn.
„Daar is nog geen puin ge
ruimd, slachtoffers liggen te
wachten op hulp of zijn in de
tussentijd overleden. De men
sen hebben niets meer, leven
buiten. Zelfs als er nog gebou
wen overeind staan, durft
men er niet in te trekken van
wege de vele naschokken. De
mensen zijn zwaar getrauma
tiseerd."
De hulpverlening is, met de
winter voor de deur, een race
tegen de klok.
Gaat het lukken om de 3,5
miljoen daklozen in het Hima-
layagebergte op tijd van voed
sel, medicijnen, tenten en ka
chels te voorzien?
De Boer: „Nee. Ik vrees dat
de hulp te laat komt voor ze
ker een half miljoen mensen.
Nu al vriest het 's nachts licht
in de valleien. Hogerop is het
min 10 graden. Over drie we
ken ligt er twee meter
sneeuw. Dan zijn de gebieden
niet eens meer per helikopter
bereikbaar. Mensen die ern
stig verzwakt zijn, zullen ster
ven van de kou. Daarnaast
zal er een vluchtelingen
stroom op gang komen. Zij
die er nog toe in staat zijn,
zullen lagergelegen gebieden
opzoeken. Daar is simpelweg
onvoldoende vlak terrein om
genoeg tentenkampen te bou
wen. Dat is het grote drama
dat Pakistan nog te wachten
staat als er niet snel meer
hulp komt."
Hoe kan het dat grootscheep
se hulp uitblijft? Het militaire
bondgenootschap moet anno
2005 toch makkelijk in staat
zijn om onherbergzame gebie
den te bereiken als het lukt
om in buurland Afghanistan
in dezelfde woestenij precisie
bombardementen uit te voe
ren?
„Dat zou je wel denken. Er
zijn veel meer dan de nu aan
wezige tachtig helikopters no
dig. Van de Navo zou je mo
gen verwachten dat ze hun he
likopters inzetten en militai
ren landingsplaatsen laten
aanleggen. Er moet eindeloos
over worden vergaderd, het
ligt politiek zo gevoelig.
Ook onze eigen regering blijft
in gebreke. Het bedrag voor
noodhulp is nu verhoogd van
twee naar veertien miljoen,
maar daar gingen wel twee
weken overheen. Meest schrij
nende is dat er geld is, be
doeld voor structurele hulp.
De Nederlandse ambassade
heeft zeker 20 miljoen euro
voor projecten, zoals water
voorziening in Karachi, maar
mag het niet gebruiken voor
noodhulp." GPD
Hoe houd je een stadswijk leven
dig? Door wonen, werken en ple
zier te combineren is het veel ge
hoorde antwoord. Enschede, dat
zijn bont geschakeerde wijk
Roombeek vernield zag worden
door een vuurwerkramp op een
zaterdag in 2000, doet inspiratie
op in het Meatpacking District
in New York.
door Ans Bouwmans
Langzaam maar zeker verla
ten de slagers het Meat
packing District, zegt slachter
Anthony, terwijl hij even van
het zonnetje geniet tijdens zijn
lunchpauze. Zijn jasschort zit
onder de bloedspetters. „Over
vijf jaar zie je hier misschien
geen enkele witte jas meer. De
restaurants en nachtclubs ruk
ken op. Mensen die uitgaan wil
len geen bloed zien."
Het Meatpacking District is een
piepklein, authentiek stukje
Manhattan, van Gansevoort
Street tot de Fourteenth Street,
waar slachterijen eens het
straatbeeld bepaalden. De geur
van rauw vlees hangt er nog
steeds, en aan het eind van de
ochtend wordt het bloed ijverig
van de trottoirs gespoten. Maar
steeds vaker kiezen slagers voor
het 'grote geld', verkopen de
boel en zij verkassen naar de
Bronx. Of zij moeten vertrek
ken, omdat zij de hoge huur
niet meer kunnen opbrengen.
De leeggekomen ruimte wordt
opgekocht door uitbaters van
restaurants, boetieks of galerie
ën. De wijk was al in opkomst,
toen tv-serie Sex and the City
er een paar jaar geleden het eti
ket 'hip' opplakte en een explo
sieve groei op gang bracht.
Maar ook speelt mee dat échte
Newyorkers altijd op zoek zijn
naar het échte New York, waar
je niet elk weekeind over de
hoofden van de toeristen moet
lopen.
Microkosmos
Het Meatpacking District, dat
ligt ingeklemd tussen de ook al
hippe wijken Chelsea en de Vil
lage, is een microkosmos vol te
genstellingen. Terwijl trendset
ters op zoek zijn naar een trui
tje bij Scoop, verblijdt de blon
de bardame van de sjofele
'Hogs Heifers Saloon' een
deur verder haar klanten met
Slachter Anthony geniet even van het zonnetje in het Meatpacking District in New York. „Over vijf
jaar zie je hier misschien geen enkele witte jas meer." foto Ans Bouwmans/GPD
cowboy-hoed, ontbloot midden
rif en keiharde country-muziek.
Het Meatpacking District is een
voorbeeld van 'gemengd ge
bruik van ruimte', een concept
dat erg trendy is onder planolo
gen. Overdag staan de straten
vol met witte vrachtwagentjes,
die het vlees naar restaurants
en winkels brengen, 's Avonds
is de wijk het domein van het
uitgaanspubliek. Wonen, wer
ken, uitgaan en cultuur gecom
bineerd in een en dezelfde wijk.
Dat maakt een buurt levendig,
zo is het idee. En het zorgt er
voor dat er een gevarieerde eco
nomie is, zegt Jill Gross, hoogle
raar stadsontwikkeling aan de
Stedelijke Universiteit van
New York. „Een buurt waarin
mensen leven en werken en zich
vermaken, voelt aan als een ech
te buurt. Als je die functies uit
elkaar haalt, dan krijg je dode
ruimte." Maar dat concept staat
onder druk, zo blijkt onder
meer in het Meatpacking Dis
trict.
Andrew Berman, directeur van
de Greenwich Village Society
for Historie Preservation, doet
er alles aan om te zorgen dat
het gebied zijn karakteristieke
mix behoudt. Het gebied is offi
cieel aangewezen als een 'histo
risch district', en Berman pro
moot de aanwezigheid van de
vleesindustrie. Dat 'culturele
erfgoed' is wat het gebied onder
scheidt van andere wijken.
„Anders is het gewoon een an
der S0H0 (wat voor South of
Houston street staat, ofwel ten
zuiden van Houston straat,
red.), het zoveelste trendy uit
gaansgebied. Er is al zoveel ver
anderd. Als het zijn karakteris
tieke element verliest, dan is
dat zonde." Berman is optimis
tisch over de kans dat dit lukt,
omdat de stad New York be
schikt over bedrijfsruimte in
het gebied dat ze kan verhuren
aan slagerijen die door de eige
naren van hun pand de deur
zijn uitgezet. De realiteit is ech
ter 'een lang gevecht tegen de
economische krachten', erkent
Berman.
Goederenspoorlijn
Mensen willen nu eenmaal dol
graag in New York wonen. De
buurt maakt er dikke kans op
nog populairder te worden als
het plan om een ruim twee kilo
meter lange braakliggende goe
derenspoorlijn op één hoog - de
High Line - om te toveren tot
een wandelpad werkelijkheid
wordt. „Nu wonen er weinig
mensen, maar als je de project
ontwikkelaars hun zin geeft,
dan is het zo volgebouwd met
'trofee-appartementen'. Dan
worden de slachters en de nacht
clubs de buurt uitgeduwd. Be
woners willen die overlast
niet." De overheid kan de na
tuurlijke uittocht van vleesbe
drijven hoogstens even tegen
houden, maar de markt wint,
denkt Julia Vitello-Martin, een
expert van denktank Manhat
tan Instituut. „Het beeld wordt
romantischer voorgesteld dan
het is. De meeste mensen willen
gewoon geen karkassen van run
deren en varkens zien. Wat je
nodig hebt is een mix van oude
en nieuwe gebouwen." Het
grootste risico van een succes
volle wijk is dat project-ontwik
kelaars doorschieten, meent ze.
„Als de woningmarkt overver
hit raakt, dan bestaat altijd de
neiging om te veel nieuwbouw
op te trekken." GPD
SCHARDIJN - Tijdens een ver
gadering van de Zevibel in
Middelburg is de schardijn- en
bliekaanvoer besproken. Een
Amerikaanse firma wil tegen
vastgestelde prijzen deze vis
soorten, die op de afslag de mi
nimumprijs niet halen, verwer
ken tot vispastei in blik.
SCHUTTERSHOF - Goes re
serveert 2000 gulden voor ver
betering van het Schuttershof.
Burgemeester en wethouders
hebben reeds besprekingen ge
voerd om tot een betere con
certzaal te komen.
ZOUTHUIZEN - In Vlissingen
worden momenteel 34 wonii
gen afgebroken aan de Hya
cinthlaan, Geraniumlaan, Ad
cialaan en Margrietenlaan,I
huizen verkeerden na de drooj
legging in 1946 in zeer slecht
staat en zullen worden verai
gen door ongeveer 64 tweevé
diepingenwoningen,
AARDENBURG - Nu de opgra
vingen op het plein naasl dl
St. Baafskerk in Aardenbur
zijn beëindigd, worden de sleu
ven gedicht en het terrein geê
galiseerd. Het terrein, vraegi
Plein van den Ouden Burcht
wordt een keurig plantsoei
het Ruiterskwartier.
Hoofdredactie:
A L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax:(0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Lezersredacteur: A. J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax:(0113)315609
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraatl 8
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax: (0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 ACTerneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail; redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Fax:(0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (0111)454651
Fax:(0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren
Goes, Zierikzee
Maandag t/m vrijdag
van 8.30 tot 17.00 uur
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen:
0800-0231231
autom. afschrijving acceptgiro
per maand: 20^55 n.v.t
per kwartaal: 59,75 62.00
per jaar €229.20 233,30
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voorhet
einde van de betaalperiode.
PZC, t.a.v. lezersservice.
Postbus 314460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vri|dag: 1,25
zaterdag: 1,80
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47 70.65 597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uitgevoerd
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV en volgens
de Regelen voor het Advertenliewezen,
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (076)5312550
Fax. (076)5312340
Personeelsadvertenties:
Tel: (076)5312240
Fax:(076)5312340
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (076)5312104
Fax. (076)5312340
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114)372770
Fax (0114)372771
Business to Business/Onroerend goeo
Internet: www.pzc.nl/adverteren
;hten voorbehouden
Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel vi
irstrekte gegevens hebben wij opgenomen in oen be
entenladministratie en om u te Haten) informeren over vc
de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of dc
Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit
3, Postbus 314460 AA Goes
Behoort tot WGGGNGR