Prorail vecht besluit autotrein aan
PZC
Lachen om verwikkelingen in flat
Zorgcentra blij
met negatieve
uitkomst rapport
PZC
Gehandicapt of chronisch ziek?
Beheerder tegen weren transporten Cobelfret op lijn Vlissingen-Roosendaal
lezers schrijven
IN CADZAND, BRESKENS
EN HOOFDPLAAT
ZOEKT DE PZC BEZORGERS!
ANGO maak(t) beter
leven mogelijk!
m
WIE HELPT BIJ
HARTSTILSTAND?
GEEF U OP
VOOR DE CURSUS
REANIMATIE en/of AED
Adverteren
doet verkopen
Verbeter geheugen en concentratie
vermogen met Ginkgo Combi
dinsdag 25 oktober 2005
door Ben Jansen
GOES - Prorail, de beheerder
van het Spoorwegnet, tekent be
zwaar aan tegen het besluit van
staatssecretaris Van Geel van
Milieu dat het aantal goederen
treinen op de Zeeuwse lijn moet
worden verminderd. De be
windsman wil dat het railbe-
drijf geen autotreinen van Co
belfret (dagelijks vijf volle heen
en vijf leeg terug) meer laat rij
den.
Volgens een woordvoerder zal
Prorail zeker tegenwerpingen
maken tegen de manier waarop
Van Geel aankijkt tegen het ge
bruik van de spoorlijn Vlissin
gen-Roosendaal voor het goede
renvervoer en tegen zijn weige
ring het bestaande aantal trei
nen te gedogen in afwachting
van geluid- en trillingwerende
maatregelen die onlangs in uit
voering zijn genomen. De staats
secretaris meent dat de toename
van het goederenvervoer op de
Zeeuwse lijn sinds het voorjaar
van 2003 - toen werd de autoter-
minal van Cobelfret in Vlissin-
gen-Oost in gebruik genomen -
van dien aard is dat gesproken
kan worden van een wijziging
van de spoorweg. Naar zijn oor
deel had die wijziging niet mo
gen plaatshebben zonder maat
regelen om de hinder voor bewo
ners van huizen aan de spoorlijn
te voorkomen.
Binnenvaart
Behalve Prorail zijn ook het ha
venschap Zeeland Seaports en
Cobelfret in kennis gesteld van
Van Geels besluit en van de mo
gelijkheid ertegen te ageren. Als
het ministerie van VROM de be
zwaren verwerpt, staat beroep
open bij de Raad van State.
Om te voorkomen dat de aan
voer van voor de Engelse markt
bestemde automobielen van het
merk Ford naar de terminal in
Vlissingen-Oost stagneert, zou
Cobelfret meer gebruik kunnen
maken van vervoer per binnen
vaartschip. Ongeveer de helft
van de auto's die in Vlissingen
op transport naar Engeland
gaan, komen over het water op
de terminal aan. Het gaat om
Fords die in Keulen zijn gepro
duceerd. De auto's die per trein
naar Vlissingen gaan, komen uit
de Fordfabrieken in Genk (vier
treinen per dag) en uit Saarlouis
(één trein per etmaal).
Tegelijk met de bouw van de ter
minal heeft Cobelfret geïnves
teerd in drie moderne binnen
vaartschepen voor het vervoer
van rollende vracht. Ze kunnen
elk de lading van twee autotrei
nen meenemen. Vorig jaar is een
proefvaart tussen Genk uit Vlis
singen uitgevoerd. De keus tus
sen trein en binnenvaartschip is
aan de autofabrikant. Het zag
er begin dit jaar naar uit dat de
beslissing kort na de zomer zou
worden genomen. Volgens direc
teur C. Cigrang van Cobelfret is
Ford zo ver nog niet. Hij wil
niet zeggen of het besluit van
Van Geel van invloed zal zijn op
de keus van Ford. Evenmin wil
hij ingaan op de vraag of zijn be
drijf - voorlopig - afziet van uit
breiding in Vlissingen-Oost nu
de kans bestaat dat het vervoer
van auto's per trein in elk geval
op de korte termijn niet moge
lijk is.
Voorzitter M. Ie Roy van Zee
land Seaports reageert tamelijk
laconiek op Van Geels besluit.
Ze gaat ervan uit de maatrege
len die Prorail uitvoert en waar
aan het havenschap financieel
bijdraagt, voldoende soelaas
zullen bieden.
Le Roy is niet bang dat de stel-
lingname van Vrom een fnui
kend effect heeft op de ontwik-
door Marjon Sarneel
CLINGE - Toneelgroep Cling-
claer! presenteert haar nieuwe
stuk in het laatste weekeinde
van oktober. De titel van de
klucht zegt al veel: Tis loir pe-
tet in de flet.
Dat klinkt heel Zeeuws-
Vlaams, maar schijnt bedriegt.
Het stuk is van de hand van de
Vlaamse schrijver Dirk Dobbe-
leers en heette oorspronkelijk
Stoppen met doppen. Het ver
haal gaat over drie werkloze
mannen, die in het chique ap
partement van één van hen
plannen smeden om hun chroni
sche geldgebrek op te lossen.
Ze schrikken zelfs niet terug
voor ontvoering.
Zoals te doen gebruikelijk in
dit genre gaat alles gepaard
met een hoop misverstanden en
personages die op het verkeer
de moment op de verkeerde
plaats opduiken. Tijdens de uit
voeringen zal het op toneel dan
ook nooit rustig zijn. „Daar
krijgen ze bij regisseur Erik
Verschueren toch weinig kans
voor", weet Geertje Berben.
Debutanten
De souffleuse en grimeuse is
blij dat alles op rolletjes loopt
bij de decorploeg. Ze is ook te
vreden over de twee debutan
ten bij Clingclaer!, Werner De-
witte, die vorig jaar de groep
redde toen Nard Willaert onver
hoopt in het ziekenhuis beland-
Toneelgroep Clingclaer repeteert de klucht Tis wirpetet in de flet.
de, en Stella Troost. Cling
claer! is als jonge toneelvereni
ging volop in beweging.
Tis wir petet in de flet is zater
dag te zien in Malpertuus in
Clinge, zaterdag 5 november in
Den Dullaert in Hulst, vrijdag
11 november in Hotel van Leu
ven in Kloosterzande en op za-
foto Camile Schelstraete
terdag 26 november in De Hal
le in Axel. Voorverkoop onder
meer aan de speelzalen.
kelingsmogelijkheden van Vlis
singen-Oost, zoals de plannen
voor de Westerschelde Contai
ner Terminal „Als de juiste
maatregelen tegen hinder wor
den genomen, zal juist méér
ruimte ontstaan voor vervoer
per spoor. Ik hoop alleen dat be
drijven met belangstelling voor
Vlissingen-Oost niet kopschuw
worden gemaakt."
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de P7r
schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. Derp
tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekentniMB
de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onde
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen "12
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woord# i
redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Ov
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
er schade door
die haast of zo? En heeft dieij
Platanen
Je gelooft je ogen toch niet als je
leest welke argumenten er door
de Provincie Zeeland worden
aangevoerd om de gemeente
Hulst te dwingen om 94 plata
nen te kappen? Dat is langs de
hele weg van Kloosterzande
naar Hengstdijk. Wel degelijk
beeldbepalend dus. Dat van die
hoogte is nog wel te begrijpen
maar 1,80 van de rijbaan? Goh-
goh want een vrachtwagen had
gezien dat daar, al 23 jaar,plat
nen staan? Nu kan de
beste verzekeringsmaa.
half Zeeland wel kaal (i^
slaan. Alleen al door dit am
ment te gebruiken. Bah, het
van de zotte. Zeeland let 0p(
zaak.
Walsoordensestmm
door Martijn de Koning
MIDDELBURG - 'Ik ben eigen
lijk wel blij', 'het komt ons goed
uit' en 'het kan alleen maar hel
pen'. Woordvoerders van Zeeuw
se zorginstellingen zien de resul
taten van het onderzoek naar de
kwaliteit van hun tehuizen lou
ter als een bevestiging van wat
ze al wisten: dat sommige ervan
hopeloos verouderd zijn.
„Ik ben er eigenlijk wel blij
mee", reageert M. den Haan van
Swerf-Rust in Middelburg op de
uitslag van het rapport. De
bouwkwaliteit van het zorgcen
trum kreeg daarin het oordeel
'slecht'. „Nu wordt tenminste
eens echt duidelijk in welke
staat ons gebouw verkeert. En
dat er geen jaren meer overheen
mogen gaan voordat we hier
nieuwbouw krijgen."
Vertragingen
De directeur ijvert al jaren voor
de komst van een nieuw com
plex. „Meer dan drie jaar gele
den was er daarover al overeen
stemming met de gemeente.
Door vertragingen zijn we sinds
dien nauwelijks iets
ten." Den Haan noemt dewooi
situatie in Swerf-Rust 'voq
oorlogs'. „Mensen verblijvent
te kleine kamertjes en moei;
met zeventien personen s
badkamer delen. Verder oa
staan er voor medewerkers oi
werkbare situaties. Zo kunn
ze met de rolstoelen, diet
genwoordig groter zijn danvro
ger, nog nauwelijks uit dew*
ten."
Te klein
Ook zorgcentrum Rustenburg!
Middelburg krijgt een onvo
doende. Bestuurslid J. de Leeu
is er niet ontevreden mee. „1
komt me goed uit. Eerdere 01
derzoeken wezen al uit dat
behoefte hebben aan i
nieuws." Drie centra van zo
koepel Allevo krijgen een sle
te waardering. Bestuun
M. van Campen is ook niet ve
rast. „Ze zijn simpelweg
klein", stelt hij onomwonden.
Ook Van Campen hoopt j
overheidinstanties wakker g
schud worden. „Een uitslagi
deze kan daar alleen maart
helpen", stelt hij hoopvol,
Geld verdienen en de hele dag nog voor je hebben?
Word dagbladbezorger van de PZC. Een goede bijbaan voor jong en oud! De PZC is op
zoek naar enthousiaste, positief ingestelde mannen, vrouwen, jongeren (vanaf 15 jaar)
die ervoor willen zorgen dat de ochtendkranten voor 07.00 uur bij de abonnees in de
bus liggen. Momenteel zijn er nog enkele wijken in uw buurt vrij.
Goede verdiensten en aantrekkelijke voorwaarden!
Naast lichaamsbeweging en een vaste vergoeding zijn er veel extra's.
Interesse?
Bel gratis de afdeling Binnendienst Distributie 0800 - 023 51 11 of kijk op
www.deleukstebijbaan.nl
het alfabet van Zeeland
Of het nu gaat om juridische ondersteuning, belasting-
teruggave, uitkeringen, zorg en hulp,
woningaanpassingen, vervoer of
lotgenotencontact... Kom op voor je
belangen! Word ook lid van ANGO!
Postbus 850,
3800 AW Amersfoort
Tel. (033) 465 43 43
www.ango.nl
Als u morgen getuige bent van een hartstilstand,
wilt u dan hulpeloos toeschouwer zijn of geoefend
hulpverlener?
Reanimatie is levensreddend, maar kan niet uit een
boekje geleerd worden. Geef u op voor een praktische
cursus die gemiddeld zo'n 4 tot 6 uur duurt.
Toelatingseisen zijn er niet.
Leren defibrilleren met de AED
Reanimeren in combinatie met de AED maakt de
overlevingskans van een slachtoffer groter. De AED of
shockbox is een belangrijk apparaat dat de hartactie
registreert, gesproken opdrachten geeft en op een veili
ge en betrouwbare manier een stroomstoot kan geven,
ledereen in het bezit van een geldig reanimatiediploma,
kan leren defibrilleren in een cursus van circa 3 uur.
Reanimatie en AED zijn voor iedereen belangrijk,
maar vooral voor familieleden van hartpatiënten, brand
weer, politie, portiers, sporttrainers, winkelpersoneel,
mensen van het openbaar vervoer etc.
Meer weten over een reanimatie en/of AED cursus
in Zeeuws Vlaanderen? Neem contact op met
dhr. T. de Witte, telefoon 0115 451040,
e-mail tdewitte@zeelandnet.nl
Voor andere plaatsen neem contact op met het
Bureau Reanimatie van de Nederlandse Hartstichting,
telefoon 0900 0400 020 (lokaal tarief),
reanimatie@hartstichting.nl
NederlandseVl/Hartstichting
vrienden van de hartstichting
Langstraat 11-13, Zoutelande Tel. (0118) 566003 www.dis-and-that.nl Ook zondags open Gratis parkeren
Meer geestelijke energie door het extract uit de Ginkgo Biloba boom!
Waarom Ginkgo Combi?
gf Goed voor het geheugen en
co n ce n trati eve rm ogen
[7f Geeft meer geestelijke energie
gf Geeft weerstand bij
stress-situaties
[7f Bevat zeer krachtige dosering van het
Ginkgo Biloba extract (7500 mg.)
gf Verrijkt met o.a. vitamine B-complex,
vitamine C, magnesium, taurine,
zink en tyrosine
V0. 0 R_ _DEE._L BON
Bij aankoop van 1 verpakking Ginkgo
Combi 60 tabletten 20,50) ontvangt
u 1 verpakking Ginkgo Combi
30 tabletten
3T1 a lux
Ginkgo Combi" is een krachtige formule die
op natuurlijkebasis het hoofd ondersteunt.
Het hoofdbestanddeel van Ginkgo Combi'
is het extract van de bladeren van de
Aziatische Ginkgo Biloba boom De
bladeren bevatten een bijzondere groep
van bioflavonoïden, die de bloedvaten
in het hoofd soepel en elastisch
houden. Hierdoor wordt de door
bloeding gestimuleerd, zodat de
weefsels goed van zuurstof en voedings
stoffen worden voorzien. Dit verbetert het geheugen,
concentratievermogen en de reactiesnelheid. Ginkgo
Combi1 helpt scholieren om leerstof beter op te nemen, helpt bij intellec
tuele arbeid om de geest helder te houden en geeft ouderen meer vitaliteit
en geestelijke veerkracht!
www.gi n kgocombi.nl
Uw voordeel: 11,95
Lekker in mijn vel met Ginkgo Combi!
Hulst:
Drogisterij Bleijenbergh, Overdamstraat 3 - 5
Oostburg:
Innatura Gezondheidswinkels, Brouwerijstraat II
Terneuzen:
Innatura Gezondheidswinkels,
Havenstraat 26 (Steenen Beer)
Axel:
DA Drogisterij Doolaege, Szydlowskiplein 12
Sluis:
Drogisterij vd Linde, Grote Markt 8
PZC ZEEUWS VIMMH®