Prorail vecht besluit autotrein aan PZC Lachen om verwikkelingen in flat Zorgcentra blij met negatieve uitkomst rapport PZC Gehandicapt of chronisch ziek? Beheerder tegen weren transporten Cobelfret op lijn Vlissingen-Roosendaal lezers schrijven IN CADZAND, BRESKENS EN HOOFDPLAAT ZOEKT DE PZC BEZORGERS! ANGO maak(t) beter leven mogelijk! m WIE HELPT BIJ HARTSTILSTAND? GEEF U OP VOOR DE CURSUS REANIMATIE en/of AED Adverteren doet verkopen Verbeter geheugen en concentratie vermogen met Ginkgo Combi dinsdag 25 oktober 2005 door Ben Jansen GOES - Prorail, de beheerder van het Spoorwegnet, tekent be zwaar aan tegen het besluit van staatssecretaris Van Geel van Milieu dat het aantal goederen treinen op de Zeeuwse lijn moet worden verminderd. De be windsman wil dat het railbe- drijf geen autotreinen van Co belfret (dagelijks vijf volle heen en vijf leeg terug) meer laat rij den. Volgens een woordvoerder zal Prorail zeker tegenwerpingen maken tegen de manier waarop Van Geel aankijkt tegen het ge bruik van de spoorlijn Vlissin gen-Roosendaal voor het goede renvervoer en tegen zijn weige ring het bestaande aantal trei nen te gedogen in afwachting van geluid- en trillingwerende maatregelen die onlangs in uit voering zijn genomen. De staats secretaris meent dat de toename van het goederenvervoer op de Zeeuwse lijn sinds het voorjaar van 2003 - toen werd de autoter- minal van Cobelfret in Vlissin- gen-Oost in gebruik genomen - van dien aard is dat gesproken kan worden van een wijziging van de spoorweg. Naar zijn oor deel had die wijziging niet mo gen plaatshebben zonder maat regelen om de hinder voor bewo ners van huizen aan de spoorlijn te voorkomen. Binnenvaart Behalve Prorail zijn ook het ha venschap Zeeland Seaports en Cobelfret in kennis gesteld van Van Geels besluit en van de mo gelijkheid ertegen te ageren. Als het ministerie van VROM de be zwaren verwerpt, staat beroep open bij de Raad van State. Om te voorkomen dat de aan voer van voor de Engelse markt bestemde automobielen van het merk Ford naar de terminal in Vlissingen-Oost stagneert, zou Cobelfret meer gebruik kunnen maken van vervoer per binnen vaartschip. Ongeveer de helft van de auto's die in Vlissingen op transport naar Engeland gaan, komen over het water op de terminal aan. Het gaat om Fords die in Keulen zijn gepro duceerd. De auto's die per trein naar Vlissingen gaan, komen uit de Fordfabrieken in Genk (vier treinen per dag) en uit Saarlouis (één trein per etmaal). Tegelijk met de bouw van de ter minal heeft Cobelfret geïnves teerd in drie moderne binnen vaartschepen voor het vervoer van rollende vracht. Ze kunnen elk de lading van twee autotrei nen meenemen. Vorig jaar is een proefvaart tussen Genk uit Vlis singen uitgevoerd. De keus tus sen trein en binnenvaartschip is aan de autofabrikant. Het zag er begin dit jaar naar uit dat de beslissing kort na de zomer zou worden genomen. Volgens direc teur C. Cigrang van Cobelfret is Ford zo ver nog niet. Hij wil niet zeggen of het besluit van Van Geel van invloed zal zijn op de keus van Ford. Evenmin wil hij ingaan op de vraag of zijn be drijf - voorlopig - afziet van uit breiding in Vlissingen-Oost nu de kans bestaat dat het vervoer van auto's per trein in elk geval op de korte termijn niet moge lijk is. Voorzitter M. Ie Roy van Zee land Seaports reageert tamelijk laconiek op Van Geels besluit. Ze gaat ervan uit de maatrege len die Prorail uitvoert en waar aan het havenschap financieel bijdraagt, voldoende soelaas zullen bieden. Le Roy is niet bang dat de stel- lingname van Vrom een fnui kend effect heeft op de ontwik- door Marjon Sarneel CLINGE - Toneelgroep Cling- claer! presenteert haar nieuwe stuk in het laatste weekeinde van oktober. De titel van de klucht zegt al veel: Tis loir pe- tet in de flet. Dat klinkt heel Zeeuws- Vlaams, maar schijnt bedriegt. Het stuk is van de hand van de Vlaamse schrijver Dirk Dobbe- leers en heette oorspronkelijk Stoppen met doppen. Het ver haal gaat over drie werkloze mannen, die in het chique ap partement van één van hen plannen smeden om hun chroni sche geldgebrek op te lossen. Ze schrikken zelfs niet terug voor ontvoering. Zoals te doen gebruikelijk in dit genre gaat alles gepaard met een hoop misverstanden en personages die op het verkeer de moment op de verkeerde plaats opduiken. Tijdens de uit voeringen zal het op toneel dan ook nooit rustig zijn. „Daar krijgen ze bij regisseur Erik Verschueren toch weinig kans voor", weet Geertje Berben. Debutanten De souffleuse en grimeuse is blij dat alles op rolletjes loopt bij de decorploeg. Ze is ook te vreden over de twee debutan ten bij Clingclaer!, Werner De- witte, die vorig jaar de groep redde toen Nard Willaert onver hoopt in het ziekenhuis beland- Toneelgroep Clingclaer repeteert de klucht Tis wirpetet in de flet. de, en Stella Troost. Cling claer! is als jonge toneelvereni ging volop in beweging. Tis wir petet in de flet is zater dag te zien in Malpertuus in Clinge, zaterdag 5 november in Den Dullaert in Hulst, vrijdag 11 november in Hotel van Leu ven in Kloosterzande en op za- foto Camile Schelstraete terdag 26 november in De Hal le in Axel. Voorverkoop onder meer aan de speelzalen. kelingsmogelijkheden van Vlis singen-Oost, zoals de plannen voor de Westerschelde Contai ner Terminal „Als de juiste maatregelen tegen hinder wor den genomen, zal juist méér ruimte ontstaan voor vervoer per spoor. Ik hoop alleen dat be drijven met belangstelling voor Vlissingen-Oost niet kopschuw worden gemaakt." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de P7r schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. Derp tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekentniMB de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onde Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen "12 niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woord# i redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Ov weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. er schade door die haast of zo? En heeft dieij Platanen Je gelooft je ogen toch niet als je leest welke argumenten er door de Provincie Zeeland worden aangevoerd om de gemeente Hulst te dwingen om 94 plata nen te kappen? Dat is langs de hele weg van Kloosterzande naar Hengstdijk. Wel degelijk beeldbepalend dus. Dat van die hoogte is nog wel te begrijpen maar 1,80 van de rijbaan? Goh- goh want een vrachtwagen had gezien dat daar, al 23 jaar,plat nen staan? Nu kan de beste verzekeringsmaa. half Zeeland wel kaal (i^ slaan. Alleen al door dit am ment te gebruiken. Bah, het van de zotte. Zeeland let 0p( zaak. Walsoordensestmm door Martijn de Koning MIDDELBURG - 'Ik ben eigen lijk wel blij', 'het komt ons goed uit' en 'het kan alleen maar hel pen'. Woordvoerders van Zeeuw se zorginstellingen zien de resul taten van het onderzoek naar de kwaliteit van hun tehuizen lou ter als een bevestiging van wat ze al wisten: dat sommige ervan hopeloos verouderd zijn. „Ik ben er eigenlijk wel blij mee", reageert M. den Haan van Swerf-Rust in Middelburg op de uitslag van het rapport. De bouwkwaliteit van het zorgcen trum kreeg daarin het oordeel 'slecht'. „Nu wordt tenminste eens echt duidelijk in welke staat ons gebouw verkeert. En dat er geen jaren meer overheen mogen gaan voordat we hier nieuwbouw krijgen." Vertragingen De directeur ijvert al jaren voor de komst van een nieuw com plex. „Meer dan drie jaar gele den was er daarover al overeen stemming met de gemeente. Door vertragingen zijn we sinds dien nauwelijks iets ten." Den Haan noemt dewooi situatie in Swerf-Rust 'voq oorlogs'. „Mensen verblijvent te kleine kamertjes en moei; met zeventien personen s badkamer delen. Verder oa staan er voor medewerkers oi werkbare situaties. Zo kunn ze met de rolstoelen, diet genwoordig groter zijn danvro ger, nog nauwelijks uit dew* ten." Te klein Ook zorgcentrum Rustenburg! Middelburg krijgt een onvo doende. Bestuurslid J. de Leeu is er niet ontevreden mee. „1 komt me goed uit. Eerdere 01 derzoeken wezen al uit dat behoefte hebben aan i nieuws." Drie centra van zo koepel Allevo krijgen een sle te waardering. Bestuun M. van Campen is ook niet ve rast. „Ze zijn simpelweg klein", stelt hij onomwonden. Ook Van Campen hoopt j overheidinstanties wakker g schud worden. „Een uitslagi deze kan daar alleen maart helpen", stelt hij hoopvol, Geld verdienen en de hele dag nog voor je hebben? Word dagbladbezorger van de PZC. Een goede bijbaan voor jong en oud! De PZC is op zoek naar enthousiaste, positief ingestelde mannen, vrouwen, jongeren (vanaf 15 jaar) die ervoor willen zorgen dat de ochtendkranten voor 07.00 uur bij de abonnees in de bus liggen. Momenteel zijn er nog enkele wijken in uw buurt vrij. Goede verdiensten en aantrekkelijke voorwaarden! Naast lichaamsbeweging en een vaste vergoeding zijn er veel extra's. Interesse? Bel gratis de afdeling Binnendienst Distributie 0800 - 023 51 11 of kijk op www.deleukstebijbaan.nl het alfabet van Zeeland Of het nu gaat om juridische ondersteuning, belasting- teruggave, uitkeringen, zorg en hulp, woningaanpassingen, vervoer of lotgenotencontact... Kom op voor je belangen! Word ook lid van ANGO! Postbus 850, 3800 AW Amersfoort Tel. (033) 465 43 43 www.ango.nl Als u morgen getuige bent van een hartstilstand, wilt u dan hulpeloos toeschouwer zijn of geoefend hulpverlener? Reanimatie is levensreddend, maar kan niet uit een boekje geleerd worden. Geef u op voor een praktische cursus die gemiddeld zo'n 4 tot 6 uur duurt. Toelatingseisen zijn er niet. Leren defibrilleren met de AED Reanimeren in combinatie met de AED maakt de overlevingskans van een slachtoffer groter. De AED of shockbox is een belangrijk apparaat dat de hartactie registreert, gesproken opdrachten geeft en op een veili ge en betrouwbare manier een stroomstoot kan geven, ledereen in het bezit van een geldig reanimatiediploma, kan leren defibrilleren in een cursus van circa 3 uur. Reanimatie en AED zijn voor iedereen belangrijk, maar vooral voor familieleden van hartpatiënten, brand weer, politie, portiers, sporttrainers, winkelpersoneel, mensen van het openbaar vervoer etc. Meer weten over een reanimatie en/of AED cursus in Zeeuws Vlaanderen? Neem contact op met dhr. T. de Witte, telefoon 0115 451040, e-mail tdewitte@zeelandnet.nl Voor andere plaatsen neem contact op met het Bureau Reanimatie van de Nederlandse Hartstichting, telefoon 0900 0400 020 (lokaal tarief), reanimatie@hartstichting.nl NederlandseVl/Hartstichting vrienden van de hartstichting Langstraat 11-13, Zoutelande Tel. (0118) 566003 www.dis-and-that.nl Ook zondags open Gratis parkeren Meer geestelijke energie door het extract uit de Ginkgo Biloba boom! Waarom Ginkgo Combi? gf Goed voor het geheugen en co n ce n trati eve rm ogen [7f Geeft meer geestelijke energie gf Geeft weerstand bij stress-situaties [7f Bevat zeer krachtige dosering van het Ginkgo Biloba extract (7500 mg.) gf Verrijkt met o.a. vitamine B-complex, vitamine C, magnesium, taurine, zink en tyrosine V0. 0 R_ _DEE._L BON Bij aankoop van 1 verpakking Ginkgo Combi 60 tabletten 20,50) ontvangt u 1 verpakking Ginkgo Combi 30 tabletten 3T1 a lux Ginkgo Combi" is een krachtige formule die op natuurlijkebasis het hoofd ondersteunt. Het hoofdbestanddeel van Ginkgo Combi' is het extract van de bladeren van de Aziatische Ginkgo Biloba boom De bladeren bevatten een bijzondere groep van bioflavonoïden, die de bloedvaten in het hoofd soepel en elastisch houden. Hierdoor wordt de door bloeding gestimuleerd, zodat de weefsels goed van zuurstof en voedings stoffen worden voorzien. Dit verbetert het geheugen, concentratievermogen en de reactiesnelheid. Ginkgo Combi1 helpt scholieren om leerstof beter op te nemen, helpt bij intellec tuele arbeid om de geest helder te houden en geeft ouderen meer vitaliteit en geestelijke veerkracht! www.gi n kgocombi.nl Uw voordeel: 11,95 Lekker in mijn vel met Ginkgo Combi! Hulst: Drogisterij Bleijenbergh, Overdamstraat 3 - 5 Oostburg: Innatura Gezondheidswinkels, Brouwerijstraat II Terneuzen: Innatura Gezondheidswinkels, Havenstraat 26 (Steenen Beer) Axel: DA Drogisterij Doolaege, Szydlowskiplein 12 Sluis: Drogisterij vd Linde, Grote Markt 8 PZC ZEEUWS VIMMH®

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 42