Een auto laatje toch ook steeds nakijken PZC Bert 't Hert maakt plaats voor Gert 't Hert 21 Archieven openen deuren voor de buren dinsdag 25 oktober 2005 Reinder Kooi en Karin Mijnsbergen in hun atelier bij Middelburg. foto's Dirk-Jan Gjeltema Reinder Kooi: „Ik zou nooit alleen maar in klokken willen hande len. Ik moet met mijn handen aan die dingen kunnen wroeten." fflubc Aittbacljtim In personeelsadvertenties wordt tegenwoordig gevraagd om managers, projectleiders en commercieel medewerkers. Vaca tures voor bijvoorbeeld klompenmakers, garnalenpelsters, wa genmakers, messensnijders, iviegenmakers en boekbinders kom je niet meer tegen. Oude ambachten worden door een klei ne groep toch nog in ere gehouden. De PZC gaat op zoek naai de beoefenaars. In deze aflevering: klokkenmakers Reinder Kooi en Karin Mijnsbergen. het vak." Na restauratie gaat de klok terug naar de eigenaar of in de verkoop. Het mag dan om oude spullen gtfah* toch is ook de klokkenhandel trendgevoe lig. „In de jaren '70 en '80 waren Franse comtoises in de mode", vertelt Reinder. „Die waren er toen in overvloed. Je kon dus makkelijk aan mooie exempla ren komen. Toch kochten men sen klokken met deuken en kras sen. Zo erg, dat je nu denkt: hoe durfden ze die te verkopen." Hij wijst naar een klok die hij ter restauratie heeft gekregen. Op de wijzerplaat zitten grote vlek ken. „Kauwgom, stopverf, weet ik het. Daar zou je nu eens mee aan moeten komen." Ter verge lijking loopt hij naar een uur werk in zijn winkel. Als je goed kijkt, zie je een krasje op het glas voor de wijzerplaat. Kooi: „Nu vallen sommige mensen daarover. Ik denk dan: wat wil je nu, dat ding is 210 jaar oud." Hij heeft nog een voorbeeld van de trendgevoeligheid bij kopers van oude uurwerken. „De Neder landse klokken worden momen teel ondergewaardeerd. Dat is jammer, maar het kan snel ver anderen. Stel: Jan des Bouvrie gaat op tv onder een Friese staartklok staan met de medede ling dat we onze huiskamers wat authentieker moeten inrich ten. Raad maar eens welke klok ken ik dan opeens verkoop." De klanten komen voornamelijk uit Zeeland, maar ook van ver der. „Sinds de tunnel er ligt, zien we hier steeds meer Belgen. En soms komen hier Duitse toe risten. Die brengen hun kapotte klok in de herfstvakantie en ha len hem rond kerst weer op. Het heeft te maken met naamsbe kendheid. Hoe langer we hier zitten, hoe meer mensen van ver- derweg er komen. Volgens mij is het ook een kwestie van gevoel. Mensen zien ons hier werken, kunnen ons persoonlijk aanspre ken op wat we doen. Dat is iets anders dan een juwelier die de klok opstuurt naar een onbe kend adres." De klokkenmakers komen regelmatig nieuwe din gen tegen. „Soms zit er een ra dertje net andersom", vertelt Karin. „De maker wilde dan blijkbaar toch eens iets anders proberen." „Vorige week repa reerde ik nog een officierspendu le", vult Reinder aan. „Die zijn zo bijzonder, die had ik nog nooit in handen gehad." De prijs van de klok hangt van veel meer af dan alleen het bij zondere ontwerp, weet Reinder. „Bijvoorbeeld van het materi aal: notenhout is sterker dan ei kenhout. Een klok die je elke dag moet opwinden is minder waard dan een weekloper. En het materiaal van de wijzer plaat is ook van belang." Pronkstukken Hij wijst naar één van de pronk stukken van zijn winkel: een in drukwekkende staande klok. „Die heeft het allemaal." Het uurwerk springt er echt uit. Prachtige gravures in de bron zen wijzerplaat, een secondewij zer, zelfs de datum en de stand van de maan zijn op de klok te rug te vinden. Gemaakt in 1795. Het dateren van een klok is niet altijd even eenvoudig, maar soms helpt het uurwerk zelf meer dan je zou verwachten. „Kijk hier eens naar", atten deert Reinder op een Frans uur werk aan de muur. Er staan twee elkaar vasthoudende han den op. „Dat is het teken van broederschap. Die term ont stond tijdens de revolutie in Frankrijk. Die was in 1795. Zo weet ik dat deze klok uit die tijd moet zijn." Inmiddels tikken en slaan de tientallen klokken nog steeds in hetzelfde ritme. Kooi is daar ze ker al zo aan gewend dat hij het niet meer hoort? Integendeel. „Als er één stilvalt, hoor ik dat meteen. Dan klinkt het toch net even anders. Martijn de Koning In het atelier van klokken maker Reinder Kooi staan en hangen tientallen antieke uurwerken. Sommi ge staan stil en wachten op reparatie. Een groot deel doet het echter wel. Bijko mend gevolg: een niet afla tend getik in allerlei varia ties, dat na enige tijd als een soort gezoem in je hoofd gaat zitten. Wordt Kooi daar niet helemaal gek van? „Integendeel. Soms zit ik hier 's avonds voor het slapen gaan nog even na te genieten." Toen de nu 39-jarige Reinder Kooi ruim twintig jaar gele den de opleiding uurwerktech niek in Rotterdam volgde, was klokken maken nog niet zo'n uniek beroep. „Je kon daar toen op drie plaatsen voor leren. Nu is er daar nog één van over. Met klasjes van zeven of acht leerlin gen." Kooi studeerde daarna ook voor goudsmid en leerde zo klasgeno te Karin Mijnsbergen kennen. Het paar trouwde en kwam in Middelburg terecht, waar Kooi ging werken voor een klokken maker. In 1999 begonnen Kooi en Mijnsbergen voor zichzelf. Tussen Middelburg en Sint Lau rens runnen ze het bedrijfje Wij zer Antieke Klokken. De zaak bestaat uit twee gedeel ten: links van de ingang is de winkel, rechts de werkplaats. Het geeft meteen de activiteiten aan: restaureren én verkopen van antieke uurwerken. „Dat hangt nauw met elkaar samen", vertelt Karin. „Alles wat we ver kopen, restaureren we namelijk eerst ook." „Ik zou nooit alleen maar in klokken willen hande len", vult Reinder aan. „Dan dien je alleen als doorgeefluik. Ik moet met mijn handen aan die dingen kunnen wroeten." Ter illustratie opent hij het deur tje van de wijzerplaat van een Friese klok. Een wirwar van tandwieltjes komt tevoorschijn. Het ziet er ingewikkeld uit. „De ze doet het nu niet. Maar straks moet hij er weer zo uitzien", wijst Kooi naar een zelfde exem plaar dat hij zojuist onder han den heeft genomen. Het verschil is verbluffend. De radertjes van de stilstaande klok zien er dof en verkleurd uit. Het lijkt of die zijn langste tijd gehad heeft. De klok die Kooi al heeft gerepa reerd, blinkt de bezoeker tege moet en lijkt als nieuw. „Een keertje polijsten doet al veel", geeft Karin aan. Half werk Ondertussen is Reinder allesbe halve tevreden over wat hij in het binnenste van de oude Fries aantreft. „Kijk nou toch: dat is half werk", wijst hij naar een tandwieltje. „Wie boort er nou zo'n gat op die plaats?" De ver der zo opgeruimde klokkenma ker ergert zich oprecht. „Zulke klokken moet je veel beter on derhouden. Gewoon af en toe eens laten nakijken, al loopt hij nog prima. Dat doe je met je au to toch ook. Terwijl een klok 24 uur per dag aan het werk is." De klokkenmakers gebruiken tijdens een restauratie waar mo gelijk authentieke materialen. „Binnen in zo'n klok zijn alle on derdelen op elkaar afgestemd", zegt Karin. „Daar kun je niet zo maar een totaal ander stukje tus sen zetten." Bovendien is het Koois eer te na om moderne ma terialen te gebruiken. „Sommi ge mensen zeggen: 'roestvrij staal gaat langer mee, en boven dien zie je de binnenkant toch niet'. Maar zulke gedachten ho ren niet bij mijn beleving van Bezoek de buren. Dat is het thema van de Landelijke Archievendag, komende zater dag (29 oktober). Het is een aan sporing in twee richtingen: voor de mensen om eens op bezoek te gaan bij een archief in hun buurt en voor de archiefinstel ling zelf om uit de collectie bij zondere stukken te tonen die be trekking hebben op de buurge meente, -regio of -land. Ook in Zeeland zetten verschillende ar chieven de deuren open. Archieven hebben nog altijd een stoffig imago. Kelders vol papie ren, waarin alleen de archivaris de weg weet, die daarbij liefst niet gehinderd wordt door pot tenkijkers. Dat is allang niet meer zo. Per slot van rekening zijn de archieven van ons alle maal. Mede dankzij ontsluiting van informatie via internet staan de archieven opener dan ooit. Tijdens de Landelijke Ar chievendag krijgt dat extra de nadruk. Bij het Zeeuws Archief in Mid delburg wordt het thema aange grepen om een kijkje te nemen over de grens, bij onze Zuiderbu ren. Aan de hand van archief stukken welteverstaan. Bedoe ling was de documentaire Zeeuwsch-Vlaanderen Neder- landsch! - over de annexatiepo gingen van de Belgen en het ver zet daartegen in 1918-1919 - in première te laten gaan, maar de film is nog niet af. Die houden we nog tegoed. Wel dus in het Zeeuws Archief stukken van over de grens. Toe passelijk, nu België dit jaar zijn 175-jarig bestaan viert. Tijdens rondleidingen door de depots van het archief (inderdaad: in de kelders) is een selectie van ar chiefschatten te zien. Zo stie- kemweg zit er in de Zeeuwse ar chieven heel wat materiaal dat betrekking heeft op België en meer in het bijzonder Vlaande ren. Niet zo verwonderlijk, gelet op de geschiedenis van de Lage Landen. Archiefmedewerker Roosanne Goudbeek noemt als pronkstuk uit de collectie een historische kaart van ongeveer twee meter lang. Daarop is met rode zijde de grens tussen de noordelijke en zuidelijke Nederlanden ge borduurd. „De kaart is in 1675 vervaardigd naar aanleiding van een akkoord over de grens lijn dat al in 1664 gesloten werd tussen Staats-Vlaanderen en Spaans-Vlaanderen", vertelt Goudbeek. En dat akkoord was weer gegrond op de Vrede van Munster van 1648, die een einde maakte aan de Tachtigjarige Oorlog. Wie de kaart heeft vervaardigd en waarom zo opvallend de grens in rood is geborduurd (en ook nog met flinke steken) is niet bekend. Wel is duidelijk dat de kaart in 1897 in het bezit kwam van de firma J. C. W. Altorffer, boek drukkers en uitgevers te Middel burg. Later belandde de kaart in het Rijksarchief, nu Zeeuws Archief. Historicus en jurist Cees Fas- seur, bekend van zijn biografie over koningin Wilhelmina, houdt tijdens de Landelijke Ar chievendag zaterdag vanaf 13.00 uur in de Hofpleinkerk te genover het Zeeuws Archief een lezing over 'persoonlijke herin neringen, mijn weg tot de ge schiedenis' (reserveren vooraf gewenst via 0118-678800 of info@zeeuwsarchief.nl). Fasseur gaat onder meer in op zijn onder zoek in het Zeeuws Archief voor zijn biografie over Wilhelmina. Recent kreeg hij van koningin Beatrix toegang tot het archief van het Koninklijk Huis, voor onderzoek over de periode waar in de Greet Hofmans-affaire speelde. In het Zeeuws Archief geven restauratoren demonstra ties van verschillende restaura tie- en conserveringstechnieken en er is een workshop over pa pierrestauratie, lijmrecepten ma ken en scheuren en gaten in pa pier herstellen. Doorlopend wordt de film 'Oranje ontmoet Zeeland, beelden van verbon denheid' vertoond en een aantal heemkundige kringen en histori sche verenigingen presenteert zich. Om 11.00 en 15.00 uur zijn er workshops over archiefonder zoek via de computer. In de stu diezaal zitten experts gereed om vragen over zoektochten in ar chieven te beantwoorden. De studiezaal is overigens al vanaf 9.00 uur geopend voor onder zoek. Ook andere Zeeuwse ar chiefinstellingen zetten tijdens de Landelijke Archievendag de deuren extra wijd open. Het ge meentearchief Schouwen-Duive- land gaat in op de bewoningsge- schiedenis van het eiland, te be ginnen met de Vikingen en eindi gend met de recreatieterreinen van nu. Er worden films ver toond en bij de topstukken die uit de bewaarplaats komen, be hoort verzameld werk van Ja cob Cats uit Brouwershaven. Het gemeentearchief Vlissingen heeft de tentoonstelling 'Jong in de Scheldestad', laat films en fo to's zien en presenteert oude ar chiefstukken (waaronder het oudste van vijfhonderd jaar gele den). In het gemeentearchief te Hulst wordt uitleg gegeven over het doen van onderzoek in ar chieven. Rinus Antonisse Zie ook www.archievendag.nl. Afbeelding van matroos Jacob Hobein, die in 1831 de Nederlandse vlag - en daarmee de Nederlandse eer - redde uit een verlaten sloep voor Philippine, voordat deze in handen van de Belgen kon vallen. illustratie uit Zelandia Illustrata III 309 De kinderboerderij aan de Evertsenlaan in Terneuzen is een drukbezochte plek. Even brood brengen voor de dieren, even eruit met de kinderen, even een om metje maken. Verstande lijk gehandicapten van de stichting Tragel verzorgen de dieren en onderhouden de stallen. In deze rubriek wordt wekelijks bericht over het wel en wee op de Temeuzense kinderboerde rij. Pats, dat was een koud kunst je. Hertenbok Bert lag een seconde geleden nog nietsver moedend te rusten, nu weet hij met een roze pijl in zijn vel niet waar hij het zoeken moet. Lang zaam begint de verdoving te werken, nog langzamer zondert Bert zich af. Daarbij in de smie zen gehouden door zijn zoon, die zijn kans schoon ziet. 'Pa verzwakt? Dan ben ik het nieu we baasje!' De acht jaar oude Bert is net ge schoten door wildspecialist Jan Reijngoudt uit Sint Philipsland, die onder auspiciën van de Axel- se dierenarts J. Kop de kudde op de boerderij uitdunt. Bert raakt niet helemaal van de we reld. Hij is wel zo mak als een schaap, maar een tikje op zijn kont leert dat hij nog wel dege lijk overeind kan komen. Welis waar met moeite, maar net ge noeg om zich in de aanhangwa gen te laten helpen. En Berts zoon? Die voelt zich ondertus sen helemaal het mannetje, niet Hertenbok Bert is geveld door een verdovingspijltje. foto Peter Nicolai wetende dat ook hij straks te gen de vlakte gaat. „Het is zaak om de bloedlijnen van herten goed in de gaten te houden. Daarom moet de leidende bok om de twee jaar naar een nieu we kudde. Bert zou in deze bronsttijd zijn dochters kunnen bevruchten, zijn zoon zou zijn moeder kunnen tegenkomen. Daarom moeten ze naar andere locaties worden overgebracht. Ik schiet met lichte verdovin gen, puur om de herten te kun nen mobiliseren. Na een schot duurt het gemiddeld vijf minu ten tot een kwartier voor het dier te benaderen is." Maar heel soms iets langer, zo blijkt even later. Terwijl vader Bert in de wagen verder suft, geeft zijn zoon zich niet zo snel gewonnen. Hij zakt door zijn be nen, krabbelt weer op, gaat lig gen en lijkt zich dan uiteinde lijk toch aan de slaap over te ge ven. Als de bok vijf minuten in het gras ligt, probeert Jan hem op te pakken. Dat blijkt nog te vroeg. Het dier veert plots over eind en verzet zich hevig. Jan kan niets anders doen dan hem nog even te laten lopen. Een kleine tien minuten later gaat alles een stuk makkelijker. „Je zag meteen dat deze bok na het verdwijnen van zijn vader zijn kans wilde grijpen. Hij probeer de al een aantal keren op de hin- des te klimmen. Je kan ook aan de hindes zien dat de tijd van dekken er aan zit te komen. Dat zie je vooral aan hun gestrekte halzen. Dat betekent dat ze bijna ontvankelijk zijn voor de bok." Tijd om het aantal hindes in de kudde terug te brengen tot vijf tien. En dus vult Jan wat nieu we pijltjes met verdovingen, laadt zijn geweer en springt weer in zijn jeep. Met een laser apparaatje meet hij de afstand tot het nieuwe mikpunt. Twin tig meter is zijn favoriete af stand. „De weersomstandighe den zijn jammer genoeg niet ide aal. Het waait te hard. Het ge luid van de wind tussen de bo men maakt de herten onrustig. Het is daarom zaak om eerst de meest alerte te schieten. Daarna krijg ik steeds meer kansen. Want hoe meer alerte hindes er half verdoofd rondlopen, hoe rustiger de rest van de groep wordt." Het blijkt echter een verdraaid lastige klus om de eerste hinde te schieten. Het ene moment wordt het dier onbewust afge schermd door een jong hert, het volgende moment staat ze met haar kop richting de loop van het geweer (het is zaak om het pijltje in een vlezige plek te prikken). En net als Jan wil schieten, zet de kudde het weer op een lopen. De eerste twee pij len gaan dan ook mis. Jan baalt, hij ziet de bui al hangen. „Als mijn zoon dit in de krant leest, lacht hij me vast hartelijk uit. Zo van: kan je het niet meer ouwe!" De volgende vier schoten zijn echter wel voltreffers en dus is de klus redelijk succesvol verlo pen. De geschoten dieren krij gen allemaal een nieuwe bestem ming. Net als een vier jaar oude hertenbok, die niet weet dat zijn voorganger Bert zich vlak naast hem in de trailer bevindt. Nog even en hij mag zich aan de kinderboerderijkudde voorstel len. Aangenaam, jullie nieuwe baasje: Gert 't Hert. Raymond de Frel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 21