Prorail vecht besluit autotrein aan
Q
PZC
Aspirant-agenten leren controleren
Beheerder tegen weren transporten Cobelfret op lijn Vlissingen-Roosendaal
Zorgcentra zien zorgen
over huisvesting bevestigd
lezers schrijven
Verbeter geheugen en concentratie
vermogen met Ginkgo Combi
dinsdag 25 oktober 2005
door Ben Jansen
GOES - Prorail, de beheerder
van het Spoorwegnet, tekent be
zwaar aan tegen het besluit van
staatssecretaris Van Geel van
Milieu dat het aantal goederen
treinen op de Zeeuwse lijn moet
worden verminderd. De be
windsman wil dat het railbe-
drijf geen autotreinen van Co
belfret (dagelijks vijf volle heen
en vijf leeg terug) meer laat rij
den.
Volgens een woordvoerder zal
Prorail zeker tegenwerpingen
maken tegen de manier waarop
Van Geel aankijkt tegen het
gebruik van de spoorlijn Vlis
singen-Roosendaal voor het
goederenvervoer en tegen zijn
weigering het bestaande aantal
treinen te gedogen in af
wachting van geluid- en trilling-
werende maatregelen die on
langs in uitvoering zijn geno
men.
De staatssecretaris meent dat de
toename van het goederenver
voer op de Zeeuwse lijn sinds
het voorjaar van 2003 - toen
werd de autoterminal van Co
belfret in Vlissingen-Oost in ge
bruik genomen - van dien aard
is dat gesproken kan worden
van een wijziging van de spoor
weg. Naar zijn oordeel had die
wijziging niet mogen plaatsheb
ben zonder maatregelen om de
hinder voor bewoners van hui
zen aan de spoorlijn te voorko
men.
Beroep
Behalve Prorail zijn ook het
havenschap Zeeland Seaports
en Cobelfret in kennis gesteld
van Van Geels besluit en van de
mogelijkheid ertegen te ageren.
Als het ministerie van VROM de
bezwaren verwerpt, staat
beroep open bij de Raad van Sta
te.
Om te voorkomen dat de
aanvoer van voor de Engelse
markt bestemde automobielen
van het merk Ford naar de ter
minal in Vlissingen-Oost stag
neert, zou Cobelfret meer ge
bruik kunnen maken van ver
voer per binnenvaartschip. On
geveer de helft van de auto's die
in Vlissingen op transport naar
Engeland gaan, komen over het
water op de terminal aan. Het
gaat om Fords die in Keulen
zijn geproduceerd. De auto's die
per trein naar Vlissingen gaan,
komen uit de Fordfabrieken in
Genk (vier treinen per dag) en
uit Saarlouis (één trein per et
maal).
Tegelijk met de bouw van de ter
minal heeft Cobelfret geïnves
teerd in drie moderne binnen
vaartschepen voor het vervoer
van rollende vracht. Ze kunnen
elk de lading van twee autotrei
nen meenemen. Vorig jaar is een
proefvaart tussen Genk uit Vlis
singen uitgevoerd. De keus tus
sen trein en binnenvaartschip is
aan de autofabrikant. Het zag
er begin dit jaar naar uit dat de
beslissing kort na de zomer zou
worden genomen.
Uitbreiding
Volgens directeur C. Cigrang
van Cobelfret is Ford zo ver nog
niet. Hij wil niet zeggen of het
besluit van Van Geel van
invloed zal zijn op de keus van
Ford. Evenmin wil hij ingaan op
de vraag of zijn bedrijf - voor
lopig - afziet van uitbreiding in
Vlissingen-Oost nu de kans
bestaat dat het vervoer van
auto's per trein in elk geval op
de korte termijn niet mogelijk
is.
Voorzitter M. Ie Roy van
Zeeland Seaports reageert tame
lijk laconiek op Van Geels be
sluit. Ze gaat ei-van uit de maat
regelen die Prorail uitvoert en
waaraan het havenschap finan
cieel bijdraagt, voldoende soe
laas zullen bieden. Le Roy is
niet bang dat de stellingname
van Vrom een fnuikend effect
heeft op de ontwikkelingsmoge
lijkheden van Vlissingen-Oost,
zoals de plannen voor de Wester-
schelde Container Terminal.
Meer ruimte
„Als de juiste maatregelen tegen
hinder worden genomen, zal
juist méér ruimte ontstaan voor
vervoer per spoor. Ik hoop al
leen dat bedrijven met belang
stelling voor Vlissingen-Oost
niet kopschuw worden ge
maakt."
Agent in opleiding C. de Nooijer deelt een bekeuring uit.
door Ingrid Huibers
KAPELLE - Nietsvermoedende
automobilisten en vrachtwa
genchauffeurs zullen zich gister
middag wel even achter de oren
hebben gekrabd toen ze in Ka-
pelle het parkeerterrein bij we
gensteunpunt Vierwegen op wer
den geleid. Er was een ware poli
tiemacht op de been om te con
troleren of bestuurders hun rij
bewijs wel bij zich hadden en of
de beladingspapieren van de
vrachwagenchauffeurs wel in or
de waren.
Het hele circus was op touw ge
zet om vier Zeeuwse agenten in
opleiding examen te laten doen.
Aan de beurt was gisteren het
onderdeel 'eenvoudige verkeers
zaken'. „We voeren een com
plexe verkeerscontrole uit", ver
telt M. Koole, P&O-medewerker
bij de Politie Zeeland. „Dat bete
kent dat we aanhangwagens,
vrachtwagens met gevaarlijke
stoffen, taxi's en personenauto's
controleren. Daarbij gaat het
om de technische staat van de
voertuigen, maar ook om de pa
pieren."
Een auto met daarachter een
aanhangwagentje met houten
palen is door aspirant-agent
C. de Nooijer aan de kant gezet.
„De aanhanger zit wel aan de
trekhaak bevestigd, maar de
hulpkoppeling ontbreekt. Daar
kun je zo niet mee rijden", legt
De Nooijer uit. Als de bestuur
der een nieuwe ketting tevoor
schijn getoverd heeft, mag hij
zijn weg vervolgen.De bestuur
ster van een passerende taxi is
minder fortuinlijk. Zij krijgt
een bon. „Deze mevrouw had
haar legitimatiebewijs in haar
tas zitten, terwijl die kaart voor
de klant juist goed zichtbaar
moet zijn."
De Nooijer maakte begin dit
jaar de overstap van de mare
chaussee naar de politie. De
Nooijer werkte jaren bij de
douane op schiphol, totdat hij
via een zogeheten uitlooptraject
vrij gemakkelijk van defensie
naar de politie over kon stap
pen. Het bevalt hem best. „Een
gedeelte van het werk overlapt,
dus dat is mooi meegenomen",
vertelt hij. „Daardoor kan ik de
opleiding tot politieagent ver
sneld afronden en dat vind ik
wel prettig."Coach H. Kerkhof
heeft sinds een jaar of tien regel
matig aspirant-agenten onder
zijn hoede. Tijdens de driejarige
opleiding gaan de studenten af
wisselend drie maanden naai
school en werken zij drie maan
den bij het korps waar ze zijn
aangenomen. Tijdens de drie
maanden praktijkwerk moeten
ze ervaring opdoen met de theo
rie die ze net hebben bestu
deerd. Ook moeten er dan ver
schillende praktijkexamens wor
den afgelegd. „Het is leuk om
met een stel van die jonge gas
ten op pad te gaan", vertelt
Kerkhof. „En het houdt je
scherp. Zij moeten precies vol
gens het boekje werken, want
anders zakken ze straks voor
hun examens."
door Martijn de Koning
MIDDELBURG - 'Ik ben eigen
lijk wel blij', 'het komt ons goed
uit' en 'het kan alleen maar hel
pen'. Woordvoerders van Zeeuw
se zorginstellingen zien de resul
taten van het onderzoek naar de
kwaliteit van hun tehuizen lou
ter als een bevestiging van wat
ze al wisten: dat sommige ervan
hopeloos verouderd zijn.
„Ik ben er eigenlijk wel blij
mee", reageert M. den Haan van
Swerf-Rust in Middelburg op
het rapport. De bouwkwaliteit
van het zorgcentrum kreeg daar
in het oordeel 'slecht'. „Nu
wordt eens echt duidelijk in wel
ke staat ons gebouw verkeert.
En dat er geen jaren meer over
heen mogen gaan voordat we
hier nieuwbouw krijgen."
Den Haan ijvert al jaren voor de
komst van een nieuw complex.
„Meer dan drie jaar geleden was
er daarover a] overeenstS
met de gemeente. Sindsdien,;
we nauwelijks iets i
ten." Hij noemt dew
in Swerf-Rust
„Mensen verblijven op te £1
kamertjes en moeten met zeven
tien personen een badkamer d
len. Verder ontstaan er voor me
dewerkers onwerkbare situa
ties. Zo kunnen ze met de ro
stoelen, die legemvc^'- -
zijn dan vroeger,
lijks uit de voeten."
Ook Rustenburg in k
krijgt een onvoldoende"'"
stuurslid J. de Leeuw-
komt me goed uit. Eerdere'o*
derzoeken wezen al uit d<
behoefte hebben aan
nieuws." Drie centra van All'ei
krijgen een slechte waarderir
Bestuurder M. van Campen
ook niet ven-ast. „Ze zijn sinme
weg te klein", stelt hij onomwo
den. Ook hij hoopt dat overhl
instanties wakker worden.
foto Willem Mieras
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de pzc vm
schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactii
tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekentnietd
de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worde
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden I
redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over;
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Onvermogen
Het ontbreekt de Vlissingse ver
antwoordelijken blijkbaar aan
kennis en kunde. Jarenlang heb
ben zij volgens wethouder
T. Verhage-van der Ent toege
staan dat er door ambtenaren te
veel geld werd uitgegeven. We
wisten al dat het huishoudboek
je niet goed beheerd werd dooi
de heer van der Made, maar dat,
blijkbaar met goedvinden van
onze zogenaamde bestuurders,
door ambtenaren ook nog meer
geld uitgegeven mocht worden
dan afgesproken, overschrijdt
mijn bevattingsvermogen. Als
burger kan ik niet anders con
cluderen dan dat er met mijn
zuurverdiende (gemeentelijke)
belastingcenten niet functionele
(en door de raad goedgekeurde)
verfraaiingen zijn toegevoegd in
een tijd dat er bezuinigd moet
worden. Geld wordt in Vlissin
gen blijkbaar niet uitgegeven
aan publiek noodzakelijke i
ken, maar ook voor het u-t-'
van persoonlijke eer. D„ 10au
kan in Vlissingen blijkbaaroi
de rug van de belastingbetaj
Schandelijk en ontoelaatbai
In het bedrijfsleven zouden df
staaltjes van onvermogen
lang afgestraft zijn meteent
middellijk ingaand 'bewijs v
onvermogen'. In veel geval
zelfs aangevuld met een eis I
terugbetaling van het te veek
gegeven geld. Ook de door o
gekozen gemeenteraad is delas
ste jaren tekort geschoten. 0
zij zijn in hun controleren
taak schromelijk tekort gesel
ten. De raadsleden hadden i
mens de burger moeten contn
ren, constateren en aan de ka
stellen dat er te veel geld dt
ambtenaren werd uitgegeven,
W. S. J, H. Dejm
A. Jacobslm
VlissjS
NIERSTICHTING
Ze kennen elkaar
door en door.
Toch weten ze iets
niet van elkaar.
NIERDONOR
JA/NEE
Langstraat 11-13, Zoutelande Tel. (0118) 566003 www.dis-and-that.nl Ook zondags open Gratis parkeren
•>tP "b-
Meer geestelijke energie door het extract uit de Ginkgo Biloba boom!
Waarom Ginkgo Combi?
Goed voor het geheugen en
concentratievermogen
Geeft meer geestelijke energie
Geeft weerstand bij
stress-situaties
Bevat zeer krachtige dosering van het
Ginkgo Biloba extract (7500 mg.)
Verrijkt met o.a. vitamine B-complex,
vitamine C, magnesium, taurine,
zink en tyrosine
k.V O O.R..D_E j L B P I
Bij aankoop van verpakking Ginkgo
Combi 6o tabletten 20,50) ontvangt
u 1 verpakking Ginkgo Combi
30 tabletten
Uw voordeel: 11,95
Ginkgo Combi® is een krachtige formule die I
op natuurlijke basis het hoofd ondersteunt.
Het hoofdbestanddeel van Ginkgo Combi'
is het extract van de bladeren van de
Aziatische Ginkgo Biloba boom. De
bladeren bevatten een bijzondere groep
van bioflavonoïden, die de bloedvaten
in het hoofd soepel en elastisch
houden. Hierdoor wordt de door
bloeding gestimuleerd, zodat de
weefsels goed van zuurstof en voedings
stoffen worden voorzien. Dit verbetert het geheugen,
concentratievermogen en de reactiesnelheid. Ginkgo
Combi'" helpt scholieren om leerstof beter op te nemen, helpt bij intellec
tuele arbeid om de geest helder te houden en geeft ouderen meer vitaliteit
en geestelijke veerkracht!
www.ginkgocombi nl
Middelburg:
Drogisterij De Rode Pilaren, Lange Delft 121
Vlissingen:
Drogisterij De Rode Pilaren, Walstraat91
Lekker in mijn vel met Ginkgo Combi!