Prorail vecht besluit autotrein aan Q PZC Aspirant-agenten leren controleren Beheerder tegen weren transporten Cobelfret op lijn Vlissingen-Roosendaal Zorgcentra zien zorgen over huisvesting bevestigd lezers schrijven Verbeter geheugen en concentratie vermogen met Ginkgo Combi dinsdag 25 oktober 2005 door Ben Jansen GOES - Prorail, de beheerder van het Spoorwegnet, tekent be zwaar aan tegen het besluit van staatssecretaris Van Geel van Milieu dat het aantal goederen treinen op de Zeeuwse lijn moet worden verminderd. De be windsman wil dat het railbe- drijf geen autotreinen van Co belfret (dagelijks vijf volle heen en vijf leeg terug) meer laat rij den. Volgens een woordvoerder zal Prorail zeker tegenwerpingen maken tegen de manier waarop Van Geel aankijkt tegen het gebruik van de spoorlijn Vlis singen-Roosendaal voor het goederenvervoer en tegen zijn weigering het bestaande aantal treinen te gedogen in af wachting van geluid- en trilling- werende maatregelen die on langs in uitvoering zijn geno men. De staatssecretaris meent dat de toename van het goederenver voer op de Zeeuwse lijn sinds het voorjaar van 2003 - toen werd de autoterminal van Co belfret in Vlissingen-Oost in ge bruik genomen - van dien aard is dat gesproken kan worden van een wijziging van de spoor weg. Naar zijn oordeel had die wijziging niet mogen plaatsheb ben zonder maatregelen om de hinder voor bewoners van hui zen aan de spoorlijn te voorko men. Beroep Behalve Prorail zijn ook het havenschap Zeeland Seaports en Cobelfret in kennis gesteld van Van Geels besluit en van de mogelijkheid ertegen te ageren. Als het ministerie van VROM de bezwaren verwerpt, staat beroep open bij de Raad van Sta te. Om te voorkomen dat de aanvoer van voor de Engelse markt bestemde automobielen van het merk Ford naar de ter minal in Vlissingen-Oost stag neert, zou Cobelfret meer ge bruik kunnen maken van ver voer per binnenvaartschip. On geveer de helft van de auto's die in Vlissingen op transport naar Engeland gaan, komen over het water op de terminal aan. Het gaat om Fords die in Keulen zijn geproduceerd. De auto's die per trein naar Vlissingen gaan, komen uit de Fordfabrieken in Genk (vier treinen per dag) en uit Saarlouis (één trein per et maal). Tegelijk met de bouw van de ter minal heeft Cobelfret geïnves teerd in drie moderne binnen vaartschepen voor het vervoer van rollende vracht. Ze kunnen elk de lading van twee autotrei nen meenemen. Vorig jaar is een proefvaart tussen Genk uit Vlis singen uitgevoerd. De keus tus sen trein en binnenvaartschip is aan de autofabrikant. Het zag er begin dit jaar naar uit dat de beslissing kort na de zomer zou worden genomen. Uitbreiding Volgens directeur C. Cigrang van Cobelfret is Ford zo ver nog niet. Hij wil niet zeggen of het besluit van Van Geel van invloed zal zijn op de keus van Ford. Evenmin wil hij ingaan op de vraag of zijn bedrijf - voor lopig - afziet van uitbreiding in Vlissingen-Oost nu de kans bestaat dat het vervoer van auto's per trein in elk geval op de korte termijn niet mogelijk is. Voorzitter M. Ie Roy van Zeeland Seaports reageert tame lijk laconiek op Van Geels be sluit. Ze gaat ei-van uit de maat regelen die Prorail uitvoert en waaraan het havenschap finan cieel bijdraagt, voldoende soe laas zullen bieden. Le Roy is niet bang dat de stellingname van Vrom een fnuikend effect heeft op de ontwikkelingsmoge lijkheden van Vlissingen-Oost, zoals de plannen voor de Wester- schelde Container Terminal. Meer ruimte „Als de juiste maatregelen tegen hinder worden genomen, zal juist méér ruimte ontstaan voor vervoer per spoor. Ik hoop al leen dat bedrijven met belang stelling voor Vlissingen-Oost niet kopschuw worden ge maakt." Agent in opleiding C. de Nooijer deelt een bekeuring uit. door Ingrid Huibers KAPELLE - Nietsvermoedende automobilisten en vrachtwa genchauffeurs zullen zich gister middag wel even achter de oren hebben gekrabd toen ze in Ka- pelle het parkeerterrein bij we gensteunpunt Vierwegen op wer den geleid. Er was een ware poli tiemacht op de been om te con troleren of bestuurders hun rij bewijs wel bij zich hadden en of de beladingspapieren van de vrachwagenchauffeurs wel in or de waren. Het hele circus was op touw ge zet om vier Zeeuwse agenten in opleiding examen te laten doen. Aan de beurt was gisteren het onderdeel 'eenvoudige verkeers zaken'. „We voeren een com plexe verkeerscontrole uit", ver telt M. Koole, P&O-medewerker bij de Politie Zeeland. „Dat bete kent dat we aanhangwagens, vrachtwagens met gevaarlijke stoffen, taxi's en personenauto's controleren. Daarbij gaat het om de technische staat van de voertuigen, maar ook om de pa pieren." Een auto met daarachter een aanhangwagentje met houten palen is door aspirant-agent C. de Nooijer aan de kant gezet. „De aanhanger zit wel aan de trekhaak bevestigd, maar de hulpkoppeling ontbreekt. Daar kun je zo niet mee rijden", legt De Nooijer uit. Als de bestuur der een nieuwe ketting tevoor schijn getoverd heeft, mag hij zijn weg vervolgen.De bestuur ster van een passerende taxi is minder fortuinlijk. Zij krijgt een bon. „Deze mevrouw had haar legitimatiebewijs in haar tas zitten, terwijl die kaart voor de klant juist goed zichtbaar moet zijn." De Nooijer maakte begin dit jaar de overstap van de mare chaussee naar de politie. De Nooijer werkte jaren bij de douane op schiphol, totdat hij via een zogeheten uitlooptraject vrij gemakkelijk van defensie naar de politie over kon stap pen. Het bevalt hem best. „Een gedeelte van het werk overlapt, dus dat is mooi meegenomen", vertelt hij. „Daardoor kan ik de opleiding tot politieagent ver sneld afronden en dat vind ik wel prettig."Coach H. Kerkhof heeft sinds een jaar of tien regel matig aspirant-agenten onder zijn hoede. Tijdens de driejarige opleiding gaan de studenten af wisselend drie maanden naai school en werken zij drie maan den bij het korps waar ze zijn aangenomen. Tijdens de drie maanden praktijkwerk moeten ze ervaring opdoen met de theo rie die ze net hebben bestu deerd. Ook moeten er dan ver schillende praktijkexamens wor den afgelegd. „Het is leuk om met een stel van die jonge gas ten op pad te gaan", vertelt Kerkhof. „En het houdt je scherp. Zij moeten precies vol gens het boekje werken, want anders zakken ze straks voor hun examens." door Martijn de Koning MIDDELBURG - 'Ik ben eigen lijk wel blij', 'het komt ons goed uit' en 'het kan alleen maar hel pen'. Woordvoerders van Zeeuw se zorginstellingen zien de resul taten van het onderzoek naar de kwaliteit van hun tehuizen lou ter als een bevestiging van wat ze al wisten: dat sommige ervan hopeloos verouderd zijn. „Ik ben er eigenlijk wel blij mee", reageert M. den Haan van Swerf-Rust in Middelburg op het rapport. De bouwkwaliteit van het zorgcentrum kreeg daar in het oordeel 'slecht'. „Nu wordt eens echt duidelijk in wel ke staat ons gebouw verkeert. En dat er geen jaren meer over heen mogen gaan voordat we hier nieuwbouw krijgen." Den Haan ijvert al jaren voor de komst van een nieuw complex. „Meer dan drie jaar geleden was er daarover a] overeenstS met de gemeente. Sindsdien,; we nauwelijks iets i ten." Hij noemt dew in Swerf-Rust „Mensen verblijven op te £1 kamertjes en moeten met zeven tien personen een badkamer d len. Verder ontstaan er voor me dewerkers onwerkbare situa ties. Zo kunnen ze met de ro stoelen, die legemvc^'- - zijn dan vroeger, lijks uit de voeten." Ook Rustenburg in k krijgt een onvoldoende"'" stuurslid J. de Leeuw- komt me goed uit. Eerdere'o* derzoeken wezen al uit d< behoefte hebben aan nieuws." Drie centra van All'ei krijgen een slechte waarderir Bestuurder M. van Campen ook niet ven-ast. „Ze zijn sinme weg te klein", stelt hij onomwo den. Ook hij hoopt dat overhl instanties wakker worden. foto Willem Mieras Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de pzc vm schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactii tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekentnietd de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worde niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden I redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over; weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Onvermogen Het ontbreekt de Vlissingse ver antwoordelijken blijkbaar aan kennis en kunde. Jarenlang heb ben zij volgens wethouder T. Verhage-van der Ent toege staan dat er door ambtenaren te veel geld werd uitgegeven. We wisten al dat het huishoudboek je niet goed beheerd werd dooi de heer van der Made, maar dat, blijkbaar met goedvinden van onze zogenaamde bestuurders, door ambtenaren ook nog meer geld uitgegeven mocht worden dan afgesproken, overschrijdt mijn bevattingsvermogen. Als burger kan ik niet anders con cluderen dan dat er met mijn zuurverdiende (gemeentelijke) belastingcenten niet functionele (en door de raad goedgekeurde) verfraaiingen zijn toegevoegd in een tijd dat er bezuinigd moet worden. Geld wordt in Vlissin gen blijkbaar niet uitgegeven aan publiek noodzakelijke i ken, maar ook voor het u-t-' van persoonlijke eer. D„ 10au kan in Vlissingen blijkbaaroi de rug van de belastingbetaj Schandelijk en ontoelaatbai In het bedrijfsleven zouden df staaltjes van onvermogen lang afgestraft zijn meteent middellijk ingaand 'bewijs v onvermogen'. In veel geval zelfs aangevuld met een eis I terugbetaling van het te veek gegeven geld. Ook de door o gekozen gemeenteraad is delas ste jaren tekort geschoten. 0 zij zijn in hun controleren taak schromelijk tekort gesel ten. De raadsleden hadden i mens de burger moeten contn ren, constateren en aan de ka stellen dat er te veel geld dt ambtenaren werd uitgegeven, W. S. J, H. Dejm A. Jacobslm VlissjS NIERSTICHTING Ze kennen elkaar door en door. Toch weten ze iets niet van elkaar. NIERDONOR JA/NEE Langstraat 11-13, Zoutelande Tel. (0118) 566003 www.dis-and-that.nl Ook zondags open Gratis parkeren •>tP "b- Meer geestelijke energie door het extract uit de Ginkgo Biloba boom! Waarom Ginkgo Combi? Goed voor het geheugen en concentratievermogen Geeft meer geestelijke energie Geeft weerstand bij stress-situaties Bevat zeer krachtige dosering van het Ginkgo Biloba extract (7500 mg.) Verrijkt met o.a. vitamine B-complex, vitamine C, magnesium, taurine, zink en tyrosine k.V O O.R..D_E j L B P I Bij aankoop van verpakking Ginkgo Combi 6o tabletten 20,50) ontvangt u 1 verpakking Ginkgo Combi 30 tabletten Uw voordeel: 11,95 Ginkgo Combi® is een krachtige formule die I op natuurlijke basis het hoofd ondersteunt. Het hoofdbestanddeel van Ginkgo Combi' is het extract van de bladeren van de Aziatische Ginkgo Biloba boom. De bladeren bevatten een bijzondere groep van bioflavonoïden, die de bloedvaten in het hoofd soepel en elastisch houden. Hierdoor wordt de door bloeding gestimuleerd, zodat de weefsels goed van zuurstof en voedings stoffen worden voorzien. Dit verbetert het geheugen, concentratievermogen en de reactiesnelheid. Ginkgo Combi'" helpt scholieren om leerstof beter op te nemen, helpt bij intellec tuele arbeid om de geest helder te houden en geeft ouderen meer vitaliteit en geestelijke veerkracht! www.ginkgocombi nl Middelburg: Drogisterij De Rode Pilaren, Lange Delft 121 Vlissingen: Drogisterij De Rode Pilaren, Walstraat91 Lekker in mijn vel met Ginkgo Combi!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 14