Afdalen op de Olympische pistes Logeren in Nederland Nederlands Culinair Erfgoed Dominicaanse Republiek Citytrip met Cathay Samen met de Hong Kong Tourist Board heeft vliegtuigmaatschappij Cathay Pacific een 8-claah- se citytrip in de aanbieding vanaf €775.Nou ja,8 dagen, dat is inclusief het vliegen, netto heb je zo'n 6 dagen de tijd om de stad te ontdekken.In de prijs is niet alleen de vlucht A'dam- Hong Kong v.v. begrepen, maar oolc vijf nachten ineefl 4-sterrenhotel, de transfers van en naar vliegveM en - slimme zet voor de kooplusten - op de terug! vlucht mag je 10 kilo extra bagage meenemeitC thay heeft vanaf november t/m maart tientallen data geselecteerd waarop kan worden gevlogen. wvvw.cathavpacific.nl Vliegen naar de sneeuw De low-cos.t luchtvaartmaatschappijen hebben nj ook de wintersporters als potentiële markt ont dekt. Op 1 december start SkyEurope meteen nieuwe verbinding tussen Amsterdam en Inns bruck. Op dinsdag, donderdag en zondag brengt de luchtvaartmaatschappij sneeuwliefhebben heen en weer tussen Nederland en Oostenrijk. Een enkele reis (excl. belasting en toeslagen) isa al vanaf 25 euro. Ook Transavia en Welcome Air gaan weer vliegen naar de sneeuw. Beide maat schappijen starten met hun vluchten naar Inn- brack op zaterdag 24 december. Transavia vliegt op zaterdag vanaf Amsterdam en Welcome Air vliegt beide weekenddagen vanaf Rotterdam. www.skveurope.com Sneeuwgebieden ook met low-cost maatschappij en bereikbaar Stedentrips met de NS Even een paar dagen er tussenuit naar een grote stad. Dat is de bedoeling van de KortWeg Steden- gids van NS Travel. De gids voor de winter 2005/2006 is zojuist van de persen gerold. In die gids vele oude beproefde stadsarrangementenzc als gemotoriseerd steppen in Parijs ofperTrabar door Berlijn, maar ook nieuwe zoals die voor Bre men en Bonn. Er is aandacht voor speciale evene menten, bijvoorbeeld het Mozartjaarmetconcer ten in Salzburg en Wenen en trips voor aparte doelgroepen als architectuur- en modeliefheb bers. NS Travel, een dochter van NS Internatio naal, promoot natuurlijk steden die eenvoudig per trein bereikbaar zijn, de zogenoemde Trein- steden, maar biedt ook trips per auto of vliegtuig aan. Alle KortWeg-brochures van NS Travel zijn verkrijgbaar bij de ANVR-reisbureau's. www.kortweq.nl Euro Relais breidt aanbod uit Touroperator Euro Relais, aanbieder van vakantii woningen, heeft haar aanbod voor het winter sportseizoen 2005/2006 flink uitgebreid. Wie op zoek is naar een vakantiewoning in de sneeuw, heeft nu een keuze uit vijfhonderd huizen, vorig jaar waren dat er nog slechts tweehonderd. Nieuw binnen dat aanbod zijn de huizen in Tsje chië; daarvan heeft Euro Relais er deze winter veertig. Voor alle huizen geldt dat zij op maxi maal 15 km afstand van de pistes liggen en bui ten de drukke toeristische centra staan. www.eurorelais.nl De skigebieden van Sauze d'Oulx, Sestrière, San- U sicario, Cesana/Clavière en (het Franse) Mont- genévre werken samen in Via Lattea (melkweg) waarvoor één skipas geldt. Alleen als er voldoen de sneeuw ligt, kun je al skiènd de vijf gebieden bereiken. Let wek. voor ervaren skiërs, want de aansluitende afdalin gen lopen deels via zwarte routes. Plaatsjes als Sestrière en het nieuwe Sansicario - het oude San Sicario ligt een paar honderd meter lager - zijn als skioor den uit de grond gestampt. Sfeerloos dus. Dorpjes als Sauze d'Oulx en Cesana daarentegen zijn oorspronkelijk al hebben ze uiteraard in de loop der jaren iets van hun authentici teit prijs moeten geven Maar je vindt er wel volop gezellige kroegen, barretjes en restaurants. Wie tijdens de Olympische Spelen (10 - 26 februari) naar Montagnedoc wil en nog geen accommodatie heeft, krijgt vrijwel zeker het lid op de neus. Mogelijk dat er nog een en kel privé-appartement beschikbaar is of een plekje op een van de wintercampings. De hotels zaten 1,5 jaar gele den al vol. Het gebied Montagnedoc - behorend tot Piemonte waarvan Turijn de hoofdstad is - ligt op circa 1100 km vanaf Utrecht. Gelegen langs de snelweg A32 Tunjn-Fréjus. Plm. 1,5 uur rijden van Turijn. Trein stopt in Oulx. Vanaf 1 decem ber vliegt Meridiana als enige rechtstreeks van Amsterdam naar Turijn www.meridiana.com Italiaans Verkeersbureau: Stadhouderskade 2, 1054 ES Am sterdam, tel. 00800 - 00 48 25 42 of www.enit.it Komende winter skiën op de Olympische pistes in het Italiaanse Montagnedoc? Dat kan, zelfs tijdens de Spelen, want drie uur voor en drie uur na de wedstrijd zijn de afdalingen ook voor gewone mensen, toegankelijk. zaterdag 22 oktober 2005 |jj De kunstsneeuwmachines kosten 15.000 euro per dag, meldt uFilippo. door GERARD CHEL Kicken op de heuvels van Montagnedoc. Nooit gedacht dat wij nog eens aan de start zouden staan op een Olympische wedstrijdpiste. Daar waar de cracks aan hun slalom beginnen, schuiven ook wij be hoedzaam onze carveski's tussen twee paaltjes, net buiten het nietige puntdakhokje bovenaan de waaierige helling. Je moet na de afzet wel even springen, had onze gids Filippo nog gezegd. En dus steken de punten van onze ski's een ietsje over de rand. Even heen en weer en daar is de sprong, die wij overigens on middellijk laten volgen door een sterk afremmen de rechterbocht, want het mocht eens te hard gaan. Bovendien wordt de tijd toch niet opgenomen, dus waarom zouden wij ons uitsloven? Maar wel kicken hoor, daar op de piste Gianni Agnelli in Sestrière. Hier begint de wereldtop februari vol gendjaar aan de vierjaarlijkse competitie om pla quettes van edelmetaal. Afdalingen, gewone en reuze slaloms en de super-G natuurlijk. Met val len en opstaan ongetwijfeld. Filippo skiet naar een steil stuk. Hier vloog Bode Miller uit de baan, meldt hij met vreemde trots. Filippo was erbij. Daar stond ik, gebaart hij, als pisteassistent. Iet wat langzamer en omzichtiger dan de onvermete le Amerikaan sjezen wij naar beneden. Meest re delijk ontspannend carvend, soms tamelijk in spannend korte bochtjes trekkend. Fiat Goed te doen, deze Agnelli, voor ons middenmo ters. Steil maar niet loodrecht en voldoende breed. En inderdaad vernoemd naar de grondleg- Tussen de paaltjes op de Olympische piste Gianni Ag nelli in Sestrière. (Foto's GPD) gers van Fiat. De familie bouwde in de jaren twin tig het skidorp Sestrière en nog steeds zijn alle lif ten in deze regio eigendom van de autofabriek. Niet van harte want Fiat, al lang niet meer het flo rissante bedrijf van vroeger, wil er graag vanaf. Winst hebben de liften nooit opgeleverd. Uiteraard pakken we ook nog de iets verderop ge legen andere Olympische piste mee, de Kandahar Banchetta op de helling van de Motta. Hier wor den straks de afdaling en de Super-G afgewerkt. Een vrij steil en langgerekt stuk met slechts hier en daar een bocht en enkele spectaculaire spron gen. De cracks gaan hier toch snel tegen de 120 km weet Filippo. Wij doen het in ons eigen tempo en kiezen gro tendeels voor de rode variant nummer 8 die ons ook vrijwel aan een stuk door naar beneden brengt. Het wordt onze favoriete afdaling, die we Het centrum van het nog redelijk authentieke Sauze d'Oulx dan ook 'dubbelen'. Moet overigens ook wel, want veel afdalingen zijn gesloten vanwege ge brek aan sneeuw. Alleen daar waar kunstsneeuw ligt kan worden geskied en dat ligt op 'slechts' eenderde van alle afdalingen - niet toevallig meest de wedstrijdpistes. Wanneer wij, toevallig tegelijk met de dames-we reldtop precies een jaar voordat de Spelen begin nen, in Sansicario de pistes mogen uittesten, zijn dat dan ook bijna de enige witte spatjes en streep jes in een verder onooglijk kaal en bruingrijs landschap. Behalve natuurlijk de witte toppen die ver boven de drie kilometer gaan. Voor ons blijft de schade beperkt al kunnen we de vijf afzonderlijke skigebieden, zo netjes vere nigd in Via Lattea ('melkweg'), niet al langelat- tend overbruggen, wat met meer witte kristallen wel kan. Bittere noodzaak dus, die kunstsneeuw. Maar vijf entwintig jaar geleden liep je er als skigebied niet mee te koop datje sneeuwkanonnen had. Het Pu- bhelc zou er door op het verkeerde been worden gezet: niet zo sneeuwzeker, moeten we maar niet naar toe gaan. Vandaag de dag is het omgekeerde het geval en geldt het sneeuwkanon als een plus: altijd sneeuw. Het meest in het oog springend is wel die kunst matige witte bult bij Sauze d'Oulx - spreek uit zauwze doellcs - waar de freestylers hun kunstjes mogen vertonen. Vanaf de snelweg van Turijn naar Frejus lijkt het alsof er een reuze sneeuwbal tegen de helling is gekwakt. Hoezo grijpt de mens niet in de natuur in? Ook nog eens tegen as tronomische bedragen. De kunstsneeuwmachi nes kosten 15.000 euro per dag, meldt Filippo. We stoppen even bij een paar van die nevel spu wende kanonnen. Automatisch want voorzien van sensoren. Zodra temperatuur en wind het toe laten stellen de machines zichzelf in werking. Ook overdag wanneer het druk is en dat is niet al tijd even handig. Het spuit ons recht in het ge zicht wanneer we met de lift omhoog ga an en even later hij de afdaling opnieuw. Opletten bo vendien, want daar waar 'verse sneeuw' is geval len, blijft de piste ongeprepareerd en ratschen we pardoes in de mulle poeder. Op andere stuk ken kan het juist weer iets te ijzig zijn. Hoogte: 1500 - 2800 meter - Liften: 88 (49 sleep en 39 met stoeltjes); - Pistes: 400 km waarvan 100 met kunst sneeuw; - Niveau: overwegend rood, - Scholen: diverse, zowel ski als snowboard; - Overig vertier: niet opmerke lijk veel, - Prijspeil: In het algemeen geldt dat tijdens de Spelen het gemiddeld prijsniveau, zoals gebruikelijk bij dit soort mega-evenementen, hoger ligt dan normaal www.vialattea.it en www.montaqnedoc.it lang citaat, van diverse gastvrouwen en -mannen. Alinea's die ons een blikje gunnen achter al die 'bed en ontbijtjes'. De B&B's staan per plaats en op naam in de index, de interviewtjes niet. 't Boek je ziet er overigens zeer verzorgd uit. 'Logeren in Nederland', door Hein van Beek en Nicolette van de Poll, Spectrum, 191 blz., *14,95,ISBN 90-274-1819-5, www.spectrum.nl Hein van Beek heeft, samen met Paul Blomberg, ook z'n naam verbonden aan de uitgave 'Neder lands Culinair Erfgoed', oftewel 'een reisgids langs ambachtelijke lekkernijen van vaderlandse bodem'. De auteurs gingen terug naar de bron, dus naar 'boeren, tuinders, imkers en vissers'. Is zo'n toer op zich al verrassend - er komen adres jes in voor waar menigeen (zekere buiten de be trokken regio) nog nooit van gehoord heeft - er wordt ruim baan gemaakt voor lokale en regiona le producten, ingrediënten en drankjes. Die ook uitgelegd worden. Dat alles opgevrolijkt met re cepten en bereidingswijze zodat je het thuis ook nog eens na kunt maken. Vondst is ook dat de le veranciers achter al dat lekkers worden genoemd 'Nederlands Culinair Erfgoed', door Hein van Beek en Paul Blomberg, Spectrum, 277 blz., *14,95,ISBN 90-274-1820-9, www.spectrum.nl Van Nederland naar de Dominicaanse Republiek- Disneyland in Hong Kong (Foto GPD) Hong Kong in de lift bij Nederlanders Het gaat goed met het toerisme en zakelijke rei- zen vanuit Nederland naar Hong Kong. Gingenii 2000 zo'n 60.000 Nederlanders voor pret oft werk - of beide - naar deze voormalige Britse kok nie, dit jaar zullen dat er net geen 90.000 zijn Ten opzichte van vorig jaar een stijging met min 23 procent, aldus Michael Fley, directeur Europa van de Hong Kong Tourist Board, die overigensvo rig jaar al vaststelde dat de dip in 2003 (Sars) een malig was. Van de 90.000 Nederlanders gaat 48% vooreenvj kantie naar Hong Kong, al combineert 78% dat met een andere bestemming in de regio (Thai land, rest van China e.d.). Voor 8% is de Chinese miljoenenstad slechts een kort stop op wegnaar nog verder (Australië bij voorbeeld) en de rest gaat voor de baas naar Hong Kong. De Nederlan der verblijft gemiddeld 3,5 nacht in de stad en het zijn vooral 45-plussers. Met vier nieuwe attracties - Disneyland, Asia Wol rd Expo, Wetland Park en de Skyrail Cable Car een nieuw maritiem museum, de dagelijkse la ser-, licht- en vuurwerk show 'Symphony of Lights', vele festivals, diverse (goedkope) winkel centra en een voor honderd miljoen euro com pleet gerenoveerde Peak Tower, denkt Fley dal zijn stad genoeg te bieden heeft. En hij wil gnag benadrukken dat Hong Kong een groene enavoa tuurlijke stad is: 70% van het oppervlak is groen en 40% bestaat uit parken. www.discoverhonqkonq.com DomRep in het reisjargon - is niet zo'n grote stap. Immers, de schepen van de West-Indische Compagnie hebben, na de vrede met Spanje, on getwijfeld de haven van Santo Domingo aange daan. In de 15e eeuw zouden Hollanders zelfs met de Spanjaarden in het noorden van het land gevochten hebben, al thans als wij de passa ge op blz. 25 van deze jongste Elmar uitgave over het land juist in terpreteren. Auteur Mariëtte van Soesbergen - over wie helaas geen enkele in formatie wordt ver meld - komt met een prima gids over dit land. Achtergrondin formatie wordt afge wisseld met prakti sche tips en interessan te kadertjes. Foto's, kaartjes en plattegronden ma ken het compleet. -J ffj DOMINICAANSE REPUBLIEK. HQ^SHSEB In de serie Wereldwijzer verscheen bij Elmar 'Domini caanse Republiek', van Mariëtte van Soesbergen, 293 blz., *21,50,ISBN 90-389-1605-1www.uitqeverijel- mar.nl GERARD CHEL De titel van de gids I QGFRFN IN 'Logeren in Neder- kicnUD T A XTH land' klinkt neu- |SIEE)EREAND traal, maar de onder titel 'de leukste bed breakfasts', doet het ergste vermoe den: een arbitrair overzicht, inder daad. Zoals beide au teurs, Hein van Beek en Nicolette van de Poll, in het voor woord eerlijk mel den dat zij verbon den zijn aan Erfgoed- logies, die dan ook uitgebreid aan bod komt. Zo weet de lezer in ie der geval hoe hij het gidsje moet beoordelen. Per provincie krijgen 150 bijzondere kleinschali ge logiesaccommodaties aandacht, waarbij met symbolen de voorzieningen worden aangegeven. Indien aanwezig worden ook websites vermeld. De omschrijvingen bij de B&B's zijn summier, maar voldoende. Prijzen worden vermeld en wat er in de directe omgeving te doen en te eten is. Het leuke extra aan het boekje zijn korte inter viewtjes, vormgegeven als een handgeschreven en dat zijn niet alleen al dan niet ambachtelij ke bedrijfjes, maar wat te denken van: de bos wachters! (blz.135, Het Roode Koper, Leu- venum). De auteurs willen met dit boekje, eveneens keurig verzorgd, de strijd aanbinden tegen 'de smaakvervlalc- lcing'. Zelf stellen ze vast dat ons land 'ge lukkig over een groeiend aantal lief hebbers van goed eten' beschikt. Juist voor deze groep moet dit boekje een geschenk uit de hemel zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 40