PZC Dit is nog maar het begin Wij blijven strijden om de gunst van de klant De generaals Twee jaar oorlog tussen supermarkten zaterdag 22 oktober 2005 Voorraadkasten in Nederland pui len uit met pakken Dubbelfris, bussen van Pringles-chips maaltijd mixen van Knorr en Honig, vaak te gen dumpprijzen aangeboden. Vrie zers zitten vol met kilo's scherp ge prijsde slavinken, gehakt en kotelet ten. Twee jaar geleden opende Albert Heijn een ongekend prijzenoffensief, alle concurrenten volgden. Wat heeft het opgeleverd? 1) MEER GELD IN DE PORTEMONNEE Ne derland is, op Duitsland na, inmiddels het goedkoopste supermarktland van Europa. „Het supermarktprijspeil is ongeveer 5 pro cent gedaald. Een doorsneehuishouden is in vergelijking met twee jaar geleden 3 euro per week goedkoper uit, oftewel een kleine 160 eu ro per jaar", zegt directeur onderzoek Marcel van Aalst van het Erasmus Food Management Instituut (EFMI). 2) VERLIES VOOR DE PRODUCENTEN Su permarkten verkopen gemiddeld zo'n 400 pro ducten structureel met verlies. Het totale ver lies voor de branche bedraagt ruim 2 miljard euro, aldus het EFMI. Fabrikanten en super marktconcerns (Laurus) pleitten vorige week bij de vaste Kamercommissie van Economi sche Zaken opnieuw voor een wettelijk verbod op verkoop onder kostprijs. „Bij een pot pinda kaas van een bekend Nederlands A-merk ge ven wij de klant 22 eurocent mee", gaf Lau- rus-directeur Harry Bruijniks als voorbeeld. 3) VEEL BANEN GESCHRAPT De meeste su permarktconcerns laten een lichte verbetering zien van hun winstcijfers. De echte pijn ligt bij de leveranciers, zelfstandig ondernemers en de mensen die als gevolg van de kostenbe sparingen hun baan zijn kwijtgeraakt. Vol gens het Vakcentrum Levensmiddelenhandel zit dertig procent van de zelfstandige onderne mers (franchisenemers) in de financiële proble men en heeft de supermarktoorlog inmiddels 35.000 arbeidsplaatsen gekost. 4) A-MERKEN DELVEN ONDERSPIT Som mige fabrikanten van A-merken zijn 30 tot 40 procent van de omzet kwijt, meldt branchever eniging FLNI. „In acht van de elf grote rondes met prijsverlagingen tot nu toe betrof het voor al forse prijsverlagingen van A-merken", zegt Van Aalst. „De gemiddelde prijsdaling in de categorie wasmiddelen en -verzachters is bij voorbeeld bijna 20 procent. De prijzen van sommige merkartikelen zijn terug op het ni veau van de jaren tachtig." 5) MEER HUISMERKEN VERKOCHT Het marktaandeel van de huismerken is volgens het EFMI in twee jaar gestegen van 19 naar 22 procent. Ze zijn gemiddeld 15 tot 20 procent goedkoper voor de klant en leveren een hogere marge op dan A-merken. Het leidde ook tot grote ruzies tussen supers en merkfabrikan ten. Unilever bijvoorbeeld, daagde AH voor de rechter omdat het bekende producten als Cal- vé, Blue Band en Lipton zou kopiëren. Beide partijen hebben de zaak uiteindelijk onderling Het prijspe upermarkt is ongeveer 5 procent gedaald Albert Heijn is de prijzenoorlog twee jaar begonnen, Al- bert Heijn heeft de strijd om de gunst van de klant ook gewonnen, kan inmiddels worden vastgesteld. De marktleider veroverde een groter marktaandeel: 28 pro cent dit jaar tegen 26,7 procent oktober 2003. Ook is het prijsimago van Albert Heijn verbeterd en het prijsverschil met voordeelwinkels als Dirk van den Broek of Jumbo (in 2002 nog zo'n 15 procent) weer terug op het niveau van begin jaren negentig (zo'n 4 procent). Het is volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte nog lang niet genoeg voor AH. „Dit was nog maar het be gin. Hoewel Albert Heijn aan de winnende hand is, wordt de keten nog steeds gezien als een dure supermarkt. Om in de toekomst de slag aan te gaan met mogelijke concurren tie uit het buitenland, zal AH alles doen om dat imago foto David van Dam/ANP af te schudden." Dat Albert Heijn de strijdbijl nog niet begraaft, blijkt. Op de plank ligt de operatie Doorbraak, bedoeld om de kosten nog verder te drukken via het uitventen van meer huismerken en minder bedieningsafde lingen. Vanuit hun directiekamers voerden zij de regie over een oorlog die de gemiddelde Nederlander de afgelopen twee jaar veel plezier heeft bezorgd: de prijzenslag tussen de vier grote supermarktketens. Wie zijn de generaals van de supermarktoorlog, wat was hun strategie, beleefden zij slapeloze nachten? De superbazen van Albert Heijn (Dick Boer), Laurus (Harry Bruiniks), Schuitema/ClOOO (Jan Brouwer), Spar/Plus (Jaap Lagerweij) en Jumbo Supermarkten (Frits van Eerd) blikken terug op twee jaar strijd. Wat was voor u het hoogtepunt in de strijd? Boer (AH): „De waardering die we van klanten krij gen. We hebben in de afgelopen twee jaar honderd duizenden klanten teruggewonnen. Ook worden er meer producten bij ons gekocht. Uit recent onder zoek van onderzoeksinstelling Gfk is gebleken dat niet alleen de prijsperceptie onder onze klanten is verbeterd, maar dat wij tevens de hoogste score ver krijgen op het gebied van service van alle landelijke ketens." Bruijniks (Laurus): „De ontwikkeling en realisatie van het Lekker Laag Superstore-concept (de opvol ger van Konmar, red.)" Brouwer (Schuitema/ClOOO): „Wij zijn tevreden over de groeiende inspiratie en ambitie bij alle medewer kers om succesvol te blijven en daarvoor te willen knokken." Lagerweij (Spar/Plus): „De verkiezing van Plus Ben ders tot supermarkt van het jaar 2004." Van Eerd (Jumbo): „De winst is dat de branche als totaal is gaan zoeken naar de beste aanpak om de klant aan zich te binden. Het dieptepunt? Boer (AH): „We hebben twee jaar geleden een effi ciencyslag doorgevoerd om beter en slagvaardiger te kunnen opereren. We hebben hiervoor arbeidsplaat sen moeten besparen op het hoofdkantoor en binnen de logistieke organisatie. Dit was een pijnlijk, maar noodzakelijk proces." Bruijniks (Laurus): „Het noodzakelijke ontslag van 1290 winkelmedewerkers." Brouwer Schuitema/ClOOO): „Dat we een aantal win kels hebben moeten sluiten omdat ze niet rendabel waren." Lagerweij (Spar/Plus): „Het overlijden van een twee tal van onze zelfstandige ondernemers." Van Eerd (Jumbo): „Het verlies van 35.000 arbeids plaatsen. Het werken in een supermarkt wordt toch al niet sexy gevonden, dat imago is nog meer bescha digd." Wie heeft de prijzenoorlog gewonnen? Boer (AH): „De klant! Uitgangspunt is te allen tijden de behoefte van onze klanten. Evenals onze medewer kers vormen zij al 118 jaar ons bestaansrecht. Zij be palen uiteindelijk onze koers." Bruijniks (Laurus): „Op korte termijn is uiteraard de consument de grote winnaar, die merkt aan de kassa dat de prijzen enorm omlaag zijn gegaan. Op langere termijn zullen met name de discountformules (Aldi, Lidl) voordeel hebben van het feit dat er steeds meer vestigingsplaatsen vrijkomen waar zij zich kunnen vestigen. Brouwer (Schuitema/ClOOO): „Uiteindelijk is de con sument de winnaar in deze prijzenoorlog. Enerzijds omdat de prijzen zijn gedaald en anderzijds omdat het ons heeft gestimuleerd de winkels verder te ver beteren om ons te onderscheiden. We zijn bijvoor beeld een campagne gestart om dagelijkse ergernis sen voor consumenten in onze supermarkten terug te dringen." Lagerweij (Spar/Plus): „De klant, omdat het gemid delde prijsniveau in de afgelopen twee jaar fors is ge daald en ons assortiment in dezelfde periode deson danks is uitgebreid." Van Eerd (Jumbo): „De klant is de enige die heeft ge wonnen." Een kwart van alle klanten vindt de prijzen nog steeds te hoog, volgens het Erasmus Food Manage ment Instituut. Startsein voor een volgende ronde prijsverlagingen? Boer (AH): „Albert Heijn is een servicesupermarkt en geen prijsvechter. Wij willen laten zien dat we de beste kwaliteit bieden, tegen concurrerende prijzen. Wij wilden de prijsafstand met andere supermarkten blijvend kleiner maken, net zoals in de jaren negen tig. Onze klanten hoeven voor de prijs niet meer naar een andere winkel te gaan. Uit de prijsthermometer van de Consumentenbond blijkt dat we inmiddels net zo goedkoop zijn als Edah en C1000." Bruijniks (Laurus): „De werkelijkheid is dat Neder land samen met Duitsland het goedkoopste super marktland van Europa is." Brouwer (Schuitema/ClOOO): „Het is onbegrijpelijk dat de klanten nog steeds vinden dat de prijzen te hoog zijn." Lagerweij (Spar/Plus): „Driekwart van alle klanten vindt de prijzen kennelijk wel goed. Desondanks blij ven we kritisch, want we streven naar 100 procent tevreden klanten." Van Eerd (Jumbo): „Ik denk wel dat er nog meer prijs verlagingen komen, maar dat ga je vooral zien bij de onbekende merken, minder bij de A-merken en de huismerken." Blijven er nog wel duurdere A-merken in de schap pen liggen? Boer (AH): „Het eigen merk speelt bij ons al sinds de oprichting in 1887 een belangrijke rol. In het afgelo pen jaar hebben we veel in ons huismerk geïnves teerd. Het huismerk is dan ook minstens zo goed als het A-merk, maar stukken voordeliger. Wij blijven daarnaast de grootste verkoper van A-merken. Wij willen klanten namelijk altijd de keus bieden." Bruijniks (Laurus): „Plet belang van het huismerk zal de komende tijd zeker nog toenemen, maar dat neemt niet weg dat A-merken ook belangrijk blijven. Dat is ook te merken aan de recente ontwikkelingen bij Edah Lekker Laag. Daar hebben we onlangs weer 500 A-merk producten aan het assortiment toe gevoegd, nadat de consument deze producten in de winkel bleek te missen. Brouwer (Schuitema/ClOOO): „Huismerken zijn daad werkelijk goedkoper dan A-merken en zijn boven dien kwalitatief vergelijkbaar. Wij zien een toene mende belangstelling voor eigen merken en daarom zullen wij het komend jaar ons huismerkenassorti ment verder gaan uitbreiden. Neemt niet weg dat ook A-merken belangrijk zijn. We kunnen en willen niet zonder." Lagerweij Spar/Plus): „Wij bieden onze klanten graag een zo breed mogelijk assortiment, dus zowel A-merken als huismerken." Van Eerd: „A-merken blijven zeker in het Jumbo-as sortiment, want de klant vraagt erom." De Duitse discounters Aldi en Lidl zijn nog lang niet klaar met hun opmars. Boer (AH): „Nederland verdient leuke en gezellige winkels met veel service, keuze en kwalitatieve pro ducten tegen een concurrerende prijs. Door de prijs afstand te verkleinen verdedigen we de positie van de servicesupermarkten tegen de prijsvechters, dit blijft ook in de toekomst belangrijk." Bruijniks (Laurus): „De groei die ze doormaken - en daarmee de dreiging voor andere spelers - heeft met name te maken met de toename van het aantal vier- kante meters. Bij Aldi, Lidl en Dirk van den Broek is in de afgelopen periode een toename van 45 procent in het aantal vierkante meters waar te nemen. De om zet met dezelfde winkels, staat onder druk." Brouwer (Schuitema/ClOOO): „Ik denk ook dat de Duitse discounters nog wel verder kunnen groeien ij de Nederlandse markt. Anderzijds is het onderschei dend vermogen van de discounters na twee jaar pnjs verlagingen, minder geworden." Lagerweij (Spar/Plus): „Wij ook niet!" Van Eerd (Jumbo): „Niemand is klaar, wij ook niet. Plet verkrijgen van nieuwe locaties is een harde strijd die doorgaat. Wij openen elke vier weken een nieuwe winkel." Bent u niet moegestreden? Boer (AH): „Ook in deze dynamische tijd vind ik hel kruidenier zijn het mooiste vak dat er bestaat. We moeten blijven strijden om de gunst van de klant. Daar gaat het om. Iedere dag weer." Bruijniks (Schuitema)„Het supermarktvak is zeke nog leuk en zal altijd leuk blijven. Nu we A-merkpr( ducten zoals pindakaas en babyolie voor respectievi lijk 20 en 40 eurocent onder de kostprijs verkopen,) er wel een ongezonde situatie ontstaan. We zien dat- bij jonge mensen de interesse voor het als zelfstand) ondernemer runnen van een supermarkt afneemt en ook dat de werkgelegenheid daalt. Het is van belanj dat we weer terugkeren naar een gezonde marktsituj tie. Wij steunen een verbod op verkoop met verlies Brouwer (Schuitema/ClOOO): „Zolang het vertrou wen van de consument in de economie laag blijft zu len in de supermarkten prijs en marges onder druk blijven. Succesvol zijn is niet meer vanzelfsprekend Inspiratie en transpiratie dus!" Lagerweij (Spar/Plus): „Concurreren op prijs is nie nieuw en zal ook niet ophouden. Het zou wat mij w treft wel iets minder heftiger mogen dan in de afge1 pen twee jaar." Van Eerd (Jumbo): „Ik begin het nu pas leuk te vin den, we krijgen er steeds meer plezier in. Wij zitten in een underdogpositie en dan is het mooi om te zie dat nu iedereen voor zijn positie moet vechten. Achille Prii

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 24