De consument zit voortaan aan de knoppen fietstocht RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Multimedia Televisie, computer en telefoon strijden in de doorsnee huiskamer voortdurend om de aandacht. Vrijwel niemand zit meer een hele avond onderuitgezakt voor de buis. Mensen verleiden om actief te zijn, is dan ook de nieuwe toverformule in media land. „Er is een revolutie gaande en deze keer wil niemand de slag missen." Voor veertigplussers is er sinds begin sep tember Cheerz, een 'multimediaal plat form' voor mensen met levenservaring. Een tv-programma bij RTL 4 op zondagmiddag, een tijdschrift, een internetsite en een scala aan evenementen belichten thema's die de doelgroep bezighouden, zoals weekend uitjes en dagtochtjes in eigen land, gezond heid, reizen, ideeën voor huis en tuin en fi nanciële tips. Een aantrekkelijke omgeving voor consument én adverteerder. „Cheerz biedt veertigplussers leuke, nutti ge zaken op een wijze die aansluit bij hun mediagebruik", zegt Michel Schagen van Lifestyle Marketing, dat samen met Quote Media en Ivo Niehe Producties Cheerz heeft opgezet. „Voor adverteerders is het prettig dat ze hun boodschap kunnen uit dragen in zo'n setting. Je weet wie je be reikt en daarop kun je de informatie afstem men. Initiatieven als Cheerz rukken in ijl tempo op. Bij SBS 6 verschijnen komende week liefst twee interactieve programma's: Stay or Go met Nance Coolen en Volgens Mama met Nada van Nie. Beide formules komen uit de koker van Advance, het multi mediabedrijf dat ook al tekende voor Je ech te leeftijd, bij RTL 4 en Meer voor minder bij SBS 6. „Nu er in iedere huiskamer in Ne derland een snelle internetverbinding voor handen is, is de opkomst van multimediale concepten in een stroomversnelling ge raakt", zegt Frans de Vries, directeur van Advance. „De gedachte erachter is mensen te verleiden actief te worden op gebieden die aansluiten bij hun interesses." Zo mikt Volgens Mama op moeders die niet alleen naar het tv-programma kijken, maar ook online met elkaar in contact treden over al lerlei zaken die met het opvoeden en verzor gen van kinderen te maken hebben. Bij Vol gens Mama is Zwitsal een van de 'afzen ders', zoals de adverteerder heet in multime diaal jargon. „Het bedrijf wil naar de consu menten toe overkomen als expert", zegt De Vries. Geeft iemand op het forum aan dat een baby slecht slaapt? Dan heeft de fabri kant van babyproductën de oplossing. Advance zit ook achter Je echte leeftijd, een interactief programma dat mensen aanzet hun levensstijl te verbeteren, dat zijn derde seizoen is ingegaan op RTL 4. Op de inter netsite hebben al bijna twee miljoen men- komt kijken, mikt op een half miljoen 'klantrelaties': mensen die online de Stay or go-test doen en zo 'zichtbaar' worden voor aanbieders van verzekeringen, woon winkels of verhuizers. Volgens Mama neemt genoegen met de helft omdat de doelgroep smaller is. De Vries: „Kijkcijfers zijn natuurlijk nog wel van belang voor de zender, maar niet meer zaligmakend voor de adverteerder. Het in- sen de gezondheidstest gedaan, weet De Vries. Handig voor de 'commerciële part ners': een fabrikant van cholesterol verla gende boter kan iemand die online heeft aangegeven een hoog cholesterolgehalte te hebben voortaan direct benaderen. Het in samenwerking met de woonbladendi visie van uitgeverij Sanoma opgezette Stay or go, voor mensen die twijfelen over ver bouwen of verhuizen en alles wat daarbij teractieve concept is een alternatief voor de traditionele reclamespot. De oude manier van adverteren raakt langzaam uitge werkt." Toonaangevende adverteerders en zenders als KPN, UPC, Versatel, Philips, Microsoft en SBS hebben vorige maand de handen ineen geslagen om 'in sneltrein vaart' alle nieuwe mogelijkheden te inventa riseren, zegt Helen Faasse, directeur van de Bond voor Adverteerders (BVA). „De tradi tionele reclameboodschap staat onder druk en concurrenten zijn nu gebroederlijk op zoek naar alternatieven. Het streven is zo dicht mogelijk op de huid van de consu ment te zitten, ook door bijvoorbeeld zelf met digitale kanalen te komen. Er is een heuse revolutie gaande en men wil niet op nieuw de slag missen zoals aanvankelijk bij de opkomst van internet is gebeurd. Ook uitgevers hebben in de gaten dat adver teerders alternatieven zoeken voor het 'tra ditionele rondje' televisie, radio en print. Zo schieten bij Sanoma Uitgevers de inter actieve formules als paddenstoelen uit de grond. Naast Stay or go, de aan de bladen gelieerde sites en online radiostations (Li- belle en Fancy) heeft de mannenbladendivi sie sinds kort een eigen tv-kanaal op inter net, Wheelztv. Voor jongeren heeft de uitge ver onlangs Extrafris gelanceerd, een inter netplatform voor 12- tot 20-jarigen, naast de bestaande jeugdportals Newrulez, Ka- boem en Cu2. De uitgever hoopt daarmee vat te krijgen op het grillige mediagedrag van jongeren. Een tv-programma of blad om het online platform te promoten is bij deze doelgroep niet noodzakelijk: jongeren hebben de tv vaak aanstaan als behang, ze msn'en liever of spelen games nadat ze via internet zelf gemaakte filmpjes hebben uit gewisseld. „Jongeren zijn de voorlopers op het gebied van nieuwe technieken. Het is j belangrijk daar je tentakels naar uit te ste-j ken. Online bereiken we inmiddels even- veel jongeren als in print", zegt Lot Carlierj uitgeefdirecteur jeugd en jongeren bij Sano. ma. „Tv is lang niet altijd een noodzakeli]-^ ke aanvulling, bovendien is het vaak een complex en duur traject." Tv-producenteni en zenders hebben bovendien niet erg effi ciënt ingespeeld op de multimediale markt, stelt De Vries van Advance. „Talpa prof- leert zich als multimediale zender, maar concreet gebeurt er tot nu toe weinig. Ja zou ook denken dat een grote producent a| Endemol veel actiever zou zijn op dit ge bied. Het probleem is dat men nog te vee denkt vanuit programma's, in plaats van zich te verplaatsen in de behoefte van de consument. Want die zit voortaan aan de kn0PPen Berrit de Lang'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 22