K
Auto
Japanners
terug op aarde
9
landen
7S"
udi maakt van snelle RS 4 een
lacho met goede manieren
Slimme koplamp straks voor iedereen
Bijdehand
jttie bijlagen: 0113-315680
„pzc.nl/auto
Jredactie@pzc.nl
L 31,4460 AA Goes
s^n!ie-exploitatie.
Midden-Zeeland: 0113-315520
Vlaanderen: 0114-372770
,al: 020-45625 00
ijdag 21
oktober 2005
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
-0-
AutoTeam Chevrolet •g&a&e
I I WNTE-CMtCK I I
Nu: gratis wintercheck bij AutoTeam!
j de autoshow van
tio stonden vroe-
rvoertuigen die el-
i verbeelding tart-
i Maar de gekte is
niwenen en reali-
tszin heerst in auto-
iwend Japan.
Rien van der Steen
M an het eind van de
A vorige eeuw kon-
M den de Japanners
hun geluk - lees:
"geld - niet op en
was hen te gek. Maar op
Uoshow van Tokio die van-
s begint zie je dat Japan
echte voertuigen laat zien
pats van mallotige prototy-
bizarre verzinsels met
lea De Tokyo Motor Show ver-
St amper meer van die in
Frankfurt of Detroit.
Japanners zijn, gedwongen
tr economische omstandig-
terug op aarde geland,
tclang hadden de Japanners
monopolie in Azië, maar de
Ion Europese merken krijgt
tds meer betekenis: Audi,
VW, BMW en Merce-
hBenz, van de zogenaamde
mum-merken worden er in
per jaar 250.000 ver
in. Een groeiend aantal fa-
lanten uit onze contreien
op de show zijn gezicht
De Chinezen ontbreken
mens - geen Landwind te be
nen in Makuhari bij Tokio.
mng
sra\Toyota laat zien dat het
rk niet alleen heerst op de
irkt, maar dat de aspira-
om dat ook in de rest van
tereld te doen steeds groter
Én Als er nog ergens plek
voor technische gekkigheid
Jt wel bij dit puissant rijke
omerk. Op deze 39ste show
Tokio laat Toyota zes studie-
lellen zien waaronder de Fi-
een hybride met brand-
ïl. en de i-swing, een twee-
Ier met een gladde urethaan
osserie die als het hard gaat
gevormd wordt tot driewie-
Hleraardigst ding.
Over driewielers gesproken: in
een apart halletje is de Neder
landse Carver in nieuwe gedaan
te te zien. De trike met zijn in
de bocht kantelende cabine en
voorwiel is nog lang niet dood.
Commerciële man Erwin Bloms-
ma laat weten dat er sinds 2003
24 Carvers met de hand in Dord
recht zijn gebouwd. Dankzij
nieuwe investeringen gaat de
nieuwe Carver in Duitsland ge
bouwd worden in een oplage
van 750 stuks per jaar.
In Japan, maar ook in Engeland
is de belangstelling volgens
Blomsma groot. De driewieler
die je met autorijbewijs mag rij
den maar die belastingtech
nisch geldt als motorfiets, kost
40.000 euro. Tegen 2009 komt
een eenvoudige versie die maar
de helft kost.
Daihatsu heeft de Bego, een
ruimere editie van de Terios die
in april naar Nederland komt
voor zo'n 21.500 euro. Twee
maanden later is daar ook de Gi-
no X, een retromodelletje waar
voor BMW goedkeuring verleen
de want het lijkt wel erg veel
op de Mini van BMW. Het ding
gaat tien mille kosten.
Jofele Note
Het onder de vleugels van
Renault florerende Nissan gaat
furore maken met de Forio, een
sportwagen juist onder de Z-se-
rie. Tussen een zee aan nieuwe
modellen voor de Japanse
markt valt bij Nissan ook de Pi-
vo op, een grappig elektrokarre-
tje dat alleen vooruit kan rij
den. De hele - bolronde - cabine
kan 180 graden draaien. In de
a-stijl zit buiten een camera,
binnen een display, zodat je er
doorheen kijkt en de dode
hoek praktisch nihil wordt. De
jofele Note van Nissan komt bij
ons in maart volgend jaar te
De Toyota Fine-X.
koop. Gebouwd op dezelfde bo
dem als de Renaults Modus,
Clio en Micra, maar aanzienlijk
groter.
Mazda heeft een dikke mpv,
maar niet voor Nederland. Het
merk zet in met een rotatiemo
tor op waterstof en een nieuwe
direct ingespoten 2.3 liter benzi
nemotor, voortaan de dikste
krachtbron van het merk.
Want de V6 verdwijnt. In 2007
lcornt er wel een nieuwe suv die
nu nog Crossport heet, en de wei
nig succesvolle Tribute ver
vangt. En natuurlijk komt spoe
dig de nieuwe, ruimere road
ster MX-5.
Mercedes laat ginds in Azië het
project Hygenius debuteren. Een
studie voor brandstofceltechno
logie en dus zonder schadelijke
uitstoot. De techniek maakt ge
bruik van de chemische reactie
tussen waterstof en zuurstof
om elektriciteit op te wekken.
Overtollige energie wordt opge
slagen in lithium-accu's.
ijzuki lonis, geïnspireerd op water.
De Lexus LF-A met 10-cilindermotor.
Mama's auto volgens Suzuki: Mum's Personal.
De SK-Tourer van Daihatsu.
De i-swing van Toyota.
Wetachtige limousine die
tol staat van technische
^tandjes dat hij qua rij-ei-
"düppen geen concurren-
ient- Dat is volgens Audi de
"*e RS 4, die ten opzichte
de illustere voorgangers
'P&r opvallende veranderin-
doorgemaakt heeft. „De
«motoren van weleer zal
"Md missen", aldus de tech-
1 ran Quattro GmbH, waar
i*rfbrmance-modellen van
'worden ontwikkeld. Dat
'wtrouwen wordt gevoed
'de aanwezigheid van een
®ieuwe 4,2 liter V8 in het
[°nder van de RS 4. Met 420
®ceert de Audi zichzelf in
seconden van 0-100 en in
''ellen van 0-200 km per
De RS 4 van Audi is een limousine met raketachtige eigenschappen.
?onladingen
nieuwe generatie quat-
öndrijving voert de krach
je vier wielen, hetTor-
Jerentieel verdeelt de wa-
,7"°en pk's en koppel
behoefte over de voor- en
^s. Het gemak waarmee
bochten verslindt is ver
bijsterend. Het Dynamic Ride Con
trol (DRC) regelt een diagonale
oliestroom tussen de schokdem
pers, wat voorkomt dat de auto
gaat hellen. Wie dan nog spot
met de natuurwetten kan terug
vallen op het stabiliteitspro
gramma, dat ferm ingrijpt door
te remmen op de afzonderlijke
wielen. De bestuurder zelf remt
bij voorkeur met de nagel van
de kleine teen, zo krachtig is
het remsysteem dat regelrecht
uit de autosport komt. Een
macho met manieren.
Met de sporttoets ingedrukt op
het stuur reageert de motor
nog feller op het gas en opent
er ergens in het uitlaatsysteem
een klep, waardoor de V8 nog
luider brult. De RS 4 kenmerkt
zich door uitgebouwde wielkas
ten, een dubbel uitlaatsysteem,
30 mm verlaging en 19-inch
wielen. In het interieur springt
het stuurwiel met afgeplatte on
derkant in het oog. Luxe zaken
als airco en navigatie zijn inbe
grepen bij de aanschafprijs van
106.900 euro.
Door Ingmar Vriesema
Omdat autofabrikanten druk
doende zijn 'zelfdenkende kop
lampen' te ontwikkelen past de
Europese Unie de regels aan.
Half november stemt de Europe
se Commissie in met een voor
schrift dat de slimme autolam
pen ruim baan geeft.
Koplampen die zich aanpassen
aan het weer, de omgeving en
bochten in de weg komen er
voor iedereen aan. Deze slim
me kijkers heten officieel Adap
tive Front Lighting Systems (AFS).
Tot dusver moesten autofabri
kanten eindeloze EU-romp-
slomp doorstaan alvorens zij
hun auto's mochten uitrusten
met zoiets als AFS.
Maar dat wordt nu eenvoudi
ger, zegt Catherine Bunyan,
woordvoerder van de Europese
Commissie. „In de tijd dat de
vorige wet werd ontworpen,
was AFS nog lang niet zo ver als
nu".
De fabrikanten staan te trappe
len. Opel bijvoorbeeld heeft
koplampen die zich aanpassen
aan de af te leggen weg. Als de
auto recht vooruit rijdt, dan
zenden de lampen lange, vér
strekkende lichtstralen uit. In
de stad waaiert het licht juist
uit zodat de automobilist obsta
kels aan de randen van zijn ge
zichtsveld kan onderscheiden.
In bochten schijnen AFS-kop-
lampen ook bij, met behulp via
een geavanceerd lens- en spie-
gelsysteem.
Verblindende weerspiegeling
bij regen of sneeuw is met AFS
ook verleden tijd. De lichtsterk
te in het midden van de kop
lampen neemt af terwijl twee
lichtkegels gericht op de ran
den van de weg in sterkte toene
men. De slimme koplampen
dimmen automatisch als een te
genligger nadert. Een volgende
stap is het licht te koppelen aan
het navigatiesysteem.
In 2004 koos meer dan 25 pro
cent van de Opel Signum-ko
pers voor koplampen met AFS.
Dat percentage verdubbelde
bijna toen AFS in augustus vo
rig jaar deel werd van het com-
fort-pakket van deze Opel. De
slimme koplampen kosten
rond de 1500 euro.
De Peilstok
2005 is nog in volle gang, maar op 14
november kiest een internationale jury
alweer de Europese Auto van het Jaar 2006.
Autojournalisten uit 22 landen brengen hun
stem uit op kandidaten als de Alfa Romeo
159, Mazda5 en de drie-eenheid Citroen
C1/Peugeot 107/Toyota Aygo. Welke auto
krijgt van u de titel? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Weg belasting
f Vorige week vroegen we u welke
compensatie u zou prefereren mocht in
Nederland tolheffing zijn intrede doen.
Afschaffen van de wegenbelasting geniet
massaal uw voorkeur: 56 procent. Lagere
brandstofprijzen blijven steken op 15
procent. Slechts vijf procent zou willen dat
tolgeld wordt aangewend voor de bouw van
extra wegen.
Wat zou u doen
in ruil voor
tolheffing?
Wegenbelasting afschaffen
Brandstofprijzen verlagen
Q Goedkoper openbaar vervoer
Q Nieuwprijs auto's drastisch verlagen
Q Tolgeld gebruiken voor extra rijbanen
O Carl Koopmans, hoogleraar Mobiliteit en oud-lid
'Platform Anders Betalen voor Mobiliteit': „Uit on
derzoek blijkt inderdaad dat het merendeel van de auto
mobilisten voor afschaffing van wegenbelasting is. Beta
ling per kilometer vindt men eerlijker. In zijn advies
pleitte het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit daar
om voor het opheffen van motorrijtuigenbelasting en
bpm ten faveure van een bedrag per kilometer. Zo stimu
leer je mensen hun auto te laten staan. Al sinds 1990 pra
ten we in Nederland over kilometerheffing, maar steeds
schrikken we terug voor invoering. Misschien moet het
eerst nog erger worden met de files."
Zap-lampen
De Verenigde Staten
blijven televisie
land nummer één. In
welke andere natie is er
een markt voor een kop
lamp met televisiefunc-
tie? Juist. Het Califomi-
sche bedrijf Screenlights
verwerkt beeldscherm-
Koplamp als kijkbuis.
pjes tot achttien centimeter breed in het voorlicht van
de auto. Televisie, computerspellen, dvd's, alles kan. Scr
eenlights wil het product slijten aan het Califomische
MTV-publiek dat de auto liever benut als statussymbool
dan als vervoermiddel. Of het legaal is, houdt de firma
liever in het midden. De zap-lamp blijft in elk geval ook
doen waarvoor zij bedoeld is: licht geven.
Info: www screenlights.com
Eco Challenge vergt meer tijd
Vier maanden voor
bereiding zijn niet
voldoende gebleken om
de ambitieuze zuinig
heidswedstrijd van Au
to. de Eco Challenge 2005
op poten te zetten. Elf
auto-importbedrijven
verleenden enthousiast hun medewerking, andere talm
den tot op het laatste moment, sommige trokken zich te
rug of zagen geen brood in een kritische en objectieve
vergelijking van hun producten met die van de directe
concurrentie. Begrijpelijk uit commercieel oogpunt,
maar voor de organisatie inclusief TNO Automotive een
probleem.
De Eco-Challenge gaat op 5 november dus niet door.
Een te beperkte bezetting van automerken zou
geen verantwoorde uitslag opleveren en u als lezer een
gemankeerd beeld geven van de realiteit. En dat is niet
wat de redactie met de Eco Challenge voor ogen staat.
De organisatie streeft ernaar alsnog minimaal vijftien
importeurs en fabrikanten over de streep te trekken,
waaronder de meest innovatieve merken op het gebied
van zuinigheid. Alleen wanneer dat lukt kan een Eco
Challenge slagen.
Lezers die zich hebben aangemeld voor de test-equipes
zijn persoonlijk ingelicht.
Redactie Auto
Saab 9-5 kost 39 mille
De nieuwe Saab 9-5 die eind november te koop
komt, begint bij een prijs van 38.990 euro, twee
mille meer dan de huidige editie. Het topmodel van de
Zweedse GM-dochter heeft een vernieuwde dieselmotor
die als TiD al leverbaar was in de kleinere 9-3. De goed
koopste dieselversie is te koop vanaf 41.390 euro. Een
stationwagong kost 1.800 euro meer dan een sedan.
Een auto mét (boven) en een zonder AFS-koplampen.