K Auto Japanners terug op aarde 9 landen 7S" udi maakt van snelle RS 4 een lacho met goede manieren Slimme koplamp straks voor iedereen Bijdehand jttie bijlagen: 0113-315680 „pzc.nl/auto Jredactie@pzc.nl L 31,4460 AA Goes s^n!ie-exploitatie. Midden-Zeeland: 0113-315520 Vlaanderen: 0114-372770 ,al: 020-45625 00 ijdag 21 oktober 2005 in samenwerking met Q AutoTrack.nl -0- AutoTeam Chevrolet •g&a&e I I WNTE-CMtCK I I Nu: gratis wintercheck bij AutoTeam! j de autoshow van tio stonden vroe- rvoertuigen die el- i verbeelding tart- i Maar de gekte is niwenen en reali- tszin heerst in auto- iwend Japan. Rien van der Steen M an het eind van de A vorige eeuw kon- M den de Japanners hun geluk - lees: "geld - niet op en was hen te gek. Maar op Uoshow van Tokio die van- s begint zie je dat Japan echte voertuigen laat zien pats van mallotige prototy- bizarre verzinsels met lea De Tokyo Motor Show ver- St amper meer van die in Frankfurt of Detroit. Japanners zijn, gedwongen tr economische omstandig- terug op aarde geland, tclang hadden de Japanners monopolie in Azië, maar de Ion Europese merken krijgt tds meer betekenis: Audi, VW, BMW en Merce- hBenz, van de zogenaamde mum-merken worden er in per jaar 250.000 ver in. Een groeiend aantal fa- lanten uit onze contreien op de show zijn gezicht De Chinezen ontbreken mens - geen Landwind te be nen in Makuhari bij Tokio. mng sra\Toyota laat zien dat het rk niet alleen heerst op de irkt, maar dat de aspira- om dat ook in de rest van tereld te doen steeds groter Én Als er nog ergens plek voor technische gekkigheid Jt wel bij dit puissant rijke omerk. Op deze 39ste show Tokio laat Toyota zes studie- lellen zien waaronder de Fi- een hybride met brand- ïl. en de i-swing, een twee- Ier met een gladde urethaan osserie die als het hard gaat gevormd wordt tot driewie- Hleraardigst ding. Over driewielers gesproken: in een apart halletje is de Neder landse Carver in nieuwe gedaan te te zien. De trike met zijn in de bocht kantelende cabine en voorwiel is nog lang niet dood. Commerciële man Erwin Bloms- ma laat weten dat er sinds 2003 24 Carvers met de hand in Dord recht zijn gebouwd. Dankzij nieuwe investeringen gaat de nieuwe Carver in Duitsland ge bouwd worden in een oplage van 750 stuks per jaar. In Japan, maar ook in Engeland is de belangstelling volgens Blomsma groot. De driewieler die je met autorijbewijs mag rij den maar die belastingtech nisch geldt als motorfiets, kost 40.000 euro. Tegen 2009 komt een eenvoudige versie die maar de helft kost. Daihatsu heeft de Bego, een ruimere editie van de Terios die in april naar Nederland komt voor zo'n 21.500 euro. Twee maanden later is daar ook de Gi- no X, een retromodelletje waar voor BMW goedkeuring verleen de want het lijkt wel erg veel op de Mini van BMW. Het ding gaat tien mille kosten. Jofele Note Het onder de vleugels van Renault florerende Nissan gaat furore maken met de Forio, een sportwagen juist onder de Z-se- rie. Tussen een zee aan nieuwe modellen voor de Japanse markt valt bij Nissan ook de Pi- vo op, een grappig elektrokarre- tje dat alleen vooruit kan rij den. De hele - bolronde - cabine kan 180 graden draaien. In de a-stijl zit buiten een camera, binnen een display, zodat je er doorheen kijkt en de dode hoek praktisch nihil wordt. De jofele Note van Nissan komt bij ons in maart volgend jaar te De Toyota Fine-X. koop. Gebouwd op dezelfde bo dem als de Renaults Modus, Clio en Micra, maar aanzienlijk groter. Mazda heeft een dikke mpv, maar niet voor Nederland. Het merk zet in met een rotatiemo tor op waterstof en een nieuwe direct ingespoten 2.3 liter benzi nemotor, voortaan de dikste krachtbron van het merk. Want de V6 verdwijnt. In 2007 lcornt er wel een nieuwe suv die nu nog Crossport heet, en de wei nig succesvolle Tribute ver vangt. En natuurlijk komt spoe dig de nieuwe, ruimere road ster MX-5. Mercedes laat ginds in Azië het project Hygenius debuteren. Een studie voor brandstofceltechno logie en dus zonder schadelijke uitstoot. De techniek maakt ge bruik van de chemische reactie tussen waterstof en zuurstof om elektriciteit op te wekken. Overtollige energie wordt opge slagen in lithium-accu's. ijzuki lonis, geïnspireerd op water. De Lexus LF-A met 10-cilindermotor. Mama's auto volgens Suzuki: Mum's Personal. De SK-Tourer van Daihatsu. De i-swing van Toyota. Wetachtige limousine die tol staat van technische ^tandjes dat hij qua rij-ei- "düppen geen concurren- ient- Dat is volgens Audi de "*e RS 4, die ten opzichte de illustere voorgangers 'P&r opvallende veranderin- doorgemaakt heeft. „De «motoren van weleer zal "Md missen", aldus de tech- 1 ran Quattro GmbH, waar i*rfbrmance-modellen van 'worden ontwikkeld. Dat 'wtrouwen wordt gevoed 'de aanwezigheid van een ®ieuwe 4,2 liter V8 in het [°nder van de RS 4. Met 420 ®ceert de Audi zichzelf in seconden van 0-100 en in ''ellen van 0-200 km per De RS 4 van Audi is een limousine met raketachtige eigenschappen. ?onladingen nieuwe generatie quat- öndrijving voert de krach je vier wielen, hetTor- Jerentieel verdeelt de wa- ,7"°en pk's en koppel behoefte over de voor- en ^s. Het gemak waarmee bochten verslindt is ver bijsterend. Het Dynamic Ride Con trol (DRC) regelt een diagonale oliestroom tussen de schokdem pers, wat voorkomt dat de auto gaat hellen. Wie dan nog spot met de natuurwetten kan terug vallen op het stabiliteitspro gramma, dat ferm ingrijpt door te remmen op de afzonderlijke wielen. De bestuurder zelf remt bij voorkeur met de nagel van de kleine teen, zo krachtig is het remsysteem dat regelrecht uit de autosport komt. Een macho met manieren. Met de sporttoets ingedrukt op het stuur reageert de motor nog feller op het gas en opent er ergens in het uitlaatsysteem een klep, waardoor de V8 nog luider brult. De RS 4 kenmerkt zich door uitgebouwde wielkas ten, een dubbel uitlaatsysteem, 30 mm verlaging en 19-inch wielen. In het interieur springt het stuurwiel met afgeplatte on derkant in het oog. Luxe zaken als airco en navigatie zijn inbe grepen bij de aanschafprijs van 106.900 euro. Door Ingmar Vriesema Omdat autofabrikanten druk doende zijn 'zelfdenkende kop lampen' te ontwikkelen past de Europese Unie de regels aan. Half november stemt de Europe se Commissie in met een voor schrift dat de slimme autolam pen ruim baan geeft. Koplampen die zich aanpassen aan het weer, de omgeving en bochten in de weg komen er voor iedereen aan. Deze slim me kijkers heten officieel Adap tive Front Lighting Systems (AFS). Tot dusver moesten autofabri kanten eindeloze EU-romp- slomp doorstaan alvorens zij hun auto's mochten uitrusten met zoiets als AFS. Maar dat wordt nu eenvoudi ger, zegt Catherine Bunyan, woordvoerder van de Europese Commissie. „In de tijd dat de vorige wet werd ontworpen, was AFS nog lang niet zo ver als nu". De fabrikanten staan te trappe len. Opel bijvoorbeeld heeft koplampen die zich aanpassen aan de af te leggen weg. Als de auto recht vooruit rijdt, dan zenden de lampen lange, vér strekkende lichtstralen uit. In de stad waaiert het licht juist uit zodat de automobilist obsta kels aan de randen van zijn ge zichtsveld kan onderscheiden. In bochten schijnen AFS-kop- lampen ook bij, met behulp via een geavanceerd lens- en spie- gelsysteem. Verblindende weerspiegeling bij regen of sneeuw is met AFS ook verleden tijd. De lichtsterk te in het midden van de kop lampen neemt af terwijl twee lichtkegels gericht op de ran den van de weg in sterkte toene men. De slimme koplampen dimmen automatisch als een te genligger nadert. Een volgende stap is het licht te koppelen aan het navigatiesysteem. In 2004 koos meer dan 25 pro cent van de Opel Signum-ko pers voor koplampen met AFS. Dat percentage verdubbelde bijna toen AFS in augustus vo rig jaar deel werd van het com- fort-pakket van deze Opel. De slimme koplampen kosten rond de 1500 euro. De Peilstok 2005 is nog in volle gang, maar op 14 november kiest een internationale jury alweer de Europese Auto van het Jaar 2006. Autojournalisten uit 22 landen brengen hun stem uit op kandidaten als de Alfa Romeo 159, Mazda5 en de drie-eenheid Citroen C1/Peugeot 107/Toyota Aygo. Welke auto krijgt van u de titel? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Weg belasting f Vorige week vroegen we u welke compensatie u zou prefereren mocht in Nederland tolheffing zijn intrede doen. Afschaffen van de wegenbelasting geniet massaal uw voorkeur: 56 procent. Lagere brandstofprijzen blijven steken op 15 procent. Slechts vijf procent zou willen dat tolgeld wordt aangewend voor de bouw van extra wegen. Wat zou u doen in ruil voor tolheffing? Wegenbelasting afschaffen Brandstofprijzen verlagen Q Goedkoper openbaar vervoer Q Nieuwprijs auto's drastisch verlagen Q Tolgeld gebruiken voor extra rijbanen O Carl Koopmans, hoogleraar Mobiliteit en oud-lid 'Platform Anders Betalen voor Mobiliteit': „Uit on derzoek blijkt inderdaad dat het merendeel van de auto mobilisten voor afschaffing van wegenbelasting is. Beta ling per kilometer vindt men eerlijker. In zijn advies pleitte het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit daar om voor het opheffen van motorrijtuigenbelasting en bpm ten faveure van een bedrag per kilometer. Zo stimu leer je mensen hun auto te laten staan. Al sinds 1990 pra ten we in Nederland over kilometerheffing, maar steeds schrikken we terug voor invoering. Misschien moet het eerst nog erger worden met de files." Zap-lampen De Verenigde Staten blijven televisie land nummer één. In welke andere natie is er een markt voor een kop lamp met televisiefunc- tie? Juist. Het Califomi- sche bedrijf Screenlights verwerkt beeldscherm- Koplamp als kijkbuis. pjes tot achttien centimeter breed in het voorlicht van de auto. Televisie, computerspellen, dvd's, alles kan. Scr eenlights wil het product slijten aan het Califomische MTV-publiek dat de auto liever benut als statussymbool dan als vervoermiddel. Of het legaal is, houdt de firma liever in het midden. De zap-lamp blijft in elk geval ook doen waarvoor zij bedoeld is: licht geven. Info: www screenlights.com Eco Challenge vergt meer tijd Vier maanden voor bereiding zijn niet voldoende gebleken om de ambitieuze zuinig heidswedstrijd van Au to. de Eco Challenge 2005 op poten te zetten. Elf auto-importbedrijven verleenden enthousiast hun medewerking, andere talm den tot op het laatste moment, sommige trokken zich te rug of zagen geen brood in een kritische en objectieve vergelijking van hun producten met die van de directe concurrentie. Begrijpelijk uit commercieel oogpunt, maar voor de organisatie inclusief TNO Automotive een probleem. De Eco-Challenge gaat op 5 november dus niet door. Een te beperkte bezetting van automerken zou geen verantwoorde uitslag opleveren en u als lezer een gemankeerd beeld geven van de realiteit. En dat is niet wat de redactie met de Eco Challenge voor ogen staat. De organisatie streeft ernaar alsnog minimaal vijftien importeurs en fabrikanten over de streep te trekken, waaronder de meest innovatieve merken op het gebied van zuinigheid. Alleen wanneer dat lukt kan een Eco Challenge slagen. Lezers die zich hebben aangemeld voor de test-equipes zijn persoonlijk ingelicht. Redactie Auto Saab 9-5 kost 39 mille De nieuwe Saab 9-5 die eind november te koop komt, begint bij een prijs van 38.990 euro, twee mille meer dan de huidige editie. Het topmodel van de Zweedse GM-dochter heeft een vernieuwde dieselmotor die als TiD al leverbaar was in de kleinere 9-3. De goed koopste dieselversie is te koop vanaf 41.390 euro. Een stationwagong kost 1.800 euro meer dan een sedan. Een auto mét (boven) en een zonder AFS-koplampen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23