Mijnheer, hij doet het niet meer Van Bl0f tot Neckermann-gids Grote kloof tussen pechhulpdiensten Hebzuchtige consumenten zijn niet te beschermen IIan Mourik in Goes is een van de Route Mobiel-hulpverleners 23 het bedrijf donderdag 20 oktober 2005 «Ifs - Soms rinkelt de telefoon mid- L,in de nacht. Lekke band of ge- mijnheer, hij doet het niet yoor Jan en Henk van Mourik u gin om in hun Route Mobiel-bus te prmgen. Le], hier", roept Jan tegen de jonge fcj „Kwijlebal", grinnikt de direc- U ais hij een doek langs de bek van k beest haalt. Een vette lik is het Ubare antwoord. Het is net half i, _Koffie?", vraagt Henk. Voor de Lne"n is het net motorolie. Het lijkt Kote werken, want beiden staan in [startblokken. Klaar om Route Mo t-leden met autopech te hulp te Dan begint het grote wach- t.Het heeft geen zin om in Zeeland Lug te rijden", weet Henk. „Dat teveel geld. bhandel en bergingsbedrijf Van in Goes is een van de Zeeuwse die voor Route Mobiel men- autopech te hulp schiet. De pechdienst brak vorig jaar zo- kde markt voor particulieren open fedie tijd was het nog overzichtelijk. automobilist kocht een auto en tclid van de ANWB. De motor start t"Raar knipperende lampjes? Eén te- «aitje naar de Wegenwacht en man- :in een gele auto kwamen de proble ms oplossen. Dat doet de pechdienst tde ANWB nog steeds. Maar het mo- polieishij kwijt. Enkele dealers, gro- Wzekeraars en leasemaatschappij- ten al langer hulp in bij garages, ze maand hebben Route Mobiel en ANWB de strijdbijl opgegraven. De tam 15 november nadert. Op die dag nen leden van de ANWB hun lid schap met een jaar verlengen. De ipdienst heeft circa 135.000 leden en .ANWB telt er bijna vier miljoen, ar valt dus wat te halen, is de ge- te. Maar er komen in rap tempo pechhulpdiensten bij, die óók sag een graantje uit de ruif mee wil- i pikken. Zo bestaat sinds kort het itoAssistentie-Team, een netwerk r.20O zelfstandige garages die pech- Jp verlenen. Het ledenaantal ligt nog der de 20.000, maar niettemin gaan «zij de concurrentie aan. in Mourik werkt al jaren samen met Bekeringsmaatschappijen en gara- s. Een jaar geleden benaderde Route wiel het bedrijf en Van Mourik ging e!de nieuwe pechhulpverlener in zee. Hoeveel automobilisten Van Mourik bellen verschilt sterk of het wel of geen toeristenseizoen is Het varieert van en kele tot tientallen pechgevallen per week. „Onze taak is om mensen weer op weg te helpen", vertelt Henk. „Daar hebben we twintig minuten voor. Kan het niet binnen die tijd, dan moet de au to naar een garage worden gebracht." Henk van Mourik met de bus van Route Mobiel bij een pechgeval langs de weg. „Onze taak is om mensen weer op weg te helpen. Daar hebben we twintig minuten voor. Kan het niet binnen die tijd, dan moet de auto naar een garage worden ge bracht." foto Willem Mieras van onze redactie economie DEN HAAG - De prijzen van pechhulp diensten verschillen sterk. Een over zicht van drie hulpdiensten waarbij ie dereen zich kan aansluiten. ANWB De ANWB Basishulp in Nederland kost volgend jaar 51,25 euro. Dat bedrag be staat uit het lidmaatschap en de Wegen wacht-Basisservice. Bestuurders die ook in hun eigen woonplaats geholpen willen worden én aanspraak willen ma ken op vervangend vervoer, betalen 81,40 euro voor de Wegenwacht-Totaal service. De bedragen zijn exclusief een malige entreekosten van 3,40 euro. De Internationale Reis- en Kredietbrief Plus voor pechhulp in het buitenland kost 37,60 euro. Jongeren tot en met 24 jaar zijn goedkoper uit. Het lidmaat schap van de ANWB is persoonsgebon den. Route Mobiel Pechhulp in Nederland kost 50 euro, in clusief vervangend vervoer. Voor auto's ouder dan twaalf jaar rekent Route Mo biel 75 euro. De .pechdienst kent een no-claimrege- ling. Bestuurders die drie jaar geen hulp nodig hebben, krijgen maximaal 15 procent korting. Pechhulp in het buitenland kost 25 eu ro. Het lidmaatschap van Route Mobiel staat overigens niet op naam, maar op kenteken. AutoAssistentie-Team Pechhulp kan via drie abonnementen. Het regionale tarief is 25 euro. Automo bilisten krijgen voor dat bedrag maxi maal drie keer per jaar hulp als ze min der dan 8000 kilometer ï-ijden en bin nen een straal van 25 kilometer rond de woonplaats pech hebben. Het nationale tarief is 36 euro voor au to's die maximaal 40.000 kilometer op de teller hebben staan. Het 'nationale tarief extra' is datzelfde bedrag plus ongeveer 5 euro voor elke 10.000 kilometer daarboven. Pechhulp in het buitenland kost 22,50 euro. Be stuurders kunnen bij AA-Team kiezen voor een lidmaatschap op kenteken of een persoonsgebonden lidmaatschap. GPD Winst Altria gestegen Henk: „We krijgen allerlei soorten mel dingen. Sommige mensen bellen omdat hun band lek is. Voor ons een makkie. Maar het kan wel eens even duren voor dat we er zijn. Dan denken we wel eens: zonde van de tijd, zeker als het een reparatie is die je gemakkelijk zelf uit kunt voeren." Vaak zijn de klachten serieuzer. „Het komt voor dat er diesel in de benzine tank is gegooid. Een lastig karwei. Want niet alleen moeten alle leidingen leeg, maar ook helemaal schoon ge maakt. Uiteraard zijn er ook gewoon storingen, bijvoorbeeld aan dynamo's of elektronica." Door regelmatig cur sussen te volgen houden de Van Mou- riks hun kennis op peil, want elke auto heeft een gebruiksaanwijzing. Harde klap Er zijn van die meldingen waarover Jan en Henk niet lang hoeven na te den ken. „De omschrijving: 'ik hoorde een harde klap en daarna deed de motor het niet meer' is voor ons voldoende. Dan weet je: dat is de distributieriem. Kun je niets meer aan doen." Sommige bellers zijn ook uitgekookt, weten de Van Mouriks. „In een tijd dat velen op de centjes moeten letten, ge beurt het meer dat mensen eens een ga ragebeurt overslaan. De kans op proble men neemt daardoor toe. Je hebt er mensen bij die proberen op een goedko pe manier achterstallig onderhoud weg te werken. Die rijden naar de snelweg in plaats van naar de garage en bellen ons. Maar daar zijn we niet voor. We helpen de mensen om hun reis te kun nen voortzetten en verder moeten ze zich melden bij een garage." De och tendspits gaat zonder problemen voor bij. „Gelukkig zijn we niet alleen afhan kelijk van de pechhulp. Behalve de han del in auto's, doen we ook veel bergings werkzaamheden. Daarvoor hebben we een uitgebreid wagenpark tot ons be schikking." Dat de ANWB en Route Mo biel elkaar publiekelijk verketteren, doet niets af aan het contact tussen Zeeuwse wegenwachters onderling. Jan: „Ook de ANWB werkt steeds meer met gecontracteerde bedrijven. Op de werkvloer hebben we gewoon contact met elkaar en is er zeker geen sprake van haat en nijd." Wat nog eens onderstreept wordt als Jan kort erna een ANWB-collega belt om te vragen of het daar ook zo stil is. „Ja", bevestigt hij. De eerste melding komt pas weer 's nachts. Om half vier. NEW YORK - De nettowinst van Altria, het moedercon cern van sigarettenfabrikant Philip Morris en levensmid- delenbedrijf Kraft Foods, is in het derde kwartaal met 8,9 procent gestegen tot 2,88 miljard dollar. De omzet nam met 10 procent toe tot 25 miljard dollar. De winst per aandeel kwam uit op 1,38 dollar. Dat is ho ger dan analisten hadden verwacht. Zij gingen in door snee uit van een winst per aandeel van 1,33 dollar. Altria overtreft met zijn resultaten voor de tweede maal in de af gelopen vier kwartalen de prognoses. ANP Danone boekt hogere omzet PARIJS - Het Franse levensmiddelenconcern Groupe Da- none heeft in het derde kwartaal de omzet met 7,1 pro cent zien stijgen tot 3,41 miljard euro. Danone wist te profiteren van een sterke vraag naar bron water en yoghurtdrankjes. Over de eerste negen maanden van dit jaar ging de omzet bij Danone met 6,7 procent om hoog tot 9,85 miljard euro. Het bedrijf verwacht voor heel 2005 een omzetgroei tussen de 6 en 7 procent. ANP Verlies voor Eastman Kodak ROCHESTER - Het Amerikaanse fotografieconcern East man Kodak heeft in het derde kwartaal een nettoverlies geleden van 1,03 miljard dollar. In dezelfde periode vorig jaar boekte het bedrijf een winst van 458 miljoen dollar. Het verlies is voornamelijk een gevolg van een lopende re organisatie die is bedoeld om de teruglopende inkomsten bij de traditionele fotografie tegen te gaan. Eastman Ko dak trof daar een voorziening van 900 miljoen dollar voor. De omzet nam toe met 5 procent tot 3,55 miljard dol lar. De digitale producten en diensten van Eastman Ko dak deden het erg goed met een omzetstijging van 47 pro cent tot 1,88 miljard dollar. ANP Bank of America presteert beter NEW YORK - Bank of America, de op een na grootste bank van de Verenigde Staten, heeft in het derde kwar taal van dit jaar een nettowinst behaald van 4,13 miljard dollar. Dat is 10 procent meer dan in dezelfde periode van het afgelopen jaar, zo heeft de bank gisteren laten weten. Per aandeel kwam de winst uit op 1,02 dollar, wat over eenkomt met de verwachtingen. De inkomsten stegen van 12,6 miljard tot 14,6 miljard dollar. De stijging vloeit voort uit een groter gebruik van creditcards, meer com missie-inkomsten en hogere inkomsten uit hypothecaire] leningen. Ook investeringen leverden meer op. ANP Katrina last voor JP Morgan NEW YORK - De Amerikaanse bank JP Morgan Chase is in het derde kwartaal van dit jaar uitgekomen op een winst van 2,52 miljard dollar netto. Dezelfde periode van 2004 was goed voor een winst van 1,42 miljard dollar. Per aandeel steeg de winst van 39 tot 71 dollarcent. Dat is iets minder dan de analisten hadden verwacht. De op twee na grootste bank van de Verenigde Staten haalde aan inkomsten 14,5 miljard dollar binnen, 16 pro cent meer dan in het derde kwartaal van vorig jaar. De or kaan Katrina kostte de bank, sterk vertegenwoordigd in de staat Louisiana, 248 miljoen dollar. ANP )e laatste mbiedingen pje mobieltje EN HAAG - De receptenkaart- i bij de ingang van de super- arkt zijn straks niet meer no- Je loopt gewoon naar bin- ii en krijgt het 'menu van de kf, inclusief boodschappen de, op je mobiele telefoon. *e Nederlandse bedrijven, In- co en Blink Mediaconcepts, lien het binnenkort mogelijk i aanbiedingen, advertenties andere informatie op je mo- te ontvangen, kt idee is om, als mensen een inkel binnen komen, zij de mo- sijkheid krijgen een bericht te mloaden", verduidelijkt Bakermans van Blink. „Het aan de bedrijven welke infor- stie het bericht bevat. Bij Al- RHeijn kan ik me voorstellen de klant het recept van de S ontvangt. En bij de Hema laatste aanbieding." iomans benadrukt dat ge- ötwordt gemaakt van een zo- beten 'opt-in'-technologie. itwl zeggen dat de ontvangst -eik bericht door de ontvan- moet worden bevestigd, iet is dus niet zo dat je tele- »cr. straks constant piept als je de winkelstraat loopt. Bij gang van een winkel komt et bepaald punt waar klanten ingaan staan. Zij krijgen een bericht op hun mobiel- ;Eei de vraag of zij bepaalde irmatie willen ontvangen, 'is ook mogelijk dat zij hun eioon bij een soort zuil moe iden. Als zij met hun toe- m hun binnenzak gewoon *lopen, merken ze niets." zegt in een 'vergevorderd '•mm met twee telefoniebe- te zijn. Zij zullen waar diglijk volgende maand de tboologie introduceren in hun winkels. Inspiro is nog be- set proeven, maar meldt in ^mk te zijn met 'grote adver sers'. •Ps Bakermans is het zen- - van reclameboodschappen ®ts één toepassing. Blue- Ka. de technologie die door en Inspiro wordt gebruikt -*t mogelijk maakt informa- over korte afstand (tot hon- te verstu- biedt veel meer, stelt Baker- ïïs beurzen gebruiken wij het 'Afbeeld al om visitekaart er mensen te versturen, na Bluetooth is ook mo- gpd door Henk Postma GOES - Ze fotograferen al jaren voor de Neckermann-catalogus en geven een gezicht aan Film by the Sea, de Roosevelt Aca demy en de kerstkaarten van Ho tel des Indes. Het Goese bedrijf Photographies profileert zich als allround studio voor grafi sche vormgeving, fotografie en webdesign. Alle kwaliteiten die daarin verenigd zijn, uiten zich in Umoja, het wereldmuziekpro- ject waarmee de popgroep Bief een nieuwe weg in slaat. Is het arrogantie of bescheiden heid? Xander Koppelmans, een van de oprichters, houdt het er op dat Photographies de vier honderd klanten bedient met werk van bovengemiddelde kwa liteit. De Goese studio geeft mul tinationals een gezicht, zet bij zondere producten opvallend in de kijker, en draagt bij aan de beeldvorming van muzikanten. Iedere Nederlander moet zo langzamerhand al wel werk van Photographies onder ogen heb ben gehad. Toch zijn er maar weinig die het bedrijf kennen. Want het werk speelt zich voor al achter de schermen af. „Ont- werpstudio's kiezen vaak voor een stijl die ze zelf mooi vinden. Die zie je dan zo ongeveer in al hun werk terugkomen. Wij wer ken niet zo. We zien het als onze missie de ziel van de opdrachtge ver tot uitdrukking te brengen. Het gaat niet om onszelf, maar om de opdrachtgever", zegt Kop pelmans. Photographies heeft doorgaans zo'n zestig tot negentig projec ten in portefeuille. Veel werk wordt deze maanden gestoken in een opdracht van de pop groep Blof. Het is de omvang rijkste klus waar Photographies tot dusver de schouders onder zette. De Goese studio neemt de totale lijn aan media-uitingen voor rekening van Umoja, 'het grootste en meest ambitieuze project wat een Nederlandse ar tiest of band ooit heeft gedaan', meldt de speciale website die er inmiddels voor is opgetuigd. Na de successenreeks, die Blof steevast in de hoogste regionen van de Nederlandse hitlijsten bracht, trok de Zeeuwse pop groep twee jaar uit om de we reld rond te reizen, en te spelen met muzikanten uit een grote di versiteit aan culturen. Komend voorjaar presenteert Blof het re sultaat: een nieuwe cd, dvd en Het Photographics-team beheerst een grote diversiteit aan vakgebieden. Ieder lid is thuis in minstens twee disciplines: van fotografie tot grafisch ontwerp, van film tot concept-ontwikkeling, en van planning tot digitale beeldbewerking. foto Photographies concerttour met invloeden uit twaalf verschillende landen. Photograpics, dat al wel vaker de hand had in de verpakking van Blof-muziek. verzorgt de he le aankleding van het Umo- ja-project: van website tot po diumaankleding, en van cd-hoes tot menuschermen van de dvd. De campagne moet in de cember gereed zijn. Koppel mans ziet dat als de voorlopige kroon op het werk. „Zo'n totaal project, dat is het ultieme wat we ons als studio kunnen wen sen." Photographies bestaat uit een team van negen mensen. Dat is ooit anders geweest. Het bedrijf ontstond veertien jaar geleden toen de twee oprichters, Xander Koppelmans en Fred Mewe, hun baan opzegden om te proberen een boterham te halen uit hun gezamenlijke hobby: de fotogra fie. Ze pakten alles aan wat hen voor de voeten kwam, evengoed een bedrijfsreportage als een trouwpartij. Ze ontwierpen fol ders, of bouwden een stand voor op de markt. „Het was: men vraagt, en wij draaien. Tot we Naam: Photographies Plaats: Goes Opgericht: 1991 Aantal medewerkers: 9 Omzet: 1 miljoen euro zelf het stuur in handen namen, om te proberen meer kwaliteit en visie te ontwikkelen." Photographies biedt de klant een mix aan disciplines, maar doet niet alles zelf. Voor het pro duceren van hoogwaardige en omvangrijke filmprojecten wordt samengewerkt met topbe drijven in de Randstad. En voor de bouw van websites is samen met het softwarebedrijf Delta web het dochterbedrijfje Dog team opgericht. Dat hielp Photo- graphics onlangs aan de website Reclamefotos.nl, 'een brutaal project' dat Photographies in staat stelt de eigen archieffoto's opvallend laag geprijsd aan be langstellenden aan te bieden. Dat alles is niet vanzelf van de grond gekomen. „Sinds m'n zes tiende, toen ik een helm kreeg voor op de brommer, heb ik niets meer cadeau gehad", zegt Koppelmans, „Voor elk stukje vooruitgang hebben we keihard moeten vechten. Altijd wel op een fatsoenlijke manier. We heb ben nooit iemand voor de voe ten gelopen." De grootste en moeilijkste stap was de verhuizing naar het Beeldhuis, een bedrijvenverza- melgebouw dat Photographies deelt met nog zes andere bedrij ven die werkzaam zijn in de beeld-sector. Het Beeldhuis profileert zich als "kenniscentrum voor Zeeland op het gebied van communicatie'. Het werd zeven jaar geleden in gebruik genomen. „Voor die tijd werkten we in goedkope huur- pandjes, meer vanuit het idee: we zien wel wat het leven ons brengt. Met de verhuizing naar het Beeldhuis stonden we voor de taak een gezond bedrijf op te bouwen." Loonlijst Toen Photographies het Beeld huis betrok, werkten Xander en Fred nog met twee vaste mede werkers. Nu hebben ze, behalve zichzelf, zes personeelsleden op de loonlijst staan, die allemaal meerdere disciplines beheersen, en is een stagiair begonnen met een research-project. Veel gro ter mag het bedrijf niet meer groeien. „Dan ben je op een ge geven moment alleen nog maar aan het managen en plannen. Dat zou ten koste gaan van de creativiteit. Het is leuk nu. Dat willen we graag zo houden." Consumenten zijn hebzuchtig en onwetend. Deze gevaarlij ke combinatie zorgt ervoor dat het - alle maatregelen ten spijt - nauwelijks mogelijk is ze te beschermen tegen onver antwoorde financiële beslis singen. „Even lijkt het of ze geleerd hebben van hun fou ten, maar houd ze een vette worst voor en ze hollen er alle maal achteraan. door Mathijs Rotteveel DEN HAAG - Een financiële chatsite, een zelftest voor be leggers en een garantiefonds voor tussenpersonen. De afge lopen week werden er weer enkele frisse ideëen gelan ceerd ter bescherming van de financiële consument. Het zijn de zoveelste maatregelen die debacles zoals die met aandelenlease, effectenhypo theken en intemetaandelen in de toekomst moeten voor komen. „Tevergeefs", zegt Henriëtte Prast, hoogleraar Persoonlij ke Financiële Planning aan de Universiteit van Tilburg. „Consumenten zijn kortzich tig en onnozel. Ze willen hele maal niet deskundig worden. Misschien lijken ze nu ver standiger en leergieriger dan in het verleden, maar dat is slechts schijn. Als ze weer on geloofwaardig hoge rende menten voorgespiegeld krij gen, happen ze toe. Ongeacht de waarschuwingen van de overheid." 'Financieel analfabetisme' noemt Prast de kwaal waar veel consumenten volgens haar chronisch aan lijden. „Beleggers die nu naar hun bank gaan, krijgen drie mo delportefeuilles voorgespie geld, dat is de bank ver plicht", zegt ze. „Een veilige, een neutrale en een risicovol le. Bijna allemaal kiezen ze voor de neutrale portefeuille, ongeacht de inhoud daarvan. Als van deze drie portefeuil les de veilige afvalt en er een nog risicovollere aan wordt toegevoegd, kiezen ze weer de neutrale, ondanks dat die veel risicovoller is dan de eer dere keuze. Niet de inhoud van de producten is dus door slaggevend, maar de manier waarop de bank deze produc ten presenteert." Ook John Howard, journalist en voorzitter van een finan cieel consumentenpanel in Groot-Brittannië, constateert dat er een immense kennis- kloof bestaat tussen banken en hun klanten. „Twaalf pro cent van de Britten kan niet eens lezen", zegt hij. „Laat staan dat ze hun beleggings hypotheek begrijpen. Ze zul len het nooit begrijpen, hoe veel onderwijs, informatiefol ders, bijsluiters en persoonlij ke adviezen ze ook krijgen. Toch moeten deze mensen be schermd worden." Om een goed beeld te krijgen van de wijze waarop banken hun pro ducten verkopen, doen de me dewerkers van Howards con sumentenpanel aan 'mystery- shopping'Hun bevindingen delen ze met de Britse finan ciële toezichthouder. Ger Jaarsma, als voorzitter van de Nederlandse Vereni ging van Volkskrediet actief in de 'financiële hulpverle ning', weet wel wat 'mystery- shopping' bij financiële instel lingen in Nederland zou ople veren. „Banken proberen zo veel mogelijk producten te verkopen, ongeacht de conse quenties voor de consument." Breed beeld-tv Hij merkt in de praktijk dat veel consumenten de conse quenties van hun uitgaven niet kunnen overzien. „Ze zien dat hun buurman een breedbeeld-tv heeft, gaan naar de winkel en komen te rug met een breedbeeld-tv, een dvd-speler en een krediet dat ze niet kunnen afbeta len." Hij pleit daarom ook voor een grotere verantwoor delijkheid voor de banken, tussenpersonen en winke liers. De banken leggen de verantwoordelijkheid liever bij de consument. „Het vak 'Financiële Huishoudkunde' invoeren op de lagere school, dat zou al heel veel helpen", denkt Dolf Collee, bestuurs lid van ABN Amro. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23