Ik ben verknocht aan Noortje Asterix gaat in de aanval PZC Jeroen Steehouwer giet verhalen van Tolstoj in stripvorm 25 woensdag 19 oktober 2005 chtgenote Willy vindt hem veel te be scheiden. Maar strip tekenaar Jan Steeman, win naar van de Stripschapprijs 2005, gebruikt liever het woord 'realistisch'. „Zovelen die mijlenver boven mij uit steken kregen de prijs al", zegt hij. „Mijn verdienste is dat ik zo stug volgehouden heb. Er is geen schrijversduo geweest dat dertig jaar dezelf de strip heeft gemaakt." ïiplekenaar Jan Steeman foto Dick Breddels/GPD Jan Steeman doelt op Noortje, de strip die hij samen met tekstschrijfster Patty Klein maakt voor meidenblad Tina. De zestienjarige Noortje is al drie decennia aan het puberen en heeft nog steeds haar kamer niet heeft opgeruimd Jan Steenman tekende nog zo veel andere stripfiguren. Met tekstschrijver Andries Brandt maakte hij eind jaren zeventig de avonturen van de jonge voet baller Roel Dijkstra. Daarvoor tekende hij jarenlang de populai re figuurtjes Sjors en Sjimmie en de sciencefictionstrip Arad en Maya. Hij werkte bij de Toon der Studio's waar hij fameuze figuren uit de Disney-stal teken de: Wolfje, Hiawatha. Generaties kinderen hebben van zijn tekeningen gesmuld. Maar als die hem daarmee con fronteren, volwassen inmiddels, denkt Steeman voorak'Ben ik al zó oud?' De bescheidenheid overheerst. Gerekend op de Stripschap prijs, de hoogste eer voor een Ne derlandse stripmaker, had hij zeker niet. Steeman zucht maar eens: „Wat moet je ermee?" Hij heeft nu de prijs die vele teke naars kregen die hij zoveel beter vindt dan zichzelf. Marten Toonder ontving hem. „Die had hem wel tien keer mo gen krijgen", zegt Steeman, die zich wat ongemakkelijk lijkt te voelen naast zulke grootheden. „Maar ik prijs me gelukkig in dit gezelschap. Ik voel me altijd achtervolgd door de vraag of ik wel genoeg mijn best gedaan heb. Of ik niet nog betere teke ningen had moeten maken. Ik vind mezelf geen toptekenaar en daar heb ik vrede mee. Maar toch is deze prijs een bevesti ging, een klopje op de schouder: 'Goed gedaan jochie'." Elke stijl Misschien heeft het ermee te ma ken dat Steeman niet vast te pin nen is op één stijl. Hij deed een voudigweg alles, tekende even makkelijk karikaturaal als rea listisch. Ooit nam Steeman van de ene dag op de andere een strip van collega Dick Matena over. Dat kan hij. „Ik teken moeiteloos in elke stijl, dat is mijn verdienste. Of zwakte. Nou ja, noem het flexibiliteit." En kom bij Steeman niet aan met het woord 'kunst'. „Dit is een ambacht. Als wat ik doe kunst is, maakt een timmerman ook kunst. Ik visualiseer het verhaal van anderen." Want dat is het. Altijd heeft hij samengewerkt met scenaristen die de verhaallijnen en teksten bedachten. „Ik heb de gedach ten van anderen verbeeld. Ik ben nooit een bedenker geweest. Ik voel me verwant met de regis seur die bepaalt waar de camera staat, hoe het in beeld wordt ge bracht. Dat vind ik nog steeds Stripschapprijs voor Jan Steeman leuk: moet Noortje links staan of rechts? Als veel wordt gespro ken, zorg ik voor actie, laat ik moeder afwassen ofzo." Wat de techniek betreft is hij ge kneed door iemand als Andries Brandt, die met rood potlood aangaf wat niet deugde aan een tekening. „Was ik pissig over, maar ik heb er veel van geleerd. Als je voor Disney werkte, dan moest het voor honderd procent lijken. En ik wilde het ook zo precies. Dat is niet een slaafs volgen, het zit in mijn karakter. Een rebel of kwajongen ben ik ook nooit geweest. Terwijl ande ren bij het Lieverdje in Amster dam agentjes stonden te pesten, was ik aan het werk. Van mij moet je ook geen statements of boodschap verwachten. Ik voel me het prettigst als ik keurig in het gelid loop." Weer vindt echtgenote Willy dat hij zichzelf tekort doet. Er moest gewoon brood op de plank komen, vertelt ze. Al vroeg hadden ze vier zoons, die overigens allemaal het talent van pa hebben. Wat wil je ook, hij zat altijd in de huiskamer te tekenen. Steeman noemt het zijn 'automa tische piloot'. Hij heeft geen ab solute afzondering nodig, kon werken terwijl de autootjes van de kinderen over zijn bureau zoefden. Twintig jaar heeft het gezin van foto Dick Breddels/GPD het striptekenen kunnen leven. Zoiets is nu niet meer denkbaar, strips zijn 'gemarginaliseerd', zijn er puur voor de liefhebbers. De laatste jaren hield Steeman zich meer bezig met het veel lu cratievere reclametekenen. Maar Noortje bleef hij maken, en hij kan niet ontkennen dat hij verknocht is geraakt aan het meisje dat nog zo populair is in de Tina. „Het is een strip voor meiden van 12,13 jaar, die be zig zijn met kleren, hun eerste zoen. Niet met grote maatschap pelijke thema's, nee, al zijn ook in de klas van Noortje allochto ne kinderen verschenen, op ver zoek van de Tina-redactie. Ik moet me verplaatsen in meisjes van die leeftijd en dat is niet al tijd makkelijk, zeker als je geen dochters hebt. Mijn grootste pro bleem is: wat moet Noortje aan. Je kunt haar niet twee keer het zelfde laten dragen, daar komen geheid brieven over. Echt een ramp is als je een hele klas moet tekenen. Moet je al die kinderen aankleden." Mark Minnema illustratie Goscinny/ Uderzo Frankrijk en grote delen van Europa zijn al weer een paar weken in de ban van de kleine, onverzettelijke stripheld Asterix. Vorige week kwam zo wel in het Gallische thuisland als in Nederland en 25 andere landen het nieuwste album uit, met de titel Le del lui tombe sur la tête (De hemel valt op zijn y hoofd). In de Nederlandse verta- ^(A. ling is het Het geheime wapen kr*" geworden. Asterix is al tientallen jaren meer dan een stripfiguur dat zijn dorpje in het huidige Bre- tagne verdedigt tegen de Ro meinse bezetter. Sterker nog: hij is zich volkomen bewust van het gezegde dat de aanval de beste verdediging is. Van een aanval op de lezer en de consument is sprake: de eerste oplage be draagt acht miljoen albums, waarvan ruim drie miljoen in Het geheime wapen het Frans en een half miljoen in het Nederlands. Een noviteit is dat de gehele Franse oplage ge nummerd is. Zoals bij iedere gro te lancering van een boek tegen woordig spreekt de Franse pers van 'Harry-Potterachtige toe standen'. De aanval beperkt zich niet tot stripboeken. Eind vorige maand opende de grootste tentoonstel ling ooit gewijd aan de Galliër haar deuren in Brussel. Na on der meer Amsterdam zal De spiegelwereld van Asterix in 2009 ook de Gallische hoofdstad Lutetia (Parijs) aandoen. Dan bestaat Asterix vijftig jaar. Verder kwamen talrijke media, zoals Le Figaro, met speciale bij lagen, is het Asterixpark bij Pa rijs dit jaar langer open dan nor maal gesproken (tot 30 oktober) en staan er weer films op het programma. Volgend jaar komt de tekenfilm Asterix en de Noor mannen uit, gevolgd door de speelfilm Asterix en de Olympi sche Spelen. Daarbij is het nog niet zeker of Christian Clavier en Gérard Dépardieu opnieuw de rollen van Asterix en Obelix zullen vertolken, maar wel is be kend dat de beroemde acteur Alain Delon de Romeinse keizer Julius Caesar zal spelen. Tekenaar en schrijver Albert Uderzo (78) doet ondertussen ook nog steeds van zich spre ken. Eind vorige maand bracht hij lijfwachten mee naar Brus sel, voor de persconferentie ter gelegenheid van zijn nieuwe boek. Over de inhoud verraadde hij niets: de driehonderd aanwe zige journalisten kregen slechts de omslag te zien. Vrijdag is Uderzo bovendien eregast op de grote boekenbeurs van Frank furt, waar hij zijn eigen boek waarschijnlijk in Latijnse verta ling zal voorlezen. Hij krijgt in Duitsland gezelschap van acht vertalers, onder wie Frits van der Heide, die de Nederlandse versie voor zijn rekening neemt. De verkoop van de albums loopt uitstekend. Wereldwijd zijn er al 320 miljoen Asterixen ver kocht. Ook de nieuwe delen bre ken keer op keer de verkoopre cords. Dat is opmerkelijk, ge zien de aanhoudende kritiek op de kwaliteit van de verhalen. Kenners zijn het erover eens dat de teksten van Uderzo het niet halen bij die van tekstschrijver René Goscinny, die al weer bijna dertig jaar geleden over leed. Het geheime wapen is het achtste album dat Uderzo alleen maakte. Olivier van Beemen pkenaar Jeroen Steehouwer is niet dol 1 op het verstrippen van klassiekers uit Wereldliteratuur. Maar de verhalen van °j lenen zich daar volgens hem goed Lev Tolstoj en Jeroen Steehouwer: namen sieren de omslag van een nieuw fripboek. met als titel Waarvan leeft de Wj' De verhalen zijn van Tolstoj, Stee- hermaakte er een strip van. week ligt het in de winkel. Tolstoj ,1910) zou daar niet van opkijken, ^klassiekers Oorlog en vrede en Anna ynina zijn al anderhalve eeuw niet weg denken uit de goede boekhandel. Maar j®r Steehouwer (38) is het een primeur. 10 Arnhem woonachtige tekenaar en il- ®rator maakt al jarenlang strips voor di- bladen, maar dusverre verscheen er van hem in boekvorm. Waarvan leeft '««a? is zijn debuut. %ver Oog en Blik, die het boek samen Pe literaire uitgever Atlas op de markt TOj koestert hoge verwachtingen. Jeroen Steehouwer; zelfportret met Lev Tolstoj illustratie Jeroen Steehouwer/GPD 'Jeroen, maak je borst maar nat. Er staat heel wat te gebeuren', hebben ze Steehou wer inmiddels gewaarschuwd. Het optimis me is gebaseerd op belangstelling vanuit het buitenland. De Fransen hebben de rech ten al gekocht - daar zal het boek in janua ri verschijnen - en de Spanjaarden staan op het punt om de contracten te tekenen. Het verstrippen van literatuur is een succes formule. Céline's Reis naar het einde van de nacht werd omgewerkt tot beeldverhaal, net als Prousts Op zoek naar de verloren tijd. En nog niet zo lang geleden zag ook een stripversie van De Avonden van Gerard Reve het licht. Nu dus Tolstoj, een van de reuzen uit de negentiende-eeuwse Russi sche letteren. Eigenlijk is Steehouwer niet dol op het ver strippen van klassiekers. „Je bereikt met Proust en Reve wel een groot publiek en die boeken zien er ook geweldig uit, maar als strip zijn ze absoluut niet spannend. Ze heb ben zo weinig eigens." Oorlog en vrede zou hij nooit tekenen. „Dat boek is te veel van Tolstoj. Daar kan en wil ik niets aan toevoegen. De verhalen van Tol stoj die ik voor dit album heb gekozen, zijn in feite volksverhalen die al eeuwen in Rus land circuleren en die door de meester zijn bewerkt. Ik voel me vrijer om daar iets van mezelf in te leggen." Steehouwer nam drie sprookjesachtige ver halen, die zijn doortrokken van het leven op het Russische land van voor de revolu tie. Ze worden bevolkt door arme boeren, hardvochtige grootgrondbezitters, duivels en engelen. Het zijn vertellingen met een sterk moralistische inslag over goed en kwaad, de kracht van het geloof en het be lang van liefde. „Ze waren bedoeld voor het gewone volk, ongeletterde mensen die nogal visueel wa ren ingesteld. Je ziet niet voor niets in Rus sische kerken zoveel iconen. Ik vond het ook logisch om van die vertellingen een beeldverhaal te maken." Het idee voor het boek kwam van Steehou wer zelf. Hij heeft 'iets' met Tolstoj, die hem ooit, toen hij in de put zat en naar rich ting zocht, met zijn spiritualiteit de weg wees. „Een belangrijke boodschap van Tol stoj, die uit deze verhalen spreekt, is: 'Alles is liefde'. Daarmee voel ik mee zeer verbon den." Volgens de tekenaar is die boodschap ook nu nog van de grootste betekenis. „Het is gek: we leven in een tijd dat elke verwijzing naar geloof en spiritualiteit not done is. Al thans bij intelligente mensen moet je daar mee niet aankomen. Aan de andere kant is er bij heel veel mensen toch een grote be hoefte aan verlossing. Want zeg nou zelf: het is toch een heel gedoe hier op aarde." Luchtige toon Hij tekent 'losjes'. Zelf vergelijkt hij zijn stijl met die van de klassieke gag-strip. „Het is bijna Guust Flater. Mannetjes met grote neuzen en zo. Maar de uitstraling is toch ook tamelijk realistisch. Mijn stijl leent zich er uitstekend voor om serieuze dingen op een lichte, luchtige toon te vertel len." Steehouwer werkte vier jaar aan Waarvan leeft de mensHij verdient de kost met het illustreren van schoolboeken en bedrijfsbla den. „De dingen waar mijn hart bij ligt, moet ik tussen de bedrijven door doen. Daarom duurt het allemaal wat langer. Bo vendien heb ik het hele album zelf ge maakt, inclusief lettering, inkleuring en tekstredactie. Alleen al met inkleuren ben je een dag per bladzijde kwijt." Mocht het boek een succes worden, dan zal zijn uitgever zonder twijfel om een vervolg vragen. Steehouwer wil wel, dan kan hij zijn illustratiewerk op zijn laag pitje zet ten. „Maar ik zet er niet op in. Van strips al leen kun je in Nederland ook niet bestaan. Een krantenstrip, daar zit nog een boter ham in. Maar van een stripalbum worden, als het goed loopt, in Nederland niet meer dan vijfhonderd exemplaren verkocht. Ei genlijk is de stripwereld dood." Hans Gulpen Jeroen Steehouwer, Lev Tolstoj, Waarvan leeft de mens? Atlas en Oog Blik, 47 blz. €16,50 mio! wn vt LEHOOK- IHBAP!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25