PZC Losjes uit de pols, als een dirigent Gerard Menken in Goes Wiebijlagen: 0113-315680 SS'rtieapzc.n! is31.«60AA,GoeS JJJüJSaden-Zeeland: 0113-315520; 2s Vlaanderen: 0114-372770; innaai: 020-4562500. «oensdag 19 oktober 2005 Mairan zingt meer dan folk alleen Abstract landschap, 1996 uim een jaar geleden over leed de Zeeuwse schilder Gerard Menken. Een expo sitie ter ere van zijn 85ste verjaar dag in de Grote Kerk in Goes ging daarom niet door. Van uitstel kwam in dit geval echter geen af stel. Menkens vrouw Hennie zorg de ervoor dat de tentoonstelling ko mende week alsnog op het pro gramma staat. „Want Gerard vond dat kunstenaars hun werk altijd aan de mensen moeten laten zien." De expositie is een ode aan het werk van Gerard, maar meer nog aan hemzelf, vertelt Hennie Men- ken-Kreiter. „Ik stond erop dat dit zou gebeuren. Daarom heb ik zelf het voortouw genomen: ik heb de kerk ge huurd, schotten geregeld en directeur Anton Korteweg van het Letterkun dig Museum in Den Haag uitgenodigd om de opening te verrichten." Het portret, dat Menken van schrijver Jan Wolkers maakte, maakt deel uit van de collectie van het museum in Den Haag. Menken-Kreiter bepaalt zelf welk werk er in Goes getoond wordt. „Ik deed dat altijd al. Kunstenaars kun nen maar moeilijk zelf hun tentoon stelling samenstellen. Die zitten veel te dicht op hun werk. Ik merkte dat bij Gerard ook. Hij wilde steeds de tails veranderen en verloor daarmee het geheel uit het oog. Ik moest vaak zeggen: 'stop, het is goed zo'." Discussies Het leverde soms aardige discussies op in huize Menken. „Maar meestal kreeg ik mijn zin wel", glimlacht Men ken-Kreiter. Menken kon ver gaan in zijn streven naar perfectie. „Soms zag hij zijn werk na vijf jaar bi] iemand aan de muur hangen en zei dan tegen me: 'wat jammer dat ik daar niks meer aan mag veranderen.' Je kan dat denk ik vergelijken met de manier waarop je als ouder naar je kind kijkt. Die zie je altijd anders dan een buitenstaan der. Voor Gerard waren zijn schilde rijen eigenlijk ook zijn kinderen." Menken haalde veel inspiratie uit het werk van collega's. „Als hij niet zelf aan het schilderen was, bezochten we exposities en tentoonstellingen van an dere kunstenaars. Gerard kon echt blij worden van mooi werk van ande ren. Ook boos als hij het maar niets vond, trouwens." Daarbij vond hij het wel eens moeilijk om zichzelf met andere kunstenaars te vergelijken. „Die zijn vaak onder te brengen bij een groep met een bepaal de stijl. Gerards werken waren uniek. Hij dacht wel eens: waar hoor ik nu eigenlijk bij?" De verscheidenheid aan onderwerpen in Menkens werk waren daar debet aan. Stillevens, portretten en land Oosterschelde, doorgebroken dijk, 2000 schappen doen in zijn collectie nauwe lijks voor elkaar onder. Naast het werk van andere kunstenaars haalde hij daarbij inspiratie uit allerlei hoe ken. „Dat komt door de brede interesse die Gerard had", weet zijn vrouw. „Bijbel se taferelen kwamen voort uit zijn cal vinistische opvoeding. Klassieke on derwerpen hadden met zijn gymna siumopleiding te maken. En land schappen maakte hij, omdat hij zo van de natuur hield." De landschappen waren favoriet, weet Menken-Kreiter. „Soms gingen we naar het buitenland, zodat Gerard landschappen kon maken. Met name in Frankrijk werkte hij graag." Meestal zocht Menken het dichter bij huis. „Gerard is toch eigenlijk dé Zeeuwse landschapsschilder", vindt zijn vrouw. „Hij vond het prachtig om de omgeving af te struinen op zoek naar de mooiste plekjes van de provin cie. Ik denk dat hij dan het allergeluk kigst was: zittend midden in het land schap, met zijn hoed op en zijn ezel voor zijn neus." Niet voor niets prijkt het haventje van Hoedekenskerke op de aankondiging van de aanstaande expositie. „Dat soort werk typeert Gerard het meest." Ondanks de bonte verzameling aan on derwerpen is in zowel zijn oude als nieuwere werk onmiskenbaar de hand van Menken te herkennen. 'Een eigen handschrift', noemt zijn vrouw dat. Dat is opvallend, aangezien hij voor de uiteenlopende items ook nog eens allerlei materialen gebruikte. Water verf, olieverf, potlood, krijt en zelfs zand waren de Zeeuwse schilder niet vreemd. Ook is er in het werk van Menken een duidelijke ontwikkeling te zien. „In zijn eerste landschappen herken je on- pels weergeeft, verloor Menken later zijn interesse in zo'n waarheidsge trouw beeld. Dat resulteerde in tal van stillevens met abstractere vor men. „Daarom hield hij ook niet van portretten maken: dat moest zo pre cies, daar kon hij niet mee spelen", verklaart Menken-Kreiter. In Menkens werkwijze speelde ver wondering een grote rol. „Dat was miskenbaar invloeden van de li- school", wijst Menken-Kreiter op een donker, wat somber werkje van decen nia geleden. Het latere werk van Menken is een stuk vrolijker van aard. Lichte kleu ren en eenvoudige vormen, met veel vlakken en dikke lijnen, voeren de bo ventoon. In zijn latere periode was het werk van Menken nooit meer hele maal realistisch. Waar een stilleven uit 1960 nog duidelijk een schaal ap- zijn drijfveer. Hij vond het zo verba zingwekkend dat je uit het niets her kenbare figuren kon maken. Hij ging zitten spatten met waterverf, en blies het alle kanten op. Zo ontstonden er patronen, lijnen, figuren. Daarmee ging hij aan het werk, maakte er iets herkenbaars van." Het ene werk van Menken is herken baarder dan het andere. Het is nooit helemaal abstract: figuren zijn er al tijd wel in te zien. Maar of er nu een Zelfportret, 1945 groepje mensen in het midden staat of een aantal bomen, laat hij soms aan de fantasie van de kijker over. Verder was muziek van belang voor de ontwikkeling van schilder Menken. „Je ziet de hand van de dirigent in zijn werk", zegt zijn vrouw. „Muziek was de tweede passie van Gerard. In zijn jeugd wilde hij al schilder wor den, maar daar kon hij toen niet van leven." Van muziek bleek dat wel te kunnen. Menken bezocht het conserva torium en werd muziekleraar en diri gent. „Kijk nog eens naar die lijnen", moe digt Menken-Kreiter aan, terwijl ze in het luchtledige voor dirigent speelt. „Ze lijken toch met deze bewegingen geschilderd. Losjes uit de pols, op en neer. Gerard voelde dat ritme tijdens het schilderen. Zie je wel?" Schetsen Ondanks de passie voor muziek bleef schilderen voor Menken altijd num mer één. „Tijdens repetities zat hij al tijd schetsen van zijn leerlingen te ma ken", herinnert Menken-Kreiter zich. „Of hij tekende de hoofden van de an dere leraren tijdens vergaderingen. Hij had altijd schetsboeken bij zich." Dat ging best ver, geeft ze aan. „Soms zat ik iets tegen hem te vertellen en keek hij me zo aandachtig aan, dat ik dacht dat hij intensief zat te luisteren. Als ik nog eens keek, zag ik dat hij me zat te tekenen. Hoorde hij niets van wat ik te vertellen had." Het was Menken ten voeten uit, weet zijn vrouw. „Schilderen zat in hem, helemaal. In de laatste dagen van zijn leven lag hij in een bed in zijn atelier. Toen schetste hij nog steeds: de tuin, zijn omgeving. Hij kon gewoon niet zonder." De expositie in de Grote Kerk van Goes moet die liefde tot uitdrukking brengen. Menken- Kreiter zal de ten toonstelling anders indelen dan ze ge wend is. „Normaal gesproken toonden we schilderijen uit bepaalde perioden naast elkaar. Dit keer ben ik van plan oud en nieuw werk naast elkaar te la ten zien. Dat maakt het geheel uitda gender, spannender. Het geeft de ont wikkeling weer die Gex-ard tijdens zijn leven doormaakte." Het zal niet de laatste keer zijn dat ze werk van haar man aan de buitenwe reld laat zien. „Gerard wilde graag dat ik dit blijf doen. Hij zei altijd: 'Een schilder moet zijn werk laten zien. Het is de bedoe ling er mensen blij mee te maken'." Martijn de Koning Tentoonstelling: Gerard Menken in de Gro te Kerk in Goes, t/m 28 oktober. Opening op zaterdag 22 oktober om 15.00 uur. Ope ningstijden: maandag t/m vrijdag 11-17 uur, donderdag 11-21 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 21