Ch!pz is klaar voor
de rest van de wereld
Jongeren vinden
'traditionele'
kunst maar saai
Hoes is juist een knipoog naar hiphop-kitsch
W19
Stevie hervindt bezieling
After Forever melodieuzer
Bos heeft iets te vertellen
James Blunt
in Music Hall
zaterdag 15 oktober 2005
Er zijn heel wat mensen
die een hekel hebben
aan 'prefab'-groepen, jon
gens en/of meisjes die bij el
kaar gezocht zijn door een
producent en waaraan in
korte tijd heel veel geld ver
diend wordt. Maar eerlijk is
eerlijk: ze doen of deden het
wel allemaal heel goed. De
Britse Spice Girls, de
Vlaamse meiden van K3 en
ook het Nederlandse viertal
Ch!pz.
Ruim twee jaar geleden hoor
de Nederland voor het eerst
van Ch!pz, bestaande uit Cilla,
Rachel, Kevin en Peter, of zoals
ze het zelf schrijven: C!lla,
Rach-L, Kevün en - gewoon -
Peter. Tja, met zijn naam kon
den ze niet zoveel.
Het begon meteen al goed met
de eerste single 'Chlpz in black',
die een eerste plaats behaalde
Daarna volgden onder meer de
succesvolle singles 'Cowboy' en
'Captain Hook' en 'Kong Fu
Beat'. Uiteraard zagen de beden
kers van de groep veel meer mo
gelijkheden en werd in samen
werking met C&A een complete
kledinglijn rond het viertal ge
creëerd.
Maar wie bereid is dit commer
ciële gedoe even buiten beschou
wing te laten, ziet ook twee mei
den en twee jongens die echt al
les in de strijd gooien om de
groep naar een hoger niveau te
tillen. De vier willen niet alleen
groot zijn in Nederland, ze wil
len wereldwijd een naam wor
den. En wie de bijna 2CL-jarige
C!lla hoort praten, gelooft dat
het ze nog gaat lukken ook.
'I wanna be a star' zingen ze op
hun nieuwe album The world of
Ch!pz. „Ja, we zijn inderdaad
aardig op weg", zegt C!lla, die
net als de andere jonge vrouw in
de groep, Rach-L, voorheen
danslerares was. „In Duitsland,
Oostenrijk en Zwitserland zijn
we al heel goed ontvangen,
maar we willen nog veel en veel
verder gaan."
Auditie
Dat ze alleen vanwege hun uiter
lijk bij elkaar zijn gezet, be
strijdt C!lla fel. „Er zijn zoveel
gecaste bands. Je kunt wel vier
mooie mensen op een podium
zetten, maar dan heb je nog
geen hit. Er moet ook een soort
magie in de groep heersen. Het
moet echt klikken en ze moeten
nog kunnen zingen ook. Des
tijds hebben we samen met acht
duizend anderen auditie ge
daan. In vier rondes werden wij
uiteindelijk uitgekozen. Vervol
gens moesten we nog een nep-in-
terview doen om te controleren
of we ook echt iets te zeggen
hadden. En ja, we moesten ook
een fotoshoot doen om te zien of
wij met z'n vieren leuke plaatjes
opleverden. Natuurlijk gaat het
voor een deel ook om het uiter
lijk, maar niet alléén daarom.
Chlpz: „Er is niets leukers dan kinderen blij maken."
Als de liedjes niet leuk zijn of
we zouden vals zingen, haken
de fans echt wel af."
Over fans gesproken. Zowel de
Spice Girls als K3 en ook Chlpz
hebben voornamelijk erg jonge
fans. Bij playbackshows op ba
sisscholen zie je heel wat kleu
ters hun grote idolen nadoen en
ook bij optredens moeten de
meeste fans bij hun ouders op
de schouders worden genomen.
Stoort het hen niet dat ze door
volwassenen amper serieus wor
den genomen? Cllla: „Wel nee,
het is hartstikke dankbaar pu
bliek. Er is niets leukers dan kin
deren blij maken. En dat we als
kinderband worden gezien,
komt ook omdat we in het begin
van onze carrière vooral ge
draaid werden bij Fox Kids, het
huidige Jetix. Later werden we
overal wel gedraaid, maar daar
begon het en zo'n stempel raak
je niet gauw meer kwijt."
De bandleden hebben geen idee
hoe lang hun band zal kunnen
blijven bestaan. „Je kunt zoiets
nooit voorspellen. Sommigen
zeggen: 'Je moet op je hoogte
punt stoppen'. Maar wanneer is
foto Lou Beerens/GPD
dat dan? Wij zijn nog lang niet
waar we willen zijn. Uiteinde
lijk hebben de fans het voor het
zeggen. Zo lang zij ons willen,
gaan we in ieder geval door."
Hanneke van den Berg
Een TROS-special over Chlpz,
opgenomen in Disney Land Pa
rijs, wordt uitgezonden op 20 ok
tober op Nederland 2. Op 11 no
vember verschijnt er een dvd
van Chlpz. Het album The
World of Chlpz is uitgekomen
bij Universal.
Zo goed als op zijn meester
werken 'Talking Book', 'In-
nervisions' en 'Songs In The
Key Of Life' zal Stevie Wonder
vermoedelijk nooit meer klin
ken.
Wat de blinde Amerikaan de af
gelopen kwart eeuw afleverde,
deed zelfs nauwelijks recht aan
zijn invloedrijke werk dat nog
altijd doorklinkt in hiphop,
R&B, soul, gospel en funk. Daar
om alleen al is het mooi dat
Wonder op 55-jarige leeftijd ein
delijk die ouderwetse bezieling
hervindt. Hier geen flauwekul
hitsingles zoals 'Ebony And Ivo
ry' of 'I Just Called To Say I Lo
ve You'. Tien jaar na 'Conversa
tion Peace' eist Wonder met A
Time To Love zijn plaats temid
den van de hele groten weer op.
Bijgestaan door dochterlief
Aisha Morris, India.Arie, Kim
Burrell en zijn mondharmonica
heeft Wonder de geest te pak
ken en hij stroomt over van lief
de, positivisme en hoop.
Peter van der Heide
Stevie Wonder: A Time To Love
(Motown/Universal), speelduur
71.10.
Spannende ruimtepakjes, be
laden dialogen en een dra
matische verhaallijn. Op 'Invisi
ble Circles' (2004) had After Fo
rever een concept. Het maakte
het derde album van de metal-
band met zangeres muzikaal in
drukwekkend maar ook lood
zwaar. Remagine is veel toegan
kelijker. Nummers als 'Boun-
dries are open', 'Being everyone'
en de ballade 'Strong' zijn uiter
mate radiovriendelijk. After Fo
rever is melodieuzer en zangeres
Floor Jansen verruilt haar bom
bastische operastem steeds va
ker voor een normale popstem,
die niet alleen technisch maar
ook emotioneel is. Terwijl de
muzikale klasse blijft en Atten
dance en No Control ook de rui
ge kant in ere houden, zet After
Forever een indrukwekkende
stap naar een groter publiek.
After Forever speelt morgen (16
oktober) in de Oosterpoort, Gro
ningen en 20 oktober in het
Paard van Troje in Den Haag.
Maaike Borst
After Forever: Remagine (Trans
mission), speelduur 49.36.
Sinds zijn cd 'Zien' (1999)
probeert Stef Bos zijn nieu
we repertoire eerst uit in het
theater. De nummers op Ruimte
vaarder kregen hun vorm tij
dens de solotour 'Dichtbij'
(2004) en de bandtour 'Licht'
(2004/2005).
Om de sfeer van de optredens te
benaderen, speelden Bos en zijn
muzikanten het nieuwe album
grotendeels live in. Mede daar
door werd het een intieme en
persoonlijke plaat, waarop de
teksten zich laten beluisteren
als een dagboek. De gesproken
proloog versterkt het gevoel dat
Bos je letterlijk iets te vertellen
heeft. Indrukwekkend zijn 'Hill-
brow', een in het Zuid-Afri
kaans gezongen ode aan de in
2002 overleden zanger Johannes
Kerkorrel, en de 'multiculture
le' bewerking van Bos' eigen
compositie 'Vrouwen Aan De
Macht' uit 1995, die voor de gele
genheid werd omgedoopt in
'Droom'.
Martin Groenewold
Stef Bos: Ruimtevaarder (Nie-
mandsland/Coast to Coast),
speelduur 58.39.
Is de ophef over de vrouw-on
vriendelijke hiphoppers ein
delijk voorbij, komt De Jeugd
van Tegenwoordig met de plaat
Parels voor de Zwijnen. Met op
de hoes, inderdaad, de vrouwen
als zwijnen. „De hoes is gewoon
het visuele equivalent van de ti
tel", zegt P. Fabergé (voorheen
P. Dronq), één van de drie rap
pers van De Jeugd van Tegen
woordig. „Nee, vrouwen zijn
niet per se zwijnen", voegt hij
eraan toe.
Is deze hoes de ultieme vrouw
onvriendelijkheid? Denigre
rend? De vrouw als lustobject
en zwijn tegelijkertijd? Of is het
een foto om te lachen? Na de
groepsverkrachtingen in Rotter
dam volgden er discussies in al
le media over hoe hiphop-video-
clips en -teksten de jeugd bezoe
delen. Het voortdurend afbeel
den van vrouwen als wezens die
slechts op aarde zijn om man
nen te vermaken zou jongeren
een verkeerd beeld van de wer
kelijkheid geven.
Geïndoctrineerd door de
pimp-cultuur zouden jongens
meisjes alleen nog zien als ge
bruiksmiddel. Handig voor een
snelle fix en, als ze lekker zijn,
nuttig om mee te pronken. Bo
vendien zou het zelfbeeld van
jonge meisjes ernstig worden
aangetast. Onderzoek naar ver
band tussen seksueel gedrag
van jongeren en videoclips
werd echter nooit gedaan.
De hoes van Parels voor de Zwijnen, de onlangs verschenen cd van
De Jeugd van Tegenwoordig: vrouwonvriendelijk of om te lachen?
Sabine Niederer (28), die onder
zoek doet aan het Instituut voor
Netwerkcultuur en videoclips
recenseert voor de NPS, denkt
dat jongeren de beelden genuan
ceerder bekijken dan volwasse
nen. „Je kunt zeggen: de hoes
van de plaat van De Jeugd van
Tegenwoordig bevestigt bij jon
geren het idee dat vrouwen
niets meer dan bitches zijn, of
zwijnen in dit geval", zegt Nie
derer. „Maar daar geloof ik niet
in. Jongeren kunnen veel beter
scheiden wat imago is en wat
niet."
De jongens van De Jeugd van
Tegenwoordig gaan mee met de
MTV-beeldtaal zegt Niederer.
Vrouwen in bikini, het bling
van de parels. „Maar tegelijker
tijd nemen ze die beeldtaal in
de maling." Dat zegt ook P. Fa
bergé: „De foto is een knipoog
naar hiphop-kitsch." Niederer:
„In de standaard hip-hop-clips
zijn de rappers wel trots op de
bitches. Het zijn hün bitches, ze
horen bij die gast. Het heeft iets
territoriaals. De Jeugd kijkt
niet eens naar de zwijnen die
aan hun voeten parels aan het
vreten zijn." Niederer moet wel
lachen om de foto. Omdat die
zo over the top is. „Mijn genera
tie vindt de hoes misschien
schokkend. Onze ouders in elk
geval. Maar de jeugd van tegen
woordig waarschijnlijk niet."
De meisjes zijn voor het tonen
van hun blote billen gewoon be
taald „We hebben wel gepro
beerd vriendinnen te regelen,
maar niemand wilde", zegt Kos-
tijn Egberts, manager van De
Jeugd van Tegenwoordig. „De
vrouwen op de foto zijn strip
pers." Dat het er op de foto
shoot op 'de boerderij van een
hele vriendelijke boer in Mij
drecht' helemaal niet zo denigre
rend aan toe ging als het lijkt,
wil hij ook nog kwijt. „De vrou
wen maakten de dienst uit op
de set."
P. Fabergé maalt er niet zo om
of de jeugd de knipoog in de fo
to oppikt. „Mensen van vijftien
jaar snappen sowieso weinig.
En wij houden er geen rekening
mee of we iets maken voor ie
mand van vijftien of iemand
van veertig. We maken wat we
zelf leuk vinden."
Liedewij Loorbach
Het imago van kunst en cul
tuur onder jongeren is
ronduit slecht. Kunst is saai,
voor oninteressante mensen en
er gelden allerlei ongeschreven
regeltjes. Jongeren hebben dan
ook geen culturele belangstel
ling en zien zichzelf als niet-cul-
tureel actief. Dat blijkt uit een
onderzoek van de stichting Cul
tureel Jongeren Paspoort (CJP)
dat afgelopen week werd gepre
senteerd. Voor het onderzoek
werden vraaggesprekken gehou
den met scholieren tussen de 15
en 17 jaar naar hun beleving
van kunst en cultuur.
De onderzoeksresultaten laten
zien dat jongeren wel degelijk
heel actief zijn op het gebied
van cultuur, maar dat het daar
bij gaat om dingen die zij niet
als 'cultureel' zien. Hun interes
ses liggen bij populaire vormen
als film, popmuziek, kleding, fo
tograferen en dansen. Kunst as
sociëren ze echter met klassieke
muziek, ballet, musea en
schouwburgen. Er gelden daar
gedragsregels waardoor ze zich
niet op hun gemak voelen, bij
voorbeeld 'je moet stil zijn en je
mag heel veel dingen niet'.
Het 'verbreden van de cultuur
definitie' is dan ook één van de
aanbevelingen die sociologe
Laurien Vogelaar doet in het
rapport Kunst cultuur op de
schop. Overigens blijken tieners
met een hogere opleiding min
der hoge drempels te ervaren
dan lager opgeleiden, die zich
sneller ingeperkt en enigszins
in een hokje geduwd voelen.
De culturele belangstelling van
jongeren gaat niet gelijk op met
de daadwerkelijke participatie,
zo blijkt uit het rapport. Er zijn
tal van sociale en praktische re
denen waarom ze minder doen
dan ze leuk vinden: er is nie
mand om mee te gaan, het is te
ver, te duur, ze zijn bang om uit
gelachen te worden of de infor
matie is onbekend-
Het rapport neemt ook het vak
Culturele en Kunstzinnige Vor
ming (CKV) onder de loep, dat
op middelbare scholen wordt
gegeven. Eén van de conclusies
is dat de communicatie tussen
jongeren, de culturele sector, do
centen en beleidsmakers nog
niet genoeg op elkaar is afge
stemd. Jongeren missen op het
gebied van kunst en cultuur een
aansluiting bij hun eigen bele
vingswereld. CKV slaagt er niet
genoeg in deze kloof te over
bruggen. GPD
James 'You're Beautiful'
Blunt geeft op maandag 30
januari 2006 een concert in de
Heineken Music Hall in Amster
dam. De kaartverkoop begint
vandaag. Met de hulp van produ
cer Tom Rothrock (Beck, Elliott
Smith) bracht Blunt dit jaar
zijn eerste album Back to Bed
lam uit. De single 'You're Beau
tiful' staat al weken hoog geno
teerd in de top 40.
cgcnmoordig