Ch!pz is klaar voor de rest van de wereld Jongeren vinden 'traditionele' kunst maar saai Hoes is juist een knipoog naar hiphop-kitsch W19 Stevie hervindt bezieling After Forever melodieuzer Bos heeft iets te vertellen James Blunt in Music Hall zaterdag 15 oktober 2005 Er zijn heel wat mensen die een hekel hebben aan 'prefab'-groepen, jon gens en/of meisjes die bij el kaar gezocht zijn door een producent en waaraan in korte tijd heel veel geld ver diend wordt. Maar eerlijk is eerlijk: ze doen of deden het wel allemaal heel goed. De Britse Spice Girls, de Vlaamse meiden van K3 en ook het Nederlandse viertal Ch!pz. Ruim twee jaar geleden hoor de Nederland voor het eerst van Ch!pz, bestaande uit Cilla, Rachel, Kevin en Peter, of zoals ze het zelf schrijven: C!lla, Rach-L, Kevün en - gewoon - Peter. Tja, met zijn naam kon den ze niet zoveel. Het begon meteen al goed met de eerste single 'Chlpz in black', die een eerste plaats behaalde Daarna volgden onder meer de succesvolle singles 'Cowboy' en 'Captain Hook' en 'Kong Fu Beat'. Uiteraard zagen de beden kers van de groep veel meer mo gelijkheden en werd in samen werking met C&A een complete kledinglijn rond het viertal ge creëerd. Maar wie bereid is dit commer ciële gedoe even buiten beschou wing te laten, ziet ook twee mei den en twee jongens die echt al les in de strijd gooien om de groep naar een hoger niveau te tillen. De vier willen niet alleen groot zijn in Nederland, ze wil len wereldwijd een naam wor den. En wie de bijna 2CL-jarige C!lla hoort praten, gelooft dat het ze nog gaat lukken ook. 'I wanna be a star' zingen ze op hun nieuwe album The world of Ch!pz. „Ja, we zijn inderdaad aardig op weg", zegt C!lla, die net als de andere jonge vrouw in de groep, Rach-L, voorheen danslerares was. „In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zijn we al heel goed ontvangen, maar we willen nog veel en veel verder gaan." Auditie Dat ze alleen vanwege hun uiter lijk bij elkaar zijn gezet, be strijdt C!lla fel. „Er zijn zoveel gecaste bands. Je kunt wel vier mooie mensen op een podium zetten, maar dan heb je nog geen hit. Er moet ook een soort magie in de groep heersen. Het moet echt klikken en ze moeten nog kunnen zingen ook. Des tijds hebben we samen met acht duizend anderen auditie ge daan. In vier rondes werden wij uiteindelijk uitgekozen. Vervol gens moesten we nog een nep-in- terview doen om te controleren of we ook echt iets te zeggen hadden. En ja, we moesten ook een fotoshoot doen om te zien of wij met z'n vieren leuke plaatjes opleverden. Natuurlijk gaat het voor een deel ook om het uiter lijk, maar niet alléén daarom. Chlpz: „Er is niets leukers dan kinderen blij maken." Als de liedjes niet leuk zijn of we zouden vals zingen, haken de fans echt wel af." Over fans gesproken. Zowel de Spice Girls als K3 en ook Chlpz hebben voornamelijk erg jonge fans. Bij playbackshows op ba sisscholen zie je heel wat kleu ters hun grote idolen nadoen en ook bij optredens moeten de meeste fans bij hun ouders op de schouders worden genomen. Stoort het hen niet dat ze door volwassenen amper serieus wor den genomen? Cllla: „Wel nee, het is hartstikke dankbaar pu bliek. Er is niets leukers dan kin deren blij maken. En dat we als kinderband worden gezien, komt ook omdat we in het begin van onze carrière vooral ge draaid werden bij Fox Kids, het huidige Jetix. Later werden we overal wel gedraaid, maar daar begon het en zo'n stempel raak je niet gauw meer kwijt." De bandleden hebben geen idee hoe lang hun band zal kunnen blijven bestaan. „Je kunt zoiets nooit voorspellen. Sommigen zeggen: 'Je moet op je hoogte punt stoppen'. Maar wanneer is foto Lou Beerens/GPD dat dan? Wij zijn nog lang niet waar we willen zijn. Uiteinde lijk hebben de fans het voor het zeggen. Zo lang zij ons willen, gaan we in ieder geval door." Hanneke van den Berg Een TROS-special over Chlpz, opgenomen in Disney Land Pa rijs, wordt uitgezonden op 20 ok tober op Nederland 2. Op 11 no vember verschijnt er een dvd van Chlpz. Het album The World of Chlpz is uitgekomen bij Universal. Zo goed als op zijn meester werken 'Talking Book', 'In- nervisions' en 'Songs In The Key Of Life' zal Stevie Wonder vermoedelijk nooit meer klin ken. Wat de blinde Amerikaan de af gelopen kwart eeuw afleverde, deed zelfs nauwelijks recht aan zijn invloedrijke werk dat nog altijd doorklinkt in hiphop, R&B, soul, gospel en funk. Daar om alleen al is het mooi dat Wonder op 55-jarige leeftijd ein delijk die ouderwetse bezieling hervindt. Hier geen flauwekul hitsingles zoals 'Ebony And Ivo ry' of 'I Just Called To Say I Lo ve You'. Tien jaar na 'Conversa tion Peace' eist Wonder met A Time To Love zijn plaats temid den van de hele groten weer op. Bijgestaan door dochterlief Aisha Morris, India.Arie, Kim Burrell en zijn mondharmonica heeft Wonder de geest te pak ken en hij stroomt over van lief de, positivisme en hoop. Peter van der Heide Stevie Wonder: A Time To Love (Motown/Universal), speelduur 71.10. Spannende ruimtepakjes, be laden dialogen en een dra matische verhaallijn. Op 'Invisi ble Circles' (2004) had After Fo rever een concept. Het maakte het derde album van de metal- band met zangeres muzikaal in drukwekkend maar ook lood zwaar. Remagine is veel toegan kelijker. Nummers als 'Boun- dries are open', 'Being everyone' en de ballade 'Strong' zijn uiter mate radiovriendelijk. After Fo rever is melodieuzer en zangeres Floor Jansen verruilt haar bom bastische operastem steeds va ker voor een normale popstem, die niet alleen technisch maar ook emotioneel is. Terwijl de muzikale klasse blijft en Atten dance en No Control ook de rui ge kant in ere houden, zet After Forever een indrukwekkende stap naar een groter publiek. After Forever speelt morgen (16 oktober) in de Oosterpoort, Gro ningen en 20 oktober in het Paard van Troje in Den Haag. Maaike Borst After Forever: Remagine (Trans mission), speelduur 49.36. Sinds zijn cd 'Zien' (1999) probeert Stef Bos zijn nieu we repertoire eerst uit in het theater. De nummers op Ruimte vaarder kregen hun vorm tij dens de solotour 'Dichtbij' (2004) en de bandtour 'Licht' (2004/2005). Om de sfeer van de optredens te benaderen, speelden Bos en zijn muzikanten het nieuwe album grotendeels live in. Mede daar door werd het een intieme en persoonlijke plaat, waarop de teksten zich laten beluisteren als een dagboek. De gesproken proloog versterkt het gevoel dat Bos je letterlijk iets te vertellen heeft. Indrukwekkend zijn 'Hill- brow', een in het Zuid-Afri kaans gezongen ode aan de in 2002 overleden zanger Johannes Kerkorrel, en de 'multiculture le' bewerking van Bos' eigen compositie 'Vrouwen Aan De Macht' uit 1995, die voor de gele genheid werd omgedoopt in 'Droom'. Martin Groenewold Stef Bos: Ruimtevaarder (Nie- mandsland/Coast to Coast), speelduur 58.39. Is de ophef over de vrouw-on vriendelijke hiphoppers ein delijk voorbij, komt De Jeugd van Tegenwoordig met de plaat Parels voor de Zwijnen. Met op de hoes, inderdaad, de vrouwen als zwijnen. „De hoes is gewoon het visuele equivalent van de ti tel", zegt P. Fabergé (voorheen P. Dronq), één van de drie rap pers van De Jeugd van Tegen woordig. „Nee, vrouwen zijn niet per se zwijnen", voegt hij eraan toe. Is deze hoes de ultieme vrouw onvriendelijkheid? Denigre rend? De vrouw als lustobject en zwijn tegelijkertijd? Of is het een foto om te lachen? Na de groepsverkrachtingen in Rotter dam volgden er discussies in al le media over hoe hiphop-video- clips en -teksten de jeugd bezoe delen. Het voortdurend afbeel den van vrouwen als wezens die slechts op aarde zijn om man nen te vermaken zou jongeren een verkeerd beeld van de wer kelijkheid geven. Geïndoctrineerd door de pimp-cultuur zouden jongens meisjes alleen nog zien als ge bruiksmiddel. Handig voor een snelle fix en, als ze lekker zijn, nuttig om mee te pronken. Bo vendien zou het zelfbeeld van jonge meisjes ernstig worden aangetast. Onderzoek naar ver band tussen seksueel gedrag van jongeren en videoclips werd echter nooit gedaan. De hoes van Parels voor de Zwijnen, de onlangs verschenen cd van De Jeugd van Tegenwoordig: vrouwonvriendelijk of om te lachen? Sabine Niederer (28), die onder zoek doet aan het Instituut voor Netwerkcultuur en videoclips recenseert voor de NPS, denkt dat jongeren de beelden genuan ceerder bekijken dan volwasse nen. „Je kunt zeggen: de hoes van de plaat van De Jeugd van Tegenwoordig bevestigt bij jon geren het idee dat vrouwen niets meer dan bitches zijn, of zwijnen in dit geval", zegt Nie derer. „Maar daar geloof ik niet in. Jongeren kunnen veel beter scheiden wat imago is en wat niet." De jongens van De Jeugd van Tegenwoordig gaan mee met de MTV-beeldtaal zegt Niederer. Vrouwen in bikini, het bling van de parels. „Maar tegelijker tijd nemen ze die beeldtaal in de maling." Dat zegt ook P. Fa bergé: „De foto is een knipoog naar hiphop-kitsch." Niederer: „In de standaard hip-hop-clips zijn de rappers wel trots op de bitches. Het zijn hün bitches, ze horen bij die gast. Het heeft iets territoriaals. De Jeugd kijkt niet eens naar de zwijnen die aan hun voeten parels aan het vreten zijn." Niederer moet wel lachen om de foto. Omdat die zo over the top is. „Mijn genera tie vindt de hoes misschien schokkend. Onze ouders in elk geval. Maar de jeugd van tegen woordig waarschijnlijk niet." De meisjes zijn voor het tonen van hun blote billen gewoon be taald „We hebben wel gepro beerd vriendinnen te regelen, maar niemand wilde", zegt Kos- tijn Egberts, manager van De Jeugd van Tegenwoordig. „De vrouwen op de foto zijn strip pers." Dat het er op de foto shoot op 'de boerderij van een hele vriendelijke boer in Mij drecht' helemaal niet zo denigre rend aan toe ging als het lijkt, wil hij ook nog kwijt. „De vrou wen maakten de dienst uit op de set." P. Fabergé maalt er niet zo om of de jeugd de knipoog in de fo to oppikt. „Mensen van vijftien jaar snappen sowieso weinig. En wij houden er geen rekening mee of we iets maken voor ie mand van vijftien of iemand van veertig. We maken wat we zelf leuk vinden." Liedewij Loorbach Het imago van kunst en cul tuur onder jongeren is ronduit slecht. Kunst is saai, voor oninteressante mensen en er gelden allerlei ongeschreven regeltjes. Jongeren hebben dan ook geen culturele belangstel ling en zien zichzelf als niet-cul- tureel actief. Dat blijkt uit een onderzoek van de stichting Cul tureel Jongeren Paspoort (CJP) dat afgelopen week werd gepre senteerd. Voor het onderzoek werden vraaggesprekken gehou den met scholieren tussen de 15 en 17 jaar naar hun beleving van kunst en cultuur. De onderzoeksresultaten laten zien dat jongeren wel degelijk heel actief zijn op het gebied van cultuur, maar dat het daar bij gaat om dingen die zij niet als 'cultureel' zien. Hun interes ses liggen bij populaire vormen als film, popmuziek, kleding, fo tograferen en dansen. Kunst as sociëren ze echter met klassieke muziek, ballet, musea en schouwburgen. Er gelden daar gedragsregels waardoor ze zich niet op hun gemak voelen, bij voorbeeld 'je moet stil zijn en je mag heel veel dingen niet'. Het 'verbreden van de cultuur definitie' is dan ook één van de aanbevelingen die sociologe Laurien Vogelaar doet in het rapport Kunst cultuur op de schop. Overigens blijken tieners met een hogere opleiding min der hoge drempels te ervaren dan lager opgeleiden, die zich sneller ingeperkt en enigszins in een hokje geduwd voelen. De culturele belangstelling van jongeren gaat niet gelijk op met de daadwerkelijke participatie, zo blijkt uit het rapport. Er zijn tal van sociale en praktische re denen waarom ze minder doen dan ze leuk vinden: er is nie mand om mee te gaan, het is te ver, te duur, ze zijn bang om uit gelachen te worden of de infor matie is onbekend- Het rapport neemt ook het vak Culturele en Kunstzinnige Vor ming (CKV) onder de loep, dat op middelbare scholen wordt gegeven. Eén van de conclusies is dat de communicatie tussen jongeren, de culturele sector, do centen en beleidsmakers nog niet genoeg op elkaar is afge stemd. Jongeren missen op het gebied van kunst en cultuur een aansluiting bij hun eigen bele vingswereld. CKV slaagt er niet genoeg in deze kloof te over bruggen. GPD James 'You're Beautiful' Blunt geeft op maandag 30 januari 2006 een concert in de Heineken Music Hall in Amster dam. De kaartverkoop begint vandaag. Met de hulp van produ cer Tom Rothrock (Beck, Elliott Smith) bracht Blunt dit jaar zijn eerste album Back to Bed lam uit. De single 'You're Beau tiful' staat al weken hoog geno teerd in de top 40. cgcnmoordig

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 51