c3 Qosteni - Leeseetboek voor wereldburgers Serene Furby Camera Snoecks zaterdag 15 oktober 2005 W17 Samsung heeft het ultieme ant woord gevonden 'voor mensen die op zoek zijn naar de aller hoogste kwaliteit en tegelijker tijd eenvoud en gebruikersge mak eisen'. Voor zo'n supermo bieltje spanden de Koreanen sa men met de Denen van Bang Olufsen. Het resultaat heet Sere ne. een tijdloze design-telefoon. Sinds begin 2004 is erover nage dacht. Hij bestaat uit twee de len, openklappend middels een fraai aluminium scharnier. Het toetsenbord doet ouderwets aan. Het heeft de vorm van een cirkel. Daarin een wiel dat met de duim de basisfuncties be dient. Ook de kleuren, letterty pen en het formaat van het dis play zijn gericht op een logische bediening. Serene wordt stan daard geleverd met een driehoe kige lader van geanodiseerd alu minium, waar je de telefoon in kunt zetten. De prijs is met 1100 euro behoorlijk pittig. Oude koeien uit de sloot halen, dat doet Hasbro met Furby. We hadden hem helemaal uit ons be wustzijn verdrongen, maar nu komt hij terug in een sterk ver beterde versie Zo kan hij/zij Ne derlands brabbelen, zingen, dan sen, scheten laten en moppen tappen. Door de sensoren op zijn buik en rug reageert Furby op aanra kingen. Spraakherkenning zorgt ervoor dat hij reageert op wat je zegt. Zijn geheugen is zes keer zo groot. Verder gaat zijn buik op en neer, alsof-ie echt ademhaalt. En een enorm groot pluspunt: hij gaat slapen als je dat vraagt. Ónze Furby stond destijds nog héél lang in de ge sloten kast te mokken en prutte len. Dat was 1999, toen we over rompeld werden door een inva sie van veertig miljoen Furby's. De prijs: 59,95 euro. Touchscreen, een lelijk woord, maar het moet even. Want de nieuwe digitale camera van So ny is opgetuigd met een flink touchscreen, zeg maar aanraak- scherm. Zo kunnen gebruikers tijdens het fotograferen en weer geven functies makkelijk met de vingertoppen bedienen, zoals scherpstellen en bladeren. Ver der heeft de Cyber-shot DSC-N1 een hogere gevoelig heid met ruisonderdrukking. Dat moet bij slecht licht of bewe gende objecten betere resulta ten opleveren. Aan boord ook een Pocket Album met ruimte voor vijfhonderd foto's. Die zijn ook via de tv weer te geven. He lemaal spannend wordt het als de diashows gepaard gaan met je eigen muziek, die je in de ca mera kunt stoppen. De DSC-N1 is vanaf november te koop voor 599 euro. Een culinair reisdagboek, zo noemt Alastair Hendy zijn nieuwste boek, De Smaak van het Oosten. Hendy, een ver maard Brits culinair schrijver en fotograaf, heeft jaren door Azië en het Verre Oosten ge reisd, op zoek naar (h)eerlijke gerechten - zoals kip op een Bir- mees treinstation, een brei van zalige noedelachtige slierten in Hoi An (Vietnam) en gegrilde oc topus onder de sterren op een uitgestorven strand. Volgens Hendy vind je het beste voedsel op de plekken waar je het 't min ste verwacht - plekken waar je overigens ook het smerigste eten tegen kunt komen. Eenvoud is vaak het sleutel woord voor goed voedsel. En dat tref je niet in de luxe hotels voor westerse toeristen, maar in de keukens op het platteland en de marktjes op de straathoeken. Die plekken heeft Hendy uiter aard bezocht, en nog veel meer bekende en minder bekende plekken. Alles om nieuwe smaakervaringen te zoeken. En mooie plaatjes natuurlijk, want wat werkt er smaakopwekken- der dan foto's van verse ingre diënten, kleurrijke recepten of beelden van in nevelen gehulde rijstvelden of verse vis op de ka de van een vissersdorpje. Boven dien maakt Hendy er ook letter lijk een culinair reisdagboek van. Recepten en foto's worden afgewisseld met persoonlijke no tities uit restaurants, bij fami lies of van de straat. Dat ge beurt niet altijd in het spranke- lendste proza, en de keuze voor een ouderwetse schrijfmachine letter bevordert het leesplezier niet echt. Maar toch, het maakt het culinaire plaatje wel comple ter. Afgezien van wat slordig heidjes in de vertaling is het een leeseetboek dat je gerust op de leestafel kunt leggen. En af en toe op de keukenstandaard voor een verrassende interpretatie van de pittige Tom Yam-soep of een 'psychedelische' versie van kip tandoori. De kruidige keuken van India, de 'laffe' curry's uit Birma, de fris-pittige hapjes uit Thailand (en niet te vergeten, de nam pla), de vleespasta's van Laos, de milde keuken van Vietnam, de noedels uit Singapore en de rijstgerechten van Bali: Hendy beschrijft ze allemaal met lief de. De Chinese en Japanse keu ken laat hij in dit boek echter buiten beschouwing. Vermoede lijk zal hij daar aparte boeken aan wijden. Alastair Hendy: De smaak van het Oosten - Uitgeverij Terra, 240 blz., 19,95. Stationskip Hier het recept voor de kip, die Hendy verorberde bij de sta tionsrestauratie in Rangoon, Bir ma. Ingrediënten 2 tenen knoflook, uit de knijper 3 cm verse gemberwortel, ge schild en in reepjes gesneden 2 rode pepertjes (hete variant) 2 eetl. Bruine basterdsuiker 5 eetl. Limoensap 3 eetl. Vissaus 2 grote kippenborsten van schar- relkippen, zonder vel zout en peper, plantaardige olie 1 klein bosje verse koriander Voor de dipsaus: Roer de eerste zes ingrediënten door elkaar tot de suiker helemaal is opgelost. Snijd de kippenborst in kleine stukken, bestrooi met wat zout en peper en sprenkel 1 eetl. dip saus eroverheen. Dek af en laat ongeveer 30 minuten staan. Ver hit in een wok een klein laagje olie, bak de stukken kip in twee porties in 3-4 minuten, of tot ze gaar zijn. Laat de stukjes kip uit lekken op keukenpapier. Dra peer de stukken kip rond het kommetje met dipsaus en strooi er de koriander over. Jacques Hermus De nieuwe Snoecks ziet er weer patent uit. De 83ste editie bor duurt verder op het bekende pa troon van reportages en topfoto- grafie. Snoecks biedt onder meer een kort verhaal van Hafid Bouazza, een overzicht van de nieuwste lichting hippe kunste naars en portretten van de beste Nederlandstalige komieken en cabaretiers. Verder reportages over de Amerikaanse pomosce- ne, rituelen in Haïti en exclusie ve foto's van Marilyn Monroe. De nieuwe Snoecks, zeshonderd pagina's dik, kost 12,50 euro. De grens tussen eroti sche kleding en 'gewo ne' lingerie begint steeds meer te verdwijnen. De Week van de Lingerie (22 tot en met 29 oktober) staat meer dan ooit in het teken van verleiding. (boven) Uit de nieuwe lijn Col lection Bodywear, van Esprit. (links) Op dit moment helemaal in: lingerie met kant, rijg- en ve tersluiting en jarretels. daarin is dat de 'gewone' beha, mede onder invloed van de push-up, vrijwel altijd is voor zien van 'pads', kussentjes. Gij zel: „De padded-beha's nemen een enorme vlucht. Veel wou wen denken dat ze daarmee on middellijk een maat groter heb ben, maar dat is niet zo. De kus sentjes zijn vooral bedoeld om te voorkomen dat de tepels zicht- 'baar zijn door de beha." En wie komend voorjaar de win kels binnenstapt zal aanmerke lijk minder sexy lingerie aantref fen dan in de winter. „Alles is ook heel seizoensafhankelijk. De winter is er voor heel speel se, frivole ondermode, bijna pin-up-achtig. Maar in het voor jaar zie je dat meteen verande ren. Dan wordt het veel kleuri ger, met bloemetjes, meer kleu ren op één item, met plooitjes en gaatjes. Veel romantischer dus eigenlijk", zegt Ninke Gijzel. En wat de hang naar een sexier ondermode lijkt te weerspreken: de string zal minder zichtbaar zijn. Ginkel voorspelt een veel grotere verkoop van de hipster, een lage short die met name aan de bovenkant meer bedekt. Het billendecolleté dat deze zomer door de lage heupbroeken het straatbeeld bepaalde heeft daar mee zijn langste tijd gehad. „De trend blijft laag, maar de billen worden meer bedekt", weet Gij zel. Koos van Wees Een nieuw fenomeen is dat ver schillende soorten slips over el kaar worden gedragen, in dit ge val een string en hipster. nig anderen waar het naar toe gaat met de lingerie. Voor dit na jaar omschrijft ze een van de meest in het oog lopende trends als 'boudoir-achtig'. Dat wil zeg gen met veel warme kleuren als bordeauxrood en paars, maar ook afgezet met kant, en met sexy rijg- en vetersluitingen in bustiers en corselets. En bij vrij wel alle modellen wordt de boe zem benadrukt; niet meer zo zeer door die omhoog te duwen met push-up beha's ('dat willen alleen die jonge meiden nog'), maar door beha's die aan de voorkant nog wat lager zijn uit gesneden en voorzien zijn van bandjes die meer opzij staan, de zogenaamde balconette-beha's. Sexy lingerie dus, en niet alleen voor het prototype van de 'jon ge, modebewuste wouw'. Want dat is juist het leuke in de ont wikkelingen van de laatste ja ren, aldus Gijzel: „Ook de vrouw die altijd koos voor tradi tionele ondermode waagt zich aan de wat meer modische linge rie. Vroeger koos ze alleen voor ondermode in wit en zwart of huidkleurig, nu durft ze ook naar wat kleurigers te grijpen en naar de wat speelsere, stoute re lingerie." „Het taboe is er wel een beetje af", constateert ook Triumph- woordvoerster Ellen Houben. „Dit soort lingerie komt er steeds meer in en wordt ook steeds meer gebruikt door de gebruikers van het gewone, degeüjke ondergoed." Gebruiksgoed Het is natuurlijk niet alleen maar sexy wat de lingeriezaken de komende maanden te bieden hebben. De meeste wouwen die een lingeriezaak betreden doen dat om gewoon gebruiksgoed te kopen. De grootste verandering De website van het ondermo demerk Triumph biedt on der het kopje 'lacy temptation' ('zijden verleiding') een blik op de laatste lingeriemodellen. Er is een transparante mini-slip, er zijn zijden en kanten 'hand boeien' met vetertjes, een zijden halsband en een beha die net een kwart van de borst bedekt en de tepels vrij laat. Pardon? Triumph, dat was toch dat oerdegelijke en zelfs ietwat saaie merk voor de niet meer zo heel jonge vrouw? Inderdaad. „Maar tijden veranderen. Je wilt moderniseren en speelt in op de vraag uit de markt. En de ontwikkeling daarin is dat het allemaal iets ondeugender wordt, iets stouter", zegt Ellen Houben, woordvoerster van Triumph International. Ze verwijst naar Valisère, een submerk van Triumph. Die voert een lijn die nog net iets on deugender oogt dan die van het moedermerk. Corseletjes met ve tersluitingen, jarretels, gedeci meerde behacups, strings die niet meer zijn dan de letterlijke betekenis van dat woord, draad jes dus. „Erotisch getinte linge rie gaat tot de voornaamste stro mingen behoren. Het dubieuze imago verdwijnt, modebewuste, stijlvolle en trendy consumen ten grijpen er naar", staat in een persbericht van Valisère. Voor Ninke Gijzel, bij De Bijen korf verantwoordelijk voor de lingerie-inkoop, is het een logi sche vervolgstap in een ontwik keling die al enige jaren aan de gang is. „Vroeger was het niet zo belangrijk wat je aan onder mode droeg, want het zat toch onder je kleren. Daar gaf je geen geld aan uit, of in ieder geval zo weinig mogelijk. Dat is nu an ders. Ondermode mag getoond worden. En daarmee wordt het ook frivoler. Zeker dit jaar." Gijzel struint elk jaar de beur zen af op zoek naar de jongste ontwikkelingen. Ze weet als wei- Alastair Hendy De smaak van het i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 49