Cognac heeft geen karakter meer Taverne 13 in Dishoek is lekker bourgondisch Made in Holland Pan Bessensap Thuisbakkers zaterdag 15 oktober 2005 Cognac, ooit de lijfdrank van Napoleon, maakt moeilijke tijden door in Ne derland. De invoer loopt ge staag terug. Volgens kenners verliest het Franse destillaat vooral terrein op hoogwaardi ge whisky's uit Schotland. Het aan de rivier La Charente gelegen provinciestadje Cog nac, noordelijk van Bordeaux, bloeide in de Middeleeuwen door de zouthandel. De bewoners had den de mazzel dat Frangois I op het lokale kasteel het levenslicht zag, want de vorst bevoorrechtte ongegeneerd zijn geboortestreek met belastingvoordelen. In dat gunstige klimaat kon de wijn bouw zich mooi ontwikkelen. Het waren de Hollanders - net vrij gevochten van de Spanjaarden - die Cognac en omstreken wereld faam zouden brengen. De tech nisch en commercieel superieure noorderlingen gebruikten bij voor keur de streekwijnen uit de Cha rente voor hun gestookte brande wijn. Export De laatste cijfers van het Bureau National Interprofessional du Cog nac (BNIC) tonen dat de gouden export voorbij is. De animo voor cognac is behoorlijk gesleten. Het Franse productschap heeft 'les Pays-Bas' uit de Top Tien van be langrijkste exportlanden zien tui melen. China en Rusland zijn met stip binnengekomen. De export naar Nederland is in twintig jaar tijd meer dan gehalveerd: 5,3 mil joen flessen in 1984, 2,6 miljoen het afgelopen jaar. Een opleving .aan het einde van de jaren negen tig (3 miljoen flessen in 1998) is een laatste extravagantie van ver wende poldermensen. De teloorgang hangt niet alleen aan het prijskaartje. „Mensen wil len nog best betalen voor een goe de fles", weet Han van Wees, ken ner van gedistilleerd bij uitstek en aan het hoofd van een van de gro te Nederlandse handelshuizen, uit ervaring. Maar dan liever voor een goede malt whisky, een ar magnac, een calvados of een kwali teitsrum - de laatste wordt steeds meer puur gedronken - dan voor de meest gerenommeerde onder de eaux-de-vie. Consument Volgens Van Wees hebben de be kende huizen zich meer en meer vervreemd van de Nederlandse consument die steeds mondiger is geworden en zich ook steeds beter wil informeren. „Als je kijkt naar verifieerbare productinformatie heeft cognac de slag met whisky dik verloren", stelt importeur Van Wees. „Het wordt de klant ook niet gemakkelijk gemaakt, als bij de ene producent XO voor min stens zes jaar gerijpt distillaat staat, terwijl bij een ander dezelf de XO zo maar dertig jaar kan be tekenen. Leg het verschil in leef tijd en prijs maar eens uit." De vergelijking met de traceerbare single malts en single cask whis ky's van de Schotten vindt Van Wees bijna pijnlijk. Bij de alcohol uit de Hoog- en Laaglanden ver meldt het etiket precies wanneer de drank gedistilleerd is, wanneer gebotteld en van welk fust de fles komt. De consument krijgt alle in formatie die een vaak niet misse prijs rechtvaardigt. In tegenstel ling tot cognac houden juist de duurdere whisky's zich prima staande in economisch zware tij den. In zijn gezaghebbende boek Cog nac zegt de Engelse expert Nicho las Faith dat. de aanduiding XO over het algemeen is voorbehou den aan cognacs ouder dan vijf tien of twintig jaar. Maar in het topsegment heb je XO-combina- ties voor cognac tot ver boven de dertig jaar. Je moet je weg maar vinden tussen de Cordon Argent Extra (Martell), Trés Vieux Cog nac Réserve Spéciale XO (Bruge- rolle), Extra Vieille (Courvoisier), Paradis (Hennessy), Napolon XO (Otard), Fine Champagne Centau- re XO (Remy Martin), VRXO (Meukow) enzovoort. Het leeuwendeel van de cognac die op de Nederlandse markt komt is blended ofwel gemengde cognac. De meeste cognachuizen zijn uithangbordjes van multina tionals geworden, geleid door za kenmannen en boekhouders. Die kopen, laten mengen en verkopen. Daar is bij de open haard weinig romantiek over te vertellen. Proeverijen Als Van Wees tijdens proeverijen een gloedvol verhaal houdt over cognac is hij over de bekende na men dan ook snel uitverteld. Voor het grote publiek zijn dat pure handelshuizen en blenders gewor den, vindt hij. Allang niet meer de ambachtelijke stokerijen waar je wél veel over kunt vertellen en waarbij je met je glas in de hand wél heerlijk kunt bomen over de specifieke karaktertrekken van de ze of gene cognac uit een van de zes wettelijk vastgestelde distric ten: Grande Champagne, Petite Champagne, Borderies, Fins Bois, Bon Bois en Bois Ordinaires. Zelf betrekt de importeur alleen nog uitsluitend en rechtstreeks van de boer die zelf de wijngaard heeft en zelf ook stookt. Op het eti ket staat exact uit welk cognacge- bied het komt. Omdat de impor teur jaren terug al zag aankomen dat het fout kon gaan bracht hij een cognac op de markt waarop het etiket staat 10 jaar oud, wat eigenlijk niet mag van het BNIC. Waarom eigenlijk niet? Van Wees zucht eens diep maar wil er geen doekjes om winden: „Het is toch mooi als je je gang kunt gaan en iets als zijnde oud en duur kunt verkopen zonder dat je op je vin gers wordt getikt. Dat hoef je met malt whisky echt niet te flikken." En met lucratieve nieuwe afzetge bieden in China en Rusland in op komst waar de consumenten nog veel moeten leren zouden de grote cognacmerken wel gek zijn de kip met de gouden eieren te slachten. De grote huizen willen alles ach ter de schermen houden. De consu ment moet niet willen weten wat er nou in die fles zit, zo wordt ge dacht. En dat wil de consument nou net wel, dat merken wij elke dag, aldus Van Wees. Is dit nu een verhaal dat begon met zout en bitter eindigt? Valt mee; wat kleine producenten in de Charente trekken zich de kritiek wel degelijk aan en laten hun fus ten verzegelen, zodat op elke fles heel precies vermeld kan worden hoeveel zorg en kwaliteit erin zit. Bob van Huët De eerste cognac was letterlijk made in Holland, want hier ge stookt. Zo geavanceerd was de distilleertechniek van de Goudeneeuwers dat het een men senleven zou duren eer de Fran sen die zelf onder de knie kre gen, en vervolgens verfijnden. Voor de Hollandse vloot werd de gestookte wijn gemengd met drinkwater. Die bleef zo langer goed op zeereizen naar verre continenten. Een legende wil dat de smaak van cognac pas werd ontdekt toen de Franse brandewijnex port was stilgelegd vanwege een zoveelste Europese burenruzie. Blokkades van havens door de vijand waren heel gewoon bij dat soort conflicten, tot wan hoop van de Hollandse transpor teurs die hun aankoop al zagen bederven in de pakhuizen. Ten minste, dat dachten ze want toen het spul met grote vertra ging alsnog kon worden verzon den, bleek zich een amberkleu rig drankje te hebben ontwik keld. Cognac, zo ontdekten de Hollanders, was prima puur te consumeren als je het maar lang genoeg liet rijpen in eikenhou ten fusten. Het hóefde dus niet meer te worden vermengd met water. We werden trouwe klanten, sa men met de Engelsen die cognac tot chique modedrank promo veerden en de Scandinaviërs die dankzij de Hollandse kustvaart kennis hadden gemaakt. De pan die kan voelen, zo kon digt de Duitse pannenfabrikant Fissier zijn jongste product In- tensa aan. Het gaat om een pan die in navolging van de Te- fal-koekenpannen aangeeft wan neer de ideale kooktemperatuur is bereikt. Dat gebeurt door een 'thermo-star', een sensor in de deksel die verkleurt van blauw naar rood als het water gaat ko ken. Makkelijk, hoef je niet meer in de pan te kijken. De pan is verder voorzien van een dikke warmtegeleidende bodem en er kan worden afgegoten met de deksel er nog stevig op. Een set van vier Intensa-pannen komt op 399 euro. De cranberry kennen we vooral van de Waddeneilanden, waar de veenbes in tal van lokale pro ducten is verwerkt. De bes geldt als een van de gezondste vruch ten, rijk aan vitamine C en goed tegen blaasontstekingen. Cran berries hebben een tanninever- binding die voorkomt dat de voor blaasontsteking verant woordelijke bacteriën zich aan de blaaswand hechten. Ocean Spray is een Amerikaans merk dat gespecialiseerd is in cranber rydranken. Naast de gewone cranberry wordt daarbij ook de zwarte bes gebruikt, de zoge noemde 'blackcurrant'. Sinds kort zijn ze verpakt in een pet- fles. Ocean Spray is er voor 1,69 euro. Informatie: www.oceanspray.nl Leuk, die warme bakker, maar er kan niks op tegen de geur van versgebakken brood in huis. Zegt Koopmans, bekend van zijn pannenkoekenmeel en ande re thuisbakproducten. Koop- mans wil er zijn eigen meelpro- ducten voor donker-, licht-, meergranen- en boerenbrood mee onder de aandacht brengen. Want inmiddels heeft acht pro cent van de Nederlanders een eigen broodbakmachine thuis staan. Maandelijks gaan er in huis zo'n drie miljoen zelf gebak ken broden doorheen. Met als nieuwe variant de panino, een hartig broodje dat niet eerst hoeft te rijzen. Ook leuk van zelf bakken: je kunt zelf broodfi guurtjes maken. Uitbater Gerrit Jas van Taverne 13 in Dishoek is een francofiele visliefheb- tfr die alleen op de kaart zet wat hij zelf graag lust. Hoewel, er staan toch een zestal vleesgerechten op zijn repertoire, waaron der zelfs een specialiteit van het huis: lamsfi- met honing-thijmsaus 18,50). Het is bo- '•endien het duurste gerecht op de reguliere bart, want, zo verklaart hij. het is zijn stre- renora de gast in een huiselijke, ongedwon gen sfeer te ontvangen en culinair te verwen en voor een schappelijke prijs. Gerrit Jas is 'Boergondiër', een eigenschap deze avond met onopgemerkt blijft. Gel- «se gasten aan een belendend tafeltje die oor het eerst van hun leven geconfronteerd :°!r®n met rogvleugel 'au beurre noir' jo>50) zijn niet karig in hun lof over zo olde kwaliteit van de vis als over de hoe- vT~eid op de borden. „Ik heb liever dat «teveel is dan dat de mensen achter mijn zeggen dat ze te weinig hebben gekre gen", hoor ik de patron antwoorden. Met veel zachte G-geluiden uiten de gasten uit Gelre hun waardering voor deze Zeeuwse gulheid. Op de kaart staan Franse en Spaanse gerech ten zoals een tapasschaal bestaande uit Spaanse vlees- en visspecialiteiten 6,-), gebonden Franse uiensoep 3,50), witlof soep met witte wijn 3,50), waarbij het ad vies: 'Nooit gegeten? Nu doen'. Verder: Ca- narische tomatensoep met rozijntjes en ver se munt 3,50), Bretonse vissoep met schaaldiertjes 6,50), gambas al ajillo 6,50) en roodbaarsfilets met tomatencou- lis, pesto en zeekraal 14,50). Maar er zijn ook vaderlandse en zo waar Zeeuwse elementen te ontdekken: 'lekker ouderwetse' Hollandse gamalencocktail 7,50), trio van de zee, ofwel zalm, paling en Noordzeegarnalen 'harmonieus op één bedje' 7,50), Zeeuwse groentensoep 3,50), champignons op toast in roomboter gebakken 5,-), spare ribs van het huis met knoflook en barbecuesaus 13,50), slib- tong met dille-mierikswortelsaus 12.50), gebakken kabeljauwfilet met witte wijn saus 12,50), krabsalade met verse Ooster- scheldekrab. knoflook en friet 14,50) en mosselen vanaf 14,50. Het Oostends vispannetje met kabeljauw, «r AAN TAFEL Rien van Reems koolvis en zalm is niet de enige verwijzing naar België, want onze charmante gast vrouw spreekt met een Vlaamse tongval en communiceert met de patron in het Frans. Dit alles stimuleert het vakantiegevoel, net als de 'suggesties van de chef' voor deze vrij dag, zaterdag en zondag, een reeks leuke ge rechtjes als onder meer verse courgettesoep 3,50), een halve avocado met garnaaltjes 6,50), tijgergarnaal in pikante saus 9,50) eendenlever met toast 7,50), vege tarische groententortilla 9,50), rode poon met tomaat-port saus 14,50), de al ge noemde rogvleugel, dorade met knoflook/uien 16,50), zeebaars met ho- ning-amandelsaus 16,50), heilbotfilet met tomatenroomsaus 16,50) en tarbot met kappertjes 23,50). Terwijl de voorlieden van de Dishoek Initia tief Groep onder aanvoering van Adri van Fraassen (bijgenaamd de locoburgemeester van Dishoek) in de lounge-zitjes hun beraad slagingen over het winterseizoen beëindi gen, bestel ik uit de suggesties de morille pastei met witte wijnragout 7,50). Het re cept is van de moeder van Gerrit Jas en zij heeft het weer van een twee sterrenrestau rant in Bayeux. De moeder van de patron is Frangaise en zij heeft diverse restaurantjes gehad in plaatsen als Tours en Bordeaux. Eethuisjes met maximaal vier tafeltjes van vier, een ober met wijnkennis, een afwas- hulp en mama zelf achter het fornuis. Je moest zes maanden van tevoren boeken. Gerrits moeder is in de tachtig en met moei te heeft hij haar tegen kunnen houden bij het opknappen van Taverne 13 begin dit jaar. „Zij woont in Montpellier maar het liefst zou zij hier naast mij achter de kachel staan", zegt Gerrit Jas. Haar morille pastei, een vol au vent met pad destoelenragout, is heel smakelijk. Hetzelf de kan gezegd worden van de dorade, een Middellandse Zeevis die in zijn geheel, met kop en staart op het bord ligt in gezelschap van kort aangezette stukjes courgette, heel veel uien en knoflook. Een heerlijke vis, met geen andere te vergelijken. Tot slot geniet ik ten volle van een niet op de kaart staande creatie van kok Mario: va- nille-ijs met een verrukkelijke coulis van druiven uit eigen tuin. Overigens komen de zeer betaalbare wijnen uit Frankrijk en Spanje en niet van eigen bodem. De witte huiswijn 2,50 per glas) bij mijn maaltijd was aangenaam en neutraal. Per 1 november, voor Gerrit Jas het begin van de herfst, neemt hij naast Mario plaats achter het fornuis om zijn gasten te verras sen met meer van Mama's gerechten, wan neer hij haar schoolschrift met recepten heeft ontcijferd. Met als motto: 'Gewoon lek ker eten...' Taverne 13 Kaapduinseweg 13 4371 NP Dishoek Tel 0118-556344 Numer 13@zeelandnet.nl In de winter geopend op donderdag tot en met zondag vanaf 18.00 uur Creditcards: Visa en Mastercard Kinderen: kindermenuutje Vegetarisch: meerdere gerechten Rolstoel: ja Roken: grote niet-rokers ruimte Glutenvrij: ja, mits tevoren gemeld

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 47