God weet wat het beste is voor ons PZC W5 Pakistan beeft en bidt zaterdag 15 oktober 2005 Hoe tragisch de gevolgen ook zijn: een aardbeving is niets meer of ®nder dan het gevolg van twee conti nenten die tegen elkaar botsen. In het noorden van Pakistan beschouwt ie dereen de ramp als de Straf van God. Een al-Qaïda groepering probeert er handig een slaatje uit te slaan. „Zo moet de Dag des Oordeels eruit zien." Tnde chaos van het volledig ingestorte Ba- JLjakotvalt Assad Iqbal nauwelijks op. Hij araaSl een lang Pakistaans gewaad, met op zn rug een zak en gereedschap in zijn han- ncn. Net als duizenden anderen in dit totaal vermelde stadje is hij aan het graven. Af en joe kruipt Iqbal onder een enorm stuk be- «Mat overduidelijk het dak is geweest Van het nu platte gebouw. fawijl de rest van de stad graaft om slacht- ers te vinden - hopelijk nog in leven, daar waarschijnlijk dood - is Iqbal niet op zocknaar mensen, maar naar een boek. „Ik JU de heilige konu lVen", zegt Iqbal, roijl hij brokken steen en beton probeert 1-^ te,s'ePen- "Dh vvas een moskee, de mul- ,1S dood We kunnen het niet aanzien dat heilige koran onder zand en beton ligt. aarom probeer ik het boek te redden. De onM-hoort no°it onder, maar altijd boven- gebied met tienduizenden doden, hon derdduizenden gewonden en tot twee mil joen daklozen, lijkt Iqbal's Red-de-ko- ran-actie een tikkeltje triwaal. Toch neemt hij het zelf uiterst serieus. Net als andere in woners van Balakot trouwens. Niemand vindt het merkwaardig, iedereen begrijpt het. Want voor de mensen hier staat één ding als een paal boven water: de aardbe ving was de straf van God. „Als we de koran niet redden uit het puin, wordt god nog bozer en krijgen we mis schien nog een zwaardere aardbeving te ver duren", zegt een man. Precies, vult Iqbal aan. „Ik ga waar God me brengt. Ik probeer geen slechte dingen te doen, ik probeer niet te liegen. Daarom wil ik de koran redden en wel zo snel mogelijk." Wetenschappers zullen je vertellen dat een aardbeving niets meer of minder is dan twee continenten die tegen elkaar botsen. Al honderden miljoenen jaren schuift de In diase plaat namelijke vier centimeter per jaar op naar het noorden. Begonnen in de buurt van Afrika, zo'n 800 miljoen jaar gele den, is het Indiase continent ondertussen drieduizend kilometer verderop gearri veerd, waar het tegen de Euro-Aziatische plaat beukt. De krachten zijn zo extreem dat de voortdu rende wrijving de Himalaya heeft ge creëerd, met de hoogste toppen ter wereld. Met grote regelmaat leidt het ook tot aardbe vingen. De laatste, met een kracht van 7.6 op de schaal van Richter, was de zwaarste in het gebied in een eeuw. Maar ach, wat is een eeuw in 800 miljoen jaar. In het Westen wordt de wetenschappelijke verklaring voor aardbevingen door vrijwel iedereen geaccepteerd. Hier, in het noorden van Pakistan, bestaat geen wetenschap, geen logica, geen ratio. Alles wordt hier ver klaard in de religieuze context. Er zijn hier geen aardse wetten, het gebied wordt gere geerd door de sharia, de religieuze wettpn uit de koran. Natuurlijk gebruiken mensen soms een aspe- rientje als ze zich belabberd voelen, maar bidden helpt een stuk beter. De burgemees ter is best belangrijk, maar de mullah - de lokale geestelijke - heeft veel meer respect. Niemand zal hier een stuk brood eten zon des Oordeels eruit zien, meent Ali Ashgar, een 35 jarige ingenieur. „De aarde ging te keer als een zee, alles stortte in, rotsen stort ten naar beneden. De hemel werd zwart als de nacht." Aangezien hij vier familieleden heeft verloren, onder wie twee van z'n eigen kinderen, is hij wellicht kwaad op God? „Nee. natuurlijk niet. Dit is het bewijs voor me dat God bestaat. Alles wordt al in de ko ran beschreven. Ik kwaad? Kom op, God weet wat het beste is voor ons." Voor de goede orde, de dag des oordeels is ook een centraal element in het christen dom. Het is dan ook onlogisch dat de funda mentalistische christelijke leider, Pat Ro- der God te danken, geen reis begint zonder het aanroepen van God en de olijfolie hier is van het merk Mujahid - de Strijder van de Heilige Oorlog. Zelfs tijdens deze ramp doen de meeste ge wonden nog mee aan de ramadan, de vasten maand. De verklaring is opnieuw de angst voor God: „Als je niet vast, word je de vol gende keer nog strenger gestraft", zegt een vrouw die Fatima heet. Wat opvalt is dat bijna iedereen het heeft over de Dag des Oordeels, een centraal ele ment in de meeste religies, maar zeer belang rijk voor fundamentalisten. Zo moet de Dag bertson, in Amerika deze week al meldde dat „alle rampen van de afgelopen tijd een teken zijn dat het einde van de wereld nabij is en dat God binnenkort terugkeert." Twee uur lopen buiten Balakot ligt een gehucht dat Ismailabad heet. Het landschap is prach tig. Bergen, bossen en woest stromende ri vieren. De aardbeving heeft alles veranderd voor de inwoners. „Het leger is hier gisteren langs geweest", zegt Mohammed Aliaz, die nu in een tent woont. Je neemt voor de goede orde aan dat hij het Pakistaanse leger bedoelt. Nee, verduidelijk Aliaz. „Niet het Pakistaanse leger, maar het leger. Je weet wel: Laskar e Toiba - het Le ger van de Profeet." Laskar e Toiba is een van de meest beruchte fundamentalistische groepen in Zuid-Azië die vechten tegen de Hindoes in India en tegen shjiïeten en gema tigde soennitische moslims'in Pakistan. Het zijn dezelfde jongens die Pakistans presi dent Moesjan-af al drie keer hebben gepro beerd op te blazen. Er bestaat geen twijfel over dat het de Paki staanse tak is van al-Qaïda. „Laskar e Toi ba gaf ons tenten", zegt Sayeed Dildar, die ook in het gehucht woont. „Ze hadden geen wapens bij zich, maar je kunt ze herkennen aan de commando-groene armband die ze dragen." Volgens de bewoners heeft Laskar e Toiba zich georganiseerd in sommige vluchtelin genkampen buiten het rampgebied, waaron der het Jabbakamp, gelegen in de stad Man sera. Hier proberen ze mensen te helpen in de hoop meer soldaten voor de heilige oor log te kunnen recruteren. Mansera is ook precies de plek waar een jon gen, die z'n naam niet wil noemen, drie jaar geleden militaire training onderging in een van de kamper van Laskar e Toiba. „Zij zijn voor ons het echte leger", zegt hij, „wij vertrouwen hen en zij helpen ons." Verklaring Waarom juist deze diep religieuze mensen getroffen zijn door zo'n enorme ramp? De meesten stellen geen vragen, maar hebben wel een verklaring: „De bewoners van Bala kot wassen zich nooit", zegt Assad, een doodserieuze hulpverlener die afkomstig is uit Islamabad. Een tiental inwoners van Balakot hoort de hulpverlener aan. Inderdaad, ze stinken, ze zitten onder het bloed en zijn uitgeput. Wat verwacht je anders van mensen die net alles zijn kwijtgeraakt. Toch protesteert nie mand tegen de valse opmerking van de hulp verlener. Assad gaat nog even door: „In Thailand doen ze hele vieze dingen met seks en dus hebben ze de tsunami over zich heen gekre gen als straf. Hier gebeuren ook dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Tja, dan wordt God kwaad." Even verderop zegt iemand een andere ver klaring te hebben voor de ramp. „Wij liegen altijd, we bedriegen en we stelen van el kaar", zegt Jain Moehammed, een oude man. „Ik steel van hem en hij van mij", ver volgt hij, terwijl hij op een vriend wijst. Bei den zijn al hun bezittingen kwijtgeraakt, evenals een aantal familieleden. Het is echter nog te vroeg om de definitieve balans op te maken. „Natuurlijk straft God", zegt Moehammed, „maar ik verdien maar 800 rupees (12 euro) per maand. Als ik iets meer krijg, zou ik niet hoeven te ste len." De twee mannen kijken elkaar hulpe loos aan. Niets hebben ze nog. Zelfs geen 800 rupees meer. Zijn vriend knikt bevesti gend. Op treurige toon zegt hij: „Het enige wat we nog hebben is God. Voor de rest ont breekt het ons aan alles." Harald Doornbos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 37