k We moeten op zoek naar een nieuwe motor 600 JA het behouden waard rijp voor de sloop 29 zaterdag 15 oktober 2005 !r.een knipoog naai- de toekomst, de moderne lichtmasten op de heringerichte Grote Markt van Goes. foto Willem Mieras De Hollandiaschoorsteen, of moeten we inmiddels zeggen Andiaschoorstcen, is een relikwie uit een industrieel verleden. De Hollandia Melkfabriek gaf zijn naam aan het gebiedje eromheen, eerst aan het sportveldje, dat nu plaats heeft gemaakt voor een plein. 'Holla' is er inmiddels afgebroken, maar misschien is het aardig om dat er weer op te metselen. Als herinnering aan een industrieel verleden van zout- en textielfabricage, meel-, melk- en timmerfabieken. "\etijd van de grootse economi- ysche vergezichten is voorbij, an Hollestelle van technisch be- irijfKoninklijke Hollestelle en Ron lerksvan damesmodezaak Berco ijn er ook niet de mannen naar om eidse toekomstbeelden te schet- ei.Ze staan als voormannen van èmemend Goes met beide be en op de grond. !n toch, Hollestelle ziet het Zeeuwse fu- eziekenhuis al in Goes verrijzen. De 'esterschelde Container Terminal ^CT)in Vlissingen moet er komen, ant dat is ook goed voor economisch hes. En Berks koestert de vernieuwde ad, Hij is dan ook altijd nog blij sterbuiten het oude winkelcentrum en outlet detailhandelscenter is geko- terwijl dal volgens Hollestelle voor te een gemiste kans is geweest. inHollestelle is voorzitter van OCG, ft Ondernemers Contact Goes, waarin 'ntweehonderd bedrijven zijn vere- jd die niet direct aan consumenten le ren, maar 'business to business' wer- n. Veel toeleveringsbedrijven zijn erbij ngesloten, maar ook een onderneming s de internationaal opererende lijmfa- ikant Bison. Koninklijke Hollestelle, tbedrijf van de OCG-voorzitter, werkt wwens ook internationaal. „Weheb- blaatst nog automatische container- Ken geleverd aan een bedrijf in Aus tin Sydney", zegt Hollestelle niet Eder trots. Hi Berks is voorzitter van OOG, het On- memers Overleg Goes. De binnenstad «werkterrein van OOG, de ondeme- svereniging van de Goese detailhan- 1 Berks heeft een winkel, Berco, die ty phis voor het historische winkelcen- Ei van Goes, een winkel met een eigen hchl. ,,Goes heeft verhoudingsgewijs f veel van dergelijke zaken", onder- stdeOOG-voorzitter, „wat de binnen door het winkelend publiek extra itrekkelijk maakt. Al zie je ook hier fikanchisebedrijven komen, met een fondig ondernemer die deel uit at van een landelijke organisatie als *it. Het is ook niet zo gemakkelijk om startende ondernemer te beginnen. de huidige vierkante-meterpri jzen 'winkels moet je dan gelijk een flin- wzet draaien. Dat is risicovol." free voormannen van ondernemend shebben ieder een eigen achterban. ;te)ben zo hun eigen belangen vanuit -organisaties. En ze verschillen duide- [yan karakter. Hollestelle is een opti- Kpursang als het om de economische somst van Goes gaat. Berks is meer jouwend *sishet economisch centrum van stelt Hollestelle zonder blik- •otblozen. „Kijk maar om je heen." Onderneming staat op het bedrijven- 'cln De Poel II dat zich uitstrekt langs ®WgA58 en de Deltaweg Goes-Zie- De autoboulevard is er gevestigd. PJwseautodealers hebben daar hun ves'iging, omdat Goes - zeker sinds onist van de Westerscheldetunnel - ftihart van Zeeland ligt. Die centrale pgheeft er ook voor gezorgd dat de rjwerlening in Goes sterk vertegen- teteUe noemt ziektekostenverzeke- Groep, ZLM Verzekeringen, de 5 'ngdienst, de uitvoeringsinstantie •sociale verzekeringen UWV. Zezit- emaal in Goes. „En", spreekt hij °°Pen verwachting uit, „de Kamer van Koophandel die nog een kantoor in Middelburg en Terneuzen heeft, zal hier nog wel komen." Ook voor het éne centra le ziekenhuis in Zeeland waarover wordt gesproken, is Goes naar zijn idee de aan gewezen plaats. „Voor mensen die uit Zie- rikzee, Zeeuws-Vlaanderen of van Wal cheren moeten komen, is Goes toch de beste locatie. Veel beter dan de Mortiere bij Middelburg. Uiteraard moeten er dan wel op de verschillende plaatsen polikli nieken blijven, zoals in Zierikzee en Vlis singen, maar voor het fusieziekenhuis is Goes dé plek." Goes is sterk in de dienstverlening en zal die positie vast weten te houden, denkt Hollestelle, maar Goes moet het niet al leen van de dienstverlening hebben. Er zitten ook aardig wat toeleveringsbedrij ven voor het industrie- en havengebied Vlissingen-Oost, waaronder Koninklijke Hollestelle. „En die zullen blijven", voor spelt de OCGvoorzitter, „want de basisin dustrieën die in Vlissingen-Oost zijn ge vestigd, zullen niet naar Oost-Europa of het Verre Oosten vertrekken, zoals veel productiebedrijven." Dat is alvast winst. Maar, realiseert Hol lestelle zich, Vlissingen-Oost kan ook wel een oppepper gebruiken. Hij doelt op de ontwikkeling van de Westerschelde Container Terminal (WCT). Voor de werkgelegenheid zal de WCT op zich al een opsteker zijn en, vindt Hollestelle ze ker zo belangrijk, een WCT zal weer an dere bedrijven aantrekken. Dat kan al leen maar goed zijn voor de economische ontwikkeling van Goes. Wat betreft de eventuele negatieve effecten, een toene mend goederenvervoer per spoor door Goes of over de weg, merkt Hollestelle op: „Bijna nergens zijn er zulke goede wa terverbindingen als in Zeeland, maak daar dan optimaal gebruik van," Holle stelle schetst een vrij rooskleurig toe komstbeeld, als Zeeland de economische kansen weet te benutten. Goes zal daar dan zeker een graantje van meepikken. Tegelijkertijd constateert hij dat Goes naar zijn oordeel een kans heeft laten lig gen door de vestiging van een outlet de tailcenter op het bedrijventerrein De Poel II aan zich voorbij te laten gaan. Winkels met overjarige goederen en twee- de-keuspartijen zouden in dit outlet de tailcenter komen. Een enorme aantrek kingskracht zou dit centrum krijgen, vol gens de projectontwikkelaar, die sprak over tweeëneenhalf tot vier miljoen be zoekers per jaar. Hollestelle: „Het verzet vanuit de binnenstad was groot, maar ik denk nog altijd dat de komst van zo'n out- letcenter alleen maar goed zou zijn ge weest voor de detailhandel in de binnen stad. Zijn de mensen in het outletcenter geweest, dan zijn ze al in Goes en zullen ze ook het historische centrum willen zien. Nu krijgt Roosendaal er één." Geen spijt OOG, de organisatie van de middenstand in de Goese binnenstad, voerde de strijd tegen het outlet detailcenter aan. Voorzit ter Berks heeft daar nog steeds geen spijt van, ook al zal er nu één komen bij Roosendaal en één bij Gent. „Onze angst was dat het niet bij winkels met restpar tijen zou blijven, maar dat er op den duur gewone detailhandelszaken zouden komen die de binnenstad gaan beconcur reren. In het vijf, zes jaar geleden geo pende outletcenter bij Lelystad is dat ge beurd. De Bijenkorf heeft er zich geves tigd. Bovendien, de bezoekersaantallen vallen tegen in Lelystad en Roermond, waar een jaar of drie geleden een outlet center is gekomen."De binnenstad als winkelcentrum versterken, dat was wat Goes moest doen en daarmee is Goes vol op bezig, noemt Berks als een positieve ontwikkeling. „In de tijd dat er over het outletcenter werd gesproken, moest dat allemaal nog beginnen. We zijn nu een flink eind op weg." Alleen, hij maakt zich wel enigszins zorgen over de econo mische ontwikkeling van Zeeland. Berks is het met Hollestelle eens dat een Wester schelde Container Terminal 'een motor kan zijn'. Hij signaleert vervolgens dat daar niet alle heil van verwacht moet worden. „Zeeland heeft economisch een grote potentie, veel groter dan Oost-Gro- ningen bijvoorbeeld. Zeeland ligt tussen grote economische krachten als Rotter dam en Antwerpen, maar het komt er tot nu toe niet uit." Berks tast de mogelijkheden van Zeeland en dus van Goes af. Hij herinnert aan de discussie over een seniorenstad of -dorp in de provincie, zoals die in de Verenigde Staten bestaan. „Ik zeg niet dat wij die kant op moeten gaan, maar voor de be roepsgroep verzorging zou een senioren- stad een enorme impuls kunnen zijn." Te gelijkertijd laat de OOG-voorzitter daar bij een waarschuwing horen. „We moe ten er ook voor zorgen dat Zeeland niet te veel vergrijst, dat ook jongeren deze kant op willen komen. De vraag is: hoe doe je dat? Zeeland heeft rust en ruimte te bieden met in het midden Goes. Dat biedt kansen, maar dan moeten die ook wel benut (kunnen) worden. Alleen met bijvoorbeeld een WCT lukt je dat niet. Je moet daarvoor ook goede scholen, goede woonvoorzieningen en een gezellig cen trum kunnen bieden." Harmen van der Werf De voormalige telefooncentrale aan de Westwal herbergt nu, lezen we met grote letters, Randstad, het uitzendbureau. Het is een stevig, vooroorlogs gebouw, met alle stijlkenmerken van zijn tijd: mooi, degelijk metselwerk, een horizontale vlakverdeling en een degelijk dak. Eronder, ver onder de Westwal, zit nog een bunker, die vast ook wel ergens goed voor is. De letters van Randstad zouden wel wat kleiner mogen. Een genanter visitekaartje voor Goes is nauwelijks te bedenken. Wie vanaf de A58 binnenrijdt ziet eerst dezelfde autoshowrooms als overal elders en dan een bctonschuur van de goedkoopste snelbouwsoort. Een nieuwe exploitant heeft beloofd er iets moois van te gaan maken maar de oude hallen, donker en depressief van binnen, blijven staan. Wij zouden zeggen: slopen! En vervolgens de uitdaging aangaan om een echt visitekaartje weg te zetten. Goedkoop is duurkoop. Het bewijs staat aan de Oostsingel. De gemeente Goes bouwde indertijd een stadskantoor naar het ontwerp van het gebouw van Provinciale Waterstaat in Middelburg. Het ontwerp werd echter tot op het bot uitgekleed. Het resultaat was een huilerig gebouw waarin nauwelijks te werken viel. De WBU wil er appartementen in maken en het voor het oog aantrekkelijker maken. Wij zouden zeggen: slopen en iets moois terugbouwen. i Foto-impressie van de nieuwe blikvanger van Goes, de volgend jaar te bouwen zeventig meter hoge woontoren in het stationsge bied. foto archief PZC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 29