Gratis met de bus naar je hippe waterhuis PZC600 het behouden waard rijp voor de sloop De spoorwegovergang aan de Van Hertumweg is één van de obstakels in het Goese wegennet die het verkeer laten stokken. Goes streeft naar de aanleg van een tunnel of een spoorbrug. foto Willem Mieras Beweging zie je er zelden, behalve onlangs toen het helemaal opgeschilderd werd. Er gebeurt niet veel in het pompstationnetje aan de Ringbaan- West, maar het is een schattig klein landmatfl in een omgeving die zich voor het overige in rap tempo vernieuwt. Misschien is het handig er een gebruiker voor te vinden. Regelmatig toezicht en onderhoud kan do graffiti-spuiters wellicht ontmoedigen. zaterdag 15 oktober 2005 2jJ De grootste veranderingen in Goes spelen zich binnen nu en tien jaar af. Het gros van de speer punten uit de toekomstvisie Goes 2030, die in 1998 het licht zag, is uit gevoerd of in gang gezet. De binnen stad ondergaat een verjongings kuur, nieuwe wijken zitten in de pijplijn, oude wijken zijn of worden aangepakt, er ligt een plan om ver keersproblemen en spoorhinder te verminderen. Consequent de rode draad volgend dieselt Goes door. Op woningbouwgebied staan er nog grote dingen te gebeuren. De bouw van een zeventig meter hoge woontoren in het Stationspark verandert volgend jaar definitief het silhouet van de stad. Wie straks via de snelweg Goes nadert, ziet een skyline waarin de uit twee naal den bestaande toren zich tussen de kerk torens, de televisietoren en de waterto ren heeft gewurmd. Dat is even wennen. Waar de gemeente Goes doorgaans reke ning houdt met de aard en de schaal van het plattelandsstadje, is de woontoren een vreemde eend in de bijt. Het Stations- park telt nu alleen kantoren, bedrijven en de Groene School. Er komt nog een school voor speciaal onderwijs bij: De Vliedberg. Om daar dan een woontoren, dicht bij het spoor, tussen te zetten, lijkt stedebouwkundig onlogisch. Maar goed, het gros van de gemeenteraad vindt het idee prachtig: Goes kan zich zo profile ren als volwassen stad. Landschapsarchitect en stedebouwkundi- ge Adriaan Geuze van het Rotterdamse bureau West 8, ingehuurd om het haven industrieterrein om te vormen tot woon wijk, schudt het hoofd erbij. Goes is ten slotte geen Manhattan en als dan zo'n wolkenkrabber op je verlanglijstje staat, plant er dan meteen vijf of tien. Dan maak je een statement. Geuzes speeltuin wordt het havenindus- trieterrein. De gemeente signaleerde al jaren geleden dat het natte bedrijventer rein een aflopende zaak is. Een aantal panden staat inmiddels leeg (Houthandel Van Riessen en AKF) en niet alle bedrij ven zijn afhankelijk van de ligging aan vaarwater. De gemeente gooit het roer om door er een woonwijk met 1500 tot 2000 huizen van te maken, die in tien tot twintig jaar kan worden ontwikkeld. Daarvoor moeten nog wel harde noten ge kraakt, zoals de aankoop van gronden en de verplaatsing van bedrijven, zoals de betonfabriek van Haringman. Goedkoper Geuze prijst Goes voor het ambitieuze plan. Het is namelijk veel goedkoper er gens in een weiland een wijk op te trek ken. Hoewel nog niet duidelijk is hoe het havenindustrieterrein er straks uit komt te zien, heeft Geuze wel een idee. In het waterrijke stukje Goes, dicht bij de bin nenstad, moeten verschillende typen wo ningen met een eigen gezicht komen. De ene met een tuin, de andere met een stei ger. De wijk zal warm en collectief aan voelen, onder meer door klinkerstraatjes, maar ook tegemoet komen aan lifesty le-wensen. De architect houdt rekening met de histo rische lijnen van de waterstad. Vroeger was de haven de voorkant van de stad. Daarom moeten de huizen niet met de rug naar het Goese Meer en het Holland- sche Hoevegebied worden gericht. Tege lijkertijd mag Goes zich best wagen aan spraakmakende architectuur. Iets in de stijl van het Guggenheim-museum in Bil bao, waarmee de stad zich meer onder scheidt dan met een eenzame woontoren in een bedrijvenparkje. Goes bouwt de komende tien tot vijftien De ombouw van het havenindustrieterrein tot woonwijk wordt een tour de force. Goes rekent er twintig jaar voor. foto Willem Mieras jaar 3500 woningen. Over vijf jaar vindt de Goesenaar een flink deel daarvan te rug in de nieuwe wijken Aria en Mannee. Aria sluit aan op Ouverture en vult het laatste stuk bouwgebied aan de zuidrand van Goes. Verder afzakken is niet moge lijk, want daar ligt de snelweg A58. In Aria komen vierhonderd woningen, die volgens ontwikkelaar ABC Vastgoed een 'streekeigen' karakter krijgen. Dus eerder gepotdekselde gevels dan high tech glazen puien. Mannee, dat in het noordoosten aan- schurkt tegen de Noordhoek, is de twee de stadsuitbreiding. Er is plaats voor driehonderd woningen in een mix van vrije kavels, huurhuizen en starterswo- ningen. Omdat de provincie erover waakt dat ge meenten het buitengebied niet volplem pen, moet Goes ook binnen de bebouwde kom vernieuwen. Dat gebeurt behalve in het havenindustriegebied ook in de Goe se Polder. Over een paar jaar ligt de Eras- musflat in puin om plaats te maken voor een nieuw zorgcomplex, dat de ruggen graat vormt van een woonzorgzone, waar van ook de brede school deel uitmaakt. Voor de rest is het Masterplan Goese Pol der goeddeels klaar. De Regionale Wo ningbouwvereniging Samenwerking (RWS) heeft de Schumannstede en de Bechstede grondig gerenoveerd en richt de blik nu op Goes- West. Daar staan 571 huurwoningen, het merendeel van net na de oorlog. Tot verdriet van een flink aan tal huurders lijkt (over vijf jaar) sloop voor veel huizen onontkoombaar. Ze zijn versleten, te klein, vochtig en oncomfor tabel. Bewoners onderkennen dat wel, maar vrezen dat ze straks in een gereno veerde of nieuwe woning meer huur moe ten betalen. De RWS acht het noodzakelijk de wijk te moderniseren. Niet alleen zijn huizen aan het eind van hun latijn. Voor oude ren en gezinnen zijn er nu nauwelijks ge schikte huizen en appartementen. De wijk is nu sterk versteend. In het ste- debouwkundige plan van de gemeente krijgt de wijk van oost naar west een groene as, waar een fietsverbinding (rich ting stad en Nieuw-West) doorheen loopt. Het hart van deze groep plantsoe nen bevindt zich op de kruising Evertsenstraat/ Coenstraat. De opnieuw in te richten katholieke begraafplaats maakt daarvan deel uit. Aan het straten- patroon verandert weinig. Hoewel de gemeente al een eind op dreef is met het Masterplan Binnenstad, met de heringerichte en autovrije Grote Markt als pronkstuk, zien Goesenaren over enkele jaren een heel ander Bleek veld en KolveniershofOok daar ver dwijnt het blik van de straat. Het wordt ondergebracht in een 530 plaatsen tellen de parkeergarage, waarvoor het Centrum voor Werk in Inkomen (CWI) moet wor den gesloopt. Het CWI krijgt binnenkort onderdak in het nieuwe stadskantoor aan de M. A. de Ruyterlaan. De parkeer garage wordt in noord-zuidelijke rich ting gebouwd en krijgt woningen in de 'schil', zodat er rond het Bleekveld dertig tot veertig woningen bij komen, de appar tementen die verrijzen aan de noordzijde van het plein meegeteld. Later volgen nog de Singelstraat en de Zusterstraat. Plan is om de tochtige, kale brede Singelstraat tussen de twee kerken die Goes domineren een fleuriger aan blik te geven. De rijbaan wordt smaller en er worden bomen geplant. Op niet al te lange termijn zien Goesena ren een vrijetijdscentrum en een derde hal bij de bestaande Zeelandhallen. Eige naar Libéma mikt op meer en grotere eve nementen in Goes. Aardig voor inwo ners: in het vrijetijdscentrum kunnen ze eindelijk weer eens naar een bioscoop in hun stad, Knelpunten Majeure operaties zijn er te verwachten op verkeersgebied. Goes heeft in het Ge meentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) alle knelpunten op een rijtje ge zet en dat zijn er nogal wat. De lelijkste hindernissen die files en milieuhinder veroorzaken, liggen in Zuid, met de spoorwegovergangen aan de Buijs Ballot straat en de Van Hertumweg als obsta kels in de spits. Uit een objectieve verkeersanalyse blijkt dat een zuidelijke ontsluitingsweg, van het ziekenhuis naar de rotonde Fruitlaan/ Van Hertumweg en een tunnel onder het spoor bij de Van Hertumweg voorrang moeten krijgen. Dat leidt tot een betere doorstroming van het verkeer en ontlast de drukke Buijs Ballotstraat. De gemeente heeft al een beginnetje ge maakt met het doortrekken van de Nan- senbaan naar de 's-Gravenpolderseweg. Dure optie voor later vormt de zuidoost tangent: een verbindingsweg van de 's-Gravenpolderseweg tot aan kruispunt Vierwegen. Wanneer Goesenaren over de zuidelijke ontsluitingsweg kunnen rijden, is ondui delijk. Ten eerste heeft de gemeenteraad onlangs de rondwegen in Wolphaartsdijk en Wilhelminadorp aan een lijstje met speerpunten toegevoegd. Aangezien Goes niet royaal in de slappe was zit, kan niet alles tegelijk. Welk miljoenen opslor pend verkeersproject voorrang krijgt, zal bovenal een politieke en minder een ratio nele keuze worden. De kans bestaat dat de raad eerst iets wil doen voor de dor pen. Ten tweede moet de gemeente onderhan delen met de NS over een spoortunnel- of brug. Wat het wordt, hangt weer af van de studie die Goes en provincie ver richten naar drie spoorvarianten om ge luid en trillingen van het toegenomen aantal goederentreinen te beperken. Van de drie mogelijkheden maken twee va rianten op een verdiept spoor de meeste kans. Verplaatsing van station en spoor naar de A58 lijkt politiek en financieel luchtfietserij. Straks zak je dus met de trein Goes in. Als de gemeente het een beetje slim aanpakt, stapt de reiziger met een over in het gratis binnenstadsbusje. Goes wil namelijk gaan experimenteren met voor reizigers gratis openbaar ver voer. Dat vermindert files en parkeerpro blemen en houdt de lucht in de stad iets je frisser. De proef lijkt kans van slagen te hebben met kleine busjes die elke vijf minuten vertrekken vanaf verschillende transferia aan de rand van de stad. Mis schien klinkt over tien jaar de elders al lang vergeten of verdrongen hit: Busje komt zo! Frank Balkenende Een kraker zorgt er nu voor, maar het pand van Van den Dries, het woonhuis bij de vroegere oliehandel bij de Goese Ringbrug, loopt nog altijd gevaar. Op het laaggelegen schiereilandje zouden projectontwikkelaars maar wat graag groot en lucratief uitpakken in beton en staal. Maar als baken voor de entree van de Goese binnenstad voldoet het hoge huis met het steile puntdak uitstekend. Water is er in de verste verte niet te vinden, laat staan de Seine. Toch heet het kantoorgebouw aan het Tiendenplein lie de France. Hoe ze op die naam gekomen zijn, is een raadsel, want hoewel er tal van stijlen door elkaar zijn gebuikt, herinnert niets aan de Notre Dame of aan de andere bouwwerken op het Parijse eiland. Erg populair is het gebouw ook niet onder huurders. Een deel staat al vanaf het begin leeg. Het GAK-gebouw aan de Van der Spiegelstraat roept de wens op om straffen in te voeren voor architecten die niet de moeite nemen om even om zich heen te kijken. Je zou zweren dat de bouwer van dit gedrocht in de veronderstelling was dat hij voor een bedrijventerrein zat te tekenen, in plaats van voor de belangrijkste structuur van een oude stad. Nu overal zoveel kantoren leegstaan en de uitkeringsinstantie alle kanten op verhuist, zullen we maar hopen dat het een keer verdwijnt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 28