pzc De toekomst blijkt veel te veranderlijk het behouden waard rijp voor de sloop 600JAAR Goes heeft in 1970 een grootse, glorievolle toe komst voor zich. De deskun digen verwachten een ra zendsnelle groei van de Ne derlandse bevolking en Goes zal daar het zijne van meekrijgen. In 2000, zo wordt voorspeld, zullen in en rond Goes meer dan 100.000 mensen wonen. Het klinkt 'te mooi' om waar te zijn. Achteraf is het zo gemakke lijk om er lacherig en mee warig over te doen. Goes een Ld van 100.000 inwoners in 2000. Wie heeft dat ooit kunnen verzinnen? De bomen lijken eco nomisch nog tot in de hemel te groeien in 1970. Het Sloegebied. met de Zeeuws- Vlaams Kanaalzone het econo misch trekpaard van Zeeland, heeft nog maar enkele jaren eer der de eerste grote industrieën mogen verwelkomen. Het che miebedrijf Billiton M T dat reel afvalwater produceert en daarom niet in Heerenveen te recht kon, heeft zich in Vlissin- gen-Oost gevestigd met de Wes- ierechelde direct voor de deur. He: Duitse Hoechst, tegenwoor dig Thermphos, kiest voor het Sloegebied. gestimuleerd door hoge overheidssubsidies Dealuminiumsmelterij van het Franse Pechiney is eind jaren zestig in aantocht, waarvoor een kerncentrale in aanbouw wordt genomen bij Bórssele. Hei kan niet 'op'. En de Rand stad is praktisch vol, heet het. Het altijd optimistische Econo misch Technologisch Instituut (ETI) in Middelburg, de provin ciale motor achter de indus trieontwikkeling van Zee land, ziet nog meer bedrijven naar de boorden van de Wester- schelde komen. Want waar kunnen zij zich be ter vestigen? Het Rijnmondge bied zit aan zijn grenzen, qua ruimte als qua milieubelasting. Zeeland is hét alternatief en jiiedtde ideale combinatie: vol- bpruimte voor de industrie en volop rust voor de mensen die daar gaan werken. Mooier kan "niet Cnooppunt flissingen en Middelburg zullen jan die ontwikkeling profite er maar ook Goes zal er zeker en graantje van meepikken, [etgevoel dat het niet 'op' kan, ferkt aanstekelijk. De sfeer is tr helemaal naar. En Goes blaast zijn deuntje mee in okto ber 1970, met de verschijning van de eerste Goese beleidsnota niimtelijke ordening, volkshuis vesting en openbare werken, nkele citaten uit de achteraf gedenkwaardige beleidsnota: De stad Goes ligt thans op het knooppunt van de verbindings weg Vlissingen AVest-Braba nt endeverbinding van het Mid den-Zeeuwse gebied via de Zee- andbrag met Rotterdam'. Wij verwachten dat Goes naast andbouwcentrum een handels- En industriecentrum voor Zee land zal worden'. Voor Goes moet rekening wor den gehouden met de groei tot aenstad van meer dan 100.000 inwoners tegen het einde van de eeuw'. )eruimtelijke beleidsnota uit 970, waaraan architectenbu- teau Rothuizen 't Hooft een flin- bijdrage levert, is helemaal ap die aanname geënt. Goes zal lagen het jaar 2000 meer dan 1ÖO.OOO inwoners tellen. Dat is djna vier keer zoveel als het antivan ruim 26.500 in 1970. fezou een soort Nieuwegein, Almere of Zoetermeer worden. Waar halen ze het vandaan, d_e gemeentebestuurders van die da gen? Uit een rapport van Marinus Verburg, directeur van - jawel - het Economisch Technologisch Instituut (ETI), die een commis sie had voorgezeten over de ha venontwikkeling in het zuidwes ten van Nederland. De provin cie neemt dit rapport over, waar mee het status verwerft. Zee land zal een zeer sterke groei doormaken, is het idee, en Goes heeft daar maar rekening mee te houden. Slechts zesentwintig pagina's telt de eerste Goese ruimtelijke beleidsnota. Wie het werkstuk voor het eerst in handen krijgt, hoeft de tekst eigenlijk niet te lezen. Er zit een kaartje in dat alles zegt. Het toont hoe Goes er tegen 2000 uit zal zien. Het hui dige industrie-haventerrein waar zich begin jaren zestig de inmiddels verdwenen Appara ten- en Ketelfabriek (AKF) had gevestigd, is helemaal doorge trokken langs Wilhelminadorp tot aan het Goese Sas, tot aan de Oosterschelde. Woonwijken Verder is de oude Goese binnen stad aan alle kanten omsloten door nieuwe woonwijken. Om te beginnen in het noorden met de Goese Polder waarvan in 1970 het eerste deel in ontwikkeling is genomen. Ten westen, rich ting 's-Heer Hendrikskinderen, is ook een huizenzee geprojec teerd. Hetzelfde geldt voor de gebieden ten zuiden en ten oos ten van het centrum van Goes, tot ver achter Kloetinge richting Kapelle. Het kan echter niet 'op'. Lieven de Leeuw is in 1970 raadslid voor de PvdA. Hij wordt later, van 1972 tot 1990, wethouder volkshuisvesting en ruimtelijke ordening én zal mer ken dat waarzeggers en plannen makers veel met elkaar gemeen schappelijk hebben. „Goes is in 1970 moreel verplicht met de voorspelling van meer dan 100.000 inwoners in 2000 aan de slag te gaan", blikt hij terug. „Grote basisindustrieën zouden zich in Vlissingen-Oost vesti gen. Goes, Middelburg en Vlis singen moesten onderdak bie den aan de toeleveringsbedrij ven én niet te vergeten alle men sen die daar zouden komen te werken. De druk was enorm om daarin mee te gaan, al werd Goes toen wel hoogmoedswaan zin verweten." Niet iedereen hecht overigens in 1970 waarde aan de voorgelegde toekomstvisie. WD-raadslid Jung wil het graag geloven dat Goes een grootse, glorievolle toe komst tegemoet gaat, maar, merkt hij november 1970 op: 'het zijn altijd nog de bedrijven zelf die moeten kiezen of zij al dan niet willen komen'. Goes heeft daar ervaring mee. De stad heeft begin jaren zestig de AKF binnengehaald. Het eer ste industriële schaap is over de dam. Philips denkt er even over een productiebedrijf in Goes te openen, maar dat gaat niet door. Goes mag zich erin verheu gen dat zich nog een tweede con fectiebedrijf naast Sanbella Foundations (corsetten en bh's) in de stad wil vestigen, het Zweedse Arnberg. Vervolgens stokt de industriële ontwikke ling van Goes, als het Sloege bied vanaf 1963 in ontwikkeling wordt genomen. Problemen De Leeuw: „En ook Vlissin gen-Oost is niet geworden wat velen ervan verwachtten." Als wethouder mag De Leeuw zelf in 1980 de tweede nota ruim telijke ordening van Goes uit brengen. Het beeld is volledig gekanteld. De jubelstemming die tien jaar eerder heerste, is omgeslagen. De groei is eruit. Nederland kampt met 'ernstige economi sche problemen van structurele aard'. Goes is nog wel behoor lijk in inwonertal gegroeid, van ruim 26.500 in 1970 naar bijna 30.000 in 1978, maar de toena me is bij lange na niet zo groot als voorspeld. De Leeuw prijst zich achteraf gelukkig dat veel plannen in een diepe la zijn ver dwenen. „Het hele noordelijke deel van de binnenstad moest praktisch verdwijnen om plaats te maken voor brede wegen naar de binnenstad (de city). Dat is niet doorgegaan. Stads vernieuwing heeft dat stadsdeel gered." Het realisme lijkt op aarde te ruggekeerd in 1980. De voorspel ling dat Goes in het jaar 2000 meer dan 100.000 inwoners zal tellen, is weg. De rekenaars hou den het in de tweede Goese nota ruimtelijke ordening op 38.000. Dat zit dichterbij de werkelijk heid, zo kan achteraf worden vastgesteld. Goes heeft in 2000 tegen de 36.000 ingezetenen. Zo zijn meer dingen niet uitge komen. Het meest opvallend: waar langs het Goese havenkanaal richting Wilhelminadorp een langgerekt industrieterrein was gepland, is inmiddels een woon wijk verrezen, het Goese Meer. De AKF is eind 1995 gesloten. De grote fabiïekshal staat leeg. Het bedrijf zal plaatsmaken voor woningbouw in aanslui ting op het Goese Meer. Ook de rest van het nog bestaande, rom melige haven-industriegebied wacht een toekomst als woon wijk. Goes is niet het industrie centrum van Zeeland geworden, zoals verwacht in 1970, wel een belangrijke winkelstad, een re gionaal onderwijscentrum en een stad met een grote diensten sector. De toekomst is veranderlijk, leert een blik terug vanaf 1970 tot heden. Toch is het volgens oud-wethouder De Leeuw niet zo vreemd dat in 1970 is uitge gaan van een stad Goes met meer dan 100.000 inwoners. „In Nederland zouden in 2000 twin tig miljoen mensen wonen, was de voorspelling. Goes zou daar zijn deel van krijgen. En toen", diept De Leeuw een bijzonder argument op, „kwam eind jaren zestig de pil. Vrouwen kregen de keuzevrijheid om zwanger te worden of niet. Niemand heeft kunnen voorzien dat dit zo'n in vloed op de bevolkingsgroei zou hebben en op de hele ontwikke ling van Nederland. Werkelijk niemand." Harmen van der Werf zaterdag 15 oktober 2005 Confectiebedrijf Arnberg komt begin jaren zestig de Goese economie versterken. foto archief PZC Hoe idealistische opvattingen samen kunnen gaan met rationele bouw en zelfs met haast, tonen de flats aan de Van Dusseldorpstraat. De Vlissingse architect W. Messer ontwierp ze toen de woningnood hoog was en er snel veel gezinnen moesten worden gehuisvest. Hij hield echter vast aan zijn principe: monumentale kunst in elk gebouw. Zo kregen de flats een allegorische voorstelling als kroon en aardsere tegeltableaus in de gevel. De Evertsenstraat is een prachtvoorbeeld van sociale woningbouw in de menselijke maat. Geen al te grote blokken en alles op de goede plaats: de kamer voor, de keuken achter. Er zijn plannen om het straatje te slopen, de vrijgekomen ruimte zou zich uitstekend lenen voor dure appartementen. Maar mensen willen niet weg, hebben het naar hun zin. Ook als ze tot de doelgroep van bouwlustige slopers behoren: die van de senioren. Laten staan en opknappen, dus. Een beetje staal, een beetje glas en een paar niet al te dure stenen. Dan heb je al gauw een projectje ontwikkeld, dat misschien wel geld oplevert, maar dat zeker niemand door zijn schoonheid treft. De Tol, dat zijn naam ontleent aan een heel wat fraaiere uitspanning, is zo'n complexje. In de avonduren is het een akelig gangetje, dat hoge ogen zou gooien in een engc-plekken-wedstijd. Je kunt er goed parkeren, dat wel, maar het valt niet mee om daarna de weg weer op te komen. Het rijtje flats aan de Van der Goeskade is verrezen nadat de gemeente aan de overkant van het havenkanaal hoge ogen had gegooid met de Houtloodsen. Onbegrijpelijk dat een buitenkans - de Van der Goeskade weer een kade te laten zijn - vervolgens werd vergooid. De open zichtlijn op de haven na de sloop van de silo's van Duvekot, werd volgezet met flats van een type dat aan elke waterkant in heel Nederland staat: prijzig vanwege de mooie omgeving, die ze zelf naar de knoppen helpen. eriane glorie, de gesloten Apparaten- en Ketelfabriek (AKF) op het Goese haven- en industrieterrein. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27