Chaos troef in Noord-Pakistan
PZC
Tegenstanders van windmolens
kijken niet naar lange termijn
PZC
Hulpverlening komt op gang, maar loopt vast in verkeersopstoppingen
Seaports
10 eurobiljetten
14 oktober 1955
te gast
vrijdag 14 oktober 2005
Inmiddels komt de hulpverle
ning op gang in het door een
aardbeving getroffen Noord-Pa-
kistan. De Nederlandse regering
heeft gisteren een half miljoen
euro toegezegd aan de organisa
tie Save the Children Nederland
voor hulp aan kinderen en hun
families die de aardbeving heb
ben overleefd. Kerkinactie en
ontwikkelingsorganisatie ICCO
hebben gisteren per helikopter
noodhulppakketten gedropt.
door Harald Doornbos
Terwijl Noord-Pakistan nog
altijd wordt getroffen door
angstaanjagende na-schokken,
lijkt het erop dat de hulp voor
de slachtoffers van de aardbe
ving van vorige week zaterdag
eindelijk goed op gang komt.
Maar chaos gooit roet in het
eten.
Normaliter duurt het vier uur
om vanuit de hoofdstad Islama
bad naar Balakot te rijden. Isla-
mabad-Muzaffarabad duurt on
geveer drie uur. Maar nu doe je
er al snel tien uur over om beide
plekken te bereiken. De reden:
de wegen hier staan vol met le
gervoertuigen, vrachtwagens
vol met hulpgoederen en perso
nenauto's.
Op zich is dat een goed teken.
Het betekent immers dat er
hulp ondeiweg is naai- het ramp
gebied. Maar verkeerschaos
leidt er toe dat het eindeloos
duurt voordat dekens, tenten en
medicijnen aankomen.
Op de smalle bergweggetjes
staan auto's schots en scheef
door elkaar. Iedereen probeert
elkaar in te halen, waardoor het
tegemoetkomende verkeer volle
dig vaststaat. Pakistaanse solda
ten die het verkeer in goede ba
nen moeten leiden, zijn vaak de
wanhoop nabij omdat niemand
naar hen luistert. Sommige op
stoppingen duren zes uur of lan
ger.
Busje
„Dit is belachelijk", zegt een Pa
kistaanse hulpverlener die met
een busje vol spullen vanuit Isla
mabad onderweg is naar Bala
kot. „Niemand houdt zich aan
de regels, iedereen blokkeert de
weg. Wij staan al vier uur te
wachten en Balakot is nog niet
eens in zicht."
Doordat Kerkinactie en ontwik
kelingsorganisatie ICCO per he
likopter noodhulppakketten
hebben gedropt, bereiken de
hulpgoederen ook de moeilijk
bereikbare en afgelegen dorpen.
Ongeveer zestig kilometer ten
noorden van Manshera zijn in
woners gisteren voorzien van
vierhonderd tot vijfhonderd
shelter kits. Hierin zitten onder
meer een winterbestendige fami
lietent, grondzeil en dekens. De
komende dagen worden ook an
dere dorpen per helikopter van
hulppakketten voorzien.
Volgens de hulporganisaties
heeft geschikt onderdak een ho
gere prioriteit dan voedsel. Voor
al de koude nachten en de ko
mende winter zijn reden tot
zorg. Een groot deel van de men
sen is dakloos of slaapt buiten
uit angst voor nieuwe aardbevin
gen. Kerkinactie en ICCO heb
ben 1,5 miljoen euro beschik
baar gesteld voor zes maanden
noodhulp.
Coördinatie
In de getroffen steden Balakot
en Muzaffarabad is er nauwe
lijks sprake van enige coördina
tie. Vrachtwagens vol met kle
ding worden geplunderd door
overlevenden die op zoek zijn
naar eten. De kleding wordt ver
volgens op straat gegooid.
Trucks die gevuld zijn met voed
sel worden bestormd door hon
derden mensen die op zoek zijn
naar tenten en dekens. Het voed
sel wordt in sommige gevallen
weggegooid, waarna er kleine
vechtpartijen uitbreken omdat
niemand tenten kan vinden.
In Balakot doen honderden Pa
kistaanse soldaten prima werk
bij de speurtocht naar mogelij
ke overlevenden die nog onder
het puin liggen. Maar er is geen
distributie van voedsel, medicij
nen, tenten en dekens. Hier
geldt simpelweg: wie het eerst
komt, wie het eerst maalt.
Probleem is dat met name de
veel sterkere mannen de hulp
goederen binnenslepen. Kinde
ren en vrouwen moeten het
vaak met de restjes doen. Tot
nu toe zijn de afgelegen dorpen
in de bergen nog helemaal niet
bereikt door hulpverleners. De
hoop is dat helikopters daar de
komende dagen voor verlich
ting kunnen zorgen.
Bedden
In het Ayub-ziekenhuis van
Abottabad, de plek waar de
meeste slachtoffers uit het
rampgebied rondom Balakot
naartoe worden gebracht, staan
de bedden met gewonden nog al
tijd in de hal. „Maar", zegt het
hoofd van de trauma-afdeling,
professor Sohail Sahibzada,
„het is een stuk minder chao
tisch dan enkele dagen gele
den."
Volgens hem is het onzinnig om
de autoriteiten ervan te beschul
digen dat ze niet genoeg gedaan
hebben. „Belachelijk", roept hij
uit. „Wij zijn de autoriteiten
hier en we hebben vijfduizend
mensen behandeld." Duizenden
patiënten zijn hiervandaan over
gebracht naar andere ziekenhui
zen in Pakistan. „Het enige pro
bleem is dat we hier geen stro
mend water hebben. Stuur ons
een paar loodgieters!
In een van de vele bedden in het
ziekenhuis ligt een twaalfjarig
meisje. Twee dagen heeft ze on
der het puin van haai- school ge
legen in Balakot. Het linkerge
deelte van haar voorhoofd is
weggeslagen. Toch kan ze zacht
jes praten. „Ik dacht dat ik niet
meer kon ademen toen ik werd
bedekt door alle stenen", ver
telt ze. „Maar ik kon de stem
men van de reddingswerkers ho
ren. Daarom hoopte ik dat het
goed zou aflopen."
Dokter Sahibzada haalt onder
tussen zijn digitale camera te
voorschijn en hij laat een ver
schrikkelijke foto zien van een
klein jongetje wiens hoofd volle
dig is opengespleten, als een
tulp. „Ja, dat zijn hersenen",
vervolgt de dokter. „Maar we
hebben hem gered. Dit jongetje
leeft nog, het gaat goed met
hem. Ondanks alle kritiek, heb
ben we hier wonderen ver
richt." Terwijl dokters en ver
plegend personeel langsrennen
op weg naar de zoveelste pa
tiënt, zegt dokter Sahibzada:
„Ik ben uiterst trots op mijn
boys." GPD
Met de aangekondigde vestiging van combi
natie Sea-Invest/Zuidnatie in Vlissij
gen-Oost is de kwakkelende Zeeuwse eco
nomie nauwelijks geholpen. Daarvoor levert ht
nieuwe havenbedrijf te weinig vaste arbeidsplaat
sen en te weinig toegevoegde waarde op. Dat isc!
eenmaal een kenmerk van de logistieke sectoi
Schone, arbeidsintensieve industrie zou welkome
zijn, maar daar wordt in Zeeland sinds de jaret
zestig van de vorige eeuw al vergeefs naar uitgeke
ken.
De komst van Sea-Invest brengt in elk geval wee
wat leven in de brouwerij. Sinds de vestiging vat
autotransporteur Cobelfret in Vlissingen-Oost
tweeënhalf jaar geleden, is het stil gebleven ophö
gebied van werving van nieuwe bedrijven. Juk
met het oogmerk meer ondernemingen naar Zet
land te halen is de samenwerking met het Haven
bedrijf Rotterdam in 2002 binnen de Exploitatie
maatschappij Schelde Maas (ESM) versterkt
Goed, in economisch opzicht zat het tij niet mee
maar toch kan worden vastgesteld dat de werving!
kracht van Rotterdam Zeeland de afgelopen jars
geen extra banen en welvaart heeft opgeleverd.
Zeeland Seaports en het Havenbedrijf Rotterda
zijn nu met elkaar in gesprek over de manier waar
op de samenwerking kan worden voortgezet.
Zeeuwse havenschap wil baas zijn in eigen huis
Rotterdam heeft deze week in het bedrijfsplanvai
het havenbedrijf laten weten de banden met Zee-
land Seaports te willen voortzetten.
In de onderhandelingen kan het Zeeuwse ia
venschap nu fier naar voren brengen dat het
terdam niet nodig heeft gehad om eindelijk wa
eens een redelijke vis binnen te halen. Waad
dan de uitgifte van grond nog langer aan ESÜ
overlaten? Daarbij komt een tweede argument. Di
voorraad haventerreinen die voor diep stekend!
schepen bereikbaar zijn, raakt zo langzamerhand
uitverkocht. Voor de invulling van wat rest lijkt
zeker voor Vlissingen-Oost, een gezamenlijk vel
koopapparaat van Zeeland Seaports en Rotterdaj
enigszins overdreven. j
Stoppen dan maar met ESM? Als dat contractus
al mogelijk zou zijn, is het maar de vraag of d-l
verstandig is. In Zeeuws-Vlaanderen vallen noj
flinke oppervlakten haven- en bedrijfsterrein aai
de man te brengen. Bovendien is de aanleg van dj
Westerschelde Container Terminal nog steeds ed
vurige wens van Zeeland Seaports. Voor de find
ciering daarvan en voor medewerking van het E:
blijft steun van Rotterdam onontbeerlijk.
Morgen verschijnt een nieuwe editie van het Groene Boek
je. Daarin slaan enkele nieuwe spellingsregels en zijn de
oude grondig geherformuleerd. De PZC besteedt in een
reeks van dertien artikelen aandacht aan de veranderin
gen.
Samenstellingen met cij
fers, afkortingen, symbo
len en letteraanduidingen
krijgen een streepje. Zo staat
het nu in het Groene Boekje,
het spellingboekje voor het
Nederlands. Top-40 is een
voorbeeld van een woord dat
onder deze regel valt.
Maar in de nieuwe spelling,
die morgen met het verschij
nen van het nieuwe Groene
Boekje gepresenteerd wordt,
krijgt top 40 geen streepje
meer. Het woord valt vanaf
morgen namelijk onder een
uitzonderingregel, die hoort
bij de volgende hoofdregel:
'We gebruiken een streepje in
een tweeledige samenstelling
voor of achter een cijfer, een
aparte letter of een symbool';
80-jax-ige, 65+-kaart, y-as, tus-
nieuwe editie
f
\°N
door Wim Daniels
sen-s, A4-formaat. De uitzon
deringsregel is dat er geen
streepje komt als een woord
gevolgd wordt door een letter
of cijfer om een categorie aan
te geven. Blijkbaar is dat bij
top 40 het geval. Misschien
omdat er ook een top 10 is en
een top 100. Ook aanduidin
gen als hepatitis B en vitami
ne C krijgen geen streepje
(meer), want in deze gevallen
worden de B en de C gezien
als categorieaanduidingen.
Maar de derde klas van de ha
vo, is dat een categorie? Als
het antwoord 'ja' is, moet de
schrijfwijze havo 3 zijn, an
ders havo-3. En omdat je er
over kunt discussiëren wat
een categorie nu precies is,
vallen beide schrijfwijzen te
verdedigen. Een gevolg van
de uitzonderingsregel is dat
we voortaan schrijfwijzen
krijgen als top 40-nummer en
vitamine C-tekort. In dat laat
ste geval lijk je het te hebben
over een C-tekort, omdat vita
mine op geen enkele manier
meer gekoppeld is aan C.
Maar een C-tekort is niks.
Nog raarder wordt het bij
woordgroepen. Woordgroe
pen zijn, volgens het nieuwe
Groene Boekje, 'series woor
den die bij elkaar worden ge
houden door een grammati
caal verband, zoals in een
zin'. Dat is een zeer duistere
omschrijving. Daar had ook
kunnen staan dat woordgroe
pen vloempers zijn, die door
sumpings bij elkaar gehou
den worden, zoals in een
vlurkje. Dan weet evenmin ie
mand wat er bedoeld wordt.
Waarschijnlijk doelen ze op
vaste verbindingen (woorden
die vaak in combinatie met
elkaar voorkomen), want dat
valt af te leiden uit de voor
beelden die gegeven worden:
huis aan huis, academisch zie
kenhuis, iets in der minne
schikken.
Als een woordgroep één be
grip vormt, komen er streep
jes tussen de woorden te
staan: kruidje-roer-me-niet,
staakt-het-vuren. Maar deze
regel bestond al. Een nieuwe
regel bij woordgroepen wordt
evenwel de volgende: 'Als het
eerste deel van de woord
groep een telwoord is, dan
schrijven we het vast in de
driedelige samenstelling'.
Hiermee wordt dan bedoeld:
als het telwoord in letters ge
schreven is: elfjuliviering' en
tieneurobiljet. Schrijf je het
telwoord in cijfers dan moet
er een spatie komen: 11 juli
viering, 50 eurobiljet.
Die cijfernotering met een
spatie kan heel verwarrend
zijn. Want als je van 10 euro
biljet meervoud maakt, krijg
je 10 eurobiljetten. Dat kun
nen biljetten zijn van 10 euro,
maar dat hoeft niet. Het kun
nen ook tien biljetten van 5
euro zijn of van 50 euro. Wie
zal het zeggen? Het nieuwe
Groene Boekje niet.
door Sam Collot d'Escury
Door een plotselinge omme
zwaai van het CDA is een
krappe Kamermeerderheid toch
voor de bouw van windmolen
parken in de Noordzee. CDA-
woordvoerder Hessels zei
woensdagavond tenminste dat
'de mogelijkheid moet worden
opengehouden' dat de subsidie
van 500 miljoen euro die nog
klaarligt voor windmolenpar
ken daar ook voor wordt aange
wend.
Het is de zoveelste stap in de
discussie over windmolenpar
ken in Nederland. Volgens een
recent rapport van TNO is er
sprake van een toenemende
weerstand tegen windenergie.
TNO wijt dat aan het feit dat de
overheid er geen duidelijk
standpunt over inneemt.
Dat is waar, maar slechts een ge
deelte van het verhaal. We doen
met zijn allen alsof we het voor
het zeggen hebben, terwijl er
duidelijke indicaties zijn dat de
gas- en oliebronnen over vijftig
jaar uitgeput zijn. Deze bron
nen bevinden zich in regio's die
in toenemende mate politiek in
stabiel zijn. Bovendien stoten
fossiele brandstoffen bij ver
branding onder andere CO, en
NOx uit. Wij zijn gewend ge
raakt aan het continu beschik
baar hebben van energie. Zon
der energie stort onze economie
in, is het donker en ook koud. Ie
dereen die op dit moment jonger
is dan veertig jaar, krijgt met
die harde realiteit te maken als
er nu niet iets wordt gedaan. We
moeten op zoek naar duurzame
energiebronnen. Daarbij is het
zaak niet op één paard te wed
den. Er bestaan initiatieven,
maar vaak op te kleine schaal
en geïsoleerd van elkaar. Bun
del de al bestaande kennis en
ontwikkel die verder. Op natio
naal, maar ook internationaal ni
veau. Enkele voorbeelden: dooi
de aard van de opwekeenheden
heeft zowel nucleaire als duurza
me opwek (windenergie, zon-
ne-energie) behoefte aan een
krachtig Europees transportnet
(en toezichthouder) om vraag en
aanbod te egaliseren en prijs
fluctuaties uit te middelen. Tech-
Het nut van windturbines, zoals hier bij Borsele, wordt onderschat, vindt adviesbureau Gen Group,
dat erop wijst dat fossiele energiebronnen uitgeput raken. foto Willem Mieras
nisch is het mogelijk door mid
del van (waterkracht) pompcen-
trales energie tijdelijk op te
slaan (buffering). Het waait niet
altijd in Nederland, maar het
waait altijd wel ergens in Euro
pa. Wat op nationale schaal on
haalbaar lijkt, is op Europese
schaal een reële optie. Dat ver
eist een Europees energiebeleid.
Nucleaire energie is schoon, het
afval is een fors probleem. Dat
hoeft het niet te blijven. Mensen
beschikken over een enorm tech
nische vernuft en vindingrijk
heid. We slagen erin mensen
naar de maan en sondes naar
Mars te laten vliegen. Deze ont
dekkingsreizen zijn niet vanuit
een bedrijf ontstaan, maar van
uit de overheid. Vex-volgens zijn
bedrijven oplossingen en toepas
singen gaan ontwikkelen. En
dat wex-kt. Pas nu eens dezelfde
visie en aanpak toe op het ont
wikkelen van duurzame energie
bronnen. Bestudeer alle moge
lijkheden. Investeer, overheid
en bedrijfsleven samen, in de
ontwikkeling van oplossingen
duurzame energiebronnen, ener
gie (elektriciteit) energieopslag,
CO, terugbrengen, etcetera.
Zorg op zowel Europees als na
tionaal niveau voor een daad
krachtig beleid en pragmatische
aanpak. Kies hetzelfde vertrek
punt en hetzelfde doel: binnen
korte tijd (zeg tien jaar) onze af
hankelijkheid van fossiele
brandstoffen tot een minimum
te beperken. Wijs bijvoorbeeld
subsidies toe voor ontwikkeling
en gebruik van zonnepanelen.
Opsplitsing
Geld mag het probleem niet
zijn. Neem Nederland. Het Mi
nisterie van financiën heeft bere-
kend dat bij een opsplitsing van
de Nederlandse energiebedrij
ven de delen die onder het wets-
voox-stel mogen worden ver
kocht 22 miljard euro netto zou
den moeten kunnen opleveren.
Een onvoorstelbare hoeveelheid
geld voor middelen die in pu
bliek bezit zijn opgebouwd.
Bestem nu eens 50 procent van
dat bedx-ag voor het ontwikke
len en praktisch toepasbaar ma
ken van duurzame energiebron
nen en voor het vinden van op
lossingen om C02 uit de atmos
feer te vex-wijderen. Nedeiiand
loopt voox-op (intitiatief en ken
nisontwikkeling) en andere lan
den zouden dit voorbeeld moe
ten en kunnen volgen. Door dit
actief te stimuleren wordt tege
lijkertijd de economie gestimu
leerd, het milieu ontzien en de
energievoorziening voor komen
de generaties veiliger gesteld.
Maar geld hebben we er voorals
nog niet voor ovex\ Er zijn goede
analyses (bijvoorbeeld in het
Energierapport 2005) van wat
er aan de hand is. Echter, het ge
voel van urgentie en daadkracht
om er iets aan te doen ontbreekt
volledig. Er wordt op de kox-te
termijn gekeken en niet naar de
lange termijn, iets wat bij deze
problematiek een absolute nood
zaak is. We vergelijken de prijs
van duurzame energie met die
van de bestaande, fossiele bron
nen. Dan lijken de duurzame
bronnen duur uit te pakken.
Maar die vergelijking is loos. Je
moet de kosten van duurzame
energie niet vergelijken met de
bestaande, maar met de kosten
van de straks ontbrekende,
want voor fossiele brandstoffen
geldt op op. Dan pakt die ver
gelijking heel anders uit.
Sam Collot d'Escury is Chief Exe
cutive Officer van de Gen Group,
een Nederlands adviesbureau in de
energie- en watersector.
OVERSTROMING - In het
noordwesten van India zijn
door overstromingen minstens
twaalfhonderd mensen om het
leven gekomen. Zeker tiendui
zend stuks vee zijn verdronken
en een kwart miljoen huizen
zijn vernield. De schade aan
rijst- en maïsvelden wordt ge
schat op 68 miljoen euro.
DICHTE MIST - Dichte mist
heeft gisteren het scheepvaart
verkeer in Zeeland vrijwel ge
heel lamgelegd. Tot 's middags
drie uur was er geen scheep
vaart mogelijk.
Van de veerdiensten Vlissin-
gen-Breskens, Kruiningen-
Perkpoider en Katseveer-Zie-
rikzee va-trok slechts een enke-J
le dienst.
Vanaf drie uw in de midós
was er op de Westerscheld
weer mondjesmaat i
vaart mogelijk.
PROTEST - Ruim vijftiend^
zend rooms-katholieke Vlaam-1
se studenten zijn gisteren in*'
Leuven slaags geraakt mei
politie. Zeven van hen werdet
in hechtenis genomen. De stu
denten protesteerden tegei
schoolpolitiek van de
gische regering
Het was de eerste betoging van
de studenten sinds vorig jaar.
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. 8osscher (ad|unct)
A. L, Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Lezersredacteur: A. J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax:(0113)315609
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel (0118)493000
Fax:(0118)493009
E-mail: redtvalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel (0114)372776
Fax: (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (01111454651
Fax:(0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren
Goes, Zierikzee
Maandag t/m vrijdag
van 8.30 tot 17 00 uur
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingsti|den;
zaterdags tot 12.00 uur.
autom. afschrijving acceptgiro
per maand: 20,55 n.vt
per kwartaal: 59,75 62 00
per jaar: €229.20 233.30
Voor toezending per post geldleen
toeslag.
E-mail lezersservice a pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk. 1 maand voorliet I
einde van de betaalperiode.
PZC, t.a.v. lezersservice,
Postbus 31, 4460 AA Goes
Losse nummers per stuk
maandag t/m vrijdag: 1,25
zaterdag: 1,80
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35 93 00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uügevto<
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV en
de Regelen voor het Advertentiewezen
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18 00 uur
Tel. (076)5312550
Fax (076)5312340
Personeelsadvertenties:
Tel: (076)5312240
Fax: (076)5312340
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel (07615312104
Fax. (076)5312340
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel (0114)372770
Fax:(0114)372771
Business to Businoss/Onroeren0 9<,tg
Tel (076)5312277
Fax: (076)5312274
Internet: v
w.pzc.nl/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener concern, j
aan ons verstrekte gegevens hebben wi| opgenomen in een bestand dat wordt jjjjM
ducten van do titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig f-"'*™"
de derden. Als u op deze informatie geen prijs stolt dan kunt u dit schriftelijk meidon
zersservice, Poslbus 31, 4460 AA Goes.
Behoort tot WeGeNeR