Chaos troef in Noord-Pakistan PZC Tegenstanders van windmolens kijken niet naar lange termijn PZC Hulpverlening komt op gang, maar loopt vast in verkeersopstoppingen Seaports 10 eurobiljetten 14 oktober 1955 te gast vrijdag 14 oktober 2005 Inmiddels komt de hulpverle ning op gang in het door een aardbeving getroffen Noord-Pa- kistan. De Nederlandse regering heeft gisteren een half miljoen euro toegezegd aan de organisa tie Save the Children Nederland voor hulp aan kinderen en hun families die de aardbeving heb ben overleefd. Kerkinactie en ontwikkelingsorganisatie ICCO hebben gisteren per helikopter noodhulppakketten gedropt. door Harald Doornbos Terwijl Noord-Pakistan nog altijd wordt getroffen door angstaanjagende na-schokken, lijkt het erop dat de hulp voor de slachtoffers van de aardbe ving van vorige week zaterdag eindelijk goed op gang komt. Maar chaos gooit roet in het eten. Normaliter duurt het vier uur om vanuit de hoofdstad Islama bad naar Balakot te rijden. Isla- mabad-Muzaffarabad duurt on geveer drie uur. Maar nu doe je er al snel tien uur over om beide plekken te bereiken. De reden: de wegen hier staan vol met le gervoertuigen, vrachtwagens vol met hulpgoederen en perso nenauto's. Op zich is dat een goed teken. Het betekent immers dat er hulp ondeiweg is naai- het ramp gebied. Maar verkeerschaos leidt er toe dat het eindeloos duurt voordat dekens, tenten en medicijnen aankomen. Op de smalle bergweggetjes staan auto's schots en scheef door elkaar. Iedereen probeert elkaar in te halen, waardoor het tegemoetkomende verkeer volle dig vaststaat. Pakistaanse solda ten die het verkeer in goede ba nen moeten leiden, zijn vaak de wanhoop nabij omdat niemand naar hen luistert. Sommige op stoppingen duren zes uur of lan ger. Busje „Dit is belachelijk", zegt een Pa kistaanse hulpverlener die met een busje vol spullen vanuit Isla mabad onderweg is naar Bala kot. „Niemand houdt zich aan de regels, iedereen blokkeert de weg. Wij staan al vier uur te wachten en Balakot is nog niet eens in zicht." Doordat Kerkinactie en ontwik kelingsorganisatie ICCO per he likopter noodhulppakketten hebben gedropt, bereiken de hulpgoederen ook de moeilijk bereikbare en afgelegen dorpen. Ongeveer zestig kilometer ten noorden van Manshera zijn in woners gisteren voorzien van vierhonderd tot vijfhonderd shelter kits. Hierin zitten onder meer een winterbestendige fami lietent, grondzeil en dekens. De komende dagen worden ook an dere dorpen per helikopter van hulppakketten voorzien. Volgens de hulporganisaties heeft geschikt onderdak een ho gere prioriteit dan voedsel. Voor al de koude nachten en de ko mende winter zijn reden tot zorg. Een groot deel van de men sen is dakloos of slaapt buiten uit angst voor nieuwe aardbevin gen. Kerkinactie en ICCO heb ben 1,5 miljoen euro beschik baar gesteld voor zes maanden noodhulp. Coördinatie In de getroffen steden Balakot en Muzaffarabad is er nauwe lijks sprake van enige coördina tie. Vrachtwagens vol met kle ding worden geplunderd door overlevenden die op zoek zijn naar eten. De kleding wordt ver volgens op straat gegooid. Trucks die gevuld zijn met voed sel worden bestormd door hon derden mensen die op zoek zijn naar tenten en dekens. Het voed sel wordt in sommige gevallen weggegooid, waarna er kleine vechtpartijen uitbreken omdat niemand tenten kan vinden. In Balakot doen honderden Pa kistaanse soldaten prima werk bij de speurtocht naar mogelij ke overlevenden die nog onder het puin liggen. Maar er is geen distributie van voedsel, medicij nen, tenten en dekens. Hier geldt simpelweg: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Probleem is dat met name de veel sterkere mannen de hulp goederen binnenslepen. Kinde ren en vrouwen moeten het vaak met de restjes doen. Tot nu toe zijn de afgelegen dorpen in de bergen nog helemaal niet bereikt door hulpverleners. De hoop is dat helikopters daar de komende dagen voor verlich ting kunnen zorgen. Bedden In het Ayub-ziekenhuis van Abottabad, de plek waar de meeste slachtoffers uit het rampgebied rondom Balakot naartoe worden gebracht, staan de bedden met gewonden nog al tijd in de hal. „Maar", zegt het hoofd van de trauma-afdeling, professor Sohail Sahibzada, „het is een stuk minder chao tisch dan enkele dagen gele den." Volgens hem is het onzinnig om de autoriteiten ervan te beschul digen dat ze niet genoeg gedaan hebben. „Belachelijk", roept hij uit. „Wij zijn de autoriteiten hier en we hebben vijfduizend mensen behandeld." Duizenden patiënten zijn hiervandaan over gebracht naar andere ziekenhui zen in Pakistan. „Het enige pro bleem is dat we hier geen stro mend water hebben. Stuur ons een paar loodgieters! In een van de vele bedden in het ziekenhuis ligt een twaalfjarig meisje. Twee dagen heeft ze on der het puin van haai- school ge legen in Balakot. Het linkerge deelte van haar voorhoofd is weggeslagen. Toch kan ze zacht jes praten. „Ik dacht dat ik niet meer kon ademen toen ik werd bedekt door alle stenen", ver telt ze. „Maar ik kon de stem men van de reddingswerkers ho ren. Daarom hoopte ik dat het goed zou aflopen." Dokter Sahibzada haalt onder tussen zijn digitale camera te voorschijn en hij laat een ver schrikkelijke foto zien van een klein jongetje wiens hoofd volle dig is opengespleten, als een tulp. „Ja, dat zijn hersenen", vervolgt de dokter. „Maar we hebben hem gered. Dit jongetje leeft nog, het gaat goed met hem. Ondanks alle kritiek, heb ben we hier wonderen ver richt." Terwijl dokters en ver plegend personeel langsrennen op weg naar de zoveelste pa tiënt, zegt dokter Sahibzada: „Ik ben uiterst trots op mijn boys." GPD Met de aangekondigde vestiging van combi natie Sea-Invest/Zuidnatie in Vlissij gen-Oost is de kwakkelende Zeeuwse eco nomie nauwelijks geholpen. Daarvoor levert ht nieuwe havenbedrijf te weinig vaste arbeidsplaat sen en te weinig toegevoegde waarde op. Dat isc! eenmaal een kenmerk van de logistieke sectoi Schone, arbeidsintensieve industrie zou welkome zijn, maar daar wordt in Zeeland sinds de jaret zestig van de vorige eeuw al vergeefs naar uitgeke ken. De komst van Sea-Invest brengt in elk geval wee wat leven in de brouwerij. Sinds de vestiging vat autotransporteur Cobelfret in Vlissingen-Oost tweeënhalf jaar geleden, is het stil gebleven ophö gebied van werving van nieuwe bedrijven. Juk met het oogmerk meer ondernemingen naar Zet land te halen is de samenwerking met het Haven bedrijf Rotterdam in 2002 binnen de Exploitatie maatschappij Schelde Maas (ESM) versterkt Goed, in economisch opzicht zat het tij niet mee maar toch kan worden vastgesteld dat de werving! kracht van Rotterdam Zeeland de afgelopen jars geen extra banen en welvaart heeft opgeleverd. Zeeland Seaports en het Havenbedrijf Rotterda zijn nu met elkaar in gesprek over de manier waar op de samenwerking kan worden voortgezet. Zeeuwse havenschap wil baas zijn in eigen huis Rotterdam heeft deze week in het bedrijfsplanvai het havenbedrijf laten weten de banden met Zee- land Seaports te willen voortzetten. In de onderhandelingen kan het Zeeuwse ia venschap nu fier naar voren brengen dat het terdam niet nodig heeft gehad om eindelijk wa eens een redelijke vis binnen te halen. Waad dan de uitgifte van grond nog langer aan ESÜ overlaten? Daarbij komt een tweede argument. Di voorraad haventerreinen die voor diep stekend! schepen bereikbaar zijn, raakt zo langzamerhand uitverkocht. Voor de invulling van wat rest lijkt zeker voor Vlissingen-Oost, een gezamenlijk vel koopapparaat van Zeeland Seaports en Rotterdaj enigszins overdreven. j Stoppen dan maar met ESM? Als dat contractus al mogelijk zou zijn, is het maar de vraag of d-l verstandig is. In Zeeuws-Vlaanderen vallen noj flinke oppervlakten haven- en bedrijfsterrein aai de man te brengen. Bovendien is de aanleg van dj Westerschelde Container Terminal nog steeds ed vurige wens van Zeeland Seaports. Voor de find ciering daarvan en voor medewerking van het E: blijft steun van Rotterdam onontbeerlijk. Morgen verschijnt een nieuwe editie van het Groene Boek je. Daarin slaan enkele nieuwe spellingsregels en zijn de oude grondig geherformuleerd. De PZC besteedt in een reeks van dertien artikelen aandacht aan de veranderin gen. Samenstellingen met cij fers, afkortingen, symbo len en letteraanduidingen krijgen een streepje. Zo staat het nu in het Groene Boekje, het spellingboekje voor het Nederlands. Top-40 is een voorbeeld van een woord dat onder deze regel valt. Maar in de nieuwe spelling, die morgen met het verschij nen van het nieuwe Groene Boekje gepresenteerd wordt, krijgt top 40 geen streepje meer. Het woord valt vanaf morgen namelijk onder een uitzonderingregel, die hoort bij de volgende hoofdregel: 'We gebruiken een streepje in een tweeledige samenstelling voor of achter een cijfer, een aparte letter of een symbool'; 80-jax-ige, 65+-kaart, y-as, tus- nieuwe editie f \°N door Wim Daniels sen-s, A4-formaat. De uitzon deringsregel is dat er geen streepje komt als een woord gevolgd wordt door een letter of cijfer om een categorie aan te geven. Blijkbaar is dat bij top 40 het geval. Misschien omdat er ook een top 10 is en een top 100. Ook aanduidin gen als hepatitis B en vitami ne C krijgen geen streepje (meer), want in deze gevallen worden de B en de C gezien als categorieaanduidingen. Maar de derde klas van de ha vo, is dat een categorie? Als het antwoord 'ja' is, moet de schrijfwijze havo 3 zijn, an ders havo-3. En omdat je er over kunt discussiëren wat een categorie nu precies is, vallen beide schrijfwijzen te verdedigen. Een gevolg van de uitzonderingsregel is dat we voortaan schrijfwijzen krijgen als top 40-nummer en vitamine C-tekort. In dat laat ste geval lijk je het te hebben over een C-tekort, omdat vita mine op geen enkele manier meer gekoppeld is aan C. Maar een C-tekort is niks. Nog raarder wordt het bij woordgroepen. Woordgroe pen zijn, volgens het nieuwe Groene Boekje, 'series woor den die bij elkaar worden ge houden door een grammati caal verband, zoals in een zin'. Dat is een zeer duistere omschrijving. Daar had ook kunnen staan dat woordgroe pen vloempers zijn, die door sumpings bij elkaar gehou den worden, zoals in een vlurkje. Dan weet evenmin ie mand wat er bedoeld wordt. Waarschijnlijk doelen ze op vaste verbindingen (woorden die vaak in combinatie met elkaar voorkomen), want dat valt af te leiden uit de voor beelden die gegeven worden: huis aan huis, academisch zie kenhuis, iets in der minne schikken. Als een woordgroep één be grip vormt, komen er streep jes tussen de woorden te staan: kruidje-roer-me-niet, staakt-het-vuren. Maar deze regel bestond al. Een nieuwe regel bij woordgroepen wordt evenwel de volgende: 'Als het eerste deel van de woord groep een telwoord is, dan schrijven we het vast in de driedelige samenstelling'. Hiermee wordt dan bedoeld: als het telwoord in letters ge schreven is: elfjuliviering' en tieneurobiljet. Schrijf je het telwoord in cijfers dan moet er een spatie komen: 11 juli viering, 50 eurobiljet. Die cijfernotering met een spatie kan heel verwarrend zijn. Want als je van 10 euro biljet meervoud maakt, krijg je 10 eurobiljetten. Dat kun nen biljetten zijn van 10 euro, maar dat hoeft niet. Het kun nen ook tien biljetten van 5 euro zijn of van 50 euro. Wie zal het zeggen? Het nieuwe Groene Boekje niet. door Sam Collot d'Escury Door een plotselinge omme zwaai van het CDA is een krappe Kamermeerderheid toch voor de bouw van windmolen parken in de Noordzee. CDA- woordvoerder Hessels zei woensdagavond tenminste dat 'de mogelijkheid moet worden opengehouden' dat de subsidie van 500 miljoen euro die nog klaarligt voor windmolenpar ken daar ook voor wordt aange wend. Het is de zoveelste stap in de discussie over windmolenpar ken in Nederland. Volgens een recent rapport van TNO is er sprake van een toenemende weerstand tegen windenergie. TNO wijt dat aan het feit dat de overheid er geen duidelijk standpunt over inneemt. Dat is waar, maar slechts een ge deelte van het verhaal. We doen met zijn allen alsof we het voor het zeggen hebben, terwijl er duidelijke indicaties zijn dat de gas- en oliebronnen over vijftig jaar uitgeput zijn. Deze bron nen bevinden zich in regio's die in toenemende mate politiek in stabiel zijn. Bovendien stoten fossiele brandstoffen bij ver branding onder andere CO, en NOx uit. Wij zijn gewend ge raakt aan het continu beschik baar hebben van energie. Zon der energie stort onze economie in, is het donker en ook koud. Ie dereen die op dit moment jonger is dan veertig jaar, krijgt met die harde realiteit te maken als er nu niet iets wordt gedaan. We moeten op zoek naar duurzame energiebronnen. Daarbij is het zaak niet op één paard te wed den. Er bestaan initiatieven, maar vaak op te kleine schaal en geïsoleerd van elkaar. Bun del de al bestaande kennis en ontwikkel die verder. Op natio naal, maar ook internationaal ni veau. Enkele voorbeelden: dooi de aard van de opwekeenheden heeft zowel nucleaire als duurza me opwek (windenergie, zon- ne-energie) behoefte aan een krachtig Europees transportnet (en toezichthouder) om vraag en aanbod te egaliseren en prijs fluctuaties uit te middelen. Tech- Het nut van windturbines, zoals hier bij Borsele, wordt onderschat, vindt adviesbureau Gen Group, dat erop wijst dat fossiele energiebronnen uitgeput raken. foto Willem Mieras nisch is het mogelijk door mid del van (waterkracht) pompcen- trales energie tijdelijk op te slaan (buffering). Het waait niet altijd in Nederland, maar het waait altijd wel ergens in Euro pa. Wat op nationale schaal on haalbaar lijkt, is op Europese schaal een reële optie. Dat ver eist een Europees energiebeleid. Nucleaire energie is schoon, het afval is een fors probleem. Dat hoeft het niet te blijven. Mensen beschikken over een enorm tech nische vernuft en vindingrijk heid. We slagen erin mensen naar de maan en sondes naar Mars te laten vliegen. Deze ont dekkingsreizen zijn niet vanuit een bedrijf ontstaan, maar van uit de overheid. Vex-volgens zijn bedrijven oplossingen en toepas singen gaan ontwikkelen. En dat wex-kt. Pas nu eens dezelfde visie en aanpak toe op het ont wikkelen van duurzame energie bronnen. Bestudeer alle moge lijkheden. Investeer, overheid en bedrijfsleven samen, in de ontwikkeling van oplossingen duurzame energiebronnen, ener gie (elektriciteit) energieopslag, CO, terugbrengen, etcetera. Zorg op zowel Europees als na tionaal niveau voor een daad krachtig beleid en pragmatische aanpak. Kies hetzelfde vertrek punt en hetzelfde doel: binnen korte tijd (zeg tien jaar) onze af hankelijkheid van fossiele brandstoffen tot een minimum te beperken. Wijs bijvoorbeeld subsidies toe voor ontwikkeling en gebruik van zonnepanelen. Opsplitsing Geld mag het probleem niet zijn. Neem Nederland. Het Mi nisterie van financiën heeft bere- kend dat bij een opsplitsing van de Nederlandse energiebedrij ven de delen die onder het wets- voox-stel mogen worden ver kocht 22 miljard euro netto zou den moeten kunnen opleveren. Een onvoorstelbare hoeveelheid geld voor middelen die in pu bliek bezit zijn opgebouwd. Bestem nu eens 50 procent van dat bedx-ag voor het ontwikke len en praktisch toepasbaar ma ken van duurzame energiebron nen en voor het vinden van op lossingen om C02 uit de atmos feer te vex-wijderen. Nedeiiand loopt voox-op (intitiatief en ken nisontwikkeling) en andere lan den zouden dit voorbeeld moe ten en kunnen volgen. Door dit actief te stimuleren wordt tege lijkertijd de economie gestimu leerd, het milieu ontzien en de energievoorziening voor komen de generaties veiliger gesteld. Maar geld hebben we er voorals nog niet voor ovex\ Er zijn goede analyses (bijvoorbeeld in het Energierapport 2005) van wat er aan de hand is. Echter, het ge voel van urgentie en daadkracht om er iets aan te doen ontbreekt volledig. Er wordt op de kox-te termijn gekeken en niet naar de lange termijn, iets wat bij deze problematiek een absolute nood zaak is. We vergelijken de prijs van duurzame energie met die van de bestaande, fossiele bron nen. Dan lijken de duurzame bronnen duur uit te pakken. Maar die vergelijking is loos. Je moet de kosten van duurzame energie niet vergelijken met de bestaande, maar met de kosten van de straks ontbrekende, want voor fossiele brandstoffen geldt op op. Dan pakt die ver gelijking heel anders uit. Sam Collot d'Escury is Chief Exe cutive Officer van de Gen Group, een Nederlands adviesbureau in de energie- en watersector. OVERSTROMING - In het noordwesten van India zijn door overstromingen minstens twaalfhonderd mensen om het leven gekomen. Zeker tiendui zend stuks vee zijn verdronken en een kwart miljoen huizen zijn vernield. De schade aan rijst- en maïsvelden wordt ge schat op 68 miljoen euro. DICHTE MIST - Dichte mist heeft gisteren het scheepvaart verkeer in Zeeland vrijwel ge heel lamgelegd. Tot 's middags drie uur was er geen scheep vaart mogelijk. Van de veerdiensten Vlissin- gen-Breskens, Kruiningen- Perkpoider en Katseveer-Zie- rikzee va-trok slechts een enke-J le dienst. Vanaf drie uw in de midós was er op de Westerscheld weer mondjesmaat i vaart mogelijk. PROTEST - Ruim vijftiend^ zend rooms-katholieke Vlaam-1 se studenten zijn gisteren in*' Leuven slaags geraakt mei politie. Zeven van hen werdet in hechtenis genomen. De stu denten protesteerden tegei schoolpolitiek van de gische regering Het was de eerste betoging van de studenten sinds vorig jaar. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. 8osscher (ad|unct) A. L, Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax:(0113)315609 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redtvalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel (0114)372776 Fax: (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (01111454651 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren Goes, Zierikzee Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingsti|den; zaterdags tot 12.00 uur. autom. afschrijving acceptgiro per maand: 20,55 n.vt per kwartaal: 59,75 62 00 per jaar: €229.20 233.30 Voor toezending per post geldleen toeslag. E-mail lezersservice a pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk. 1 maand voorliet I einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice, Postbus 31, 4460 AA Goes Losse nummers per stuk maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,80 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35 93 00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uügevto< overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en de Regelen voor het Advertentiewezen Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18 00 uur Tel. (076)5312550 Fax (076)5312340 Personeelsadvertenties: Tel: (076)5312240 Fax: (076)5312340 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel (07615312104 Fax. (076)5312340 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Businoss/Onroeren0 9<,tg Tel (076)5312277 Fax: (076)5312274 Internet: v w.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener concern, j aan ons verstrekte gegevens hebben wi| opgenomen in een bestand dat wordt jjjjM ducten van do titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig f-"'*™" de derden. Als u op deze informatie geen prijs stolt dan kunt u dit schriftelijk meidon zersservice, Poslbus 31, 4460 AA Goes. Behoort tot WeGeNeR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4