BedrijfsautoRai biedt lading primeurs PZC Cayman S: bijt Porsche zichzelf in de staart? 25 De 28ste vrijdag 14 oktober 2005 Vraag antwoord Gewone automobilisten zul len ze amper herkennen maar op de BedrijfsautoRai wemelt het van de primeurs: liefst 138 zijn het er. Een greep. Mercedes grossiert in nieuws: de Sprinter in hybride-uitvoe ringbijvoorbeeld (foto boven) die in binnensteden alleen op de elektromotor kan rijden. Geheel boven een betonmixer. Toegangsprijs: 18 euro aan de kassa, 17 euroviawww.roadtransportshow.nl Morgen en zondag is het Chauffeursweekend, met activiteiten voor truckers en hun familie De toegangsprijs is dan 13,50 euro (via internet 12,50) Meer info: www.chauffeursweekend.nl The 28e European Road Transport Show zoals de BedrijfsautoRai officieel heet, begint vandaag en duurt tot en met volgende week zaterdag. Openingstijden: vandaag 11.00-18 00 uur, werkdagen 11.00-22.00 uur, weekend 10.00-17.00 uur. De Peugeot 807 Boxer is er in 120 verschillende versies. Behalve ANWB en Route Mobiel bestaat er een derde autohulp dienst, het AA-team. Wat houdt die in? Marry Kwekel, oprichter AA-team: „Bij ons team zijn tweehonderd garagehouders en bergingsbedrijven aan gesloten. Daardoor zijn we gemiddeld maar zes kilome ter verwijderd van een pechgeval. Klanten met pech die opbellen verbindt het AA-team door met de dichtstbij zijnde garage. Bovendien zijn onze prijzen gunstiger, want onze leden betalen voor maximaal drie keer pech- hulp per jaar. Of er ruimte is voor een derde hulpdienst? Niet volgens de benzinemaatschappij die onze reclame campagne vorig jaar zou financieren. Die trok zich te rug toen Route Mobiel zijn plannen aankondigde. Mede daardoor is het AA-team later op de markt gekomen. Maar we hebben al 20.000 leden". Info: www.aa-team.nl Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Ga voor meer antwoorden naar de site van de krant en klik op Auto Nieuw: chauffeursweekend Het eerste weekeinde van de BedrijfsautoRai, 15 en 16 oktober, staan de schijnwerpers op de belang rijkste doelgroep: de truckers zelf. Gedurende het eerste TVM Chauffeursweekend voor de mannen van de weg en hun familie zijn er allerlei activiteiten: wedstrijden kratjes stapelen, truck duwen en banden verwisselen, ra diografisch truckrijden, een chauffeursmarkt, een rally met klassieke bedrijfswagens, een Dakar-plein vol woes- tijntrucks en - voor de truckers in spe - een Kids Truck Speelpaleis. De organisatie mikt dit weekeinde alleen al op zo n 40.000 tot 50.000 bezoekers. Meer info www.chauffeursweekend.nl Koeling met volumeknop Thermo King Transportkoeling onthult in de RAI een dieselkoelunit die draadloos aan en uit te schakelen is. Er worden zwaardere geluidseisen gesteld op distribu tiecentra en andere laad- en loslocaties. Thermo King heeft nu een opleggerkoeling, die bij het naderen van zo'n geluidsgevoelige locatie kan worden uitgeschakeld. Dat kan met afstandbediening of geautomatiseerd via GPS. De koeling is ook minder milieubelastend dan een conventionele machine. Het systeem, waarvoor een sub sidieregeling bestaat, koelt of vriest door verdamping van vloeibaar koolzuurgas. Het heeft geen enkele vorm van aandrijving nodig. Over enkele jaren komt het be schikbaar voor airco's in personenwagens. Bestelautomarkt levert in De bestelautoverkoop in Nederland is tot medio sep tember dit jaar met ruim 15 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2004. De verwachting is dat de totale verkoop van bestelauto's dit jaar uitkomt op slechts 67.500 stuks. Dat zou 22,5 procent minder zijn dan heel vorig jaar, toen nog zo'n 87.000 wagens werden verkocht. Marktleider Volkswagen verwacht een licht herstel in 2006 door economische groei. Feestelijke bussenkalender Liefhebbers van de Citroen HY, het golfplaten oerbus- je uit Frankrijk, zullen er van kwijlen. Een verjaar dagskalender vol fraaie foto's van deze Citroen-klassie ker. Fotografe Bea Hoeks-De Laat rijdt zelf al zo'n dertig jaar rond in deze multifunctionele doos op vier wielen. In die tijd heeft ze honderden HY's op de plaat vastge legd. Een selectie is tot een kalender verwerkt. De kalender, met de HY van frietkot tot paardentrailer, kost 11 euro (exclusief verzendkosten) en is te bestellen via www.lichtobjecten.nl Gezin zoom-zoomt' in MazdaS De nieuwe MazdaS, opvolger van de Premacy, is ge kozen tot Gezinsauto van het Jaar 2006. Eisen waar aan titelkandidaten moesten voldoen zijn een catalogus prijs van maximaal 25.000 euro en een vijfde deur. De Mazda5 werd als midi-mpv gekozen vanwege het gemak kelijk neerklapbaar Karakuri achtermeubilair en de twee schuifdeuren. De andere kandidaten waren de Fiat Multi- pla en de Skoda Octavia Combi. Door Rien van der Steen Nog nooit heeft Mercedes-Benz met zo n enorme reeks bestelwa gens en trucks op de BedrijfsautoRai gestaan als dit jaar. Primeurs in de Oosthal e Vito 4x4, Viano 4-matic, Atego Lowliner, Axor bouwvoer- tuigen, Actros 1860 Special Cruiser en de vijfassige Actros betonmixer. De bestelwagen Sprinter staat er in hybride uit voering met plug-in systeem. Dat betekent dat de accu's van de auto via de verbrandingsmo tor, maar ook via het stopcon tact opgeladen kunnen wor den. bijvoorbeeld 's nachts als de auto stilstaat. In binnenste den en andere plekken waar uit-~ laatgassen niet gewenst zijn kan de Sprinter hybride alleen op de elektromotor rijden. Als studiemodel staat op de ten toonstelling de Actros 1860 LS Special Cruiser. Of deze 600 pk sterke trekker met V8-motor daadwerkelijk in serieproduc tie gaat is niet bekend. Mitsubishi heeft een nieuwe Fu- so Canter met vier verschillen de cabines in de gewichtsklasse van 3,5 tot 7.5 ton. Bij Peugeot prijken vijf modellen voor de Nederlandse bedrijfsauto- markt. Zoals de vernieuwde 307 Commercial. Dan de 807 Commercial, die hetzelfde com fort biedt als de 807 mpv, met een laadruimte van bijna twee kubieke meter. Ook zijn er de Peugeot Partner, die een stukje groter is dan de Expert en ten slotte de Boxer die er is als ge sloten besteller, chassis cabine, open- en gesloten laadbak, dub bele cabine en personenbus, al met al in 120 bedrijfsauto-ver sies. Aardgas In Breukelen heeft Peugeot naast het bestaande Experience Center voor personenauto's nu ook als eerste automerk een product- en presentatiecen trum voor bedrijfsauto's geo pend. Het Franse merk ziet aardgas als alternatieve, schone brandstof, ook voor de bedrijfs- automarkt. Aardgas is ook goed koop. Wereldwijd rijden er in tussen 3.7 miljoen auto's op CNG compressed natural gas), en in Europa neemt in landen als Duitsland. Frankrijk en Italië het aandeel van aardgasauto's flink toe. De Peugeot Partner en Boxer zijn af-fabriek leverbaar met een aardgasinstallatie. Bij de laatste zijn de tanks in het chas sis weggewerkt zodat er geen verlies van laadvolume ont staat. Renault toont onder ande re technieken die de Fransen kiezen om antwoord te bieden op de Euro 4- en 5-norm, terwijl Volvo nieuwe cabinevoorzienin gen laat zien en een nieuwe 12,3 liter motor die een 'engi- ne-brake' remvermogen heeft van 408 pk. Bij VW is er ook product nieuws. Het merk heeft op de komende autotentoonstelling de Caddy met snel schakelende dsg-automaat. Groter nieuws komt in mei 2006. Dan wordt - in nauwe samenwerking met DaimlerChrysler - de nieuwe be steller LT3 gelanceerd. Die gaat in elk geval anders heten. Porsche presenteert de Cayman S als een nieuw model tussen de Boxster en de 911, maar in feite is het een Boxster Coupé. De sportwagen moet nieuwe kopers trekken die niet van open rijden houden. Door Gert te Lintelo Veel meer dan de Boxster her ken je de Cayman S meteen als een Porsche. Iemand die vijftig iaar geleden naast zijn Porsche 356 in slaap is gevailen en nu wakker wordt naast deze verre nazaat, zal meteen 'Porsche!' roe pen. Wat vooral te danken is aan het karakteristieke dak en de achtersteven. Verdere ver schillen met de Boxster zijn een nieuw front met kleine ron de mistlampen en verticale la mellen in de luchthappers op- lij. in plaats van horizontale, rfwoonlijk zijn cabriolets afge leid van gesloten auto's. Dat ®aakt ze zwaarder, vanwege de onvermijdelijke carrosseriever- serkingen. Porsche deed het omgekeerde. De verstevigingen Djn gebleven, het vaste dak »eeft nog meer stijfheid en het gewicht is bijna gelijk. Achter het stuur waan je je in een Boxster. Met alle voorde len, zoals elektrisch verstel baar, comfortabel meubilair en perfecte bedieningselementen. Om nog maar te zwijgen over de bouwkwaliteit, die op mini maal tien eigenaren lijkt te zijn berekend. Geheel in Por- sche-traditie is de Cayman heel praktisch. Bagageruimte te over. Niet alleen voorin en ach ter de motor, maar ook er bo venop. Een net voorkomt dat je de boel op schoot krijgt. Als op tie zijn er dakrails. Wie die koopt, gunnen we een Land wind. Rauwe brul De voor de achteras gemonteer de zescilinder boxermotor uit de Boxster is met 200 cc ge groeid tot 3,4 liter. De van de 911 afkomstige variabele klep- penbediening zorgt voor meer kracht over een breder toeren- bereik en een schitterende rau we brul bij hoge toerentallen. De prestaties liggen bijna op 911-niveau. Maar zo lang je niet Christijan Albers heet, zul je met de Cay man op een bochtige route snel ler onderweg zijn dan met een 911. Die is door zijn achter de achteras geplaatste motor moei lijker te bedwingen. Maar juist daardoor ook uitdagender. Niet temin is het voor ons gewone stervelingen een feest om de brave Cayman van de ene bocht in de andere te mikken. De pre cieze en directe besturing, de wegligging, de remmen, de per fect schakelende zesbak, de mo- tormuziek, het geluk is vol maakt. De Cayman S is te koop vanaf 81 mille. De firma gelooft niet dat hij daarmee een bedrei ging vormt voor de 25.000 euro duurdere en iets grotere 911. Dat klopt ook, want voor de echte 911-fanaat is deze al 51 jaar gebouwde legende onver vangbaar. Toch: nog nooit na derde een andere Porsche qua uitstraling en prestaties het eeu wige idool zo dicht. Bijt de klei ne krokodil de grote alligator dan toch in de staart? Met de Cayman beconcurreert Porsche voor het eerst zijn 911Geheel boven: bagage kan óp de motor. Q) Porsche Cayman S O Anders nog iets? Motor: 3 386 cc zescilinder boxer 24V, variabele klep- timing, 295 pk Transmissie: zesbak of vijftraps Tiptronic S, achter- Wielaandrijving Banden voor: 235/40 ZR 18 achter: 265/40 ZR 18 Topsnelheid: 275 km/u Acceleratie 0-100: 5,4 sec. 0-200: 18,6 sec. Verbruik: 11 1/100 km Prijs: vanaf 81.000 euro De aankoopprijs van 81.000 euro voor de Cayman is gemakkelijk op te drijven tot die van een kale 911. In drukwekkend zijn bijvoorbeeld de speciale keramische remmen: 17.000 euro. Een Sports Chrono pakket van 1.121 euro, met onder meer een stopwatch en een alertere gasbediening, kan er ook nog wel bij. Tiptro nic 5 automatische transmissie? Kost 3.888 euro. Mochten Sie sonst noch etwas, Herr Kunde? Porsche 356 Speedster (links) en 911 Carrera S Ontwerper DAF spreekt Ontwerpchef Bart van Lotringen van DAF Trucks geeft woensdag in de TU Eindhoven een toelich ting op het design van vrachtauto's. Hij praat daarbij met name over de nieuwe DAF XF105. Ontwerper van zeil jachten Maarten Voogd vertelt hoe hij zich laat inspireren door het design van sportwagens. 'Dutch Design in the automotive industry, and further'; woensdag 19 oktober 16-18u, Auditorium TU, Den Dolech 2, Eindhoven, toe gang 5 euro; info. 040-2135005, www.motio.nl, www.daftrucks. De DAF XF105. Een Citroën HY als paardentransportbus.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25