BedrijfsautoRai biedt lading primeurs
PZC
Cayman S: bijt Porsche
zichzelf in de staart?
25
De 28ste
vrijdag 14 oktober 2005
Vraag antwoord
Gewone automobilisten zul
len ze amper herkennen
maar op de BedrijfsautoRai
wemelt het van de primeurs:
liefst 138 zijn het er. Een
greep.
Mercedes grossiert in nieuws: de Sprinter in hybride-uitvoe
ringbijvoorbeeld (foto boven) die in binnensteden alleen op
de elektromotor kan rijden. Geheel boven een betonmixer.
Toegangsprijs: 18 euro aan de kassa, 17 euroviawww.roadtransportshow.nl
Morgen en zondag is het Chauffeursweekend, met activiteiten voor truckers en
hun familie De toegangsprijs is dan 13,50 euro (via internet 12,50)
Meer info: www.chauffeursweekend.nl
The 28e European Road Transport Show zoals de BedrijfsautoRai officieel
heet, begint vandaag en duurt tot en met volgende week zaterdag.
Openingstijden: vandaag 11.00-18 00 uur,
werkdagen 11.00-22.00 uur,
weekend 10.00-17.00 uur.
De Peugeot 807 Boxer is er in 120 verschillende versies.
Behalve ANWB en Route Mobiel bestaat er een derde autohulp
dienst, het AA-team. Wat houdt die in?
Marry Kwekel, oprichter AA-team: „Bij ons team zijn
tweehonderd garagehouders en bergingsbedrijven aan
gesloten. Daardoor zijn we gemiddeld maar zes kilome
ter verwijderd van een pechgeval. Klanten met pech die
opbellen verbindt het AA-team door met de dichtstbij
zijnde garage. Bovendien zijn onze prijzen gunstiger,
want onze leden betalen voor maximaal drie keer pech-
hulp per jaar. Of er ruimte is voor een derde hulpdienst?
Niet volgens de benzinemaatschappij die onze reclame
campagne vorig jaar zou financieren. Die trok zich te
rug toen Route Mobiel zijn plannen aankondigde. Mede
daardoor is het AA-team later op de markt gekomen.
Maar we hebben al 20.000 leden".
Info: www.aa-team.nl
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Ga voor meer antwoorden naar de site van de krant en klik op Auto
Nieuw: chauffeursweekend
Het eerste weekeinde van de BedrijfsautoRai, 15 en
16 oktober, staan de schijnwerpers op de belang
rijkste doelgroep: de truckers zelf. Gedurende het eerste
TVM Chauffeursweekend voor de mannen van de weg
en hun familie zijn er allerlei activiteiten: wedstrijden
kratjes stapelen, truck duwen en banden verwisselen, ra
diografisch truckrijden, een chauffeursmarkt, een rally
met klassieke bedrijfswagens, een Dakar-plein vol woes-
tijntrucks en - voor de truckers in spe - een Kids Truck
Speelpaleis. De organisatie mikt dit weekeinde alleen al
op zo n 40.000 tot 50.000 bezoekers.
Meer info www.chauffeursweekend.nl
Koeling met volumeknop
Thermo King Transportkoeling onthult in de RAI een
dieselkoelunit die draadloos aan en uit te schakelen
is. Er worden zwaardere geluidseisen gesteld op distribu
tiecentra en andere laad- en loslocaties. Thermo King
heeft nu een opleggerkoeling, die bij het naderen van
zo'n geluidsgevoelige locatie kan worden uitgeschakeld.
Dat kan met afstandbediening of geautomatiseerd via
GPS. De koeling is ook minder milieubelastend dan een
conventionele machine. Het systeem, waarvoor een sub
sidieregeling bestaat, koelt of vriest door verdamping
van vloeibaar koolzuurgas. Het heeft geen enkele vorm
van aandrijving nodig. Over enkele jaren komt het be
schikbaar voor airco's in personenwagens.
Bestelautomarkt levert in
De bestelautoverkoop in Nederland is tot medio sep
tember dit jaar met ruim 15 procent gedaald ten
opzichte van dezelfde periode in 2004. De verwachting
is dat de totale verkoop van bestelauto's dit jaar uitkomt
op slechts 67.500 stuks. Dat zou 22,5 procent minder
zijn dan heel vorig jaar, toen nog zo'n 87.000 wagens
werden verkocht. Marktleider Volkswagen verwacht
een licht herstel in 2006 door economische groei.
Feestelijke bussenkalender
Liefhebbers van de Citroen HY, het golfplaten oerbus-
je uit Frankrijk, zullen er van kwijlen. Een verjaar
dagskalender vol fraaie foto's van deze Citroen-klassie
ker. Fotografe Bea Hoeks-De Laat rijdt zelf al zo'n dertig
jaar rond in deze multifunctionele doos op vier wielen.
In die tijd heeft ze honderden HY's op de plaat vastge
legd. Een selectie is tot een kalender verwerkt.
De kalender, met de HY van frietkot tot paardentrailer, kost 11 euro
(exclusief verzendkosten) en is te bestellen via www.lichtobjecten.nl
Gezin zoom-zoomt' in MazdaS
De nieuwe MazdaS, opvolger van de Premacy, is ge
kozen tot Gezinsauto van het Jaar 2006. Eisen waar
aan titelkandidaten moesten voldoen zijn een catalogus
prijs van maximaal 25.000 euro en een vijfde deur. De
Mazda5 werd als midi-mpv gekozen vanwege het gemak
kelijk neerklapbaar Karakuri achtermeubilair en de twee
schuifdeuren. De andere kandidaten waren de Fiat Multi-
pla en de Skoda Octavia Combi.
Door Rien van der Steen
Nog nooit heeft
Mercedes-Benz
met zo n enorme
reeks bestelwa
gens en trucks op
de BedrijfsautoRai gestaan als
dit jaar. Primeurs in de Oosthal
e Vito 4x4, Viano 4-matic,
Atego Lowliner, Axor bouwvoer-
tuigen, Actros 1860 Special
Cruiser en de vijfassige Actros
betonmixer. De bestelwagen
Sprinter staat er in hybride uit
voering met plug-in systeem.
Dat betekent dat de accu's van
de auto via de verbrandingsmo
tor, maar ook via het stopcon
tact opgeladen kunnen wor
den. bijvoorbeeld 's nachts als
de auto stilstaat. In binnenste
den en andere plekken waar uit-~
laatgassen niet gewenst zijn
kan de Sprinter hybride alleen
op de elektromotor rijden. Als
studiemodel staat op de ten
toonstelling de Actros 1860 LS
Special Cruiser. Of deze 600 pk
sterke trekker met V8-motor
daadwerkelijk in serieproduc
tie gaat is niet bekend.
Mitsubishi heeft een nieuwe Fu-
so Canter met vier verschillen
de cabines in de gewichtsklasse
van 3,5 tot 7.5 ton. Bij Peugeot
prijken vijf modellen voor de
Nederlandse bedrijfsauto-
markt. Zoals de vernieuwde
307 Commercial. Dan de 807
Commercial, die hetzelfde com
fort biedt als de 807 mpv, met
een laadruimte van bijna twee
kubieke meter. Ook zijn er de
Peugeot Partner, die een stukje
groter is dan de Expert en ten
slotte de Boxer die er is als ge
sloten besteller, chassis cabine,
open- en gesloten laadbak, dub
bele cabine en personenbus, al
met al in 120 bedrijfsauto-ver
sies.
Aardgas
In Breukelen heeft Peugeot
naast het bestaande Experience
Center voor personenauto's nu
ook als eerste automerk een
product- en presentatiecen
trum voor bedrijfsauto's geo
pend. Het Franse merk ziet
aardgas als alternatieve, schone
brandstof, ook voor de bedrijfs-
automarkt. Aardgas is ook goed
koop. Wereldwijd rijden er in
tussen 3.7 miljoen auto's op
CNG compressed natural gas), en
in Europa neemt in landen als
Duitsland. Frankrijk en Italië
het aandeel van aardgasauto's
flink toe.
De Peugeot Partner en Boxer
zijn af-fabriek leverbaar met
een aardgasinstallatie. Bij de
laatste zijn de tanks in het chas
sis weggewerkt zodat er geen
verlies van laadvolume ont
staat. Renault toont onder ande
re technieken die de Fransen
kiezen om antwoord te bieden
op de Euro 4- en 5-norm, terwijl
Volvo nieuwe cabinevoorzienin
gen laat zien en een nieuwe
12,3 liter motor die een 'engi-
ne-brake' remvermogen heeft
van 408 pk.
Bij VW is er ook product
nieuws. Het merk heeft op de
komende autotentoonstelling
de Caddy met snel schakelende
dsg-automaat. Groter nieuws
komt in mei 2006. Dan wordt -
in nauwe samenwerking met
DaimlerChrysler - de nieuwe be
steller LT3 gelanceerd. Die gaat
in elk geval anders heten.
Porsche presenteert de Cayman S als een
nieuw model tussen de Boxster en de 911,
maar in feite is het een Boxster Coupé. De
sportwagen moet nieuwe kopers trekken die
niet van open rijden houden.
Door Gert te Lintelo
Veel meer dan de Boxster her
ken je de Cayman S meteen als
een Porsche. Iemand die vijftig
iaar geleden naast zijn Porsche
356 in slaap is gevailen en nu
wakker wordt naast deze verre
nazaat, zal meteen 'Porsche!' roe
pen. Wat vooral te danken is
aan het karakteristieke dak en
de achtersteven. Verdere ver
schillen met de Boxster zijn
een nieuw front met kleine ron
de mistlampen en verticale la
mellen in de luchthappers op-
lij. in plaats van horizontale,
rfwoonlijk zijn cabriolets afge
leid van gesloten auto's. Dat
®aakt ze zwaarder, vanwege de
onvermijdelijke carrosseriever-
serkingen. Porsche deed het
omgekeerde. De verstevigingen
Djn gebleven, het vaste dak
»eeft nog meer stijfheid en het
gewicht is bijna gelijk.
Achter het stuur waan je je in
een Boxster. Met alle voorde
len, zoals elektrisch verstel
baar, comfortabel meubilair en
perfecte bedieningselementen.
Om nog maar te zwijgen over
de bouwkwaliteit, die op mini
maal tien eigenaren lijkt te zijn
berekend. Geheel in Por-
sche-traditie is de Cayman heel
praktisch. Bagageruimte te
over. Niet alleen voorin en ach
ter de motor, maar ook er bo
venop. Een net voorkomt dat je
de boel op schoot krijgt. Als op
tie zijn er dakrails. Wie die
koopt, gunnen we een Land
wind.
Rauwe brul
De voor de achteras gemonteer
de zescilinder boxermotor uit
de Boxster is met 200 cc ge
groeid tot 3,4 liter. De van de
911 afkomstige variabele klep-
penbediening zorgt voor meer
kracht over een breder toeren-
bereik en een schitterende rau
we brul bij hoge toerentallen.
De prestaties liggen bijna op
911-niveau.
Maar zo lang je niet Christijan
Albers heet, zul je met de Cay
man op een bochtige route snel
ler onderweg zijn dan met een
911. Die is door zijn achter de
achteras geplaatste motor moei
lijker te bedwingen. Maar juist
daardoor ook uitdagender. Niet
temin is het voor ons gewone
stervelingen een feest om de
brave Cayman van de ene bocht
in de andere te mikken. De pre
cieze en directe besturing, de
wegligging, de remmen, de per
fect schakelende zesbak, de mo-
tormuziek, het geluk is vol
maakt. De Cayman S is te koop
vanaf 81 mille. De firma gelooft
niet dat hij daarmee een bedrei
ging vormt voor de 25.000 euro
duurdere en iets grotere 911.
Dat klopt ook, want voor de
echte 911-fanaat is deze al 51
jaar gebouwde legende onver
vangbaar. Toch: nog nooit na
derde een andere Porsche qua
uitstraling en prestaties het eeu
wige idool zo dicht. Bijt de klei
ne krokodil de grote alligator
dan toch in de staart?
Met de Cayman beconcurreert Porsche voor het eerst zijn 911Geheel boven: bagage kan óp de motor.
Q) Porsche Cayman S O Anders nog iets?
Motor: 3 386 cc zescilinder boxer 24V, variabele klep-
timing, 295 pk
Transmissie: zesbak of vijftraps Tiptronic S, achter-
Wielaandrijving
Banden voor: 235/40 ZR 18
achter: 265/40 ZR 18
Topsnelheid: 275 km/u
Acceleratie 0-100: 5,4 sec.
0-200: 18,6 sec.
Verbruik: 11 1/100 km
Prijs: vanaf 81.000 euro
De aankoopprijs van 81.000 euro voor de Cayman is
gemakkelijk op te drijven tot die van een kale 911. In
drukwekkend zijn bijvoorbeeld de speciale keramische
remmen: 17.000 euro. Een Sports Chrono pakket van
1.121 euro, met onder meer een stopwatch en een
alertere gasbediening, kan er ook nog wel bij. Tiptro
nic 5 automatische transmissie? Kost 3.888 euro.
Mochten Sie sonst noch etwas, Herr Kunde?
Porsche 356 Speedster (links) en 911 Carrera S
Ontwerper
DAF spreekt
Ontwerpchef Bart
van Lotringen
van DAF Trucks geeft
woensdag in de TU
Eindhoven een toelich
ting op het design van
vrachtauto's. Hij praat
daarbij met name over
de nieuwe DAF XF105.
Ontwerper van zeil
jachten Maarten
Voogd vertelt hoe hij
zich laat inspireren door het design van sportwagens.
'Dutch Design in the automotive industry, and further'; woensdag
19 oktober 16-18u, Auditorium TU, Den Dolech 2, Eindhoven, toe
gang 5 euro; info. 040-2135005, www.motio.nl, www.daftrucks.
De DAF XF105.
Een Citroën HY als paardentransportbus.