Auto
kun je rijden zonder zonnebril
KENNISMAKING
Wiegel weet wel weer raad
Fiat Doblö is beste besteller van 2006
Bijdehand
D oor cola en
-^Zrz:pn!/
jdKtie bijlagen: 0113-315680
fmpic nl/auto
,„l:re<la«ieePf'nl
St*js31. W60 AA Goes
K'SdSeland: 0113-315520
Ktondsrw: 0114-372770
JSt 0204562500
•ijdag 14 oktober 2005
in samenwerking met O AutoTrack.nl
Het een instapprijs
jan 8.495 euro is de
Dacia Logan het koop
jevan de week. Een
sobere gezinsauto
Bet een verbluffend
bagageruim en veel
jlenault-techniek.
(,'iks voor u zeker?
poer Rob van Ginneken
L Manaf november
A staat hij bij dertien
Renault-dealers in
een hoekje van de
W showroom te glim-
Len: de Logan 1.4. Correctie:
L Dada Logan. Handgemaakt
Hidat nog wel voor de somma
Hl 8.495 euro. Hij komt hele-
naal uit de denktank van
enault, maar zijn wieg staat in
[Roemeense stad Pitesti. In
[Dada-fabriek daar valt geen
jbot te bekennen. Zelfs het
tiplaatsen van vers gestampt
laatwerk, het lassen van de
iirosserieonderdelen en het
uiten van de lak is ouderwets
indwerk.
[uitgezette koers is volgens
Nederlandse woordvoerder
torten Hillebrand snaarstrak
ebt vooruit. „Vanaf de eerste
Iwpsdiets mikt hij op een uitge-
ifjvn prijskaartje. Én dat vind je
sool: in de fabriek terug. Robots
ii «treem kostbaar en de Roe-
me arbeiders zijn juist erg goed-
op. Het klinkt raar, maar vergeet
tt dut dankzij al die handmatige
W heel veel mensen een baan
ibben gekregen. Brood op de
dak En dat is lang niet vanzelf-
irefcend nis je in Pitesti woont.
ofstoffelijk
it tastbare resultaat van die
leste arbeid is een klassieke
irdeurs sedan die niet opvalt
or oogverblindende schoon-
id. Daarvoor hoef je je zonne-
il niet op. Maar je hoeft de
riBun ook niet op te zoeken
n je achter te verschuilen uit
haamte. De Logan heeft je al
i luttele kilometers verrast
et heel behoorlijke rijeigen-
happen. De afwerking is niet
n Renault-niveau. maar kan
Logan
Een zonnebril heb je niet nodig
bij de Logan: niet voor zijn oog
verblindende schoonheid, maar
ook niet om je achter te scha
men. Aangename no-nonsense
voor het geld.
Foto's Don van der Vaart
er op een wat grofstoffelijke
manier best mee door. Zo be
staan het dashboard en de deur
panelen afzonderlijk uit één
stuk. Het scheelt in de kosten,
is stevig en voorkomt boven
dien piepjes en kraakjes die los
se delen eerder vertonen. De Lo
gan doet erg solide aan. Het slui
ten van een deur gaat met een
stevige kloenk gepaard.
Vaag bekend
Zijn belangrijkste troefkaart af
gezien van de ramsj-prijs - is
zonder twijfel de veelzijdig
heid. De 425 centimeter lange
sedan heeft ook van binnen de
afmetingen van een volwaardi
ge gezinsauto. Zowel voor- als
achterin is er verrassend veel
ruimte. De stoelen zitten be
hoorlijk en het dashboard is
overzichtelijk en functioneel.
In zo'n auto verwacht je geen
kofferbak van Peugeot 607-for-
maat, en toch heeft hij die: 510
liter minus de ruimte die de
grote beugelschamieren voor
zich opeisen. Grappig detail: in
het interieur vind je overal
vaag bekende onderdelen van
Renault. Roostertjes, staken,
stuurwiel, meters en andere
componenten uit de Clio, Méga-
ne en zelfs Espace.
Veiligheidstechniek en uitrus
ting zijn niet van het vijfster-
renniveau dat we langzamer
hand gewend zijn, maar ze ma
ken hem zeker ook niet het la
chertje van de week. Renault
eiste dat de Logan ondanks zijn
rechtlijnige concept drie ster
ren in de EuroNCAP-crashtesten
zou scoren. Daarom krijgt-ie
twee airbags en een abs-sys-
teem mee. Dat komt goed uit,
want opmerkelijk genoeg no
digt hij uit tot een vlotte rijstijl.
Als je tenminste stuurbekrachti
ging aan boord hebt, want an
ders wordt het zwaar werk en
reageert hij te traag. Die extra
attractie kostje wel 9.340 euro.
Weinig opsmuk
De auto weegt relatief weinig
en staat op ondersteltechniek
die is geleend van Mégane en
Clio. Onder de motorkap ligt
een 75 pk 1.4 litermotor of een
90 pk 1.6. Beide komen regel
recht van Renault. De eerste is
vlot genoeg, de andere is zelfs
behoorlijk pittig. Isolatiemate
riaal zit er niet in de machine
kamer, maar desondanks houdt
de Logan zich redelijk koest.
De conclusie: voor bedragen
vanaf achtenhalf mille koop je
veel auto en weinig opsmuk.
Het zal een hele toer worden
om voor een dergelijk bedrag
een jonge gebruikte auto te vin
den met dezelfde eigenschap
pen. Toch zouden wij de luxere
versie met stuurbekrachtiging
van 9.340 euro aanraden om
arm- en schouderspieren te spa
ren. De meest complete versie
met de sterkere 1.6-liter motor
komt op 10.595 euro. Met drie
jaar of 100.000 kilometer garan
tie. Logan wil onderstrepen dat
ook duurzaamheid met stip ge
noteerd staat.
Q De lage prijs
67%
Q De volledige prijs op het kaartje
15%
Q Meer merken ter vergelijking
12%
Q De relatief snelle levertijd
4%
Q Onderhoud bij eén garagebedrijf
2%
O Kees Baas, BMW-dealer en vice-voorzitter Verenig
de Autobedrijven Roosendaal: .De komst van Car-
doen is zowel een kans als een bedreiging. Cardoen trekt
landelijk klanten aan die met een bepaalde verwachting
naar Roosendaal komen. Als aan die verwachting niet
wordt voldaan, denkt men misschien: 'We zijn nu tóch
hier, laten we meteen maar andere dealers bezoeken'. De
bedreiging is de lage prijs. Maar wij moeten van onze ei
gen kracht uitgaan: we hebben ook scherpe aanbiedin
gen en onze inruilmogelijkheden zijn groter."
oe, poe, dat was me wat.
Daar hing het politieke
evenwicht in Nederland
wde zoveelste keer aan een
terct dunne zijden draad. In
genoeg iedere straat in Ne
tland bleven de huiskamer-
hen 's avonds uren langer
I Niemand durfde met goed
ton te gaan slapen. Die Jo
's van Aartsen toch! Had daar
Machteloos en plein public ge
gd dat de kilometerhefïing
'them betreft helemaal niet
jr hoefde te gaan. Terwijl
fractiegenoot Hofstra pot-
tdrie al tig jaar zijn bepaald
'posante beste beentje voor
tom die heffing wél door te
«ten! Uiteraard dook de vol-
politieke pers hier boven
kant het kan toch niet zo
1" In dit land dat twee men-
II van - nota bene - een Tege
npartij openlijk krakelen
«r zo'n wereldschokkend
ïrn als de kilometerheffing! In
viel te zien hoe de perso-
"tn kwestie door hordes
"Malisten gevolgd werden
het toilet tijdens een plas-
Door Maks Mulder
pauze van het ffactieberaad.
Prachtige televisie! Wat nou, zo
maar plassen? Antwoorden wil
len we hebben! Antwoorden op
prangende vragen!
En om aan te geven hoe hoog
de politieke nood ook buiten
de periferie van de toiletruimte
was, werd uiteraard ook
WD-kopstuk Hans Wiegel voor
de camera gesleept. Helaas had
hij niet helemaal honderd pro
cent paraat waar het allemaal
precies over ging: 'Iets met kilome
ters', mompelde hij, om vervol
gens met de zo vertrouwde blik
in de camera en krachtige stem
het volk te verzekeren dat het
allemaal goed ging komen. Ik
beken het eerlijk, na die gerust
stellende woorden viel een
enorme last van mijn schou
ders.
Want zeg nou zelf, wanneer
Wiegel hoogstpersoonlijk zijn
vinger benut om de dijk die op
doorbreken staat te dichten
kan heel Nederland gerust gaan
slapen. Omdat het inslapen
toch niet één, twee, drie lukte
ging ik stokpaardjes tellen. Eén
daarvan is de vaste overtuiging
dat wegenbelasting op gewicht
- ongeacht de kilometrage - ei
genlijk best oneerlijk is. Waar
om wordt de wegenbelasting
niet, net als in België, gewoon
in de benzineprijs verwerkt?
Veel kilometers maken is vaak
tanken. Vaak tanken is meer be
lasting betalen. Je hoeft geen ge
nie te zijn om tot zo'n oplos
sing te komen. En waarschijn
lijk levert het heel veel op ter
wijl het allerhande 'much ado
about nothing'-televisie voor
komt.
De vernieuwde Fiat Doblö Car
go bestelauto is uitgeroepen tot
International Van of the Year 2006.
De auto kreeg van de jury 113
van de maximaal 188 te beha
len punten.
De prestigieuze titel wordt elk
jaar toegekend aan de bedrijfs
auto die volgens de jury de bes
te bijdrage levert aan efficiënt
goederenvervoer over de weg.
De verbeterde Doblö debuteert
op The European Road Transport
Show 2005, de bedrijfsautobeurs
in de Amsterdamse RAI, die van
daag begint. De jury prees de in
zetbaarheid van de Doblö door
dat de wielbasis is verlengd en
het laadvolume en laadvermo
gen dermate zijn vergroot dat
de Maxi-versie nu aan kop gaat
in zijn klasse. De Fiat heeft vier
airbags, en chassis en carrosse
rie werden op botsveiligheid
verbeterd. De Doblö is uitgerust
met de nieuwe 1.9 JTD of de 1.3
JTD common-rail turbodiesel.
De beschikbaarheid van een
aardgas-variant scoorde even
eens goed bij de jury; de Doblö
Cargo Natural Power heeft af-fa-
briek een bi-fuel systeem. Fiat
bouwt de auto's in de Turkse
stad Bursa.
Meer BedrijfsautoRai op de volgen
de pagina Auto.
Q) Wat rijdt er?
Volgens het RAI Datacenter
rijden er ruim 178.000 be
drijfsauto's in Nederland
met een gewicht boven de
3,5 ton.
Stuks—j
10.974
42.617
4.767
2.427
De nieuwe Fiat Doblö heeft vier airbags en een sterkere carrosserie.
Autobus
Bakwagen
Q Bouwvoertuig
Q Brandweervoertuig
Geconditioneerd vervoer 8.441
Kraan/takel/berging 1.057
Reinigingsvoertuig 3.978
Tankwagen 1.205
Trekker 64.390
Vervoer voertuigen 4.169
Verwisselbare opbouw 15.434
Overige |T~i 19.235
Totaal üt-dFSr 178.694
Bron: RDC/RAI, teldatum 31-03-2005
Fris achter
't stuur
andere
drankjes met ca
feïne en suiker
te drinken, ver
hoog je als auto
mobilist je reac
tiesnelheid en
nemen vermoeid- Foto Kay Sellenrode
heidsverschijnse-
len af. Dat zegt TRL, een Brits laboratorium voor ver-
keersonderzoek. Met één blikje cola (veertig milligram
cafeïne) achter de kiezen reageerden vijftig bestuurders
op een rij-simulator een tiende seconde sneller dan een
controlegroep zonder cafeïne. Met die reactiesnelheid
begin je bij 110 kilometer per uur drie meter eerder met
remmen. Koffie (60 mg) en Red Buil (80 mg) hebben
naar verwachting vergelijkbare effecten. In Nederland
speelt vermoeidheid een rol bij 10 tot 15 procent van de
ernstige ongelukken.
Verdraaid babystoeltje
De Japanse
fabrikant
Aprica komt
eind dit jaar op
de markt met
een ver dooront
wikkeld, veilig
autostoeltje
voor baby's en
peuters: de Euro
Turn. Gedurende
het eerste half
jaar kan een ba- De Euro Turn.
by er dankzij
een plat ligoppervlak in slapen. Daarna kan het stoeltje
zo draaien dat de peuter er hetzij tegen de rijrichting in,
hetzij in normale stand in kan zitten. Het stoeltje kost
800 euro, met ventilatie en voetenbordje 1200 euro.
Voor verkoopadressen zie vanaf december www.apri-
ca-eu.com.
Clubliefde op kleine schaal
Miniatuurautofabrikant Maisto komt deze maand
met de Football Gub Collection. Het is een serie au
to's en spelersbussen in schaal 1:43 met daarop de logo's
van allerlei topclubs. Van elke club zijn drie personen
automodellen (uitgezonderd Ajax, dat krijgt er maar
twee) plus de spelersbus verkrijgbaar. De clubauto's zijn
er van Ajax, Barcelona. Bayem Mïinchen, Chelsea, Gala-
tasaray, Glasgow Rangers, Manchester United en PSV. In
2006 komen daar onder andere Feyenoord, AC Milan, In-
temazionale en Real Madrid bij. Een modelauto kost cir
ca 5,95 euro, voor een spelersbus betaalt de supporter
14,95.
Info: www.maisto.nl.
Q) De Logan-visie
Wat Renault bedacht om de
Logan goedkoop te houden.
Lage loonkosten;
30% Renault-onderdelen;
Renault-motor en wielassen;
Identieke buitenspiegels;
Simpele ruitenwissers;
Geen derde zijraampje;
Ingetogen presentatie in de showroom;
Achterklep alleen met sleutel te openen;
Achterbank niet neerklapbaar wel te verwijderen).
Kosten rijklaar maken: 390 euro
Ter vergelijking:
VW Golf
Peugeot 206
Vlissingen
Tel. (0118) 424000
Terneuzeri
Tel (0115) 647333
Hulst
Tel. (0114) 370100
De Peilstok
O De Duitse regering overweegt tolhef
fing voor gewone automobilisten in te
gaan voeren Als compensatie zou de brand
stofprijs omlaag gaan. Stel dat we in Neder
land ook op deze manier moesten betalen
voor het gebruik van de snelweg, welke com
pensatie zou u dan prefereren? De wegenbe
lasting verlagen, goedkoper openbaar ver
voer, de tolgelden gebruiken voor extra
rijbanen7 Stem mee.
Ga naar de website van de krant, klik op de
rubriek Auto.
Prijspakkers
O Vorige week vroegen we u waarom u
een auto bij autosupermarkt Cardoen in
Roosendaal zou kopen. De uitslag laat niets
aan de verbeelding over: de lage prijs is voor
liefst twee van elke drie stemmers reden om
bij Cardoen langs te gaan. Dat het prijskaartje
heldere taal spreekt, valt ook in goede aarde.
Wat zou u bewegen om in
de autosuper te kopen?
i Tom Go.Remmen,
/D-spelers
En nog veel meer!
Bekijk
MM© POPftE
www.outópópp® nl