Auto kun je rijden zonder zonnebril KENNISMAKING Wiegel weet wel weer raad Fiat Doblö is beste besteller van 2006 Bijdehand D oor cola en -^Zrz:pn!/ jdKtie bijlagen: 0113-315680 fmpic nl/auto ,„l:re<la«ieePf'nl St*js31. W60 AA Goes K'SdSeland: 0113-315520 Ktondsrw: 0114-372770 JSt 0204562500 •ijdag 14 oktober 2005 in samenwerking met O AutoTrack.nl Het een instapprijs jan 8.495 euro is de Dacia Logan het koop jevan de week. Een sobere gezinsauto Bet een verbluffend bagageruim en veel jlenault-techniek. (,'iks voor u zeker? poer Rob van Ginneken L Manaf november A staat hij bij dertien Renault-dealers in een hoekje van de W showroom te glim- Len: de Logan 1.4. Correctie: L Dada Logan. Handgemaakt Hidat nog wel voor de somma Hl 8.495 euro. Hij komt hele- naal uit de denktank van enault, maar zijn wieg staat in [Roemeense stad Pitesti. In [Dada-fabriek daar valt geen jbot te bekennen. Zelfs het tiplaatsen van vers gestampt laatwerk, het lassen van de iirosserieonderdelen en het uiten van de lak is ouderwets indwerk. [uitgezette koers is volgens Nederlandse woordvoerder torten Hillebrand snaarstrak ebt vooruit. „Vanaf de eerste Iwpsdiets mikt hij op een uitge- ifjvn prijskaartje. Én dat vind je sool: in de fabriek terug. Robots ii «treem kostbaar en de Roe- me arbeiders zijn juist erg goed- op. Het klinkt raar, maar vergeet tt dut dankzij al die handmatige W heel veel mensen een baan ibben gekregen. Brood op de dak En dat is lang niet vanzelf- irefcend nis je in Pitesti woont. ofstoffelijk it tastbare resultaat van die leste arbeid is een klassieke irdeurs sedan die niet opvalt or oogverblindende schoon- id. Daarvoor hoef je je zonne- il niet op. Maar je hoeft de riBun ook niet op te zoeken n je achter te verschuilen uit haamte. De Logan heeft je al i luttele kilometers verrast et heel behoorlijke rijeigen- happen. De afwerking is niet n Renault-niveau. maar kan Logan Een zonnebril heb je niet nodig bij de Logan: niet voor zijn oog verblindende schoonheid, maar ook niet om je achter te scha men. Aangename no-nonsense voor het geld. Foto's Don van der Vaart er op een wat grofstoffelijke manier best mee door. Zo be staan het dashboard en de deur panelen afzonderlijk uit één stuk. Het scheelt in de kosten, is stevig en voorkomt boven dien piepjes en kraakjes die los se delen eerder vertonen. De Lo gan doet erg solide aan. Het slui ten van een deur gaat met een stevige kloenk gepaard. Vaag bekend Zijn belangrijkste troefkaart af gezien van de ramsj-prijs - is zonder twijfel de veelzijdig heid. De 425 centimeter lange sedan heeft ook van binnen de afmetingen van een volwaardi ge gezinsauto. Zowel voor- als achterin is er verrassend veel ruimte. De stoelen zitten be hoorlijk en het dashboard is overzichtelijk en functioneel. In zo'n auto verwacht je geen kofferbak van Peugeot 607-for- maat, en toch heeft hij die: 510 liter minus de ruimte die de grote beugelschamieren voor zich opeisen. Grappig detail: in het interieur vind je overal vaag bekende onderdelen van Renault. Roostertjes, staken, stuurwiel, meters en andere componenten uit de Clio, Méga- ne en zelfs Espace. Veiligheidstechniek en uitrus ting zijn niet van het vijfster- renniveau dat we langzamer hand gewend zijn, maar ze ma ken hem zeker ook niet het la chertje van de week. Renault eiste dat de Logan ondanks zijn rechtlijnige concept drie ster ren in de EuroNCAP-crashtesten zou scoren. Daarom krijgt-ie twee airbags en een abs-sys- teem mee. Dat komt goed uit, want opmerkelijk genoeg no digt hij uit tot een vlotte rijstijl. Als je tenminste stuurbekrachti ging aan boord hebt, want an ders wordt het zwaar werk en reageert hij te traag. Die extra attractie kostje wel 9.340 euro. Weinig opsmuk De auto weegt relatief weinig en staat op ondersteltechniek die is geleend van Mégane en Clio. Onder de motorkap ligt een 75 pk 1.4 litermotor of een 90 pk 1.6. Beide komen regel recht van Renault. De eerste is vlot genoeg, de andere is zelfs behoorlijk pittig. Isolatiemate riaal zit er niet in de machine kamer, maar desondanks houdt de Logan zich redelijk koest. De conclusie: voor bedragen vanaf achtenhalf mille koop je veel auto en weinig opsmuk. Het zal een hele toer worden om voor een dergelijk bedrag een jonge gebruikte auto te vin den met dezelfde eigenschap pen. Toch zouden wij de luxere versie met stuurbekrachtiging van 9.340 euro aanraden om arm- en schouderspieren te spa ren. De meest complete versie met de sterkere 1.6-liter motor komt op 10.595 euro. Met drie jaar of 100.000 kilometer garan tie. Logan wil onderstrepen dat ook duurzaamheid met stip ge noteerd staat. Q De lage prijs 67% Q De volledige prijs op het kaartje 15% Q Meer merken ter vergelijking 12% Q De relatief snelle levertijd 4% Q Onderhoud bij eén garagebedrijf 2% O Kees Baas, BMW-dealer en vice-voorzitter Verenig de Autobedrijven Roosendaal: .De komst van Car- doen is zowel een kans als een bedreiging. Cardoen trekt landelijk klanten aan die met een bepaalde verwachting naar Roosendaal komen. Als aan die verwachting niet wordt voldaan, denkt men misschien: 'We zijn nu tóch hier, laten we meteen maar andere dealers bezoeken'. De bedreiging is de lage prijs. Maar wij moeten van onze ei gen kracht uitgaan: we hebben ook scherpe aanbiedin gen en onze inruilmogelijkheden zijn groter." oe, poe, dat was me wat. Daar hing het politieke evenwicht in Nederland wde zoveelste keer aan een terct dunne zijden draad. In genoeg iedere straat in Ne tland bleven de huiskamer- hen 's avonds uren langer I Niemand durfde met goed ton te gaan slapen. Die Jo 's van Aartsen toch! Had daar Machteloos en plein public ge gd dat de kilometerhefïing 'them betreft helemaal niet jr hoefde te gaan. Terwijl fractiegenoot Hofstra pot- tdrie al tig jaar zijn bepaald 'posante beste beentje voor tom die heffing wél door te «ten! Uiteraard dook de vol- politieke pers hier boven kant het kan toch niet zo 1" In dit land dat twee men- II van - nota bene - een Tege npartij openlijk krakelen «r zo'n wereldschokkend ïrn als de kilometerheffing! In viel te zien hoe de perso- "tn kwestie door hordes "Malisten gevolgd werden het toilet tijdens een plas- Door Maks Mulder pauze van het ffactieberaad. Prachtige televisie! Wat nou, zo maar plassen? Antwoorden wil len we hebben! Antwoorden op prangende vragen! En om aan te geven hoe hoog de politieke nood ook buiten de periferie van de toiletruimte was, werd uiteraard ook WD-kopstuk Hans Wiegel voor de camera gesleept. Helaas had hij niet helemaal honderd pro cent paraat waar het allemaal precies over ging: 'Iets met kilome ters', mompelde hij, om vervol gens met de zo vertrouwde blik in de camera en krachtige stem het volk te verzekeren dat het allemaal goed ging komen. Ik beken het eerlijk, na die gerust stellende woorden viel een enorme last van mijn schou ders. Want zeg nou zelf, wanneer Wiegel hoogstpersoonlijk zijn vinger benut om de dijk die op doorbreken staat te dichten kan heel Nederland gerust gaan slapen. Omdat het inslapen toch niet één, twee, drie lukte ging ik stokpaardjes tellen. Eén daarvan is de vaste overtuiging dat wegenbelasting op gewicht - ongeacht de kilometrage - ei genlijk best oneerlijk is. Waar om wordt de wegenbelasting niet, net als in België, gewoon in de benzineprijs verwerkt? Veel kilometers maken is vaak tanken. Vaak tanken is meer be lasting betalen. Je hoeft geen ge nie te zijn om tot zo'n oplos sing te komen. En waarschijn lijk levert het heel veel op ter wijl het allerhande 'much ado about nothing'-televisie voor komt. De vernieuwde Fiat Doblö Car go bestelauto is uitgeroepen tot International Van of the Year 2006. De auto kreeg van de jury 113 van de maximaal 188 te beha len punten. De prestigieuze titel wordt elk jaar toegekend aan de bedrijfs auto die volgens de jury de bes te bijdrage levert aan efficiënt goederenvervoer over de weg. De verbeterde Doblö debuteert op The European Road Transport Show 2005, de bedrijfsautobeurs in de Amsterdamse RAI, die van daag begint. De jury prees de in zetbaarheid van de Doblö door dat de wielbasis is verlengd en het laadvolume en laadvermo gen dermate zijn vergroot dat de Maxi-versie nu aan kop gaat in zijn klasse. De Fiat heeft vier airbags, en chassis en carrosse rie werden op botsveiligheid verbeterd. De Doblö is uitgerust met de nieuwe 1.9 JTD of de 1.3 JTD common-rail turbodiesel. De beschikbaarheid van een aardgas-variant scoorde even eens goed bij de jury; de Doblö Cargo Natural Power heeft af-fa- briek een bi-fuel systeem. Fiat bouwt de auto's in de Turkse stad Bursa. Meer BedrijfsautoRai op de volgen de pagina Auto. Q) Wat rijdt er? Volgens het RAI Datacenter rijden er ruim 178.000 be drijfsauto's in Nederland met een gewicht boven de 3,5 ton. Stuks—j 10.974 42.617 4.767 2.427 De nieuwe Fiat Doblö heeft vier airbags en een sterkere carrosserie. Autobus Bakwagen Q Bouwvoertuig Q Brandweervoertuig Geconditioneerd vervoer 8.441 Kraan/takel/berging 1.057 Reinigingsvoertuig 3.978 Tankwagen 1.205 Trekker 64.390 Vervoer voertuigen 4.169 Verwisselbare opbouw 15.434 Overige |T~i 19.235 Totaal üt-dFSr 178.694 Bron: RDC/RAI, teldatum 31-03-2005 Fris achter 't stuur andere drankjes met ca feïne en suiker te drinken, ver hoog je als auto mobilist je reac tiesnelheid en nemen vermoeid- Foto Kay Sellenrode heidsverschijnse- len af. Dat zegt TRL, een Brits laboratorium voor ver- keersonderzoek. Met één blikje cola (veertig milligram cafeïne) achter de kiezen reageerden vijftig bestuurders op een rij-simulator een tiende seconde sneller dan een controlegroep zonder cafeïne. Met die reactiesnelheid begin je bij 110 kilometer per uur drie meter eerder met remmen. Koffie (60 mg) en Red Buil (80 mg) hebben naar verwachting vergelijkbare effecten. In Nederland speelt vermoeidheid een rol bij 10 tot 15 procent van de ernstige ongelukken. Verdraaid babystoeltje De Japanse fabrikant Aprica komt eind dit jaar op de markt met een ver dooront wikkeld, veilig autostoeltje voor baby's en peuters: de Euro Turn. Gedurende het eerste half jaar kan een ba- De Euro Turn. by er dankzij een plat ligoppervlak in slapen. Daarna kan het stoeltje zo draaien dat de peuter er hetzij tegen de rijrichting in, hetzij in normale stand in kan zitten. Het stoeltje kost 800 euro, met ventilatie en voetenbordje 1200 euro. Voor verkoopadressen zie vanaf december www.apri- ca-eu.com. Clubliefde op kleine schaal Miniatuurautofabrikant Maisto komt deze maand met de Football Gub Collection. Het is een serie au to's en spelersbussen in schaal 1:43 met daarop de logo's van allerlei topclubs. Van elke club zijn drie personen automodellen (uitgezonderd Ajax, dat krijgt er maar twee) plus de spelersbus verkrijgbaar. De clubauto's zijn er van Ajax, Barcelona. Bayem Mïinchen, Chelsea, Gala- tasaray, Glasgow Rangers, Manchester United en PSV. In 2006 komen daar onder andere Feyenoord, AC Milan, In- temazionale en Real Madrid bij. Een modelauto kost cir ca 5,95 euro, voor een spelersbus betaalt de supporter 14,95. Info: www.maisto.nl. Q) De Logan-visie Wat Renault bedacht om de Logan goedkoop te houden. Lage loonkosten; 30% Renault-onderdelen; Renault-motor en wielassen; Identieke buitenspiegels; Simpele ruitenwissers; Geen derde zijraampje; Ingetogen presentatie in de showroom; Achterklep alleen met sleutel te openen; Achterbank niet neerklapbaar wel te verwijderen). Kosten rijklaar maken: 390 euro Ter vergelijking: VW Golf Peugeot 206 Vlissingen Tel. (0118) 424000 Terneuzeri Tel (0115) 647333 Hulst Tel. (0114) 370100 De Peilstok O De Duitse regering overweegt tolhef fing voor gewone automobilisten in te gaan voeren Als compensatie zou de brand stofprijs omlaag gaan. Stel dat we in Neder land ook op deze manier moesten betalen voor het gebruik van de snelweg, welke com pensatie zou u dan prefereren? De wegenbe lasting verlagen, goedkoper openbaar ver voer, de tolgelden gebruiken voor extra rijbanen7 Stem mee. Ga naar de website van de krant, klik op de rubriek Auto. Prijspakkers O Vorige week vroegen we u waarom u een auto bij autosupermarkt Cardoen in Roosendaal zou kopen. De uitslag laat niets aan de verbeelding over: de lage prijs is voor liefst twee van elke drie stemmers reden om bij Cardoen langs te gaan. Dat het prijskaartje heldere taal spreekt, valt ook in goede aarde. Wat zou u bewegen om in de autosuper te kopen? i Tom Go.Remmen, /D-spelers En nog veel meer! Bekijk MM© POPftE www.outópópp® nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23